Има надежда - и просветният министър се хвана за главата

Има надежда - и просветният министър се хвана за главата

© Иван Кутузов



Хванал съм се за главата! С колегите забиваме флагчета в учебниците, в които са написани невероятни неща или има невероятни изисквания", каза преди два дни министърът на образованието Сергей Игнатов. В интервю по "Нова телевизия" зрителите чуха, че до края на годината министърът се ангажира с нов закон за училищното образование, както и с разтоварване на учебното съдържание и ограничаване на зубренето.


Той лично се шокирал, че във втори клас децата трябвало да правят музикален анализ на "Лебедово езеро" на Чайковски. Целта на този текст е да го шокираме още повече, за да му помогнем да се справи с проблема. Затова нека да забием още няколко флагчета:


Хорърът "история" в началния курс




Авторите на учебниците по история, претенциозно наречена "Човекът и обществото" в трети и четвърти клас, са забъркали (по поръчение на министерството, разбира се) невероятен гювеч, който докарва децата до отчаяние, а родителите им -  до пристъпи на гадене.


Преселения на племена със сложни имена, редуване на ромеи, византийци, латинци, кръстоносци, кумани, печенеги, татари, за които не е обяснено нито откъде идват, нито накъде отиват, а сякаш просто падат от небето. Папство, патриаршия, екзархия и архиепископия... църковни събори, мисионери, католици, епархии, фермани... За капак "мозайка от общности в българските земи", "поява и разпространение на християнството", "пирамида на османското общество", "устройство на османската империя". И дати, дати, дати... минимум по десет в урок. Извинете, но кому е нужно това?


Големите специалисти са въвели тези безумия в учебната програма от незнайно какви подбуди, но има и откровено подмазвачески - като присъствието на президента Георги Първанов на две снимки (стр. 67 и 84) и на бившия руски президент и настоящ министър-председател на Русия Владимир Путин на една (стр. 66) в учебника за ІV клас по "Човекът и обществото" на издателство "Просвета". Флагче, моля, не бяхме ли в ЕС и НАТО?


Но да се върнем на темата - безбройни убийства на царски особи, част от които малолетни (като нещастните ученици), низът от дворцови и интриги и преврати атакуват крехката детска психика. Авторите на програмата вероятно нямат никаква представа за това,  че на нито една нормална държава не би й е хрумнало да занимава децата под 12 години с племенните и дворцовите си кланета (с каквито изобилства наистина историята на почти всяка държава  в Европа).


Тоталната каша в концепцията на "експертите" се предава и на децата. Резултатът от неистовите усилия за наизустяване е една доста объркана представа за историята. Кървавата картина, която се е получила заради необходимостта 50 години да се разказват в пет реда, в добавка се предлага и в клиширан наукообразен стил, заради който почти всяко дете започва да мрази с цялата си душа въпросния предмет и да не иска да знае нищо от него. И това е единствената защитна и най-нормалната реакция.


Етикетната формула в "Станенине, господине"


Масово децата между 7 и 12 години вече се справят с английски, френски или немски език на доста добро ниво. Но не могат да похвалят със същото при изучаването на родния - като се започне от букварите и читанките и се стигне до 12 клас. Като филолог ще си позволя да забия червено флагче върху учебниците по български език и литература, защото по-голяма скука в съдържанието и грозота на илюстрациите едва ли може да бъде постигната.


Забележете как един университетски експерт по методология на преподаването на български език, който се явява и автор на учебник за пети клас, обяснява какво представлява думичката "чичо" в израза "чичо Никола": "Приложението участва в състава на подчинителните словосъчетания, в които уточнява и конкретизира смисъла на определяемото." Дефиницията в същия й вид се изучава и в четвърти курс "Българска филология" в университета. И половината ми курс навремето окапа на този материал.


Затова отказвам да насилвам детето си да вниква в тъпия въпрос от задачката: "Напишете текст. С какви етикетни формули си послужихте?" Нито пък ще го карам да наизустява обръщенията към патриарх, митрополит, владика и обикновен свещеник, защото естественият му отговор беше, че правилното е "Дядо попе"! Не намирам за нужно на 11 години да "разграничава микротекстове", да "постига смислово единство", да "характеризира комуникативната ситуация".


Колкото до литературата, поздравявам министъра с народната песен "Станенине, господине" от учебника по литература за V клас, представляваща интерес единствено заради уникалния й диалект.


Петокласниците я сричат като първолаци, гадаейки къде са ударенията и какъв е смисълът на думи като "станенине", "изягнили", "изкозили", "пърчевци", "яргорожци", "изтелили", "белобозки", "еленчовци", изждребили", папуньощи"... Проблемът, разбира се, не е в песента, а в липсата по правило на привлекателни и разбираеми за възрастта им текстове. В същото време връстниците им в други държави се забавляват с образците на световната детско-юношеска класика.


Тесни специалисти по всичко


Концепцията от времето на социализма, че училището трябва да произвежда едва ли не тесни специалисти по всичко, и днес си е актуална. С особен принос в това отношение е географията, която още в пети клас пълни главите на децата с изчисляване на мащаби, климатограми, хидрограми, режим на валежите, амплитуди, педосфера, експедиционни методи, фактори и елементи на климата.


Като начинаещи метеоролози децата смятат валежи в милиметри и зубрят видовете ветрове, облаци и ъгли на падане на слънчевите лъчи. Нищо лошо, стига някой да им обясняваше и практическата полза от тези знания. Затова и флагче.


За пример ще дам как на единствения смислен въпрос на контролното - "Как се ориентираме в населено място?", моят син отговорил "С питане" и получи 2+ с рецензията "Много умно!".


На всички консерватори, които защитават "научния елемент" в учебното съдържание и изтъкват "мързела на младото поколение", трябва да е ясно, че и най-трудният материал може да бъде предаден на деца, стига да се адаптира подходящо и да има абсолютно задължителния елемент за всяко учебно съдържание: да е интересно.


Западният начин на преподаване отдавна е канонизирал играта като основен методологически подход в обучението до осми клас. Забавата в час там е задължителна и основният принос за това е на учебния материал. Тя е важно средство при изучаването на немската и английската граматика например. Българските експерти сигурно биха се хванали за главите от "кощунствената свобода", които учебниците дават на фантазията на децата.


Все пак има надежда, след като и просветният министър се е хванал за главата от техните творения именно. Той, изглежда, е първият от много време насам, който си е направил труда да отвори учебник. 

Ключови думи към статията:

Коментари (237)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на целта
    целта
    Рейтинг: Неутрално

    Затъпяването на нацията е цел на тези, които ни управляват. Бавно, но сигурно я постигат. Имаме ли сили да се противопоставим и как- това е въпросът.

  2. 2 Профил на Шокиран
    Шокиран
    Рейтинг: Неутрално

    И по мое време русофилството беше изперкало,
    но чак толкова...


    "Той лично се шокирал, че във втори клас децата трябвало да правят музикален анализ на "Лебедово езеро" на Чайковски."

  3. 3 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 783 Любопитно

    Нека не се заблуждаваме - просто да погледнем лицата, които са замесени в писането на учебници! Както и предполагахме те са специалисти по всичко, но не и по писане на учебници! Естествено никой не се заблуждава, че има и мафия на писателите на учебници както на всичко друго у нас!
    Въобще в България никога не се е отдавало значение на способностите! Винаги последния и най-важен въпрос е дали е "наш човек"! Дали при учебници, дали при други субективни дейности, винаги "наш човек" е убивало всичко напредничаво у нас!

  4. 4 Профил на грохнал татко
    грохнал татко
    Рейтинг: Неутрално

    детенцата са си грижа на тези, дето си ги правят ... аз моите ги изучих и пратих в бяла държава ... ако разчитате на някаквата държава ... хе хе хе ...

  5. 5 Профил на куршум
    куршум
    Рейтинг: Неутрално

    Е не е много бавно. Щом само 20 г. ни трябваха да изберем мутра за премиер.

  6. 6 Профил на +-
    +-
    Рейтинг: Весело

    "Как се ориентираме в населено място?", моят син отговори "С питане" и получи 2+ с рецензията "Много умно!". - Браво на детето от мен ...

  7. 7 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 783 Любопитно

    Мога да напиша и доста неща за г-н Първанов и рософилските глупости, които се учеха, а както виждам и сега учат в учебниците по история! Също така мога да напиша и за поръчковите проруски учебници и БАН примерно, но няма да го направя защото ме е гнус!

  8. 8 Профил на о
    о
    Рейтинг: Неутрално

    Силна статия!

    Страх ме хваща, че като имам деца и ми зададат въпрос от учебника си няма да рабера за какво става дума, въпреки висшите ми образования.

  9. 9 Профил на Байчо
    Байчо
    Рейтинг: Неутрално

    Учебното съдържание наистина се нуждае от опростяване за началния курс осбено.И трябва да отпадне тъпата забрана да не се оставят да повтарят ученици до 4 кл.Докато едно дете не се ограмоти не трябва да преминава във втори клас.

  10. 10 Профил на Боко
    Боко
    Рейтинг: Весело

    Как 2+ , та това е най-смисленият възможен отговор!!!

  11. 11 Профил на Николчо Дем...
    Николчо Дем...
    Рейтинг: Неутрално

    Затъпяването е една от основните цели на капиталистическото/цивиливано било да го наричаме "пазарно" /общество,където богоизбраните учат в Университета Итън-децата на богатите 10% от обществото,а останалите завършват в най-добрия случай първа гимназиална степен/както е в Германия /,която не им дава право да следват във ВУЗ.От там,в заводите на Опел,Фолксваген,продавачи на бензиностанции,автомобилн монтьори и толкоз.Дали при тази перспектива на запад младежите са безкрайно щастливи?Прочетете днешните информации за надигащата се стачна вълна в Западна Европа,непозната от студентските вълнения във Франция през 1968г.

  12. 12 Профил на Demokrat
    Demokrat
    Рейтинг: Неутрално


    Освен очевидната идея за отвръщаване на децата от ученето, идея лежаща на повърхността, има и втори пласт, който идва като своеобразен бонус.
    Вярвам, всички са си задавали въпроса как и защо по всеки предмет ЕЖЕГОДНО се издават купища различни учебници.
    Със сигурност родителите се питат, как така учебниците от миналата година вече не са актуални и защо съседското дете учещо в друго училище има други учебници.
    Мисля, че отговорите не са трудни - ежегодните "конкурси" за учебници, ежегодното издаване на нови такива, обслужват не интересите на обществото от знаещи и мислещи деца, неее, те обслужват личните интереси на организиращите "конкурсите" и на "творческите колективи"+издателите. И някак естествено в тази картинка се вписва липсата на учители в тия "колективи". Само "професорите" са достойни да "печелят конкурсите".
    Част от промените в образованието ТРЯБВА да бъдат към премахване на ПОСТОЯННАТА ПРОМЕНЛИВОСТ, гарнирана с ФАЛшИВА НАУчНОСТ.
    Нека новите учебници за деца живеят повече от една година и нека бъдат написани от тия, които работят с децата. Защото учебниците трябва да са за учещите, не за да осигурят ежегодна и напълно незаслужена печалба за пишещите ги. Защото от написаното на много родители им идва да се хванат не за главите, а за много по твърди и агресивни неща като сопи, пушки, и т.н.,а словата раждащи се в тия родителски глави не са за детски уши, но много често са насочени към родителите на "авторските колективи".

  13. 13 Профил на Cataluña es España
    Cataluña es España
    Рейтинг: 3402 Любопитно

    До коментар [#2] от "Шокиран":

    Какво общо има русофилството в случая? Чайковски е невероятен композитор и произведенията му са наслада за ухото и душата. Друг е въпроса, че те нямат място в учебника за 2 клас.

    Точка първа от наръчника на форумният агитатор: 1) Като не можеш да опровергаеш информацията - компрометирай източника!
  14. 14 Профил на 006,5
    006,5
    Рейтинг: Неутрално

    Флагче и върху нашите глави за това, че оставяме децата си в това претенциазно безсмислие, подправено и с делаверни поръчки за учебници.

  15. 15 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 374 Неутрално

    "Ако не можете да обясните нещо на едно дете на 6 години, то това значи, че вие въобще нямате понятие какво означава това нещо." -Алберт Айнщайн

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  16. 16 Профил на z
    z
    Рейтинг: Неутрално

    5+ на автора ...

    Отнемам 1 единица за, цитат: "Концепцията от времето на социализма, че училището трябва да произвежда едва ли не тесни специалисти по всичко, и днес си е актуална. ..."

    Сега просто няма концепция, а "спциалистическата" по-скоро бе за подготовка на "всестранно развити личности" ...

  17. 17 Профил на читател
    читател
    Рейтинг: Неутрално

    До #11

    Николчо, тъп си като гьон мойто момче. Не се ебавай с държави, които имат академично образование от 700 години. Някой ден като събереш парички, можеш да се разходиш до Оксфорд или до Тюбинген да видиш за какво става въпрос. Това не ти е Европейския технологичен университет в Перник, където може да се дипломира всеки цървул. И между другото - Итън не е университет, а колеж...

  18. 18 Профил на Елементарно
    Елементарно
    Рейтинг: Неутрално

    Не е вярно, че:

    1. Итън е университет. Итън е колеж. Тоест, полувисше, ако трябва да се търси еквивалент. След Итън трябва да се учи във висше учебно заведение.

    2. Германската система е наистина отвратителна, но е само германска. Подобна на нея няма никъде на Запад, да не говорим за САЩ, където биха съдили правителството за подобна дискриминация. Защото това си е дискриминация.

    3. Къде я виждате стачната вълна? В Гърция ли? Това не е Запад, а Балкани. Ако броите Луфтханза, това също не е цяла Западна Европа.

    Та, така. Първо се информирайте. Имате интернет, нали?

  19. 19 Профил на stir
    stir
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Какъв ти научен елемент!!! В България дори висшистите нямат хал-хабер от това какво значи наука.

  20. 20 Профил на ЧИБА, ЗНАЧКАТА!
    ЧИБА, ЗНАЧКАТА!
    Рейтинг: Неутрално
  21. 21 Профил на isavov
    isavov
    Рейтинг: 393 Гневно

    Пълното опростачване на нацията е държавна политика през последните 20 г. До този извод човек може да стигне след прочитането на Програмата "Ран-Ът", поръчана от Ан.Луканов и изработена от американски екип при активното съдействие на 28 български национални предатели- червени и сини поравно.Как няма да са такива учебниците като първата работа на всеки новоназначен министър на образованието и науката беше да възложи на "своя приятрлски кръг" да пренапише учебниците, суобразявайки се с политическата конюктура.И какво образование дава училището, което задължително трябва да е подпряно с още толкова уроци при частни учители? Направо отврат!!!

    isavov
  22. 22 Профил на Запознат
    Запознат
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#4] от "грохнал татко":

    Тате, не се радвай, щото като дойде време за пенсия, няма на кой да се ядосваш, че ти е 200лв, затова още отсега твоите в бялата държава да събират. А за останалите - статията на повечето ни харесва, оттук нататък какво можем повече да направим?

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  24. 25 Профил на УЖАС
    УЖАС
    Рейтинг: Неутрално

    Тук няма и едно послание без правописни и фактически грешки! Сигурно са учили в килийния факултет на Итън.

  25. 26 Профил на Smeshko
    Smeshko
    Рейтинг: Неутрално

    Едно от най-добрите неща, които може да направи министъра е да се качат колкото се може повече учебници безплатно в интернет. За да секне далаверата на писачите, а след това според това кои учебници се свалят най-много, ще се направи система на кой да се плаща, ако въобще е необходимо. Да ти четат учебника би трябвало да е само въпрос на престиж, не на печалбарство. Същото може да се направи и с друга информация - примерно допалнителна информация за по-задълбочено учене за кандидат-студентите. Което много бързо ще намали частните уроци.

  26. 27 Профил на Smeshko
    Smeshko
    Рейтинг: Неутрално

    уффф, допълнителна информация ....

  27. 28 Профил на Milen Ivanov
    Milen Ivanov
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Обучението по повечето предмети, в които се иска назубряне на мненията на някакви си синодални старци - сенилни и самонапишкващи се не е нищо по-различно от промивка на мозъка!

    Най-важно е детето да научи адвокатския трик allegedly:

    Да не казва "ДПС е про-европейска партия", а "по мнението на автора на учебника г-н Граовски, солташак на агент гоце, дпс е про-европейска партия".

    И те така.

    Гледайте новия сериал "Сюнет за Сергюн".
  28. 29 Профил на Родител
    Родител
    Рейтинг: Неутрално

    Много силна и смислена статия! Поздрави на авторката.
    Между другото, време е изучаването на история да започва от обща древна история, както беше едно време, а не от история на България. От общото към частното един вид. А и общата древна история е в пъти по-интересна и децата ще бъдат привлечени от нея.

  29. 30 Профил на обикновен
    обикновен
    Рейтинг: Неутрално

    Възпитаването в свобода на духа, поощряване на индивидуалните качества на всяко дете е било забранено /и продължава да бъде/ в най-човеконенавистния обществен строй - комунистическия. Напротив, всички простотии на т.нар."народна просвета", са с цел уравниловка, затъпяване и робско смирения пред Партията и Вожда. И нечувано-не мога да повярвам - да има снимки на Гоце Сирищников и др. Путин...!?!?!
    България в Европа ли е или скоро ще се присъединява към СССР или Северна Корея
    Позор! Гнусните комунистически изроди, които са публикували и разрешили детски учебници с портрети на Гоце и Путин трябва да бъдат линчувани и нарязани на парчета ! Престъпници!

  30. 31 Профил на adam smith
    adam smith
    Рейтинг: Неутрално

    Като студент в Германия да изкажа мойте впечатления от системата там. Понеже съм учил и във Университет по Американска система мога да кажа, че разликата е огромна. Специалности като Бизнес Администрация в Германия е ужасно тежка, уроците се претупват и накрая имаш изпит който е върху целия материал ( подобно на България). Критериите на Немските учители са много високи и изпит се взима изключително трудно. Ако те хванат да преписваш директно те гонят от изпита при втория път си изключен от университета. Значи представете си нещо като казарма и за да вземеш изпит трябва да учиш непрекъснато. Те на немците им викат и роботи онеже постоянно кълват. Може би за техническите специалности положението да е различно, но се съмнявам, защото наскоро имаше протести за промяна на системата. Та както споменах образованието не е на много високо ниво, учителите дават малко но изискват много, ама много в смисъл за един изпит трябва да знаеш учебника на изуст. Преподавателите са асоциални, т.е не общуват с ученици дори имаш чувството че не ги е грижа грам за студентите. Плюса е, че дипломата се оценява в европа високо, а и всеки завършил немски университет може да се гордее със себе си, защото пак казвам изключително трудно е. Лесно се влиза, но нагоре остават има няма 50% от бройката в първи семестър. Ситото е с много тънки дупки. Друг плюс е таксата 500 евро на година. Сега няколко думи за американската система. Лично аз смятам, че е по добра понеже има комуникация, правят се повече презентации дискусии тестове, домашни работи, междинен изпит, проекти групови и чак тогава финален. Минуса е в цената, но моя съвет към бъдещите студенти е ако имат възможност да инвестират във американско образование, ако нямат Германия със сигурност е в пъти по качествено от България. Ако има някакви въпроси, моля заповядайте..

  31. 32 Профил на Дима
    Дима
    Рейтинг: Неутрално

    Поздравления и от мен за коментара на Светлана. От текста личи, че тя е някъде в пети клас и въобще не предполага какви бисери я дебнат по-нагоре! Аз съм майка на 8-класник, журналистка с доста дълъг стаж, но повярвайте ми, в живота си не съм чела по-страховити текстове от литературните анализи в учебниците на сина ми. Толкова са наукообразни и претенциозни, многословни - изреченията са по половин страница, че от първо четене абсолютно нищо не схващаш, а от второ в главата ти нищо не остава. Познайте дали тийнеджърът, ако въобще е седнал да прегледа това разбиващо умотворение, ще чете всяко изречение по два пъти, за да схване нещо. Естествено, че няма, поради което и никога няма да се научи как се пише литературен анализ - поне от учебника. И не казвайте, че децата трябва да се научат да разбират по-сложни текстове, не само елементарни. И сложният текст е разбираем, ако е написан от умен човек.
    "Запознат" пита какво можем да направим. Не трябва да спираме да питаме министъра той какво прави. Защото Сергей Игнатов не е първият просветен министър, който се е хванал за главата от учебниците. Навремето и Даниел Вълчев веднага щом стана министър, се закани да се пребори със синекдохата, ама си остана само със заканата. Така че съобщенията "има надежда" са доста прибързани.

  32. 33 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1293 Любопитно

    Статията е много добра, но в повечето случаи всички виждаме нещо тотално сбъркано, но малко дават идеи или решения как да се поправи. Според мен матурите бяха стъпка във вярната посока и затова поздравления за Г-н Вълчев. Сега ако може да се направи външно оценяване и в другите класове. Примерно след 4, 7 или специалистите да определят. Допълнително да се въведе един изпит за грамотност 3-4 клас и така с някаква може и по друг начин, цялостна концепция да се гради с години образованието на нацията. Защото сега след всеки министър върви една гилдия от писачи, школи, издатели и т.н. и всичко тотално се променя в една система, която по идея е консервативна.

  33. 34 Профил на majaz
    majaz
    Рейтинг: Неутрално

    Брей, за пръв път учителите не са виновни.
    От учебниците трябва да започне реформата, а не от делегираните бюджети. А Вълчев по-добре не го споменавайте, защото такава каша забърка в образованието, че години наред ще я сърбаме.

  34. 35 Профил на родител
    родител
    Рейтинг: Неутрално

    Не може от идиоти да се очаква написване на свестен учебник. След като дълго време глупостта беше култивирана от комунистите и техните пораснали дечица ето и резултата - мъчебници.

  35. 36 Профил на Гео
    Гео
    Рейтинг: Неутрално

    Комплексирани доценти и професори, избиват с писане на неподходящи учебници...

  36. 37 Профил на Дима
    Дима
    Рейтинг: Неутрално

    О, номер 34, извинявай, но изобщо не си прав. И учителите са виновни. Защо не излязат на протест заради тъпите учебници? За разлика от миналия път, когато стачкуваха за заплати и обществото съвсем не беше единно, сега ще ги подкрепи.

  37. 38 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    До коментар [#32] от "Дима":

    Да бяха тез бисери само в учебниците по литература..
    Боже какви неща има и в другите "учебници"..
    Учебник не беше ли нещо от което се учеше самостоятелно?

    Като се наложи да минат и през това:
    І. Философия и човек
    1. Определение за философия, дялове и език на философията.
    2. Диалогът и диалектиката като класически фил. методи.
    3. Модерни фил. методи:феноменология, херменевтика, критика
    4. Доверие или съмнение?/рационално и ирационално, религия и наука/
    ІІ. Светът като преходност и вечност
    1. Битие и нищо. Възгледи за битието и нищото.
    2. Времето като фил. категория.
    3. Причина и следствие. Случайност и закономерност. Самоизменение и свобода.
    4. Природа и човек. Митологичният и средновековният възглед за природата.
    5. Промяната в отношението към природата през Ренесанса и Новото време. Що е екологична философия?
    6. Бог. Политеизъм и монотеизъм. Христианство. Вярата на разума - аргументи на Т. Аквински за съществуването на Бог

    А и през това: "Понеже субектът и предикатът могат да имат най-различно съдържание, но копулата винаги е една и съща (“е”), има обаче едно единствено изречение, което не предизвиква подобен проблем. Това е изречението, в което субектът и предикатът произлизат от копулата! Изречението има вида: “Е е Е”, или “Битието е битие”, “Биващото бива бивайки”. Това странно – и сякаш безсмислено – изречение има уникално предимство пред всички други изречения. То не може да не бъде истинно!
    Така възниква (логически) понятието за битие. Благодарение на него ние достигаме до една абсолютна истина, но, за съжаление, в същото време ни лишава от какъвто и да е конкретен смисъл."

    разберам защо децата виждат в училището мястото на безумието....

    Ecrasez l’infâme
  38. 39 Профил на тото
    тото
    Рейтинг: Весело

    до края на годината министърът се ангажира с нов закон за училищното образование, както и с разтоварване на учебното съдържание и ограничаване на зубренето.- Това бяха твърдения и на Дани Вълчето Цели четири години!

  39. 40 Профил на  Петкова
    Петкова
    Рейтинг: Неутрално

    Родители, давате ли си сметка, че докато онези горе решат какво да правят, вашите деца порасват и си остават трайно ощетени? И защо трябва да се измъчваме като родители, когато има решение - записваш си детето на някакво дистанционно училище и си го учиш вкъщи. А ако сте по-умни и начетени, дори може да му съставите такава програма, с която да остави връстниците да му дишат прахта. В крайна сметка децата са най-важни, и не си струва да им се опропастява живота, заради това, че еди кой си имал връзки в министерството и е написал глупав учебник, но за сметка на това - одобрен. С възможностите, които предоставя Интернет и свободната търговия никое знание не е недостъпно за обикновения човек.

  40. 41 Профил на Дима
    Дима
    Рейтинг: Неутрално

    Граф, благодаря ти! Макар че съм прекарала 20-ина години в учене, тая копула я бях пропуснала и тъй си живеех, без да знам какво е Сега проверих и вече съм по-начетена. Съвсем сериозно: Хора, възможно ли е да плащаме с нашите пари на данъкоплатци за такива учебници?! Възможно ли е да търпим собствените ни деца да са подложени на подобни безумия?! ПРЕДЛАГАМ АКЦИЯ - да подтикнем просветния министър да действа, като го залеем с цитати от учебниците. Дневник да помогне, като отвори блог по тема и препраща цитатите на Игнатов. Може и да не свърши работа, но пък какви неща ще научим - например за копулата!

  41. 42 Профил на Eak
    Eak
    Рейтинг: Неутрално

    Поздравления и благодарсности за статията. Наистина става въпрос за неописуемо, нагло безобразие! Имам син в трети клас и изпитвам силна нужда да набия лично авторите на учебника по "Човекът и обществото" на издателство Просвета. За съжаление те се оказаха дами. Какво да кажа - тъпи, прости, алчни патки.

  42. 43 Профил на Idiot
    Idiot
    Рейтинг: Неутрално

    "Изкози" на съвременен български език трябва да се преведе като "надцака", нали?

  43. 44 Профил на К.
    К.
    Рейтинг: Неутрално

    Не знам къде минсистера и колегите му са слагали флагчетата, ама аз ще ковентирам само тези на Светлана.
    История:
    Добре е младите от поколението да правят разлика между византийци и татари. Нормалният човек мисли в понятието време-пространство и без дати няма начин да се оправиш. В учебника датите са изписани с точност до година две, ама с моите чавета съм се опитвал поне да запомнят вековете.
    Путин е относително млад и може би поради спецификата на Руската политическа система може би ще изкара като шеф следващите поне двайсетина години в Русия, за разлика от Обамата и Ромпой и е може би е добре подрастващите да са запознати с физиономията му.
    Първанов очевидно са го сложили за да могат да изкарат някой лев издателствата като им се наложи да пуснат нов тираж до година две.
    Разбира се, че подрастващите грябва да имат предства от мащаби, карти и основни понятия от климата, защото иначе могат да се окажат в положението на оня американски патрул дето по време на войната срещу Сърбия разчитайки на ДжиПиЕса с грешна координатна система бяха навлезли почти километър в сръбска територия и селски пъдари ги арестуваха и обезоръжиха, та се наложиха извинения преди да почнат истинските бомбардировки на Белград. Основни понятия от явленията в климата несъмнено трябва да се изучават, за да не
    оставят в ръцете на индийски железопътни инжинери и американски недоучени политици да им правят БАУ и изпразват джобовете защото не знам си кво си.
    Относно примерът сас "Сатининие, Господине" всичките думи от примера ги разбирам барабар с ударенията, защото тази коледна песен е от моя край.
    И аз навремето когато додох в Софето малко хващах като отида на новобранска или свабда кво си говорат местните.
    Имам усещането, че в тая криза нещата вървят натам имитаторите от Нов Български да направят едни пари да си платят тока и парното за тая зима.
    Нейсе, само да не направят големи поразии.
    Ако са съвсем изгладнели могат да вкарат и как е решен проблема 2000, озоновата дупка и глобалното затопляне в читанките. Парите са там и чакат.
    Дерзайте, колеги.

  44. 45 Профил на Еак
    Еак
    Рейтинг: Неутрално

    Детето (3-ти клас) се прибира в къщи с четворка на тест по "Човекът и обществото". Не е отговорило на един от общо четири въпроса и той е: "Кой е Римският папа?" Детето мрънка и дава следното обяснение: "Абе чух го по телевизията, но не можах да си спомня кой е. Нещо с "Б" беше." А сега познайте вие, скъпи съфорумци отговора. Според учебника на "Просвета" той е: (затаете дъх) "Римският папа е глава на Западтата църква" (!) (стр. 55, каре)
    А-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-р-г-х!
    Кажете ми как да обясня на 9 годишно дете, че си има работа с идиоти.

  45. 46 Профил на 333
    333
    Рейтинг: Любопитно

    За първи клас напечатаните и раздадени на учениците учебници, тетрадки и др. са над 900 ( деветстотин) страници. Всяка една от тези страници е спечелила конкурс и не малко хора са получили хонорар за това. Нима един първокласник не може да пише в обикновена тетрадка? Въобще не искам да започвам с правописните грешки в БУКВАРА и ЧИТАНКАТА!!!

  46. 47 Профил на Т.Живков
    Т.Живков
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#44] от "К.":

    Другарю К, мястото Ви определено не тук. При тая сбирщина ( не изключвам себе си) ще се чувствате некомфортно. Такъв ерудит и енциклопедист би трябвало да обменя мнения в сайта на БАН или уневерситета Ломоносов.

    пп Бих искал да ви помоля да отделите от ценното си време, за да разрешите проблема с Ел Ниньо

  47. 48 Профил на Т.Живков
    Т.Живков
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#44] от "К.":

    Забравих да попитам учебника по история с татарите Ваше дело ли е?

  48. 49 Профил на Lebed
    Lebed
    Рейтинг: Разстроено

    "Lebedovo ezero" e prekrasen balet! Prosto plache sa bade analiziran.

  49. 50 Профил на Nikolay UK
    Nikolay UK
    Рейтинг: Неутрално

    Затъпяването е естествено следатвие от безхаберното отношение към учебния материал. Разни псевдо-интелектуалци трупат пари за да забъркат редки каши, които съвсем единствено създават отвращение към образованието.

    Това беше системата на социализма - поощрява се безмозъчното зубрене, защото който образованието му е минало в зазубряне на словесни изпражнения като

    "Приложението участва в състава на подчинителните словосъчетания, в които уточнява и конкретизира смисъла на определяемото."

    той без да се замисля ще зубри и тезисите на 15-ия конгрес на БКП.

    Критичното мислене - върху което се концентрира образованието на Запад - беше опасно. Но сега берем плодовете на този образователен геноцид - чалгата и простотията съвсем естествено запълниха вакуума създаден от липсата на интелектуално обогатяващо образование.

  50. 51 Профил на EOS
    EOS
    Рейтинг: Неутрално

    Аз имам поглед върху учебния материал от преди 10-12 години, когато следях подготовката на дъщеря ми. И тогава много се възмущавах и си мислех че в нашите учебници навремето не е имало такива бисери. Дори печатните грешки бяха рядкост. Значи нещата са се задълбочили още повече. И аз също съм се чудела, защо има толкова много учебници, които не са чак толкова различни. И не е небходимо толкова да се опростява учебния материал, а да се предтави на достъпен и разбираем език. Децата трябвя да са подготвени в днешно време и мястото за това е в училището, а не да ходят системно на частни уроци.

  51. 52 Профил на К.
    К.
    Рейтинг: Неутрално

    Хич не му е работа на министърот да чете убеници и да туря флагчета. Той, доколкото знам е хуманитар - египтолог и едва ли би могъл да се справи със задача от седми клас по математика или физика.
    На пазара има няколко вида учебници и читанки по всичките науки. Има много тъпи и не толкоз.
    Право и задължение на родителите е да се запознаят какво пише в учебниците на пазара по който децата им учат науките и ако не им харесва да отидат в училището на родителска среща и заедно с преподавателя да изберат учебника по който децата им ще изучават съответния предмет. Преподавателят е длъжен по закон да се съобрази с желанието на родителите.
    Аз съм стар и помня времето когато, не министрите, цели Генерални Секретари на комунистически партии определяха каква да е граматиката, биологията, физиката и математиката дори по които трябва да учат децата.
    Мерси!
    Сега да се връщаме назад и египтолог да пише и оценява учебниците и читанките ще бъде само фарс.

  52. 53 Профил на 00
    00
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#52] от "К.":

    сенилно

  53. 54 Профил на Ди
    Ди
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#31] от "adam smith":

    Адам Смит, много добро сравнение на двете образоват. системи си направил, и много вярно! И аз имах късмета да опитам англо-саксонската система (за бакалавърската ми степен) и нещастието да се натреса на немската (за магистратурата).

    ЗА немската система мога да добавя още доста негативни неща:

    Достъпът на студента до преподавателите е силно ограничен – Последните имат приемен час веднъж седмично за 1 (!!!) час. Няма да ти обяснявам какви опашки се вият пред кабинетите. Ако не си отишъл по-рано да си пазиш ред пред вратата на професора, изобщо не си прави труда да чакаш. Няма да се доредиш.

    Администрацията е тромава (ако искаш нещо от нея – примерно да ти изкарат лист с оценките от семестъра, т.е. принт за 2 секунди, трябва да чакаш минимум 2-3 седмици ) и некопетентна (ако случайно ти се случи да имаш въпроси). И разбира се, за всяко нещо трябва да пишеш молба!

    Няма ясно-обособена изпитна сесия, т.е. няма ясен край на лекциите и начало на изпитната сесия. Не е нещо необичайно сутринта да си на лекции, а следобяд -на изпит. Ако недай си боже по същото време имаш да предаваш и курсови работи– мазалото е пълно. Спасението става с напълно изпитани средства – или ходиш на лекар и „му се обясняваш” , за да ти даде бележка или водиш преговори с преподавателя и се молиш да е в добро настроение, за да ти даде повечко време за да насмогнеш с всичко.

    Затова и не се чуди, че има цял екип от психолози в унито и постоянно в унивеситетската онлайн система се организират курсове за справяне с депресията (то при нормалния човек все някъде требе да избие), за преодоляване на страха от изпити, тайм-менижмънт!!! и тем подобни. Моето лично мнение по въпроса, е че ако имаха нормална система, психолозите щяха да са излишни!

    Цената на образованието в Германия е ниска – да (в някои немски провинции учебната такса е по-ниска от 500 евро (Хамбург -375 евро), а в други изобщо няма такса), но и качеството, което получаваш е ниско! Поне за бизнес администрацията и другите икономически специалности е така. Повечето преподаватели са крайно незаинтересовани, пеят си лекциите и толкоз. В сравнение с англо-саксонската система, немската наистина боготвори теорията и зубренето, а практическата подготовка почти липсва.

    Колегите немци са пълни дървета (в емоционално отношение), но че яко кълват им го признавам. Все пак са израстнали в системата и са се научили да издържат, докато тя ги мачка (калени копелета са тъй да се каже). Добрата новина поне при мен е, че програмата ми е интернационална и според правилника 50% от новопостъпващите студенти трябва да са чужденци.

    Първият и вторият семестър са пълен кошмар. После попривикваш и научаваш стари военни тактики, които ти помагат да се справиш с повечето сложни ситуации. Не знам дали израстваш като човек, но определено се каляваш.

    Добри неща за немската система почти не мога да кажа – имат добри библиотеки, с купища книги и предлагат добри, безплатни курсове по чужди езици на студентите, но май само толкоз.

    И имам едно въпросче към теб: откъде знаеш, че немските дипломи се ценят високо? Дано да си прав щото почти изкласих (последен семестър) и не ми се иска толкоз труд и мъки да отидат на вятъра.

    На тези, които искат образование в чужбина, но не могат да си позволят Англия или САЩ, им препоръчвам да пробват при холандците – там системата е копие на англо-саксонската, но пък не е толкова скъпо. Този съвет не е базиран личен опит, но имам доста приятели, които завършиха там и са много доволни. Германия, според мен, не е за препоръчване.

  54. 55 Профил на Prof. Dielmann
    Prof. Dielmann
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#31] от "adam smith":

    Tokushto zavarshih B.Eng. v Aachen (Germania) sled 7 godini adski zor. Bez nervi ostanah. Nikoga ve4e u4ene v Germania. Nesavetvam da se uchi tuk. Tova e edin MIT che ucheneto v Germania e hubavo i na nivo. Ako triabva da se raboti za da se izdarja chovek to usilieto e troino po-goliamo. Arogantnosta i neuvajenieto na prepodavatelite kam studentitete e unikalno. #31 propusna da kaje che student ima pravo na tri opita za da izkara kurs. Ako sled tretia opit studenta e skasan sledva exmatrikulazia i vsichki usilia, poharcheni pari i ochakvania otivat po diavolite.

  55. 56 Профил на Студенти
    Студенти
    Рейтинг: Гневно

    Пример за скапано написани учебници, са компилациите с елементи на преписване от Трифон Трифонов, който се е мъчил да сътвори "бисери" по Счетоводство и Икономикс, но се е оплел здраво в неграмотно преписване !!!

  56. 57 Профил на Ивана
    Ивана
    Рейтинг: Неутрално

    Браво на министъра.От там трябва да се почне. В годините на прехода въпросът с учебниците отразява хаоса на пазарната икономика и корупцията. Да не политизираме нещата. Много срамна русофобия има. Влиянието на руската култура в България е от Освобождението. Руски език се е е изучавал също от тогава. Грешка беше премахването изучаването на руски език. Като по-лесен за нас,чрез него четяхме западната класика тогава .Промените започнаха при образован народ. Животът се променя и училището следва да се промени. Епохата на информационните технологии дава възможност за много знания и индивидуален избор. Променя се ролята на учителя. Децата ни трябва да се учат да могат да виждат в информационната мъгла, да мислят, да синтезират. Те трябва да бъдат възпитавани. Възпитание стана срамна дума.Защо? Вьзпитание е предаването на поколенията на опита, на знанията, на нравствеността. Медийния хаос не може да изгради новия човек, който ще дойде след нас. Какъв трябва да бъде той, как си го представяме? Във всички случаи образован,но не ограничен , мислящ! Училището вече не може да бъде източник на знания, в по голяма степен те са извън него. Учебниците следва да помагат на учителя да събуди любов към знанията. Поздравявам министъра за първите крачки на промените.

  57. 58 Профил на до Ивана
    до Ивана
    Рейтинг: Неутрално

    "Грешка беше премахването изучаването на руски език. Като по-лесен за нас, чрез него четяхме западната класика тогава."
    1. Руският език съвсем не е лесен за нас, а даже е много труден, поради наличието на 6 падежа в него;
    2. Западната класика си я имаме преведена на български, но хората се интересуват и от съвременната западна литература, даже много повече!
    3. Руският език може да се изучава, но факултативно, а задължителен трябва да бъде английския, език с който лесно се комуникира в Европа, Америка, Азия, Африка и Австралия - в цял свят!
    А линията на идиощините в училище не е от вчера- веднага след паметната за всички червени кратуни дата 9.9.1944г. играта на децата е била считана едва ли не за престъпление, или единствено позволената игра е била залавянето на диверсанти и шпиони, както и доносничеството по адрес на родителите!

  58. 59 Профил на Шокиран
    Шокиран
    Рейтинг: Любопитно

    VеnRus 2008
    Любопитно
    * 13

    До коментар [#2] от "Шокиран":

    > Какво общо има русофилството в случая? Чайковски > е невероятен композитор и произведенията му са
    > наслада за ухото и душата. Друг е въпроса, че
    > те нямат място в учебника за 2 клас.

    Не е друг въпросът, а точно този.

    Че, не престана да мислиш със задника си.

    Но...

    "Има надежда - и просветният министър се хвана за главата"

  59. 60 Профил на Иванчо
    Иванчо
    Рейтинг: Весело

    Призна си! От самото начало знаех, че теорията на относителността е мижи да те лажем

    Патил
    * 15

    "Ако не можете да обясните нещо на едно дете на 6 години, то това значи, че вие въобще нямате понятие какво означава това нещо." -Алберт Айнщайн

  60. 61 Профил на Всестранно развит соц
    Всестранно развит соц
    Рейтинг: Неутрално

    съгласен

    z
    * 16

    5+ на автора ...

    Отнемам 1 единица за, цитат: "Концепцията от времето на социализма, че училището трябва да произвежда едва ли не тесни специалисти по всичко, и днес си е актуална. ..."

    Сега просто няма концепция, а "спциалистическата" по-скоро бе за подготовка на "всестранно развити личности" ...

  61. 62 Профил на Всестранно развит соц
    Всестранно развит соц
    Рейтинг: Весело

    по права линия

    /да е ясно/

    * 61

    съгласен

    z
    * 16

  62. 63 Профил на БКП
    БКП
    Рейтинг: Неутрално

    Червени, сини... защо се делиме?
    Всички сме заклети русофили.

    isavov
    Гневно
    * 21

    Пълното опростачване на нацията е държавна политика през последните 20 г. До този извод човек може да стигне след прочитането на Програмата "Ран-Ът", поръчана от Ан.Луканов и изработена от американски екип при активното съдействие на 28 български национални предатели- червени и сини поравно.

  63. 64 Профил на ЦИТАТНИК
    ЦИТАТНИК
    Рейтинг: Неутрално

    ХОРА, ТУК Е ИСТИНАТА.

    Smeshko
    * 26

    Едно от най-добрите неща, които може да направи министъра е да се качат колкото се може повече учебници безплатно в интернет. За да секне далаверата на писачите, а след това според това кои учебници се свалят най-много, ще се направи система на кой да се плаща, ако въобще е необходимо. Да ти четат учебника би трябвало да е само въпрос на престиж, не на печалбарство. Същото може да се направи и с друга информация - примерно допалнителна информация за по-задълбочено учене за кандидат-студентите. Което много бързо ще намали частните уроци.

  64. 65 Профил на БКП
    БКП
    Рейтинг: Неутрално

    Почти същото, но по-точно: Болшефили.

    БКП
    * 63

    Червени, сини... защо се делиме?
    Всички сме заклети русофили.

  65. 66 Профил на ЛУСТРАЦИЯ
    ЛУСТРАЦИЯ
    Рейтинг: Неутрално

    Парламентът на РБ... подобно на ЕС... заклейми престъпленията на комунизма и тоталитаризма /чети БКП БСП/ наравно с нацизма и фашизма.

    Д-р Желю Гьобелс, "първият демократичен президент" обясни в монографията си "Фашизмът", че тоталитарният марксизъм е фашизъм и след това дебело подчерта: "Аз си оставам марксист".

    Мъдрият народ продължава да си скубе косите за да проумее дали лъжец Гоце се е учил от Желю, Драгалевския и прочее марксисти, или наоборот.

    Децата от първи до петдесети клас са... ошАломлени.

    обикновен
    * 30

    Възпитаването в свобода на духа, поощряване на индивидуалните качества на всяко дете е било забранено /и продължава да бъде/ в най-човеконенавистния обществен строй - комунистическия. Напротив, всички простотии на т.нар."народна просвета", са с цел уравниловка, затъпяване и робско смирения пред Партията и Вожда. И нечувано-не мога да повярвам - да има снимки на Гоце Сирищников и др. Путин...!?!?!
    България в Европа ли е или скоро ще се присъединява към СССР или Северна Корея
    Позор! Гнусните комунистически изроди, които са публикували и разрешили детски учебници с портрети на Гоце и Путин трябва да бъдат линчувани и нарязани на парчета ! Престъпници!

  66. 67 Профил на Мислител
    Мислител
    Рейтинг: Весело

    Не е нужно да знаеш. Мисли!

    /затова критиките към учебниците са безпочвени/

    тото
    Весело

    * 39

    до края на годината министърът се ангажира с нов закон за училищното образование, както и с разтоварване на учебното съдържание и

    ограничаване на зубренето.

    Това бяха твърдения и на Дани Вълчето Цели четири години!

  67. 68 Профил на отминал
    отминал
    Рейтинг: Неутрално

    Копейкин, скрий се.

    К.
    * 44

    Не знам къде минсистера и колегите му са слагали флагчетата, ама аз ще ковентирам само тези на Светлана.

    История:
    Добре е младите от поколението да правят разлика между византийци и татари...

  68. 69 Профил на EU
    EU
    Рейтинг: Неутрално

    Идиоти са, но криминални, действащи планово и организирано.

    Това е умишлена заблуда, пропаганда и разкол.

    Ционерско "православие".

    Много добре знаят, че става реч за главата на Християнската /Римо/ Католическа църква.

    Заслужават да бъдат съдени за Фалшификация.

    Сервантес: Фалшификаторите на история трябва да бъдат съдени както фалшификаторите на пари.

    П.С.

    Последното сведение дължим на книгата

    "Освободителните" мисии на Русия/СССР в и около България, от юриста Иван Лилов

    Еак
    * 45

    Детето (3-ти клас) се прибира в къщи с четворка на тест по "Човекът и обществото". Не е отговорило на един от общо четири въпроса и той е:

    "Кой е Римският папа?" Детето мрънка и дава следното обяснение: "Абе чух го по телевизията, но не можах да си спомня кой е. Нещо с "Б" беше." А сега познайте вие, скъпи съфорумци отговора. Според учебника на "Просвета" той е: (затаете дъх)

    "Римският папа е глава на Западтата църква" (!) (стр. 55, каре)

    А-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-а-р-г-х!
    Кажете ми как да обясня на 9 годишно дете, че си има работа с идиоти.

  69. 70 Профил на Чайковски
    Чайковски
    Рейтинг: Неутрално

    Избърши си сополите. Анализирай го, но не в програмата до четвърти клас.

    Lebed
    Разстроено

    "Lebedovo ezero" e prekrasen balet! Prosto plache sa bade analiziran.

  70. 71 Профил на Да
    Да
    Рейтинг: Неутрално

    Може би след Англия, в Европа е най-добре да се следва в Холандия - другата някогашна метрополия на САЩ.

    "На тези, които искат образование в чужбина, но не могат да си позволят Англия или САЩ, им препоръчвам да пробват при холандците – там системата е копие на англо-саксонската, но пък не е толкова скъпо. Този съвет не е базиран личен опит, но имам доста приятели, които завършиха там и са много доволни. Германия, според мен, не е за препоръчване. "

  71. 72 Профил на БЪЛГАРИЯ
    БЪЛГАРИЯ
    Рейтинг: Неутрално

    Промените започнаха при Зомбиран народ.

    Народ който беше затворен в концлагера на просташкия СССР и беше принуден да учи "Западна класика" от СевероИзток.

    Русия още се кланя на шизофренизма на Маркс и Ленин.

    Учи Български и се Дезомбирай, зомби.

    Ивана
    * 57

    Да не политизираме нещата. Много срамна русофобия има. Влиянието на руската култура в България е от Освобождението. Руски език се е е изучавал също от тогава. Грешка беше премахването изучаването на руски език. Като по-лесен за нас,чрез него четяхме западната класика тогава .Промените започнаха при образован народ.

  72. 73 Профил на Neytiri
    Neytiri
    Рейтинг: Неутрално

    Адмирации за тази статия! Тя наддига порива на надеждата за всеки един родител, че детето му няма да бъде наблъскано в главата с тонове безсмислени,но за сметка на това много сложни и неразбираеми словосъчетания.
    Отвратена съм от учебниците на децата до 4 клас.Това,че са безплатни (но пък се ползват 4 години) не означава, че трябва да са безумно грозни? Кой по дяволите даде някой заблуден и недоразвил се "Пикасо" да рисува уродливи и доста абстрактни илюстрации в учебниците за първи клас.По-грозни картинки в детски книжки не съм виждала!!!Същото се повтаря и във втори и в трети клас.
    Ако пък почнада вадя тъпоумни и псевдофилософски цитати - край няма да има!!!
    Радвам се плахо,че новия министър се е хванал за главата!
    Ние родителите сме в тая поза от десетилетия!!!Горе-долу откакто ми писаха една нещастна четворка в 7 клас, защото не знаех, че социализ-Ъма е преход към комунизЪма!!!Същият преподавател, който ми я писа още даскалува в родното ми градче, само че сега не ни учи на светли про-комунистически науки, а учи децата по история.Парадоксално - на такъм не трябва да му дават да припари до деца!!!
    За да не се отклонявам още повече-последно браво за статията!

  73. 74 Профил на EOS
    EOS
    Рейтинг: Неутрално

    Но пък, като се замисли човек , този министър да не пада от Луната. Не може да не е имал поне малко набюдения върху учебниците и нивото на образованието .Или пак ще започва от нулата и ще открива топлата вода

  74. 75 Профил на Някой
    Някой
    Рейтинг: Неутрално

    До развихрилите се потърпевши на образователната система ...
    На някой минава ли му през ОБРАЗОВАНИЯ МОЗЪК, ЧЕ СТАВА ВЪПРОС ЗА ЦЕННОСТНИ СИТЕМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ.
    Наясно ли сме с какви ценности преценяваме и с какви критерии оценяваме.
    Ако с това не сме наясно - ТОГАВА КАКВИ ПРОМЕНИ ИСКАМЕ!!!!!

  75. 76 Профил на Мъчебник
    Мъчебник
    Рейтинг: Весело

    Обаче карикатурата към статията е много забавна. Браво на автора на статията и този на шаржа ))

  76. 77 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    До коментар [#54] от "Ди":

    Заслужи си плюса за сравнителния анализ.

    Ecrasez l’infâme
  77. 78 Профил на Ха, ха
    Ха, ха
    Рейтинг: Гневно

    Не е вярно, че целта е опростачването на нацията.
    Опростачването е неочакван, но ЗАКОНОМЕРЕН резултат.
    Учебниците се пишат за пари, без любов и разбиране на децата. Бях от последното поколение, което учеше по нормални учебници. Сигурно защото бяха написани от онова, старото поколение.
    А още Вазов описва сценката с въпросите на Киряк Стефчов към децата и реакцията на учителката Рада.
    Това е то. Киряк Стефчофци. Без значение, дали се кланят на султана или на Дядо Ивана.

  78. 79 Профил на онбашията
    онбашията
    Рейтинг: Неутрално

    интересно ми е какво ще направят по въпроса. за много българи нашето претрупано образование е повод за гордост и дори като емигрират да мият чиниите на "тъпите" западняци, си искат учебници от българия, защото там видите ли учебната система не струва и трябвало да си учат децата по нашите, качествени учебници. така че тръгнат ли да изхвърлят глупости от програмата, много сериозна съпротива ги чака.

  79. 80 Профил на Крадлив комунист
    Крадлив комунист
    Рейтинг: Неутрално

    Статията е на тема учебниците да станат по-разбираеми за децата, и да се ползва практиката на европейското образование-учебният процес да стане по-приемлив за децата, и тръгването за училище да не бъде един шок, а една нова фаза от красивото им детство!
    Рубльовците избиха дискусията в една друга посока-защо името на Русия е изтрито от учебниците? Защо руският език вече не е от задължителните предмети?
    Е, това са руснаците, малко като китайците и малко като мюсюлманите. Една народност, която не желае, или не може да се интегрира, и формира колонии, затворени групи. Любопитното е, че познавам много руснаци, живеещи в Б-ия, и почти без изключения, те не научават езика ни. Нещо което не може да се каже за поляци, чехи, да не говорим за украинците, които на втората година говорят много добре езика ни.

  80. 81 Профил на Graovec
    Graovec
    Рейтинг: Неутрално

    Благодаря Ви Светлана, дано да има полза...ама надали

  81. 82 Профил на Истината
    Истината
    Рейтинг: Неутрално

    Имам ученик-второкласник и вярвам, че всички Вие, които не сте се докоснали до този проблем, придобивате представа за ИСТИНСКОТО положение - заставам зад АБСОЛЮТНО всяка дума и констатация на статята!!! Примерите, за съжаление, за неизброими и ако, колкото се може по-бързо, не се изгорят на кладата "творческите" безумия на псевдо-"експертите", написали, редактирали, лицензирали, взели пари от данъците ни и най-вече страдащи от импотентност и бездетие, ще се обградим с идиоти като тях. Което, впрочем, е и целта на т.н. ни "образование". Министре, жална ти майка, докато разчистиш това котило на олигофрени! И не мога да завърша без 2 примера от учебниците за 2-ри клас: 1. " На едно дърво имало 20 птички. Минал ловец и гръмнал с пушката си. Колко птици са останали на дървото? " 2. " Ана давала по 8 лв.за частни уроци по математика. Колко пари е платила за 5 дни?" / Нали уж последните са забранени?/ Изводите ги оставям на Вас, всичко е пълна и точна ИСТИНА!

  82. 83 Профил на Вера Василева
    Вера Василева
    Рейтинг: Неутрално

    Поздравления за статията!

    Децата въпреки всичко растат умни - предизвикателството да се справят около учебния материал ги прави инициативни, гъвкави и изобретателни!
    Но би било по-добре да растат като нормални деца и да учат каквото подхожда на възрастта им.

  83. 84 Профил на bat johnny
    bat johnny
    Рейтинг: 374 Неутрално

    А учителите досега къде бяха? Защо не са протестирали и те за съдържанието на учебниците? И още по-лошо - защо не се опитват да смечкават или да преподават избирателно материала?
    Не само издателите са виновни май. Цялата система е за смяна

    Дюнери пробирам, ЕГН-та си набирам....
  84. 85 Профил на ФИЛОСОФ
    ФИЛОСОФ
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#38] от "Graf":
    Господин НЕГРАМОТНИКО, благодарение на текстовете, които си споменал г-жа Йонита Иванова от МГ "Гео Милев" гр. Плевен миналата година класира ученик на второ място (сребърен медал) на международната олимпиада в Хелзинки. Това, че училището е пълно с идиоти и неграмотници е проблем предимно на родителите и на МОМН.
    Освен това - пише се "християнство", а не "христианство" - факт, който показва до колко си компетентен. Чета ти ТЪПОТИИТЕ по форумите и просто се заливам от смях!!!!!!!

  85. 86 Профил на ГНевен
    ГНевен
    Рейтинг: Неутрално

    Така нареченият просветен министър Сергей ІІ Египтолог си е присвоил фараонското право на Бога- Слънце да проверява и да оценява всичко - от учебниците на децата до достойнствата на професорите в университетите, да отрича всичко, направено в доГЕРБЕРската ера преди него. Това, което той е "открил" в училищните учебници сега е известно отдавна - въпросът е защо досега нищо не е било направено, за да се напишат подходящи и увлекателни за детското ниво помагала. Отговорът също отдавна е известен: Защото се нарушават правата на учебникарската мафия, която се интересува само от хонорарите (всяка година !), а не от това ще разбират ли децата написаното и прочетеното. Въпросният ВРЕМЕНЕН министър обаче трябва да забучи първо флагче в собствената си мека глава, защото всички, които са прочели невероятните му написани на коляно закони за висшето образование и пр. сигурно са готови да му помогнат при забучването (и то по-дълбоко!).

  86. 87 Профил на кронос
    кронос
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#54] от "Ди":
    Давайте по темата и спрете да спамите!Не мога да разбера връзката между текста от статията и коментара ти. Това, че глупаци като Graf ти блъскат + не означава нищо, въпреки че нещата, които казваш са точно така.

  87. 88 Профил на ССС
    ССС
    Рейтинг: Неутрално

    Браво на министъра! С такова виждане на проблемите много скоро икони на цялата нация ще станат "корифеи" на мисълта и действието като Хр.Стоичков,Азис,титанични мислител "шменди-капели" и плеядата от "Пайнер".За какво са ни класиците,особенно пък руските - блазе ни!

  88. 89 Профил на Svetlo
    Svetlo
    Рейтинг: Неутрално

    Нистина е важно не просто да забиваме флагчета, защото това правят от поне десетина година няколко добронамерени социолози на образованието, които никой министър не пожела да чуе. Ключът е в промяна на системата, защото учебниците са систематично произведен резултат от липсата на стандарти в образованието ни, от липсата на подготвени учители, от липсата на адекаватно учебно съдържание с необходимите междупредметни връзки, от липсата на адекватни методи за оценяване, от липсата на диалог и чуваемост сред заинтересованите (разбирай обществото). Намерете тези анализи господа, прочетете ги, осмислете ги и действайте. Обществото ще ви подкрепи, ако предприемете смислени действия. Защото вече е назрял моментът всички да осъзнаем какво е държава без образователна система - държава без граждани!

  89. 90 Профил на Stella
    Stella
    Рейтинг: Неутрално

    Браво за статията!
    Глупав ли си или да?! Наистина ли не виждаш връзка между неграмотните ни ученици и студенти и учебното съдържание, с което по 12 години им пълнят главите?! Не можех да повярвам, че един мой студент не знаеше на чия страна е участвала България по време на Втората световна война - преподавам английски език и стана дума в един разговор. Е, сега не се чудя, момчето сигурно е останало с впечатлението, че историята е глупост връз глупост с махленско значение, позовавайки се на учебниците си.

  90. 91 Профил на учител
    учител
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#32] от "Дима":
    Високоуважаема госпожо, едва ли има по-некадърни от вас журналистите. Когато чета из вестниците, че Петер Чех бил страж на "Ман.Юнайтед", вчерашният "168 часа" бяха написали Сащ, а не САЩ, сякаш това това е някаква друга държава, просто разбирам защо ни плюете. Баща съм (а и отскоро дядо) на 30 годишен мъж и да ви кажа, че същата каша е и на запад, имам предвид Франция. Елате в София, за да видите безхаберието на учениците. Истина е и, че около 60% от учителите са за уволнение. Истина е, че учебниците са безумни, но вината е в самата реформаторска шайка от синдикатите и МОН...

  91. 92 Профил на EU
    EU
    Рейтинг: Неутрално

    Развихрен късметлия, с необразован мозък, наясно сме.

    За начало искаме ИСТИНСКА ИСТОРИЯ,
    а не болшевишки фалшификации и пропаганда.

    И без портрети на коминтерньовски ченгета като Гоце и Путин.

    Толкова ли е много...

    Някой
    * 75

    До развихрилите се потърпевши на образователната система ...

    На някой минава ли му през ОБРАЗОВАНИЯ МОЗЪК, ЧЕ СТАВА ВЪПРОС ЗА ЦЕННОСТНИ СИТЕМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ.
    Наясно ли сме...

  92. 93 Профил на ха-ха
    ха-ха
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#55] от "Prof. Dielmann":
    Тогава давай като нашите студенти - масово ебане, алкохол и дрога в Студентски град и след това ако евентуално станат кредитни инспектори в някоя банка, просто де закопават с някой кредит. В студ.град е като в Кербала - отвсякъде гърми - музики, купони, стенания, викове. Просто си кажете - не ми се учи и толкова.

  93. 94 Профил на теди
    теди
    Рейтинг: Весело

    Браво за статията! Аз съм на 25, от 7-8год. не съм стъпвала в БГ учебно заведение и не съжалявам. Още по мое време в училище се учеха безумия...добре че има (нищо че е със закъснение) светлина в тунела..

  94. 95 Профил на GegoGego
    GegoGego
    Рейтинг: 5 Неутрално
  95. 96 Профил на vladivlad
    vladivlad
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Като хоби се занимавам с няколко деца - математика. Децата са в различни класове - между 4-и и 8-и и учат в различни училища в София, включително частни. 2 момчета и 3 момичета.
    Установявам наличие на едни и същи проблеми - учителите ги карат да учат/зазубрят никому ненужни неща и не им обръщат внимание на същественото, което ще им позволи да разберат нещата. И каруцата се обръща, тъй като това не е стихотворение, което можеш да научиш наизуст. И, ако няма кой да ти помогне, намразваш предмета за цял живот с всички последствия от това.
    За съжаление повечето учители нямат необхидимите качества, за да преподават по разбираем и полезен за децата начин. Самите тях никой не ги е учил на това, напротив.

    Do or do not. There is no try. Yoda
  96. 97 Профил на Х 0000 2010
    Х 0000 2010
    Рейтинг: Неутрално

    Ти може и да си антихристиянско болшевишко зомби, но други са наясно с ЦЕННОСТНАТА СИСТЕМА.

    Уебниците трябва да са преди всичко смислени и РАЗБИРАЕМИ за учениците,
    да учат на КОМУНИКАЦИЯ - индивидуална и групова, да учат какво е било и би било ДОБРО за индивида и обществото.

    Някой
    * 75

    До развихрилите се потърпевши на образователната система ...

    На някой минава ли му през ОБРАЗОВАНИЯ МОЗЪК, ЧЕ СТАВА ВЪПРОС ЗА ЦЕННОСТНИ СИТЕМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ.
    Наясно ли сме...

  97. 98 Профил на тотефф
    тотефф
    Рейтинг: Неутрално

    За тези, които се интересуват, да поясня:
    - когато овцете раждат агнета, се казва "изягнили"
    - когато козите козлета - "изкозили"
    - когато кравите телета - "изтелили"
    - когато кобилата добие конче (жребче) - тя се е "изждребила" (или "окончила", както казват в Източна България)
    ...
    Но най- важното е пропуснато:
    Как се казва, когато магарицата роди магаренце (или експертът напише учебник)?
    казва се, че се е ОМАГАРЧИЛА

  98. 99 Профил на ŠŠŠ
    ŠŠŠ
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#26] от "Smeshko":


    ПОПРАВКА НА ПРАВОПИСНИТЕ И ПУНКТУАЦИОННИТЕ ГРЕШКИ.
    Едно от най-добрите неща, които може да направи министъра(ът) (,) е да се качат колкото се може повече учебници безплатно в интернет. За да секне далаверата на писачите, а след това(,) според това кои учебници(,) се свалят най-много, ще се направи система на кой(кого) да се плаща, ако въобще е необходимо. Да ти четат учебника(,) би трябвало да е само въпрос на престиж, не на печалбарство. Същото може да се направи и с друга информация - примерно допа(ъ)лнителна информация за по-задълбочено учене за кандидат-студентите. Което много бързо ще намали частните уроци.
    И ЕДИН СЪВЕТ ДО ПИСАЧА: ПОИНТЕРЕСУВАЙ СЕ КОЛКО СТРУВА ИЗДАВАНЕТО НА ЕДИН УЧЕБНИК. ЗНАМ, ЧЕ НЯМА ДА ГО НАПРАВИШ, ЗАТОВА ЩЕ ТИ КАЖА – 30 000 ЛВ. СМЯТАШ ЛИ, ЧЕ НЯКОЙ ЩЕ ХВЪРЛИ ТОЛКОВА ПАРИ, ЗА ДА МОЖЕ ТУЧ КАТО ТЕБЕ ДА СЕ РАДВА НА БЕЗПЛАТЕН УЧЕБНИК?

  99. 100 Профил на А10
    А10
    Рейтинг: Неутрално

    Добре се е хванал С. Игнатов с изчистване на глупостите в учебниците! Следваща стъпка да бъде с учителите, които не трябва да бъдат учители! Може да се мисли в посока преподаване в компютърни зали , а изпити и оценяване да се прави от компютър! По - малко ще са пораженията за децата!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах