Провалът на държавния образователен монопол

© Иван Кутузов



Авторитетното изследване PISA за 2009 г. установи, че българските ученици могат да сричат, но не могат да мислят. Ненужно е да се заравяме в детайлите на просветната проблематика като пари и кадри, особено когато те само отвличат вниманието. Основният проблем е държавният монопол и контрол над системата за народна просвета.


Философията на българската просвета е тотален чиновнически контрол


над образователните възможности и отсъствието на родителите от образователния процес. Конституцията въвежда в право и задължение на родителите отглеждането и възпитанието на децата, но тяхното образование е дадено изцяло на държавата. Този евфемизъм цели да гарантира държавния монопол върху образованието над правото на родителите да избират. Конституцията отрича частното образование.



Тя изисква всички частни училища да подчинят образователната си философия и програма на държавния модел. За разлика от България например датското, ирландското и английското законодателство дават пълно право на родителите да вземат решения за образоване на децата си, като държавното училище е само една възможност за безплатно обучение. Отклонения от принципа на зачитане ролята на родителите в тези страни е възможно само когато родителите са драматично безотговорни по отношение на образованието на децата си.


Другият проблем, производен на първия, е минимизирането на участието и волята на родителите в обучението и възпитанието на техните деца от "просветните институции". Законът задължава родителите да осигуряват присъствие на децата в държавните училища, но не им дава почти никаква дума в решения, свързани с управлението на училището или учебната програма. Това държавно "майчинство" е донякъде облекчение за родителското всекидневие. От друга страна, то, освен че освобождава родителите от част от отговорността за децата им, ги лишава от глас в оформянето на техния мироглед и характер.


Държавата и семейството са две отделни институции, като първична е тази на семейството. Време е пред пропастта на пълния крах на академичните и морални устои на т.нар. система на народната просвета държавата да се оттегли от институцията на семейството и да предложи


политика на плурализъм и сътрудничество с алтернативни форми


на образование - частни и семейни. Това положение се подпомага и от напредването на технологиите, които позволяват дистанционни и други форми на обучение.


Министерството на просветата не може да бъде родител, защото това не е неговото предназначение. В българския контекст и култура държавата се изявява успешно само като мащеха, която забранява и налага глоби.


Така е в случая на едно софийско семейство, което оттегли наскоро децата си от държавното училище с цел да образова по системата на домашното образование. Това е метод, доказал своето академично превъзходство вече години наред в редица европейски страни и САЩ въпреки първоначалното неразбиране на свикналите с държавното училище е доказал своите предимства.


Вместо да се вслушат в аргументите на семейството, чиновниците, които след посещение в дома му установили наличието на добра семейна среда, се обръщат към Комисията за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни с искане за съдействие за връщане на децата в училищната система. Какво очаква това семейство сега?


Каква е противообществената проява на техните малолетни деца? Това, че родителите им се стараят да намерят изход от една система, която не работи, ги поставя в ситуация, в която е възможно с полиция децата да бъдат изведени от дома им против волята на цялото семейство и въдворени в "системата на народната просвета"? Наистина ли толкова противообществено е вече да си родител, който влага време и усилия в отглеждането на собствените си деца? За съжаление законодателството очаква точно такова поведение от просветните власти.


Не е за пренебрегване фактът, че всички тестове и изследвания доказват, че


домашните ученици значително надминават връстниците си

от публичните училища  в академичните си постижения. В изследване от 2007 г. на общността на над 2 милиона американски домашни ученици д-р Брайън Рей от Национален институт за изследване на домашното образование в САЩ, констатира, че домашните ученици имат 34-39% по висока академична успеваемост на стандартизираните тестове. Децата, обучавани вкъщи, чиито родители нямат държавна педагогическа диплома, са се представили малко по-добре от децата на тези семейства, в които и двамата или единият от родителите имат педагогическо образование!


Опитът на българска асоциация за домашно образование да се регистрира преди няколко месеца като нестопанско сдружение в един малък окръжен съд се провали. Съдът просто и директно заяви (без да даде шанс на учредителите да си поправят устава, както се прави обикновено), че домашното образование противоречи на закона. Разбира се, в случая съдът не отчита факта, че държавното образование в сегашния му вид противоречи на здравия разум.


Когато законът забранява проявата на отговорност и здрав разум, алтернативата е: промяната на закона или тиранично налагане на остарялото законодателство. Това е фундаментален принцип и дилема на гражданското общество.


Здравият разум ни сочи, че след доклада на PISA провалът на държавно контролираното образование е вече и научно доказано положение. Решението е държавата да се откаже от монопола си и да даде възможност на истинско частно и домашно образование като алтернативни форми.


Държавата не може да бъде единственият доставчик на образователната услуга


Защото задължителността на училищното образование не гарантира неговото качество. Родителите на децата трябва да бъдат натоварени с отговорността на грижата за избор на ценности, а и на образование на своите деца. Това значи повече родителска отговорност, но и по-добро образование.


Авторът е издател и главен редактор на онлайн списание за свобода на съвестта, религията и словото "Свобода за всеки" - www.svobodazavseki.com>

Ключови думи към статията:

Коментари (247)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sir__lanselot
    sir__lanselot
    Рейтинг: 388 Гневно

    "...Защото задължителността на училищното образование не гарантира неговото качество..." - ДОБРЕ , но... ДРУГИТЕ ФОРМИ ГАРАНТИРАТ ЛИ ГО ?
    НЕ- разбира се !!!
    Гаранция - Франция , както казват ...

    Родителите на децата трябва да бъдат натоварени с отговорността за образование на своите деца. Няма как да стане - НЯМА БАЗА ЗА СРАВНЕНИЕ между различните форми , а НЕ МОЖЕ това добро пожелание да бъде предоставено само на родителите ! Особено , когато интелектуалния потенциал на последните не е на нужното ниво .
    С две думи - касае се до популистки лакърдии , които могат да доведат образованието до още по-голям и вече фатален срив ! ...

  2. 2 Профил на mickmick
    mickmick
    Рейтинг: 817 Неутрално

    Специално 20 години разваляха държавното образование.. за да може такива автори да ревнат - държавното образование не струва.

    Същото го тръбят и за БДЖ. И за здравеопазването и за каквото се сетите. 20 години разваляне.. пак дълго се задържаха.

  3. 3 Профил на Музар ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Музар ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    "Децата, обучавани вкъщи, чиито родители нямат държавна педагогическа диплома, са се представили малко по-добре от децата на тези семейства, в които и двамата или единият от родителите имат педагогическо образование!"

    Интересно наблюдение! Но и очаквано. Масовото образование, каквото е държавното, е насочено към типизиран среден обект и е абсолютно забранено на учителите в час да се занимават отдерно с изоставащите или по-възприемчивите ученици. За тях са допълнителните часове - помощни или кръжоци. Дори и целият клас да е само от вундеркинди, учителят трябва да спазва определената от съответната институция програма и не може да преподаде нито повече, нито по-малко материал. Тя е като разписанието на метрото - никакво отклонение. Явно и обучените да бъдат даскали прихващат от тази уравниловка, дори когато става дума за собствените им деца.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут."Бъдещето на една илюзия"Зигмунд Фройд
  4. 4 Профил на somebody0
    somebody0
    Рейтинг: Любопитно

    "адв." адвокат ли означава?

  5. 5 Профил на Мартин
    Мартин
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Супер статия.

    До коментар [#1] от "sir__lanselot":
    Щом толкова обичаш държавното, записвай си децата в държавно училище,но НЕ МИ КАЗВАЙ КЪДЕ ДА ЗАПИША МОИТЕ!!!


    Разликата между комунистическата икономическа система на Източна Европа и западните системи е не разлика в същността, а разлика в степента. (Ф.Х.)
  6. 6 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Цялата истина е, че тук се обучаваме еднотипно и ''под строй'' . Създават се оффффце, а не личности. И това става под строгият и одобрителен поглед на държавата . Ако някой реши да напусне стадото веднага е заклеймяван, като семейството решило да обучава децата си извън тази порочна система .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  7. 7 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Значи, Дневник не може да помества на всеослушание всевъзможни идиотски предложения, подготвяйки вероятно общественото мнение за още някакъв удар върху образованието. Слугинското поведение на медиите към поредната властова формация е жалко навеждане за оцеляване ли, що ли, някакъв моментен групов интерес, нечие лобиране за частници-мераклии, но не и позиция , загрижена за далечните последици от всяка намеса в училището. Старата образователна система от времената, описвани в книгите на Стефан Цвайг, достатъчно добре е защитила своята ефикасност. Българските ученици преди войната са знаели и немски и френски език, имали сме учени, писатели, музиканти, художници, имали сме архитекти, инженери и всякакви занаятчии , изучили се все в държавни български училища.
    Последиците днес в образованието са именно наложени от произвола на червената ,неизтребима от времето разбойническа проказа. Днес напорът на дс-капиталите , вложени в проекти уж "американски колежи" е невероятно силен. Както се съсипваха цветущи предприятия на входа и изхода от дс-стопанстата номенклатура, така и държавните училища умело се водят към гибел. Естествено е, че сетне ще се открият "независими от държавата" училища за децата на отговорните червени капиталисти и напъпващата каста на забогателите им наследници, които завинаги да дооформят феодалното разделение.
    Погромът на пожарникарско-милиционерсо-комунистическите подразделения на ДС върху науката, културата и образованието върви с гигантски шамари варху и без това чезнещата фина среда на работещите все още в тези сфери българи.
    Но какво да искаме от това просташко дс-правителство, мимикриращо уж антикомунистическа позиция?

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  8. 8 Профил на Музар ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Музар ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    До коментар [#7] от "Хан Крум":

    Една малка подробност за българските ученици преди ІІ-та СВ - много българи, завършили в Европа след Освобождението са имали специална диплома, маркирана за Ориента. И съответно са имали по-малко права за упражняване на съответната професия в сравнение с европейските учени. Тези хора са ставали даскали в следосвобожденска България. Все още не сме имали нарочно подготвени педагози, дори по тогавашните представи за педагогика.

    С две думи - първоначално българите масово са били обучавани от много по-квалифицирани и по-малко ограничени от дидактика учители, отколкото всички следващи поколения.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут."Бъдещето на една илюзия"Зигмунд Фройд
  9. 9 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Това по-долу е мотото на училището, дето е завършил автора. Правете си изводите сами.

    Welcome to the School of Intercultural Studies. Our school is dedicated to equipping men and women to cross the barriers that block people from seeing, hearing, and believing the gospel. As a community of people who are engaged in the worldwide mission of God, we combine the best elements of academic and practical studies to ensure that our graduates are ready to serve God.

  10. 10 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 222 Неутрално

    човека го назобили с идеи за хоум-скулинг и децата да се социализират в църквата и въобще колкото по-малко секуларност, толкова по-добре.

  11. 11
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  12. 12 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Статията е пълна с "трябва" и "аз знам повече" е доста арогантна за сегашното положение на нещата.
    Ако въпросната организация има някакво влияние защо не се заеме с това да се качат всички учебници, помагала, задължителни и препоръчителни програми в интернет.
    Да спомогнат в това да се изясни учебното съдържание и с каква цел то е попаднало в учебните прогарами.

  13. 13 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Може ли авторът да даде препратка към изследването, което показва "34-39% по висока академична успеваемост на стандартизираните тестове", за да му обясним какво точно показва изследването. Защото той очевидно не може да го разбере сам и повтаря като папагал аргументи от разни сайтчета.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  14. 14 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#9] от "batekure":

    Това е нормално. Мисля че над 90% от родителите в САЩ, които обучават децата си вкъщи са религиозни фанатици.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  15. 15 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Джон Стюарт Мил:

    "A general State education is a mere contrivance for moulding people to be exactly like one another: and as the mould in which it casts them is that which pleases the predominant power in the government, whether this be a monarch, a priesthood, an aristocracy, or the majority of the existing generation, in proportion as it is efficient and successful, it establishes a despotism over the mind, leading by natural tendency to one over the body."

  16. 16 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 435 Неутрално

    "Докато държавните учреждения... задоволяват потребностите ни, ние ще оставаме в нашето сегашно състояние, житейските трудности няма да бъдат победени, а ние самите няма да сме способни да ги победим. Никакво количество държавно образование няма да направи един народ наистина интелигентен; никакво количество закони против бедността няма да задоволят потребностите на нацията; никакво количество трудови закони няма да ни направят по-добри родители. Тези големи проблеми, които ние сега напразно се опитваме да решаваме чрез закони на парламента, чрез забрани и наказания, са всъщност големи възможности за прогрес, ако сами ги преодоляваме като развиваме в себе си по-голямо желание, като полагаме по-големи усилия, като търсим в себе си по-големи морални сили и като усъвършенствуваме нашата естествена способност да работим съвместно в доброволни сдружения. Да оставим нашите потребности да бъдат задоволявани от голямата държавна машина, да бъдем регулирани и надзиравани от големи множества чиновници, които сами са роби на системата, която обслужват, в дълъг период няма да ни научи на нищо, и няма да ни ползва никак.Грешка е да си въобразяваме, че държавните дейности и индивидуалните усилия могат да съществуват едно до друго. Умствените навици, характерни за всяко от тях, са така различни, че едното неизбежно ще унищожи другото. . . . Хората няма да вършат неща за себе си или за другите, ако повярват, че такива неща могат да се придобият без усилия от тяхна страна. Няма да има достатъчен стимул. Докато съществува надеждата, че можеш да използваш раменете на друг човек, кой ще подложи своите собствени рамене под товара? Трябва също да се помни, че докато хората не бъдат оставени на своите собствени ресурси, те няма да знаят какво е възможно и какво не е възможно за тях. Ако преди половин век държавата беше осигурила за всички нас закуска и обед, практиката на днешните политици би била да приемат за даденост, че не е възможно сами да се грижим за себе си." Обирон Хърбърт (Auberon Herbert, 1922-1974)

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  17. 17 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#11] от "|":

    Хайде да повторя още веднъж, този път без лични нападки.

    Може ли съвсем неуважаемия автор да ни обясни как така държавите на първите места в изследването PISA също имат държавен монопол на образованието, но това кой знае защо не им пречи да имат превъзходно образование? И дали този факт не разбива напълно тезата му, че "държавния монопол" е причина за ниското качество на българското образование?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  18. 18 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Жалко е, че Дневник не поощрява нормална и уравновесена дискусия за българското образование, а дава трибуна на разни радикали и фанатици, които определено не са експерти по темата.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  19. 19 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 222 Неутрално

    До коментар [#15] от "glacierise":

    писано през 19-ти век, когато обучение за всички така е и нямало.

  20. 20 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1800 Любопитно

    На вонйа срещу държавният образователен монопол!
    Добре!
    Но!
    В какво се изразява държавният образователен монопол?
    Преобладаващи като бройка са ОБЩИНСКИТЕ УЧИЛИЩА.
    Има ЧАСТНИ УЧИЛИЩА.
    Има малко държавни училища.
    Значи съществува плурализъм в собствеността.
    Учебният план и Държавните образователни изисквания. Ето го според автора монопола.
    Но Планът и изискванията са минимални. Никой не пречи да се образоваш допълнително. Къде е монополът?
    А, задължението, да го правиш в училище!? В държавно, общинско или частно. Това било. Трябвало да се ходи на училище. Не съвсем. Можеш да завършиш и като самостоятелен /частен/ ученик.
    Но трябва да издържиш изпити в училище. Още повече, трябва да издържиш матура, за да получиш диплома. Може би това е омразният монопол?
    Всъщност държавата отдавна не е "единствен доставчик на образователна услуга". Тезата за монопол издиша! Само да погледнеш в нета, колко различни доставчици на образователни услуги има ...
    Къде по дяволите е държавния монопол?
    Впрочем идва времето за внасяне на новият закон за училищното образование и различните НПО ще пробват с всякакви средства да "натискат" по министъра на образованието. Парите трябва да се оправдават. А интересите са субективни.
    Така че статията е "натиск".

  21. 21 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Учебната дейност в "общинските" училища е напълно под контрола на министерството.

  22. 22 Профил на Музар ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Музар ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    До коментар [#17] от "|":

    Извинявай, прочете ли статията?

    Забеляза ли, че сравнението между държавното и домашното образование е за САЩ?

    А смислеността на дискусията зависи и от нас, пешещите под статията. И не се постига с лични нападки.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут."Бъдещето на една илюзия"Зигмунд Фройд
  23. 23 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#22] от "Музар":

    Да, прочетох я и забелязах за какво става въпрос. И много добре знам, че _няма_ изследване, което да показва статистически значима разлика между нивото на домашното и държавното образование. Просто защото за разлика от автора се информирам преди да коментирам дадена тема.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  24. 24 Профил на nanrico
    nanrico
    Рейтинг: 497 Гневно

    ПРОБЛЕМЪТ с неграмотността на дипломираните стои на съвсем различна плоскост!...

    "Тройкаджиите" на обществото- ДАСКАЛИТЕ, никога не са заслужавали уважение ,поне в последните 60 години!
    Но с поведението си в последно време - напълно го загубиха ! И сред тези, които все още са го носили в душите си ...

    Загубиха го с малоумните си претенции, с кретенизма си , с простотията си , която " лъсна" като тиган на месечина, с ПАТОЛОГИЧНАТА си самооценка , с поведението си на инфантилни, разглезени деца, които ти се тръшкат и пищят истерично “Искааам!”

    Вижте ИЗЯВЛЕНИЯТА на ДАСКАЛИТЕ във форумите , погледнете и снимките им по вестниците, особено по време на стачката им - типичното "лице " на българския ДАСКАЛ !
    Простотия, неграмотност , арогантност , самовлюбеност , егоизъм , селяндурщина и наглост ВОНИ от изявленията и поведението им !...

    Такива малоумници ли искате да обучават вашите деца ?
    Такива гамени ли искате да бъдат пример за децата ви ?
    Такива пропаднали типове ли искате да ядат парите ви ?
    Такива първични и първосигнални същества ли искате да бъдат в досег с децата ви ?

    Умствените им способности са на нивото на кандидатстудентските им изпити , с които са се записали в някой ПУЦ да се образоват , а то е „ среден 2,80 „ !...

    Не двойно , а и тройно или петорно да им повишат заплатите НИЩО В ОБРАЗОВАНИЕТО НЯМА ДА СЕ ПРОМЕНИ защото КАПАЦИТЕТА НА "ТРОЙКАДЖИИТЕ" в това общество е толкова !...

    ДАСКАЛИТЕ са напълно ИЗЧЕРПАНИ по отношение на възможност да дадат нещо за учениците си, защото НЯМАТ КАКВО да им дадат – те са си просто тъпи и... БЕЗКРАЙНО НАГЛИ !...

    А те НЕ ЗАСЛУЖАВАТ и това , което и В МОМЕНТА ПОЛУЧАВАТ като заплати !

    "НЕ" на арогантността и наглостта на ДАСКАЛИТЕ !

    ДАСКАЛИТЕ не са БЪЛГАРИЯ , БЪЛГАРИЯ не е на ДАСКАЛИТЕ !

    „Свестните у нас считат за луди” http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=236324
  25. 25 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Не знам за твоите "даскали", моите учители заслужаваха и имат моето уважение.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  26. 26 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 394 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Точно същият коментар съм чел и под друга статия. Каква е мотивацията да пействаш такива неща?

  27. 27 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Цървулите, деца на цървули, винаги са мразили "даскалите". През 44-та направо ги трепеха наред. А като видя някой подобен "чегеварчо", наистина ми се ще да изтрепя "даскалите" му от ДС.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  28. 28 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#8] от "Музар":

    "Следосвобожденска" България е доста далечно понятие от времената в края на тридесетте години. Брат ми беше директор някога на едно старо училище и само кабинетите по физика, химия и история, география, биология, обзаведени с немски пособия, карти, както и с препарирани животни и скелети, функциониращи почти до наши дни, както и богатата библиотека, са показателно обстоятелство, каращо ме да не подценявам традициите на българското образование.
    С окончателно затвърденото ми становище, че ДС контролираше и контролира изцяло "промените", хич не се учудвам за налагащата кошмаризация в днешните училища. Да не забравяме и некои министри на образованието, изчезнали в небитието заедно с проваления цар. Да не забравяме печатницата на всевъзможни садистични учебници, а особено съревнованието в печалбарството на дс-издателствата Анубис , Просвета и пр. комунистически фирми . И разбира се министъра с кучешка физиономия и вълче име, достоен предшественик на боксьора, учил в СССР.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  29. 29 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1800 Любопитно

    До коментар [#25] от "|":
    До коментар [#26] от "glacierise":
    До коментар [#27] от "Хан Крум":

    И до всички останали форумци!

    Не му обръщайте внимание на "nanrico". Ботчето е пуснато да осуети дискусията по статията.

  30. 30 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#17] от "|":

    Авторът, за да има теза, трябва да мисли. Вместо това той вярва. Между другото социологическите и статистическите изследвания в American Journal of Education, British Journal of the Sociology of Education, Journal of College Student Development и Peabody Journal of Education твърдят, че резултатите, които според защитниците на домашното обучение доказвали превъзходството му, са абсолютно непредставителни. Всеки, който има достъп до академични бази данни (JSTOR, PROQUEST и др.), може сам да прочете тези изследвания, да види методологията им и да прецени за себе си. Приказките на В. Костов са чиста пропаганда и съм съгласна с Хан Крум, че ги пробутват тенденциозно.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  31. 31 Профил на Тот
    Тот
    Рейтинг: 114 Неутрално

    Проблемите идват(както при всичко останало у нас) от ПРОСТОТИЯТА!
    Подобна система може и да сработи у чужда държава с по-висок среден коефициент на интелигентност на глава от населението, но тук няма да има НИКАКЪВ ефект!
    В училище ги карат да зубрят - да не би някой да си мисли, че болшинството родители ще карат децата си да мислят? Глупости, разбира се. Тук ги заливат с компютри и видео-игри само и само, за да не се занимават с тях, пък камо ли да си напънат кухарките и да им обяснят нещо от книга. Абсурд.
    По-реалният вариант е, който има воля и желание, и пипе, да си ги дообучава в къщи(както си го практикуваме от години, между другото).

    Иначе, каквото е в кабинетите, такова е и в къщи. Масова простотия и невежество. И мно-о-о-ого малко изключения.
    За съжаление червената гнус е успяла да изтрепе всички олд-скуул даскали и да си създаде поколение от лумпени учитело-ученици, които никога не мислят, а наизустяват рефрени и клишета(в най-добрия случай). Тъпи, тъпи, тъпи, та вдлъбнати.

  32. 32 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Любопитно

    Може ли някой да ми обясни как това, че конституцията задължава родителите да отглеждат децата си, но предава образованието на държавата, е "евфемизъм"?

    Евфемизъм означава заменяне на дума или израз, които слушателя може да схване като неудобни, нетактични, неприлични и пр., с по-учтива дума или израз. Например, евфемизъм е да кажеш, че някой е "починал," вместо, че е "пукнал," или че някой е "прекалил с алкохола" вместо, че се е "напил като свиня."

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  33. 33 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1487 Неутрално

    До коментар [#13] от "|":
    До коментар [#22] от "Музар":
    ЧНГ и на тебе, Музаре!
    Въобще не му се връзвайте на тоя. От матрялчето си личи че е слаба ичкия.
    Законът за просветата забуксува, основно защото се получи як отпор да отворят яка дупка в образователните бюджети, като осигурят финансиране за т.н. "частни училища", повечето от които са пълна пунта-мара.
    Лобисткият натиск е огромен (става въпрос да част от милиард годишно) и Игнатов е клекнал май, но отпора на многобройните дискусии и обсъждания е твърд и нама как да бъде защото това би било огромна простотия. Имаше и в Капитал дискусия по едно време.
    Очаквам, след това адвокатче тепърва да продължат да облъчват хората и тази година, само и само да измъкнат мангизите, но не вярвам номера да мине.

  34. 34 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Че отнемане на образованието от родителите обезсмисля правото да отглеждат децата си.

  35. 35 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#34] от "glacierise":

    Да де, ама това може да се нарече парадокс според философията на автора, но не и евфемизъм.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  36. 36 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 394 Неутрално
  37. 37 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#6] от "ARRI":

    Цялата истина е, че тук се обучаваме еднотипно и ''под строй'' . Създават се оффффце, а не личности
    =============
    Доста повърхностно изказване типично в твой стил Арри.
    Напротив.. В Германия по-може да се направи такова заключение. В Бг образованието е на ниво, има други проблеми които се надявам че Музаря и компания ще засегнат и не се налага за пореден път да откривам топлъта вода.

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  38. 38 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#37] от "Раз печки, раз кюнци":
    О-"РАЗ КАТИЛ, РАЗ МРЪСНИК".

  39. 39 Профил на ras16377431
    ras16377431
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Лично съм против домашното образование и презирам религиозните фрийкове и социопати, с които то се свързва поне в САЩ. Въпреки това свободата да избереш как ще се обучават децата ти ми се струва по-важна. Не виждам какво пречи който толкова иска да си държи децата вкъщи да може да го направи. Разбира се, всички деца независимо от начина им на обучение трябва да минават периодични стандартизирани тестове.

    А специално у нас ако променяме закона за да разрешим домашното обучение, трябва много да внимаваме да не се окаже, че циганите имат легална вратичка да си държат децата извън училище.

    gradinko.bg
  40. 40 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    В България има нужда от реформи в държавното образование. Частно образование така или иначе има. А домашното образование не е непременно по-добрата алтернатива. Най-важното за България е да се провежда последователна политика, включително кадрова политика в образованието. Трябва на всички кандидат-учители да бъде ясно, че във всеки един град те ще водят не охолен, но достоен и сигурен живот, вършейки достойната дейност и изхранващи себе си и семейството си достатъчно добре, че да не им се налага да се издържат с частни уроци. След 2-3 правителства такава политика ще даде резултат.

  41. 41 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чета разни странни коментари за това, че статията се занимава с лобиране. А на някой случайно да му хрумна, че родителите няма да получават никакви пари от министерството ако решат да си учат децата вкъщи?

    На кого в крайна сметка са децата - на просветното министерство или на родителите? Кой има право да каже какво, кога и как ще учат децата му?

  42. 42 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#41] от "zlatbg":

    Ако вкъщи ще ги учат на наука, да получават пари. Ако ще ги учат на суеверия, за какво да им дават пари? Суеверията могат да ги чуят съвсем безплатно. Затова никак не е лоша идеята със стандартизираните тестове на Градинко.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  43. 43 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#41] от "zlatbg":

    Право какво, кога и как ще учат децата му има всеки избирател, гласувайки за партията, която предлага най-добрата (според него) платформа за образование.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  44. 44 Профил на pierr
    pierr
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Много точно си го казал! Браво! Никога не съм имал добро мнение за българските учители, но то се бетонира преди години когато дъщерями и друго момиче трябвяше дя идат на някаква презентация в София с участие на специалисти от ООН и не можа да се намери един учител който да ги заведе, защото беше почивен ден!!! Иначе много знаят да си защитават правата, но какво срещу това? Няма тази искра която имаше някога в учителите, сегашните са малограмотни боклуци! И тази Янка Такева - с каква омраза се изказва срещу ученическите протести!? Та това са първите кълнове на гражданското общество! Тъпи даскали!!!

  45. 45 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#43] от "|":

    Сега пък се оказа, че децата са на партията с най-добра образователна платформа...

  46. 46 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Задължение на държавата е да предоставя еднакво добро образование на всички деца. Ако ти искаш, можеш допълнително да образоваш децата си колкото си искаш.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  47. 47 Профил на ot4eto
    ot4eto
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Частно образование, може, алтернативни форми на образование - да. Контрол на училищната администрация - да. Контрол от родителите на учебните материали и какво учат децата им - твърдо не. Това е просто вредно. Като доказателство вижте американската система, където само за 20на години от 7мо на 55 място по образованост отидоха. Да не говорим всички опити за прокарване на креационистки идеи вместо еволюция в учебните материали. Автора удобно е премълчал тези факти и проблеми на този вид образование. Понякога родителите не трябва да участват в определяне на това какво учат техните деца. Поради предразсъдъци, изостанали от времето си знания и на несъвместимостта на вярванията им с научния метод и науката като цяло. В училищата трябва да се преподават публични знания, одобрени от академичен състав. Под каква форма ще се преподават и по какъв начин, вече всеки родител трябва да има свобода да избере.

  48. 48 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#42] от "7777":

    На каквото решат на това нека да ги учат.
    Ако си родител, сигурно имаш някаква идея от това какво значи да обичаш децата си, да мислиш и планираш за тях дългосрочно.
    В крайна сметка, никой не е по-заинтересуван от бъдещето на децата, отколкото самите им родители, така че не се притеснявай какво биха могли да направят те.

  49. 49 Профил на Dante
    Dante
    Рейтинг: 709 Неутрално

    "ТУХЛА В СТЕНАТА" - филм на Алън Паркър по музиката на Пинк Флойд е модела за подражание на нашето министерство на образованиетол

  50. 50 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#48] от "zlatbg":

    Именно защото обичам децата си, не искам те да споделят мои заблуди и предразсъдъци, които аз не осъзнавам. Затова моите деца един ден, живот и здраве, няма да учат вкъщи: за да могат да чуят различни от моите мнения, да видят различни от моите методи и така да развият критическо мислене и да станат личности.

    Искам да подкрепям децата си в справянето им със сложността на живота, а не да ги зашивам за полата си, за да ги предпазя от "вредното" влияние на хора, които не мислят като мен.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  51. 51 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Изключително глупава статия. Ако човек разсъждава върху нея, може и да намери смисъл. Но трябва да се потруди.

  52. 52 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#46] от "|":

    Усредненото образование, което предлага държавата, винаги е било свързано с това, че по-бързо схващащите са били изравнявани с по-бавно загряващите...

    Стоката предлагана в училище е ниско качество и като разумен човек не искам да я купувам.

  53. 53 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#52] от "zlatbg":

    Качеството на българското държавно образование е неравномерно и именно това показа PISA. Децата от специализираните училища--езикови, математически и пр. гимназии--постигат чувствително по-високи резултати от средното за България. Държавата, както посочи чертата, се е провалила в задължението си да доставя качествено образование на всички. Това, че на теб ти изнася да виждаш цялото държавно образование като некачествено, е друга тема.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  54. 54 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#52] от "zlatbg":

    "Усредненото образование" е свързано с чувството за принадлежност към дадена нация. Като не искаш да купуваш нискокачествената стока предоставяна в училище, настоявай депутатите и министрите, които си избрал да я подобрят.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  55. 55 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#48] от "zlatbg":

    Има много примери за семейства, в които родителите определено не са най-заинтересуваните от бъдещето на децата си. Та, по-леко с обобщенията.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  56. 56 Профил на Power +
    Power +
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Не знам кое какво е ,но не виждам причина системата да не дава право за частно образование,било то в къщи или не.Не знам на някои какво му пречи това ,споко държавните у-ща няма да се закриват .Просто нека има малко повече свобода .Искаме ли истината или предпочитаме да живееме в заблуда.Образователната ни система е окаяна. Който иска да си я ползва ,да го прави ,но нека който не иска да има избор.Прочетете "Елементът" на сър Кен Робинсън и може да ви светне нещо.Тази система е обречена на провал ,тя дава хора на конвейр.И друго, плащаме за голям брой учители и сега им търсим работа ,за съжеление и г-н Игнатов се хвана на въдицата ,добър преподавател ,лично ми е преподавал египетска митология ,но това не значи ,че е реформатор,за съжаление.

    "Който не работи 'той и да не яде"
  57. 57 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 227 Неутрално

    До коментар [#22] от "Музар":

    Точно това сравнение е лъжа.

  58. 58 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#37] от "Раз печки, раз кюнци":

    Кюнец, ти пък не даваш да е каже нещо лошо за нашата татковина, опссссс бойковина . Прав си кюнец, на нас всичко си ни е наред . Ние сме най веселото и щастливо място за живеене . Нацията ни е доволна, и изобщо не емигрира . Даже в последно време около 2-3 000 000 американци, германци, англичани и руснаци са поискали политическо убежище у нас . Ехххх кюнец, аз може и да разсъждавам повърхностно, ама поне има с какво а разсъждавам . А у твойта тиква ако изстреляме 10 куршума, те просто няма да засегнат мозакът ти, понеже такъв просто няма .....стаята(главата) ти е празна .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  59. 59 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Интернетната революция, която тече в момента, ще взриви самото понятие за образование и ще направи излишни много от училищата, университетите, библиотеките. Голяма част от теоретичните знания, които сега трябва да се зубрят е излишна или вече е светкавично достъпна. Децата трябва да се профилират отрано. Няма смисъл склонните към литература да учат алгебра и обратно. В обучението трябва да се заложи на визуалността и по-малко на текстовата информация. И т.н.

    Харлън Уйлямс, "Стъклена пустиня" -
    http://archiman.livejournal.com/

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  60. 60 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Любопитно

    До коментар [#59] от "о. Павел":

    А по тази система какво ще стане с учениците и студентите, които по-лесно усвояват чрез текст, отколкото от картинки? Заинтригувана съм, защото аз съм от невизуално настроените.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  61. 61 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#54] от "|":

    За съжаление, депутатите и министрите няма да могат да я подобрят никога, затова и не си губя времето с подобни безмислени каузи.

    Относно родителите незаинтересувани за бъдещето на децата си, те не биха се заели с образованието им, така че не влизат в сметката. За тях ще си има безплатно образование..

  62. 62 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#61] от "zlatbg":

    И всеки кретен, който иска да мародерства над децата си безнаказано, ще може да си ги "обучава" вкъщи.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  63. 63 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#61] от "zlatbg":

    Сериозно? И как позна, че няма да могат да я подобрят? Интересно как депутатите и министрите във Финландия са я подобрили.

    Може би защото там гласоподавателите държат политиците да си вършат работата, вместо да викат "всички са маскари" и да гласуват за поредния спасител?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  64. 64 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#58] от "ARRI":

    Бг - нацията на мрънкачите.

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  65. 65 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#62] от "7777":

    Виж, като мислиш за родителите като за кретени, само толкова можеш да измислиш..

    До коментар [#63] от "|":
    Аз не казвам, че са маскари, а че няма да могат да променят образованието, така че да се хареса на всички.

    Не плачете много, ама нямам време да продължа разговора. Всичко най-хубаво и като заимате деца може и да ви светне нещо. Може и да не ви светне..

  66. 66 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2305 Неутрално

    "Държавата и семейството са две отделни институции, като първична е тази на семейството" Нито са институции, нито са отделни. Явно някой учил нейде частно, сиреч изолирано от обществото, право. А може да си е купил тапията със "стандартизиран" тест.
    Държавата като организация на обществото има задължението и правото да организира членовете на обществото, не само семействата, за общата комуникация, сигурност и благоустройство.
    Елементарен пример, ако в едно семейство "частно" се учат на китайски, в друго на турски, в трето на испански, как ще могат децата да пазаруват в бълг. магазин, да "видят" кино, театър, култура, ценности, обществени обноски и ценности и т.н.
    А този пример е реализиран в някои общини в България. Говорейки на развален турски, не могат ни да закупят необходимите им стоки, ни да продадат, произведеното от тях. Групата непрекъснато се капсулира и все по-натрапчиво проявява стадно поведение, дори и религиозните си цености забравя. Но това е почвата за "пророците", а не са малко лудите, желаещи да са пророци.

  67. 67 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#65] от "zlatbg":

    Имам две деца и съм върл привърженик на публичното образование. Казах ти, престани с обобщенията.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  68. 68 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#65] от "zlatbg":

    Златке, не можеш да четеш явно. Не мисля, че всички родители са кретени, но за съжаление има родители, които малтретират децата си. Опасявам се, че без добра законова регулация на домашното образование, точно вторите ще се възползват. Иначе, както съм ти казвала и в друга наша светла дискусия по темата, подкрепям правото ти да обучаваш децата си вкъщи. Не мисля, че от това непременно ще затъпеят, нито пък, че ще се превърнат в социопати.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  69. 69 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    До коментар [#67] от "|":

    То и PISA това показа: че българските деца много ги бива по обобщенията, но им куца мисленето в конкретен контекст.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  70. 70 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#68] от "7777":

    Скоро в Ню Йорк Таймс имаше статия за девойка, починала от анорексия. Майка й толкова я обичала, че до 11 годишна не я пуснала да ходи на училище и да играе с други деца, да не би случайно да се зарази от някаква болест. Майчините фобии се прехвърлили на дъщерята, последвала анорексия и на 28 години девойката. Лудите родители са много повече отколкото си мислят някои.

    Ето статията: http://www.nytimes.com/2010/12/31/world/europe/31caro.html

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.


още



За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах