Провалът на държавния образователен монопол

© Иван Кутузов



Авторитетното изследване PISA за 2009 г. установи, че българските ученици могат да сричат, но не могат да мислят. Ненужно е да се заравяме в детайлите на просветната проблематика като пари и кадри, особено когато те само отвличат вниманието. Основният проблем е държавният монопол и контрол над системата за народна просвета.


Философията на българската просвета е тотален чиновнически контрол


над образователните възможности и отсъствието на родителите от образователния процес. Конституцията въвежда в право и задължение на родителите отглеждането и възпитанието на децата, но тяхното образование е дадено изцяло на държавата. Този евфемизъм цели да гарантира държавния монопол върху образованието над правото на родителите да избират. Конституцията отрича частното образование.




Тя изисква всички частни училища да подчинят образователната си философия и програма на държавния модел. За разлика от България например датското, ирландското и английското законодателство дават пълно право на родителите да вземат решения за образоване на децата си, като държавното училище е само една възможност за безплатно обучение. Отклонения от принципа на зачитане ролята на родителите в тези страни е възможно само когато родителите са драматично безотговорни по отношение на образованието на децата си.


Другият проблем, производен на първия, е минимизирането на участието и волята на родителите в обучението и възпитанието на техните деца от "просветните институции". Законът задължава родителите да осигуряват присъствие на децата в държавните училища, но не им дава почти никаква дума в решения, свързани с управлението на училището или учебната програма. Това държавно "майчинство" е донякъде облекчение за родителското всекидневие. От друга страна, то, освен че освобождава родителите от част от отговорността за децата им, ги лишава от глас в оформянето на техния мироглед и характер.


Държавата и семейството са две отделни институции, като първична е тази на семейството. Време е пред пропастта на пълния крах на академичните и морални устои на т.нар. система на народната просвета държавата да се оттегли от институцията на семейството и да предложи


политика на плурализъм и сътрудничество с алтернативни форми


на образование - частни и семейни. Това положение се подпомага и от напредването на технологиите, които позволяват дистанционни и други форми на обучение.


Министерството на просветата не може да бъде родител, защото това не е неговото предназначение. В българския контекст и култура държавата се изявява успешно само като мащеха, която забранява и налага глоби.


Така е в случая на едно софийско семейство, което оттегли наскоро децата си от държавното училище с цел да образова по системата на домашното образование. Това е метод, доказал своето академично превъзходство вече години наред в редица европейски страни и САЩ въпреки първоначалното неразбиране на свикналите с държавното училище е доказал своите предимства.


Вместо да се вслушат в аргументите на семейството, чиновниците, които след посещение в дома му установили наличието на добра семейна среда, се обръщат към Комисията за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни с искане за съдействие за връщане на децата в училищната система. Какво очаква това семейство сега?


Каква е противообществената проява на техните малолетни деца? Това, че родителите им се стараят да намерят изход от една система, която не работи, ги поставя в ситуация, в която е възможно с полиция децата да бъдат изведени от дома им против волята на цялото семейство и въдворени в "системата на народната просвета"? Наистина ли толкова противообществено е вече да си родител, който влага време и усилия в отглеждането на собствените си деца? За съжаление законодателството очаква точно такова поведение от просветните власти.


Не е за пренебрегване фактът, че всички тестове и изследвания доказват, че


домашните ученици значително надминават връстниците си

от публичните училища  в академичните си постижения. В изследване от 2007 г. на общността на над 2 милиона американски домашни ученици д-р Брайън Рей от Национален институт за изследване на домашното образование в САЩ, констатира, че домашните ученици имат 34-39% по висока академична успеваемост на стандартизираните тестове. Децата, обучавани вкъщи, чиито родители нямат държавна педагогическа диплома, са се представили малко по-добре от децата на тези семейства, в които и двамата или единият от родителите имат педагогическо образование!


Опитът на българска асоциация за домашно образование да се регистрира преди няколко месеца като нестопанско сдружение в един малък окръжен съд се провали. Съдът просто и директно заяви (без да даде шанс на учредителите да си поправят устава, както се прави обикновено), че домашното образование противоречи на закона. Разбира се, в случая съдът не отчита факта, че държавното образование в сегашния му вид противоречи на здравия разум.


Когато законът забранява проявата на отговорност и здрав разум, алтернативата е: промяната на закона или тиранично налагане на остарялото законодателство. Това е фундаментален принцип и дилема на гражданското общество.


Здравият разум ни сочи, че след доклада на PISA провалът на държавно контролираното образование е вече и научно доказано положение. Решението е държавата да се откаже от монопола си и да даде възможност на истинско частно и домашно образование като алтернативни форми.


Държавата не може да бъде единственият доставчик на образователната услуга


Защото задължителността на училищното образование не гарантира неговото качество. Родителите на децата трябва да бъдат натоварени с отговорността на грижата за избор на ценности, а и на образование на своите деца. Това значи повече родителска отговорност, но и по-добро образование.


Авторът е издател и главен редактор на онлайн списание за свобода на съвестта, религията и словото "Свобода за всеки" - www.svobodazavseki.com>

Ключови думи към статията:

Коментари (247)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sir__lanselot
    sir__lanselot
    Рейтинг: 395 Гневно

    "...Защото задължителността на училищното образование не гарантира неговото качество..." - ДОБРЕ , но... ДРУГИТЕ ФОРМИ ГАРАНТИРАТ ЛИ ГО ?
    НЕ- разбира се !!!
    Гаранция - Франция , както казват ...

    Родителите на децата трябва да бъдат натоварени с отговорността за образование на своите деца. Няма как да стане - НЯМА БАЗА ЗА СРАВНЕНИЕ между различните форми , а НЕ МОЖЕ това добро пожелание да бъде предоставено само на родителите ! Особено , когато интелектуалния потенциал на последните не е на нужното ниво .
    С две думи - касае се до популистки лакърдии , които могат да доведат образованието до още по-голям и вече фатален срив ! ...

  2. 2 Профил на mickmick
    mickmick
    Рейтинг: 792 Неутрално

    Специално 20 години разваляха държавното образование.. за да може такива автори да ревнат - държавното образование не струва.

    Същото го тръбят и за БДЖ. И за здравеопазването и за каквото се сетите. 20 години разваляне.. пак дълго се задържаха.

  3. 3 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    "Децата, обучавани вкъщи, чиито родители нямат държавна педагогическа диплома, са се представили малко по-добре от децата на тези семейства, в които и двамата или единият от родителите имат педагогическо образование!"

    Интересно наблюдение! Но и очаквано. Масовото образование, каквото е държавното, е насочено към типизиран среден обект и е абсолютно забранено на учителите в час да се занимават отдерно с изоставащите или по-възприемчивите ученици. За тях са допълнителните часове - помощни или кръжоци. Дори и целият клас да е само от вундеркинди, учителят трябва да спазва определената от съответната институция програма и не може да преподаде нито повече, нито по-малко материал. Тя е като разписанието на метрото - никакво отклонение. Явно и обучените да бъдат даскали прихващат от тази уравниловка, дори когато става дума за собствените им деца.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  4. 4 Профил на somebody0
    somebody0
    Рейтинг: Любопитно

    "адв." адвокат ли означава?

  5. 5 Профил на Мартин
    Мартин
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Супер статия.

    До коментар [#1] от "sir__lanselot":
    Щом толкова обичаш държавното, записвай си децата в държавно училище,но НЕ МИ КАЗВАЙ КЪДЕ ДА ЗАПИША МОИТЕ!!!


    Разликата между комунистическата икономическа система на Източна Европа и западните системи е не разлика в същността, а разлика в степента. (Ф.Х.)
  6. 6 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Цялата истина е, че тук се обучаваме еднотипно и ''под строй'' . Създават се оффффце, а не личности. И това става под строгият и одобрителен поглед на държавата . Ако някой реши да напусне стадото веднага е заклеймяван, като семейството решило да обучава децата си извън тази порочна система .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  7. 7 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Значи, Дневник не може да помества на всеослушание всевъзможни идиотски предложения, подготвяйки вероятно общественото мнение за още някакъв удар върху образованието. Слугинското поведение на медиите към поредната властова формация е жалко навеждане за оцеляване ли, що ли, някакъв моментен групов интерес, нечие лобиране за частници-мераклии, но не и позиция , загрижена за далечните последици от всяка намеса в училището. Старата образователна система от времената, описвани в книгите на Стефан Цвайг, достатъчно добре е защитила своята ефикасност. Българските ученици преди войната са знаели и немски и френски език, имали сме учени, писатели, музиканти, художници, имали сме архитекти, инженери и всякакви занаятчии , изучили се все в държавни български училища.
    Последиците днес в образованието са именно наложени от произвола на червената ,неизтребима от времето разбойническа проказа. Днес напорът на дс-капиталите , вложени в проекти уж "американски колежи" е невероятно силен. Както се съсипваха цветущи предприятия на входа и изхода от дс-стопанстата номенклатура, така и държавните училища умело се водят към гибел. Естествено е, че сетне ще се открият "независими от държавата" училища за децата на отговорните червени капиталисти и напъпващата каста на забогателите им наследници, които завинаги да дооформят феодалното разделение.
    Погромът на пожарникарско-милиционерсо-комунистическите подразделения на ДС върху науката, културата и образованието върви с гигантски шамари варху и без това чезнещата фина среда на работещите все още в тези сфери българи.
    Но какво да искаме от това просташко дс-правителство, мимикриращо уж антикомунистическа позиция?

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  8. 8 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#7] от "Хан Крум":

    Една малка подробност за българските ученици преди ІІ-та СВ - много българи, завършили в Европа след Освобождението са имали специална диплома, маркирана за Ориента. И съответно са имали по-малко права за упражняване на съответната професия в сравнение с европейските учени. Тези хора са ставали даскали в следосвобожденска България. Все още не сме имали нарочно подготвени педагози, дори по тогавашните представи за педагогика.

    С две думи - първоначално българите масово са били обучавани от много по-квалифицирани и по-малко ограничени от дидактика учители, отколкото всички следващи поколения.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  9. 9 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Това по-долу е мотото на училището, дето е завършил автора. Правете си изводите сами.

    Welcome to the School of Intercultural Studies. Our school is dedicated to equipping men and women to cross the barriers that block people from seeing, hearing, and believing the gospel. As a community of people who are engaged in the worldwide mission of God, we combine the best elements of academic and practical studies to ensure that our graduates are ready to serve God.

  10. 10 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 226 Неутрално

    човека го назобили с идеи за хоум-скулинг и децата да се социализират в църквата и въобще колкото по-малко секуларност, толкова по-добре.

  11. 11
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  12. 12 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 775 Неутрално

    Статията е пълна с "трябва" и "аз знам повече" е доста арогантна за сегашното положение на нещата.
    Ако въпросната организация има някакво влияние защо не се заеме с това да се качат всички учебници, помагала, задължителни и препоръчителни програми в интернет.
    Да спомогнат в това да се изясни учебното съдържание и с каква цел то е попаднало в учебните прогарами.

  13. 13 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    Може ли авторът да даде препратка към изследването, което показва "34-39% по висока академична успеваемост на стандартизираните тестове", за да му обясним какво точно показва изследването. Защото той очевидно не може да го разбере сам и повтаря като папагал аргументи от разни сайтчета.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  14. 14 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#9] от "batekure":

    Това е нормално. Мисля че над 90% от родителите в САЩ, които обучават децата си вкъщи са религиозни фанатици.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  15. 15 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Джон Стюарт Мил:

    "A general State education is a mere contrivance for moulding people to be exactly like one another: and as the mould in which it casts them is that which pleases the predominant power in the government, whether this be a monarch, a priesthood, an aristocracy, or the majority of the existing generation, in proportion as it is efficient and successful, it establishes a despotism over the mind, leading by natural tendency to one over the body."

  16. 16 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 443 Неутрално

    "Докато държавните учреждения... задоволяват потребностите ни, ние ще оставаме в нашето сегашно състояние, житейските трудности няма да бъдат победени, а ние самите няма да сме способни да ги победим. Никакво количество държавно образование няма да направи един народ наистина интелигентен; никакво количество закони против бедността няма да задоволят потребностите на нацията; никакво количество трудови закони няма да ни направят по-добри родители. Тези големи проблеми, които ние сега напразно се опитваме да решаваме чрез закони на парламента, чрез забрани и наказания, са всъщност големи възможности за прогрес, ако сами ги преодоляваме като развиваме в себе си по-голямо желание, като полагаме по-големи усилия, като търсим в себе си по-големи морални сили и като усъвършенствуваме нашата естествена способност да работим съвместно в доброволни сдружения. Да оставим нашите потребности да бъдат задоволявани от голямата държавна машина, да бъдем регулирани и надзиравани от големи множества чиновници, които сами са роби на системата, която обслужват, в дълъг период няма да ни научи на нищо, и няма да ни ползва никак.Грешка е да си въобразяваме, че държавните дейности и индивидуалните усилия могат да съществуват едно до друго. Умствените навици, характерни за всяко от тях, са така различни, че едното неизбежно ще унищожи другото. . . . Хората няма да вършат неща за себе си или за другите, ако повярват, че такива неща могат да се придобият без усилия от тяхна страна. Няма да има достатъчен стимул. Докато съществува надеждата, че можеш да използваш раменете на друг човек, кой ще подложи своите собствени рамене под товара? Трябва също да се помни, че докато хората не бъдат оставени на своите собствени ресурси, те няма да знаят какво е възможно и какво не е възможно за тях. Ако преди половин век държавата беше осигурила за всички нас закуска и обед, практиката на днешните политици би била да приемат за даденост, че не е възможно сами да се грижим за себе си." Обирон Хърбърт (Auberon Herbert, 1922-1974)

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  17. 17 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#11] от "|":

    Хайде да повторя още веднъж, този път без лични нападки.

    Може ли съвсем неуважаемия автор да ни обясни как така държавите на първите места в изследването PISA също имат държавен монопол на образованието, но това кой знае защо не им пречи да имат превъзходно образование? И дали този факт не разбива напълно тезата му, че "държавния монопол" е причина за ниското качество на българското образование?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  18. 18 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    Жалко е, че Дневник не поощрява нормална и уравновесена дискусия за българското образование, а дава трибуна на разни радикали и фанатици, които определено не са експерти по темата.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  19. 19 Профил на batekure
    batekure
    Рейтинг: 226 Неутрално

    До коментар [#15] от "glacierise":

    писано през 19-ти век, когато обучение за всички така е и нямало.

  20. 20 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2209 Любопитно

    На вонйа срещу държавният образователен монопол!
    Добре!
    Но!
    В какво се изразява държавният образователен монопол?
    Преобладаващи като бройка са ОБЩИНСКИТЕ УЧИЛИЩА.
    Има ЧАСТНИ УЧИЛИЩА.
    Има малко държавни училища.
    Значи съществува плурализъм в собствеността.
    Учебният план и Държавните образователни изисквания. Ето го според автора монопола.
    Но Планът и изискванията са минимални. Никой не пречи да се образоваш допълнително. Къде е монополът?
    А, задължението, да го правиш в училище!? В държавно, общинско или частно. Това било. Трябвало да се ходи на училище. Не съвсем. Можеш да завършиш и като самостоятелен /частен/ ученик.
    Но трябва да издържиш изпити в училище. Още повече, трябва да издържиш матура, за да получиш диплома. Може би това е омразният монопол?
    Всъщност държавата отдавна не е "единствен доставчик на образователна услуга". Тезата за монопол издиша! Само да погледнеш в нета, колко различни доставчици на образователни услуги има ...
    Къде по дяволите е държавния монопол?
    Впрочем идва времето за внасяне на новият закон за училищното образование и различните НПО ще пробват с всякакви средства да "натискат" по министъра на образованието. Парите трябва да се оправдават. А интересите са субективни.
    Така че статията е "натиск".

  21. 21 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Учебната дейност в "общинските" училища е напълно под контрола на министерството.

  22. 22 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#17] от "|":

    Извинявай, прочете ли статията?

    Забеляза ли, че сравнението между държавното и домашното образование е за САЩ?

    А смислеността на дискусията зависи и от нас, пешещите под статията. И не се постига с лични нападки.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  23. 23 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#22] от "Музар":

    Да, прочетох я и забелязах за какво става въпрос. И много добре знам, че _няма_ изследване, което да показва статистически значима разлика между нивото на домашното и държавното образование. Просто защото за разлика от автора се информирам преди да коментирам дадена тема.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  24. 24 Профил на nanrico
    nanrico
    Рейтинг: 506 Гневно

    ПРОБЛЕМЪТ с неграмотността на дипломираните стои на съвсем различна плоскост!...

    "Тройкаджиите" на обществото- ДАСКАЛИТЕ, никога не са заслужавали уважение ,поне в последните 60 години!
    Но с поведението си в последно време - напълно го загубиха ! И сред тези, които все още са го носили в душите си ...

    Загубиха го с малоумните си претенции, с кретенизма си , с простотията си , която " лъсна" като тиган на месечина, с ПАТОЛОГИЧНАТА си самооценка , с поведението си на инфантилни, разглезени деца, които ти се тръшкат и пищят истерично “Искааам!”

    Вижте ИЗЯВЛЕНИЯТА на ДАСКАЛИТЕ във форумите , погледнете и снимките им по вестниците, особено по време на стачката им - типичното "лице " на българския ДАСКАЛ !
    Простотия, неграмотност , арогантност , самовлюбеност , егоизъм , селяндурщина и наглост ВОНИ от изявленията и поведението им !...

    Такива малоумници ли искате да обучават вашите деца ?
    Такива гамени ли искате да бъдат пример за децата ви ?
    Такива пропаднали типове ли искате да ядат парите ви ?
    Такива първични и първосигнални същества ли искате да бъдат в досег с децата ви ?

    Умствените им способности са на нивото на кандидатстудентските им изпити , с които са се записали в някой ПУЦ да се образоват , а то е „ среден 2,80 „ !...

    Не двойно , а и тройно или петорно да им повишат заплатите НИЩО В ОБРАЗОВАНИЕТО НЯМА ДА СЕ ПРОМЕНИ защото КАПАЦИТЕТА НА "ТРОЙКАДЖИИТЕ" в това общество е толкова !...

    ДАСКАЛИТЕ са напълно ИЗЧЕРПАНИ по отношение на възможност да дадат нещо за учениците си, защото НЯМАТ КАКВО да им дадат – те са си просто тъпи и... БЕЗКРАЙНО НАГЛИ !...

    А те НЕ ЗАСЛУЖАВАТ и това , което и В МОМЕНТА ПОЛУЧАВАТ като заплати !

    "НЕ" на арогантността и наглостта на ДАСКАЛИТЕ !

    ДАСКАЛИТЕ не са БЪЛГАРИЯ , БЪЛГАРИЯ не е на ДАСКАЛИТЕ !

    „Свестните у нас считат за луди” http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=236324
  25. 25 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Не знам за твоите "даскали", моите учители заслужаваха и имат моето уважение.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  26. 26 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Точно същият коментар съм чел и под друга статия. Каква е мотивацията да пействаш такива неща?

  27. 27 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 623 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Цървулите, деца на цървули, винаги са мразили "даскалите". През 44-та направо ги трепеха наред. А като видя някой подобен "чегеварчо", наистина ми се ще да изтрепя "даскалите" му от ДС.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  28. 28 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 623 Неутрално

    До коментар [#8] от "Музар":

    "Следосвобожденска" България е доста далечно понятие от времената в края на тридесетте години. Брат ми беше директор някога на едно старо училище и само кабинетите по физика, химия и история, география, биология, обзаведени с немски пособия, карти, както и с препарирани животни и скелети, функциониращи почти до наши дни, както и богатата библиотека, са показателно обстоятелство, каращо ме да не подценявам традициите на българското образование.
    С окончателно затвърденото ми становище, че ДС контролираше и контролира изцяло "промените", хич не се учудвам за налагащата кошмаризация в днешните училища. Да не забравяме и некои министри на образованието, изчезнали в небитието заедно с проваления цар. Да не забравяме печатницата на всевъзможни садистични учебници, а особено съревнованието в печалбарството на дс-издателствата Анубис , Просвета и пр. комунистически фирми . И разбира се министъра с кучешка физиономия и вълче име, достоен предшественик на боксьора, учил в СССР.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  29. 29 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2209 Любопитно

    До коментар [#25] от "|":
    До коментар [#26] от "glacierise":
    До коментар [#27] от "Хан Крум":

    И до всички останали форумци!

    Не му обръщайте внимание на "nanrico". Ботчето е пуснато да осуети дискусията по статията.

  30. 30 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#17] от "|":

    Авторът, за да има теза, трябва да мисли. Вместо това той вярва. Между другото социологическите и статистическите изследвания в American Journal of Education, British Journal of the Sociology of Education, Journal of College Student Development и Peabody Journal of Education твърдят, че резултатите, които според защитниците на домашното обучение доказвали превъзходството му, са абсолютно непредставителни. Всеки, който има достъп до академични бази данни (JSTOR, PROQUEST и др.), може сам да прочете тези изследвания, да види методологията им и да прецени за себе си. Приказките на В. Костов са чиста пропаганда и съм съгласна с Хан Крум, че ги пробутват тенденциозно.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  31. 31 Профил на Тот
    Тот
    Рейтинг: 116 Неутрално

    Проблемите идват(както при всичко останало у нас) от ПРОСТОТИЯТА!
    Подобна система може и да сработи у чужда държава с по-висок среден коефициент на интелигентност на глава от населението, но тук няма да има НИКАКЪВ ефект!
    В училище ги карат да зубрят - да не би някой да си мисли, че болшинството родители ще карат децата си да мислят? Глупости, разбира се. Тук ги заливат с компютри и видео-игри само и само, за да не се занимават с тях, пък камо ли да си напънат кухарките и да им обяснят нещо от книга. Абсурд.
    По-реалният вариант е, който има воля и желание, и пипе, да си ги дообучава в къщи(както си го практикуваме от години, между другото).

    Иначе, каквото е в кабинетите, такова е и в къщи. Масова простотия и невежество. И мно-о-о-ого малко изключения.
    За съжаление червената гнус е успяла да изтрепе всички олд-скуул даскали и да си създаде поколение от лумпени учитело-ученици, които никога не мислят, а наизустяват рефрени и клишета(в най-добрия случай). Тъпи, тъпи, тъпи, та вдлъбнати.

  32. 32 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Любопитно

    Може ли някой да ми обясни как това, че конституцията задължава родителите да отглеждат децата си, но предава образованието на държавата, е "евфемизъм"?

    Евфемизъм означава заменяне на дума или израз, които слушателя може да схване като неудобни, нетактични, неприлични и пр., с по-учтива дума или израз. Например, евфемизъм е да кажеш, че някой е "починал," вместо, че е "пукнал," или че някой е "прекалил с алкохола" вместо, че се е "напил като свиня."

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  33. 33 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1515 Неутрално

    До коментар [#13] от "|":
    До коментар [#22] от "Музар":
    ЧНГ и на тебе, Музаре!
    Въобще не му се връзвайте на тоя. От матрялчето си личи че е слаба ичкия.
    Законът за просветата забуксува, основно защото се получи як отпор да отворят яка дупка в образователните бюджети, като осигурят финансиране за т.н. "частни училища", повечето от които са пълна пунта-мара.
    Лобисткият натиск е огромен (става въпрос да част от милиард годишно) и Игнатов е клекнал май, но отпора на многобройните дискусии и обсъждания е твърд и нама как да бъде защото това би било огромна простотия. Имаше и в Капитал дискусия по едно време.
    Очаквам, след това адвокатче тепърва да продължат да облъчват хората и тази година, само и само да измъкнат мангизите, но не вярвам номера да мине.

  34. 34 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Че отнемане на образованието от родителите обезсмисля правото да отглеждат децата си.

  35. 35 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#34] от "glacierise":

    Да де, ама това може да се нарече парадокс според философията на автора, но не и евфемизъм.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  36. 36 Профил на Hristo Velev
    Hristo Velev
    Рейтинг: 407 Неутрално
  37. 37 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#6] от "ARRI":

    Цялата истина е, че тук се обучаваме еднотипно и ''под строй'' . Създават се оффффце, а не личности
    =============
    Доста повърхностно изказване типично в твой стил Арри.
    Напротив.. В Германия по-може да се направи такова заключение. В Бг образованието е на ниво, има други проблеми които се надявам че Музаря и компания ще засегнат и не се налага за пореден път да откривам топлъта вода.

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  38. 38 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#37] от "Раз печки, раз кюнци":
    О-"РАЗ КАТИЛ, РАЗ МРЪСНИК".

  39. 39 Профил на ras16377431
    ras16377431
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Лично съм против домашното образование и презирам религиозните фрийкове и социопати, с които то се свързва поне в САЩ. Въпреки това свободата да избереш как ще се обучават децата ти ми се струва по-важна. Не виждам какво пречи който толкова иска да си държи децата вкъщи да може да го направи. Разбира се, всички деца независимо от начина им на обучение трябва да минават периодични стандартизирани тестове.

    А специално у нас ако променяме закона за да разрешим домашното обучение, трябва много да внимаваме да не се окаже, че циганите имат легална вратичка да си държат децата извън училище.

    gradinko.bg
  40. 40 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    В България има нужда от реформи в държавното образование. Частно образование така или иначе има. А домашното образование не е непременно по-добрата алтернатива. Най-важното за България е да се провежда последователна политика, включително кадрова политика в образованието. Трябва на всички кандидат-учители да бъде ясно, че във всеки един град те ще водят не охолен, но достоен и сигурен живот, вършейки достойната дейност и изхранващи себе си и семейството си достатъчно добре, че да не им се налага да се издържат с частни уроци. След 2-3 правителства такава политика ще даде резултат.

  41. 41 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чета разни странни коментари за това, че статията се занимава с лобиране. А на някой случайно да му хрумна, че родителите няма да получават никакви пари от министерството ако решат да си учат децата вкъщи?

    На кого в крайна сметка са децата - на просветното министерство или на родителите? Кой има право да каже какво, кога и как ще учат децата му?

  42. 42 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#41] от "zlatbg":

    Ако вкъщи ще ги учат на наука, да получават пари. Ако ще ги учат на суеверия, за какво да им дават пари? Суеверията могат да ги чуят съвсем безплатно. Затова никак не е лоша идеята със стандартизираните тестове на Градинко.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  43. 43 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#41] от "zlatbg":

    Право какво, кога и как ще учат децата му има всеки избирател, гласувайки за партията, която предлага най-добрата (според него) платформа за образование.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  44. 44 Профил на pierr
    pierr
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#24] от "nanrico":

    Много точно си го казал! Браво! Никога не съм имал добро мнение за българските учители, но то се бетонира преди години когато дъщерями и друго момиче трябвяше дя идат на някаква презентация в София с участие на специалисти от ООН и не можа да се намери един учител който да ги заведе, защото беше почивен ден!!! Иначе много знаят да си защитават правата, но какво срещу това? Няма тази искра която имаше някога в учителите, сегашните са малограмотни боклуци! И тази Янка Такева - с каква омраза се изказва срещу ученическите протести!? Та това са първите кълнове на гражданското общество! Тъпи даскали!!!

  45. 45 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#43] от "|":

    Сега пък се оказа, че децата са на партията с най-добра образователна платформа...

  46. 46 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    Задължение на държавата е да предоставя еднакво добро образование на всички деца. Ако ти искаш, можеш допълнително да образоваш децата си колкото си искаш.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  47. 47 Профил на ot4eto
    ot4eto
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Частно образование, може, алтернативни форми на образование - да. Контрол на училищната администрация - да. Контрол от родителите на учебните материали и какво учат децата им - твърдо не. Това е просто вредно. Като доказателство вижте американската система, където само за 20на години от 7мо на 55 място по образованост отидоха. Да не говорим всички опити за прокарване на креационистки идеи вместо еволюция в учебните материали. Автора удобно е премълчал тези факти и проблеми на този вид образование. Понякога родителите не трябва да участват в определяне на това какво учат техните деца. Поради предразсъдъци, изостанали от времето си знания и на несъвместимостта на вярванията им с научния метод и науката като цяло. В училищата трябва да се преподават публични знания, одобрени от академичен състав. Под каква форма ще се преподават и по какъв начин, вече всеки родител трябва да има свобода да избере.

  48. 48 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#42] от "7777":

    На каквото решат на това нека да ги учат.
    Ако си родител, сигурно имаш някаква идея от това какво значи да обичаш децата си, да мислиш и планираш за тях дългосрочно.
    В крайна сметка, никой не е по-заинтересуван от бъдещето на децата, отколкото самите им родители, така че не се притеснявай какво биха могли да направят те.

  49. 49 Профил на Dante
    Dante
    Рейтинг: 908 Неутрално

    "ТУХЛА В СТЕНАТА" - филм на Алън Паркър по музиката на Пинк Флойд е модела за подражание на нашето министерство на образованиетол

  50. 50 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#48] от "zlatbg":

    Именно защото обичам децата си, не искам те да споделят мои заблуди и предразсъдъци, които аз не осъзнавам. Затова моите деца един ден, живот и здраве, няма да учат вкъщи: за да могат да чуят различни от моите мнения, да видят различни от моите методи и така да развият критическо мислене и да станат личности.

    Искам да подкрепям децата си в справянето им със сложността на живота, а не да ги зашивам за полата си, за да ги предпазя от "вредното" влияние на хора, които не мислят като мен.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  51. 51 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Изключително глупава статия. Ако човек разсъждава върху нея, може и да намери смисъл. Но трябва да се потруди.

  52. 52 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#46] от "|":

    Усредненото образование, което предлага държавата, винаги е било свързано с това, че по-бързо схващащите са били изравнявани с по-бавно загряващите...

    Стоката предлагана в училище е ниско качество и като разумен човек не искам да я купувам.

  53. 53 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#52] от "zlatbg":

    Качеството на българското държавно образование е неравномерно и именно това показа PISA. Децата от специализираните училища--езикови, математически и пр. гимназии--постигат чувствително по-високи резултати от средното за България. Държавата, както посочи чертата, се е провалила в задължението си да доставя качествено образование на всички. Това, че на теб ти изнася да виждаш цялото държавно образование като некачествено, е друга тема.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  54. 54 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#52] от "zlatbg":

    "Усредненото образование" е свързано с чувството за принадлежност към дадена нация. Като не искаш да купуваш нискокачествената стока предоставяна в училище, настоявай депутатите и министрите, които си избрал да я подобрят.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  55. 55 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#48] от "zlatbg":

    Има много примери за семейства, в които родителите определено не са най-заинтересуваните от бъдещето на децата си. Та, по-леко с обобщенията.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  56. 56 Профил на Power +
    Power +
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Не знам кое какво е ,но не виждам причина системата да не дава право за частно образование,било то в къщи или не.Не знам на някои какво му пречи това ,споко държавните у-ща няма да се закриват .Просто нека има малко повече свобода .Искаме ли истината или предпочитаме да живееме в заблуда.Образователната ни система е окаяна. Който иска да си я ползва ,да го прави ,но нека който не иска да има избор.Прочетете "Елементът" на сър Кен Робинсън и може да ви светне нещо.Тази система е обречена на провал ,тя дава хора на конвейр.И друго, плащаме за голям брой учители и сега им търсим работа ,за съжеление и г-н Игнатов се хвана на въдицата ,добър преподавател ,лично ми е преподавал египетска митология ,но това не значи ,че е реформатор,за съжаление.

    "Който не работи 'той и да не яде"
  57. 57 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 235 Неутрално

    До коментар [#22] от "Музар":

    Точно това сравнение е лъжа.

  58. 58 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#37] от "Раз печки, раз кюнци":

    Кюнец, ти пък не даваш да е каже нещо лошо за нашата татковина, опссссс бойковина . Прав си кюнец, на нас всичко си ни е наред . Ние сме най веселото и щастливо място за живеене . Нацията ни е доволна, и изобщо не емигрира . Даже в последно време около 2-3 000 000 американци, германци, англичани и руснаци са поискали политическо убежище у нас . Ехххх кюнец, аз може и да разсъждавам повърхностно, ама поне има с какво а разсъждавам . А у твойта тиква ако изстреляме 10 куршума, те просто няма да засегнат мозакът ти, понеже такъв просто няма .....стаята(главата) ти е празна .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  59. 59 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 609 Неутрално

    Интернетната революция, която тече в момента, ще взриви самото понятие за образование и ще направи излишни много от училищата, университетите, библиотеките. Голяма част от теоретичните знания, които сега трябва да се зубрят е излишна или вече е светкавично достъпна. Децата трябва да се профилират отрано. Няма смисъл склонните към литература да учат алгебра и обратно. В обучението трябва да се заложи на визуалността и по-малко на текстовата информация. И т.н.

    Харлън Уйлямс, "Стъклена пустиня" -
    http://archiman.livejournal.com/

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  60. 60 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Любопитно

    До коментар [#59] от "о. Павел":

    А по тази система какво ще стане с учениците и студентите, които по-лесно усвояват чрез текст, отколкото от картинки? Заинтригувана съм, защото аз съм от невизуално настроените.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  61. 61 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#54] от "|":

    За съжаление, депутатите и министрите няма да могат да я подобрят никога, затова и не си губя времето с подобни безмислени каузи.

    Относно родителите незаинтересувани за бъдещето на децата си, те не биха се заели с образованието им, така че не влизат в сметката. За тях ще си има безплатно образование..

  62. 62 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#61] от "zlatbg":

    И всеки кретен, който иска да мародерства над децата си безнаказано, ще може да си ги "обучава" вкъщи.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  63. 63 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#61] от "zlatbg":

    Сериозно? И как позна, че няма да могат да я подобрят? Интересно как депутатите и министрите във Финландия са я подобрили.

    Може би защото там гласоподавателите държат политиците да си вършат работата, вместо да викат "всички са маскари" и да гласуват за поредния спасител?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  64. 64 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#58] от "ARRI":

    Бг - нацията на мрънкачите.

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  65. 65 Профил на zlatbg
    zlatbg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#62] от "7777":

    Виж, като мислиш за родителите като за кретени, само толкова можеш да измислиш..

    До коментар [#63] от "|":
    Аз не казвам, че са маскари, а че няма да могат да променят образованието, така че да се хареса на всички.

    Не плачете много, ама нямам време да продължа разговора. Всичко най-хубаво и като заимате деца може и да ви светне нещо. Може и да не ви светне..

  66. 66 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2557 Неутрално

    "Държавата и семейството са две отделни институции, като първична е тази на семейството" Нито са институции, нито са отделни. Явно някой учил нейде частно, сиреч изолирано от обществото, право. А може да си е купил тапията със "стандартизиран" тест.
    Държавата като организация на обществото има задължението и правото да организира членовете на обществото, не само семействата, за общата комуникация, сигурност и благоустройство.
    Елементарен пример, ако в едно семейство "частно" се учат на китайски, в друго на турски, в трето на испански, как ще могат децата да пазаруват в бълг. магазин, да "видят" кино, театър, култура, ценности, обществени обноски и ценности и т.н.
    А този пример е реализиран в някои общини в България. Говорейки на развален турски, не могат ни да закупят необходимите им стоки, ни да продадат, произведеното от тях. Групата непрекъснато се капсулира и все по-натрапчиво проявява стадно поведение, дори и религиозните си цености забравя. Но това е почвата за "пророците", а не са малко лудите, желаещи да са пророци.

  67. 67 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#65] от "zlatbg":

    Имам две деца и съм върл привърженик на публичното образование. Казах ти, престани с обобщенията.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  68. 68 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#65] от "zlatbg":

    Златке, не можеш да четеш явно. Не мисля, че всички родители са кретени, но за съжаление има родители, които малтретират децата си. Опасявам се, че без добра законова регулация на домашното образование, точно вторите ще се възползват. Иначе, както съм ти казвала и в друга наша светла дискусия по темата, подкрепям правото ти да обучаваш децата си вкъщи. Не мисля, че от това непременно ще затъпеят, нито пък, че ще се превърнат в социопати.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  69. 69 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#67] от "|":

    То и PISA това показа: че българските деца много ги бива по обобщенията, но им куца мисленето в конкретен контекст.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  70. 70 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#68] от "7777":

    Скоро в Ню Йорк Таймс имаше статия за девойка, починала от анорексия. Майка й толкова я обичала, че до 11 годишна не я пуснала да ходи на училище и да играе с други деца, да не би случайно да се зарази от някаква болест. Майчините фобии се прехвърлили на дъщерята, последвала анорексия и на 28 години девойката. Лудите родители са много повече отколкото си мислят някои.

    Ето статията: http://www.nytimes.com/2010/12/31/world/europe/31caro.html

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  71. 71 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#70] от "|":

    s/на 28 години девойката/на 28 години девойката умряла/

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  72. 72 Профил на Василена Доткова
    Василена Доткова
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    При домашното образование проблемът е в баланса между правата на родителите и правата на децата. Право на родителите е да решават как да се образоват децата им. Но няма гаранция, че това винаги е в интерес на самите деца. Ако един родител решава да си държи детето вкъщи, това може да е заради лошото качество на общественото образование и заради възможността на семейството да предложи по-добро, но може и да е заради религиозен фанатизъм, заради нежелание детето да научи определени неща, които се изучават в училище, в екстремни случаи може да е дори защото родителят не иска обществото да има поглед над това как вървят нещата в семейството - например при семейства, които малтретират децата си и т.н. За децата има определена полза да са "на светло" и да имат социален опит извън семейството. Авторът е прав обаче, че предлаганото в момента обществено образование е с твърде лошо качество и всеки разумен родител би потърсил алтернатива. Прав е и че не е редно частните училища да имат толкова малко свобода в избора на учебна програма и материал.
    Според мен е важно да се работи в посока повече избор на образование в училищата и подобряване на качеството му, а не толкова към либерализиране на домашното обучение. Все пак, преди да се питаме дали децата са на държавата или на родителите, трябва да си дадем сметка, че те принадлежат най-напред сами на себе си и трябва да получат най-доброто за тях образование.

  73. 73 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#57] от "Компютърджия":

    И към "|", без уточнение на номер коментар

    Най-вероятно сте прави - необходими са много специфични статистически методики, за да се получи представително изследване точно по този въпрос - дали общественото (държавно, общинско или аналогично) образование дава по-добри резултати от домашното.

    И все пак смятам, че трябва да има възможност за такова възпитание и образование - у дома и от родителите. С уговорката на Градинко, законът да не допуска пролуки за родители, които изобщо не ги интересува образованието на децата им.

    При предишна дискусия на тази тема прерових уикито. Поводът беше заплащането на такова образование - извън държавните/ общински ангажименти. В най-груби линии въпросът е решен така: който (личност, религиозна общност или гражданска организация) реши да ползва държавна/ общинска субсидия се съобразява с изискванията на финансовия донор. Ако не иска да се съобразява с тези изисквания - не ползва съответната субсидия. По отношение на образователните изисквания - регулират се на пазара на труда. Когато има такъв, ъф корс!

    Всички знаем, че има "затворени общности" с много странни морални и поведенчески характеристики... За държава като Щатите няколко стотин хиляди души не са проблем, но у нас и няколко хиляди вече са проблем. Признавам, не мога да си създам категорично становище по въпроса. Харесва ми желанието на родителите да имат по-дълготраен и сериозен ангажимент с децата, но пък не е сигурно, че те наистина знаят какво искат за собствените си деца. Или какво са в състояние да постигнат. За мен проблемът идва от ефекта на мащаба. И това не е сигурно.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  74. 74 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#72] от "flow":

    Поздравления! Докато пишех нещо подобно ми се въртеше в главата, но твърде неоформено като думи. Мисля, че добре си го изразил/а!

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  75. 75 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#73] от "Музар":

    Нямам нищо против изкукалите родители да учат децата си вкъщи. Но твърдо съм против пропагандирането на домашното обучение като решение на проблем, който то _не може_ да реши.

    А за това пропагандиране са много по-виновни журналисти като редакторите на Дневник, а не фанатиците, чиито мнения публикуват в рубриката "Анализи".

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  76. 76 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#73] от "Музар":

    А за дълготрайния и сериозен ангажимент на родителите към децата може да се намери приложение _и_ в публичните училища. Например всички кръжоци в училището на децата ми се водят от родители-доброволци.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  77. 77 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#75] от "|":

    Виж, фокусираш се върху изкукали, но моят първи опит, по-точно среща с човек с домашно образование е съвсем различен. С риск да ми нацвъкат минуси, става дума за колега във ВУ (СУ) живял с родители в "закрито градче" в СССР и по тази причина без достъп до каквото и да е било училище. Страхотно начетен и страхотно нестандартно мислещ човек! Наистина - абсолютно изключение. Вероятно такива случаи са 1 на стотина хиляди или дори по-рядко. Но за мен този случай има много силен емоционален ефект. Същевременно в квартала ми има няколко!!! секти и не мога да кажа, че са само лоши. Хм, не ми се коментира... Дълго е... Имат добри морални принципи, но са силно спънати откъм разсъдъчни умения.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  78. 78 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#77] от "Музар":

    Така или иначе домашното обучение не може да реши проблемите на образованието на една държава. Е, и ще си остане куриоз.

    Но вместо да се дискутира какво трябва да се направи за да се подобри образованието, Дневник и Капитал редовно ни пробутват разни рекламни и плоски статийки в подкрепа на домашното образование.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  79. 79 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    До коментар [#67] от "|":

    Идиот, това че пращаш децата които наричаш свои на публик скуул защото излиза по-евтинджос във вашия квартал ин дъ стейтс, въобще не ти дава право да се изказваш по въпроси касаещи истинските българи със свои деца.
    Айде пайдос.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  80. 80 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    Браво адвокате, чудесна статия!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  81. 81 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#76] от "|":

    Прав си. Правя връзка с протеста срещу "кратката" коледна ваканция. Най-общо впечатленията ми от английската и френската образователни системи (доста се различават) е, че образователният процес е непрекъснат, но с много краткотрайни почивки. Тези почивки не са точно нашенските ваканции. В смисъл, че учениците не са изцяло освободени от образователни ангажименти. От една страна през тези "ваканции" те просто не са в класните стаи, а на един вид "открит урок". Винаги с тях има поне един родител на техен съученик. Освен това, дори и да са на "купон", рожден ден или друго празнество, пак имат задължението да го опишат когато влезнат в класните стаи... Да не говорим, че повечето такива ваканции са и целенасочени - "зелено училище", усвояване на специфични умения сред природата, други форми на опознаване на света... И винаги са под наблюдението поне на родител, сменящ се, не един и същ. Това наистина дава възможност на заитересуваните родители да са със собствените си деца, пък и с чуждите.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  82. 82 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#79] от "Десен":

    Ти ли си от истинските българи бе, псевдо-десен идиот?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  83. 83 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Весело

    До коментар [#78] от "|":

    Ееее, не така рязко, моля! Съвсем не мисля, че разнообразните гледни точки са порок. Погледни и от обратната страна - предизвикват нестандартни коментари. Сред родителите

    А това е само добро!

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  84. 84 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#83] от "Музар":

    Дори и по-рязко трябва. Защото мнението на автора е заблуждаващо. Например съвсем нагло лъже за по-доброто представяне на тестове на децата получили образование в дома си. А коментарите не се публикуват в хартиеното издание и голяма част от четящите Дневник не ги четат.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  85. 85 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#77] от "Музар":

    И аз съм далеч от мисълта, че всички домашно-обучаващи са изкукали. Знам, че домашното образование има чудесни постижения, каквито има и конвенционалното. Не разбирам обаче тези домашно-обучаващи, които непременно трябва да наплюят, вместо да анализират, различните от техните подходи. Аз подкрепям избора им да обучават вкъщи, без да им искам обяснения. Но ако така или иначе имат желание да се обясняват, нека наистина са аргументират, вместо да пробутват неверени твърдения, да мрънкат и да се изкарват мъченици на "тоталитарната" държава. Щото ако наистина беше тоталитарна, децата им сега щяха да са в училище, независимо дали на родителите им харесва или не. Вярно, аман от ревльовци.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  86. 86 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 450 Неутрално

    За мен е озадачаващо, че няма баланс и интелектуална честност в дискусиите на тема образование. Проблемите са осезаеми, но има предразсъдъци, които са се наложили в умовете на хората и затова често очевидните решения се отхвърлят априори като абсурдни. Фактите са че 99% от децата ходят на училище и обучението на много малка част от тях може да се характеризира като качествено. Факт е, че голяма част от раздадените дипломи за средно образование нямат покритие. Въпреки това, когато родителите на един процент от децата решат да направят нещо, за да подобрят ситуацията за своите деца, веднага се намира някой, който да ги обвини във 1) фанатизъм, 2) некомпетентност, 3) увреждане на интересите на децата им, 4) самонадеяна арогантност. Е, кой е фанатикът - родителят, който се опитва да намери решение за децата си, или страничния наблюдател, който разбрал-недоразбрал, прочел-недопрочел решава, че щом Иванчо и Марийка няма да ходят на училище, значи непременно ще изостанат от връстниците си в интелектуално отношение, ще станат асоциални типове, ще изпитват страх от външни хора и едва ли не ще живеят под похлупак. Когато домашното образование прохожда в САЩ опасенията на професионалната гилдия от учители и социални работници са били, че те няма да получат адекватно обучение по академичните дисциплини. Минават години и домашните ученици показват постоянно присъствие сред челните места в разни академични състезания. И тогава същите тези специалисти започват да се притесняват, че домашните ученици твърде много учат, че им липсва социален опит. Минават години, цели поколения домашни ученици порастват и се включват активно в живота и намират своята реализация, тогава специалистите подхващат нова песен - имало било опасност от домашно насилие, и затова е хубаво децата да бъдат под погледа на външни хора, сякаш домашните ученици са държани под ключ и виждат външни хора само през крив макарон. Аз съм убедена, че ще мине време и тези обвинения ще се докажат като абсолютно безпочвени, макар че междувременно може да пострадат много семейства от държавния произвол - както става в Швеция и в Германия, например. Но крайно време е да си отговорим честно на въпросите - какво да направим, за да бъдат децата щастливи, ученолюбиви и подготвени за предизвикателствата на живота? И - основание ли е държавата да репресира родители заради това, че имат различна философия за начина, по който децата им трябва да бъдат образовани?

  87. 87 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#86] от "Петкова":

    Я, и останалите фанатици се домъкнаха да рекламират домашното обучение.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  88. 88 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    До коментар [#78] от "|":
    До коментар [#85] от "7777":

    Да, домашното възпитание не може да реши проблема на която и да е държава.

    И да, само оплакването е крайно недостатъчно за решаване на който и да е проблем.

    Все пак, от гледна точка на личните права, задължително трябва да има такава възможност като РЕГЛАМЕНТ. С всички уговорки, че не бива да се позволява злоупотреба с това право. Тук влизаме в друга епопея - със съдебната система, специално у нас. Или правосъздадаваща, -прилагаща, -охраняваща... Нека си спестим обговарянето на тези странични за темата въпроси. Домашното образование, дори и като куриоз, не бива да бъде забранено или изключено. Няма и не могат да бъдат направени изследвания и сравниния за ползите от успешните домашно образовани люде (Норберт Винер) и пораженията от кукавците. И точно заради тази невъзможност да бъдат оценени тези ползи/ поражения, възможността за домашно образование не трябва да бъде забранявана.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  89. 89 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#86] от "Петкова":

    Петкова, ако ще говориш за факти, дай някаква статистика за малката част, чието образование е качествено. Колко е малка тази "малка" част и как е измерено качеството?

    Както ти казах, не смятам, че домашно-обучаващите са (а) фанатици, (б) некомпетентни и така нататък, въпреки че допускам, че има и такива. Хаиде стига сте си търсили "враг на системата."

    И не, домашно-образованите деца като цяло не са в челните места на никакви академични състезания. Отделни домашно-образовани деца, както и конвенционално-образовани, са в челните места на различни състезания. Посочила съм къде можеш да прочетеш сериозни изследвания по въпроса. Ако все пак, предпочиташ да си останеш в сферата на пожелателната фантастика, това си е твое право.

    И държавата не виждам да ви репресира. Оставила ви е на самотек, което е по-добре от неразбираща и ограничаваща намеса.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  90. 90 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#88] от "Музар":

    Напълно съм съгласна.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  91. 91 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Черта, ще споделиш ли някакви източници, които да докажат твоето твърдение, че авторът заблуждава? Все пак авторът цитира своите източници, а досега ти не си дал нищо насреща. Аз съм срещала разни критични мнения, но те бяха основани повече върху идеологически съображения и по тази причина страдаха откъм безпристрастност и обективност.

  92. 92 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#91] от "Петкова":

    Петкова, дала съм източници и как да ги намериш в коментар 30, мисля. Ако чертата има и други, и аз ще се радвам да разбера за тях. А какво стана с твоята статистика за малката част добре образовани от държавното училище?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  93. 93 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#91] от "Петкова":

    Да докажат _кое_ твърдение? Че няма летящи крави? _Вие_ трябва да докажете, че домашните ученици имат по-добри резултати.

    Сигурна ли си, че знаеш какво означава "цитиране на източници"? Защото такова във статията _няма_.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  94. 94 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#92] от "7777":

    Това не са източници, а изброяване на научни журнали. Източници са имена на статии, автори и място на публикация.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  95. 95 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    Между другото и аз съм чела изследване от Брайън Рей: Homeschooling: The Ameliorator of Negative Influences on Learning?" Peabody Journal of Education (2002). Обаче в това изследване, Рей дава резултати от тестове, според които домашните ученици се представят силно, както и такива, според които не се представят добре. Ще съм благодарна на автора на статията, ако даде заглавието и източника на заглавието, което той цитира.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  96. 96 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#94] от "|":

    Вярно. По този критерий и авторът на статията не е дал източници. Статиите, които аз намерих в тези журнали са много и нямам време да цитирам всичките.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  97. 97 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#96] от "7777":

    И аз не пазя списък на статиите, които съм чел. Ако знаеш, че Дневник ще продължат с малоумната пропаганда щях да си ги запиша.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  98. 98 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#97] от "|":

    s/знаеш/знаех/

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  99. 99 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1895 Неутрално

    Айдааа!

    Ама влезнахте в невъзможен спор! ВЕрно.

    Тъй. Първо "Чертата" ме накара да се замисля, доколко има представителна статистика по въпроса за домашното възпитание. Дори в Щатите. А после "Компютърджия" категорично го забоде! Кратко и безпрекословно.

    Няма и не може да има. От чисто теоретични и методологични ограничения. Броят на всички домашно образовани хора е твърде малък. Те са напълно извън щатските (за там говорим) отчитания. Имат добра рекламна кампания, но тя не е съзимерима с представянето им като процент от населението. За да има добра, качествена и представителна статистика има два начина: а) пълно!!! отчитане на всички домашно образовани младежи (невъзможно) и б) твърде иновативни методи, все още неполучили научно признание или разпространение.

    И така - статистически доказателства за по-доброто качество на домашното образование са невъзможни или трудно постижими. Следователно не могат да бъдат аргумент в спора.

    От друга страна, кой може да каже колко повече/ по-малко тежи Норберт Винер спрямо десетки пропиляни нечии съдби??? И не защото Винер е известен, а защото пропиляните определено са неизвестни. Тук се губи това, което използва науката - позитивното знание. Науката не може да използва липсата на знание по даден въпрос, за да прави изводи или заключения. Тя използва само наличието на такива знания. Това е нейно естествено ограничение. Всяка спекулация с това ограничение граничи с измама. Много по-добре и по-честно е да се каже просто: Да, няма доказателства за ползата от домашното образование, но няма и против. Оставете ни да го правим, стига да не се използва това за тормоз върху невинни деца от измамници.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  100. 100 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#99] от "Музар":

    Може да се направи сравнително добра статистика, но изисква много повече работа, отколкото някой иска да свърши.

    Въпросът на изследването би трябвало да е не дали домашните ученици се представят по-добре на стандартизирани тестове, а дали се представят по-добре отколкото биха се представили ако ходеха в публично училище. За да се отговори на този въпрос резултатите на домашните ученици трябва да се сравнят с тези на ученици от публичните училища, чиито родители имат същото образование, доход и интерес към образованието на децата си.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах