А сега накъде

А сега накъде

© Иван Кутузов



Неотдавнашното замразяване на работата по проекта за нов училищен закон беше прието и коментирано от широката публика като връщане назад, като отстъпление и поредното зацикляне на образователната реформа. В действителност е точно обратното – то е истинската повратна точка, означаваща поне две важни неща: Първо, на управленско ниво някой е започнал да разсъждава и, второ, че общественото мнение,


активното гражданство е достатъчно зряло и силно


за да може да участва компетентно и аргументирано във взимането на държавни решения.




Чест прави на зам.-министър Дамянова, че имаше куража да изкаже неща, за които предшествениците и шефът й до момента мълчат: главно това, че до ден днешен на управляващите им липсва ясна концепция, т.е. посока, в която да се движат, дърпайки промяната. Като всеки адекватен човек в една нова и сложна ситуация зам.-министърката се спира и оглежда, за да разбере каква е работата и накъде да хване.


Обяснява, че проектозаконът не се бил провалил, ами че, макар и замразен, бил важна стъпка към желаното ново с дългото му обсъждане и събраните хиляди предложения вследствие на настойчивата покана за мнения и критика. Истината е, че не можеше да каже нищо друго, т.е. това е единственото възможно измъкване от положението.


Още повече че съдържа и голяма доза истина: неоспорим факт е, че проектозаконът както никой друг нормативен документ, бих казал, беше подложен на дълго обсъждане и че поканата за мнения и критики стоеше на челно място в сайта на министерството на образованието близо година.


Жалкото е, че при изготвянето на "новата министерска концепция" на Дамянова й се налага (поне за момента)


да разчита все на същите "експерти"

сътворили злополучния законопроект и сегашните 50 нормативни документа, уреждащи образованието. Те едва ли са хората, които могат да родят новата концепция за българското образование. Ще ми простят, ако не мога да си представя как довчера някой е творил нескопосан проектозакон, а на сутринта ще създава чисто нова концепция за образованието (когато е очевидно, че не знае какво точно е "образование", защото го е гледал вечно и само от своята чиновническа наблюдателница).


На мен лично ми е любопитно да разбера чия е била предишната идейна линия. Не беше ли тя рожба на същите тези "експерти"? Но както и да е, по-интересният въпрос в момента е: "Ами сега накъде?"


За първи път в сферата на образованието сме свидетели на признание на най-високо ниво, че реформата не върви, което е доказателство за "изтрезняването", за което ние, лудите глави от шепа неправителствени организации, пледираме и работим вече 10 години.


Всъщност случва се точно това, което си пожелавахме да се случи: министерското замразяване на проектозакона слага началото, този път истинското начало, на голямата промяна, защото премества вниманието от подробностите, от дреболиите към фундаменталните извечни въпроси, чиито липсващи отговори караха предишните "реформи" да буксуват така страшно.


Въпросите са изобщо


за смисъла на формалното училищно образование и на държавния ангажимент


тук. Къде желаем да стигнем и защо? Защо децата ни да ходят на училище? Какво печелим от това всички и всеки един от нас поотделно? В състояние ли е държавата да се грижи подобаващо за това или не? И ако не е държавата, кой?


Става въпрос за философията на образованието (защо), но и за конкретизирането й в един логичен и изчерпателен разказ-визия за какво, къде, кога, как и колко (класическите пет журналистчески въпроса), с възможно най-малко участие на централното държавно управление - доказало многократно, че не може.


Дали това е светлината в края на тунела на образованието? Не. То вече е на светло, защото за него вече се говори много и се действа целеустремено благодарение на активността на дузина граждански проекти. Вече сме извън тунела, но тук е кръстопът, а и въпросът седи пред всички нас, защото волю-неволю ще вървим напред заедно: Накъде да хванем?


И какво да сторим, че никога повече да не се забиваме в познатата и твърде неуютна за всички (за управляващите също, вярвам) идейна тъмнина? Как управляващите да управляват по-мъдро? Как гражданите и местните общности да участват все по-активно във вземането на решенията? Какво точно е учене и научаване? И възможно ли е това да се случва само в училище? На тези въпроси ще се опита да отговори в петък един важен граждански форум, събиращ повечето от важните фигури на терена на реформата.


*Авторът е създателят на проект "Новото образование" - www.novoobrazovanie.org

Коментари (90)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Вън държавата от образованието!

  2. 2 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Дневник продължават да публикуват нескопосани статии в подкрепа на въвеждането на пазарни принципи в образованието и вменяване на вина на държавата за състоянието на българското образование в момента. Интересно как в държавите с най-добро образование то изобщо не страда от това, че е напълно контролирано от държавата?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  3. 3 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 901 Неутрално

    Или вън образованите от държавата?

  4. 4 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Вместо да разчитат на заинтересовани лица за материали по темата, защо Дневник не свършат малко журналистическа работа и не проучат как е организирано образованието във Финландия и Южна Корея. И да напишат една неутрална и балансирана статия по въпроса. Може и в Капитал.

    Но, много по-лесно е да публикуваш бълвочите написани от някой друг, нали? Дори и когато не казват нищо и написани от ученик в 10 клас в която и да е свястна гимназия не биха получили повече от 4.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  5. 5 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#1] от "lordcris":

    Вън! Преди каквато и да е дискусия да се отговори на изначалния въпрос: Чии са нашите деца?
    1. Наши - "+"
    2. На "държавата" - "-"

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  6. 6 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#2] от "|":

    И кои са тези държави? Русия и Северна Корея?
    Поредното комунистическо леке което говори с измислени клишета.

  7. 7 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    Чети повече и ще знаеш. Дадох пример: Финландия и Южна Корея.

    Клишетата ги повтаряш ти и останалите псевдо-десни

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  8. 8 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    И понеже очевидно се смяташ за експерт в областта, кажи къде държавата е "вън" от образованието. Освен в Сомалия, разбира се.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  9. 9 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Гневно

    Съгласен съм с мнението на автора, че вмирисаните даскалици от министерството са доказали, че освен бълването на неясни и неприложими нормативни докувенти - друго не могат! Във всяка нормална държава подобни "специалистки и специалисти" биха били изгонени с ритници от това ведомство!!! Българското образование днес има фарсов характер, но никой не се трогва от това? Египтолога по нареждане на Б.Б. бави закона, така както Дани Вълчето 4 години лъга, че "тази пролет/есен/зима, ще приемем образователния закон"!? Причината е банална - идват избори на есен.....Какво ли недоносче пак ще измътят???

  10. 10 Профил на lim
    lim
    Рейтинг: 367 Неутрално

    При всяка образователна система децата от добри и образовани семейства са добри и образовани. Обратното също е вярно!
    SORRY!!!

  11. 11 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#9] от "dobrich":
    Натискът върху "вмирисаните даскалици" и другите експерти от министреството вече е станал нечовешки. Направо им се чудя как все още издържат.
    Става въпрос за пари. За много пари.
    Ако накрая им писне и кандисат и пуснат пишман образователите имитатори частници да бръкнат с мазни кунки в обществените образователни фондове ще стане мазало.
    Защото тогава в тая Чалгария ще има униформи, ще има автобусчета, ще има тийм, боди и нам си кви билдинги и кой знае какви щуротии, но четене, писане и смятане няма да има за да не се мъчат дечицата на маменцата и татенцата записали дятиту в частно школо да не се мъчи горкото докато изкласи до диплома.

  12. 12 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1814 Весело

    До коментар [#1] от "lordcris":

    И напред към феодализма, където социалното положение вместо способностите на индивида ще определят бъдещето му.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  13. 13 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    До коментар [#5] от "Канибал":

    Децата са индивиди. В едно общество, което счита меритокрацията за основна ценност, държавата и семейството трябва заедно да подпомагат развитието на детето-индивид. Така че нито + нито - от мен.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  14. 14 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    Китай, Финландия, Южна Корея: държави със силно централизирано образование, които оглавиха ПИСА. Единствено Китай е комунистически. Силно децентрализираното образование на САЩ се класира едва на 17 място. Пред САЩ са и много други държави с централизирано държавно образование. Американският децентрализиран, но организиран, модел явно е по-добър от подложеното на чиновнически произвол българско училище, но съвсем очевидно не е по-добър от китайския и финландския централизиран модел. Поне според ПИСА.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  15. 15
    ****

    Този коментар беше изтрит в 20:39 на 10/03/2011 от неговия автор.

  16. 16 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До горните кретени.
    Цитираните от вас класации представляват САМО държавните училища. Защо не вземете да стръвните знанията които получава едно дете от някое частно училище с тези които получават учениците в държавните такива?
    Ми защото сте кретени, ето защо.

  17. 17 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    До коментар [#16] от "lordcris":

    Представи сравнителна статистика.

    Твоите деца учиш ли ги да наричат инакомислещите "кретени"?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  18. 18 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#16] от "lordcris":

    Не знам какво означава да "стръвня" нещо, но ако случайно беше прочел методологията или резултатите на изследването PISA, вероятно би забелязал, че частните училища _влизат_ в проучването. Не мисля, обаче, че можеш да използваш за неграмотността си извинението че си учил в държавно училище

    П.П. Все още чакам да дадеш пример за страна с успешно образование, където държавата да няма нищо общо с образованието.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  19. 19 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1814 Весело

    До коментар [#18] от "|":

    Той изчаква Петкова да даде пример за държава с християнски ценности и нулево социално подпомагане, която при това процъфтява икономически.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  20. 20 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#1] от "lordcris":
    Вън държавата от образованието!

    Уважаеми другарю lord, драги cris,
    Изказването ви е напористо, като заглавие от първа страница на вестник "Правда". Бойко и оптимистично звучи, по "стахановски", така да се каже. Утре може да изгоните и учителите от образованието. А защо не и учениците?
    Защото то "образованието", не е елитен клуб на Английски аристократи, до който "нисшестоящите" и бедните, да нямат достъп.
    И ако сте възпитан в духа на "пазарната икономика", интересно ми е в семейството ви, майка ви въвела ли е тарифи за сексуалния фитнес на баща ви. Защото бракът си е брак, а алъш веришът - алъш вериш. И "джобните", никога не са излишни.
    Другарят Леонардо Да Винчи, не е имал достъп до образование, защото е бил "незаконороден" син. Вие тази ли теза застъпвате, под зле прикирития пазарен принцип?
    И не бих се учудил ако утре кажете :"Вън "гениите" от образованието!" И ще бъдете прав. За Леонардо, би било унижение, да седи на един чин с човек, като вас.

  21. 21 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#5] от "Канибал":

    Получаваш минус заради неправилно зададения въпрос.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  22. 22 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Риторичните въпросчета, които авторът на статията задава/особено първата група/ са толкова тъпи, че чак не ми се ще да му чета проектозакона.Видно е, че го е хванала звездоманията, но като не може да пише поне да си поръча статия.Иначе става както в поговорката - вместо да изпише вежди, вади очи - т.е. не печели симпатизанти и не заинтригува хората.И една добавка-корекция на твърденията му - на сайта на министерството имаше покана за мнения и критики, но нямаше какво да критикуваш или за какво да изразяваш мнение/никакъв проект не бе качен/,освен априори, което си е пълна безсмислица.

    Sic transit..
  23. 23 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Авторът е събрал добра колекция от "гениални" въпроси. Може да добави и тези (съжалявам че са на английски, мързи ме да ги търся на български):

    "Who is Spain?"
    "Why is Hitler?"
    "When is right?"
    "Where was that stooped and mealy-colored old man I used to call Poppa when the merry-go-round broke down?"
    "How was trump at Munich?"
    "Ho-ho beriberi."
    "Balls!"
    "Where are the Snowdens of yesteryear?"

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  24. 24 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 979 Неутрално

    До коментар [#4] от "|":


    До коментар [#6] от "lordcris":

    Сори ама вие си дискутирате на празни обороти. Тематиката е доста сложна и определено не може да се говори че държавното/централизирано образование е по-добро от частното/децентрализирано. Имам големи съмнения доколко може да се гледа на PISA като на обективно мерило за една образователна система, защото тя оценява само оделни доста ограничени аспекти на едно образование. Но дори и нея да погледнем: вярно е че Финландия, Китай и Корея стехните сравнително централизирани държавни системи водят класацията но много напред са и стани като Нова Зеландия, Канада и Австралия с техните англо-саксонски децентрализирани системи и много частни училища. Работата не е в това. Общо взето успешни са системи които залагат на силна конкуренция и предразполагат към това ученика да даде всичко от себе си. Освен това залагат на актуални методи и теми в образованието. Но истината е че голяма част от отговорността за образованието на децата не е в училище а в това какво правят извън него, тоест на обществото и на родителите в частност...

  25. 25 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#24] от "antikommunist":

    Точно така, основната причина за доброто образование в дадена страна е дали то се цени от обществото и родителите. Дали училищата ще са публични, частни или извънземни има много по-малко значение.

    Затова и не е учудващо, че образованието в България е в плачевно състояние -- никой не го цени.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  26. 26 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1086 Неутрално


    До коментар [#25] от "|":

    ...аз съм даскал... в Селото, в което съм учител се шири мнението, че на нас, даскалите тези пари дето ни ги давала държавата ни били повече от достатъчно, а им и един който ми каза съвсем сериозно,че ако искаме да работим трябвало да си плащаме за удоволствието, а не да товарим бюджета - напът съм да им повярвам, защото ТЕ ТОВА ГО КАЗАХА ПРЕД СОБСТВЕНИТЕ СИ ДЕЦА, КОИТО СА И МОИТЕ УчЕНИЦИ...

  27. 27 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    ...обществото има лозунг, който е закачен в повечето домове символично над входната врата за да се чете от всички и от собствениците и от временно дошлите и той гласи: "ПАРИ МИ ДАЙ, АЗ АКЪЛ СИ ИМАМ!" -себичната нагласа и недоверие е пунало дълбоки корени в обществото и те са трудно изкореними, поради хроничното им масово разрастване и немарливост от страна на тези важни обществени сектори каквито са възпитанието и образованието, които само у нас са разделени по Макаренковски тертип от повече има няма половин век, иначе в другите географски ширини думата е една и всички работят за нея, за да се научат и следващите ги и те да правят това... КАК ТАЗИ ПРЕКЪСНАТА МЕЖДУ И ОТ ПОКОЛЕНИЯ ВРЪЗКА МОЖЕ ДА БЪДЕ ОТНОВО СЪЕДИНЕНА?

  28. 28 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    ...АКО НЯМА ЕДИННИ КРИТЕРИИ ЗА ДА БЪДЕШ УчИТЕЛ И ТАЗИ ПРОФЕСИЯ Е ПОДЦЕНЯВАНА И С ГОДИНИТЕ Е ЗАДРЪСТЕНА С ШЛАКА ПОРАДИ СИСТЕМНО ПОДЦЕНЯВАНЕ И БЕЗПАРИчИЕ, ТО НИКОГА ТЯ НЯМА ДА ТРЪГНЕ БИСТРАТА ВОДА БЕЗ ДА СЕ РАБОТИ И КОПАЕ И ПРОчИСТВА ТИНЯТА...

  29. 29 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    ...никой дане си мисли само, че с въвеждането на платени частни лицеи, колкото и високо платени да са те - нещата ще се оправят, това е заблуждение на едно по-високо равнище...и безкрупулни печалбари никога не липсват никъде така и тук няма да ни се размине, защото лозунга виси над всяка врата колкото невидим,толкоа и предупредително ясен...АКЪЛЯ ТИ НЕИСКАМ ПАРИ МИ ДАЙ!...та ето докъде сме 66-та година вече!

  30. 30 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Образованието в България (средното, не вишУто) не беше лошо, никак даже. Макар и през бесния комунизъм се бяха запазили някои традиции, впоследствие потиснати и задушени при капиталистическия комунизъм (след 10.10.1989). Това което недостига на образованието в БГ днес е:

    1. Дисциплина - крещяща нужда от ред и дисциплина - в училище и в къщи. Първите стъпки към знанието не са доброволен процес и докато научи правилния път магарето, трябва някой да му помага - пък било то и с камшик отвреме навреме.

    2. Елитаризация. Учениците не са равни по интелект . Нормално е да има училища и гимназии за по-надарени умствено и професионални училища за по-сръчните с ръцете и краката. Училища за физкултурници трябва да се закрият, защото развъждат егоистични паразити и не приучват към трудови навици.

    3. Хомогенност на материала. Трябва да спре смесването на малцинства с българчета в една паралелка или дори училище. Циганчетата няма да научат таблицата за умножение (генетично не са предразположени към сложни умствени дейности), а българчетата ще се научат да лъжат и крадат. Като цяло класа става изоставащ. Циганчетата могат да се проявят в някое училище по занаяти или пърформанс артс, където по ги бива

    4. Трябва да се проведе тест за служебно съответсвие на всички учители. Несправилите се трябва да напуснат моментално. На издържалите трябва да им се утрои заплатата. Все пак това са хората, които работят с вашето бъдеще. Нормално е да бъдат достойно възнаградени и да имат подобаващо самочувствие. Не е нормално кухи военни и тъъпи ченгета да получават два пъти повече от един учител. Нацията ще плати скъпо за това плиткоумие!

  31. 31 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#30] от "Yankee":

    Минус заради т. 3 и 4. Нямам намерение да коментирам расистките ти фантазии в т. 3, но ще коментирам т. 4. Да речем че се направи тест и 75% от учителите трябва да се уволнят. Кой ще учи децата?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  32. 32 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#31] от "|":

    Родителите им, ще внесем отвън, винаги се намира изход стига воля да има! По добре да се наемат пенсионирани учители, но качествени отколкото млади мързеливи некадърници и лентяи. Или си мислиш че е по-добре да има някакъв калпазан там да бълбука децата, отколкото никой. Би ли ял гозба сготвена от некадърник (помия), отколкото да погладуваш малко, докато се намери свестен годвач?

    Срещу "расистките" ми коментари кажи поне един аргумент, подкрепен с ФАКТИ като ти е толкова голяма устата (ама не можеш). А твоя минус си го слагам на к..а, защото ми е ясно интелектуалното ти равнище. Все пак четеш писанията на батко Янки - това добре и ще ти отвори очите поне малко.

  33. 33 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#32] от "Yankee":

    Хайде намери кой да ги замести и тогава ги уволнявай, а?

    Казах ти, расистки малоумия не коментирам, лекувай се.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  34. 34 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#33] от "|":

    Ма много сте зомбирани соростутките бре. Знаете си някаква мантра и си я повтаряте. Расистки били коментарите.... На черното се казва черно, а на бялото бяло - панимайш? От такива меки китки я докарахме дотука...

  35. 35 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#34] от "Yankee":

    Не, от хора, които дрънкат глупости без да мислят я докарахме дотук. Много е забавно когато разни далтонисти си въобразявате, че наричате нещата с истинскитв им имена.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  36. 36 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#35] от "|":

    Кажи името на поне един класик на българската литература, който нарича циганите - роми и ще си взема думите обратно

    Уморих се да ти чета глупостите. Не си оригинален, а елементарен полуинтелигент с ограничен кръгозор и капацитет и манталитет на селски колежанин. На хора преди 30-та им година трябва да им бъде забранено да се занимават с политика (А. Хитлер, Моята борба). Гудбай!

  37. 37 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#36] от "Yankee":

    И това дали са наричани роми или цигани има значение защо? Казах ти, расистките ти фантазии не ме интересуват, разказвай ги на психиатъра си.

    Много ти здраве и на теб, и друг път не се излагай така. Това не ти е селската кръчма

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  38. 38 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#37] от "|":

    Тъп си мой човек, а и сам си цъкаш плюсовете. Това е достатъчно ))

  39. 39 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#38] от "Yankee":

    Тц, не позна. Пробвай пак

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  40. 40 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Навремето,Славейков кандидатствал за работа,като учител.Събрали се големците:кметът,попът,чораджиите и след като поговорили,го запитали,каква /за/плата иска."Хиляда гроша"- отговорил кандидат- учителят."Бе ти луд ли си"-подскочили членовете на "комисията" по назначаването му-" много е,та ние толкова пари плащаме на говедаря,дето ни пасе говедата.А ти даскале,с него искаш да те равниме!".

  41. 41 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Дискусиите и законите за образование, здравеопазване, полиция, армия са напълно излишни!!! Всички тези сфери са функции на икономиката!!! Ако можеше със закони да има добро образование и здравеопазване. В африка нямаше да умират от глад и болести!!! С нашата икономика скоро няма да има пари за заплати на депутатите, камо ли за всичко друго!!!

  42. 42 Профил на conserva
    conserva
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Батко Янки, наистина що не вземеш да ходиш на шринк?

    Изуми ме безумието ти в точка 3. Да си чувал как преди около половин век в Бостън започнаха да разкарват учениците с автобуси за да се прекрати сегрегацията в училищата.

    Не си модерен янки.

  43. 43 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Статията е за нещо много важно:
    Нужно е да се направи голя-а-а-а-а-ма реформа.

    И посочва правилна посока, но грешни (по-точно липдващи) причинно следствени заключения.

    Зам. министърката е професионално неподготвена, това е факт. Тя няма представа, какъв обем работа и предстои и ръси общи приказки.

    Предходния провал е факт! Коджабашиева (предходната зам.м-ка на ГЕРБ) се провали - сегашната говори на 180% противоположни неща относно обем и срокове на промените на учебници.

    Не може да имаш внесен законопроект и по него да имаш след това 3000 предложения - ФАНДЪКОВА СЕ ПРОВАЛИ, тя лъжеше че има екип, но реално никога не е познавала проблемите (т.е. калинка).

    ГЕРБ се лута - факт.
    Ръси популизъм - факт.
    Ръси глупости - факт.

    Основен и важен факт, верен във статията - старите експерти.

    Пропуск - липсват имена.

    Игнатов чрез семейството си е свързан с ДС. Той прокара единствено лобистки неща, в полза на НБУ - заведение без реален авторитет в научната общност, силни фанфари и толкова.

    Кой вкара с фалшифициран бал дете на министър в немската и така полицията и прокуратурата при НДСВ трябваше(!) заради него д априкрият всички измами (ББ - Главен секретар!)?

    Кой е началник Инспекторат в МОМН и отколко години?

    Кой е директор на дирекция общо образование и отколко години?

    Кой назначава елементарни зубрачи за Началници РИО София (работодател на директорите)?

    Статията посочва нуждата от лечение (но това всеки го знае, тази зм. министърка просто е чувала, че има такава нужда), но не посочва ТОЧНАТА диагноза, за да не бъде нарочен от ББ и мафията около него....

  44. 44 Профил на Posting Canter
    Posting Canter
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    в защита на "дневник", нека уточним очевидното, а то е, че анализът е на външно лице и те го публикуват по принципа на даването на равен глас на всички страни. с други думи, това е опит да бъдат обектовна медия и да служат за платформа са дебат, следователно нападките срещу тях трябва коректно да се адресират към автора, а не към изданието.

    родителите в българия трябва да имат право на избор къде да запишат децата си на училище и следователно трябва да има пазар на образованието, където държавата се конкурира с частни училища, религиозни училища, специализирани колежи, частни учители по домовете, онлайн обучение и прочие, като по ролята на държавата е до голяма степен да действа като платформа за концепции, регулаторен орган, национална стратегия (например, ако българия иска икономически растеж, това често означава увеличение на технически специалности за сметка на хуманитарни такива) и изпитвател на крайния продукт (чрез изпити на зрелостници).

    в сегашния модел са заложени много от недостатъците на развития социализъм с неговата абстрактност и стремеж към "всестранно различни личности", който е надекватен за съвременната действителност. естествено, че е желателно да прозивеждаме хора и повече широка култура, но едно по-финно настроено образование трябва да произвежда хора, които могат да оперират в сложната съвременна среда, а за това се изискват повече практичност, повече умения да се намери, изследва и борави с наличната информация, по-голям стрес върху решаване на конкретни задачи от реалния живот за сметка на абстрактни теории и грижа за умственото/психическото здраве.

    въпреки, че анализът е ограничен от страна на подробности, авторът се опитва да обясни, че вече има заложби горното да се постигне, а един от основните фактори в българския контекст за това е активно, красноречиво и убедително гражданско общество, което оказва натиск върху управляващите да променят съществуващото.

    а наличието на такова е наистина добра новина.

    qui desiderat pacem praeparet bellum
  45. 45 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 716 Неутрално

    И какви са проблемите сега, чи нещо от такива статии му се допърдява на човек....

  46. 46 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 704 Неутрално

    До коментар [#25] от "|":Обществото цени образованието. Държавата не го цени.Различни са нещата.Трябва да ги различаваме.И тъй като ние плащаме на държавата ,трбва да искаме парите да отиват там,където обществото счита,че има нужда ,а не там където една шепа мутрополитици и чиновници решат.Защото знаем за какво ги дават- 300 млн за мисии в чужбина,строежи като военното НДК,спортни и други зали за по стотици млн.,а за образование няма,за здравеопазване няма.За да я има България трябват здрави и образовани хора,а не наемници по света.

  47. 47 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Образованието,като вид обществена дейност е елемент от възпроизводството на хората,на човешкия фактор/или материал,ако на някого се харесва повече/.То е толкова важна и сериозна дейност,че не бива в никакъв случай,да се оставя предимно и само на политиците,нито само на чиновниците,работещите в тази сфера или на родителите.За да има качествено образование трябва да са налице;качествена материална база/не може да има училища в порутени сгради,без отопление,с течащи покриви,без физкултурни салони и лаборатории/.Не трябва,заради ниското заплащане на труда на педагозите,в тази сфера да работят само идеалисти и такива,които не могат да си намерят друга работа/секретар/машинописка и/или преводачка във фирма получава неколко кратно повече от учител,напр.по английски език/.Криворазбраното "преодоляване на тоталитарното наследство" премахна оценките за дисциплина и униформите на учениците-училищата заприличаха на "клубове със свободен достъп",има случаи кретенясали родители да влизат по време на учебен час и "да търсят сметка" отучители.
    Учебници се 'пишат"и преписват на псевдонаучен,абстрактен език от полуграмотни,високопарни със самочувствие без покритие, автори,често близки на организиращите конкурси за учебници,чиновници,вместо от доказали своите възможности учители.Многообразието на учебници,за едни и същи,като профил,училища,води до парадокса,дори в едно и също населено място децата о еднакъв профил училище, да учат различни неща/това е почти равно-едни да учат гласните,а други съгласните в азбуката-няма еднна база за сравнение и оценка/.Липсват единни държавни стандарти за обучение и възпитание,никой не може да формулира педагогическия и личностен"идеал',на завършващите средно образование,към който да е насочена педагогическата практика.Въведе се 12 клас,като може би единствената "полза"е по-късно заемане на място в пазара на труда от абитурента.Наред с излишно натоварване на учебното съдържание започнаха и посегателства над светския му характер.Голяма част от децата не се "обхващат" в образователната система,закриват се училища,/а през Възраждането се откриваха/ и ако иска да се учи едно дете трябва често да пътува или ходи пеша до училище в друго селище/обвързването на трудовото възнаграждение на учителите с броя на учениците води до нелоялна конкуренция между училищата,предпочитат се онези,"в които е по-лесно".Закриха се специализирани училища,създадоха се "центрове за ученици със специални образователни потребности",като кадрите в тях губят повече време да пътуват от едно-в друго населено място и училище,вместо да работят с децата.Закриха се и интернати,в които бяха обхванати деца от малки населени места без училище и деца от малцинствени групи/ на държавата и се досвидяха стотинките,които се отпускаха за храна/.Липсва диференциран подход в обучението на различни категории деца,заради псевдодемократичното им поставяне в едни и същи условия,при кето понякога част от тях стават предмет на присмиване от съучениците си.И пр. и пр. и пр.Държавата "дава" пари за често излишни строежи,но нямала за образованието.В същото време издържа такива чисто паразитни структури, каквито са регионалните инспекторати по образование,чиито функции с по-малко разходи могат да се поемат като се укрепи Инспекторатът към Министерството или отделите по образование в общините.От друга страна,като няма достатъчно пари-да въведе плащането на такса в училищата,поне от които могат да я плащат,а тя или общините да плащат за бедните.
    В резултат завършват неграмотни и/или полуграмотни средно образование,за някои от които най-важен е абитурентският бал,роклята,обувките и фризурата,банкетът,екскурзията по този повод,а не реализацията в живота.За нея остава принципът на Остап Бендер-да се удавят сами или сами да се спасяват."Седем пъти мери-един път режи"-казва народът.След необмислените "реформи",през последните 20 години, по качество на човешките ресурси България "отскочи" от едно от първите на едно от последните места.

  48. 48 Профил на vsjelev
    vsjelev
    Рейтинг: 367 Разстроено

    Голямата трагедия е, че мнозинството т.нар. "експерти" в Министерството, а и в регионалните инспекторати в продължение на десетки години, а и до ден днешен са назначавани изключително по шуробаджанашко-политическ линия и са пример за най-некадърните от некадърните... Не се ли разбутат тия "Авгиеви обори" и там да влязат млади и компетентни хора нищо положително няма да се случи...

  49. 49 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 852 Разстроено

    До коментар [#29] от "renegat":Твърдиш, че си учител?!Оправи си правописа и тогава се включвай в дискусии.То аслъ, че трябва да си плащаш, за да работиш!Заради такива като тебе образованието стана "девета дупка на кавала"

    Sic transit..
  50. 50 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#43] от "potrebitel3":

    "Зам. министърката е професионално неподготвена, това е факт"...Съгласен! Новата фаворитка в министерството никога не е била даскалица. Но това може да се окаже предимство? Като се има в пред вид провала на плеядата издухали министри, зам.министри, чиновници от МОН. Поработили някоя и друга година в училищата и инспекторатите, но имащи се за алфа и омега в образованието???? Като Коджабашиева, примерно....

  51. 51 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#25] от "|":

    Как да се цени образованието като се получава много лесно? Сульо и Пульо има диплома за средно образование, че даже и за висше. И после отива да работи като.....келнер или барман, продавачка или секскретарка. Дори другаря Тодор Живков не се е дипломирал в средното печатарско училище навремето. В САЩ дипломираните среднисти са само 30% от завършващите!

  52. 52 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#51] от "dobrich":

    Не знам какво имаш предвид с "В САЩ дипломираните среднисти са само 30% от завършващите", но 85% от американците имат средно образование.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  53. 53 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#46] от "cobanmaala":

    В демократичните страни няма голяма разлика между общество и държава.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  54. 54 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#52] от "|":

    При нас се гони 100%!? Има разлика между дипломиран среднист и завършил средно образование, нали? А иначе мисълта ми беше, че у нас който не се е записал да учи, той не е завършил средно или висше образование? Което е абсурдно и противоречи на един от главните принципи на капитализма - меритокрацията! Преди не беше така и имаше качествена подготовка на ученици и студенти. Сега махнахме идеологията, но продължаваме да гоним някакви стахановски бройки изкласили за сметка на качеството???? Нещата се случват повече на хартия, но живота си казва своето. Полуграмотни среднисти дал Господ. Да не говорим за дисциплина и възпитание, овладяна професия, подготвеност за живота.....

  55. 55 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#54] от "dobrich":

    Не мисля, че има разлика между завършил средно и дипломиран среднист. Иначе навсякъде се гони 100%. Ако имаше как щеше да се гони 200%.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  56. 56 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#55] от "|":

    Има разлика в САЩ - там матурите са много тежки и малко среднисти вземат дипломи за средно образование! Така е и в други държави от цивилизования свят - не се гони бройката, а първо възпитанието и след това качеството на образованието!!! Но мерките в училищата са безкомпромисни.....Докато при нас се отчита бройка, по стар комунистически табиет!?....

  57. 57 Профил на s_bozhilov
    s_bozhilov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Тъжно ми е, че нищо няма да излезе от този министерски напън! Както нищо не излезе от досегашните и както нищо няма да излезе от бъдещите напъни.

    "Реформите" в образованието ще си останат само имитации на дейност, защото - извинете за клишето! - е част от всичко, което се случва (по точно - НЕ СЕ СЛУЧВА) в държавата ни.

    Скапана съм от работа и не ми е до дълги обяснения, но искам да кажа само това, ЧЕ ОБРАЗОВАНИЕТО ТРЯБВА ДА ИМА ЦЕЛИ И ТЕ ТРЯБВА ДА СА СЛЕДСТВИЕ ОТ ДЪЛГОСРОЧНИТЕ ЦЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРИЯ, КОИТО ДА СА ЧАСТ ОТ КОНСЕНСУСНА НАЦИОНАЛНА ДОКТРИНА.

    Такава национална доктрина липсва.

    И поради това не само ние, но и цялата държава се лута без посока, - не става дума дали ще ни управляват леви или десни правителства; става дума за ИДЕЯТА какви искаме да бъдем след (прим.) 50 години.

    Най-много се притеснявам се от циганизацията (=профанация=маргинализирае) на нас - българите!

    Наблюденията ми от училищата в нашата област са, че от 90-те години на миналия век насам най-мотивирани да се учат са учениците от турския етнос...

    ... А сега ме обвинете в българофобия...

    Да си останем БЪЛГАРИ, каквото и да ни струва това!
  58. 58 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#56] от "dobrich":

    Матури? В САЩ? Защо коментирате неща от които не разбирате?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  59. 59 Профил на dark_man
    dark_man
    Рейтинг: 8 Неутрално

    И този проект май ще е като предходните му, вече никой не си спомня какви им бяха имената. Отшумя гръмкостта някак си...
    Дано и той не е направен от хора, които не са влизали в училище от момента, в който са завършили средното си образование...

  60. 60 Профил на dark_man
    dark_man
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Пък колкото до "изтрезняването", то си е по принцип споходено от махмурлук, нали. Само че махмурлукът комай доста тежичък и продължителен дойде.

  61. 61 Профил на Гражданин Н
    Гражданин Н
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#53] от "|":Там някъде може и да е така, ама къде тук видя демокрацията? Отделните граждани искат образование за децатаси и затова плащат за това.ТАКА ЛИ ПРАВИ ДЪРЖАВАТА? Кажи ,ти
    смяташ ли , че у нас няма голяма разлика между общество и държава? Оттам ще си извадя и извода за честността на твоите писания по-горе.Не , че вечене си ми ясен.

  62. 62 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#61] от "Анджи":

    Не знам дали има голяма разлика между общество и държава в България, отдавна не живея там. Гледайки отдалеч ми се струва, че общество в България просто няма.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  63. 63 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 704 Неутрално

    До коментар [#62] от "|", Човече,заради такива като тебе хората не искат някой който си няма халхабер от проблемите им да гласува.Защото даваш акъли , когато те няма да се отразят върху твоето състояние и състоянието на децата ти.Ние да не сме опитни мишки, върху които да прави опити всеки сульо, който има някаква връзка с България,ама му е все тая ,щото какъвто и да е изходът единствено може самода му се отрази на настлроението за 1-2 минути.Имаме си единтакъв идиот заминистърнафинансите, ама той е само пионка, дошла да удари кьоравото.От българите зад граница не очакваме дани бутате у киреча. Ако можете помогнете- добре, ако не трайте си.Идиоти и тук си имаме достатъчно.

  64. 64 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    Няколко пъти прочетох, хм как да го нарека - наистина не знам, писаните думи на г-н Лазаров. Личното ми менение, е че този път от Дневника сериозно са подценили аудиторията си.
    Поне за тези, които малко от малко са прочели някоя книжка, стихчета или просто емат деца въпроси като :
    "...Къде желаем да стигнем и защо? Защо децата ни да ходят на училище? Какво печелим от това всички и всеки един от нас поотделно?..." звучат като извадени от езотерично книжле, ако не просто нелепо. Очевидно г-н Лазаров е много далеч от тематиката, и дори се съмнявам че има деца.
    Или обърнете внимание на твърдението:
    "...И какво да сторим, че никога повече да не се забиваме в познатата и твърде неуютна за всички (за управляващите също, вярвам) идейна тъмнина?..." Извинявайте, ама това с решаването "веднъж за винаги" на проблема с "идейната тъмнина" прилича на извадено от Беинса Дуно или прозренията на тибетски монах.
    Разбира се, всеки има правото на мнение относно образованието в България, но искрено се надявам, че на хората в министерството не им е изпила чавка ума и ще могат да отсеят плявата от зърното.
    Не познавам нито един от експертите, заети с изработването на новия Закон, но чувам че са подложени на огромен натиск да отвържат парите и допуснат т.н. "частници" до образователните фондове. И това е едниствената значима причина Закона да се забавя. Искрено се надявам да устискат и им стискам палци. Да, българското образование се нуждае от реформи, но в никакъв случай самоцелни и неадекватни.
    А изтърват ли веднъж парите тогава ще бъде цунами, вервайте ми. Дори и преподобния Муун ще дойде да отваря школа и ще направи всичко възможно да убеди родителите "че всички ще спечелят" както си изразява г-н Лазаров ако си запишат чаветата при него.
    Парарелигиозни формирования и купища шмекери

  65. 65 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#63] от "cobanmaala":

    "Давам акъли" защото мога и искам. Като не ти харесват "акълите" ми, не ги слушай. Знам, че предпочиташ да ти давам пари (както вече каза renegat), но няма да стане

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  66. 66 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    И понеже, от скука и от интерес към темата разъках сайтчето на Автора.
    Под "Кои сме ние" е заявено:
    "Ние сме архитектите и строителите на "Новото образование"."
    и купища щуротии и откровени глупости. Без нито едно име.
    Очевидно г-н Лазаров говори за себе си в множествено число.
    В "Публикации" е налице е съобщение за "културен център в Лондон Боянь Мага". Ще се открива на 17-ти Март и има призив да препратим съобщението до близки и познати. Центърът ще се занимава с много неща, но за отбелезване е "Рейки УСУИ", "Музикална терапия" и "Паневритмия- танцът на живота". Очаква се Боянь Мага да стане "център на българщината в Лондон". Не трябва да се забравя, че г-н Павел Лозанов е участник в "Българският Великден" и пр. и пр.
    Почнах да се чудя, напоследък дали появата на подобни писания на страниците на Дневника и Капитала дори по някакъв начин са свързани със смяната на собствеността в Икономедия преди известно време.
    Не знам. Дано съм се заблудил....

  67. 67 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#66] от "k_":

    Не мисля, че е свързано със смяната на собствеността. По-скоро е свързано със спадането на нивото на журналистиката в Дневник и Капитал в последните няколко години.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  68. 68 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#67] от "|":
    Нямам време, а и ме мързи да ровя. Ако знаеш нещо по-добро и свежо в българските медии кажи да погледна, че тук с тия магеснци и харпаджии взе да ства досадно.

  69. 69 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#62] от "|":

    ..." отдавна не живея там. Гледайки отдалеч"...Аман от хора, които от чужбина се изказват като ментори за българската действителност? И то за българското образование!!!????

  70. 70 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#58] от "|":

    Ами айде ти ни обясни неща които разбираш?

  71. 71 Профил на koko2000
    koko2000
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Прав е авторът! Милена Дамянова по става за министър от този малоучен и самовлюбен некадърник Игнатов!

  72. 72 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#69] от "dobrich":

    Можеш ли да ми покажеш къде съм се изказал като "ментор" за българското образование?

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  73. 73 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#70] от "dobrich":

    Не си ли противоречиш малко? Първо се оплакваш, че "хора от чужбина" се изказвали, а после пък искаш да ти "обяснявам".

    Няма матури в САЩ. Дипломата се получава на базата на оценките в училище. Ако не си ходил на училище когато е трябвало може да отидеш на GED тестовете и да получиш диплома. Ако искаш да ходиш в колеж, трябва да отидеш на SAT или PSAT тестове. Матури, обаче, _няма_.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  74. 74 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#73] от "|":

    Има матури в САЩ, но под друг начин се правят! Ти самия си писал....

  75. 75 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    "Давам акъли" защото мога и искам"....Твърде претенциозно!?

  76. 76 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#74] от "dobrich":

    За разлика от теб живея в САЩ, имам деца в училищата и много добре знам как е. В САЩ матури _няма_. Казах ти да не дрънкаш глупости.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  77. 77 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Лично според мен когато става въпрос за средно обрзование САЩ не е най-добрият пример. Безспорно България може да трупа много опит от висшето образование в САЩ, което е може би най-доброо в цял свят, но за средното е по-добре да "търсим вдъхновение" в Европа. Аз все още съм на мнение, че идеята на средното образование е да ти даде малко знания за много неща. В този аспект американското средно образование далеч не изпълнява поставената задача.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  78. 78 Профил на the_sceptic
    the_sceptic
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Дневник, толкова ли сте останали без материали за броя, че пускате тази статия?

    Някой да вижда нещо КОНКРЕТНО в статията на Лазаров? Аз не. Клишета върху клишета, добри пожелания за бъдещето, и накрая неявна заявка той (заедно с novoobrazovanie.org) да участва в това бъдеще. Разгледайте им сайта! Абсолютно нищо конкретно, безсмислени графики, с каквито новите агитпропчици си изкарват хляба, и добри пожелания.

    На мен ми се стори, че сайтът е на НГО, което в момента оползотворява стотиците хиляди (или милиони) евро по някой безсмислен европейски проект. Може и да греша, но сайтът им мирише на такова нещо. Сайтовете на истинските ентусиасти (българското линукс общество или природозащитниците за Рила или дори изкукалите бегемами, борещи се с ваксините) съдържат конкретни неща, конкретни предложения. Сайтът, посочен от Лазаров, носи духа на тезите и нЕкои съображенията на Тодор Живков.

    Ако тия са НГО, нямаше да е лошо да го напишат на сайта си в явен вид, също така и да посочат точно какви грантове са спечелили. Някак си по-честно е.

  79. 79 Профил на the_sceptic
    the_sceptic
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Статията не засяга един основен проблем на световното средно образование. Средното образование в Запада е преживяло един трус, предизвикан от духа на 60те. Трусът е дошъл по-късно, но корените му са в онази епоха. Същността на този трус е в отказа от класическото начало на образованието и по същество силното олекване на образованието в училищата. Ню Ейдж идеята, че "всяка личност има безкраен/огромен творчески потенциал" се е била вече сблъскала с бруталната реалност; в истинския свят мнозинството от хората нито имат достатъчен потенциал, нито са любознателни по природа и все по-сложната училищна математика, физика и т.н. са започнали да стават все по-високо препятствие. Отговорът на нюейджърите е бил, да се свали летвата, така че посредствените деца (мноцинството) да не се чувстват кофти. Формалното образование, необходимо и незаменимо, ако искаш примерно да строиш самолет или да идеш до Марс, е било заменено постепенно с въздух под налягане от типа на "развиване на въображението", "нещата да бъдат представени простичко", "всеки да си постигне творческия потенциал" и т.н.

    Че в САЩ средното образование в не-частните училища е лошо, не е тайна за никого. След това бакалавърската степен в средните им университети служи до голяма степен за запълване на това, което са можели да научат като тийнейджъри, и после магистратурата и доктората са силата на американското образование.

    За съжаление, европейските средни училища са също ударени от нюейдж вълнАта на "развитието на творческия потенциал", математиката и природните науки са орязани, и е наблъскано известно количество политкоректност. Това контрастира с образованието на азиатците от Източна Азия (Китай, Южна Корея), които не се пострадали от нюейдж вълната и наблагят яко на класическото образование с огромно натоварване, неизбежният стрес, жестока конкуренция, яко запаемтяване и т.н. И резултатите са налице. Без стрес и без запаметяване (зубкане) просто не се получава. В измисления свят на Лазаров и компания, личностите могат да постигат творческия си потенциал не чрез напън, а чрез креативни игри и може би дори дзен медитация. В реалния свят, съвсем малък процент хора (гениите) могат да постигат много без напъни (щото са гении). Тези, които не са гении, но все пак могат да постигат неща, трябва да бачкаме яко, за да прогресираме в образованието, било природните науки, било математиката, било езиците. А масата, която не може да постига нищо особено, трябва първо да разбере, че е посредствена, което няма как да стане с креативни игри, и после да бъде насочена към професионално образование (дори да са ЕСПУта или ПУЦове като при соца), а не както става в Европа, да се насочва към хуманитарни бози от типа на социално-еди какво си. "Благодарение" и на това, че Европа си нюейджизира образованието, от европейските висшисти, пардон, бакалаври и магистри, немалка част са дърдорковци от хуманитарните "науки", докато произвоството ни се изнася все повече в Китай, който, както казах, не се нюейджизирал.

    Да пратим Лазаров в Китай, да ги дръпне малко надолу!

  80. 80 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    Виж какво си писал: ....."Ако не си ходил на училище когато е трябвало може да отидеш на GED тестовете и да получиш диплома. Ако искаш да ходиш в колеж, трябва да отидеш на SAT или PSAT тестове"....И в България матурите са под формата на тестове. Което значи, че в САЩ има матури, но не се казват така...

  81. 81
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:03 на 13/03/2011 от неговия автор.

  82. 82 Профил на rp
    rp
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Държавата присъства във всяко образование по света. В нашето, обаче, тя присъства по вреден начин. Присъствието и задълбочава социалната разслоение. Изгонването на държавата от образованието само засилва позициите и. Ние трябва да и възложим определен от нас - гражданите - начин на присъствие!

  83. 83 Профил на rp
    rp
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#79] от "the_sceptic":

    Уважаеми скептик, идете в Китай за да ви дръпнат всичко, на което държите ! Като посглобявате малко сглобявате смартфони докато полудеете - т.е. докато скочите от прозореца или ви вкарат в превъзпитателен лагер. Идете в Китай и поработете!

  84. 84 Профил на rp
    rp
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#73] от "|":

    Господинът от САЩ казва нещо, което много хора в България се опитват да отричат - либералния достъп до висшето образование. Когато искаш да постигнеш нивото, минимумът, от който нагоре ще имаш шанс да се бориш равнопоставено с другите в университет - покриваш точки по стнадартен тест и пътят пред теб е открит. И това можеш да го направиш независимо в кокво училище и кога си учил !!!!! Тове е либерализация. Няма оценки от диплома, няма диплома, която "балообразува" и т.н. Университетът е част от мръсния заговор срещу личността у нас, извършван от образователната система - от детската градина нагоре. Когато ми трябваше езиково нива за да направя докторантура в чужбина отидох, учих и покрих минимула по ТОЙФЕЛ. На "стари" години. Този принцип трябва да важи и за образованието тук.

  85. 85 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1305 Весело

    До коментар [#84] от "rp":

    При нас важи принципа - колкото влезли, толкова излезли. И после да се оправят с практиката? В САЩ престижните университети си имат система която прибира само най добрите. В останалите важи приниципа - всички влизат, но излизат само най подготвените!........

  86. 86 Профил на rp
    rp
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#12] от "7777":

    Подкрепям ! Това е основният проблем на образованието ни. То още не може да се справи със социалното изключване. Преди - "при Тошко" - държавата поемаше отговорността за това социално изключване - знаеше се кои ще бъдат привилигерованите с по-добро образование - АБПФК и ДС. Сега хем никой не носи отговорността, хем това изключване продължава, хем едни родители искат социалното изключване да продължи, хем други, съвсем основателно, искат това да продължи. Недоволствата срещу образованието не са хомогенни - различни хора недоволстват по различни причини от него. Едни жалят за загубената социална стратификация, гарантирана от училището, други искат тя да спре. Повече са първите, за съжаление.

  87. 87 Профил на rp
    rp
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#85] от "dobrich":

    Този принцип не е лош. При нас обаче, той не е въведен. Университетът иска да затвърди социалното изключване, което започва още от училище. Затова иска оценките от дипломата, от специални предмети и т.н. Затова процъфтяват частните уроци. Ако имаме възможност да кандидатстваме за университет (и за където и да е) с тест, подобен на тези в САЩ - независим от конкретното училище, неговия профил, философия и др. - ще либерализираме драстично нещата и ще направим много от изпитването и промиването на мозъци в училище излишно. САЩ са силни не защото имат елитни университети, а защото имат добри университети като цяло. Във всичките им университети има наука, има демокрация, има индивидуалности и т.н. Дори и тоталитарните българчета, русначета и китайчета не могат да развалят системата и да и подменят ценностите - затова е добра.

  88. 88 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#87] от "rp":

    Да не говорим, че в доста либерал артс колежи можеш сам да си подбереш дисциплините, които искаш, така че да излезеш с уникален профил, който ще ти трябва в това, с което искаш да се занимаваш. Американските университети са нещо наистина забележително. В един, който посещавах аз за известно време, грубо около 15% от преподавателите бяха гейове. Трябват ти точно 5 лекции с тези хора, за да ти се промени изцяло закоравялото балканско мислене. Пожелавам на всеки да може да изучи децата си по американската система за "вишу", наистина е гениална по свой хаотичен, но невероятно ефективен начин.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  89. 89 Профил на rp
    rp
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#88] от "Пловдивски":

    Прав сте! Няма какво да добавя. Поздрави!

  90. 90 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Вижте тази дискусия --> "Местен училищен борд" вместо "Обществен съвет" на http://bglog.net/Obrazovanie/46766

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах