Оксфорд или Институт имени Плеханова (защо няма да има дебат за висшето образование )

Откриване на новата учебна година в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски"

© Анелия Николова

Откриване на новата учебна година в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски"



Две вълни университетска окупация, поява на стратегия за висшето образование в портала на Министерството на образованието и науката (МОН), обсъждане на класацията на университетите... Изглежда да е време за голям обществен дебат по висшето образование.


Че е време – време е. Но точно тази дискусия няма как да се състои. Причината не е в това, че цялото обществено внимание е фиксирано върху непреставащите безобразия в управлението и политиката. Истинската причина е, че дори обществото да можеше да се фокусира върху висшето образование, обсъждане пак няма как да стане. Не са налице нито базисните условия, нито – необходимите за дебата дискутанти.


Да започнем с тях. Слушаме доцентка от СУ, която по радиото заклеймява втората университетска окупация: "Това е покушение срещу държавата. Защото университетът – това е държавата!".




Това съждение би било напълно неразбираемо в Оксфорд, Кеймбридж, Хайделберг, Йейл, Харвард, Станфорд и дори – в Сорбоната. Съзнателно споменавам само университети от световните топ-20 - онези, които от столетия задават стандартите. Поради което са в топ-20. За разлика от СУ или Институт имени Плеханова в Ташкент, например.


Съждението "университетът = държавата"
е неразбираемо за големите средища на интелекта


защото там знаят нещо много важно. Университетът като явление се е родил столетия преди появата на сегашните държави. И най-вероятно ще ги надживее. Работата на Университета е коренно различна  – на моменти точно противоположна – от работата на държавата. Защото Университетът дава знания и възпитава духа, а държавата просто поддържа контрол и разпределя ресурси. Затова всяка уважаваща себе си революция минава и през Университета – защото там, при знанието и при духа, се кове новият обществен договор и се отбранява свободата, постоянно заплашвана от държавата.


Там, в Университета, всичко е подчинено на изпълнението на мисията на европейската цивилизация – създаването на условия за независим живот. Така е било при Платон и Аристотел, Нютон и Хобс, Ръсел и Попър, Бърлин, Тейлър... да не продължавам, че ще стане телефонен справочник.


Така е "на Запад", където горецитираното съждение на СУ-доцентката не само не е разбираемо, но и е в такъв лош вкус, че завинаги би й затворило вратите към приличното общество. На Изток не е така.


С формулата "окупация на университета = покушение срещу държавата"
биха се съгласили в Москва и Минск, Псков и Пхенян


Волгоград и Вологда, Душанбе и Донецк, Алма-Ата и Ашхабад, Ташкент и Тонкин. Тук на Изток, университетите са "висши училища", създадени от държавите за производството на "кадри" за самите тях.


Дейността на висшите училища в тази част на света е да произвеждат професионално компетентни изпълнители – т.е. зависими индивиди, годни да изпълняват заповедите на горестоящите и напълно неспособни да водят независим живот.


Затова "на Изток" няма Платон, Аристотел, Хобс, Лок, Мил, Попър, Бърлин... Няма, защото няма как да има.


Къде сме ние?


Ако слушаме гласовете на СУ-преподавателите, доминирали ефира при втората окупация – твърдо "на Изток". Освен идентификацията на университет и държава, буди недоумение твърдението: "Университетът не е място за политика..."


Моля? Политиката, това е обсъждането на – и работенето за – общото благо на гражданите на полиса. Това знаем още от Аристотел и, по дяволите, за изминалите 2 300 години все можеше да бъде усвоено. Защото, веднъж усвоил Аристотел, няма как да твърдиш, че на територията на Университета няма място обсъждането на общото благо на гражданите. Ако този въпрос няма място там, къде му е мястото? И откъде да се появи нашият роден Аристотел, Хобс, Лок, Мил (и т.н.) ако в Университета такива въпроси нямат място?


Че студентите не бива да имат отношения с политиката разбираме и от министъра на просветата Клисарова. "Университетът не е място за политика", споделя и тя по радиото; след което веднага се възмущава, че след като повече от месец Стратегията за развитие на висшето образование стои на страницата на министерството, не са се намерили студенти, които да изразят своето становище по нея.


Как, пардон, да очаквате от студентите да обсъждат документ на държавата,
след като сте им забранили да се занимават с политика?


Или едното, или – другото. Или ги окуражаваш да бъдат активни и независими – и тогава имаш активно обсъждане на стратегиите си. Или ги удряш през пръстите всеки път, когато изкажат позиция, поради което нямаш активно обсъждане от тяхна страна. Няма как, хем да ги биеш през пръстите, хем после да искаш активност. Защото не си ги направил граждани, а – поданици, зависими от капризите на висшестоящите.


Толкова за деятелите на дебата за образованието. На едните им е забранено да се намесват в политиката, а другите обитават менталния свят на великата евразийска степ, където не се дискутира, а се изпълняват заповеди. Кой да дебатира?


Да видим сега, има ли какво да се дебатира? Отваряме прословутата Стратегия за развитие на висшето образование, поради чието не-обсъждане министърката е обидена на студентите. И очакваме да видим – най-малкото – какво мисли МОН, че е целта на висшето образование, до каква степен тя в момента се постига или не; а сетне очакваме да научим, какво предлагат министерските експерти, за да се изпълнява целта на висшето образование по-добре. Пък барем някой ден някое българско висше училище влезе в световните топ-500.


Още на старта МОН дава недвусмислена заявка, че се намира в света на "висшите училища" и "кадрите за народното стопанство", а не – в света, в който Университетът подготвя човека за воденето на независим живот, активност, любопитство, свободен избор и отговорност за себе си и хората около себе си.


Според МОН, целите на реформаторското усилие са:


- подготовка на проактивни, иновативни и мотивирани специалисти;


- успешна професионална реализация на завършващите студенти;


- високи и приложими резултати от научните изследвания в икономиката;


- растяща конкурентоспособност на висшето образование и икономиката на знанието в европейски и глобален контекст.


Това, разбира се, описва механотехникум, занаятчийско училище или отраслов институт
и няма нищо общо с онзи Университет


който съществува "в европейски и глобален контекст" – и с който нам е поставена целта да се конкурираме. Няма как обаче да се конкурираш с мерцедес, ако чертежите са ти за производството на вартбург.


Някак все си мислих, че този урок е усвоен още от напълно обреченото усилие на социализма да "настигне и надмине" капитализма чрез имитацията на индустрия. Ти можеш да имитираш индустрия, но няма да си индустриална държава, ако обществото ти не е стъпило върху инициативата на свободни и уверени в себе си хора.


В сферата на висшето образование това е особено фрапираща грешка, заложена в самия фундамент на типичното за България мислене: как искаш да настигнеш онези, които култивират свобода и независимост, след като никъде не си си поставил за цел да правиш същото? Производството на "кадри" може да се мисли като аналог на производството на картофи; производството на независими хора обаче по нищо не прилича на растениевъдството.


В раздела на Стратегията, посветена на насъщните проблеми, никъде не се споменава основният, крещящ, видим от космоса проблем: че


образованието у нас произвежда уплашени и зависими,
а не – уверени в себе си и независими хора


Зависимите хора нищо ново не могат да измислят; това могат само свободните. А умението да си свободен също се преподава – поне така правят онези, с които трябва да се конкурираме.


В крайна сметка разбираме – защото е болднат – че основният проблем е липсата на пари. Ще рече: дайте достатъчно пари – ето ви модерна европейска страна. Да, ама един от големите модернизатори на 20-ти век, Маргарет Тачър, още преди 40 години отбеляза, че нито един проблем не можеш да решиш, ако само го замеряш с пари. По което веднага разбираме, че тя е продукт на Оксфорд, а не – на Институт имени Плеханова, например.


Срамежливо скрито в скоба остава единственото смислено съждение в Стратегията: "решително внасяне на световно измерение в българската образователна система". Това обаче остава да виси, самотно като хайку. Никъде не ни се казва, кое е "световното измерение". За Оксфорд ли говорим, или за Омск? В какво се крие това световно измерение? Кои са неговите елементи, компоненти и условия за съществуване? Кое точно ще внасяме и как изглежда решителността в този процес?


По-нататък, отново без обяснение, се говори за "българска специфика", която изисквала еди-какво. Ама – коя е тази специфика? Пречи или помага? Риск ли е или възможност? Дори Ислам Каримов, несменяем президент на Узбекистан, чиято любима тема е "националната специфика" любезно ни обяснява, какво има предвид: че в поверения му -стан няма как да има свобода на словото, либерална демокрация, човешки права и пр. неща, защото те не са "национална специфика".


Из дебрите на Стратегията има, тук-таме по места, полезни съждения от техническо естество – например, разделянето на академичното от стопанското ръководство на висшите училища. В големите Университети са на този принцип от има-няма 900 години, но все пак е добре, че и нашите са се сетили. Друг е въпросът, че няма да го направят. Защото, докато академичното и стопанското ръководство са слети, висшите училища са онова, което е удобно за всички – феодални структури, произвеждащи зависими и уплашени от живота индивиди, комуто е забранено да обсъждат политиката, докато са на територията на тези училища.


Към края на Стратегията на МОН, тонът на повествованието става по-тържествен. Човек започва да се надява да се натъкне на нещо по-възвисено от прочетеното дотук – на някакъв заключителен акорд, който да измие вкуса от поредния чиновнически документ, писан с досада от продукти на "висшите училища". И, не щеш ли, акорд има – стратегическа цел, болдната и ъндърлайната, та да се откроява. Ето я:

превръщане на България в силен и привлекателен регионален център на европейското висше образование в Югоизточна Европа.


А? България на три морета? Нация техническа? Да настигнем и задминем? За години да направим онова, което други народи са правили за векове?


Постигането на подобен статут, разбира се, може да бъде един от продуктите на някаква преди това постигната цел – а не самата цел. Все едно, преди да започнеш ремонт, да си поставиш за цел не "да си направя къщата удобна и евтина за поддържане", а – "да си направя къщата такава, че да ми завиди Вуте".


В модерния свят, първата крачка по пътя напред е винаги – дискусия. Сблъскване на гледни точки, постигане на съгласие, реализиране на съгласието, оценка на резултата. Затова дискусии трябва да има постоянно и за всичко. Без дискусия има само имитация – на образование, на икономика, на демокрация, на държава. И, разбира се, дискусията за образованието е една от най-важните.


Но днес, "тук-и-сега" (по Кант) тя не може да бъде проведена. Няма какво да се обсъжда; и няма с кого то да бъде обсъдено.

Коментари (110)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 2120 Гневно

    Преди няколко дни експертите по висше образование С. Станишев и Л. Местан внесоха в Парламента Проекто-закон за изменение и допълнение на закона за висшето образование, в който предлагат при избора на Ректори, Декани и техните заместници да НЯМА мандатност, т.е. - доживотно! С това те искат да се отблагодарят на онези Ректори, които не позволиха в техните Университети да се състоят студентски стачки. Аферим, товарищи и гьосбояджии!!!!

  2. 2 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    Така и не разбрах, какъв е начина студентите да обсъждат политиката ?!?

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  3. 3 Профил на mar_x
    mar_x
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Много добро Дайнов! Висшето образование в България е пълна пародия. Казвам го с опита си на човек минал през СУ и американски университет. Разликата е като ден и нощ. Тук т.н. професори ни четяха 20-30 годишни лекции, подписваха се на учебниците ни, за да са сигурни, че всеки си е го е купил от книжарницата (по ирония на съдбата това са същите тези учебници, които те безкруполно са преписали), не се появяваха за часовете без каквото и да е било предизвестие, а после се оказа,че са си надписвали невероятни хорариуми. Каква е разликата между СУ и техникума по електротехника? Никаква. Системата произвежда едни и същи кадри десетилетия наред. А на запад студентите се учат да мислят критично. Да задават въпроси. Да не са спокойни със статуквото. Да предизвикват дебат. Там лекциите са дискусии, които се водят от самите студенти, а преподавателите са там за да поддържат и насочват. СУ никога няма да бъде Оксфорд. Със или без стратегия. Просто толкова можем.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  4. 4 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    Поредното плачкане на бай ви Дайнов... имаме си свестни университети, например по медицина и то не само в София и без мантрите на Дайнов.... има и по-калпави, както винаги (онзи ден имаше класация на ВУЗ у нас по критерий безработица) ....
    Висшето образование не ни е проблем в момента, под този храст (висшето образование) няма заяк....... търсете го в икономическата криза и нефелната приватизация......

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  5. 5 Профил на pelovski
    pelovski
    Рейтинг: 429 Неутрално

    http://m.trud.bg/Article.aspx?Id=733973

    $- Смути ли ви връзката, която откривате между идеите на Дайнов за Ерата на Водолея, от една страна, и тези на Людмила Живкова, повлияна от Николай Рьорих и Елена Блаватска?

    - Открих я случайно. Имам симпатия към Людмила Живкова - тя е интересен образ в нашата история. Основател е на моето училище (бел. ред. - гимназията за древни езици и култура), което създаде критичен, неадаптиран към ситуацията елит. Не се смутих, а отворих очи и си казах: "Гледай ти!" Дайнов е учил в колежа "Сейнт Антъни" в Оксфорд със стипендия на фондация "Людмила Живкова". А този колеж вероятно отваря хоризонта на Людмила Живкова към познавачите на езотерична Русия."

  6. 6 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 991 Неутрално

    Затова "на Изток" няма Платон, Аристотел, Хобс,
    ========================================
    А на "Запад" няма Дайнов и дайновци - кресльовци, възпитани в идеите на Плеханов с претенции за истина от последна инстанция.

  7. 7 Профил на matera
    matera
    Рейтинг: 718 Неутрално

    образованието в България ще бъде модерно и ще си отдъхне от анахронизми,когато цялата плеяда стари комунистически коруби отиде на заслужен отдих,а не да промива мозъците на децата и тези в Министерството на просветата до един вън и конкурси за тях.в обществото трябва да има дебат за образованието,а не да се пишат"стратегии" обслужващи горните,които споменах!

  8. 8 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 991 Неутрално

    Политиката, това е обсъждането на – и работенето за – общото благо на гражданите на полиса.
    =======================================
    Какво общо благо, байно Дайнов, нали си за индивидуализма и добре разбрания личен интерес, както са "на Запад". Освен съветските преводи на Аристотел, нещо друго не си ли прехвърлял за послените 2300 години?

  9. 9 Профил на blockblock
    blockblock
    Рейтинг: 864 Неутрално

    Въпреки, че не съм особен фен на Дайнов, наблюденията а още по важно - изводите му са абсолютно правилни. Това се дължи на дълбоко вкорененият страх във източният тип власт от "безпризорните" идеи. За това когато идеите не могат да се тестват в дебати те могат да се изродят. В МГУ например никога не би могло да се осъществи "спорът с ръжена" в Moral Sciences Club, че и Ръсел е бил там.
    А настройката на нашето образование е ехо от Москва.. мда

    и сега, чакам първите ентусиасти дето ще ми обяснят за пореден път, че Дайнов е комсомолец и прочие.. знам знам го това. Но това не ми пречи да се съгласявам с него когато е прав.

  10. 10 Профил на blockblock
    blockblock
    Рейтинг: 864 Неутрално

    До коментар [#6] от "Каишков - Гласът на Америка":
    [quote#6:"Каишков - Гласът на Америка"]Затова "на Изток" няма Платон, Аристотел, Хобс, [/quote]
    ммм каишка, айде баце да ми изброиш трима руски философи които са внесли принос в световната философия съизмерим с приноса на, да речем Джон Лок, Тома Аквински и Декарт? Хм? При това забележи, че Лок е бачкал по време на злостна гражданска война в Англия, Тома Аквински по време на мрачното средновековие а Декарт по време на религиозните войни във Франция. Детсевика никой не ги е галил с перце.

  11. 11 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 991 Неутрално

    До коментар [#10] от "blockblock":

    Брат, толкова си невеж, че не искам да се цапам с теб. Лок е бил покровителстван от лорд Шефтсбъри, Декарт е завършил йезуитски колеж и живее в Швеция по лина покана на кралицта там, Аквински е официален философ на папа Урбан. Толкова са обвързани с политиката и управляващите, че няма накъде.

  12. 12 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 2120 Любопитно

    До коментар [#10] от "blockblock":...да ми изброиш трима руски философи, които са внесли принос в световната философия...

    Няма приятелю, защото за да има ФИЛОСОФИЯ, трябва да има ОБЩЕСТВО, чиито недостатъци, въжделения и мечтания да се анализират, синтезират и представят в стройна теория. В Русия, до цар Освободител, Общество не е имало, следователно и почва за философия не е имало. Едва по-късно, когато се формира работническа класа, Ленин прави опит да създаде нейната иделология и успява да доразвие теорията на марксизъма-ленинизъма и създаде СССР, които обаче, животът показа, че не са били състоятелни!!!

  13. 13 Профил на blockblock
    blockblock
    Рейтинг: 864 Неутрално

    До коментар [#11] от "Каишков - Гласът на Америка":

    съжалявам, че пак ще те окалям в невежеството си ама въпросът ми беше да ми изброиш трима съизмерими с тях руски философи.
    а уточнението го дадох за да не кажеш - ми те в русия тогава татарите, монголите, немците нападат, нападат и горкият руски мужик няма време да се занимава с философия.
    айде позачисти си малко суратя и се напрегни поне за три имена хахаха

  14. 14 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 464 Неутрално

    До коментар [#2] от "ь":
    Мислех си че в текста ще става дума за висшето образование
    А то се оказва техническа подробност - за да може да се изговорят всички политически алабализми в началото
    Принципно няма значение каква е темата- ако целта е да се разкаже за Изтока срещу Запада - комунизма слещу демокрацията - Протестиращото качество срещу тъпото количество
    Затова уважаеми г-н Дайнов не сме в топ 50 демокрации и няма да бъдем Всеки обсъждан въпрос се превръща в замеряне с идеологически клишета - впрочем тъкмо от говорещите по телевизора глави като вас

  15. 15 Профил на pelovski
    pelovski
    Рейтинг: 429 Неутрално

    До коментар [#9] от "blockblock":

    Куриозното, е че Дайнов, който говори за дебат за висшето образование е пародиен израз на това образование. Защото същият преди години стана незаконно професор в един майтап университет какъвто е НБУ, чиито студенти са на ниво СПТУ (Сульо и Пульо Тръгнал да Учи). Впрочем поначало незаконно този университет произвеждаше професори и доценти (Дайнов не е изключение). После отмениха въпросния закон (за научните степени и звания) с друг закон (за развитието на академичния състав) и си узакониха званията. Така че един дебат по висшето образование трябва да започне с това защо се навъдиха толкова измислени професори и доценти като Дайнов.

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    От перото ( и акъла разбира се) на чиновници, трудно може да се очаква да излезе стратегия "а ла Оксфорд" - мисля, че автора не се заблуждава, ние също. Интересно е обаче кои личности и институции, би трябвало да я прочетат, коментират и разбира се да я критикуват.
    Нали видяхме проявите на редица видни представители на академичната общност - имам предвид проявите на ректорите в периода на стачките. При това забележете, че това бяха ректори и преподаватели в по-старите и разбирай много по авторитетни университети в сравнение с юго западния, сверео-източния не знам какъв си и неизвестно по-какво килийни училища.
    Та там е нашата беда, не че няма ( в повечето от по-старите университети е имало, има и надявам се ще има достатъчно авторитетни преподаватели, но на повърхността, по стар соц обичай, изплуват посредствените, но пък верни на партията, ДС и съвременните опорни точки личности, които в единен хор с чиновниците, сътворяват подобни "стратегии".
    Така че и в тази област, както и в много други важни области (здравеопазване, осигурителна система МВР и т.н.), предстоят да се правят реформи, които да позволят на останалото все още будно, умно и по човешки нормално представителство, да пробие обръча от войнстваща и управляваща посредственост, за да усетим резултатите от прехода, членството в ЕС и въобще промените в страната, а това може да стане по един единствен начин - да имаме достатъчно активна и последователна политическа позиция.

  17. 17 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 708 Неутрално

    "Оксфорд или Институт имени Плеханова (защо няма да има дебат за висшето образование )"

    Чета. На един декар място, многословно и празнословно се казва, че нашето образование не е образование. Дотук добре. После. После пак думи как според един "професор", станал такъв именно защото нашето образовние е такова, каквото е (иначе НБУ, Бургаския свободен университет и още много държавни у частни университети нямаше да съществуват) за нашето образование са виновни ...преподавателите, които се изказали против окупацията.
    А според мен бедата е, че образованието се политизира именно от "политолози", "социолози", "всичколози". Не се чуват гласовете на инженери, преподаватели от естествените науки. математици. Нация техническа не се става с бълването на стотици от горните "специалности", които са на хранилка при съответни партии. Специално тук авторът може и да е напипал някаква вярна струна, но безкрайно и ненужно я политизира, защото от всички (подчертавам ВСИЧКИ) прявителства след като избухна демокрацията, леви или десни, никой нищо не направи за образованието. И партизанщината тук е особено вредна.

  18. 18 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3507 Неутрално

    "Тук на Изток, университетите са "висши училища", създадени от държавите за производството на "кадри" за самите тях."

    Хаха, Генчо е на ниво, както винаги.

    При соца на докторите им викаха доктори, на инженерите - инженери; на химиците - химици и т.н.

    А на цървулите без завършена прогимназия - "кадри"...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  19. 19 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 733 Неутрално

    До коментар [#2] от "ь":

    не си го разбрал защото, както дайнов пише, няма кой да ти го каже

    а иначе начинът отдавна е измислен и е основополагаш за изработването на европейски политики и стратегии - нарича се ДА ВКЛючИш В ПРОЦЕСА ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА ОБщЕСТВЕНОСТ!!

    това на практика означава да:

    1. обявиш и широко рекламираш че министерството се е заело да ръководи процес по изработване на стратегия

    2. да поканиш представители на всички заинтересовани страни да участват в работни групи които да предложат цели, подходи и мерки...а не просто да одобряват текстове предложени от министерството

    3. да приемеш предложенията на работната група дори да не харесва на администрацията

    4. след това да направиш широко обществено обсъждане което да донагласи детайлите

    само така се създава стратегически документ който да е жив и да отговаря на нуждите и проблемите на обществото

    след това министерството трябва да си влезне в ролята - да намери парите за реализирането на стратегията и да следи сроковете по нея...

  20. 20 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Яко четиво! Дали, обаче си струва четенето, тази "Стратегия"?

  21. 21 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3319 Весело

    В нито една от трите меродавни световни класации на университетите Сорбоната и Хайделберг ги няма в топ-20, но според Дайнов те са там. Презрението на един професор към обективните факти го хвърля в същата компания на доцентката с държавата=университета и прави безпредметно четенето на цялото антрефиле. Никой не се интересува дали дължим немарливостта на Женята на лошите джибри в Миндя тази година или на обикновен революционен амок, но положението отива на "изуй гащи".

  22. 22 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#17] от "grajdanin1":
    [quote#17:"grajdanin1"]А според мен бедата е, че образованието се политизира именно от "политолози", "социолози", "всичколози"........[/quote]

    Добави и икономисти,юристи,историци и разни други ПР меринджеи !
    Ето това е част от бедата!

    Другата част от бедата е че всички тези "специалисти" не допринасят с нищо за "благото на хората" /термин употребен от автора няколкократно /.
    Може ли автора на този декар нахвърлян текст да обясни с какво лично той е допринесъл за "благото на хората" , освен да произвежда себеподобни безполезни безработни индивиди ?
    Акцентът трябва да е върху образование от което излизат качествени инженери машинни,електро,програмни/,строителни инженери,агрономи,физици,химици,животновъдни специалисти.,лекари ,........... и качествени даскали.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  23. 23 Профил на Иван К
    Иван К
    Рейтинг: 3294 Любопитно

    Статията е много добре аргументирана и точна.
    Питам се защо, Дайнов който не е кой знае колко мъдър, успява да критикува властта толкова успешно.
    Според мен успехът на Дайнов е следствие от слабостта на властта. Днес всеки посредствен човек може да изреди десетки грехове на червените.

    тел 032 644 150
  24. 24 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    [quote#6:"Каишков - Гласът на Америка"]А на "Запад" няма Дайнов и дайновци - кресльовци, възпитани в идеите на Плеханов с претенции за истина от последна инстанция.[/quote]

    О-о Ботуш Каишев, има, има. Къде по-кресливи, къде по-по-най. Само дето, може би, Плеханов не им толкоз близък. Макар че знае ли човек.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  25. 25 Профил на pruch
    pruch
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Поздравления за точната статия и изводи г-н Дайнов!
    Познавам отлично двете образователни системи.Един кратък съвет към онези искащи да се реализират като инженери:Не си губете времето в България!

    Не се бори с прасе. Накрая и двамата ще се окаляте, но на него това ще му хареса!
  26. 26 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#4] от "boby1945":

    НЯМАМЕ свестни университети... И за това няма и мислещи... Един човек завърпил на запад има дори друг начин на мислене... Мисловна свобода ако щеш...

    www.soundcloud.com/x2805
  27. 27 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    Болезнено точна статия!

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  28. 28 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 708 Неутрално

    До коментар [#26] от "x2805":

    "Мисловна свобода ако щеш"

    Завършил съм в България. Живял съм и на Изток и на Запад от България и никъде не съм се чувствал некомфортно и не съм чувствал липса на мисловна свобода. Предплагам, че под "мисловна свобода" имате предвид качеството светът да се възприема критично и оценката да се прави въз основа на изработени собствени критерии. Ако е така струва ми се, че надценявате ролята на университетите. Духовната (или мисловната) свобода зависи на първо място от семейството и от осмисления жизнен опит (включително прочетеното) на човека.

  29. 29 Профил на stefanboyadjiev
    stefanboyadjiev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Ала-Бала-Портокала"...
    И какво излезе: образованието е лошо, защото, видиш ли, управниците били лоши?
    Образование в България няма да има, докато 3ката се смята за приемлива оценка на изпит.
    В Оксфорд, Харвард, и тем подобни, под 5.75 състудентите те гледат с пренебрежение, а под 5 те изключват за нисък успех. На запад да бъдеш в университет е престиж, за който трябва да положиш много усилия да получиш, и още повече - да поддържаш...
    А тук?
    Тук е кафето през деня, Син Сити през нощта, но когато се отдаде възможност, много разбираме от политика, демокрация, и държавно управление.
    От текста на Дайнов отново усещам, че "ранобудните студенти" се опитват да ми се издигнат в очите.
    Отново питам: като сте много "ранобудни", "красиви", "интелигентни", и т.н., какви са перспективите за България след потенциалното падане на правителството и какви ще са първите най-спешни мерки, които ще трябва да се въведат, за да се подсигурят честните избори?
    Горният въпрос ще остане ОТНОВО неотговорен, защото няма ранобудни и разсъдливи протестиращи (поне до момента), които да излязат с ясна позиция и предложения.
    Ранобудните студенти са извън България. Те осъзнаха, че в такава среда почти всеки талант и потенциал ще бъде смазан от масовата тъпотия на всички останали. Някъде там, извън България, ранобудните студенти виждат, чуват, мислят, анализират, и планират. Дай боже един ден да почнат да се връщат, защото иначе за никъде не сме.

  30. 30 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Уважавам Дайнов за много от позициите му, но ... точно тук е заорал на място. Цветиста критика, и общи философски разсъждения, вдъхновени най-вече от партийните му пристрастия, но не прочетох и ред КАКВО ПРЕДЛАГА ??? Няколко жокера:
    - Какво е качеството на преподаване от професори и доценти, които работят на 3-4 места едновременно ???
    - Какво е качеството на обучение, след като всички станаха професори и доценти, а второкурсници вършат работата на асистентите ???

  31. 31 Профил на kardam88
    kardam88
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не мога да разбера защо е нужно да се пише с толкова омраза относно Русия и тамошните университети. Това прави целия "анализ" едностранчив и само показва колко идеологически обременен е авторът му. Независимо от политическата система, Русия има стотици световно известни учени, които явно са непознати на г-н Дайнов. Достатъчно е да погледнете в Уикипедия под "List of Russian Scientists".

    Относно "правенето на политика" в университета съм сигурен че никой нямаше да има нищо против ако Ранобудните студенти бяха организирали дебати, семинари, протести в двора на университета, и т.н. Но защо беше нужно да окупират зали и да не допускат преподаватели и студенти да си вършат работата?

  32. 32 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 4098 Неутрално

    Безкрайна тема , българска :
    От където и да го почнеш българското образование, можеш да пишеш дълго ..
    Какво ни е основното образование ? Зубрене, зубрене и малко творчество - в преразказите, темите и ..математиката ..
    После- средното образование ..
    Имах поглед на Американския колеж , например ..Спукваха ги от тестове - всяка седмица ..
    До 13 часа ..
    Кабинетите - с библиотеки по стените : просто се протягаш и взимаш книгата, която те интересува - физика, химия, литература, история ....За преписване или бира в района на колежа- те изключват :)
    След това : 16-18 извънкласни- по избор - но ТРЯБА да имаш :от готварство - до звездобройство ,театър , хор, рисуване , , литература, физика- КОЙ където ИМА влеччение :)..
    Т.е. , ако не знаеш къде си силен и способен ПОМАГАТ ти сам да стигнеш до това ..)Пробвай всичко - но разбери - къде ще си добър !!!
    Прибиране - след 15 часа - скапан от учене или спорт и НЯМА време за глупости , наркотици ..Учиш и пак - на другия ден :))
    После Университетите..Писано е по- горе в статията ..Конкуренция за новости , преподаватели, нобелови лауреати ...Няма щанд за купуване на дипломи - дори за Народни представители , като у нас ..:)
    Получваш задачи САМ или с други - да работиш по дадени теми- да спориш , защитавайки я и т.н...
    Голяма тема ..Може би само медицината и математиката са на ниво у нас - и то НЕ в инженерните , компроментирали се - Университети ..Има и други , но малко конкурентни специалности - геология , физика и т.н..
    Количеството се увеличава , но това НЕ води до качествени изменнения , при много от студентите ни ..И затова по- добрите - бягат чужбина да учат ..И правилно правят..
    Комуно безвремието СВЪРШИ и затова заминават - ценят си времето , качеството на образованието и т.н..:)

    Прибиране - след 15 àса - скапан от уèне или спорти и НЯМА време

    BIG AL
  33. 33 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Нищо добро не може и няма да се случи на всяко едно ниво в България, докато не се приеме закона за лустрация и не се прекъсне връзката между старите ДС кадри, тхените наследници и достъпа и до ръководни лостове и държавни средства.
    Дянков беше прав, когато каза че, в БАН има мухлясали старци - такива обаче има и във всички университети, работодатели и т.н., които отдавна са там само за собствена изгода. Преподават се същите неща, които са учили и нашите родители. Като отвориш един западен учебник разбираш колко си изостанал и спираш да ходиш на лекции. Друг е въпросът че тук са само теоретици. Практиката се свежда до ходене в друг град и безпаметно напиване вечер (в зависимост от специалността).

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  34. 34 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1370 Гневно

    Дайнов си е Дайнов- точен и жлъчен.
    Обаче е изключително смешен начина по който се защитава т.н.
    статукво. Двадесет и пет години след "промените"- отново от "класово-партийни" позиции!
    Вие знаете ли кой е баща му?
    ------------------къде е учил?
    ------------------кой е платил образованието му в Англия?
    А линка с Пиргова-Лаврен направо събаря/кърти!!! Любовта я отвела в "прогнилия" Запад, а не в Омск.
    "Пеехме Бийтълз, слушахме ББС,...много свежо общество...
    Нооо, сега що пречите на Демократичната левица да си кара как си знае ВЕЧЕ 70 ГОДИНИ. Я как хубаво си управлява двадесет години и сме на първо место отзад напред! А пък разни тинк-танкове и пречат, платени с много милиони от американците и дори от нашият джоб.

  35. 35 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 4098 Весело

    А че по- голямата , огромна част от преподавателите и ""академичната"" 'общност на България е трагична, произведена от бивши зубрачи и парт. другари, науччени да слушат и НЕ противоречат , да изпълняват и НЕ дават нови идеи, на хора , които по ОПРЕДЕЛЕНИЕ НЕ трябва да бъдат допускани , да са преподаватели , :).....
    това е факт ...:))
    КАК тези хора да НАУЧАТ студентите на нещо ДРУГО ??? Не могат и не знаят , как :)

    Партията, великата и ТАМ си запази кадрите, уччените, светилата ..)

    BIG AL
  36. 36 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 497 Весело

    [quote#35:"BIG AL"]А че по- голямата , огромна част от преподавателите и ""академичната"" 'общност на България е трагична, произведена от бивши зубрачи и парт. другари, науччени да слушат и НЕ противоречат [/quote]
    Индивида с главни букви - за теб май само бившите преподаватели по история на БКП - днес "революционери" от Философския факултет на СУ представят "научната общност" в България

    Ако българската наука се знае по света, то е благодарение на математици, физици, химици, биолози, инженери, медици, публикуващи и цитирани в най-реномираните научни списания - какви "партийни другари", изкопаемо нещастно...

  37. 37 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    Темата образование е важна и касае нашите деца и внуци, а чрез тяхното развитие или липса на такова и целокупната нация. Така че има нужда от наистина нормална стратегия за бъдещето, при това не само на университетите. Но като говорим за висшето образование, абсолютно ненормално е да имаме 50 такива - дори самото количество сваля нивото.
    Парите на държавата трябва да не зависият само от броя приети студенти, защото това сваля рязко изискванията и за приема и в хода на следването - смееш ли да го скъсаш и да го изгониш, нали ще останеш без доходи дори и за заплата.
    А това, парите, са само основата, А и Б-то, оттук започва самото обучение, включване и заинтересуване още при обучението в работа по различни проекти и/или научни разработки. Между другото и това го има, просто количеството и сферите са малко и най-важното това се крепи на по-скоро личните качества на отделни преподаватели или в най-добрия случай катедри, а не е политика на ВУЗ-овете.
    Та такива неща, трябва според мен трябва да влизат в стратегията, ама как примерно виждате, видимо ограничения и ужасяващо посредствен човек, който е ректор на УНСС или самия Орешарски, да се впишат в подобна картина?

  38. 38 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 500 Неутрално

    До коментар [#31] от "kardam88":

    Въпросът е не колко учени могат да се изброят в един списък, а колко такива са допринесли в световен мащаб, и са получили световно признание за приноса им. Иначе и аз мога да спретна един лист с български учени, които са пионери в рамките на България в тази или онази дисциплина.

  39. 39 Профил на Christine
    Christine
    Рейтинг: 385 Весело

    Поздравления към автора! Един от малкото смислени текстове, които съм чела по медиите.

    Между другото "тук-и-сега" е по Хайдегер

    СтУдент с будно съзнание.
  40. 40 Профил на atoms
    atoms
    Рейтинг: 13 Неутрално

    До коментар [#31] от "kardam88":

    То и в България има учени колкото искаш - все светила и авторитети. Въпросът е какъв е продукта от работата им.

    Пример:
    УНСС е абсолютен лидер в "направление икономика" с оценка от НАОА 9,88 от 10. В университета се обучават почти 16000 студента в това направление.

    В обобщения доклад на същата агенция (НАОА) четем:
    "В професионалното направление има университети лидери. Заслужава внимание и следва да бъде изучаван, осмислян и използван опитът на УНСС в обучението по професионалното направление. УНСС разполага с професорски състав, способен да прави наука и съществява елитно обучение на студенти и докторанти, да бъде конкурентен на европейското образователно и изследователско пространство."

    Рейтинговата система обаче показва, че в направления икономика същия този лидер има:
    Статии в научни списания (Scopus) - 3
    Статии в научни списания (Web of Кnowledge) - 11
    Това ли е резултата от огромния научен потенциал който се сочи за пример? Който и да е европейски университет с изследователска насоченост има многократно повече публикации. Дори за българския СУ, който обучава само 100 -200 студенти по икономика и има оценка от НАОА за направлението едва 7,04 (при 9,88 за УНСС) се намират 6 статии в Scopus (2 пъти повече от УНСС) и 27 в Web of Кnowledge (при 11 за УНСС)

    Това е менталния проблем за който пише Дайнов. Поставяме си измислени цели, лъжем себе си, вярваме си, а накрая се питаме защо така и какво стана.



  41. 41 Профил на kardam88
    kardam88
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#38] от "аsbroad":

    Добре, тогава погледни списъка с Нобеловите награди на руски учени. За съжаление, има много руски учени, които са известни на специалистите в дадена област по цял свят но са малко известни на широката публика. Иван Павлов и Менделеев ги знае всеки, обаче кой си спомня или знае нещо за икономиста Николай Кондратиев или за ботаника Николай Вавилов освен хората които работят в тези области?

  42. 42 Профил на kardam88
    kardam88
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#40] от "аtoms":

    Напълно съм съгласен, че нивото на съвременното образование и наука в България е много ниско. Това важи и за Русия. Но например и немските университети не са това, което са били през 19и век и първата половина на 20и век, когато учени като Айнщайн са преподавали там. Което ме дразни е че Дойнов изразява едно много досадно пренебрежение към Русия, защото го изисква неговата идеологическа принадлежност, а не защото е вярно.

  43. 43 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#34] от "Alexander97":

    какво ме интерсува кой кой е щом е доатъчно умер и е прав в съжденията си...

    www.soundcloud.com/x2805
  44. 44 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Не знам защо сравняват СУ с Оксфорд или Кейбридж като могат да сравнят СУ сега и преди 25 години и предимството определено е за СУ преди 25 години, защото просто нещата се сринаха заради безумната политика в образованието 50 университета които произвеждат предимно хиляди безработни. Първо на никого не са нужни толкова висшисти и второ не са нужни тези специалисти.

  45. 45 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    Добре написано.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  46. 46 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1208 Любопитно

    До коментар [#4] от "boby1945":

    Ти пък какво разбираш от висше образование? Да не би да си учил нещо? Не си личи!

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  47. 47 Профил на NMink
    NMink
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Понякога просто нямам търпение да дочета статия, за да се впусна в дебрите на хейтърството и опитите да се каже на бялото черно...

  48. 48 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Откога я чаках тази статия!Поздравления на г-н Дайнов!

  49. 49 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 950 Любопитно

    Абслоютно вярна статия от началото до края. И са много смешни критиците дето се хващат за дреболии и глупости ad personam.
    Само бих допълнил, че това не е само проблем на унивеситетите ни а на цялото образование и възпитание у нас. В нормалните страни се възпитава и обучава да мислиш самостоятелно и да си личност. Първото нещо което те научават при писането на съчинения покаквато и да е тема е че не е важно какво мнение изразяваш стига да можеш да го обосновеш.
    Докато в Бг в образованието все още се прави деление на правилно и грешно. Да не говориме, че в много от преподавателте е жив онзи стар соц. принцип, че основна част на възпитанието била да "пречупиш" подрастващия.
    Разликите са като от небето до земята.

  50. 50 Профил на stonedridah1
    stonedridah1
    Рейтинг: 451 Неутрално

    по темата образование, ние с жена сме взели категорично решение - детето ще учи в университет в чужбина.
    стига да сме живи и здрави да можем да и помогнем.
    но тя ще учи в чужбина и то на север от нашите географски ширини....и на запад, де

    ще вземем пример от наши, доверени другари. нали ви е ясно, че Р. Овч. не е глупав да си прати отрочетата в Московския държавен......

    Ти за мен си Мики Маус!
  51. 51 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    До коментар [#46] от "grand funk railroad":

    Не ме мисли мене.......
    Аз когато учех висшО наистина се УЧЕШЕ, не се приказваха празни приказки, не се философстваше за щяло и нещяло, пред професорите се заставаше мирно.....
    А не като сега, един файтон раннобудни недоучки, които и не говорят български както трябва, си разигравят коня!!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  52. 52 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    До коментар [#50] от "stonedridah1":

    Самият Румен е завършил Московският Енергетичен Институт и сам виждаш докъде стигна..... нищо му няма според мене!!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  53. 53 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1208 Весело

    До коментар [#51] от "boby1945":
    [quote#51:"boby1945"]пред професорите се заставаше мирно..... [/quote]

    Винаги съм те подозирал, че си шапкар.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  54. 54 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 722 Неутрално

    Много приказки, малко смисъл. Някаква доцентка нещо казала, дай да обобщаваме. За ролята на окупацията в подготовката няма смисъл да се коментира. Накрая прочел нашият капацитет предложената стратегия и не му харесала. Защото целите били цели на механотехникум. Ако този механотехникум наистина дава

    "- подготовка на проактивни, иновативни и мотивирани специалисти;

    - успешна професионална реализация на завършващите студенти;

    - високи и приложими резултати от научните изследвания в икономиката;

    - растяща конкурентоспособност на висшето образование и икономиката на знанието в европейски и глобален контекст"

    то по-добре да ходим там, отколкото в СУ.

  55. 55 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Пичове като искате да се борите със орешарски и Пеевски ходете да им окупирате техните къщи, а не да се правите на герои като окпирате университета. Натези им дреме ако щете дори да го затворите.

  56. 56 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    До коментар [#53] от "grand funk railroad":
    Ами пробвай се да не застанеш мирно пред Брадата или да му продаваш курназлъци и ще видиш колко сложна наука е висшата математика, даже в частта аналитична геометрия..... .....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  57. 57 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 497 Весело

    [quote#40:"atoms"]Дори за българския СУ, който обучава само 100 -200 студенти по икономика и има оценка от НАОА за направлението едва 7,04 (при 9,88 за УНСС) се намират 6 статии в Scopus (2 пъти повече от УНСС) и 27 в Web of Кnowledge (при 11 за УНСС)

    Това е менталния проблем за който пише Дайнов. [/quote]
    Хайде, сега, проверете колко статии в Scopus има "всичко-пишещият" автор

    Ще Ви спестя усилието : 1 статия в списание и 1 (в съавторство) в глава от книга. Любопитното е, че статиите са публикувани през 2009 и 2013 - доста време след като авторът им се закичи с титлата "НБУ професор"...

  58. 58 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    [quote#51:"boby1945"]Аз когато учех висшО наистина се УЧЕШЕ, не се приказваха празни приказки, не се философстваше за щяло и нещяло, пред професорите се заставаше мирно.....[/quote]

    Ти явно си завършил някоя военна школа.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  59. 59 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 647 Неутрално

    А менте професор Дайнов от още по менте НБУ надига вой да плюе по СУ. Безценно.

    Да не би да е отговор на призивите на проф. Илчев, да се ограничи субсидията на у-тата само за наистина добрите, в които така таченият от Дайнов НБУ не влиза.

  60. 60 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1208 Весело

    До коментар [#56] от "boby1945":

    Не съм стоял мирно пред нито един професор, въпреки уважението ми. Един даже ми хвърли книжката и ме нарече задочник, но пак си взех изпита по патоанатомия.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  61. 61 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    До коментар [#10] от "blockblock":

    Ако става въпрос за личен избор, тримата философи биха били Толстой, Соловьов и Флоренски. Изпуснал съм Бердяев - сигурно любителите на екзистенциалната философия веднага биха разкритикували това

    От съвременниците може би Иля Пригожин - белгийски химик от руски произход, носител на Нобелова награда, който напоследък пише философски книги (например La Fin des certitudes, L'Homme devant l'incertain).

  62. 62 Профил на Tanya Chavdarova
    Tanya Chavdarova
    Рейтинг: 222 Неутрално
  63. 63 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1201 Весело

    С усмивка за най-тежките проблеми. Заради Оксфорд ще да е!
    Много плюсове за тази статия с единствената забележка, че дебат трябва да има, независимо от качеството на дебатиращите. В противен случай се втурваме право в "мъртвите сибирски полета".

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  64. 64 Профил на beelonzz
    beelonzz
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Има много проблеми във висшето образование, но статията не може да се нарече обективна по никакъв начин. Реално в България има на 1-2 максимум 3 места (отделни специалности в отделни ВУЗ-ове) образование, което е на средно-европейско ниво. Т.е. не Оксфорд, но Манчестър. Че нещата са много зле - зле са, че не се прави нищо - не се прави, че авторът не се съобразява с културното наследство на Изтока - не се съобразява. И това, междудругото, е показателно за "кадър" на роден ВУЗ - хора, които са толкова заслепени от личните си разбирания и предпочитания, че не могат да видят целото измерение на дадена тема/проблем.т.н. Хора, които виждат само в бяло и черно и яростно отричат всичко хубаво/лошо, ако то не е в унисон с цялостното им възприятие. Слава Богу, в България има хора, които правят нещо за образованието и за пробуждането на свободни хора. И нещата дърпат напред, парче по парче, представете си какво щеше да е ако държавата помагаше.

  65. 65 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#62:"tanyachavdarova"]Немощен текст![/quote]
    +!
    извинявам се за погрешно цъкнатия Ви минус

  66. 66 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    До коментар [#19] от "dun": Това как трябва(не че го правят) политиците да обсъждат политиката ми е ясно. Не разбрах студентите как трябва, защото с тези окупации не съм съгласен, защото се случи най-лошото според мен - противопоставяне не между когото трябваше. Да не напомням за тоталното непризнаване на властта и отказ за преговори, което именно доведе до интерпретиране на действията им с тероризъм ... верно чикиджийски, ама си бе нещо подобно )

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  67. 67 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2278 Неутрално

    До коментар [#61] от "ijj":Не са малко руските философи, които са оказали значително влияние и на колегите си от запад.Освен споменатите от тебе, се сетих за Михаил Бахтин:
    "Mikhail Bakhtin (born Nov. 17 [Nov. 5, Old Style], 1895, Orel, Russia—died March 7, 1975, Moscow, U.S.S.R.), Russian literary theorist and philosopher of language whose wide-ranging ideas significantly influenced Western thinking in cultural history, linguistics, literary theory, and aesthetics"
    http://www.britannica.com/EBchecked/topic/49580/Mikhail-Bakhtin
    Може и една жена да споменем -една от звездите на теософията,Елена Блаватская.

  68. 68 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2278 Неутрално

    [quote#56:"boby1945"]пробвай се да не застанеш мирно пред Брадата [/quote]Трябва да допълниш,че става дума за известния професор Брадистилов..а то брада и ранобудника Динев има.

  69. 69 Профил на ivan_v
    ivan_v
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Преди "западняка" Платон на изток има Конфуций....

  70. 70 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 895 Неутрално

    Ако може да обобщим, образованието ни е лошо, защото е пълно с професори като Дайнов, станали професори с една публикация! Нещата в образованието се влошават, защото намаляват балъците готови да дадат една солидна сума за да слушат Дайнов, а се увеличават тези, които биха дали същата или по-голяма за да слушат чужди професори, и накрая, омръзна ми да слушам политолози, социолози и т.н. защото продукт от тяхната работа няма, искам да чуя физици, химици, програмисти има ли излизане от кризата, преди и балканите да са пламнали (косово!)!!!

  71. 71 Профил на rex
    rex
    Рейтинг: 663 Неутрално

    До коментар [#46] от "grand funk railroad":

    Учил е да фърга вар с мистрията по строежите и да бичи частно в работно време/ по неговите собствени признания/ . Иначе еша му го няма по всички възможни теми, от космонавтика до епидемиология на срамните въшки, разпространявани от идола му агент Гоце .

    Мразим Гоце и Любо Гоцев
  72. 72 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Вярно е, че Дайнов няма качества на учен и е получил званието професор по един безобразен закон на един измислен египтолог в един спорен университет! Закон даващ възможност всеки приятел на ректора да стане професор!
    но от това не следва че публицистичните му статии са слаби - има няколко много добри попадения!

  73. 73 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 950 Неутрално

    [quote#64:"beelonzz"]че авторът не се съобразява с културното наследство на Изтока - не се съобразява.[/quote]
    Не знам какво имаш пред вид, но в царска Русия за известно време беше доказано, че западна образователно-научна култура може да съществуваи на изток. Вярно е че е била ограничена в Ст. Петербург, Москва и някой и друг центък, както че е съществувала до голяма степен паралелно с "източната" култура на мнозинството мужици, но доказва че при добро желание е възможно. Проблемът е че реално желание няма. Не само в политиката която няма никакъв интерес от критични духове. Имам впечатлението че средностатистическият Ганьо хич не си пада по диференцираноти, критично и обосновано мислене. Няма как да излезе нещо свястно, докато на образованието се гледа като на професионална квалификация, а не на развитие на личността. Въпросът е обаче кой тук въобще иска да има личности...

  74. 74 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Пълна излагация, не го дочетох.

  75. 75 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#3:"mar_x"]те безкруполно [/quote]

    БезскрупУлно, на любимия английски в САЩ - scrupUlous.

  76. 76 Профил на Veli
    Veli
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#52] от "boby1945": Дори биографията на РОвч. Не знаеш. Да му завиди човек за такъв защитник.

  77. 77 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#61:"ijj"]Ако става въпрос за личен избор, тримата философи биха били Толстой, Соловьов и Флоренски[/quote]

    Тури Бакунин, той има изключително международно влияние.

  78. 78 Профил на Veli
    Veli
    Рейтинг: 381 Неутрално

    А въпроса за "колко руски" най-вероятно трябва да се разбира колко съветски... Затова всички смислени хора на територията на Съветския съюз учеха природни науки или филологии. Все пак там беше ограничено идеологическото влияние, не че съвсем го нямаше, но беше пренебрежимо за ума. И след отварянето на границите колко от тези специалисти останаха в Русия? ...Пренебрежимо малко.

  79. 79 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    "Дискусии трябва да има постоянно и за всичко.

    Без дискусия има само имитация – на образование, на икономика, на демокрация, на държава.

    И, разбира се, дискусията за образованието е една от най-важните."

    +

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  80. 80 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 475 Неутрално

    Българските университети не струват!!!! Според публикувана миналата година статистика, че в България 83 % от собствениците на частни фирми са били със средно образование /до 2011 или 2012 г./ .... Какъв е смисълът от това висше образование, щом хората с най-добри /на теория/ познания по някаква специалност да са наети работници на човек, който или няма тези познания на същото ниво, или е самоук?
    Точно миналия месец имахме голям проблем с поръчка и ни намаляват възнагражденията, защото собсвениците на фирмата се оказа, че идея си нямат, че има ДАЖЕ БЕЗПЛАТЕН, ако и не толкова добър софтуер, да не говорим за платените програми, с който да се изпълни поръчката бързо и с много по-добро качество. Казах им, но не реагираха. Всички са бачкали "на ръка", а сега допълнителният труд няма да бъде платен, защото собствениците нямат представа от тънкостите, а имащите представа не са собсвеници и нямат глас.... Такива фирми не са ефективни и образованието не си върши работата да е двигател на прогрес.

  81. 81 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#2] от "ь":

    тъпак (не ми този стила, но не издържам...)

    Любомир
  82. 82 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Статията на Евгений Дайнов е чудесна, за което му благодаря. Всичко това е вече казанао, казвано, къде по-добре, къде по-зле. Горещо препоръчвам на всички тук култовата статия на Емил Хорозов, бивш шеф на Националния научен фонд http://kafene.net/analysis.html?fb_1101652_anch=20315927

    Любомир
  83. 83 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#70] от "ban":

    Ами ето, аз съм математик, ама понеже съм "чужд професор" (разбирай, станал съм пълен професор в западен университет), ти не желаеш да ме чуеш. Както сам си написал. На това състояние май му казваха "шизофрения".

    Любомир
  84. 84 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2236 Неутрално

    оф ,пак хлъзгавия Евгени Дайнов

  85. 85 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1182 Весело

    #81:"Любо"]тъпак (не ми този стила, но не издържам...)[/quote]
    Нищо ново не ми каза, но все пак благодаря

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  86. 86 Профил на mils5656
    mils5656
    Рейтинг: 484 Неутрално

    Дайнов, какъв дебат и за какво образование говорим ??? Та у нас властта има нужда от поданици, тъпи, покорни, готови за чупка в кръста и облизване на поредния комунистически шефски задник !!! Та ако някой от управляващите мислеше друго щеше:
    1) Да направи образованието приоритет №1 !!!
    2) Заплатите на учителите да са съизмерими със средноевропейските !!!
    3) Да изпрати част от най-добрите ни студенти да учат в най-престижните световни университети-Харвард,Станфорд, Принстън, Иейл, Масачузетс, Колумбийския, Калифорнийския, Бъркли, Оксфорд, Кембридж и др. изцяло на държавна издръжка с договор след това да се върнат за да участват в управлението на държавата !!!
    4) Английският език да се изучава като майчин език!
    5) Образованието да бъде съобразено със съвременните изисквания на бизнеса и научноизследователската дейност !
    6) Да се въведат за задължително изучаване вероучение, красноречие, и възпитателни дисциплини, които да подготвят младите хора как да се справят с живота и т.н.

  87. 87 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    До коментар [#2] от "ь":

    Ами студентите са хора като всички други и в могат да обсъждат и правят политика, когато и както им се харесва....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  88. 88 Профил на america1332002
    america1332002
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#41] от "kardam88":
    "Добре, тогава погледни списъка с Нобеловите награди на руски учени."
    вавилов е едно от светилата в генетиката.
    листът на руските нобелисти е доста къс. 2 пъти по малко нобелови награди от унгария с 30 пъти по малко население. и още нещо-не са руснаци а са евреи. само павлов и каписа май са руснаци.

  89. 89 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    "В сферата на висшето образование това е особено фрапираща грешка, заложена в самия фундамент на типичното за България мислене: как искаш да настигнеш онези, които култивират свобода и независимост, след като никъде не си си поставил за цел да правиш същото?"

    Много добър въпрос! Както ицялата статия!
    Струва си да помислим за каква част от обществото ще бъде релевантен... Говорейки за застаряваща и топяща се популация.

    I Want To Believe
  90. 90 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 605 Неутрално

    С доста от тезите на г-н Дайнов мога да се съглася.
    С едно нещо, обаче, по никакъв начин - с особения патос на есето му!
    Защото този патос лъха на соц, на оня "Институт имени Плеханова", срещу който авторът сипе критиките си, но, уви, не е успял да махне от главата си, колкото и да се прехласва по Оксфорд...

    Не съм магаре;-)
  91. 91 Профил на mimeto71
    mimeto71
    Рейтинг: 395 Весело

    Като си представя колко хора,дори от тези които редовно пишат в Дневник,могат да напишат нещо такова и то много по-добре от автора и ми става смешно за Дайнов.
    Да ти имам и интелигенцията....

  92. 92 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    До коментар [#76] от "classmate67":

    Ти не се изказвай неподготвена, Румен ми е колега и по следване и по работа........
    Работили сме заедно 15 години...... така че прекрасно знам къде какво е учил и какво е практикувал....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  93. 93 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 1019 Весело

    До коментар [#89] от "2.5":

    Топенето или нарастването на "популацията", да ти имам термина, зависи не от мантрите на Дайнов а от добруването на тази именно популация....
    Докато популацията има работа, нахранена е и е облечена и има покрив над главата си, "популацията" расте, виж справката за движението на народонаселението на България от 1879 до момента...
    През времето на Тато достигнахме "популация" от 9 090 000 популанти на територията на България...
    Когато няма работа, гладна е, рови по кофите популацията намалява ..... след започване на седесарско-реституто-дедивския преход "популацията" се депопулира до 6 900 000 души, толкова колкото са били в далечната 1946 с тенденция още по надолу (България е страната с една от четирите най-високи "депопулации" -8.2/1000 в Свето - от 233 наблюдавани дърави)
    Толкова е просто за разбиране ..........

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  94. 94 Профил на america1332002
    america1332002
    Рейтинг: 388 Неутрално

    какво си се загрижил за популация? циганките ще го оправят демографския срив.

  95. 95 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 664 Неутрално

    въобще не си струва да се коментира "висшето" образование в БГ. каквито преподавателите (в повечето случай шестаци или деца на шестаци) такива и университетите. те умните деца заминават директно на запад. не съм чул до сега някои от националните ни отбори по математика, информатика, физика да е останал в БГ. казват че ще се върнат но след 3-4 години на запад като видят за какво става въпрос забравят за това което са казали.

  96. 96 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 490 Неутрално

    ами затова комунистите славят спорта , а не науката, защото не им трябват умни и свободни хора, а слугинаж и го постигат

    BG e мини империя на злото.
  97. 97 Профил на Emil Horozov
    Emil Horozov
    Рейтинг: 552 Неутрално

    "Но днес, "тук-и-сега" (по Кант) тя не може да бъде проведена. Няма какво да се обсъжда; и няма с кого то да бъде обсъдено."

    Лично аз бих участвал. Но не знам кой вестник ще публикува мнението ми. Впрочем аз и така, (знаейки, че няма да се публикува) ще го кажа, но дискусия няма да се получи по очевидни причини.

    Преди 3 години написах статия за научната стратегия на България. В нея, според моите възгледи за науката, имаше доста мнения и за образованието у нас заедно със сравнения с най-добрите. Първият вестник, на който пратих статията, беше "Дневник". Отговор не получих. След това я пратих на два сайта с малка посещаемост, виж напр.:

    http://kafene.net/analysis.html?fb_1101652_anch=20315927

    Сигурно ще кажете, че това не е било актуално тогава. Не разбирам от журналистика. Но след няколко дни статията беше публикувана във в. "Сега" в силно окастрен вариант и без мое съгласие, (но и на това съм благодарен). Доста дни беше сред най-четените и най-коментираните, макар че четивото не е от лесно смилаемите. Последните неща казвам като аргументи в полза на евентуална дискусия.

    Дискусиите не зависят от специалистите, а от медиите. Неотдавна публикувах книга върху неща от науката, които не можех да кажа другаде. В известното от брежнево време издателство "Самиздат", тъй като 10-15 издателства ми отказаха или изобщо не ми отговориха. И там има нещо за образованието. Книгата се свърши за по-малко от месец. Някой да е казал нещо за съдържанието? Освен коментари във форуми, разбира се; те са много.

    Та отново питам: Кой да организира дискусия? Кого питам, не знам. Нека който мисли, че може да отговори, да отговори. Както казват възпитаните хора:

    Предварително благодаря за любезния отговор,

    член-кор. проф. Емил Хорозов


  98. 98 Профил на Фес Deffender
    Фес Deffender
    Рейтинг: 546 Весело

    "С формулата "окупация на университета = покушение срещу държавата" биха се съгласили в Москва и Минск, Псков и Пхенян..."

    Както др. Иванов, Боби 1945 и още куп червени тупани в тоя форум.

    Definition of FOOL : Knowing the truth, seeing the truth, but still believing the lies.
  99. 99 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Управлението на държавата днес, мъчи да блокира университета, като висша школа за Политическо мислене на общия ни живот в модерно Общество...
    Както и да смекчаваме оценката си за неговия "език",
    Реч е за Реакционна, обърната назад Политическа практика ...

  100. 100 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    До коментар [#67] от "тулса":

    Прав сте.

    Идеите на Бахтин имат безспорно голям международен отзвук в последно време - включително и от страна на Юлия Кръстева и на Цветан Тодоров.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах