Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 яну 2017, 16:36
Тази статия е част от темата "В снега".

Защо бе удължена "дървената ваканция"

От Георги Филипов Всички статии на автора
Последна промяна в 18:35 на 11 яну 2017, 4844 прочитания, 25 коментара
През изминалата събота съпругата ми непрекъснато проверяваше през телефона си дали има промяна в метеорологични данни, които отчитаха -14 градуса в София (усещане за -27), а на Черни връх - студ с усещане за -39 градуса, и няколко пъти задаваше въпроса "Как можа да пуснеш детето на ски?". В 16.30 посрещнах сина си от автобуса на ски училището. Слезе здраво и бодро дете, което кипеше от енергия и в отлично настроение пеш се прибра до вкъщи. На следващия ден отново беше на ски при същите условия.

В неделя следобед вече беше ясно, че на следващия ден обаче няма да бъде на училище. Нямаше да е и на по-следващия ден. Във вторник се оказа, че няма да ходи и на 11 януари, сряда. И то при липсата на официална грипна ваканция или някакви екстремни метеорологични условия - от понеделник температурите дори се покачиха с поне пет градуса. (Няма да коментирам какви усложнения създава това във всяко семейство с ученици.)

Официалната причина на Столичната община за удължаването на ваканцията е "в част от класните стаи в училищата температурата не е могла да стигне необходимата температура", а кметът Йорданка Фандъкова благодари на учениците, които я засипали в личната й "Фейсбук" страница

"с изключително интересни аргументи за удължаване на ваканцията"

Ако това за затоплянето на стаите е истина, трябва да направим няколко уточнения.

През 50-те години в София е изградена системата за централно парно отопление и вероятно няма нито едно училище, което да се отоплява на твърдо гориво. Подаването на топлинната енергия в училищата никога не се спира напълно, за да не замръзнат тръбите и да се спукат (това е единственият случай, в който в моята история на ученик е имало два дни неочаквана ваканция).

Топлоподаването както се намалява, за да се пести енергия през ваканцията, така може и да се увеличи, за да достигне нормалните температури. Предполага се, че едва ли има директор, който да е бил изненадан, че на 5 януари децата трябва да са на училище. Това означава, че директорите или умишлено, или от немарливост не са засилили парното в дните преди края на ваканцията.

В последните 10 години вероятно на повечето училища в София е сменена дограмата, за да са енергийно по-ефективни. В отчета-програма на кмета Фандъкова за периода 2015 - 2019 г., наречен "Видими резултати за София", е отбелязано: "Изпълнихме мерки по енергийна ефективност в 177 детски заведения и училища." Това означава, че в някои училища не само е сменена дограмата, но и са санирани. Това е направено, за да бъде по-топло с по-малко енергия.


Всъщност

в същите тези изключително тежки дни за училищата детските градини - работят нормално

В миналото дори когато режимът на тока беше "3 към 1", се ходеше на училище - да, с намалени часове, с по-ранно или по-късно започване на часовете. Но училище е имало. Зими също е имало. Сняг е валял в пъти повече. И стаите са били в пъти по-проветриви от днес. Ниските температури не са необикновена новост за България, в частност за София. Те, както се оказва, не са пречка децата да се придвижват навън, да играят или спортуват на открито въпреки нашите страхове като родители.


Тогава защо е тази удължена "дървена" ваканция, след като вече в училищата няма нищо дървено?

Възможните отговори отново се свеждат до познатото - или някой не си е свършил работата (умишлено или неумишлено), или че някой друг се носи по магистралата на лесните решения.

Някои медии превърнаха реакциите на децата, настояващи за още ваканция, в PR за кмета, разказвайки за благодарността към нея и как деца заменят профилните си снимки във "Фейсбук" с такава на Фандъкова и сърце.

Ако питаме учениците, те вероятно ще настояват да се отмени и целият втори срок. Да се надяваме, че тази интересна идея няма да се реализира.
  • Зарче
Етикети
Реклама
Реклама