От сдобряване до преврат и инвазия - как може да приключи катарската криза

Buildings are seen on a coast line in Doha, Qatar, June 15, 2017. REUTERS/Naseem Zeitoon

© Naseem Zeitoon, Reuters

Buildings are seen on a coast line in Doha, Qatar, June 15, 2017. REUTERS/Naseem Zeitoon



Ако Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства са се надявали, че шокът от внезапната им икономическа и дипломатическа блокада на Катар ще доведе до бърза капитулация, нещата не се развиват по техния сценарий.


След като спорът навлезе във втората си седмица, и двете страни се окопаха в позициите си и търсят подкрепа от външни сили, преди всичко от САЩ, но и от Иран, Турция, Русия и Пакистан. Много ще зависи от това по кой път ще завият Съединените щати, докато преценяват как да подходят към отдавнашните притеснения заради отношението на Катар към ислямистки групи и към американските геополитически интереси. Президентът Доналд Тръмп отправи в "Туитър" послание, което е доста различно от това на администрацията му във време на криза със значителни последици за регионалната стабилност и военните способности на САЩ.


Ето и четири сценария какво може да се случи след това - от относително безболезнена сделка до водено от Саудитска Арабия нахлуване в Катар.


Бърза сделка




Договаряне на споразумение се очертава да е по-трудно, отколкото бееш при предишния опит на Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Бахрейн през 2014 г. Така нареченото Риядско споразумение, достигнато около месец след като бяха прекъснати дипломатическите връзки, така и не беше публикувано. Другите страни от Съвета за сътрудничество в Залива (ССЗ) обаче го представиха като ангажимент на Катар да прекрати подкрепата си за Мюсюлманските братя и разклоненията им - групи, чиито идеологии притесняват много от управляващите монархии в региона.


За да се повтори този подвиг, кувейтските посредници ще трябва да превъзмогнат усещането сред партньорите на Катар в ССЗ, че Доха не е изпълнила задълженията си по споразумението. От гледна точка на Саудитска Арабия и ОАЕ всякакво споразумение би трябвало категорично да прекрати подкрепата на Катар за политически ислямисти, както и за терористи, признати за такива в международен план. То също би трябвало да смири редица медии в Доха, включително сателитния новинарски канал "Ал Джазира".


"Става дума не просто за "Ал Джазира", а и за издания, които споделят по-националистически, по-критични или демократични възгледи," казва Кристин Смит Диуан от Института за изследване на държавите от Арабския залив във Вашингтон. "Те усложняват живота на страни като Саудитска Арабия и Йемен, които се опитват да осъществят труден преход." Медии в четирите страни, които водят в натиска срещу Катар - като Бахрейн, Египет, Саудитска Арабия и ОАЕ - се контролират строго.


Катар се сближава още повече с Турция и Иран


Ако няма бързо решение, изолацията на Катар може да доведе до прегрупиране в района, което е тъкмо противоположното на исканато от Саудитска Арабия и да изтика Катар към по-голяма зависимост от Иран и Турция.


Днес това развитие е по-вероятно, отколкото беше през 2014 г. - отчасти защото сега в Саудитска Арабия и ОАЕ са на власт по-млади, по-агресивни лидери, които са по-малко склонни на компромис, смята Анреас Криг, преподавател в по изследвания на въпросите на отбраната в "Кингс колидж" в Лондон. Същевременно позицията на Вашингтон остава неясна, а кралското семейство на Катар не вижда необходимост да капитулира.


"Това, което саудитците всъщност се опитват да направят, е да се завърнат към 1980 г., когато хората в Залива чувстваха, че лоялността им е най-напред към Саудитска Арабия заради светите места, независимо от това какви паспорти имаха," казва Криг. В частност те желаят единна политика към Иран, големия регионален съперник. Вместо да обединява обаче, ССЗ рискува да се самоунищожи, добавя той.

От сдобряване до преврат и инвазия - как може да приключи катарската криза

© Naseem Zeitoon, Reuters


Катарските власти изглеждат уверени, че могат да се справят с икономическите последствия от единствената сухопътна граница (със Саудитска Арабия - бел.ред), въпреки че щетите за работата на компании от енергийния и строителния сектор, които работят в Катар, може да са значителни. Връзките на емирството с Турция и Иран се задълбочават, докато то търси нови източници на храни и други стоки. То също така пренася стоки през Оман, а не през Дубай, който е в ОАЕ. Такива промени може да станат постоянни.


Дворцов преврат


Външният министър на ОАЕ Ануар Гаргаш миналата седмица призова за "хладнокръвие" в Катар, но каза, че съседите му не целят смяна на режима. И Саудитска Арабия, и ОАЕ вярват, че бащата на емира, Хамад бин Халифа ал-Тани, все още упражнява неправомерно влияние върху политиката. Ако се направи опит за преврат, той не би бил първият за Доха.


Хамад взима властта от собствения си баща през 1995 г., който на свой ред идва на власт до преврата от 1972 г. Срещу Хамад също има неуспешен контрапреврат през 1996 г. По време на процеса срещу замесените двама високопоставени служители на правителството свидетелстваха, че опитът е организиран от Барейн с одобрението на Саудитска Арабия. И двете правителства отрекоха да имат отношение към случилото се.


"В голяма степен напрежението, на което е подложен Катар сега, е заради факта, че саудитците и емирствата мислят, че бащата (на сегашния емир Тамим бин Хамад ал-Тани, сегашния емир - бел. ред.) все още дърпа конците," казва Кристиан Коутс Улрихсен от Института за публични политики към университета "Райс" в Тексас.


Да се направи успешен пуч днес, би било по-трудно. Малката армия на Катар е лоялна на монархията, казва Криг, а и няма добра алтернатива на емира. Освен това катарците станаха баснословно богати по времето на сегашните управници. Брутният вътрешен продукт на глава от населението по стандарт на покупателната способност е достигнал 130 000 долара, най-високия в света, а през 1995 г. беше 55 000 долара.


Подкрепата за кралското семейство изглежда стабилна - жителите подкрепят лидерите на държавата в по-голяма степен, отколкото ги обвиняват за ефектите на блокадата. Единственият начин за смяна на режима може да е "чрез инвазия, направо война," каза Криг.


Инвазия


Няколко фактора правят този сценарий малко вероятен засега, най-малкото заради факта, че САЩ разчитат на въздушната си база и командния център в Катар, за да водят войната срещу "Ислямска държава". Посланикът на ОАЕ във Вашингтон предложи САЩ да преместят базата, което би улеснило натиска върху Катар.


Има начини напрежението да ескалира до степен, в която военните действия се превръщат в реална възможност. Решението да Турция да одобри по бързата процедура разполагането на до 3000 войници в Катар и обвиненията на Иран към Саудитска Арабия заради скорошните терористични атаки на "Ислямска държава" вече увеличиха напрежението.


Катар още не е отговорил на икономическата блокада. Ако реши да го направи, може да използва важно оръжие. Единственият газопровод, който свързва огромните газоли залежи на Катар със съседите, осигурява два милиарда кубични метра газ на ден на ОАЕ и Оман. Те използват горивото, за да произвеждат електричество и светлините и климатиците да работят в лятната жега. Катар може да спре подаването на газ.


Ако обаче останалите държави решат да действат със сила, Катар може да окаже малка съпротива. Армията му е малобройна, сравнена с тези на съседите (11.8 хил. души, 18 бойни самолета и 30 танка, срещу 227 хил. и стотици самолети и танкове само на Саудитска Арабия - бел. ред.), а Централното командване на САЩ не е разположено там, за да защитава домакините.


"Хората изглежда смятат, че нищо няма да се случи, но ще е много по-трудно от предишния път," казва Лучано Дзакара от програмата за изследвания на страните от Залива на Катарския университет. "Такива управници се страхуват, че ако направят нещо, което изглежда, сякаш се предават, ще загубят легитимността си, не просто като лидери в региона, но и в самата страна."


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (64)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 11751 Неутрално

    Ще приключи с политическо сдобряване.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на .
    .
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Ислямистите се обвиняват едни други в подкрепа за тероризма и си вадят кирливите ризи, дето ги знае цел свет. А Западът се ослушва неловко, жалка картинка ... Пък медиите и "гражданското общество" и те не реагират. Пълен цирк. Нали бомбардирахте режими уж, борехте се с тероризма и пр. мантри. Ето ви ги спонсорите на тероризма, който убива децата ви, всички ги знаят, защо се продадохте за пари и интереси, пачаври евроатлантически ...
    —цитат от коментар 2 на hrx24524395


    Прав си, ма според мен всико е за пари - Тръмп нали бе там и поизцеди СА и сега искат и Катар да си плати.

  5. 5 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Писах го и преди ....Катар има инвестиции в 22 държави , на стойност 650 милиарда долара ,а в но нататъчен план 1.7 трилиона. Така че трез Катар , може да се манипулира и в посочените страни . А сред тях са Португалия , Италия Испания .....
    А миналата седмица , срещу Тръмп се заведоха дела от няколко сенатора от два щата . Иначе казано , войната между Тръмп и сем. Рокфелер вече е започнала .
    Днес чрез Катар , утре , някъде другаде .....

    Bukalemun
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    Южнокорейците трябва да благодарят на Кимчо. Краварире се опитаха да накарат и тях да платят американското оръжие на тяхна територия, ама заради Ким не посмяха да извиват ръце докрай.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  8. 8 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    Да! Само че през подледните 3 години, Катар прави огромни дефицити заради финансирането на терора, огромната емигрантска вълна, световното по футбол и ниските цени на петрола.
    Явно инвестициите им не са много печеливши. Резервите се топят като сняг, а дълговете растат.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3601 Весело

    Резервите се топят като сняг, а дълговете растат.
    =======
    :).....ееех лелее !
    Ами да ...може и така да се каже ,но за какви дългове говориш ?
    В момента Катар е като фонтан от който хвърчат пари , и Тръмп отиде до там да си събере , колкото може ! Ето и Турция прави същото. .....флаш навина .... от Турция към Катар тръгнаха 71 военни самолета и 5 хиляди тона продоволствия. ....
    До коментар [#8] от "tribiri":

    Bukalemun
  10. 10 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#8] от "tribiri":

    "Резервите се топят като сняг" Прав си, остават им резерви само за 180 години.

  11. 11 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3601 Весело

    После , случайно или не Катар е инвестирал в голям брой от 65 те страни през които ще минава "Пътя на коприната" .
    А Пентагона и той гони същата цел ! Много от европейските страни , през който ще минава този път , са и ще са в прицела на Пентагона . Англия вече е предупредена ....числото на загиналите в оная сграда след пожара , е много по голямо !
    Доказателства за атентат няма ,но уликите са налице.
    До коментар [#8] от "tribiri":

    Bukalemun
  12. 12 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":Да! Само че през подледните 3 години, Катар прави огромни дефицити заради финансирането на терора.
    —цитат от коментар 8 на tribiri


    Глупости. Имат дефицит заради световното по футбол. Катар харчи за това 500 милиона долара на седмица.

  13. 13 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#9] от "eti mehter":
    Ето за тези дългове говоря:
    Budget:
    revenues: $41.71 billion
    expenditures: $53.95 billion (2016 est.)
    Taxes and other revenues:
    26.6% of GDP (2016 est.)
    country comparison to the world: 100
    Budget surplus (+) or deficit (-):
    -7.8% of GDP (2016 est.)
    country comparison to the world: 191
    Public debt:
    55.6% of GDP (2016 est.)
    41.6% of GDP (2015 est.)

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  14. 14 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#12] от "bcbg":

    Странно! Повтаряш част от казаното от мен и го определяш, като глупости! Дефицит от 25 милиарда годишно не се прави само от световното по футбол.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  15. 15 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":

    Извади от това 28 милиарда похарчени годишно за световното и ще разбереш за какви "дефицити" става въпрос. Без това щяха да са с 16 милиарда на плюс.

  16. 16 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#10] от "bcbg":

    НЕкво линкче?! Миналата година резервите им са били за половин гидина, а сега са за 4 месеца.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  17. 17 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#14] от "tribiri":

    Да, абсолютни глупости. И се научи да смяташ, дефицитът им не е 25 милиарда. 53-41 не прави 25. И да, пак повтарям, харчат по 500 милиона на седмица за световното, без това няма да имат никакъв дефицит. И по леко с критиките, щото да не се окажат скоро в любимия ти лагер. В момента това става.

  18. 18 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    Карате на заучени клишета. И саудите се топвт като сняг:
    Gross national saving:
    25% of GDP (2016 est.)
    26.4% of GDP (2015 est.)
    38.3% of GDP (2014 est.)
    Budget surplus (+) or deficit (-):
    -13.6% of GDP (2016 est.)
    country comparison to the world: 210
    Public debt:
    31% of GDP (2016 est.)
    15% of GDP (2015 est.)

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  19. 19 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#17] от "bcbg":

    Правиш ли разлика между проценти и обеми?! Явно не! 7.8% от 334 милиарда долара БВП са повече от 25 милиарда.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  20. 20 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#16] от "tribiri":

    Ха ха ха :))))))Защо не за 3 дена ? Има уики : разделяш им доказаните резерви на газ по това което екслоатират годишно и получаваш отговор.

  21. 21 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#20] от "bcbg":

    Могат да имат газ за 1000 години, но ако той струва 0 и харчат като жена ми значи е време да се гръмнат.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Глупости са това ......
    Катар , като държавна институция да спре , или да си свали шалтера , може да лапа от струпаното до момента , с десетилетия. .....
    За гореспоменатите инвестиции не говоря дори !
    Тръмп просто надуши парите и като всеки хитър бизнесмен реагира !
    Пусна мухата в ухото на саудитските шейхове , убеди ги че мъничкия Катар е заплаха ва тях и зачака .........
    После , след визитата си в КСА , отиде във Ватикана , да предупреди Папата ,че и той може да пострада от новосъздадената вълна ....да не се чуди после .....
    Сега най важното е кой е по хитър ....този който се прави на такъв , или този който не се прави !
    Всъщност , Катар няма никаква причина да се плаши , но пустите му арабски династии си имат доста странни и глуповати закони и традиции. Точно тях разклати Тръмп !
    До коментар [#13] от "tribiri":

    Bukalemun
  23. 23 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#19] от "tribiri":

    Дефицитът им е 12 ,8 милиарда за 2016 :

    http://www.reuters.com/article/qatar-budget-idUSL8N14532X20151216

    А харчат по 28 миларда годишно за световното. Предвидили са общо 200

  24. 24 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#22] от "eti mehter":


    Цялата тази история няма нищо общо с Тръмп, а плащането на почти един милиард долара откуп за 25 катарци на една про-иранска групировка в Ирак.

  25. 25 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    Аз пак да попитам - ще ми дадете ли някакво линкче към МВФ, СБ, ЦРУ или друго подобно, с което да ми потвърдите предположенията си? Аз лично ви цитирам ЦРУ. В момента СА и Катар водят ценова война с Русия но общо взето губят. Ето какви са показателите на Русия:
    Gross national saving:
    24.7% of GDP (2016 est.)
    23.8% of GDP (2015 est.)
    23.7% of GDP (2014 est.)
    Budget surplus (+) or deficit (-):
    -3.5% of GDP (2016 est.)
    country comparison to the world: 136
    Public debt:
    13.7% of GDP (2016 est.)
    9.4% of GDP (2015 est.)
    Не са блестящи, но като се имат предвид и показателите на ОАЕ
    Gross national saving:
    20.8% of GDP (2016 est.)
    25.4% of GDP (2015 est.)
    38.1% of GDP (2014 est.)
    Budget surplus (+) or deficit (-):
    -3.9% of GDP (2016 est.)
    country comparison to the world: 134
    Public debt:
    60.3% of GDP (2016 est.)
    51.3% of GDP (2015 est.)
    ясно е на къде вървят нещата в тази война.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  26. 26 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3601 Весело

    газ за 1000 години,
    ========$$
    Ама наистина не четеш коментари !
    Катар е инвестирал в една десета от планетата , пара на стойност 1.7 трилиона , ти за газ ми говориш ......
    Катар си добива газ и си я продава ....какво толкоз.....
    Но Катар не е само газ .
    Дори и телефона който ползваш , може да е Самсунг , но да е направен с катарски инвестиции. .....
    Хората са си взели мерки , още прези 40 години , да не са зависими само от газ и петрол. В момента печелят най много от това , си е друг въпрос.
    До коментар [#21] от "tribiri":

    Bukalemun
  27. 27 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Весело

    До коментар [#23] от "bcbg":

    Правите ли разлика между бюджет и отчет!? Аз с това си издържам семействито.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  28. 28 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Весело

    До коментар [#26] от "eti mehter":

    Добре! Печелят! Съгласен! А как обясняваме тези 7.8% дефицит, този ръст на дълга и този спад в резервите?

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  29. 29 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#26] от "eti mehter":

    Това е така. Но да кажем че това не са толкова инвестициите на държавата Катар, колкото на клана Ал Тани. Те са хиляди де.

  30. 30 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Цялата тази история няма нищо общо с Тръмп, 
    ===========
    А ....няма ?
    Тук у наще среди , дори се носи слух ,че именно заради това са дали президентския пост на Тръмп.....
    За тази и заради още няколко предстоящи подобни афери , днес Тръмп е президент на САЩ , обесняват някои политолози .....
    Целта е била ...ако има скандали от типа Уотъргейт , поне да не са на американска земя !
    Защото условието на Тръмп е ясно ......той казва един вид " аз съм човека скандал" .
    До коментар [#24] от "bcbg":

    Bukalemun
  31. 31 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    Хайде останете си със здраве! След 1 година пак ще ви цитирам данните от сайта на ЦРУ и от сега ви давам опорна точка "руските хакери са го хакнали".

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  32. 32 Профил на o_sando
    o_sando
    Рейтинг: 1618 Любопитно

    [quote#12:"bcbg"][/quote]

    hehe... и колко струва един стадион според тебе :)

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  33. 33 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#32] от "o_sando":

    Пффф, не се правят само стадиони. Ново пристанище, огромно метро, хотели, пътища. Всичко което в нормалните държави се прави за десетилетия, те го искат веднага. Четете бе хора, спорите за глупости, има обилна информация в медиите за инвестициите им в Мондиала.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  36. 36 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1147 Неутрално

    ... търсят подкрепа от външни сили, преди всичко от САЩ ...
    ---
    САЩ би трябвало да са организатори на Катарската пролет.

  37. 37 Профил на LinkеdIn
    LinkеdIn
    Рейтинг: 110 Неутрално

    Аз не виждам и толкова дълбока криза, но ето...фундаметна на кризата е в Саудитска Арабия и Катар, и ако Тръмп играе разделяй и владей, то по-скоро развързва ръцете на други, щото Русия не обича сепаратизъм и тероризъм, и в съвсем скоро време ще им скапе шошоните.

  38. 38 Профил на LinkеdIn
    LinkеdIn
    Рейтинг: 110 Неутрално

    онея с чалмите, естествено са в амеракнсакат зона на влияние и на никой не му пука, освен на Китай

  39. 39 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3457 Неутрално

    "....търсят подкрепа от външни сили..."

    Не търсят където трябва! Да се обърнат за посредничество към Бойко Борисов. Той с Меркел и Ердоган се оправя, та с тях ли? Пък и познава плажовете на Катар.

  40. 40 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Саудитска Арабия е един колос на глинени крака. Който следи изкъсо положението в Йемен знае прекрасно, че как някакви чичковци , излезли от Средновековието, въоръжени с ирански имитации на руско оръжие просто ги разпукват по шевовете прехвалените саудитски армии с чисто партизански тактики. В нета могат са видят потопени кораби, свалени самолети , унищожени танкове и БТР-и , все от най-нови модели. И това срещу едни диваци! Ами ако в Катар дойдат турците? Ами ако в Катар дойде Иран? Саудитска арабия си плати такса "Спокойствие" на САЩ, ама не е платила за охрана , а Турция и Иран могат да я свършат за няколко седмици. Въпроса е какво мислят руските хакери по въпроса! ХА аха ха аах!

  41. 41 Профил на half_truth
    half_truth
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    Тръмп успя да забърше милиардите първо на СА, после и на Катар . С отва отвори перспективи за американската индустрия и разшири военните отношения на САЩ с тези страни. Иначе казано Тръмп ги накара да плащат, за да ги пази.
    Тия номера може да ги приложи и на ЕС, а и на всеки който има пари да плаща.

    Тръмп не казваше ли, ще ги накараме да си плащат, затова че ги пазиме.

  42. 42 Профил на half_truth
    half_truth
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    От кризата с Катар, най-много намаза Америка, после Иран и Турция.

  43. 43 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 2440 Неутрално

    Бих казал, че ултиматума на СА към Катар е събитието на десетилетието.
    Тук са намесени многстранни интереси на локално, глобално и задкулисно ниво.
    Имам усещането, че Последната Битка започна, или поне прелюдията.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  44. 44 Профил на Кози Крак
    Кози Крак
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Само едно нещо мога да ви кажа - видите ли САЩ да изтеглят персонала от базата и експатите от Катар, значи ще гледаме постановката от 1990 г. с нови актьори.

  45. 45 Профил на LinkеdIn
    LinkеdIn
    Рейтинг: 110 Весело

    Никой не оспорва влиянието на САЩ в арабските държави....освен в Сирия, паранояяяяяя

  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  47. 47 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#35] от "hrx24524395":

    Русороб, логиката ти е на 5 годишно дете. Какво зъбене на Русия бе олгофрен ? Това е от преди десет дена :
    https://de.sputniknews.com/politik/20170606316054483-putin-al-thani-gespraech-katar-problem/
    Обясни ми сега, човек който стиска ръка на "убиец, терорист и изнасилвач" (според теб де), какъв е ?

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1002 Весело

    Аз не виждам и толкова дълбока криза, но ето...фундаметна на кризата е в Саудитска Арабия и Катар, и ако Тръмп играе разделяй и владей, то по-скоро развързва ръцете на други, щото Русия не обича сепаратизъм и тероризъм, и в съвсем скоро време ще им скапе шошоните.
    —цитат от коментар 37 на LinkеdIn


    Айде бе,не обича?А цака на Кадиров по 10 млрд на година целуват се и им построи суперджамия.Дето се хвали,че е заколил първия си руснак на 16 години и половината ИДИЛ е от чеченци.АРЕ У ЛЕВО...

  50. 50 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 829 Весело

    Ислямистите се обвиняват едни други в подкрепа за тероризма и си вадят кирливите ризи, дето ги знае цел свет. А Западът се ослушва неловко, жалка картинка ... Пък медиите и "гражданското общество" и те не реагират. Пълен цирк. Нали бомбардирахте режими уж, борехте се с тероризма и пр. мантри. Ето ви ги спонсорите на тероризма, който убива децата ви, всички ги знаят, защо се продадохте за пари и интереси, пачаври евроатлантически ...
    —цитат от коментар 2 на hrx24524395


    Ми, за да не зависим от Батюшката за енергията.

  51. 51 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#44] от "Кози Крак":

    Американските военни, а те имат огромно влияние в тази администрация, са за оставане в Катар - база с над 10,000 души и разработена логистика не се мести лесно. После, Катар сключи преди седмица договор за американски доставки за 12 милиарда, с други думи има нещо като "гаранционно присмо" че инвазия няма да има. За това усещане добавя и подкрепата на Турция като член на НАТО. Засега Иран изпраща само храна, но този акт на най-големия противник на саудитите не е маловажен в периода на Рамадана.
    При посещението си в Москва кувейтският външен министър натисна за Сирия без Асад, индикатив беше и смутолевеното от Путин "Асад осъзнава грешките си" както и това, че Русия иска единствено да запази двете си бази там, нищо повече - явно "корекция на амбициите" в региона.
    Лично моето мнение е че всички дълбоко корумпирани режими в региона ще имат проблеми с идването на новата генерация шейхове.

  52. 52 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 5811 Неутрално

    До коментар [#43] от "qwerty 500":

    Защо е събитието на деситилетието? Обясни ,моля?

    klimentm
  53. 53 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 829 Весело

    Саудитска арабия е непоклатим съюзник на САЩ. Навремето Съветският съюз се погрижи Щатите да се ангажират със сигурността им. Няма луди на Запад да оставят енергийния монопол на Русия. Нищо лично, просто свободата няма цена. Пък петоколониците да си помислят, дали Западът не е принуден да избира по-малкото зло. ;)

    Свободата, Санчооо!

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  55. 55
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  56. 56 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    А Централното командване на САЩ не е разположено там, за да защитава домакините.

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  57. 57 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5253 Любопитно

    Чак до инвазия от страна на КСА и ОАЕ едва ли ще се стигне. Все пак освен американски военни в Катар има и френски и турски военни. Те са на страната на катарския режим. Иначе, много интересна статия, която дава светлина за причините на този конфликт може да прочетете тук:

    http://www.dw.com/bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BA%D0%B2%D0%B0-%D0%B5-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80/a-39142261

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  58. 58 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2792 Неутрално

    Катар купи от САЩ оръжие за 21 милиарда, като купи още малко кризата чудодейно ще свърши :-) Тръгнал кос , с дълъг нос, да събира членски внос = Тръмп трябва да събере 20 трилиона долара ... до тук събра 4 трилиона долара. Ще дойде и нашия ред за издояване, ама по-богатите ще минат по-напред

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  59. 59 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    До коментар [#51] от "daskal1": Един интересен момент ...влиянието върху външната политика на щатите чрез експертни доклади на think tanks, финансирани от други страни.Катар и СА са сред най-големите дарители и финансират различни доктрини.
    Катарците защищават Мюсулманските братя като надежда за демократизиране на региона, а СА обратната теза:"..Qatar, the small but wealthy Middle East nation, agreed last year to make a $14.8 million, four-year donation to Brookings, which has helped fund a Brookings affiliate in Qatar and a project on United States relations with the Islamic world.
    Some scholars say the donations have led to implicit agreements that the research groups would refrain from criticizing the donor governments... Qatar and the United Arab Emirates — two nations that host large United States military bases and view a continued American military presence as central to their own national security — have been especially aggressive in their giving to think tanks. The two Persian Gulf monarchies are also engaged in a battle with each other to shape Western opinion, with Qatar arguing that Muslim Brotherhood-style political Islam is the Arab world’s best hope for democracy, and the United Arab Emirates seeking to persuade United States policy makers that the Brotherhood is a dangerous threat to the region’s stability..."
    Foreign Powers Buy Influence at Think Tanks
    By ERIC LIPTON, BROOKE WILLIAMS and NICHOLAS CONFESSORESEPT. 6, 2014
    https://www.nytimes.com/2014/09/07/us/politics/foreign-powers-buy-influence-at-think-tanks.html

  60. 60 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#59] от "тулса":
    Най-често преди на взема по-сериозно отношение оглеждам изследователските доклади до Конгреса. Виж публикациите по катар и Саудитска Арабия съответно на 9 и на 13 юни - https://fas.org/sgp/crs/mideast/index.html

  61. 61 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 5811 Весело

    До коментар [#60] от "daskal1":
    До коментар [#59] от "тулса":

    Честит ден на бащата! Живи и здрави!

    klimentm
  62. 62 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Весело

    До коментар [#61] от "klimentm":

    И на теб! Излитам от Катар за София (споменавам го за да съм по темата :-))

  63. 63 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    До коментар [#61] от "klimentm":
    Благодаря! Да видим дали дъщеря ми ще се сети да ме поздрави.:)

  64. 64 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    До коментар [#61] от "klimentm":
    Благодаря! Да видим дали дъщеря ми ще се сети да ме поздрави.:)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах