Ще закуся с мойто чувство за вина...

Нова Загора, основно училище "Христо Смирненски" за роми, 2013 г.

© Цветелина Белутова, Капитал

Нова Загора, основно училище "Христо Смирненски" за роми, 2013 г.



През последните 20-ина години се забелязва бавно подобрение на образованието сред ромите в страната, но статистиката все още отбелязва огромна пропаст между ромите и българското мнозинство. Според данни от проф. Илона Томова от БАН, разпространени през 2013 г., едва 0,5% от ромите в България имат университетско образование, докато делът на висшистите сред цялото българско население е 19,6%. Това означава, че процентът на хората с висше образование сред ромите е близо 40 пъти по-малък от средния за страната.


Противно на обществените възприятия обаче, причината за тази огромна просветна пропаст не се корени в това, че ромите не желаят да се образоват. Основните предпоставки са свързани със социалната изолация на етноса, дискриминацията спрямо него и нерешените проблеми в образователната система.


Ето кои са основните проблеми, възпрепятстващи просветата сред ромското население в България.




1. Бедността


Според данни на Министерството на образованието бедността в семейството и ранното отпадане от образователната система при ромите са взаимно свързани.


Социалната изолация на ромите е сред водещите предпоставки, поради които ромските младежи и девойки напускат системата на образованието преждевременно. На тях често им се налага да работят, за да подпомогнат семейния бюджет, което без съмнение възпрепятства образованието им. Нерядко родителите им нямат и средства да купят прилични обувки, зимни дрехи и училищни пособия, с които да изпратят детето си на училище.


С положителен знак са някои мерки, които правителствата през последните години взеха. Това например са безплатните учебници до 8 клас и лишаването от социални помощи на родителите, които не изпращат децата си на училище. Но взетите мерки, които целят присъствието на децата в училище, са по-скоро санкциониращи, отколкото стимулиращи. А световните практики показват, че в такива случаи стимулите са много по-ефективни, отколкото санкциите.


Децата, които успяват да постигнат по-висока степен на образование, обикновено имат родители, които работят в чужбина и успяват да ги издържат, или самите те са деца на добре образовани родители. Докато в България предразсъдъците и дискриминацията допускат много малко роми до възможността да достигнат по-високи доходи. За ромите често е много по-лесно да се интегрират в чуждестранни общества, където предразсъдъците спрямо тях не са здраво вкоренени, отколкото в българското.


2. Средното образование не е задължително


Достъпът на ромските деца до начално и основно образование в България е сравнително висок. До голяма степен това се дължи на факта, че основното образование е задължително. Но не така стоят нещата със средното образование, което на практика се получава само по желание и по възможност. Учебниците за средното образование се плащат от родителите на ученика, като много ромски семейства просто не могат да си ги позволят.


Ако преди 30-40 години е било достатъчно човек да има основно образование, за да стане общ работник, сега това не стига. Задължителното основно образование - до 7 клас, не съответства с предпочитанията на пазара на труда.


Липсата на политика за насърчаване на ромите да завършват средно образование води до затваряне на порочния кръг, в който се намира значителна част от тях - липсата на добро образование, безработицата и бедността.


3. Труден достъп до университети


Броят на студентите от ромски произход в страната е няколко хиляди. 1/5 от тях са студенти във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", като едва около 4% са студентите в най-престижното висше училище в България - Софийският университет. Повече от половината ромски студенти в България следват задочно, тъй като им се налага да се издържат сами и да работят.


Стипендиите не са достатъчо високи, за да бъдат стимул за младежите и девойките от бедни семейства да следват във висше училище.


Роми, които са имали възможност да встъпят в академичните среди, казват, че именно контактите им с преподвателите и състудентите са успели да променят значително техния светоглед.


4. Ромските училища


Повечето ромски деца остават отделени от българското мнозинство в т. нар. ромски училища, които затварят младежите и девойките в омагьосания кръг на гетото. Според експерти смесването на българските с ромските деца, при което ромските не надхвърлят 30-35%, е най-добрата практика за интегриране на ромските деца към образованието.


В смесените училища обаче възникват други проблеми. Нерядко родителите на българчетата възразяват срещу приема на ромски деца, поради което директорите често се принуждават да ги изолират в отделни "ромски паралелки".


6. Специалните училища


Голяма част от учениците в специалните училища, разговорно популярни още като "помощни", са роми, макар и интелектуалното развитие на повечето от тях да е съвсем нормално. Но немалко ромски родители записват умишлено децата си в тях поради подсигурената храна и дрехите, които получават там. А пък комисиите, които извършват подбора на децата, от своя страна невинаги отчитат някои културни разлики, които може да бъдат сбъркани с интелектуално затруднение - например слабото владеене на български език. Попаднали веднъж в специалните училища, здравите ромски деца губят възможност да получат качествено образование.


7. Липсата на достъп до средни училища в провинцията

В малките населени места, особено в селата и малките градчета, достъпът до средно училище е много по-сложен. Понякога най-близката гимназия е на 20-30 километра от дома. Това означава, че към трудностите се прибавят допълни разходи.


8. Предразсъдъците


Предразсъдъците в обществото и нетолерантното отношение към ромите задълбочават проблемите. Липсвата на позитивни новини в медиите, свързани с ромите, понижава самочувствието на децата и тийнейжърите.


9. Учителите


Много от учителите, които работят в смесени или ромски училища, не са достатъчно добре мотивирани и квалифицирани, за да работят с ромски деца. А за ромските ученици доброто отношение на учителите и специалното внимание е изключително важно. Спечелване на доверието на учениците е една от предпоставките за намаляване на броя на отпадащите от училище ромски деца.


Роми разказват, че като деца винаги са били поставяни на последните чинове. Писали са им високи оценки без да учат, а учителите са оставали безучастни към конфликтите между учениците. Нерядко те казват, че са били подлагани на унижения от страна на съученици и учители.


10. Родителите


Почти никакви усилия не се полагат, за да се обясни на ромските родители защо образованието на децата им трябва да бъде основен техен приоритет. Някои ромски родители не разбират и не осъзнават значимостта на образованието, нито колко важно е децата им да учат в смесено, а не в "ромско" училище. Те често не могат да осигурят транспорт до смесените училища на децата си, затова предпочитат по-близкото до ромската махала такова. Нерядко се опасяват, че децата им може да попаднат във враждебна среда и да бъдат подлагани на тормоз и подигравки, в случай че попаднат в масово или в смесено училище.


* Заглавието е на "Дневник" и е от текста на последната песен на Азис - "Мотел"

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4054 Неутрално

    Нерядко се опасяват, че децата им може да попаднат във враждебна среда и да бъдат подлагани на тормоз и подигравки, в случай че попаднат в масово или в смесено училище.
    ==========
    Верно е това .
    Още от малки , тия деца виждат ,че ги гледат с други очи .
    Първия урок за тях е ....що е то ксенофобия. И не само за тях.

    Bukalemun
  2. 2 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Дай сега да не закусваме. А баничката с бозата, мюслито с прясно мляко или яйцата с бекон сутрин да занесем в Столипиново, Факултето , Максуда и т.н . Че много гладни чаавета. Само да питам , ако тълпа роми те нападнат с колове и брадви , че не им харесва закуската, дето си им донесъл , какво правим? Щото е ясно , че ДАНС , МВР и Цацаратура нищо няма да направят.

  3. 3 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2217 Неутрално

    Да има подобрение, от 3 циганчета 1 може да чете !!!

  4. 4 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1197 Любопитно

    От БАН пак са опрегнали коня наопаки. Бедността не е причина, а следствие от неграмотността. Поне в последните 70 години е така. Колкото и да си беден, имаш същото време и задължителен достъп до безплатно образование както и "богатите" българи от други етноси. Поне в България все още е така. Та ако някой е необразован (или е беден щото е необразован), то родителите му трябва да отнесат адекватно наказание (глоба в пари и трудодни или наказателно намаление на пенсии и соц.помощи) щото не са пращали детето си на училище и не са го натискали да учи. И тъпото оправдание "напуска училище за да работи" от кога детския труд в България е разрешен? Ако може да ми посочите име и адрес на фирми или институции, в които работят целогодишно 12-16 годишни граждани на България. Ако някой не учи до 16 години, значи прави пакости и трябва да се налагат наказания и санкции (родителите да полагат извънреден социален труд пред камера, за да няма тарикатлъци, както и проверка на инвалидни права от чужди лекари), а не да се прилъгва със топло мляко и закуска.
    Пътя към ада е постлан с добри намерения и обратното... най-вече обратното.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  5. 5 Профил на anna_illy
    anna_illy
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Нямам нищо против ромските деца... те са деца и не са виновни че принадлежат към този етнос, който си е изградил невероятно лош имидж. Имам против тяхното възпитание и това как влияят на останалите деца. От личен опит и наблюдения мога да заявя, че ромчета, възпитани с ценности като "По-добре да просиш от колкото да работиш." и "Българите ще те издържат, ти раждай за да взимаш помощи.", влияят изключително негативно на българските деца. Примера ми е от масово училище в средно голям град, в който се обучават наравно роми и българи. За съжаление в детска възраст децата са много подвластни на влияния, предимно от средата и от поведението на съучениците си. Не казвам, че самите деца са виновни за това, но е факт, че след контакт с ромчета, българските деца ОСЕЗАЕМО понижиха успеха си до критично ниски нива. Мотивацията за обучение от много добра се превърна в незначителна, дори на места липсва, а единствените нови знания, които българските деца получават в следствие от този контакт са по ромски език. Аз не дискриминирам тези деца, познавам роми, които са изключително надарени и интилигентни личности, но са станали такива благодарение на доброто възпитание получено от родителите си. И за съжаление, ако първо не направим нещо по този въпрос, не само нивото на образованието ще се понижава настъпателно, но и безработицата ще достигне космически нива. на собствен гръб се налага да изпитам лошите последствия от контакта на зле възпитани ромчета с български до скоро ученолюбиви и любознателни деца...... и безкрайно много съжалявам, не себе си, а родителите на децата, допуснали израстване без морал и ценности.

  6. 6 Профил на sophia_gr
    sophia_gr
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Трето поколение цигани в Столипиново вече не знаят български. Кой им е виновен за това? http://www.segabg.com/article.php?id=861591
    В Германия има доста случаи на трето поколение турци, които не говорят немски. На тях германците и Германия ли са им виновни?
    Не прехвърляйте проблема върху българите. Гнусно е. Никой не е забранил на циганите да ходят на училище. Оттам се почва.

  7. 7 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    Първо, когато авторът говори за образование е хубаво поне да може да брои. А не след точка 4. да следва точка 6., както е във статията.
    Второ, твърдението, че "За ромите често е много по-лесно да се интегрират в чуждестранни общества, където предразсъдъците спрямо тях не са здраво вкоренени, отколкото в българското." е художествена измислица. Само да напомня, че преди няколко години Франция върна в България стотици роми. Това не е "успешна интеграция на Запад".
    Трето, достъпът до университети у нас въобще не е труден при положение, че вече се приемат хора с тройки от матурите. Завършването на университет също е сравнително лесно, дори на човек да му останат "висящи" изпити, накрая ги изтиква.
    Четвърто, голяма част от т. нар. "предразсъдъци" са неудобна истина в очите на либералите, която модерната "политическа коректност" се опитва да задуши. Извинявайте, но ако 3 от 5 обира в моя собственост са разкрити и извършителите във всички случаи са били роми, какво мнение очаквате да си съставя? Това не е предразсъдък. Защо няма негативно отношение към етническите турци, арменци и евреи в училищата?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  8. 8 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    Ранно отпадане на ромчетата от училище. И "белите" доволно потриват ръце. Щото "парите /държавните/ следват ученика".

    Сбъркана логика!

    "Парите чакат децата в държавното училище" ??? - На който не му харесва да учи с ромчета, прав му път към частните училища. Но без да си влачи държавните пари на сиджимка. Парите остават за подпомагане на изключваните по бедност.

    "Парите следват ученика" определено храни олигархия в тази сфера.

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10159 Неутрално

    10 неща, които могат да променят света на ромите :)

  10. 10 Профил на Longanlon
    Longanlon
    Рейтинг: 1445 Неутрално

    Дискриминация, "нерешени проблеми в социалната система" кацнал бръмбар на трънка и започнал да дрънка.

    Бедността е единствения от споменатите фактори, който има значение, останалото са празни приказки за харчене на европейски фондове. Другият фактор, който има значение и то голямо, е именно нежеланието за образование и интеграция, колкото и да се прави авторът на ощипан.

    http://kaka-cuuka.com
  11. 11 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 1633 Неутрално

    Те са необразовани, защото такъв им е светогледа. Собственото им поведение ги държи в гетото. Гетата се разтурят и отвътре, спрете да наблягате на външните фактори и да пренебрегвате вътрешните. Ромите имат и са имали същите възможности като другите етноси и само те се провалят така катастрофално.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8868 Неутрално

    Наскоро четох статия за една китайска провинция. малки деца всеки ден изминават километри по съвсем не безопасен път , за да стигнат до училище. Когато не искаш нещо, винаги ще намериш причина, да не го направиш. Когато циганите не са убедени,че това е добре за децата им, пръстта си няма да мръднат да ги водят на училище, макар, че не работят. Само с принуда трябва да се работи с тях, те от друго не разбират.

  14. 14 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1962 Любопитно

    а ромската култура? щото там има някои неща абсолютно не съвместими с живот в едно модерно богато общество. бракове на по 14 години, незачитане на закони ами на мешерета и тн. и тн. Тези неща как ще бъдат изкоренени?

    К** за руслямският халифат и емира ал Джуджани!
  15. 15 Профил на koalimar
    koalimar
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Питам - ако едно българско момиче роди на 12 години, ще успеят ли да намерят бащата за няколко дена? Мисля, че да. Защо на "брятята" им се позволява да си правят деца на по 12 и няма нито един, който да е обвинен в педофилия? Оставете обтекаемите доводи, кажете защо за тях законите не важат! Понятието "културни особености" трябва да се забрани защото зад него се крие неспазването на всевъзможни закони. Цялата истерия с интеграцията на ромите е параван за прибиране на пари от фондации и програми. И разбира се, че държавата е виновна - неграмотните избиратели са най-привлекателни.

  16. 16 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 4047 Неутрално

    Не е сериозно и отговорно по такъв важен проблем да се пише, че "причината за тази огромна просветна пропаст не се корени в това, че ромите не желаят да се образоват. Основните предпоставки са свързани със социалната изолация на етноса, дискриминацията спрямо него..." В статията са посочени основни препятствия /според автора/ пред ромчетата, за да бъдат те образовани. И нито едно предложение за решението им. Авторът, като журналист, пишещ в защита на човешките права, би следвало да знае, че такъв тип статии не са ползотворни.
    На мене лично статията ми бе от полза, защото научих какво е името на последната песен на Азис, даже чрез заглавието прочетох част от текста. :)

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  17. 17 Профил на stoyaniva
    stoyaniva
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Моето скромно лично мнение е, че повечето коментатори под статията са се справили значително по-добре от нейния автор. И показват доста по-добро познаване на реалните проблеми. Понеже не мога да поставя повече от един плюс под съответния коментар, правя го тук. Плюсове за:

    До коментар [#16] от "Bramasole":


    До коментар [#15] от "koalimar":


    До коментар [#14] от "lol":


    До коментар [#13] от "Роси":


    До коментар [#11] от "nemeria":


    До коментар [#10] от "Longanlon":


    До коментар [#7] от "majorman":


    До коментар [#6] от "sophia_gr":


    До коментар [#5] от "anna_illy":


    До коментар [#4] от "gost22":

  18. 18 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    "Противно на обществените възприятия обаче, причината за тази огромна просветна пропаст не се корени в това, че ромите не желаят да се образоват."

    А ромите желаят ли да се образоват? Какво част от върастните посещават вечерни или обществени училища? Или пак се смучат глупости от пръстите за да се усвояват грантове, уж за ромите, амо влизат в джоба на глупендера.

    " За ромите често е много по-лесно да се интегрират в чуждестранни общества, където предразсъдъците спрямо тях не са здраво вкоренени, отколкото в българското. "

    В коя чужбина, бе "умнико"? В Норвегия им забраниха да стъпват в центъра и в градски транспорт; от Франция ги върнаха със самолет; в Швеция просяците ги екстардират със всеки полет от Стокхолм и черен печат; в Германия са ги турили в гета за да не се разпространяват кражбите и да контролилат кой за какви социални помощи лъже.

  19. 19 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Любопитно

    "Нерядко родителите им нямат и средства да купят прилични обувки, зимни дрехи и училищни пособия, с които да изпратят детето си на училище. "

    Как да имат като са накупили по няколко телевизора, сателитни чинии, музикални уредби и алкохол докато свършат парите!?

  20. 20 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Този анализ изобилства от спорно поднесени твърдения. За жалост, не поставя на масата възможни решение. Като оставим настрана вините и емоциите, подходът към тези проблеми може да е чисто утилитарен и да отговаря на един основен въпрос:

    Може ли обществото/държавата да управлява социалното инженерство така, че една част от обществото, което има добре известни специфики, да се конвертира от получатели, в даватели? И ако е отговорът е "да" и "трябва", значи цялата държавна машина се впряга в това и просто започват да се спазват стриктно законите, добавят се и нови мерки тип морков/тояга и преобразуването започва...

    Ние като общество в общи линии нямаме и друг избор, защото иначе ни чакат етнически конфликти и обща мизерия.


  21. 21 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    абе положението ''исках да се образовам, ама нямах желание...''

    децата ако ги оставиш никога няма да искат да учат, затова за мен проблемът са родителите, само дето при ромите вече има 2-3-4 поколения които не виждат смисъл да учат, съответно не карат децата си да учат, докато един българин е много вероятно да отвърти 2 шамара на детето си щото е избягало от училище и да го върне

    всичко друго са оправдания, има ли желание, има и начин

  22. 22 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 435 Неутрално

    "За ромите често е много по-лесно да се интегрират в чуждестранни общества, където предразсъдъците спрямо тях не са здраво вкоренени, отколкото в българското."
    Ето един чудесен позитивен стимул. Ако не е достатъчно ефективен, аз лично съм склонен да подпомогна (безвъзмездно) двама роми с еднопосочен билет към чуждестранно общество с недобре вкоренени предразсъдъци.

  23. 23 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4855 Неутрално

    Държава просто няма, за циганите пък разбира се още повече! Кръгът на доверие в нашето общество към държавата и към нас самите е критично нисък, нищо позитивно не може да се случи в подобна атмосфера!

    klimentm
  24. 24 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1031 Весело

    Статията е като попреписана от социализма, а истината е, че липсват първите 7 години.

    Проблемът е културен в по-голямата си част. Някой да знае еквивалент на "напред науката е слънце" на цигански? Къде са лидерите, къде са будителите? Не е виновна държавата, още по-малко българите. Светогледът е определящ. Отношението към това, което правят. Накратко (надпис на фланелка): Мотивацията определя какво правя, а отношението как го правя.
    По-малкият проблем е присъщ на всяка общност, но подозирам някои са по-напред с мат'ряла. При маите още се чудят на цивилизационния колапс. За китайците знаем, че сами са си изгорили корабите в началото на 15-век. Подозирам, че законът за количествените натрупвания на идиоти води до качествени изменения. Дали пък диалектическият материализъм не е напипал нещата.... :D

  25. 25 Профил на Хъм
    Хъм
    Рейтинг: 293 Неутрално

    До коментар [#11] от "nemeria":

    Може би не познавате образовани роми, работещи роми и не знаете на какво отношение се натъкват всеки ден - в университета или в работата.
    Запознайте се, поговорете и чак след това генерализирайте. Поне ще имате и другата гледна точка :)

  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    С не малко от отрицателните по отношение на статията коментари съм съгласен, както и с посочените възражения и критики към тезите на автора, но големия проблем за всички нас, а не за само за циганите е, че без някаква активна форма на интеграция, ние (най-вече тези от нас, които се определят като етнически българи, в диапазона с малко над ниските до високите доходи, сиреч нормалните данъкоплатци) ще загубим.
    Ако нещата продължават така, както досега, по известни причини ние като процент от населението намаляваме, те напротив, с растящата популация се увеличава дела им в обществото.
    Резултата е ясен и видим - или разходите за разни социални форми на подпомагане ще растат, което препятства развитието на много други важни сектори, или предвид наистина ограничените ресурси, ще води до продължаващо обедняване и капсулиране на циганите и респективно до неизбежни тежки социални сблъсъци, за каквито периодични има индикации и в които загубите отново са за всички, но особено много за тези от нас, които могат и искат да живеят нормално.
    И понеже няма как да очакваме, а и никой поне в европейския смисъл на думата няма да допусне да се появи българския аналог на Хитлер, какво друго остава освен да постигнем съгласие като общество и да се хванем с реални и разбира се възможжни мерки за интеграция. Просто няма друга алтернатива, колкото и да се дуят по форуми и митинги разни националисти, мотористи и прочее високо патриотични и с огромен български дух екземпляри.

  27. 27 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 724 Гневно

    Нека авторЪт първо си изясни,както и другите пишещи по темата *цигани*,че в България няма *роми*,има *ЦИГАНИ*!

  28. 28 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3061 Неутрално

    Доколкото усещам, автора се мъчи да ми вмени, някаква вина и да ме натовари с чужди отговорности...! Ами, мисля си, че не е познал!
    Не изпитвам (и нямам намерение) никаква вина, за циганските проблеми! Ама, никаква! Мога да кажа и защо...
    Никой не е отнел правото на циганите да се образоват, ама даже никой не си го е помислял...! Никой не е отнел правото на циганите да работят...! Никой не е отнел правото на циганите да имат законна собственост и да спазват общоприетите неписани норми...! Никой не кара насила, циганките да раждат на 12 години...! Никой не кара насила циганите да живеят в къщи, подобни на кочини...! И най-важното: никой не е изолирал циганите, те сами се изолират и твърдо държат да живеят в тяхната си затворена общност...!
    За голямо съжаление, циганския етнос означава престъпност и проблеми. Трябва да се престане да се говори, само и единствено за правата на циганите! Трябва да започне да се говори, за задълженията на циганите, които са равни с тези на другите, които живеят около тях! Крайно време е, да се спрат лигавщините спрямо циганите и който не спазва правилата и задълженията си, да яде дървото...! Видя се вече, че оправия по друг начин, няма!

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  29. 29 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Колкото ги интегрират арабите и мюсюлманите на запад, толкова ще интегрираме циганите! Ако ще да ги наричаме богове те пак ще си останат такива! Не можем да ги интегрираме (с малки изключения), но можем поне да ги накараме да спазват законите!

  30. 30 Профил на pupil24
    pupil24
    Рейтинг: 298 Неутрално

    До коментар [#25] от "Хъм":

    Не сте се обърнали към мен, но не мога да се сдържа да не отговоря на това изявление - не ни интересуват изключенията, които са сигурно под 1%, знаем че ги има, но те не са представителни за тази общност и може да се каже, че не изобщо ен са част от нея - налуснали са гетото и самото гето вече не иска да има нищо общо с тях и ги отхвърля като един вид предатели (макар че не се изпозлват точно тези думи).

  31. 31 Профил на mushashi
    mushashi
    Рейтинг: 3094 Неутрално

    Как пък все на циганите някой друг им е виновен,че не желаят да се образоват?И в Унгария,Словакия,Румъния,Чехия,Сърбия-и там пак същите проблеми.Дали държавите са виновни или циганите?
    А истината е,че за циганите образованието не е ценност.Те са хора,които не правят дългосрочни планове-за тях е губене на време да учат 17 години и след това да започнат работа за 600 лв заплата.За тях пример е общият работник,който на строежите в Германия изкарва по 2000 евро месечно,сутеньорът,който вади същите пари за два дни или някой търговец,който купува дрехи от Капъла чаршия в Истанбул и ги продава в България.
    И крайно време е да се спре с мита,че циганите са много бедни.Бедни са само най-маргиналните от тях.Но дори и богати за тях образованието не е приоритет и няма й да бъде.

  32. 32 Профил на mushashi
    mushashi
    Рейтинг: 3094 Неутрално

    До коментар [#11] от "nemeria":Може би не познавате образовани роми, работещи роми и не знаете на какво отношение се натъкват всеки ден - в университета или в работата.Запознайте се, поговорете и чак след това генерализирайте. Поне ще имате и другата гледна точка :)
    —цитат от коментар 25 на Хъм


    Познавам образовани и работещи цигани.Над 20 човека.И никой не им прави проблем заради етническият им произход.Напротив-българите се радват,че има интегрирани цигани и гледат да им помагат.

  33. 33 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1595 Любопитно

    Докато материалът на Спасов виси в Дневник и вменява вина на българите, в Смолян стана поредният цигански побой, а асеновградските побойници са на свобода. Спасов, а ако попаднеш на тях, дали ще те познаят като свой защитник?

    Еретик
  34. 34 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1772 Неутрално

    Това означава, че процентът на хората с висше образование сред ромите е близо 40 пъти по-малък от средния за страната.
    ---
    Да очакваме ли учредяване на Ромски Международен Свободен Университет с помощ на Сорос?

  35. 35 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2994 Весело

    "Противно на обществените възприятия обаче, причината за тази огромна просветна пропаст не се корени в това, че ромите не желаят да се образоват."

    През не толкова далечната 1978г. в час по география учителят ни обясняваше, защо е отсъствал предишния срок. Човекът бил командирован в училище във Факултето. Още тогава основният проблем бил, че не могат да докарат циганетата в клас, дори с помощта на кварталния. Колкото се събрали към 10ч. пили подлагани на учебен пшроцес!
    Авторът на тази статия дали смята че може да ходи по водата?

    I Want To Believe
  36. 36 Профил на xali
    xali
    Рейтинг: 3025 Весело

    И за какво си виновен.... да не би на изборите да си направил компромис със съвестта

  37. 37 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#25] от "Хъм":

    Имал съм трима колеги роми в университета - две момичета и едно момче, към всеки един от тях имаше добро отношение, даже едно от момичетата ме покани на сватбата си и отидох - културна работа. После имах дама колеги роми - бях им "началник" както се изразяваха (не само на тях), никой от останалите работници не се е държал лошо с тях и да е показвал някакво разграничение - такова разграничение показаха двамата роми - но не към нас, а към своите - като се изнесоха от махалата и не искаха да имат нищо общо с онези "крадци и престъпници" . Това е моят скромен опит.

    Buh-bye!
  38. 38 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#33] от "Костадин Иванов":

    Този да не е син на Спас Спасов - също пише тук - еднакво са... аре че преди само за намек и отидох в БАН за седмица.

    Buh-bye!
  39. 39 Профил на razbirator
    razbirator
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Автора е написал добре подредена статия, ясна и структурирана, но...скучна. Та това го знаем от 100 години. Дъвчим една и съща дъвка вече четвърт век, а истината е че няма обществена воля за справяне с проблемите. Чалгата, простотията и далаверите са превзели държавата, кадърните естествено ще си ходят, а те като си отидат става такова каквото е в момента.

  40. 40 Профил на Punka's
    Punka's
    Рейтинг: 336 Неутрално

    '' Средното образование не е задължително''
    Тоя, който го е приел това - на три гласувания , в три различни дни , с мнозинство от 2/3 да си взема шапката и гащите И Африка
    Тодор Спасов Ти Не Си Виновен ! Добър Апетит!

    Всичко, което може да се яде, е обект на властта.
  41. 41 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 767 Неутрално

    Верно е това . Още от малки , тия деца виждат ,че ги гледат с други очи .Първия урок за тях е ....що е то ксенофобия. И не само за тях.
    —цитат от коментар 1 на eti mehter



    Не важи само за тях. В България /особено в по-малките населени места/ има преднамерено отношение от учителите и към децата,които не са ромчета,но с бащино и фамилно име окончаващо различно от ''ова'' и ''ов''. Може да са руси ,бели и всестранно развити ,но са неглижирани чак до средно и висше. Винаги им се отнемат единици от успеха ,за да бъдат подарени на дебилчета с фамилия на ''ов'' и ''ова''.
    И тук въобще не става дума за единици бройки.


  42. 42 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    С риск да бъда баннат ще кажа истината, а тя е, че автора е изпльоскал едно огромно словесно г.вно. Нищо от написаното не е вярно и всъщност затвърдява мнението, че за маргинализирането на нашите цигани сериозна роля играят, такива като автора и спонсориращите ги фондации, а целта е да цуцат мангизи за интеграция и опазване на човешките права, като на практика не вършат нито едното, нито другото. За разлика от писурашката аз с цигани съм работил и знам, че когато искат, могат да се интегрират и отношението към тях е, каквото е към всеки друг. Такива цигани обаче не се връзват на глупостите на автора, децата им учат, следват и в крайна сметка живеят нормален живот. Който иска, намира начин, който не иска, намира оправдание.

  43. 43 Профил на nej05526518
    nej05526518
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Да запомним това име - проф. ИЛОНА ТОМОВА! Благодарение на такива "учени" които не са се освободили от идеологическите предрасъдаци проблема с циганите не е решен, а се задълбочава... Очевидно статията е поръчкова, но обществото тябва да е наясно все пак с ИСТИНСКИТЕ ПРИЧИНИ:
    На първо място: ЦЕННОСТНАТА СИСТЕМА. Образованието далеч не е всред приоритетите в ценностната система на циганите. ценностите които изповядват циганите не съвпадат с нашите, разбирай българските, разбирай европейските, разбирай христианските...
    Ако беше бедността, още при социализма проблема щеше да изчесне, при почти 100% заетост и възможности за трудови доходи.
    За съжаление в Европа проблемът с циганите никъде не е решен, въпреки изобилните социални помощи... май по същите причини както у нас.

    На второ място: СЕМЕЙСТВОТО. Майка ми, бог да я прости, преподаваше пет години математика в училище Найден Геров, Столипиново. Цели цигански класове идваха у нас - децата циганчета бяха жизнерадостни, сърдечни ... като всички деца. Майка ми се учудваше, че бързо напредват в математиката и с малко постоянство не се различават от българчетата, но... случили се да отсъстват само седмица, само седмица да останат в къщи, регресът беше пълен. Всичко изградено с месеци се връщаше в начална фаза.
    И днес семейната среда налага "сбърканите" цигански ценности, твърдо, брутално, бих казал безмилостно. Никому който иска да е като българите, не се прощава...

    ДОКАТО СЕ ПОДКРЕПЯ ЦИГАНСКАТА ОБЩНОСТ, ТАКАВА КАКВАТО Е, ЧРЕЗ ФОНДАЦИИ, НПО-ТА, БЕЗ ДА СЕ АТАКУВАТ ЗА ПРОМЯНА ЦЕННОСТИТЕ НА ЦИГАНСКОТО ОБЩЕСТВО, ЗА КАКВА ИНТЕГРАЦИЯ ЩЕ ГОВОРИМ, ЗА КАКВО "ВКЛЮЧВАНЕ"...

    Всичко останоло, написано от проф. ИЛОНА ТОМОВА са "клишета" в нечия угода. Не познавам проф. ИЛОНА ТОМОВА и не мога да давам оценки за умствени и интелектуални възможности, за това приемам, че безрамно "слугува" на някого, както, впрочем, и циганите демонстрират "ОСЪЗНАТА БЕЗПОМОЩНОСТ" - виж програмите EMPOWERMENT на Световната банка .

  44. 44 Профил на mushashi
    mushashi
    Рейтинг: 3094 Неутрално

    До коментар [#43] от "nej05526518":

    Точно така е.Моята майка също беше преподавател близо 40 години в прогимназия.Имаше желание да работи дори ,след като навърши пенсионна възраст ,но се отказа,защото в селското училище останаха само цигани.Каза ми,че се пенсионира,защото отива на работа,за да научи своите ученици,а циганите просто нямат желание да научат каквото и да е било.Останалите учители просто вдигат ръце и само формално преподават учебен материал,нарочно не пишат двойки на циганите и не ги оставят на поправителен.Имитира се дейност без никакви резултати.Не случайно на матурите цели цигански класове изкараха двойки,въпреки занижените критерии.
    Но проблемът не е само български.Имаше статии как немски учителки буквално получават нервни кризи и напускат работа,защото не могат да издържат да преподават на цигани.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах