Красива памет

Лъвът от съборения паметник на Първи и Шести пехотен полк на Желязната първа софийска дивизия, разрушен при строежа на НДК и монумента "1300 години България"

© Велко Ангелов

Лъвът от съборения паметник на Първи и Шести пехотен полк на Желязната първа софийска дивизия, разрушен при строежа на НДК и монумента "1300 години България"



Известен и признат художник получава поръчка за голяма картина. Той скицира композицията, рисува контурите на фигурите и възлага на чираците си да ги завършат. Когато картината е вече готова, една от фигурите ярко се откроява сред другите, магнетично привлича и задържа погледа. Тя не е централна, но вниманието на зрителя се насочва именно към нея, периферията става център и погледът само бегло преминава през другите фигури от композицията, за да се задържи върху ангела в долния ляв ъгъл. Така гледал своята картина "Кръщение Христово" и всепризнатият майстор Андреа Верокио. Погледът му не слизал от ангела в долния ляв ъгъл, нарисуван от неговия 15-годишен чирак Леонардо да Винчи. Легендата украсява смайващата случка, като казва, че Верокио се заклел повече да не хваща четка. Така той приключил своята кариера и така започнала много по-славната кариера на гения Леонардо.


Година след година неговият гений се утвърждавал. Той е останал и до днес като един от най-великите майстори на четката, на длетото, на архитектурата, на поезията – може да се каже на всички области на изкуството и знанието. Но колкото и да е признат неговият гений, и до днес той е оспорван, отричан и подлаган на критични оценки.


А. Верокио и Л. да Винчи, Кръщението на Христа, 1475 г

© Портал

А. Верокио и Л. да Винчи, Кръщението на Христа, 1475 г




В света не съществува нищо общоустановено и общоприето. Всичко се оспорва или възхвалява. Геният и талантът събират най-много мълнии срещу себе си. Въпреки това имената на хиляди творци остават във вековете. Верокио е бил признаван от своите съвременници, но в един миг е прозрял гения и се е преклонил пред него. Не е заговорила завистта, не го е прогони от ателието си, не е употребил силните си позиции пред силните на деня, за да го смаже и унищожи. Не, поклонил се е пред гения.


А този ангел в долния ляв ъгъл на картината стои там и до днес. Всеки може да го види и да го съпостави с другите фигури в картината. И всеки може да види, че са несравними. Винаги, когато правим оценка, ние подхождаме със своите субективни критерии. В изкуството обективни критерии не съществуват. Въпреки това ние защитаваме своите преценки с ярост. Това е лошо, защото се озлобяваме срещу хората с различно мнение от нашето. Но е и хубаво, защото обратното означава някакъв цензор да налага своята преценка като единствено меродавна.


Шедьовърът е оспорван и неоспорим. Талантът е нападан и непобедим.


Най-скъпо оценяваният художник от български произход днес е Кристо. От мнозина той е превъзнасян и оценяван като гений. При някои подбудите са естетически, при други снобски. Трети отричат изкуството му и го осмиват. Той продължава да създава своите произведения, без да робува нито на снобите, нито на присмехулниците. Това е пътят на всеки истински творец. Всеки шедьовър има своите критици, но ако изкуството робува на критиката, ще се превърне в занаят. Обективните критици, които са готови да преглътнат своето его и да се преклонят пред гения, се срещат по-рядко от самите гении.


У нас през годините на соца критиката беше превърната в идеологически инструмент. Критиката беше гилотина. Критиката вземаше жертви. Този рефлекс е жив и до днес. Критици, отхранени в онази школа, никога не могат да постъпят като Верокио. И не заради естетическата си слепота, а заради политическото си кривогледство. От години възхваляват мними естетически достойнства на рушащата се железобетонна конструкция в центъра на столицата като авангардно произведение на изкуството. Критериите на обществените мемориали са други. Никой автор не може да налага своите естетически вкусове чрез паметник, поставен на обществено място. Обществото приема или не приема един паметник.


Ако авторът харесва своето произведение, а обществото го отхвърля, той не може да го натрапва на обществото. Критериите на оценка не подлежат на оценка. Кристо на никого не натрапва своите плаващи кейове. Авторът на железобетонната конструкция не само защитава своето произведение, но го натрапва. Съвсем закономерно защитниците на соц-естетиката стигнаха до там, че извършиха среднощна саботажна акция в защита на безформената железобетонна грамада.


Каквито са им вкусовете, такива са им и методите.


Железобетонната конструкция била част от историята. А разрушеният от тях мемориал с издълбани хиляди имена на храбреци, пролели кръвта си за България не е ли част от историята! Почти във всяко българско село има войнишки паметник на загиналите във войните по различни фронтове. Тези паметници са на най-централните места. Поддържат се, обгрижват се, тачат се. Само в столицата такъв паметник няма, защото е кощунствено разрушен, за да бъде издигната на негово място мегаломанската железобетонна конструкция. Това се е случило във времето, когато идеологията е формирала естетиката.


Тази идеология разруши хиляди уникални църкви в Москва. Същата идеология срина центъра на Букурещ, за го замени с необарок по вкуса на вожда си Чаушеску. Подобна идеология сега задръсти Скопие с бутафорни паметници. Времето на идеологизираната естетика не продължи дълго, но дамгоса трайно душите на няколко поколения.


Днес е нелепо и ретроградно идеологическите барикади да бъдат бранени с естетически мотиви.


Талантливото и красивото нямат нужда да бъдат бранени, те се открояват както ангелът в долния ляв ъгъл на онази картина. Верокио можеше да отрече таланта на своя чирак, но с това само щеше да опозори името си. Както сега опозоряват имената си защитниците на една безформена железобетонна грамада.


Паметникът "1300 години България" пред НДК с подпаления кран

© Цветелина Белутова, Капитал

Паметникът "1300 години България" пред НДК с подпаления кран


Нужно е да се загасят фитилите на коктейлите "Молотов". Нелепо и недостойно е да се приписват естетически достойнства на идеологическите монументи. Нужни са ни човешки паметници, пред които могат да се поставят цветя, а не идеологически грамади, които да смазват човека.


Иска ми се да доживея да видя как правнуците на някой редник, чието име е издълбано в мраморните плочи, свеждат глава и поставят цвете. Това е истинската българска памет. Паметта трябва да бъде красива. Паметниците също трябва да бъдат красиви.


"Дневник" препечатва текста от портала "Култура"


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 375 Неутрално

    крайно време е България да стане нормална държава! крайно време е да се отървеме от заблудата, че русия ще ни даде нещо полезно, няма да стане! Бъдещето на България е между свободните, демократични и с върховенство на закона държави, всички които са на запад, не на изток!

  2. 2 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    "Година след година неговият гений се утвърждавал. Той е останал и до днес като един от най-великите майстори на четката, на длетото, на архитектурата, на поезията...""

    Може ли Теодора Димова да посочи и една творба излязла под длетото на Леонардо?

    ""Каквито са им вкусовете, такива са им и методите.""

    Безусловно. И обратното важи с пълна сила. Каквито са им методите, такива са им и вкусовете.

  3. 3 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Благодаря на Дневник и особено на Теодора Димова за точните думи и анализ за истинските паметници в България.
    А не за онези грандомански,изградени с парите на всеки един от нас и напомнящи за черните комунистически,а и посткомунистически времена.

  4. 4 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    Частта с тезата, че не може някой автор да ни налага естетическите си виждания за "паметници" ми хареса много. Нито това пред НДК, нито МОЧА някой ги приема за паметници - всички ги смятат за идеологически символи (включително защитниците им, те за това и ги бранят толкова яростно).

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  5. 5 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3637 Любопитно

    До коментар [#4] от "Тюфлекчия":
    . Съвсем закономерно защитниците на соц-естетиката стигнаха до там, че извършиха среднощна саботажна акция в защита на безформената железобетонна грамада.
    =========
    Това ли те впечатли ?
    Само че нека не забравяме ,че и това е история.....

    Bukalemun
  6. 6 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    Въобще не можах да схвана какво искаш да кажеш. Написал съм ясно какво точно ми е харесало. Кое е история? Грозотията пред НДК ли?

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  7. 7 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    история е колкото Ердоан е наследник на Ататюрк.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  8. 8 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    Напоследък много статии против петохйника. И в резултат взеха да се появяват хора, които безкористно го харесват. Много от тях даже без да са го виждали, струва ми се.

  9. 9 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    Между другото, лъвът горе няма да го харесам, даже ако до него сложат посмъртната маска на бабата на мастър Йода.

  10. 10 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Събаряй! Няма нито историческа, нито естетическа стойност. Отделно ще се възстанови разрушената правда.

    Няма шики-мики.
  11. 11 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3637 Неутрално

    Историята не е фризьорски салон. К.асива , грозна .....това е!
    Може да се срамуваш от историята си , но да я отрачаш или унищожаваш , си е престъпление.
    До коментар [#6] от "Тюфлекчия":

    Bukalemun
  12. 12 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6446 Весело

    Нерде Леонардо, нерде бай Явашев...нерде лакоми грантаджийки!
    До коментар [#11] от "eti mehter":

    karabastun@abv.bg
  13. 13 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Историята не е фризьорски салон. К.асива , грозна .....това е!Може да се срамуваш от историята си , но да я отрачаш или унищожаваш , си е престъпление.
    —цитат от коментар 11 на eti mehter

    Но не може да се живее в миналото. По твоята логика трябваше във всеки двор да се запази старата кирпичена къща и до нея да се построи новата. Старите коптори да не ги разрушаваме, за да знаем как са живели дедите ни?

  14. 14 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Брех, този текст на Димова ме изненада. Добър е.

    Аз не 'виждам', че фигурите в картината на Верокио са 'несравними' - много повече ме впечатлява Исус отколкото въпросният ангел, но приветствам идеята, че паметниците за да станат именно 'паметници', трябва да бъдат ПРИЕТИ, иначе не става.

    Макар оценката в изкуството да е крайно субективна, идеологията зацапва винаги, ама винаги и най-красивото нещо.

  15. 15 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2530 Весело

    До коментар [#11] от "eti mehter":"Историята не е фризьорски салон. К.асива , грозна .....това е!
    Може да се срамуваш от историята си , но да я отрачаш или унищожаваш , си е престъпление. "

    Браво, "eti"! За мен, това важи с пълна сила! Историята, трябва да е Истината, а не обсесията на псевдоисторици, искащи да напудрят, част и очернят друга част, според предпочитанията си!

  16. 16 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#11] от "eti mehter":

    Никой не може да отрече или унищожи историята. Типичен пример е Арменският геноцид - колкото и да се пенявят турците, той си е исторически факт.
    В случая става дума за разрушаване на едно грозно и опасно творение, което всички мразят, с цел да се възстанови един паметник издигнат като израз на почит към загиналите във войните синове на България (българи, турци, евреи, арменци, роми и всякакви). Да приравняваш някакъв железобетонен нонсенс с "историята" е просто смешно.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  17. 17 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    До коментар [#11] от "eti mehter":

    Всъщност не е така. Грозното от историята, което е натоварено с много негативни емоции, трябва да се премахва.

    Не самата история, а нещата символизиращи негативна идеология. Иначе и досега щяхме да сме си на всеки ъгъл с купища статуи на Ленин, Сталин и прочие комунистически идоли, щото да ги унищожаваме е престъпление, нали?

  18. 18 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2530 Любопитно

    До коментар [#17] от "areta":"Не самата история, а нещата символизиращи негативна идеология. Иначе и досега щяхме да сме си на всеки ъгъл с купища статуи на Ленин, Сталин и прочие комунистически идоли, щото да ги унищожаваме е престъпление, нали?"

    Любопитен съм да коментираш, съществуващия в централната част на Париж, булевард "Сталинград", от гледната си точка по-горе?!

  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7938 Неутрално

    По-добре не може да се каже.

  20. 20 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2986 Любопитно

    ОК грозилището е вече минало така или иначе. Интелектуалските есета са след дъжд качулка. Един друг въпрос вълнува хората напоследък. Но тук няма нито дума за МОЧА?... А сега е време да се говори именно за окупатора-солдат. Браво, Димова.

  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9101 Неутрално

    Паметта и паметниците са отражение на душевността на водачите на нацията. Като ги гледам, скърбя за лишият ни избор през десетилетията до днес...

  22. 22 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4405 Весело

    До коментар [#18] от "batzdravo":

    Франсетата не са сърбали попарата ни на Сталинград ни на руснаците толкоз е просто!

    klimentm
  23. 23 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4405 Весело

    До коментар [#11] от "eti mehter":

    Ти как би понесъл един Хитлерщрасе в Берлин или булевард Минчо Минчев в Кърджали?

    klimentm
  24. 24 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Основният извод от цялата тая история е, че комунизмът си отива. Ужасно бавно и мъчително, но си отива!
    Спете спокойно, деца!

    П.П. Вижте ми подписа...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  25. 25 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2950 Неутрално

    ОК грозилището е вече минало така или иначе. Интелектуалските есета са след дъжд качулка. Един друг въпрос вълнува хората напоследък. Но тук няма нито дума за МОЧА?... А сега е време да се говори именно за окупатора-солдат. Браво, Димова.
    —цитат от коментар 20 на Lemmy


    МОЧА, Альоша и подобните на тях рускосъветски плашила трябва да се бутнат НЕМЕДЛЕННО! Само тогава може да се каже, че България е направила първата крачка към декомунизацията си и превръщането си в нормална цивилизована европейска държава.

    Левичарството е детската болест на комунизма
  26. 26 Профил на Кърти Вонегът
    Кърти Вонегът
    Рейтинг: 767 Разстроено

    Иска ми се да доживея да видя как правнуците на някой редник, чието име е издълбано в мраморните плочи, свеждат глава и поставят цвете.
    ---------------------------------------------------------------------

    Загиналите в двете световни войни,раздухани от немския реваншизъм, подкрепени от българския манархо-фашизъм, едва ли толкоз достойни, за да им слагаш цвете на плочата!

    Каноненфутер са били, горките!

    Левичарството е детска болест на дементни бивши комунета, сега се пишат за "десни"!
  27. 27 Профил на Кърти Вонегът
    Кърти Вонегът
    Рейтинг: 767 Весело

    Нерде Леонардо, нерде бай Явашев...нерде лакоми грантаджийки!До коментар [#11] от "eti mehter":
    —цитат от коментар 12 на karabastun


    Напоследък във всеки анализ се търсят някакви отправни точки, така пишат Дайнов, Смилов и всички останали публикувани тук анализатори!

    За да си продадат написаното, но не винаги им се получава, както е станало тук!

    Левичарството е детска болест на дементни бивши комунета, сега се пишат за "десни"!
  28. 28 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2950 Неутрално

    Иска ми се да доживея да видя как правнуците на някой редник, чието име е издълбано в мраморните плочи, свеждат глава и поставят цвете. ---------------------------------------------------------------------Загиналите в двете световни войни,раздухани от немския реваншизъм, подкрепени от българския манархо-фашизъм, едва ли толкоз достойни, за да им слагаш цвете на плочата!Каноненфутер са били, горките!
    —цитат от коментар 26 на Кърти Вонегът


    Както винаги страхотно неподготвен. Не е учудващо за потомствен комунист. Др. щуцер, да ти напомня вие кои славите - русия(отсега нататък ще изписвам матушката ви с малка буква.
    И да ти напомня нещо от не много далечната история: "Оправдать никого не следует!” Това е гневното нареждане от Москва на Георги Димитров до съратника си Трайчо Костов в София. Радиограмата е от дек. 1944 година и се отнася до присъдите, които т.нар. "народен съд” трябва да издаде по заповед на Москва.
    Никой не трябва да бъде оправдан, присъдите трябва да са максимални, народните представители и министрите трябва да бъдат пометени "с желязна метла”, крещи от Москва "вождът на българския народ Георги Димитров – включително и в речите си, публикувани още в първите дни на октомври 1944 в "Работническо дело”.

    Левичарството е детската болест на комунизма
  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    Недоумявам защо ''Култура'' и Дневник продължават да публикуват блудкавия кич, излязъл изпод тривиалното перо на Димова, наподобяващ посредствено есе на гимназистка.
    Това, което става пределно ясно е, че Димова има съвсем повърхностни и банални познания в областта на изкуството и всички, свързани с него проблеми.

  30. 30 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    До коментар [#14] от "areta":''Аз не 'виждам', че фигурите в картината на Верокио са 'несравними' ''

    Теодора просто е цитирала безкритично измишльотините на Вазари.

  31. 31 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    До коментар [#15] от "batzdravo":

    Би ли ни обяснил по какъв начин демонтирането на едно полуразрушено, некадърно построено и посредствено творение на художник, лакей на комунистическия режим, би заличило историята?

  32. 32 Профил на Кърти Вонегът
    Кърти Вонегът
    Рейтинг: 767 Любопитно

    И да ти напомня нещо от не много далечната история: "Оправдать никого не следует!” Това е гневното нареждане от Москва на Георги Димитров до съратника си Трайчо Костов в София. Радиограмата е от дек. 1944 година и се отнася до присъдите, които т.нар. "народен съд” трябва да издаде по заповед на Москва.
    Никой не трябва да бъде оправдан, присъдите трябва да са максимални, народните представители и министрите трябва да бъдат пометени "с желязна метла”, крещи от Москва "вождът на българския народ Георги Димитров – включително и в речите си, публикувани още в първите дни на октомври 1944 в "Работническо дело”.
    —цитат от коментар 28 на GreenEyes


    Много подробности от кухнята знаеш, бившо комуне ли си?

    Народният съд бе наложен на България от победителите във ВСВ, в България той играе ролята на Нюрнбергски процес. Осъдени са на смърт главните виновници за въвличане на БЪлгария във ВСВ на страната на ХИТЛЕРИСТКА ГЕРМАНИЯ!

    Съответно има наказани за окупацията от България на съседни държави, от рода на жена ми е осъден на разстрел заместник шеф на българската полиция в Скопие. Помагал е в конвоиране на солунските евреи в концлагерите на Райха.

    Така че не реви за "жертвите" на Народния съд, наложен принудително на България от Англия, САЩ и СССР!

    Левичарството е детска болест на дементни бивши комунета, сега се пишат за "десни"!
  33. 33 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#31] от "princess_x":

    "Защитниците" на тази грозотия, поради мотивите , които ги водят, а те са омраза, породена от загубата на привилегии и власт, не правят разлика между историческа памет като морална, гражданска категория и символите на комунистическия режим. Тази бетонна грамада е паметник на идеологията на БКП, а не паметник на историята на България.Поздрави!

  34. 34 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    До коментар [#33] от "glaxo":

    За съжалеиние има млади хора, които се поддават на пропагандата, както го показва "bogomol" под статията на Тони Николов - той дори ме обвинява в нацизъм, в омраза към ''вековната ни история'' и че съм била обявила Пикасо и модернизма за ''простащина''!!! Пикасо, който е един от любимите ми художници!
    Така се получава, когато няма мислещи глави, а само фанатизъм - те преиначават и очевидните факти.
    Поздрави! :)

  35. 35 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#34] от "princess_x":

    На този многознайко"bogomol" ( за ваша информация)в мой коментар # 83 към публикацията на Тони Николов, съм му написал следното:

    "Много сте млад и зелен, за да давате оценка или правите алогични асоциации за времена и исторически процеси , за които само сте чел или чул.Този бетонен бункер е символ на идеологията и перфидния "патриотизъм," на грандоманията на комунистическата диктатура. Сиреч е знак (като други десетки из цялата страна) на идеологията на БКП и тоталитарната държава. Той няма нищо общо с историческата памет и на тъпоумното клише за българщината.Какво е българщина по комунистически, да ми обясните? Че ни вкарваха в мазетата СГУ на ДС на пл."Възраждане" за това , че слушаме "упадъчна музика" или по донос на вербувани колеги, че сме говорили с презрение в "Грозд" за преподавателите (комунистически креатури, повечето бивши партизани , или завършили в Москва подлизурки) по диамат, истмат, история на БКП, КПСС или научен комунизъм. Или не си чувал за това , че държавните изпити в СУ освен предмета по специалността, задължително вървеше с изпит по "История на БКП" . И че детството ми мина сред разрушена от англо-американските бомбардировки София, купонна система с мизерни дажби , а студенството ми с един панталон, и преправено сако от дядо ми, обувките ми бяха с 4 пъти сменени подметки, щото нови не се продаваха, а мечтата ми да имам шушлеково яке се сбъдна, когато ме пуснаха през 70-те години да отида до роднините си в Дрезден? А за комунистическите подлоги , като автора на този "паметник" имаше много екстри, включително и достъп с бележки до ресторанта на хотел "Рила" където можеха да си доставят банани и мандарини, които до 80-те години не бяхме виждали. През 1953г. боледувах от жълтеница и казаха , че е хубаво да ми намерят лимони, и добре , че имах роднини в Пловдив, та ми пратиха 3 лимона от дръвчето си на стайния лимон. А Гърция , момче, си беше пак там , но лимони не се внасяха, а имаше пари да се поддържат 1000 км. телени мрежи и 10 000 граничари , които да пазят някой да не избяга, или да не дойдат американските шпиони!..."

  36. 36 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    До коментар [#35] от "glaxo":

    Благодаря ви, както винаги коментарът ви е написан не само въздействащо, но и аргументирано и е удоволствие да се чете.

    :)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах