Какво точно ще председателства България - след спекулациите и преди "фалшивите новини"

Какво точно ще председателства България - след спекулациите и преди "фалшивите новини"

© STEPHANIE LECOCQ, ЕРА



В разгорещената дискусия относно проблемите по подготовката на логистиката за ротационното председателство (ремонта на НДК) има и нещо, което можем да наречем "всяко зло за добро".


"Злото" е, че общественото внимание се насочи предимно към този проблем, който безспорно вреди на образа на страната ни и отклонява дискусията за председателството в неплодотворна посока. Какво тогава е "доброто"? "Доброто" е, че цялото българско общество научи, че България ще бъде ротационен председател. Това обаче не е успокоително, защото не е достатъчно. Ако вече всички знаят, че нещо ще се случва, не са много тези, които разбират какво точно ще се случва по време на председателството. Твърдя това съвсем убедено, следейки изказвания на политици и коментари в някои медии и дискусионни форуми.


Първият въпрос, по който би следвало да има яснота, е какво точно ще председателства България. Някои твърдят, че ще председателстваме Европейския съюз, други заявяват, че ще председателстваме Европейския съвет. (Доналд Туск вероятно няма да е щастлив от подобно изказване.) И двете твърдения са неверни. Всъщност България ще бъде ротационен председател на една от институциите на Европейския съюз, а именно на Съвета (познат като Съвета на министрите). Защо това е важно? Важно е, за да бъде разбрана ролята на председателството, за да не се създават свръхочаквания, че то може да направи невъзможното в Европейския съюз.




А това предполага елементарно разбиране на процеса на вземане на решения в ЕС: Европейската комисия е тази, която прави предложенията за законодателни актове, а Съветът работи по тези предложения. Статистиката е най-доброто доказателство за активната законодателна роля на Съвета – годишно Съветът одобрява средно около 200 регламента, 50 директиви, 50 решения. В този смисъл ротационното председателство е "зависимо" от потока на законодателни предложения от страна на Европейската комисия и от степента на съгласие по тези предложения в Съвета. Търсенето на консенсус по законодателните предложения е една от най-важните задачи на ротационния председател. Съществува дори твърдение, че ротационното председателство е стегнато в "институционален корсет", тоест неговата основна дейност е силно зависима от предложеното законодателство и етапа на неговото обсъждане. На практика около 80% от дневния ред на ротационното председателство е зададен предварително, особено що се отнася до законодателството.


Администрирането и координацията са една от най-съществените и най-трудоемките функции на всяко ротационно председателство.


Председателството отговаря за подготовката и координацията на работата на Съвета чрез разработването, оформянето и разпространението на съответните документи, своевременна подготовка, свикване и ръководене на многобройните срещи в различен формат (средно по време на едно ротационно председателство се провеждат около 2000 срещи на различни нива и около 80 формални и неформални заседания на различните конфигурации на Съвета на министерско равнище).


Председателството трябва да осигури доброто протичане на тези заседания както чрез определяне на приоритетите в дневния ред, така и чрез проявяване на нужните умения за разрешаването на възникнали проблеми или напрежения, чрез формулиране на подходящи предложения за решаването им. Това изисква активна предварителна работа по подготовката на заседанията.


Координацията и администрирането са важни и от гледна точка на взаимоотношенията в институционалния триъгълник Европейска комисия – Съвет – Европейски парламент. Ротационното председателство трябва да поддържа непрекъсната връзка с Комисията и Парламента, за да може да осигури безпроблемното и навременно придвижване на всички документи и подготовката на съответните срещи.


Оттук логично произтича следващият въпрос, по който трябва да има разбиране – защо ротационното председателство ще получи "наследени" задачи от предшестващото председателство.


Наследените задачи са в резултат от процеса на вземане на решения в ЕС – приемането на законодателни актове в ЕС е сравнително дълъг процес, изискващ съвместяване на интереси и постигане на трудни компромиси. Не е възможно в рамките на шест месеца, колкото трае ротационното председателство, да бъде приключена една законодателна процедура. Не е и случайно, че от 2006 г. се въвежда осъществяването на ротационните председателства в «тройка». Идеята за групирането на председателстващите държави в «тройка» е свързана с необходимостта от приемственост и по-голяма свързаност на приоритетите. Подготовката на 18-месечната програма е обща отговорност на трите държави, но всяка държава от тройката подготвя своя 6-месечна програма, която е в съответствие с общата програма и с политическия дневен ред на Европейския съюз.


Приоритетите на общата програма обхващат по-широк кръг области на европейската интеграция. По този начин се дава възможност на всяка от трите страни да акцентира върху своите специфични приоритети, но едновременно с това да бъде осигурена приемственост. През целия период на 18-месечното председателство държавите от "тройката" поддържат интензивни взаимоотношения. Яснотата по този въпрос би допринесла за избягване на твърдения от рода на "защо трябва да се съобразяваме с приоритети на естонците".


Друг въпрос, по който много се спекулира, е, че България ще "изнесе председателството си" в Брюксел, защото не се е подготвила. Истината е, че всяка държава избира своя организационен модел на председателство – някои страни предпочитат модела, в който Постоянното им представителство в Брюксел играе ключовата роля в координацията по време на председателството (т.нар. Brussels based model), други запазват най-важната роля за институциите в столицата си (Capital based model).


При избора на модела на председателство, базирано в Брюксел, се разчита главно на личните контакти на дипломатите от Постоянното представителство на страната към Европейския съюз с колегите им от представителствата на другите държави членки и от Европейската комисия, както и на уменията им да ръководят срещи и да участват в работни групи, като търсят общи взаимноприемливи решения. Политическите насоки, изборът на приоритетите, мандатите за преговори, контролът се осъществяват в столицата, докато вертикалната координация се извършва в много по-голяма степен между експертите и дипломатите в Постоянното представителство и в по-малка степен между министерствата в столицата.


Характерно е, че по време на председателството експертите и дипломатите от Постоянното представителство получават по-широки правомощия за осъществяване на преговори. Този по-широк мандат се налага, тъй като необходимостта от бързо извършване на консултации или важността на спешното докладване по редица въпроси изисква да се действа на момента, без да се спазват стриктните правила на йерархията, които действат през периода на "нормалното" членство, тоест извън председателството. Това е по-гъвкавият модел на провеждане на председателството и повечето малки държави залагат на него.


Друг въпрос, по който се спекулира, е, че "Европейският съюз ще отнеме председателството от България". И по тази тема е необходимо повече разбиране и повече знания за начина на функциониране на Европейския съюз. Дори да има трудности, ротационното председателство винаги е подпомагано от Генералния секретариат на Съвета и от Европейската комисия, а при необходимост от партньорите в "тройката".


Отрицателен е отговорът и на въпрос може ли България да се откаже от председателството, за да не харчи средства. Не, членството в Европейския съюз обхваща както права, така и задължения и отговорности. Така всяка държава - членка на Европейския съюз – независимо дали е малка или голяма, има своите «звездни шест месеца», в които е ротационен председател на Съвета. Това е право, но и задължение и отговорност.


Това са само част от въпросите, които изискват повече внимание, за да не се създават неверни представи в обществото за ролята на ротационното председателство и неговото конкретно осъществяване. Поради това е необходимо много по-активно провеждане на комуникационна стратегия вътре в страната още преди началото на председателството.


Не бива да се пропуска възможността да се обяснява компетентно как функционира Европейският съюз и какво точно трябва да извърши страната ни като ротационен председател на Съвета.


Това би помогнало за по-добро разбиране и за недопускане «фалшивите» новини да завладяват дискусиите по ротационното председателство.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3344 Неутрално

    "Председателството трябва да осигури доброто протичане на тези заседания както чрез определяне на приоритетите в дневния ред, така и чрез проявяване на нужните умения за разрешаването на възникнали проблеми или напрежения, чрез формулиране на подходящи предложения за решаването им."

    Наистина ли няма никакъв начин да се откажем?

  2. 2 Профил на Thrasimedes
    Thrasimedes
    Рейтинг: 413 Неутрално

    Експертно написана статия.
    Информативно за начина на функциониране на европейските институции, собствено съвета на министрите.

  3. 3 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Много добре написана и разясняваща статия. Всъщност лошото е, че три правителства - т. н. "Борисов 2" (след служебното на Близнашки), служебното на Герджиков и това на т. н. "Борисов 3" или се мотаха, или се туткаха, или се чудеха за: 1. как да скалъпят обществени поръчки за ремонти на необходимите сгради в полза на определени фирми; 2. не беше направена подходяща разясняваща кампания за председателстването, включваща и предварителен подбор на сгради, определени за домакинстване - за ПОЧТИ ТРИ ГОДИНИ.
    За първата точка - ремонтът на сталинисткото (имам предвид стилът на строеж, за да уточня коя точно сграда) Народно събрание още си тече, и няма да завършен в срок; а пък за състоянието на НДК (плюс управлението) е отдавно известно, че е много зле. Поне махнаха оново недоразумение на Старчев, което си стърчеше като гротескна развалина (и малко вонеше зад загражденията). Относно втората точка - беше направено нещо като някакъв зле скалъпен афиш относно това събитие (май беше по поръчка на Лиляна Павлова, и не в подходящите медии). И толкова...

  4. 4 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1224 Неутрално

    Стига тази мантра за "фалшиви новини". Всички новини са фалшиви.

  5. 5 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3319 Весело

    Професор Ингрид обяснява много детайлно, но фатално бърка що се отнася до когнитивните способности както на комуникаторите, така и на комуникираните.

  6. 6 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3386 Неутрално

    Нищо не разбрах, ма то и едва ли някой нещо разбра и честно казано пет пари не давам.

  7. 7 Профил на vladivlad
    vladivlad
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Всяка една статия за ЕС показва недвусмислено само едно, че ЕС и неговите институции имат спешна нужда от РЕФОРМАЦИЯ, иначе съюзът си отива.

    Do or do not. There is no try. Yoda
  8. 8 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 303 Неутрално

    Нищо няма да председателстваме специално. Просто за по-честно харчене на парите за заседанията те се местят периодично. А съставът е един и същ, без значение кой къде седи. Да си спомним баснята за музикантите и разместването им.

  9. 9 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Професионално написана статия. Само не ми е ясно защо при споменаване на фалшивите новини думата фалшиви масово се пише в кавички. Това за мен означава, че всъщност не са фалшиви. Но, кой съм аз, че да променям масовите нагласи.

    И на мен не ми харесва нашествието на чужденци. Но няма да пиша злобни параноични глупости срещу тях, защото така най-вече ще изложа себе си.
  10. 10 Профил на koalimar
    koalimar
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Погледнете нашия сайт за председателството - по мое мнение е трагичен. Струва ми се, че все още няма версия на английски език или поне аз не откривам. Има сложен един бутон за подаване сигнал за корупция. Кой се опитваме да излъжем, че като сложим тази опция, това ще ни направи по-малко корумпирани? Това председателство бива използвано от правителството само за ПР, крадене и за разсейване вниманието на хората. Толкова ли беше сложно да направят една информационна програма, в която сбито да обяснят какво реално означава, каква ще е нашата роля и какво можем да предложим? Не. По-полезно е всеки да подава грешна информация и на хората да им писне от глупости и изобщо да не се интересуват. Пък и кой ли българин би се трогнал от небивалици като трите К-та.

  11. 11 Профил на Krasimir Yalamov
    Krasimir Yalamov
    Рейтинг: 2620 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Ще бъде главозамайващо...
    Има ли статистика как ротационното е подействало
    на една или друга държава?

    "В разгорещената дискусия относно проблемите по подготовката на логистиката за ротационното председателство..."

  12. 12 Профил на aiaks
    aiaks
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Така както разбирам от статията това "Председателство" темите,които ще се ражглеждат не зависят от нас. Ние ще осигуряваме само залите за задеданията,хотелите и храната на членовете участващи на тези заседания и евемтуално развлекателни мероприятия за разпускане след заседанията,но не зависи нищо от нас за разглежданите теми щом те предварително са определени. С една дума грубо казано ние сме само едни домакини или хотелиери,а ние се хвалим като че ли всичко едва ли не зависи всичко от нас. Въпросът ми е след тези шест месеца на председателството,какво ще я правим Лилито???

  13. 13 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    "Всъщност България ще бъде ротационен председател на една от институциите на Европейския съюз, а именно на Съвета (познат като Съвета на министрите)."

    Това много точно изясява нещата. Съветът или Съветът на министрите е нещо като горна камара на Европейското законодателна тяло (другата камара е Европейският парламент). В Съвета участват съответните министри на всяка една от 28-те страни членки. В зависимост от разглежданата тема Съветът има 10 различни конфигурации, като във всяка от тях членуват по 28 министри.

  14. 14 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    До коментар [#12] от "aiaks":

    "Така както разбирам от статията това "Председателство" темите,които ще се ражглеждат не зависят от нас."

    Някои неща не зависят, други зависят. Например Председателят на Народното събрание също трябва да спазва определени правила като определя дневния ред, но всички виждаме, че има и своето лично влияние.

  15. 15 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Европейският съюз е замислен и съществува като СЪЮЗ МЕЖДУ ДЕМОКРАТИЧНИ ДЪРЖАВИ - управлявани по демократичен начин от демократи.
    Това, че вече не знам си колко години България не може да отговори на тези "елементарни" изисквания си е чисто наш проблем.
    Та затова очаквам "председателството" ни да е пълен цирк. С главен к.оун Рапонът, прегръщаш се и целуващ се с всеки, де що свари.
    Пред камерите на продажните телевизии, естествено.

  16. 16 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2572 Неутрално

    Започва да прилича на суетнята, която настава, когато "богат чичо от странство" идва да посети бедната рода от село. Пък била тя и ротационен председател . Епичният страх е да не се изложим! Не виждам нито една разумна причина за такава липса на самочувствие! Обратно!

    Платената тролщина трябва да бъде криминализирана!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах