Игра на самолети

Игра на самолети

© Велко Ангелов



Покупката на нови изтребители за българската армия отново се отлага за неопределено време. Защо никакви нови самолети няма да има и какви са последствията - за "Дойче веле" коментира Ясен Бояджиев.


Мой приятел до ден днешен практикува детското си хоби (някога доста разпространено) да събира умалени модели на бойни самолети и да си играе с тях. Затова не е учудващо, че той знае много за самолетите, които България може или не може да си позволи да купи. Доста бях изненадан обаче, когато разбрах, че и две мои познати жени със съвсем други интереси също силно се вълнуват от темата. Чух ги да обсъждат на кафе предимствата и недостатъците на шведските "Грипен" и американските Ф-16 (като мимоходом споменаваха и Ф-35, "Юрофайтер" и "Рафал"). Едната явно клонеше към първия (вероятно защото братовчед й от години живее в Швеция), за другата – не разбрах.


И пак отначало




Въобще по темата се говори толкова много, че явно тя е набрала голяма популярност. Което е преждевременно и ненужно, защото никакви нови самолети няма да има. Както се оказа за вече неизвестно кой пореден път, а-ха да стигнем до сделка (или поне до преговори за сделка) и всичко пак се връща в изходно положение – пак ще се пише "задание", пак ще се искат и чакат оферти, пак ще се преценява. Българската армия за неопределено време пак си остава със старите съветски МиГ-ове. Теоретично те били 15, но всъщност от години летят само по няколко, като за тях се събират части от останалите. Не отговарят на стандартите на НАТО, което означава, че във въздуха партньорските самолети не ги разпознават като свои. Няма значение – пак ще се купуват резервни части за тях и пак ще се ремонтират и преремонтират.


Пилотите в 105-годишната българска бойна авиация, които летят несравнимо по-малко от натовските си колеги и на практика всеки път рискуват живота си, се чувствали пренебрегнати и обидени. Като виждат, че мечтата им най-после да летят нормално на нов самолет се изпарява заедно с личната им перспектива във ВВС, "гледат навън", казва техният командир. Той пък гледал "да им вдъхва доверие, че нещата ще се получат". Ама едва ли.


Възможните обяснения


Защо пак се стига дотук? Какви са мотивите, които движат "фенклубовете" на различните марки самолети? Възможните отговори са известни и всеки може да си избере измежду тях.
Според някои, просто се възстановява справедливостта, след като едната оферта е била предварително елиминирана без дори да се обсъжда, чрез въвеждане "по средата на мача" на задължително изискване, което не е съществувало в началото.


Според други, надделявали политически съображения (сякаш в края на краищата решението може да бъде друго освен политическо) – в смисъл, че трябва да се угажда на новите зависимости от "новия голям брат" и да се прави "каквото наредят от Вашингтон" ("Продажници!"). Всъщност, истината е съвсем друга: единствената реално съществуваща, продължаваща в момента и очертаваща се за много години напред зависимост, е от "старите братя" – при това не само за авиацията, а и за почти всяко друго важно въоръжение в българската армия. Сега нова политическа сделка с Русия ще осигурява ново дълголетие за МиГ-овете и защитата на въздушното пространство.


Друг много популярен отговор на въпроса (който не изключва предишния) е, че просто става дума за комисионите и кой да ги прибере. В тоя смисъл някои изказват надежда, че и комисионата е включена в обявената "финансова рамка" от 1,5 милиарда, за да не се налага да плащаме повече. Тезата за комисионите е недоказуема. Но във всеки случай трябва да се има предвид, че ако актуалните заявки се изпълнят, през следващите десетина години основните финансови потоци ще отиват за поръчки към руския военно-промишлен комплекс (за части, двигатели и, не дай боже, "модернизация по натовските стандарти" на МиГ-овете, че и за старите Су 25, АН 30, зенитни комплекси и радиолокационни станции). Тъй че и комисионите (ако ги има) ще продължат да са по източното направление.


Шикалкавене и баламосване


По принцип, разбира се, решението за придобиване на нов боен самолет съвсем не е проста работа. Трябва да се вземат предвид много въпроси, като: какъв тип изтребители с каква оперативна ефективност и технически характеристики; оборудване и въоръжение; обучение и поддръжка; цена и очакван живот; цена на бъдещата модернизация; възможности за военно сътрудничество със страната доставчик и за българско индустриално участие... Отговорите на тези въпроси би трябвало да доведат до ясна стратегия, въз основа на която да бъде направен изборът.


Твърди се, че такава стратегия има, но накрая все се оказва, че няма или че тя се променя в движение. Което поражда силно съмнение, че става дума за обикновена конюнктурна стъкмистика и че целта е различна от официално обявената. За това говорят и липсата на ясни разчети, постоянните недомлъвки, шикалкавене, завои и пируети. Както и откровено баламосващите аргументи. Ето два от последната седмица.

Според военния министър, докато се купят нови самолети, няма как да не се поддържат старите, защото през това време трябва "да се лети". Затова, казва той, двете неща трябва "да се движат паралелно". Само че, първо, това сме го чували безброй пъти и резултатът е все един и същ. Второ, министърът предлага България не просто да поддържа за кратко някаква минимална оперативна готовност на част от старите МиГ-ове, а да ремонтира (а може би и модернизира) всичките до 2029 - 2030 г., докогато бил техният "жизнен цикъл". Разходите за това обаче са почти съизмерими с разходите за покупката на нови самолети, тъй че нищо "паралелно" няма да има, защото няма да останат пари. И накрая: то и на една скапана от каране "Волга" "жизненият й цикъл" може да е 100 години (съветската ламарина е яка), но какво от това?


Другият забележителен аргумент е на премиера, чието ново хоби очевидно е приложната квартална геополитика. "Ако считаме, че ще има война и ще се готвим за такава, трябва да преориентираме държавата - въоръжение, армия, пари насочваме в тази посока. За нас най-важното е образованието, ако преценим всички, че е друг приоритетът, връщаме назад (към новите самолети)". Тази дилема, разбира се, не е уникално българска – пред нея е изправена всяка държава. Оплакването, че сме бедни обаче, в България се използва като универсален аргумент за всякаква цел. А и логиката на премиера малко куца. Защото, ако (като него) не очакваме, че ще има война, защо тогава да трошим пари и за старите самолети? Да се откажем и от тях и да дадем парите за образование, нови локомотиви, саниране и магистрали.


Кое е срамно и кое не


Всъщност, този вариант е съвсем реален и е приложен в не малко страни. Няма нищо срамно, ако преценим, че не ни е по джоба (а и осем самолета "не решават нищо, ако, не дай боже, се наложи"), да се откажем от изтребителната авиация и да поканим някои от съюзниците ни да патрулират в небето ни. А ограничените си ресурси за отбрана да съсредоточим за модерни бързоходни катери, сухопътни бронирани машини и ракети.


Срамна е само продължаващата безотговорна и вече комична "игра на самолети", която дискредитира страната в очите на партньорите й в НАТО, на света и на собствените й граждани. Някакво несериозно подобие на държава, която 10 години не знае и не може да реши какво иска.

Ключови думи към статията:

Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Игра на комисионни, имащи не само парично изражение.

    Eddie lives... somewhere in time!
  2. 2 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    Не ни стиска.
    Няма мъж с топки, който да изрине руските динозаври.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7869 Любопитно

    Ми що няма пари за нови хубави самолети, бе Бояджиев?
    Нали вие политикономистите, като разтуряхте армията - твърдяхте, че ще икономисаме пари за боеспособна професионална армия !
    КЪДЕ ПОТЪНАХА ИКОНОМИСАНИТЕ МИЛИАРДИ ???

    karabastun@abv.bg
  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9484 Неутрално

    И да ги съкратят всички тези чиновници от МО, в частта ВВС

  5. 5 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2394 Неутрално

    За нашата действителност разходите за бойна авиация са огромни. И вече не сме към Одеския военен окръг, за да получаваме много неща даром, срещу което българската армия / или каквото остане от нея/ да спре настъпващите на хребета на Стара планина. Затова, цитирам" Няма нищо срамно, ако преценим, че не ни е по джоба (а и осем самолета "не решават нищо, ако, не дай боже, се наложи"), да се откажем от изтребителната авиация и да поканим някои от съюзниците ни да патрулират в небето ни. А ограничените си ресурси за отбрана да съсредоточим за модерни бързоходни катери, сухопътни бронирани машини и ракети."

  6. 6 Профил на Иван К
    Иван К
    Рейтинг: 3209 Неутрално

    Руската агентура в България няма да позволи да имаме авиация способна да удържи на Руско нападение от към морето. Всички трябва да се примирим с този факт и да се откажем от авиация за сметка на ПВО т.е. поне да не позволим на чужди самолети да навлезат. Колкото за патрулирането все ще се намерят съюзни самолети достатъчно модерни и в достатъчно количество да опазят границата на ЕС.
    Ние не сме длъжни сами да пазим границата на ЕС.

    тел 032 644 150
  7. 7 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2075 Неутрално

    Българската секция на дойче веле е комунист до комуниста мила майно льо. Всички здрави сили са впрегнати, за да не се закупи F16.

    The best way to predict the future is to invent it.
  8. 8 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Огромна некомпетентност на Каракачанов от ПФ и ГЕРБ начело с бащицата .Различни сигнали се излъчват от правителството през последните години.То не бяха нови самолети,2-3 ръка ф16,Грипен,нови ф16,сега последно се модернизира техника от преди 30години МИГ 29,Су 25.Техника ,която дори след модернизация пак няма да е съвместена с НаТо.Работи се на парче без ясна цел за 3 родове войски.Наистина започвам да се чудя дали това не се прави целенасочено от ПОЛИТИЦИТЕ за да бъдем лесна плячка за Русия и Турция за в бъдеще-близко при това .Тук можем да споменем и ДПС„БСП„НДСВ.Отделно липсват цели батальони при личен състав в БА от 30-35 хиляди души .Искам да спомена и при евентуален конфликт ,че не само армията и живата сила са важни ,а и ЛОГИСТИКАТА .Има ли е или и тя е само на хартия от преди 50 години?Здравеопозването също е трагично в днешно време ,а то е жизнено важно при конфликт. При ГЕРБ И ПФ разпада на държавата продължава с пълна сила .Вече е застрашена и националната сигурност и целостта на държавата с това протакане, навеждане и говорене на празни приказки .

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”
  9. 9 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 3359 Гневно

    Какато съм писал много пъти покупката на нов самолет се отлага вече ...(от времената на Царя и после тройната Ламя),именно заради руското лоби!!!!Заели позиции навсякъде нашенски продажници успяха за сетен път да направят така че да продължим да плащаме данък на Расия!Парадосът е пълен-РСК МИГ не прави самолети по стандарт на НАТО но и не дава друг да го прави!(Изключение са 32 броя МИГ -29 на Германия-подарени впоследсвие на Полша) и самите полски !Имат си завод,документация и ремонтират....Нашенските мекеретета оплюха и разбиха и такава сделка за ремонта на двигатели в Полша.......Докладваха в Маскве .....и от там ни заплашиха че ще бракуват прехвалените бараки модел 1984...

    До истината се достига с познание!
  10. 10 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1192 Разстроено

    Изглежда топката е в правителството но то си играае неговата игра и нехае за същинските проблеми на армията. Е, не е съвсем така - нали се предвижда някакво увеличение на заплатите, което се чака и от войници и от бюрократи. Но то едва ли ще доведе до повишаване на боеспособността на войската. По-скоро й хвърлят прах в очите.

  11. 11 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#7] от "EU defender":

    На корумпиран политик "Дойче веле" му пречи!

    Eddie lives... somewhere in time!
  12. 12 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 936 Неутрално

    И вече не сме към Одеския военен окръг, за да получаваме много неща даром, срещу което българската армия / или каквото остане от нея/ да спре настъпващите на хребета на Стара планина.
    —цитат от коментар 5 на stedim


    Нищо безплатно не сме получили от матушката ти, дрогарьо. Напротив, плащали сме скъпо и прескъпо за таралясници, нарочно с намалени бойни качества. При това, за да пазим колхозния строй на матушката и текезесарския ви социализъм.

  13. 13 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3625 Весело

    ... премиера, чието ново хоби очевидно е приложната квартална геополитика ...

    Моите адмирации към Бояджиев за определението!

  14. 14 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 710 Неутрално

    До коментар [#9] от "Messerschmitt":

    От миговете ни дори руснаците не могат да направят съвременен самолет. Фирмата МИГ не можа да се приспособи към съвременните реалности, за разлика от Сухой нямат никакви продажби на външния пазар.

    Eddie lives... somewhere in time!
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3625 Неутрално

    ... Няма нищо срамно, ако преценим, че не ни е по джоба (а и осем самолета "не решават нищо, ако, не дай боже, се наложи"), да се откажем от изтребителната авиация и да поканим някои от съюзниците ни да патрулират в небето ни. А ограничените си ресурси за отбрана да съсредоточим за модерни бързоходни катери, сухопътни бронирани машини и ракети.

    С това Ясен Бояджиев торпилира цялата си статия.
    Горното нито е вярно, нито е умно, нито е добро решение.
    Не е вярно, че авиацията не ни е по джоба.
    Не е умно, защото е късогледо и конюнктурно.
    Не е добро, защото просто така не става. Ако си държава, а не територия.

  17. 17 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 996 Неутрално

    според мен армията ,без значение от родовете или видовете войски просто им трябва като нещо през което пак да се точат кинти...това е самата истина и понеже са утвърдени каналите на изток,и така наречения министър е от ДС ,да си караме по 'утъпканите ' пътища....а тая простотия че сме били бедни е върха на наглоста....'държава' която може да си позволи да губи милиарди всяка година чрез КТБ ,беляНЕ и подобни и да се оправдава с бедност е меко казано лицемерно...а и забравих 'безплатното' саниране,което както всички знаем не е нито саниране нито безплатно...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  18. 18 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2019 Любопитно

    Прочетохте ли последния абзац на Ясен Бояджиев. Пак го прочетете! Черно на бяло - ЦЕЛТА НА ЦЯЛАТА ОПЕРАЦИЯ!
    Точно така, НЕ става дума за търговия, не става дума за лобиране, не става дума дори за политика. ПО точно, става дума за политика, но само като камуфлаж.
    СТАВА ДУМА за ШПИОНАЖ! Операция по ликвидиране на българската авиация. И най-вече ОПЕРАЦИЯ по ОТНЕМАНЕ на СУВЕРЕНИТЕТ.
    Отнемане на суверенитета на НАТО-вската държава България. Но не от враг извън НАТО. ВРАГЪТ и неговите ШПИОНИ са НАШИ стратегически съюзници от НАТО. Никаква Русия, както хибридно твърди Бояджиев. Тъпа пропаганда.
    А сега да видим може ли да се задейства член 5?! Не може. Не действа между съюзници!!!
    ЗНАЧИ СМЕ БЕЗЗАЩИТНИ пред ИНТЕРВЕНЦИЯ ОТ СЪЮЗНИЦИТЕ НИ.
    ОБАЧЕ това не значи че не можем да НАКАЖЕМ ШПИОНИТЕ на нашите съюзници. ТЕ НЕ СЕ КРИЯТ. Напротив - гордеят се че са се продали и още повече - гордо МАНИФЕСТИРАТ, че СА НИ ПРОДАЛИ НАС.
    Или се примиряваме, изгонваме си пилотите, изгонваме си моряците, изгонваме си инженерите, изгонваме.....и ХЛЯБ И СОЛ за ЧУЖДИТЕ. Пищни танци и викове ура. ДАВАМЕ СИ НЕБЕТО, ДАВАМЕ СИ МОРЕТО, ДАВАМЕ СИ ЗЕМЯТА на съюзниците. Нека те да ни пазят и ИЗПОЛЗВАТ в своте си съюзнически интереси.
    Е това е лобизъмглобализъм, недискриминация....
    НО тогава за какво сме им НИЕ на тези съюзници?
    КРАЙ!
    !

  19. 19 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    Българската секция на дойче веле е комунист до комуниста мила майно льо. Всички здрави сили са впрегнати, за да не се закупи F16.
    —цитат от коментар 7 на EU defender


    Абе ако се купуваше нов F-16 във версията която се предлага на Индия (или Бахрейн), надали някой щеше да е против.
    Но не и когато ни се предлагат 40 годишни таралясници трета ръка, на цената на нови изтребители.

  20. 20 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 936 Неутрално

    Днес е напълно невероятна коректната поддръжка на МиГ-29. Самолети, произвеждани преди десетилетия и чието съществуване е оставено на самотек.Това са самолети от които самите руснаците се отказват. А бе те индийците се отказват нови МиГ, че са пълни боклуци, той агентът Иван щял да ги ремонтира:

    «Пронизаны проблемами»: Индия объявила неработоспособными поставленные Россией военные самолеты

    http://newsader.com/38367-vmf-indii-otkazyvaetsya-ot-brakovanny/

  21. 21 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Настрана всякакви ТТ и финансови данни на аеропланите, безумие е да се очаква от Русия да потдържа изтребителната авиация на НАТОвска държава.

    "Счастье для всех, даром, и пусть никто не уйдет обиженным!"
  22. 22 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2371 Гневно

    "Срамна е само продължаващата безотговорна и вече комична "игра на самолети"

    Срам, не срам, ББ ще продължи да я играе, защото трябва да се лъже НАТО, че сме надежден съюзник, който ще модернизира армията си, а няма да купим нищо, защото не бива да ядосва кремълския господар.

  23. 23 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3282 Неутрално

    Смешна и жалка история е да се твърди, че няма пари за самолети. Разходите в бюджета за 2018 год. са 39 млрд. лв. Какво значат 1,5 млрд. лв., които никой няма да иска да бъдат платени накуп? Само пенсионерите ако ни удържат по 10 лв. на месец можем да ги изплатим за 5 години. Или същата сума може да бъде събрана за три години ако акцизите се вдигнат само с 10%. Не на всичко - на бензина с по-малко, на цигарите - с много повече. Някои казват, че е въпрос на желание. Не, не е само на желание. Трябва и да го можеш. Дори и комисионни как да прибереш се иска акъл. От некадърност е цялата работа.

  24. 24 Профил на Ganchevu
    Ganchevu
    Рейтинг: 221 Неутрално

    За нашата действителност разходите за бойна авиация са огромни. И вече не сме към Одеския военен окръг, за да получаваме много неща даром, срещу което българската армия / или каквото остане от нея/ да спре настъпващите на хребета на Стара планина. Затова, цитирам" Няма нищо срамно, ако преценим, че не ни е по джоба (а и осем самолета "не решават нищо, ако, не дай боже, се наложи"), да се откажем от изтребителната авиация и да поканим някои от съюзниците ни да патрулират в небето ни. А ограничените си ресурси за отбрана да съсредоточим за модерни бързоходни катери, сухопътни бронирани машини и ракети."
    —цитат от коментар 5 на stedim


    А ще ни бъде ли по джоба да плащаме за "Еър Полисинг"!? За ракетите - не зависи от Бг!
    С другата техника - ами същото положение като със самолетите - иска ни се, ама парите по-лесно ше се присвоят от други сектори.

    Gan
  25. 25 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2371 Гневно

    За нашата действителност разходите за бойна авиация са огромни. И вече не сме към Одеския военен окръг, за да получаваме много неща даром, срещу което българската армия / или каквото остане от нея/ да спре настъпващите на хребета на Стара планина. Затова, цитирам" Няма нищо срамно, ако преценим, че не ни е по джоба (а и осем самолета "не решават нищо, ако, не дай боже, се наложи"), да се откажем от изтребителната авиация и да поканим някои от съюзниците ни да патрулират в небето ни. А ограничените си ресурси за отбрана да съсредоточим за модерни бързоходни катери, сухопътни бронирани машини и ракети."
    —цитат от коментар 5 на stedim


    Ами те разходите и за санирането са огромни - 2 милиарда лева, от които 2/3 от парите се "усвояват". Значи само от санирането, което би било в същия обем за 3 пъти по-малко пари, можехме за две години да спестим за 1 ескадрила изтребители. В бюджет от 36 милиарда лева ще ви се строши калкулатора колко суджуци има. :) Изводът е, че пари има предостатъчно за всичко, просто трябва да се спрат кражбите на обществен ресурс, а не да се режат клоните на които седим, за да се спести за повече суджук.

  26. 26 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2371 Гневно

    Българската секция на дойче веле е комунист до комуниста мила майно льо. Всички здрави сили са впрегнати, за да не се закупи F16.
    —цитат от коментар 7 на EU defender


    Изглежда четете друга статия, в тази не видях автора да има нещо против Ф-16.
    Напротив, намеква се, че ББ не се е залетял да купува нови изтребители, а се води политика да сме зависими от Русия.

  27. 27 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    [quote#19:"Virgin"][/quote]

    Защо са ни предлагали 40-годишни изтребители? А ти знаеш ли каква оферта са поискали ченгетата от МО? Ами ако са поискали оферта за самолети за по 10 000 лв? Никой търговец няма интерес да прави оферта, на която биха му отказали!


  28. 28 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    [quote#19:"Virgin"][/quote]

    Защо са ни предлагали 40-годишни изтребители? А ти знаеш ли каква оферта са поискали ченгетата от МО? Ами ако са поискали оферта за самолети за по 10 000 лв? Никой търговец няма интерес да прави оферта, на която биха му отказали!


  29. 29 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    До коментар [#28] от "historama":

    да не обвиняваме само ченгетата от МО. Над всички е тариката от Банкя.

  30. 30 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    До коментар [#28] от "historama":

    да не обвиняваме само ченгетата от МО. Над всички е тариката от Банкя.

  31. 31 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 1776 Неутрално

    Ми що няма пари за нови хубави самолети, бе Бояджиев?Нали вие политикономистите, като разтуряхте армията - твърдяхте, че ще икономисаме пари за боеспособна професионална армия !КЪДЕ ПОТЪНАХА ИКОНОМИСАНИТЕ МИЛИАРДИ ???
    —цитат от коментар 3 на karabastun


    Ами отговори си сам , карабастуне. Колко милиарда платихме за никому ненужните руски атомни реактори? Колко милиарда плащаме в повече на Русия за да плащаме скъпия газ , който ни продават? Колко милиарда плащаме за скъпи горива на руския Лукойл, който пък не плаща данъци на България , защото работил на загуба?
    Всяка година плащаме милиарди данък "Русия", затова нямаме пари да въоръжим армията си с модерно натовско оръжие. И докато военни министри са ни агенти като Каракачанов , ще продължим да плащаме грешни пари на руснаците , за да поддържаме съветската военна техника. А уж сме натовска държава.

  32. 32 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    [quote#19:"Virgin"]
    —цитат от коментар 27 на historama
    Защо са ни предлагали 40-годишни изтребители? А ти знаеш ли каква оферта са поискали ченгетата от МО? Ами ако са поискали оферта за самолети за по 10 000 лв? Никой търговец няма интерес да прави оферта, на която биха му отказали! [/quote]

    Ами не знам - питай гражданите Николай Ненчев и Тодор Тагарев!
    Те са изпратили запитване до Португалия за нейните таралясници.
    Може да попиташ и гражданите Цветанов и Плевнелиев - те са лобистите за придобиване на въпросните таралясници.
    Питай ги и колко още апартаменти или вили в Гърция могат да си купят сега!

  33. 33 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    Ами НЕМА ПАРИ и това не е изненада!България е най-бедната страна в ЕС и с течение на времето ще става все по-трудно за обновяване на оръжейните системи на БА!

  34. 34 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    До коментар [#3] от "karabastun":

    КЪДЕ ПОТЪНАХА ИКОНОМИСАНИТЕ МИЛИАРДИ ???

    Питай царо, Станишев, тройната и накрая "мъж" Бойко.

  35. 35 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Задача: Охрана на въздушното пространство на РБ (популярна като "Air policing"). За неразбралите да поясня - изграждането на самостоятелна възможност за водене на бойни действие срещу авиациите на съседни или не съседни държави НЕ Е ЧАСТ ОТ ЗАДАНИЕТО.

    Възможни решения:
    1. Осъществяване на air policing с наличната техника (8 бр. МиГ 29 и 3 бр. МиГ 29УБ),
    2. Прехвърляне на отговорността за air policing на въдушното пространство на РБ на авиациите на съюзниците ни от НАТО.
    3. Подмяна на съществуващата техника с нова или употребявана "натовска" техника - нови JAS-39 C/D, употребявани F16 A/B Block 15 MLU, употребявани Eurofighter Tranche 1, нови F16 (няма яснота за модификацията - възможно е Block 50/52 или Block 60).

    Коментар на възможните решения:
    1. Използването на наличната техника е скъпо и с относително кратък времеви диапазон. В случай че се предприеме модернизация, за да станат съществуващите МиГ-29 съвместими със авиациите на съюзниците ни от НАТО, средно-годишните разходи за експлоатация, модернизация и техническа поддръжка до края на срока на експлоатация надхвърлят средногодишните разходи за придобиването и експлоатацията на някои от разглежданите варианти за придобиване на нов тип "натовски" изтребител отново до края на експлоатационния период. Освен това, дори и да бъдат модернизирани, съществуващите МиГ-29 ще останат зависими от доставка на въоръжение от Русия, която съгласно собствената си отбранителна доктрина разглежда НАТО, т.е и Бъргария, като свой враг.

    2. Въпросът за "outsourcing" на охраната на въздушното пространство на РБ към една или няколко от страните-съюзници в НАТО далеч не е въпрос на чест или срам. То е въпрос на разчет и договорености със съюзниците. Както би трябвало всеки разумно мислещ човек да знае, "безплатен обяд няма (Маргарет Тачър). " В случая няма, как да се очаква друг безвъзмездно да покрие ангажимент, който е поет от нашата страна при включването ни в НАТО. Възниква въпросът, как България ще компенсира намаления си принос в общата отбрана на съюза. Възможно е да се наложи освен да плащаме на някои от съюзниците да охраняват небето ни, да изпращаме по-големи контингенти в мисии на НАТО зад граница. Последното освен, че струва пари, излага на риск живота и здравето на допълнителен брой български военнослужещи (военнослужещите също майки ги раждат).

    3. Истината е, че всяко забавяне на процедурата за избор и придобиване на нов тип "натовски" изтребител носи само повече разходи, рискове и негативи. В наш интерес е възможно най-скоро да се закупят необходимите за извършване на "air policing" самолети. Пак ще напомня, че целта на заданието не е да се подмени цялата летателна техника на българските ВВС, а само тази, която се използва за "air policing". Настоящото задание не е за подмяна на тактическата авиация, на учебнатата техника, на транспортните самолети. Настоящото задание съвсем не е да се състезаваме с въоръжението на съседните ни страни или пък на Русия. Заданието е за техническото осигуряване на охраната на въздушното пространство, а не за отбраната му. В този смисъл дефинираната необходимост от техника е за две двойки изтребители, които да носят дежурства, една двойка за поддържане и усъвършенстване на уменията на летателния състав и една двойка за приучававане на нови за типа самолет пилоти. Т.е. необходимият брой машини е 6 еднопилотни и 2 двупилотни или общо 8 самолета.
    Що се отнася до това, кой от вариантите на нов тип да бъде избран, то трябва да се каже, че всеки от предложените варинти има свои предимства и недостатъци. Фенщината при избор на техника на такава стойност няма никакво място.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  36. 36 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#19] от "Virgin":

    Абе ако се купуваше нов F-16 във версията която се предлага на Индия (или Бахрейн), надали някой щеше да е против.
    Но не и когато ни се предлагат 40 годишни таралясници трета ръка, на цената на нови изтребители.
    —цитат от коментар 19 на Virgin


    В интерес на обективната истина, Румъния закупи употребявани португалски F-16 A/B Block 15 MLU на цена, колкото нови JAS-39 C/D, но в цената на португалците се включаше обучение, поддръжка и въоръжение. На същата цена шведите предлагаха само самолета без тези "незначителни екстрички", които струват много пари. В нашия случай се говори за португалски F-16 с "логистичен пакет от САЩ". До момента не съм попадал на информация, какво точно включва този логистичен пакет. От друга страна, новият JAS-39 C/D има по-добра авионика и радар от португалската F-16, но пък цената му на придобиване ще набъбне, когато към нея се прибави и въоръжението, примерно. Добрата новина по отношение на въоръжението на JAS-39 C/D е, че има по-голямо разнообразие и може да се използва както американско такова, така и европейско. Колкото по-голям избор на доставчици, толкова по-голяма възможност за постигане на добри цени.
    Що се отнася до нови F-16 (примерно Block 60), то там проблемът ще се окаже цената и пак ще има недоволни. Иначе това са чудесни машини без всяко съмнение.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  37. 37 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    До коментар [#36] от "russian78":

    Всъщност, от изказването на ген. Цанко Стойков пред прословутата парламентарна комисия за изтребителите, стана ясно, че ВСИЧКИ изпратени до комисията оферти са
    С ВЪОРЪЖЕНИЕ, логистика, наземна техника и обучение на персонала! И ТРИТЕ!
    Дори, по непотърдена информация Грипените са били за 1 милиард лева, а португалските Ф-16 и Юрофайтърите малко под 1.5 милиарда като оферта.

  38. 38 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#37] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Това е интересно. Пропуснал съм го. Мерси. Известно ли е с какви BVR и WVR ракети са трите оферти, примерно? Мисля си, че ако имаше малко повече информация за параметрите по офертите, която не представлява чувствителна информация, това би контрирало фенщината в коментарите и ние, като избиратели, бихме имали по-добра възможност да преценим, доколко са адекватни действията на държавата ни в случая... Въпреки че до момента можем да говорим само за бездействие, коете не само не е адекватно, а си е направо престъпно.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  39. 39 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8467 Неутрално

    "Срамна е само продължаващата безотговорна и вече комична "игра на самолети", която дискредитира страната в очите на партньорите й в НАТО, на света и на собствените й граждани. Някакво несериозно подобие на държава, която 10 години не знае и не може да реши какво иска."
    Най-добре е да дойдат танковете. Само те ще накарат Борисов да се държи нормално и да спре да подгъзува на Русия.

  40. 40 Профил на VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире
    VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире
    Рейтинг: 1858 Неутрално

    До коментар [#31] от "tacheaux":

    Съгласен съм за руския данък който си описал. Но срамежливо си пропуснал грешните милиарди които отидоха за американските Марици. Така общата сума на данъка който плащаме на Големите братя нараства чувствително.

  41. 41 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 872 Неутрално

    [quote#40:"VR|...Но срамежливо си пропуснал грешните милиарди които отидоха за американските Марици. Така общата сума на данъка който плащаме на Големите братя нараства чувствително. [/quote]
    Американското на Мариците им е в регистрацията им в САЩ, но куфарчетата са софийски, все от БКП

  42. 42 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 880 Любопитно

    [quote#5:"stedim"]За нашата действителност разходите за бойна авиация са огромни. И вече не сме към Одеския военен окръг, за да получаваме много неща даром, срещу което българската армия / или каквото остане от нея/ да спре настъпващите на хребета на Стара планина.

    Никой никъде нищо не е получил даром.От никого.Понял?

  43. 43 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 361 Неутрално

    Направо се втрещявам от повечето от мненията. Щели сме да се браним от Русия(САМИ) с тия самолети. Абе ей, това да не ви е Албания. Изчислете 16(колко са предвидени) по колко трябва да се умножат, за да се противопоставиш на сериозна армия. Дори не Русия, а на Турция или Гърция. Добавете към това ракетите, наземното оборудване и резервни части. Румънците отделно от цената за техните няколко бройки ф-16, платиха 450 млн долара за оръжие и цялостна логистика. Като количествата оръжие, едва ли са били кой знае колко. А ние ще воюваме с Русия, трябва ни мнооого. ОТделно, само с изтребители не става, трябва да вдигнеш цялата армия-още милиарди! Но какво толкова взимаме от всеки пенсионер по 200, 300 лв и се превръщаме в Северна Корея, където преимуществено се харчи за армия за сметка на всичко останало.
    Цялата галимация с изтребителите има много простички цели: да не ни е срам, че нямаме авиация, да се поддъръжа, все пак, капацитет и летателен и технически състав за времето, когато бихме имали икономическа възможност за реални ВВС, въздушното ни пространство да не е съвсем разграден двор-да се предпазим примерно от терористични атаки от въздуха, без да се налага да плащаме на съюзниците от НАТО. Към всичко това се добавят чисто лобистките интереси в противовес на реалното нежелание на Боко да изсипе толкова пари за железария, при положение, че спокойно може да открадне част от тях по други начини.

  44. 44 Профил на nick_wolf1
    nick_wolf1
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    До коментар [#36] от "russian78":

    Логистичният пакет от САЩ е основно в донаждането на бройката с разконсервирани машини, които се съхраняват в AMARC в пустинята на Аризона. Това се налага, защото румънците взеха част от Португалския "нов внос". Отделно, САЩ ще доставят компонентите, необходими за модернизацията на самолетите по MLU програмата, която се предвиждаше да стане в португалски завод.
    Плюс въоръжение, оборудване, тренажори, с които да се доокомплектова доставката.
    Иначе изборът е ясен. За парите, които към момента са одобрени за проекта, нови Gripen и F-16 са оптимални. Старите F-16 биха могли да бъдат смислена алтернатива, ако ни ги подарят, а ние да си платим оборудване, въоръжение, обучение и пр. Моят фаворит от много години е F/A-18 E/F, но не ни е по джоба.
    Gripen са по-евтини за придобиване и експлоатация, F-16 са с малко "по-потентна" платформа откъм тактико-технически патаметри. Добре е да се знае, че неща като боен товар, боен радиус и т.н. са силно относителни. Нещата са малко като в данните за разхода на колите:) Един натоварен с гориво и боеприпаси "въздух-земя" F-16 от последните блокове има драстично намален боен радиус от този, който е по спецификация, а полетните му качества са близки до тези на ютия в сравнение с машина с облекчен товар и конфигурация за въздушен патрул и прехват. Профилът на полета също е определящ. Така или иначе, и двата изтребителя са си модерни, многоцелеви машини, способни да изпълняват с минимални разлики в ефективността пълния набор задачи, поставени пред нашите ВВС, както и да се води напълно адекватна на съвременните изисквания подготовка, при 100% съвместимост с НАТО. В този ред на мисли, тактико-техническите параметри не следва да са крайният фактор за избора. Той трябва да бъде направен основно на база финансови параметри (цена на придобиване, начин на плащане, разходи за поддръжка и експлоатация), перспективи пред платформата, офсетни предложения и политически фактори.
    Проблемът с проекта у нас се дължи основно на липса на интегритет, некомпетентност, конфликт на интереси и корупция у заемащите висши държавнически постове, най-вече в изпълнителната власт и персонално Боко. Проектът не просто не се движи от изпълнителната власт, на която Парламентът през 2016 г. възложи изпълнението му, а с кампания, захранена с демагогия, лобизъм, полуистини и откровени лъжи от страна на ГЕРБ, беше върнат за преразглеждане от НС. Нещо повече, лично Боко публично говори за реално замразяване на проекта и пренасочване на финансирането към влакове, пенсии, кораби, униформи за Ушев и т.н., и то без да се предлага смислена алтернатива, освен кърпене на МиГ-29. Абсолютно неизбежният резултат от това ще е все по-очевадна деградация на ВВС, загуба и на малкото останали кадърни хора, бетониране на тоталната липса на отбранителни способности. Това, разбира се, изобщо не се коментира от герберските хунвейбини или ако им го навреш в лицето, ти четат опорките, че Радев саботира ВВС и България като цяло, в угода на Русия.

  45. 45 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    Не е вярно, че авиацията не ни е по джоба.
    —цитат от коментар 16 на xm...
    В НАТО има 10-тина страни с БВП под 100 милиарда долара и те или НЯМАТ изстребители или все още карат на руски. Ние сме една от тях. С БВП от 58 милиарда долара изстребителите не са ни по джоба. Просто трябва да постъпим като бели (и доста по-богати от нас страни) като Словения и Естония - да поканим НАТО да пази въздушните ни граници. В крайна сметка ние участваме с пехота в НАТО-вски операции (напр. в Афганистан). Редно е като имаме нужда НАТО да удари едно рамо.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  46. 46 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#44] от "nick_wolf1":

    Щеше да е много по-добре, ако повече от коментарите бяха като Вашия - по-малко фенщина и повече съдържание по темата.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  47. 47 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#45] от "Николай Николов":

    ....Редно е като имаме нужда НАТО да удари едно рамо.
    —цитат от коментар 45 на Николай Николов


    Редно е, когато сме поели определени ангажименти да си ги изпълняваме. Само тогава можем да очакваме от съюзниците ни да си изпълнят техните ангажименти към нас. Логично е, че когато решим да отстъпим от определени ангажименти и поискаме от съюзниците ни да изпълняват тези ангажименти вместо нас, това да бъде платено по един или друг начин - "безплатен обяд няма". Вярно е, че има държави в НАТО, които не поддръжат собствена авиация за целите на охраната на въздушното си пространство и тези задачи се изпълняват от авиациите на други страни-членки на НАТО, но тези страни не са поемали ангажимент да охраняват сами въздушното си пространство при включването си в организацията. Ако се стигне до там, че прехвърлим отговорността за охраната на небето ни на нашите съюзници, това ще се има цена и ще бъдем щастливи, ако цената има само финансово измерение, защото може и да ни се наложи да увеличим контингентите си в мисии зад граница, подлагайги на риск живота и здравето на повече български военнослужещи.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  48. 48 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2019 Гневно

    До коментар [#45] от "Николай Николов":

    НИЕ СМЕ НАТО!!!!
    Как да ви се натъпче тази елементарна мисъл, та да я поберете в междуушното си пространство?!
    Ние сме НАТО. Както и останалите страни-членки.
    КАК ДА ПОКАНИМ СЕБЕ СИ да ни пази?
    То това е цялата дискусия - КАК ДА ПРИДОБИЕМ СПОСОБНОСТИ ДА СЕ ПАЗИМ.
    А не как да натъпчем джобовете на някой друг, пък бил той и стратегически съюзник.
    БАСИ ОЛИГОФРЕНИЯТА!
    Или може би.....агенти на влияние, А?
    !

  49. 49 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3251 Неутрално

    Дойчевелски Ясен е на мнение да не купуваме самолети, а? Щяло било да ни се помогне от други страни. Меркелските разсъждения нали... ясно къде може да си ги завре. Увеличението на пенсии, заплати, здравеопазване, образование, инфраструктура - добре, но 2% GDP за отбрана не може. Да споменаваме ли, че ако отделяме 2% това са 2 млрд. лева ГОДИШНО. Сиромахомилските мотиви когато говорим за национална отбрана не само нонсенс, те са изуйгащи и близо до национално предателство.

  50. 50 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3251 Неутрално

    До коментар [#44] от "nick_wolf1":

    Прав си почти напълно. Що се отнася до съвместимостта, грипенът не е точно 100% съвместим. Ако не дай Боже се наложи България да участва в Nuclear sharing на НАТО, грипените са абсолютно непригодни както (за сега) от техническа, така и от политическа гледна точка - все пак Швеция е неутрална страна с всички произтичащи последици. И като такава изобщо не е сигурно, че в определени ситуации те биха извършвали поддръжка и доставки на въоръжение за самолетите ни. Тези причини доведоха до това шведите сами да се оттеглят от белгийския тендер и то с новата E-модификация на грипена.

  51. 51 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#50] от "Lemmy":

    До коментар [#44] от "nick_wolf1":....все пак Швеция е неутрална страна с всички произтичащи последици. И като такава изобщо не е сигурно, че в определени ситуации те биха извършвали поддръжка и доставки на въоръжение за самолетите ни....
    —цитат от коментар 50 на Lemmy


    Точно по отношение на доставката на въоръжение за Gripen няма как да зависим от Швеция, доколкото възможното въоръжение е с произход или САЩ или Европа (Франция, Великобритания, Германия, Италия) - AIM-9 Sidewinder или IRIS-T, AIM-120C-7 AMRAAM или Meteor... Възможността да се доставя въоръжение от различни източници и по-малката зависимост от един доставчик е едно от предимствата на Gripen. Ако предположим, че по някакво стечение на обстоятелствата, Швеция се опита да приземи използваните в страни от НАТО Gripen-и, то със сигурност ще приземи и собствените си машини, защото няма да има от къде да си доставя въоръжение за тях, а и не само въоръжение. Разбира се, един нов F-16 има свои предимства, които да предостави и изборът съвсем не е предопределен от гледна точка на възможности и съвместимост на двата самолета.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  52. 52 Профил на nick_wolf1
    nick_wolf1
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    До коментар [#50] от "Lemmy":

    Gripen е точно 100% съвместим с NATO стандартите. Авиониката му използва шината за данни MIL-STD 1553, която е утвърдена в стандарт на НАТО STANAG 3838. Комуникационното оборудване, пилоните за външен товар и системата за опознаване също са съвместими с НАТО спецификациите. Двигателят е американски, произвеждан по лиценз от Волво. Шведите редовно тренират с НАТО, включително ходят и до САЩ за големи учения, Грипени пазят небето на прибалтийските републики, шведските Грипени изпълниха маса разузнавателни задачи за НАТО при операцията срещу Кадафи, а пилотите от школата за тест пилоти на Кралските ВВС минават обучение на Грипен в Швеция. Отделно, шведски военни машини, въоръжение и военно оборудване е купено от не една държава в НАТО и си се използва в операции на НАТО без никакви проблеми.
    Колкото до шведския неутралитет, това означава, че шведите няма да пратят хора на терен, които да поддържат военна операция на държавата оператор. Изобщо не означава прекъсване на доставките на резервни части или отказ на обслужване на самолети в техните си ремонтни бази. Точно в този дух беше аргументирано оттеглянето на офертата за Белгия, която имаше изискване за военно сътрудничество и поддръжка на бойни операции.
    Моля да бъда разбран правилно: аз не съм изтръпнал фен на Грипен. Дори предпочитам нови F-16, а най-добре нови F-18. Обаче, ако парите са фактор, никой не дава повече от Грипен.

  53. 53 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2021 Любопитно

    "Всъщност, истината е съвсем друга: единствената реално съществуваща, продължаваща в момента и очертаваща се за много години напред зависимост, е от "старите братя""

    Истината не е ли малко по-друга - в България няма кадърни хора, които да произведат самолети? А най-тъпите рИват с пълно гърло за да запазят своите си зависимости и да не им секнат грантовете като на Ясен Бояджиев.
    А ужасяващото е, че най-тъпите напират убийствено да се изявяват по медиите - VIP Brothers в действие!

    "Срамна е само продължаващата безотговорна и вече комична "игра на самолети","
    Срамно е като не знаеш какво искаш да кажеш да вземаш хонорари. Пиши във форума - форумците ще те светнат какви са проблемите вместо да се изявяваш като богоизбран грантаджия!

  54. 54 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 532 Неутрално

    До коментар [#45] от "Николай Николов":

    Двете държави, които ни даваш за пример, никога не са имали бойна авиация. Да не говорим, че на свърхзвукова скорост изтребител не може да направи обиколка над тях, без да навлезе в чужда територия или над морето - това при нас дори трудно се осъществява. Защо не ни даде пример с Андора!

  55. 55 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    До коментар [#49] от "Lemmy":

    "но 2% GDP за отбрана не може. Да споменаваме ли, че ако отделяме 2% това са 2 млрд. лева ГОДИШНО"

    Като си тръгнал да споменаваш, да беше завършил спомена, че тези 2млрд. лв. няма да се вземат от БВП, а от държавния бюджет, който е .... само 22 млрд. лв.
    http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=109996
    А за да се завърши наистина "спомена", трябва да се отбележи, че след социалните "реформи" и европейската интеграция има едни задължителни разходи от над 12 млрд. лв.
    http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=109996
    (4.7 млрд. лв. трансфер за пенсии; 1.7 млрд. за здравеопазване; 3.5 млрд. лв. за образование по евродирективата "обучение през целия живот"; 793 млн.лихви по държавия дълг; 997 млн. лв. вноска в евробюджета).
    Сиреч, предложението на САЩ, представено като натовско, за 2% от БВП означава да прехвърлим 20% от оперативния управленчески бюджет във военната индустрия на САЩ. Не е невъзможно, ако се вдигнат данъците двойно, примерно 20% данък върху дохода или 30% ДДС на фона на американското 10%. Ама не е сигурно тогава, че БВП-то ще стигне 100 млрд. лв.

  56. 56 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    До коментар [#45] от "Николай Николов":Двете държави, които ни даваш за пример, никога не са имали бойна авиация. Да не говорим, че на свърхзвукова скорост изтребител не може да направи обиколка над тях, без да навлезе в чужда територия или над морето - това при нас дори трудно се осъществява. Защо не ни даде пример с Андора!
    —цитат от коментар 54 на sbk
    Решаващото е БВП-то. И над Белгия трудно може да се направи обиколка (територията и е почти 4 пъти по-малка от нашата), но тя има авиация защото може да си го позволи. Същото се отнася и до Дания и Швейцария. Обратното, около Исландия може да се правят обиколки, но пък БВП-то е малко. И, респективно, тя няма авиация.

    Така, че не е толкова територията от значение, а дали може една страна да си позволи авиация. Нито една страна в НАТО с нашето БВП или по-малко няма западни изстребители. Повечето такива страни (а те саоколо 10-тина) изобщо нямат изстребители.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  57. 57 Профил на keko2
    keko2
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#39] от "Роси":
    Бай Онуй(ШАЙКА по А.Т.) , летците не искат да летят защото имат малък "нальот", а и се бунтуват защото няма на какво да летят....., а защо имат малък "нальот" … защото "има само седем изправни самолета. От тези 7 самолета, 5 са само с два-три часа нальот. Едно вдигане на дежурство за един час и това означава, че трябва да се спрат тия самолети"...... а защо няма здрави и читави самолети, защото ти бае Онуй си на власт 3(три) НЕзавършени мандата и близо 8-9 години водиш нацията към......
    Това значи, че ти бае Онуй лично си виновен и отговорен за това дередже заедно и с текезесаря НЕНЧЕВ..... Нема вече предишните са виновни, защото ти си предишният и по предишният...... Време е и требва вече сам да се самотаковаш.... бае Онуй!!!!! Со кратце наречени (ШАЙКА) по мумията Тоню Тодоров-Грипеня....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах