Размисли за софийското паве

Размисли за софийското паве

© Анелия Николова



По паветата на София се упражнява кой ли не и от какви ли не посоки, та направо се иска смелост човек да вземе думата.


Явно дълго търсената изкупителна жертва за проблемите на прекомерно разрасналата се столица бе най-сетне намерена в лицето на малките сиви (сиенитни, а не гранитни – както погрешно твърдят мнозина) блокчета. Този път поне жълтите павета бяха оставени на мира (защо ли? – също интересен въпрос).


Накратко, паветата се оказаха "виновни". А "безумните следствия" от съществуването им се описват горе-долу с такива аргументи:




А) Екологични. Високите нива на замърсяване, които непрекъснато се достигат и никога не отминават, се дължат на фините прахови частици, събиращи се между паветата. Значи паветата са виновни.


Б) Прагматични. Вече никой не знае как се редят павета, майстори няма. А пък паветата неизбежно трябва да се пренареждат от време на време, инак улиците се превръщат в лунни кратери. Тоест става все по-лошо. Изводът: пак паветата си виновни.


В) Исторически. Освен това някакви самонарекли се "кореняци софиянци" си искат паветата, с които били свикнали от детинство, докато те съсипват колите, разтръскват изоснови пътниците и са особено немилостиви към дамските токчета.
Заключение: паветата са повече от виновни.


Спирам дотук, защото не се чувствам компетентен да преповторя всички затруднителни с детайлността си аргументи, изложени в социалните мрежи от всевъзможни експерти, желаещи да оправят или спасят София, доколкото са наясно с всичко. И как иначе, щом като те с точност до милиметър могат да ви опишат какви да са фугите между паветата, трябва ли да се използват битум или подложки, каква да е подредбата и т.н.


"Специалисти по всичко" у нас никога не са липсвали. А ремонтът е стара българска страст, напълно съпоставима с влечението към футбола и любовта към бирата, като трите често се сливат ведно. По тази причина ремонтите у нас продължават вечно и започват веднага, след като току-що са приключили. Отново и отново. Досущ като в една прочута инсталация на руснака Иля Кабаков, която преди години видях в центъра "Помпиду" в Париж. Озаглавена "Тук живеем ние", тя вкарваше посетителите в пространство, където им се налага да вървят по найлони, нахвърляни върху незалепени плочки, подпрени с отворени кутии с боя, а отвсякъде се носеше звукът на бормашини и удари с чук.


Картина, добре позната на всички нас. Нима почти на всеки ъгъл или в повечето жилищни блокове, без значение дали е събота или неделя, не се наслаждавате на същите звуци? А майсторите на съседите или съседите майстори охотно не ви разясняват тайната на фугите, която, виждате ли, никой не познава освен тях? Ако е така, значи сте на родна земя. А пък каквото е по домовете, това е и по столичните улици.
Съответстващо на равнището на българския майсторлък.


По прагматиката на ремонтите, както казах, всички са компетентни и едва ли има какво повече да се добави.


Що се отнася до екологията, то задължителното миене на улиците в София – поне на няколко пъти през пролетта и лятото – явно не се отчита като фактор срещу замърсяването. При условие, разбира се, че гражданите предварително освободят улиците и тротоарите от паркираните си превозни средства. Но по това, както и по броя на димящите комини на домовете, отоплявани на дърва и въглища в столицата (и колко са те всъщност?), аз не съм компетентен. Нека тези, които наистина разбират от екология, се произнесат: кое замърсява въздуха на София повече?


Иска ми се да кажа няколко думи обаче за историята на софийските павета. Не за жълтите плочки, а за обикновеното сиво (сиенитно) паве. За пренебрегвания днешен паваж на софийските улици, който носи в себе си стъпките на най-новата ни история. Стига да имаме очи да я видим или уши да я доловим.


Представете си само колко нещо "помнят" тези павета от 1989 г. насам.
Толкова изблици на всенародна еуфория и на не по-малки разочарования. Без да забравяме и за стъпките на "колективно самоунижение" по тях.


Поредният пример е пред очите ми – веригата работници на "Булгартабак", изкарани на паважа под надзора на десетници или стотници, единствено упълномощени (от Кой?) да озвучат написаните от някого декларации. Вечерта гледах на пълния запис по контролираната от същото това лице телевизия лицата на тези хора, видях свитите им устни и сдържаността им. Видях как те се подчиняват на работодателя си, който и да е той, бранейки личното си достойнство. Тъжна гледка. Но не единствената. Същите софийски павета помнят и друго подобно шествие през ноември 2013 г., по време на правителството на Орешарски, когато с влакове и автобуси бяха докарани тук "избиратели" на ДПС, обградени от шепа активисти на БСП, а шествието се водеше от черна лимузина с вид на катафалка. Тъжен "марш на покорството", съпоставим донякъде с комунистическите манифестации, организиращи и насочващи колективното тяло на масите към дирижирания апотеоз в името на една партия, начертала толкова светло бъдеще, че и до ден днешен не можем да видим бял ден от него.


Софийските павета обаче помнят и други стъпки. На хора, търсещи свободата си


– наивно, ако щете, но с убеждението, че повече така не може. В такива мигове част от павета напускаха паважа (и това го е имало: при Луканов и Виденов ). За последен път – около "белия автобус" и щурма на парламента през юли 2013 г. пак при правителството на Орешарски.


С други думи, софийските павета са фини прахови частици от цялата ни спорна и в същото време безспорна борба за по-различен живот, без която бихме били само добичета под тоталитарен хомот.


Да не говорим, че политическо събитие, неслучило се върху тези павета, просто не го е имало, то не е исторически факт.


И това в по-ново време. А пък по-преди значението на тъй недолюбваните днес сиви павета е още по-голямо. Нали тъкмо те отвоюват градското пространство от никога несвършващата кал на софийското поле. Тази "кална Венеция", описана от Иречек. Така например има случай, когато генерал Паренсов, пръв военен министър на княжеството, не могъл да стигне до министерството си, помещаващо се в близост до днешното МВР, и два-три дни чакал да се оттекат водите от проливния дъжд и калта да се послегне. Оттогава остават изразите: той (тя) нагази или затъна в калта. Такъв е софийският бит преди появата на паветата.


За да се стигне до 30-те години, когато правителството на Народния блок решава да павира изцяло столицата. И на Витоша заработват с пълна сила сиенитните кариери. Ала сетне, както свидетелства в един спомен Владимир Свинтила, се оказва, че нещата имат и своята обратна страна. Паважът струва скъпо. А всеки собственик е длъжен да заплати определени квадратни метри паваж пред дома си. Започват сложни сметки и изчисления. Сумите са големи. В опит да намерят решение столичани са принудени да се сдружават и това е краят на множество еднофамилни къщи в София и началото на столичните кооперации. Брои се всяко блокче в квадратния метър, правят се сложни сметки на кубатурата на камъните, на сиенитното паве, на надниците и "тъпкалните машини". Почти като от днешните експерти в социалните мрежи.
Ала калта отстъпва и това е вече друга, павирана София. Платена с цената на индивидуални разорения, за които никой и не иска да помисли днес.


В годините на соца споменът за този паваж все още навяваше някаква гордост. Спомням си, че в родната казарма софиянците (кестените) имаха своя апокрифна войнишка контраклетва –


"Клетвата на софийското паве".


Иди, че търси днес причините и поводите за тази гордост. Някъде около 1989 г. последната соц. столична община извади голяма част от старите и хубави павета и комай ги продаде на старо в "другата Европа".


Така или иначе, паважът на софийските улици е съучастник и свидетел на твърде много неща. Дали това е достатъчно, за да му се даде статута на "културно наследство"? Не знам. Но съм убеден, че той си го е извоювал отдавна.


Софийският паваж е не само място на всекидневието или на развлечението, той е и място на свободата. На тази глътка свобода, която още в зората на демокрацията започна с преброяването на първите митинги – колко хора върху колко павета


Та само се питам: да не би зад битката със софийско паве да се крият и други страхове? Свързани с възможността то да напусне мястото си, полетявайки в определена посока, което е просто невъзможно при асфалта. В социалната психология терминът "асфалтиране" означава нещо съвсем различно – почерняне на надеждата и пълна безизходица. Докато павето е и фина прахова частица на бунта за свобода. Да не го забравяме.


Текстът е публикуван в портала "Култура"

Ключови думи към статията:

Коментари (59)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Мдааа не е лесна работа в епична форма да се анализира софийското паве. Един само Тони Николов ги може тези неща...

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3962 Неутрално

    Чакам трима гербтрола да ни покажат как се вадят с голи ръце !!! - Догуомън, янето и плебса.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8448 Весело

    Истинските кореняци-софиянци си затискат киселото зеле с жълти павета :)

    karabastun@abv.bg
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3962 Весело

    До коментар [#3] от "karabastun":

    Факт !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1795 Неутрално

    "За да се стигне до 30-те години, когато правителството на Народния блок решава да павира изцяло столицата. И на Витоша заработват с пълна сила сиенитните кариери."

    Тогава също е имало протести на любители на природата срещу такова използване на витошките скали. И горе-долу по това време, в 1934 г., една голяма част от Витоша е обявена за природен парк. Това е потвърдено със Закона за защита на природата от 1936 г., чийто инициатор е видният български агроном проф. Димитър Атанасов:

    https://bg.wikipedia.org/wiki/ %D0%94%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%8A%D1%80_%D0%90%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2_(%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC)

    И добре е, че я има все пак Витоша до София. Това в много отношения спасява облика на града.

  6. 6 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2616 Неутрално

    Нещо ми се губи в тази публикация на уважавания от мене Тони Николов.

  7. 7 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 807 Неутрално

    От целия буламач стана ясно, че Т. Николов има комплекс заради това, че не е от София. Само е пропуснал да драсне нещо за Жоро Павето.
    Протестите срещу Орешарски били в името на свободата ?! Това направо утрепа рибата. Тогава не се ли плащаше на протестиращи ? Какво бе това 20 идиота да окупират СУ и да провалят учебния процес на хиляди студенти ? Нима тогава разни медии от сутрин до вечер не ни занимаваха с лумпените ?
    Е, да - паветата се похабиха доста. Все пак прекалено много провинциалисти дойдоха в София и няма как това да не стане. Даже като ходя по София вече ми се струва, че съм в някакъв провинциален град - масово се говори на диалект. Влизаш в магазин или заведение и някакъв мякащ се обръща към теб с "Ти.....". Преди няколко дена гледам по един тв канал нещо и не вярвам на очите си - дават някакъв, който с бесен диалект в центъра на София говори за "нашия град". Щях да си изпусна чашата от смях. Ами оня певец Миро като преди време се изцепи, че не можел сутрин като си отвори прозореца да не се радва на хубавата гледка към Витоша ?! Тоя селски от Толбухин ли е, Добрич ли е, не могал без въздуха, който идва от Витоша....Лелелеееее. Тогава се сетих за Златка Русева - беше демократка преди доста години. Та тая същата в началото на демокрацията ходеше с един плетен елек, но малко по-късно стана зам.министър. И хоп в едно интервю обясняваше как винаги се е придържала към Версаче.....Тая с елека имало нещо общо с Версаче ! Та същата е работата на провинциалистите и софийските павета. Те им пречели. Да, може да се чупят коли по тях, ама те що не си седят на село ? Там е пълно спокойствие - до обед пред къщата мине една крава, следобед едно магаре и няма да си чупят колите по паветата.

  8. 8 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 2160 Весело

    Ясно е едно, софийското паве трудно увира.

    No Pain No Gain
  9. 9 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#3] от "karabastun":


    Истинските кореняци-софиянци си затискат киселото зеле с жълти павета :)
    —цитат от коментар 3 на karabastun


    Кара, в грешка си !
    Трябва да не си с всичкия си за да направиш подобна глупост!
    И причината е елементарна за да не СТАВА за зелето!

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  10. 10 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1771 Неутрално

    Чакам трима гербтрола да ни покажат как се вадят с голи ръце !!! - Догуомън, янето и плебса.
    —цитат от коментар 2 на КМЕТ В СЯНКА


    Вие Църкви взривявахте, та едни павета ли ще ви се опънат.

  11. 11 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1134 Разстроено

    Всичко е икономика паветата се продават скъпо и прескъпо което е нормално правят се на ръка.Редят се на ръка и са практически вечна настилка.
    Та докато има финансов интерес.ще има и вопли да ги смениме с ацфалтя.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  12. 12 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8448 Любопитно

    До коментар [#9] от "Чардо":

    Я раздуй, че ми стана интересно - софийските павета от какъв материал са !?

    karabastun@abv.bg
  13. 13 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 2691 Неутрално

    Тези, които се добраха до "жълтите плочки" не могат да разберат защо има такива "идиоти", които държат на някакви си сиви павета от витошки сиенит. А други просто свеждат въпроса отново до зелето – с чеп или без чеп.

  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3962 Весело

    До коментар [#10] от "4ort":

    причислявам те към най-заслужилите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Страхотен Тони Николов.... Павето като метафора на свобода и различие, като превърнат образ на всеки който разбира и отстоява тези ценности...#азсъмпаве

  16. 16 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    Към автора Тони Николов ;
    Виждал ли си някога как се павираха улиците на София, още преди да се появи асфалта?
    Например как от пл.Македония та чак до Александровия мост под Черния кос се извадиха големите едри двойни павета и се пренаредиха малките кубчета от ВЛАДАЙСКИ сиенит (по-твърд е от гранита!).
    И как с едрите павета се павираха калните до тогава улици из Добруджанския квартал.
    Или от колелото на 2-ката в Орландовци до моста на Ст.гара как се павираше и по Козлодуй до М.Луиза. . .
    И как за пръв път в София пробно се асфалтира ул.Баба Илийца, когато тя беше цялата само в Добруджанския квартал . . .
    Пиша го защото не сте наблюдавали как работеха старите майстори павьори , че павьорът само с поглед знаеше кое паве да вземе за да го положи на мястото му в ДЪГАТА от павета, защото в средата са малко по-едри от тези в краищата на дъгата, иначе ЗДРАВА дъга НЕ става! ! !
    А сега кой ти гледа тази мъничка подробност и после защо се вадели паветата ! ! !
    Няма ги старите майстори павьори и надали ще ги има!
    НЕпрестижна професия е !
    Лично за мен бе меко казано НЕ умно решение да се запази част от паважа, защото този ""дребен"" факт, който споменах по-горе от майсторлъка на павьорите, на бърза ръка в скоро време ще предизвика САМОизваждане на паветата, дупки в Центъра и непрекъснати ремонти ! ! !
    Да оставим настрана факта, че павета са,и по-шумни, и по-запрашяеми и по-хлъзгави когато са мокри!
    Вярно е, че в Австрия има запазен един участък от 500 м паваж и то на магистрала в планинска част, и освен предупреждението и силно ограничената скорост в участъка- на поставената табела пише, че този паваж е запазен защото е нареден по времето на император Франц Йосиф през 1836 г ! ! !
    НО при ремонта отдолу основата е железо-бетон и паветата са споени ! ! !
    И е станало обща маса, а не фугите да са запълнени с пясък, който се отмива. . . .
    На всякъде другаде където е запазен паважа е пешеходна зона .
    Запазването му по Дондуков е изключително популистка история ! ! !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  17. 17 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 831 Неутрално

    Нищо не разбрах от текста, но винаги, когато се говори за павета, се чувствам длъжен да се намеся и аз. Правя го от преди събитията около "Дондуков", ще продължавам да го правя и след това...
    Хора, паважът е най-добрата пътна настилка! Има от 2 до 3 пъти по-дълъг живот от асфалта, а на 15тата година избива вложените разходи. Говоря за бетонни павета! Трябва да се прави разлика между гранитни/сиенитни павета и бетонните такива. Авторът да не се прави на много интересен с тоя сиенит, защото в София има и от двата вида скали, като сиенита навлиза в последствие, заради по-ниската му цена... но като цяло физико-механичните им свойства са еднакви за нашите нужди! Та, гранитните павета са с неправилна форма, затова фугите са големи и се получава този неприятен звук и тресене. Плюс това, когато са поставяни, никой не си е представял, че по тях един ден ще минават хиляди автомобили. Освен това, като всяко друго нещо, и паважът иска подръжка, паветата трябва да се извадят, да се уплътни земната основа и да се наредят пак. Много хора имат лошо мнение за паветата, заради бул. цар Борис 3 и коловозите, които са се получили , но там настилката не е пипана от години! В целия цивилизован свят в момента инвестират в замяната на асфалтови настилки с бетонен паваж! Има асоциация, всяка година провеждат конференции и се показват статистики, как се променя отношението асфалтови пътища към бетонни паважи. Имам протоколи от такива, мога да покажа и малко числа. Гранитните павета бяха технологията от еди кой си век до началото на 20. век, асфалтът - до края на 20., 21. век е времето на бетонните павета. Говоря единствено и само за градска среда! Където имаме огромно натоварване върху настилката и също толкова важно - непрестанната поддръжка на подземната инфраструктура. Това, че нямало майстори, е пълна лъжа. Не съществува специалност майстор на паважи в 21. век, процесът е изключително прост и ако трябва, съм съгласен безплатно да им обуча на столична община "майстори". Ама като гледам павирането на тротоарите по бул. Монтевидео, не реденето на павета, ами другаде им е проблема на СО. В София не се павира, защото строителните фирми не искат да павират. Отнема повече време, а трите фирми на кръст,които строят тук, нямат такова, чака ги следващия проект...

    I shave with Occam's razor
  18. 18 Профил на Гаргамел
    Гаргамел
    Рейтинг: 5909 Неутрално

    До коментар [#12] от "karabastun":
    Жълтите павета не са от гранит, вид керамика са. За зелето става само речен камак защото другите не деянат много на солта

  19. 19 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 2160 Неутрално

    Във вторник няколко работника запълваха фугите на тротоарите с пясък, който разнасяха с големи четки. Вероятно до първия дъжд.
    Мен от няколко дни ме вълнува друг въпрос. Оказа се, че велоалеята по Дондуков, особено в участъка пред Първа английска, не е най-доброто решение и предизвиква само проблеми. За десетина дни съм видял двама или трима велосипедисти. Но пък едната лента за движение направо и надясно съвсем затапи движението. Завиващите надясно изчакват пешеходците, пресичащи Кракра, и заради тях е невъзможно и движението направо. Тролеите вече минават стотината метра за 5-6 минути. Заради три велосипеда стотици хора висят в задръстване. Аз слизам на паметника Левски, и стигам по-бързо до Дарик радио от градския транспорт. Не е добро решението с една лента за всички.

    No Pain No Gain
  20. 20 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#12] от "karabastun":


    До коментар [#9] от "Чардо":Я раздуй, че ми стана интересно - софийските павета от какъв материал са !?
    —цитат от коментар 12 на karabastun


    Нашенските павета из цяла България се добиваха и оформяха в кариерата над с.Владая в пл.Витоша.
    Отдавна не работи!
    Тях винаги можеш да ги измиеш най-старателно,и то само с четка и да станат за зелето или туршията. . . :-)
    До като жълтите павета са правени в края на 19 век около Буда Пеща и са ИЗПЕЧЕНИ от много особена смес, рецептата на която не е запазена и след 1915-та не е имало повече производство!
    Освен, че са изключително хлъзгави при дъжд и сняг ако знаеш как съм се въртял с едно Мини една нощ), жълтите павета са слепени за основата и едно с друго с асфалт, като остатъци от асфалта по павето, колкото и да се стараеш, винаги остават по наръбените краища на павето и зелето после има много ""приятен"" вкус на нафта . . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  21. 21 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8448 Весело

    До коментар [#18] от "Гаргамел":

    Аз за зелето знам, за Жълтите павета не знаех, че са от глина !
    Благодаря!

    karabastun@abv.bg
  22. 22 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 831 Неутрално

    ВЛАДАЙСКИ сиенит (по-твърд е от гранита!)
    —цитат от коментар 16 на Чардо


    Не е вярно това. Гранитът е по-твърд от сиенита, има повече кварц в него. Сиенитът се използва в София, защото има находища във Витоша, откъде се е добивала земна маса и скали в края на 19., началото на 20. век

    I shave with Occam's razor
  23. 23 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Весело

    До коментар [#7] от "krf54523578":

    """... Само е пропуснал да драсне нещо за Жоро Павето. ...."""
    - = - = - = -
    А знаеш ли къде бе "паметника" на Жоро Павето ?
    Точно на сп. Бъкстон по пеш.пътека през булеварда в градинката ИМАШЕ статуя на каменоделец, който носи в ръце едно голямо паве.
    И ние от маалата така го кръстихме . . .
    Сега е останала само основата , защо бронза е претопен . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  24. 24 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 838 Неутрално

    От целия буламач стана ясно, че Т. Николов има комплекс заради това, че не е от София. Само е пропуснал да драсне нещо за Жоро Павето. Протестите срещу Орешарски били в името на свободата ?! Това направо утрепа рибата. Тогава не се ли плащаше на протестиращи ? Какво бе това 20 идиота да окупират СУ и да провалят учебния процес на хиляди студенти ? Нима тогава разни медии от сутрин до вечер не ни занимаваха с лумпените ?Е, да - паветата се похабиха доста. Все пак прекалено много провинциалисти дойдоха в София и няма как това да не стане. Даже като ходя по София вече ми се струва, че съм в някакъв провинциален град - масово се говори на диалект. Влизаш в магазин или заведение и някакъв мякащ се обръща към теб с "Ти.....". Преди няколко дена гледам по един тв канал нещо и не вярвам на очите си - дават някакъв, който с бесен диалект в центъра на София говори за "нашия град". Щях да си изпусна чашата от смях. Ами оня певец Миро като преди време се изцепи, че не можел сутрин като си отвори прозореца да не се радва на хубавата гледка към Витоша ?! Тоя селски от Толбухин ли е, Добрич ли е, не могал без въздуха, който идва от Витоша....Лелелеееее. Тогава се сетих за Златка Русева - беше демократка преди доста години. Та тая същата в началото на демокрацията ходеше с един плетен елек, но малко по-късно стана зам.министър. И хоп в едно интервю обясняваше как винаги се е придържала към Версаче.....Тая с елека имало нещо общо с Версаче ! Та същата е работата на провинциалистите и софийските павета. Те им пречели. Да, може да се чупят коли по тях, ама те що не си седят на село ? Там е пълно спокойствие - до обед пред къщата мине една крава, следобед едно магаре и няма да си чупят колите по паветата.
    —цитат от коментар 7 на krf54523578


    1. За провинциалния град: към момента на Освобождението София е около 12 хиляди души, не е столица, повечето жилища са дървени и като цяло е голяма селяния (може да погледаш стари снимки или рисунки).
    2. София често пъти я наричат Големото село - причината е, че сегашна София представлява един пъстър сбор от онази София от Лъвов мост до Орлов мост, плюс още много села (те все още си пазят имената).
    3. За диалектите - късметлия си, че София с един глас печели пред Велико Търново, иначе къде щяха да идат претенциите. А печели, защото се е считало, че тя географски стои по средата на териториите, населени с българи. И въпреки че София става столица, в основата на българския книжовен език стоят говорите на възрожденските българи по билото на Стара планина и Подбалкана (сред тях има и от онези мякащите). И това е логично - тези хора са имала възможност да се замогнат и са изпращали децата си в чужбина, а те са били гръбнакът на новата българска държава. Новоизлюпените столичани, като бонус, са получили възможността правоговорно да казват ГолЕмото село, но все пак са били длъжни по правопис да пишат Голямото село. И не забравяй, че може да сме печелили битки, но като цяло сме загубили войните си - и затова в днешна България има много преселници и често пъти по тази причина в едно селище може да се натъкнеш на няколко говора или диалекта. Аз също съм от тези, които са получили привилегията да казват хлЕб, голЕм и т.н., така че не ти се правя на големец. Опитвам се да бъда обективен по въпроса за това що е то да си столичанин пето поколение и има ли този израз почва у нас.

  25. 25 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 831 Неутрално

    [quote#24:"hammurabi"][/quote]

    Супер! Само няколко вметки от мен: турците не са броили населението, а къщите, затова е много трудно да се каже, колко точно са били софиянци, но се предполага, че броят им е между 10 и 15 000. Важно е да се направи уточнението, че повече от половината са били турци (само кавалерията е наброявала 1000 човека), а останалият брой жители е бил разделен горе-долу поравно между българи и евреи, тоест около 2-3000 души.
    Южната граница на София е била при кръстовището на Ректората, бул. Евлоги и Христо Георгиеви, а не при Орлов мост.
    Ятовата граница е вертикална и започва от шоплука на запад.
    Много бих се радвал, ако се получи някога дискусия за избирането на София за столица, това със средата на българите звучи добре, ама само толкова

    I shave with Occam's razor
  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8858 Неутрално

    Авторът " за" или "против" паветата е?

  27. 27 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    До коментар [#17] от "Сахаров":

    Старите градове в Европа са със павета и е са много красиви. Хората си карат по тях и ходят...Като няма майстори тук ,да извикат от там. По-евтино ще излезе от тези безкрайни ремонти.

  28. 28 Профил на livanov
    livanov
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Да не забравяме че булевард Шанз Елизе в Париж е павиран!

  29. 29 Профил на livanov
    livanov
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Да не забравяме че булевард Шанз Елизе в Париж е павиран!

  30. 30 Профил на Гаргамел
    Гаргамел
    Рейтинг: 5909 Весело

    До коментар [#27] от "hodounski":
    Що ги вадите тогава?

  31. 31 Профил на BGman1
    BGman1
    Рейтинг: 3646 Весело

    Паветата по принцип на са лоши...гадното е когато не са там където трябва... а имено пред парламента...а не под фуражката на тия в парламента...

  32. 32 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 744 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чардо":

    Това не пречи на някои хора да го правят. Лично познавам жена, която преди доста време сподели, че е взела едно жълто паве от поредния тогавашен ремонт, за да си затиска зелето. (пояснение: жената не беше от София, а омъжена тук)
    По въпроса за жълтите павета. Чардо, ти като по-възрастен от мен софиянец, помниш ли докъде се простираха жълтите павета някога? С толкова ремонти и крадене вече им изгубих сметката.

  33. 33 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    Паветата в София са от кариерата във Владая и са ГРАНИТНИ.
    Паветата в Пловдив са сиенитни. Доста са подобни, впрочем.
    Каква е разликата? В сиенита има по-малко кварц, под 5%.
    Жълтите павета пък са изработени от материала "клинкер" - това е печена на висока температура (1200оС) глина, която е много издръжлива на мръзнене, понеже е много водоплътна.
    Изключително популярни са в Холандия и Белгия, където липсва естествен камък.
    Софийските жълти павета са правени в Будапеща.
    По-заслужаващо символика от Софийското е Парижкото паве - това е оръжието на народа срещу властта, ползвано нееднократно и то ефективно. Паветата са снарядите на Гаврошовците, материала за барикади (с тях пълнят винените бъчви - "барик"), суверенитета на парижани.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  34. 34 Профил на ivobrasil
    ivobrasil
    Рейтинг: 263 Неутрално

    [quote#24:"hammurabi"][/quote]

    1. Не изглежда по-различно от повечето градове в България по това време.

    2. Нямам много какво да споря тук.

    3. Стига вече с този мит за избирането на София с един глас повече от Търново, понеже, видиш ли, някой си бил, който щял да гласува за болярския град, отишъл да сере и изпуснал точно това гласуване. Това просто не отговаря на историческата истина, а очевидно е изфабрикувано от търновчани, които още не могат да преживеят, че не са станали столица и след Освобождението. Можеш да провериш протоколите от Учредителното събрание какво пише по въпроса. Прилагам и линк (стр. 117 от протокола/127 от pdf-a:

    http://lib.sudigital.org/record/19684/files/SUDGTL-BOOK-2013-655.pdf

    "Това предложение на г. Цанкова се прие с вишегласие..."

    Не знам официално някъде да се споменава или да има документи (имам предвид различни източници от градските легенди) относно хората гласували за София и за Търново. Ако намериш такива, ще се радвам да ги споделиш.

  35. 35 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Готина статия. Не е за селяци, обаче, така че последните да вадят сланината и ракията от багажника на газифицирания баварец и да не си губят времето в четене.

    Поздравления за автора.

  36. 36 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#32] от "ikar_01":


    . . . . По въпроса за жълтите павета. Чардо, ти като по-възрастен от мен софиянец, помниш ли докъде се простираха жълтите павета някога? С толкова ремонти и крадене вече им изгубих сметката.
    —цитат от коментар 32 на ikar_01


    Аз ги помня още от Мария Луиза - тогавашното ларго, целия площад пред Двореца и около него,по Руски та до Орлов мост !
    С жълтите унгарски павета даже бе локалното платно от СУ до Орлов мост по което имаше и трамвайни релси! Имаше трамвай № 4, който после след Орлов минаваше по Ц.Асен та до към Рум.посолство , което тогава го нямаше :-)
    Пред Президенството, цялата Леге ,княз Александър и Дякон Игнатий(тя беше проходима за коли цялата! ) от Руски до Гурко, както вътре в ротондата около Св.Георги и разкопките, както и връзката му с Леге! Също и по Аксаков до Ръкси . . . .
    Имай предвид и че около фонтана пред Президенството имаше малък тротоар и всичко около фонтана също бе с жълти павета !
    Също и Московска в участъка зад Двореца до Ръкси . . .една доста голяма част от центъра на София.
    Не знам сега, дали сърбите запазиха техния площад Теразия в Белград с дървени павета ?
    Иначе в света жълти павета освен в София е имало и в Буда Пеща.
    Когато им се налагаше ремонт, обикновено след военните паради от танковите вериги, винаги до павьорите имаше една голяма количка 1х2м с комин и огнище под казана в който се втечняваше (вреше и смърдеше) дзивта с която ги лепяха !
    Между другото тези павета са лети и печени в кокили и представлява една смес между керамика и стъкло - и по окършените ръбчета дзивта се залепваше неотстранимо !
    Винаги имаше остатъци от нея . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  37. 37 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#25] от "Сахаров":

    В Търново има много повече българска история, отколкото в София. Търново би ми стояло по-достолепно като столица (престолнина). Като столица градът би бил и изключителна туристическа дестинация. Но по прагматични и патриотични съображения София е надделяла. Аргументът, че географски София стои в център на земите, населени с българско население - има изключително символно и романтично звучене. Според мен избирането на София за столица е било заявка, останала само блян.

  38. 38 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#34] от "ivobrasil":

    Лаик съм, не съм историк. Пиша по спомени и стари знания, но с убеждението, че нещата стоят на тази плоскост. Факт е, че София е избрана за столица. С колко гласа - почти няма значение.

  39. 39 Профил на Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Рейтинг: 2109 Неутрално

    Към автора Тони Николов ;Виждал ли си някога как се павираха улиците на София, още преди да се появи асфалта? Например как от пл.Македония та чак до Александровия мост под Черния кос се извадиха големите едри двойни павета и се пренаредиха малките кубчета от ВЛАДАЙСКИ сиенит (по-твърд е от гранита!).И как с едрите павета се павираха калните до тогава улици из Добруджанския квартал.Или от колелото на 2-ката в Орландовци до моста на Ст.гара как се павираше и по Козлодуй до М.Луиза. . .И как за пръв път в София пробно се асфалтира ул.Баба Илийца, когато тя беше цялата само в Добруджанския квартал . . .Пиша го защото не сте наблюдавали как работеха старите майстори павьори , че павьорът само с поглед знаеше кое паве да вземе за да го положи на мястото му в ДЪГАТА от павета, защото в средата са малко по-едри от тези в краищата на дъгата, иначе ЗДРАВА дъга НЕ става! ! !А сега кой ти гледа тази мъничка подробност и после защо се вадели паветата ! ! !Няма ги старите майстори павьори и надали ще ги има!НЕпрестижна професия е ! Лично за мен бе меко казано НЕ умно решение да се запази част от паважа, защото този ""дребен"" факт, който споменах по-горе от майсторлъка на павьорите, на бърза ръка в скоро време ще предизвика САМОизваждане на паветата, дупки в Центъра и непрекъснати ремонти ! ! !Да оставим настрана факта, че павета са,и по-шумни, и по-запрашяеми и по-хлъзгави когато са мокри!Вярно е, че в Австрия има запазен един участък от 500 м паваж и то на магистрала в планинска част, и освен предупреждението и силно ограничената скорост в участъка- на поставената табела пише, че този паваж е запазен защото е нареден по времето на император Франц Йосиф през 1836 г ! ! ! НО при ремонта отдолу основата е железо-бетон и паветата са споени ! ! !И е станало обща маса, а не фугите да са запълнени с пясък, който се отмива. . . .На всякъде другаде където е запазен паважа е пешеходна зона .Запазването му по Дондуков е изключително популистка история ! ! !
    —цитат от коментар 16 на Чардо


    ++++++++++++++++++ Поздрави .

    Русофилите живеят в ЕС и посмъртно не биха живяли или пратили децата си в Русия. Обаче прoдават България на Русия. Неграмотност и Шизофрения?
  40. 40 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 725 Неутрално

    Трагикомедията с ремонта на "Дондуков" има и положителен ефект. Сега паважните ентусиасти да преминат булеварда и да кажат - къде е по-безопасно, по-красиво, по-безшумно, по-удобно за транспорта. Няма нужда от агитация. По асфалтираната част, естествено. Нещо повече. Сложиха бетонна основа под паветата, която оскъпи ремонта. Затова е логично оскъпяването да се поеме от бюджета на министерството на културата, което задължи /!?/ общината да влезе в допълнителния разход. Но и то се усети и сви байрака, та, слава Богу, останалата част на булеварда бе направена както се полага в ХХІ век. Изглежда по-нататък няма да има подобни експерименти. /Добре, че от общината устояха и не се поддадоха, за да павират и "Прага"/ Паветата са покрили софийските улици, когато нито транспортът, нито технологиите са позволявали друго. Тогава не е имало и километър асфалт някъде. Ако не е било така, управата щеше ли да кърти Витоша за павета и да ги реди паве по паве. Не, естествено. Що се отнася до историческите реминисценции. Как паветата били символ на борбата и пр., той и Смирненски пише, че каменна София кънтяла под обущата на работниците /"Работникът"/ И как пристъпяли с "походка дръзка" и "рубинени огньове пръскали".

  41. 41 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2702 Неутрално

    Четейки есето на Николов, което може би не най-доброто излязло от неговото перо, все пак би трябвало да се усетим, че човека вкарва ирония, прави алегорични закачки и е много далеч, при това го декларира, че не иска да се забърква в експертната страна на паветата, без нзачение за коя страна на барикадата става дума.
    Та си мисля, че ако някой иска да вземе отношение по текста, да остави паветата на мира и да се изказва по духа на текста и не на последно място, предвид вече много натрупали се наглост и нагли решения, назачения и т.н., да не забравяме и възможността с тях да замеряме.
    Както е казано в библията - има време за събиране и време за хвърляне на камъните/паветата.

  42. 42 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    До коментар [#36] от "Чардо":
    До коментар [#32] от "ikar_01":

    Само да изразя едно малко съмнение. Не че е важно, но и на мене ми е проятно да си спомня. :))
    Жълти павета имаше според мене по главното платно на бул. "Цар Освободител" (по соца беше "Руски") до Орлов мост,. По локалното, по което вървеше трамваят и то в този участък еднопосочно, сякаш нямаше. После трамваят вече беше двупосочен по Иван Асен II.

  43. 43 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    До коментар [#41] от "tsvetko_51":

    И Вие сте прав, но пък по статията май нищо не мога да измисля. По-скоро бих казала, че затова обичам Дневник и неговия форум, защото тук човек може да науи много неща, както да изпита удоволствие от интелигентен диалог (доста често).

  44. 44 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 4369 Неутрално

    Та само се питам: да не би зад битката със софийско паве да се крият и други страхове? Свързани с възможността то да напусне мястото си, полетявайки в определена посока, което е просто невъзможно при асфалта. В социалната психология терминът "асфалтиране" означава нещо съвсем различно – почерняне на надеждата и пълна безизходица. Докато павето е и фина прахова частица на бунта за свобода. Да не го забравяме.
    ===================
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  45. 45 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 744 Неутрално


    До коментар [#36] от "Чардо":

    Чардо, благодаря ти много за информацията, имах бегли спомени, че жълтите павета продължаваха от Орлов мост до сегашния хотел Шератон*Балкан/. Жълтите павета около фонтана прени няколко години (определено повече от 6 - 7) ги замениха с някакви псевдо-жълти, които са от друг материал и вече добиха сиво-жълт оттенък, което е резултат от традиционната софийска мръсотия и от следите от гуми по въпросни плочки. Единственото им предимство е, че не се пързалят така, както истинските жълти павета.

  46. 46 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#42] от "Мондиана":

    """"". . . По локалното, по което вървеше трамваят и то в този участък еднопосочно, сякаш нямаше. . . . """
    - = - = -
    Според мен баш от там почна погрома на жълтите павета .
    Спомням си ги в локалното платно през 50-те , след това съвсем в началото на 60-те м защото ние мотористите се събирахме на раздувка в Дълбок зимник.
    Там ни бе клуба , ако мога така да се изразя на софийските и пернишки състезатели по мотокрос. . . . :-)
    Ужким малък участък, без значение и тихомълком го подмениха при една подмяна на релсите - тях ги подменяха по-често, защото като единично трасе бе двойно натоварено. . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  47. 47 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 188 Неутрално

    Първо съм шокиран колко несофиянци се изказват гръмогласно??? И колко богословски "доктори" разбират от всичко. Тони от павета, Данчо от "бюжет". Бе, я си ходете по родните места!!!

    roo
  48. 48 Профил на ba
    ba
    Рейтинг: 282 Неутрално

    За павето нищо лошо. Може и да го няма.
    Проблемът е в паветата, които от 70 години съсипват България.
    Цял централен комитет си имаха с ген.сек - паве.
    А пък сега Народното Събрание гъмжи от тях.
    Или онези с парите и с глави - павета. Мутри им казват.
    Или онези павета, което тровят душата на българите и им викат МОЧА, Альоша и т.н.
    Абе павета много за махане....

  49. 49 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2455 Весело

    До коментар [#46] от "Чардо":

    Е, моите спомени са от 60-те :)). А за Дълбок зимник си спомням, че беше леко долнопробна кръчма. Един пък като се прибирах от училище, една бутилка излетя и се разби в краката ми, а вървях по широкия тротоар, не по прилежащия на Зимника :) Все пак под Царевец имаше една още по-долнопробна кръчма - Раците. Но Вашите спомени са малко по-отрано, така че са по-меродавни.

  50. 50 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#49] от "Мондиана":



    До коментар [#46] от "Чардо": . . . А за Дълбок зимник си спомням, че беше леко долнопробна кръчма. . .
    —цитат от коментар 49 на Мондиана


    Това не се е случило със "Зимника" :-)
    Зимника е било още преди 09.09.44-та средище на писателската бохема (била е любима на Елин Пелин), а и Зимника имаше несваляеми и неотваряеми стъклени витрини и нямаше маси по тротоара, а и имаше предверие с гардероб и портиер.
    Вероятно се е случило от съседното наблизо, което имаше маси, и навън и ако не ме лъже паметта се казваше "Грозд" ?
    По тази отсечка на единична трамвайна линия,като деца много обичахме да се возим на старите трамваи на стъпалата , но от другата страна на затворените и заключени врати на трамваите. Вдигахме се чак от Лагера . . . .
    То пък това си беше всеобщ навик на тумбите - да скиторим свободно из София.
    Мама един път ме е водила на школо - в началото на 2-ри клас ме записал на английски в Алианса на Славейков. Заведе ме един път да ми покаже пътя и ме остави. Скиторехме на свобода и спокойно.
    Ма то пък и колкава бе София . . .
    Сега ходят ли през уикенда семейно по приятелски на екскурзии из Витоша, да разпънат одеалата на тревата и . . . . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  51. 51 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    До коментар [#50] от "Чардо":

    Зимника е бил, доколкото знам, Прошековата бирария, но все пак спомените ми са, че от него излетя бутилката. Във всеки случай не по Прошеково и Елин Пелиново време :)). Ама знае ли човек, това са спомени с над 50 годишна давност. Това, което знам е, че през 34 г. тук е бил края на София, а по мое "начално" време тролеят ходеше 3 (сегашни) спирки по-нагоре и майка ми ме разхождаше с него до края н града. Ех, спомени, спомени...

  52. 52 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#25] от "Сахаров":

    [quote#24:"hammurabi"]
    —цитат от коментар 25 на Сахаров
    Супер! Само няколко вметки от мен: ... Южната граница на София е била при кръстовището на Ректората, бул. Евлоги и Христо Георгиеви, а не при Орлов мост.Ятовата граница е вертикална и започва от шоплука на запад...[/quote]

    И още няколко дружески уточнителни вметки относно твои вметки:
    - замисли се пак къде са кръстовището на Ректората, бул. Евлоги и Христо Георгиеви и Орлов мост (не че разликата от 200 м има особено значение);
    - ятовата граница минава на изток от Шоплука - затова и шопите е-кат, а не я-кат. Върви, условно казано, по линията Никопол - Солун. Подробности има и в Уикито.

  53. 53 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#52] от "forza":


    До коментар [#51] от "Мондиана":към теб е само за прочит. . . :-)

    Спорите за неща , като доводите и на двама ви не са достоверни.
    Аз имам един любим въпрос към всички софиянци и не че съм роден в тази махала,
    НО знаете ли къде е и кои са границите на Драз маала ?
    А по времето на Освобождението реката по Сливница е била условна северна граница, а Раковски е условна източна граница ! ! !
    Перловската е била условна на север, Руски п-к и п-ка на Левски са били доста извън града.
    А колкото и да е било малко селище - Средец е било град още по римско и то заради термите си.
    Една случка разказвана в мемоарите на Димо Казасов ( 1886 - 1980) :
    - Било някъде около 1925-та - на кръстовището на Ръкси и Руски, пред ДНА, двама франтове наконтени с палта с кожена подплата и бомбета с димящи пури в ръцете - спорят кой от тях е по-стар софиянец !
    А малко встрани до тях един дърт шоп от с. Слатина - с потурите , калпачето си и с чибучката в ръка , подпрян на дряновото си бастунче ги слуша, слуша и се подсмихва под рунтавия си мустак и небръсната от седмица брада.
    На края не издържал, чукнал им с дряновчето по техните масивни бастуни , па им рекъл:
    - А бе господа, то Народното събрание и Ал.Невски са построени върху мои ниви и пак не смеем да кажем , че съм софиянец ! ! !
    - = - = -
    В Е С Е Л О ! ! ! - и да напомня, че това е наздравица от Разложко!
    И нека не спорим , коя е по-стара столица на България, защото най-старата е била някъде доста на изток извън сегашните ни предели, а преди Търнов, сме имали и тук две други столниНи . . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  54. 54 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2894 Любопитно

    До коментар [#51] от "Мондиана":

    """". . . а по мое "начално" време тролеят ходеше 3 (сегашни) спирки по-нагоре и майка ми ме разхождаше с него до края н града. Ех, спомени, спомени... . . . """
    - = - = -
    То е и мое!
    "Началното" ни време е близко по време както подразбирам. . .
    Ами тролея въртеше на паметника Левски и на 4-ти км !
    Бяха едни стари съветски тролеи и на завоя на ректората (там се кръстосваха жиците на другите тролеи от Руски п-к до Ст.гара) много често им падаха "жартиерите , но движението бе малко и не наставаше калабалък или тарапана и макар тогава да можеше да си надуваш клаксона никой не свиркаше!
    Ми то движението бе толкова малко , че нямаше едно посочни улици!
    Ами 1949-та ранна есен се преместихме от Драз маала (Ръкси и Козлодуй :-) ) на Лагера .
    И от сп. Лагера , чак до Берон нямаше никаква къщичка ! Нашите 2 блока построени от Завод 12 (сегашните 24 и 25 бл.) бяха единствените в калното леко каменисто поле на Лагера! Името му идва още от Батенберг, че изкарвал лятно време софийския гарнизон на летен палатков лагер там! Хиподрума си бе наистина Хиподрум и сегашния м-н на Била бе конюшната му ! Нямаше и спирка Хипоидрума, даже когато се появи спирката се казваше Междинна . . .
    Сп. Красно село първоначално се е казвала "3-ти гараж", а знаеш ли от къде е името "гараж" ?
    Сега където е общината на Кр.село бе затвор за малолетни !
    А пък още в 50-те 2-та вървеше по зелени тр.линии от Орландовци до Хл.завод - отстрани улицата бе макадам а линиите бяха вкопани и затревени съвсем естествено саморасла трева :-)
    . . . .

    """". . . Ех, спомени, спомени... . . . """"

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  55. 55 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 188 Неутрално

    Тук силно се смесват лични спомени с любопитни факти, най вече от Уики-то. Аре по скромно - само това, което лично си видял. Моето детство бе на Христо Ботев, между Петте кюшета и Солунска, където се е заселил прадядо ми след като София става столица. Помня огромни павета с тревичка между тях. Автомобилите бяха рядкост. Помня рядко минаващ трамвай, каруца с лед за сладкарницата отсреща, древен камион за хляб или мляко, ръчни макари с маркуч за миене на булеварда - всяка нощ, през лятото. Та думата беше за паветата - адски са непрактични за съвременния трафик, ама голем гъдел за секви протестозащитници.

    roo
  56. 56 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#7] от "krf54523578":

    Много минуси - явно малко софиянци има във форума

  57. 57 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3353 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Казай ти-за павета се търси експерта Паргов!

  58. 58 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3353 Неутрално

    До коментар [#13] от "Fiji":

    Още по-интересно е какво мислят живеещите на улици с павете,например по Дондуков(че е пресен случай).Повечето, с които съм.говорил искаха паветата да се махнат изцяло.Павета на изключитвлно натоварен булевард,в съчетание с трамвай е отврарителна комбинация-шумно,прашно и задръстено.

  59. 59 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3353 Неутрално

    До коментар [#28] от "livanov":

    Ама няма трамваи по него.Второ-Париж има много добре изградено метро,и автомобилния трафик е по-лек там.Включитвлно и заради ограничения.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах