Регистрация
04 фев 2010, 16:06

България скоро ще проучва интереса към нов реактор в Козлодуй

По думите му правителството работи по предварителна оценка за необходимостта от нов реактор. ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

46 коментара
 
Анонимен потребител

Енергетик

Неутрално
  • 1
  • 16:14
  • 04 фев, 2010

Най-накрая нещо по-смислено да каже този министър

Оценка
-10 +57
 
Анонимен потребител

ха!

Неутрално
  • 2
  • 16:14
  • 04 фев, 2010

Ами ако е с модерен западен реактор, изграден предимно с частни капитали срещу дял от компанията добре.

Оценка
-11 +48
 
Анонимен потребител

енергетик

Неутрално
  • 3
  • 16:16
  • 04 фев, 2010

А ако можеше да се построи реактор който да захранва турбини три или четири ЕГАТИ КЕФА,ще се плаща само стойността на реактора.Всичко друго вече си го има.

Оценка
-7 +36
 
Анонимен потребител

LZ2

Неутрално
  • 4
  • 16:16
  • 04 фев, 2010

Нов реактор в Козлудуйре най-разумното решение! Строим само реактора! Всичко друго е построено!!! ДЕЙСТВАЙТЕ !!!

Оценка
-6 +58
 
Анонимен потребител

Кач пара?

Неутрално
  • 5
  • 16:20
  • 04 фев, 2010

Колко ще ни струва това удоволствие, защото на мен ми писна да плащат (с парите на всички ни) за глупости? Тогава ще се разбере каква е файдата от това!

Оценка
-8 +22
 
Анонимен потребител

OK

Весело
  • 6
  • 16:22
  • 04 фев, 2010

Интересна снимка –ТГ-4, което ще рече втората турбина на втори блок. И кво? Но пък поне е от Козлодуй, можеше и да е от ТЕЦ Варна

Оценка
-1 +16
 
Анонимен потребител

друг о мнение

Неутрално
  • 7
  • 16:22
  • 04 фев, 2010

Инфраструктурно и от гледна точка на квалифициран персонал, е най-изгодно да се строи в Козлодуй вместо на голата и сеизмично нестабилна "поляна" в Белене. И проектът в никакъв случай да не руски. Всичко руско после се моденизира на висока цена.

Оценка
-5 +38
 
Анонимен потребител

енергетик

Неутрално
  • 8
  • 16:24
  • 04 фев, 2010

Ще струва толкова,че проекта белене тотално ще отпадне като нерентабилен за инвеститорите,сам можеш да сметнеш колко ще да е икономията.

Оценка
-3 +32
 
Преглед на профил

B52

Рейтинг: 3800 Любопитно
  • 9
  • 16:26
  • 04 фев, 2010

Остава си въпроса имаме ли нужда от нови мо6тности, след като и в момента БГ има изли6ък на ток...
Начинанието има смисъл единствено в Козлодуй (има изградена ифраструктура като мрежа, складове) и то ако технологията и горивото не са руски, т.е. "диверсификация" и намаляване на зависимостта от 1 доставчик.
Белене е добре да се погребе макс бързо, за да не се хвърлят о6те пари.
Как нов реактор 6те захранва стари турбини (оразмерени за старите реактори) и как 6те се съвместява техника от различни поколения - това може да "открие" само човек който не е стъпвал в такава централа...

He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.

Оценка
-5 +32
 
Анонимен потребител

rycher

Неутрално
  • 10
  • 16:26
  • 04 фев, 2010

ааааа. са сетят, че можело там още реактори да сложат. има площадки... я, забравяйте Белене. само тя ни липсва...

Оценка
-2 +21
 
Анонимен потребител

avtor

Неутрално
  • 11
  • 16:30
  • 04 фев, 2010

сетихте се, остава държавното участие да е само със земя и построяването на някой и друг път/мини язовир и вече започва да звучи добре.

Оценка
+19
 
Преглед на профил

B52

Рейтинг: 3800 Любопитно
  • 12
  • 16:30
  • 04 фев, 2010

Освен другото нека държавата да остави частните инвеститори да понесат както финансовото бреме, така и евентуалните печалби. Това е най-добрата оценка дали един проект е жизнеспособен или не!!
Държавните пари са по-добре инвестирани в образование или здравеопазване, инфраструктура, като има някой друг "изли6ен" милиард.
Работата е да се създадат само рамковите условия, останалото - инициатива на големите (надявам се западни) концерни!

He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.

Оценка
-4 +18
 
Анонимен потребител

Костовист

Неутрално
  • 13
  • 16:32
  • 04 фев, 2010

Наскоро четох един материал на един българин -живее в Лондон,експерт по ядрена физика,който каза ясно и просто,че АЕЦ Белене ще произвежда електриество с висока себестойност ,без реален пазар-дори и днес има в България електричество което не може да се пласира.АЕЦ Белене е изгодна само и единствено за Русия

Оценка
-3 +41
 
Преглед на профил

Минувач

Рейтинг: 664 Неутрално
  • 14
  • 16:33
  • 04 фев, 2010

Вижте една алтернатива в близко бъдеще:
Американската фирма Hyperion Power Generation има намерение да пусне в масова продажба миниатюрни ядрени реактори. Те могат да снабдяват с ток и топлина 10 000 домакинства в течение на много години, работят без специална поддръжка и са абсолютно сигурни.

http://e-vestnik.bg/5014

Оценка
-5 +11
 
Анонимен потребител

CARMINA BULGARANA

Неутрално
  • 15
  • 16:36
  • 04 фев, 2010

ЦЕНИТЕ НА ЯДРЕНОТО ГОРИВО ГЛАВОЛОМНО НАРАСТВАТ - И ТО СВЪРШВА В СВЕТОВЕН МАЩАБ.

Оценка
-6 +6
 
Преглед на профил

Минувач

Рейтинг: 664 Неутрално
  • 16
  • 16:36
  • 04 фев, 2010
Оценка
+5
 
Анонимен потребител

bb

Неутрално
  • 17
  • 16:36
  • 04 фев, 2010

чудно ми е защо винаги българия проучва за такива проети един реактор ами пуснете 10 поне от тях ,докарайте един Интел да построи един завод тука бе ,докарайте някой гигант да се оформи отнякаде поне нашата смешна икомномика и да се вкарат свежи пари в българия >Тук приоритет трябва да е един лев да не напуска държавата ,намаление данъците итаксите за бизнеса за да може да се раззширява ,конкуренция конкуренция и пак конкуренция ,закон за бандитите за да е сигурен бизнеса кво става и здраво наливане на инвестиции в индустриални производства които ще ни излезнат по на сметка да се правят тук отколкото скупите ни левове да изтичат при и така богатите китайци ,ми докарайте един сони ,самсунг ,филипс или който и да е там производител дайте прежеренции на селското стопанство преди имахме такъв износ на Качествени и екологично 4исти зелен4уци и плодове а сега внасяме боклуците на турция и гърция .Не може така трябва дългосрочна икономи4еска стратегия но не само на хартия а с реални проекти и комисии за контрол от подаването на проекта до завършването му инженери специалисти да следят изпълненията им .Не може дянков да ми се бие в гърди че е намалил дефицита и е закрил 1000 болници ,реформирай здравеопазването ,създай държавен фонд по егн на човека в който ще му влизат здравните вноски ,парите да се управляват от държавата на нискорискови влогове с лихви да трупат и всеки да може онлайн да влезе и да види кви пари събира и да си ги контролира ,и пенсиите така в момента е анархия и затова няма кикакъв ред .Съкращения не само на нерентабилни болници ами и на всички отрасли с неефективни функции ,държавната администрация да се пореже на 70 % долу ,митниците и те ,полиция (знаете ли колко пенсионери виши полицаи папкат заплатки и са готови за пенсиониране ама зорлен седят и трупат ста и заплатки дянков а ? пратете ги в пенсия ) армията ни е дръг проблем милиони отиват при тези наемници в ирак (нямаме никаквуи интереси там ,Да се ликвидират тези мисии и армията ни да се съкрати наново Оттам пари да се пренасо4и в мвр за оборудване ,курсове по разследване на тежки преступления и итн ,Прокуратурата и съда са най големият кръвопиец в държавата ни -видяхте как 40 милиона си раздадоха за бонуси на 1 януари за добр заварили нова гонина тези некадърници ,какво се 4ака още бе бойко имаш мнозинство ,имаш полити4еска воля свалях тези несменяеми прасета и съдии от постовете им и в затвора бе този съд не работи нормално зна4и трябва да се ликвидира и да се направи нов с кадърни фристи и некорумпитрани мом4ета и момичета с опит и образовани на запад
Зна4и по4нете от полицията и им вдигнете нивото в пъти уволнете некадърните ,минете на съда прокуратура ,експертите всички да бъдат с минимум магистратури с тестове залоялност към работата си ,и да имат ежегодна професионална проверка дали стават или не в момента всеки втори олигофрен може да иде и да изкара експертна оценка от такъв дръг олигофрен и да спе4ели дело на база какво ?
има много проблеми и бойко надяваме се 4е ще почнеш отнякаде ЗАТОВА СМЕ ТЕ ИЗБРАЛИ .Сттига с глупости и мохабети за пред публика като циркаджия да дрънкаш ами вземи направи нещо 4ерно на бяло щото си тръгнал като царя и ще свършиш и по зле от него даже

Оценка
-2 +24
 
Анонимен потребител

бай хуй

Неутрално
  • 18
  • 16:40
  • 04 фев, 2010

Е и аз да го кажа-1млрд. и хоп 1000МВт,а в Белене до тук 1млрд. и нищо.

Оценка
-2 +10
 
Анонимен потребител

к

Неутрално
  • 19
  • 16:42
  • 04 фев, 2010

До коментар [#9] от "B52":Как нов реактор 6те захранва стари турбини- Въпрос на задание бе човек,проблема е че турбините са 440 мегаватови но имаме свестни инжинери не е ли така.

Оценка
-1 +6
 
Анонимен потребител

do 3

Неутрално
  • 20
  • 16:46
  • 04 фев, 2010

Всъщност, това е и целта. Козлудуй е по евтин от белене, понеже има инфраструктура. Само реактори нови трябват.

Оценка
-2 +11
 
Анонимен потребител

енергетик

Неутрално
  • 21
  • 16:52
  • 04 фев, 2010

Месля че реактор и турбина ще да е по практично,а инак окабеляването го има че даже и към мрежата е подкачено.

Оценка
+7
 
Преглед на профил

Соколов

Рейтинг: 308 Неутрално
  • 22
  • 16:59
  • 04 фев, 2010

Единственото смислено нещо, но смятат ли че има 1500МВт алтернативни източници в строеж?

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Оценка
-1 +6
 
Преглед на профил

Варненски

Рейтинг: 1949 Весело
  • 23
  • 16:59
  • 04 фев, 2010

Нов реактор в Козлодуй е най-правилното решение. Там има изградена поддържаща инфраструктура за още 2000MW, района е сеизмично много по-безопасен от Белене, има достатъчно обучен персонал за обслужване на мощността. В Белене има вложени стотици милиони, които очевидно са били нужни при условие, че имахме Козлодуй в неговата цялост (с 6 блока). При условие, че в Козлодуй работят само 2 блока нуждата от Белене отпада.

Местния патриотизъм на р. Петков който бе не малък фактор за раздвижването около Белене също вече не е фактор.

Оценка
+18
 
Преглед на профил

DareDebil

Рейтинг: 1002 Неутрално
  • 24
  • 17:04
  • 04 фев, 2010

До коментар [#19] от "к":

не, нямаме свестни инженери, за съжаление. И малкото дето ги имаше избягаха.

Оценка
-4 +4
 
Анонимен потребител

Пенчо Питанката

Неутрално
  • 25
  • 17:05
  • 04 фев, 2010

Както и да го погледнем, май най-реалисчната прогноза е ново поскъпване на тока. Това държавата го може и без да прави нищо друго. Хем се изкарават пари, хем хората си плащат доброзорно. Малко глупости по телевизията, кое го налага, покачването и сме готови. Толкова киловата Х толкова стотинки = Толкова милиона чиста печалба. И АЕЦ - Горно Нанадолнище да направят цената на тока ще върви нагоре докато може. Докато хората не започнат да се отказват от консумация на ток поради висока цена нещата ще са така в България.

Оценка
-1 +10
 
Анонимен потребител

Lubitel

Неутрално
  • 26
  • 17:17
  • 04 фев, 2010
Оценка
+6
 
Преглед на профил

Karelson

Рейтинг: 2367 Неутрално
  • 27
  • 17:44
  • 04 фев, 2010

Само интереса към реактора да не е руски........ иначе няма лошо да построят

Курт Деликуртев 22:47 27 яну, 2012 Половинатa Черноморие вече е руско, след 20 години ще станем част от Русия!

Оценка
-6 +10
 
Анонимен потребител

петроФ

Весело
  • 28
  • 18:01
  • 04 фев, 2010

Ама вие наистина ли му вярвате бре? Божкее изкукали хора сме...
Никакви нови реактори в Козлудуй няма да има. Това са масали, колкото да мине мандата, както онези на асистента Милко Ковачев.
След като се тропоса Белене изцялоп на Матушката, нашите ще се помаят-помаят, па ще смутолевят , че за производството от нов реактор в Козлудуй няма пазар /което ще бъде истина/ и
ще гледаме напред

Оценка
-1 +9
 
Преглед на профил

nqma zna4ka koi

Рейтинг: 1244 Весело
  • 29
  • 18:07
  • 04 фев, 2010

Жалко 30тина поста и никой още не е написал колко неекологичен бил АЕЦ и как хиляди години ще съхраняваме горивото, каква екологична кастрофа сме причинявали и подобни простотии Докато до преди няколко години тец Марица беше обявен за замърсител номер едно на Балканите ли, на Европа ли...

Вие искате капиталистически заплати и социалистически харчове, защото сте хибриди между двата строя, а истината е че не ставате нито за единия, нито за другия.

Оценка
-2 +7
 
Анонимен потребител

CIRK

Разстроено
  • 30
  • 18:11
  • 04 фев, 2010

Реактора е Американски, ама никой още негое лицензирал! Дори в САЩ!

Оценка
-4 +1
 
Анонимен потребител

?

Любопитно
  • 31
  • 18:14
  • 04 фев, 2010

До коментар [#5] от "Кач пара?":

колкото за няколко тутуна

Оценка
+3
 
Анонимен потребител

neuromancer

Неутрално
  • 32
  • 18:20
  • 04 фев, 2010

ще им уврат главите накрая че е много по-просто да се добави един реактор, отколкото цяла централа
В Белене даже трябва да се събори всичко и да се почне от нулата

Оценка
+3
 
Преглед на профил

DareDebil

Рейтинг: 1002 Неутрално
  • 33
  • 18:21
  • 04 фев, 2010

а колко са обезщетенията дето трябвало да ги платим на русия ако белене пропадне?

Оценка
-1 +2
 
Анонимен потребител

Аз

Неутрално
  • 34
  • 18:39
  • 04 фев, 2010

До коментар [#32] от "neuromancer":

Не, Белене трябва да стане площадка за пейнтбол. За друго не става.

Оценка
+6
 
Анонимен потребител

петроФ

Неутрално
  • 35
  • 18:42
  • 04 фев, 2010

Не знам колко биха били обезщетенията, но с продаването на "Белене" на Путин, България ще изпадне в тъжното положение на днешна Украйна - да бъде разигравана като маймуна на верижка от Москва

Оценка
-1 +9
 
Анонимен потребител

Ърнест

Неутрално
  • 36
  • 18:50
  • 04 фев, 2010

До коментар [#6] от "OK":Верно

Оценка
+1
 
Анонимен потребител

Бг

Неутрално
  • 37
  • 19:35
  • 04 фев, 2010

Само за информация:
В съседна Сърбия токът е 12 ст.и от 2 год не е увеличаван,белия хляб за 1 кг.е 64 ст.,масовите цигари са по 2 лева.Бюджетът на Белград се оказа сега че е колкото на София-ама ако не идете до там да видите разликата идете само до Пирот.В този град вече заводите работят не ги унищожиха и ресторантите са пълни,полицията си е на мястото а на гърба на една сграда на центъра се вижда надпис -"смърт на корупцията" а не простотии като тука.Ако тука някой напише това нали се сещате че веднага ще го изтрият,па и разследване ще направят.
А за тукашните АЕЦ . работа е ясна и тези се борят за огромните комисионни а онези не ги дават втори път.Накрая ще си надуят швейцарските сметки и ще ви докарат чужда централа на българска територия с всичките рискове.А с тока ще ви ебават до като си траете.

Оценка
-4 +6
 
Анонимен потребител

Tojaga

Неутрално
  • 38
  • 19:39
  • 04 фев, 2010

До коментар [#29] от "nqma zna4ka koi":

Напълно съм съгласен с вас!
Аз и досега не разбрах къде ще съхраняваме реактивните отпадъци. Ако ще е в Русия, това ще е много скъпо и нестабилно: ония все ще измислят нещи4ко...и пак ще сме зависими.

Оценка
+3
 
Анонимен потребител

б

Неутрално
  • 39
  • 19:57
  • 04 фев, 2010

Много ми е чудно, защо "експертите" тук смятат, че след като цената на един реактор е 3-4 милиарда евро за бай Ганьо ще има отстъпка?
Нопротив, да се работи с БГ е доказан риск - нито се спазват договори, и си въртим като фурнаджийска лопата...
Та хората ще почакат първо да видят - плащаме ли си вересийте, и неустойките за Белене, като поръчваме ....

Оценка
-5
 
Анонимен потребител

Val

Неутрално
  • 40
  • 20:22
  • 04 фев, 2010

Докато проучват , ще си похарчат един -два милиарда . Чапкъни с чапкъни , на маймуни ни обърнаха

Оценка
+5
 
Анонимен потребител

dan

Неутрално
  • 41
  • 21:06
  • 04 фев, 2010

Аз се чудя друго - досега говореха, че на България не и трябва АЕЦ, че била скъпа, а пари няма, че е опасна и т.н. И сега изведнъж се оказа, че и пари има, и има нужда от ток, че американските реактори са най-безопаните на земята и т.н.

Оценка
-3 +3
 
Анонимен потребител

BNP Paribas

Гневно
  • 42
  • 23:46
  • 04 фев, 2010

Радиоктавните отпадъци се канят да ги съхраняват в Козлодуй - спомняте ли си че преди 2-3 месеца откриха тракийски некропол при разкопките за хранилището. Обаче с няколко думи описаха какви скелети са открити, а за това, което е наистина важно - нула информация на електората.
Освен това точно вчера, докато Трайков се е изказвал пред Ройтерс излезе информация че е напълно приключило споразумението със френската банка BNP Paribas SA напълно се е оттеглила от проекта Белене.
""Faced with a heated debate started by environmentalists, the French bank BNP Paribas has after all decided to withdraw from the construction of Bulgaria’s Belene nuclear power plant, the financing of which the French bank was coordinating,“ French Enviro2B reports."

Оценка
+1
 
Анонимен потребител

BNP Paribas

Гневно
  • 43
  • 23:48
  • 04 фев, 2010

NEK's poor results, triggered by a fall in power consumption, however forced it to breach the conditions on the loan, making it callable.

RWE's departure from Bulgaria's new Belene nuclear plant put extra pressure on the new center-right government to find new shareholders while it redefines the scope of investment it needs.

The new governmen plans to cut its shares in the project from 51% to 20-30%, which will still allow the country to keep its blocking quota.

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

mi

Неутрално
  • 44
  • 00:31
  • 05 фев, 2010

Коментара на БГ (37) е правилният. Това правителство май тръгва да прави комисионни на гърба на държавата. Явно подготвят приватизация на АЕЦ. След като не могат да окупират новия АЕЦ и да направят България зависима изцяло от кефа на частен инвеститор, явно са решили да ни довършат, като приватизират Козлодуй. Трудно ще се намери по света такова безмозъчно управление, като това, което се готви да подари единствената си централа. Нали ви е ясно, че много бързо частния инвеститор ще издейства затварянето на старите реактори и по една случайност, ще стане собственика на единствената ни АЕЦ. Не е трудно вече да се досетим какви цени на тока ще ни чакат.
Това е някакво безумие. Много държави по света в момента се опитва да изграждат АЕЦ, но собствен, без друг да има достъп. Във Финландия, ако не се лъжа, това става с вътрешен облигационен заем. Защото АЕЦ е стратегически обект. А не павилионче на пазара.
И България не може да извади тези пари за 1 реактор. Ако цифрата е около 1 млрд е просто смешно. Така цифра Дянков наля в СПТ на МВФ. Или излиза, че ГЕРБ подготвя ликвидацията на България. А тази безумна стъпка явно ще е старта.

Оценка
-2
 
Анонимен потребител

петьо

Неутрално
  • 45
  • 01:11
  • 05 фев, 2010

разбира се, че е изключително рационално да се вдигнат нов/и реактор/и на готовата инфраструктура и база на Козлодуй. Само дето не си задавате ключовия въпрос: "Какво ще спечелят европейските компании от това евтино решение?" Разбира се, че е по-добре за тях вдигането на цяла нова централа със западноевропейски капитали. Повече инвестиция, по-дебела печалба

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

$$$

Неутрално
  • 46
  • 09:20
  • 05 фев, 2010

Добра идея но пак ще ни трябва малко помощ от Америка, Германия и можеби и от Русия колкото и да ми е неприятно...

Оценка
+1
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Емитент
Всяка компания, чиито акции се търгуват на борсата. Такава компания се нарича публична. Придобиването на публичност, или, както още е известно, качването на акции за търговия, става доброволно по решение на акционерите на дружеството. В България има и предприятия, които са на борсата по линия на приватизацията си. Емитент обаче може да бъде и дружество, което е издало облигации, както и държавата или община.
Още от Речник
Абонамент
Аонамент за Капитал Daily
Абонирайте се и получавате ПОВЕЧЕ
  • Допълнителни издания
  • Остъпка за участия в събития
  • Отстъпка за реклама
Абонамент