Специализираните магазини - уют в нови форми

Специализираните магазини - уют в нови форми

© Дневник




Богатият асортимент и доброто обслужване възраждат интереса към тази форма на търговия

Хляб, месо, риба, вино, захарни изделия. Това са само част от стоките, които се купуват от всяко домакинство. Допреди години във всеки квартал имаше месарски магазин, "Плод-зеленчук", хлебопекарна. После много от тях изчезнаха, а българите започнаха да зареждат хладилниците си с едно отиване до най-близката търговска верига.


През последната една-две години обаче модата на специализираните магазини се завърна. Част от тях са собственост на производители, други - на дистрибутори, трети - на малки търговски фирми. Работят на различен принцип - със собствен ресурс или на франчайз. Започнаха да се оформят и първите вериги от специализирани магазини. Появиха се нови за българския пазар формати - магазини за диетични стоки, за биохрани, за подправки, за чуждестранни сладкиши...




Консултантите са категорични, че вълната от специализация в търговията ще продължи и в средносрочен план ще достигне и до по-големите градове извън столицата. Интересът към тези магазини също ще расте заради по-богатия асортимент, заради по-доброто обслужване, заради желанието да опиташ непознати продукти.


Малко статистика...


По информация на Националния статистически институт българите харчат близо 40% от средствата си за храна. Въпреки че няма разбивка в какъв тип обекти пазаруват, данните на консултанти показват, че все още голяма част от хората избират кварталните магазини. В същото време делът на търговските вериги се увеличава с много бързи темпове, като в момента различните пазарни анализатори го оценяват между 25 и 34% от общите продажби. В големите градове, където има и повече магазини на веригите, делът им е по-голям. Пазарът на бързооборотни стоки пък се оценява на около 11 млрд. лв. годишно.


Напоследък все повече специализирани магазини се включват в битката за дял от тези 11 милиарда. Общото между всички тях е, че се намират в централните части на градовете, в гъсто населени квартали или на места в близост до спирките от градския транспорт и др. Самите магазини започват от площ 20 кв.м, а най-големите достигат 500 - 600 кв.м. Всички предлагат по-богат асортимент от определените стоки в сравнение с останалите магазини, както и различни услуги.


Някои от собствениците им ги изграждат със собствен ресурс, други ползват франчайз. Идеите за зараждането на тези магазини също са различни - те идват от производители, търсещи нова ниша за реализация на продуктите си, от дистрибутори, от малки търговски фирми, които виждат шанс за нов бизнес. Заради различния си асортимент, който трудно се намира другаде, такива магазини или заведения успяват да създадат лоялни клиенти.


Освен това те често се развиват в неразработени ниши, в които все още няма голяма конкуренция, което допълнително помага за привличането на потребители. От компаниите казват, че познанията им за пазара се основават по-скоро на собствения им опит и наблюдения, тъй като за нишите, в които работят, често има оскъдна или изобщо липсва специализирана информация. За рекламиране разчитат основно на интернет и най-вече на "Фейсбук", тъй като създаването на собствена страница, особено при малките бизнеси, изисква време и пари.


Идея за малък бизнес


Голяма част от специализираните магазини все още са единични. Обикновено този тип обекти се реализират от малки търговски фирми. "Реших се да отворя свой магазин, защото вярвам, че има търсене на малко по-различни продукти", разказва Мариета Сотирова, която е собственик на магазин за сладки в "Младост-2". По думите й компанията работи с няколко проверени доставчици и избягва да предлага асортимент, който лесно може да бъде открит в големите търговски вериги. "Например залагаме на гръцки сладки, домашни торти по стари рецепти", казва Сотирова. И обяснява, че цените са по-високи от тези в другите магазини, но това е заради по-високото качество и разходите за по-малкия магазин.


"Повечето от продукти, които предлагаме, се внасят. Има и български, които купуваме оттук, както и миксове, които си правим сами", разказва Михаела Лазарова, която е собственик на магазина за подправки "Бахара" (виж текста вдясно). По думите й поръчките към чужди фирми се правят обикновено онлайн.


Единичните магазини много често предлагат и допълнителни услуги за клиентите си. "Често пъти консултираме нашите клиенти за сладкишите, подходящи за определен вид чай или за конкретен повод", дава пример Мариета Сотирова.


Единични специализирани магазини има и при съвсем нови продукти, които започнаха да се развиват в България през последните години. Такива например са диетичните и биохраните. Някои от тях предлагат и продукти собствено производство. Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите например работи с гръцки партньори по проект за създаване на квартални хлебопекарни. До момента по него са обучени 60 микрофирми.


"Става въпрос за сладопекарни, в които се произвеждат в малки серии хлебни изделия, печива, сладкиши", разказва председателят на сдружението Мариана Кукушева. По думите й тези продукти са предназначени за ежедневна употреба и в тях не се използват консерванти и други химически подобрители. "В случая трайността е естествена, защото продуктите са предназначени за директни продажби, не се ползва дистрибуция", казва още Кукушева.


Според нея интерес към този бизнес има, но проблемът с кредитирането остава сериозна пречка пред реализацията му. "В България минималната лихва за малък и среден бизнес е около 20%, това сериозно спира частната инициатива", казва Кукушева. По думите й заради това и федерацията се опитва да договори с гръцки банки по-добри условия за този тип бизнес.


Първите вериги


Освен единичните бутикови магазини вече започнаха да се оформят и специализирани вериги за хранителни стоки. На този етап най-много от тях са за продажба на месни продукти, като само на територията на София има над 10 регионални вериги. Повечето от тях са инициирани от производствени компании, малка част работят с подбрани дистрибутори. Някои от тях са собствени, други работят на франчайз.


"Ние сме производители и за нас това е една допълнителна ниша на пазара, която беше силно развита през 90-те години", разказва търговският директор на димитровградската компания "Лотос" Ивайло Иванов. Дружеството има четири магазина за месо в София на франчайз. По думите му в момента се завръща доверието в малките магазини, което е сигурен знак, че такива обекти имат бъдеще. "В специализираните магазини може да се предложи много по-широк асортимент, особено при прясното месо", казва Иванов.


Подобно е мнението и на друга верига - Casavino, специализирана в продажбата на вина. Досега под тази марка има 6 обекта – 4 в София и по един в Пловдив и Варна. "Магазините ни са в кварталите, като целта е да са удобни за потребителите. Освен това залагаме на разнообразен асортимент, който не може да се намери в неспециализираните магазини. Това стимулира и консумацията на различни вина", обяснява търговският директор на Casavino Иван Манахилов.


Веригата осъществява и продажби на едро, с което привлича и корпоративни потребители, ресторанти и др. "Клиентите ни са хора, които до възникването на формата не са имали доставчик на вино и са купували от различни места. Не е имало търговец, който да е ориентиран само към тях", каза Манахилов. Според него специализираните магазини като Casavino създават лоялни клиенти, което на практика е търсено от всеки бизнес. Компанията също обмисля да започне работа на франчайз за някои по-малки градове.


Интернет, място за реклама


Повечето от специализираните магазини залагат предимно на реклама в интернет. Почти всички имат собствени страници във "Фейсбук", някои изпращат бюлетини с промоции на лоялните си клиенти. Освен че по този начин рекламните инвестиции им излизат по-евтино, повечето компании казват и че това е каналът, чрез който могат да достигнат до по-младите хора, които са и основните потребители на техните продукти. Много от тях разчитат и на организирането на дегустации на различни продукти.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на yoda_master
    yoda_master
    Рейтинг: 294 Неутрално

    "Появиха се нови за българския пазар формати "

    Не знаех, че така се нарича магазинчето, от което си купувам кафе. Изненадан съм.
    Хора, олигофренират ви!!!

  2. 2 Профил на chiko
    chiko
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Променят се доста неща. Едно време на бардаците се казваше бардаци (не че ги имаше много), а сега им казват модни агенции. Проститутките се наричаха проститутки, а сега им казват моделки, миски, плеймейтки и др. На кражбата се казваше кражба, а сега на това нещо казват липса на административен капацитет.
    Помня, че навремето овчарите ги прекръстиха оператори на биологични единици, а сега не знам как ги казват. Може би граждани с високо екологично съзнание прекарващи времето си сред неговорящи субекти.
    А последната мода са фасилити мениджърите. Вече на чистачките по входовете им викат фасилити мениджърки.

  3. 3 Профил на Дим Дим
    Дим Дим
    Рейтинг: 969 Неутрално

    До коментар [#1] от "yoda_master":

    Ми то ти е написано които са новите: биохрани, диетични храни и т.н. Наистина ги има в последните 2 3 години.

    Иначе ако до нас има магазин с прясно месо, хубаво вино и малка фурна за хляб, кракът ми няма да стъпи в Билла и Кауфланд. Особено топлия току що изпечен хляб....ехххххххх

    ще се оправим...сами
  4. 4 Профил на yoda_master
    yoda_master
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#2] от "chiko":

    "А последната мода са фасилити мениджърите. Вече на чистачките по входовете им викат фасилити мениджърки."

    Не предполагах, че след статията нещо може да ме изненада, но ти успя. Хвала на такива будни българчета!
    Баси, при социализма хората бяха с много по-критичен разсъдък в сравнение с днешно време. Ми че то половината от бившите ми колеги от университета направо заслужават номинация за нобелови лауреати на фона на менталността на днешните поколения.
    Както и да е, "Тик-так"- само две калории!

  5. 5 Профил на yoda_master
    yoda_master
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#3] от "Дим Дим":

    "Ми то ти е написано които са новите: биохрани, диетични храни и т.н."

    Тц, тц, тц, ами ако "не ми беше написано"? Направо трагедия, как щях да се ориентирам тогава? Тц, тц, тц...
    Прощавай, добри човече, би ли ми обяснил какво означава "биохрана"?

  6. 6 Профил на Дим Дим
    Дим Дим
    Рейтинг: 969 Неутрално

    До коментар [#5] от "yoda_master":

    Дали биохраните са био и дали са толкова здравословни, колкото уж трябва да бъдат, е въпрос на друга тема.. Факт е обаче че такива магазини има и са нов вид на пазара, макар че и те ще са от ден до пладне.

    Иначе биохрани са тези които са произведени без химии и боклуци ))

    ще се оправим...сами
  7. 7 Профил на yoda_master
    yoda_master
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Не можете да си представите как ми се е дояло истинско кисело мляко от едновремешното от най-обикновен... гастроном.

  8. 8 Профил на Фронт за Национално Обединение
    Фронт за Национално Обединение
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#7] от "yoda_master":

    Купи си прясно мляко и с подкваси,не е трудно

    И въпреки всичко,и въпреки всички ще я има България
  9. 9 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#7] от "yoda_master":

    Аз си спомням баба ти как говореше същото - ядяха й се кремвирши такива, каквито бяха през 1932 г. А нейната баба пък си спомняла с умиление за спокойния живот от 19-ти век.

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  10. 10 Профил на yoda_master
    yoda_master
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#9] от "Okoto":

    Според мен е тревожна тенденция, "свръхестествените сурогати" да изместват естествените храни.

  11. 11 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#10] от "yoda_master":

    Знам, че си разтревожен. Един спец-психиатър от Виена каза, че според него явна и скрита депресия в момента имат от 40% до 50% от хората на Земята. И аз сега се чудя имам ли, нямам ли, скита ли е, явна ли е?

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  12. 12 Профил на gwendolin
    gwendolin
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Йода, Йода, няма нищо лошо!
    Когато искам хубав хляб, без консерванти отивам в пекарна "Стефани", когато търся топли банички или милинки, отивам си в кварталната фурна, за вина на добри цени (които познавам) - купувам ги от "Метро", но ако искам нещо ново - тогава в "Казавино", където получавам добра информация, а можем и да си поговорим за вината

    Лошото е друго:
    "В България минималната лихва за малък и среден бизнес е около 20%, това сериозно спира частната инициатива", казва Кукушева.
    Ако червените и герберите искаха да подпомагат дребния и средния бизнес, а не олигарсите, щяха да се позаинтересуват защо в БГ лихвите по кредити са най-високи в ЕС!

  13. 13 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1441 Весело

    Другарки и другари,
    Другарят Сталин, също е фен на малките специализирани магазини. Те придават не само уют, но и стил на живота ни. Както и възможност за по-близък човешки контакт. Те са Европейски формат и успешно се справят с конкуренцията на "големите вериги" по Американски модел. Радвам се, че и у нас се завръщат. Защото в Западна Европа, те никога не са изчезвали.
    Колкото до веригите - те ми напомнят огромна армейска столова, в която под строй влиза нисшият войнишки състав.
    Чорбата там е евтина и върши работа. И май с това се изчерпват всичките и положителни качества.


  14. 14 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#13] от "joseph_stalin":

    Другарю Сталин, взехте ми думите от устата.

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  15. 15 Профил на Malta
    Malta
    Рейтинг: 451 Весело

    Прав си, другарю Сталин,
    В Западна Европа наистина никога не са изчезвали..Имат си и малки хлебопекарни, и малки месарници и колбасарници и сладкарници и какво ли още не..Този тип магазини в квартала имат наистина своето очарование и значение. Ние, обаче ги убихме, закрихме и няма откриване..Кой е луд да тегли кредит при тези лихви "подкрепящи" развитието на този тип семеен бизнес?? И докога търговците ще печелят повече от производителите?? Гешефтари..

    Mal
  16. 16 Профил на Крез
    Крез
    Рейтинг: 784 Весело

    ЕЕЕ няма угодия на българина.Както каза Малта първо се юрнахме
    по веригите като невиждали /и продължаваме/ налитаме на ефтинкото ,качество не питаме.Убихме и затворихме малките магазинчета а сега се присетихме за тях.Е няма повече балами
    да бачкат по 16ч 360дни в годината и да им викат скъпчии,търгаши и да им се правят на велики клиенти дето
    пазаруват за 2-3 лева.Доста време ще мине докато пак се появят
    масово чак когато главата на българина уври ,че качеството си има цена.Дотогава замразявано вносно месо,калпав масов хляб
    ,сирене дето не е сирене,и млечни продукти без мляко.А нека веригите завземат още малко пазара тогава и цените/основното им предимство/ще си се дигнат до нормални нива.
    На потребителите честито.

  17. 17 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 645 Весело

    До коментар [#16] от "Крез":

    И прав си, и не си прав! Никой не ти пречи да си правиш домашен хляб от подбрани от ТЕБ продукти, да си квасиш кисело мляко, лесно се прави дори сирене и кашкавал. Можеш да си правиш кайма, луканка, суджуци, кърначета от МЕСО, подбрано от ТЕБ! ТАКА, ЧЕ ВСЕКИ САМ ПРАВИ СВОЯ ИЗБОР! Много от т.нар. "малки", "квартални" и прочие бизнеси СЕ САМОУБИВАТ, слагайки 20-30% надценка НА СЪЩИТЕ МАСОВИ БОКЛУЦИ, КОИТО КУПУВАМЕ ОТ ВЕРИГИТЕ! И смятат, че клиентите им са малоумни!....Най малкото клиента е виновен за проблемите на един или друг търговец или "производител"...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах