Димитър Спасов, управител на "Кауфланд България": Допълнителните регулации в отношенията вериги-доставчици ще намалят конкуренцията

© Красимир Юскеселиев

Димитър Спасов, управител на "Кауфланд България"



"Кауфланд" е една от шестте търговски вериги, за които Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе през миналия месец с определение за евентуален картел. Това решение идва и на фона на исканията на доставчици за създаване на специално законодателство, което да регулира отношенията им с търговците. За това какво мисли по производството в антимонополния орган и конкретни търговски практики, смятани за неприемливи от доставчиците, разговаряме с управителя на "Кауфланд България" Димитър Спасов.


"Кауфланд" е една от шестте търговски вериги, за които Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе през миналия месец с определение за евентуален картел. Това решение идва и на фона на исканията на доставчици за създаване на специално законодателство, което да регулира отношенията им с търговците. За това какво мисли по производството в антимонополния орган и конкретни търговски практики, смятани за неприемливи от доставчиците, разговаряме с управителя на "Кауфланд България" Димитър Спасов.


Г-н Спасов, КЗК излезе преди няколко седмици с определение за евентуален картел между вашата компания и още пет международни вериги. Подготвихте ли защитата си?
- За да се защитаваш, трябва да си виновен за нещо. Ние сме убедени, че "Кауфланд" не е нарушил законите на страната. Напротив - нашата верига стриктно спазва законите, включително и по отношение на картелното право. В този смисъл ние ще внесем нашето становище по определението, съставено от комисията.


Вие ще поискате производството да продължи. Какви доказателства ще представите в такъв случай?
- В момента, в който получим информация от страна на КЗК в какво точно са обвинени търговските вериги, и по-конкретно "Кауфланд", ще внесем нашето становище.


Какво точно получихте от комисията?
- Търговските вериги получиха определение за предявяване на твърдения за извършено нарушение.



Това, което излезе публично от комисията е, че вие и другите вериги сте съгласували търговската си и маркетинг политика спрямо доставчици.
- Искам да отговоря съвсем директно и ясно, че това твърдение не отговаря на действителността. Подобен акт би бил абсурден, защото е в противоречие както на европейските, така и на българските закони. "Кауфланд" не е съгласувал с никой друг търговската си политика и маркетинговите активности.


Как реагираха от централата ви на това определение?
- От централата реагираха с голямо учудване и същевременно със спокойствие, защото знаят, че ние сме движим стриктно по законодателството и не сме имали някакви нарушения. Картелиране между търговските вериги, още повече в тази силно конкурентна среда, е абсурдно.


Това разследване тръгна след сигнал от доставчици, които казват, че злоупотребявате с по-голямата си пазарна сила и ги пристискате по отношение на отстъпките, които дават. Участвате ли в работната група на икономическото министерство, която се занимава с проблема?
- Нямаме участници в тази група. Ако ни поканят, ще се включим с удоволствие като експерти и като заинтересувана страна.


Трябва ли специално законодателство за отношенията между веригите и доставчиците?
- Ние считаме, че няма обективна необходимост от допълнително законодателство в тази сфера. В България има не само действаща пазарна икономика, но и достатъчно нормативни документи, които регулират търговията. Европейският опит показва, че някои държави, в които е предприет опит за регулиране посредством допълнителни законови задължения, са на път да се откажат от тях.


Дори в становището на КЗК се казва, че се очаква да се върнат назад тези предприети мерки, защото не допринасят за положително развитие. Ние считаме, че допълнителни регулации са излишни и биха довели до намаляване на конкуренцията, което от своя страна води до повишаване на цените – факт, който никой не желае.


Ако се въведат допълнителни регулации във взаимоотношенията между търговски вериги и доставчици, би следвало логично да се въведат такива и във взаимоотношенията между производителите и техните доставчици. А това биха били факти, които са в противовес с пазарната икономика.


Освен идеите за законодателство, някои компании лансираха и други - да не се променя закона, а да се създаде нещо като етичен кодекс за честна търговия. Бихте ли участвали в написването му?
- Щом се касае за етичен кодекс, разбира се, че сме съгласни и дори бихме адмирирали създаването му. От наша страна той би следвало да включва такива теми, като например гарантиране на постоянно качество, спазването на законодателството от всички страни, включително и пълно и коректно изплащане на осигуровките на базата на реални заплати, нещо, което все още не е факт и ощетява работещите и държавата, и т.н.


Доставчиците казват, че постоянно поставяте условия за по-високи отстъпки и допълнителни такси едностранно. Увеличават ли се исканията ви за отстъпки от доставчиците?
- Отстъпката и размерът й са нормален елемент от търговските взаимоотношения. И производителите искат отстъпки от техните подизпълнители. Това е нормална практика в цял свят.


Имате ли и увеличавате ли постоянно таксите си за вход, ремонт на магазини и др., както твърдят доставчиците?
- В "Кауфланд" няма такси за ремонт.


Имате обаче входна такса…
- Всяка една отстъпка или всяка една такса е свързана с насрещно даване на нещо. Те не са самоцел и никой не би ги дал, ако насреща не получава нещо. Всяка една отстъпка е и част от търговските взаимоотношения, които се подписват от двете страни. И ако едната страна не е съгласна с тях, просто няма да ги подпише. Това е съвсем нормално.


Какъв дял от българските си доставчици сменяте годишно?
- Не бих коментирал, това са много конкретни въпроси и конфиденциална информация. "Кауфланд" направи пет години от откриването на първия магазин в Пловдив. По-голямата част от доставчиците работят с нас още от тогава. Имаме трайни взаимоотношения. Имаме доставчици, които са израснали с нас, и посредством "Кауфланд" изнасят в чужбина. Те многократно са си увеличили оборота с нашата верига.


Един от конкретните упреци беше, че условията, които поставяте за български и чуждестранни доставчици, са различни, което създава неравнопоставеност между тях…
- И тук мога да ви отговоря съвсем категорично, че няма неравнопоставеност между български и чуждестранен доставчик на "Кауфланд". Не съществува никаква разлика между сключването на договори с международни и български фирми. Някои оплаквания сега срещу търговските вериги са съвсем поради други причини.


Има български фирми, които не реинвестират достатъчно в своето производство, а предпочитат да вкарват парите си в хотели, луксозни автомобили и недвижимости. Някои от тях не поддържат производството си на нужната ефективност и по този начин техните продукти стават по-скъпи и непродаваеми. Някои производители са свикнали да работят с огромни надценки - 40-50, дори 100%, а в условията на конкуренция са принудени да свалят своите маржове. Недоволството идва именно оттам.


Забавяте ли плащанията към доставчици? В това също ви обвиняват…
- Сроковете за разплащане са записани в договорите. Едно забавяне би било неизпълнение на договора. "Кауфланд" не забавя плащанията към доставчиците.


Планирате ли нови магазини през тази година?
- Миналата седмица открихме нашия 36-и хипермаркет - в Пловдив. В момента строим обекти в София и Варна, които ще отворим също през годината.


Имаше един момент, в който отваряхте магазини в по-малки градове, например Казанлък, Ямбол и т.н. Сега фокусът ви е върху по-големите градове. Отказахте ли се от по-малките?
- Всеки град с население над 40-50 хил. е потенциален град, в който "Кауфланд" може да открие магазин.


Колко обекта целите да постигнете за следващите пет години?
- Нямаме определена цел. Ще се разрастваме дотам, докъдето пазарът позволява.

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3858 Неутрално

    Имаше един момент, в който отваряхме магазини в по-малки градове, отказахте ли се от по-малките?

    Отваряхме, отваряхте...Май някой си е писал сам въпросите и отговорите

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  2. 2 Профил на Деница Ватева
    Деница Ватева
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#1] от "cinik":

    Неволна грешка.Благодаря за забележката.

  3. 3 Профил на pi314_
    pi314_
    Рейтинг: 664 Любопитно

    "Има български фирми, които не реинвестират достатъчно в своето производство, а предпочитат да вкарват парите си в хотели, луксозни автомобили и недвижимости. Някои от тях не поддържат производството си на нужната ефективност и по този начин техните продукти стават по-скъпи и непродаваеми. Някои производители са свикнали да работят с огромни надценки - 40-50, дори 100%, а в условията на конкуренция са принудени да свалят своите маржове. Недоволството идва именно оттам."

    Крайно време беше някой го каже.

    Вие си яжте българския "кашкавал", аз си купувам вносен от Метро, който е хем по-хубав, хем по-евтин.

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5601 Неутрално

    време е да бойкотираме българските производители на сирене кашкавал и колбаси ,тъй като цените им са спекулативни а качеството доста съмнително.

    ГОРНОТО Е НАПИСАНО СЪС СЪЖАЛЕНИЕ НО СТОЯ ЗАД ВСЯКА ДУМА !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5601 Разстроено

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    СЪЩОТО ВАЖИ ЗА ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ НА АЛКОХОЛ ,СОКОВЕ И БЕЗАЛКОХОЛНИ,ВАФЛИ ШОКОЛАДИ И БИСКВИТИ , ВИНО, ХЛЯБ И МАКАРОНЕНИ ИЗДЕЛИЯ И МНОГО ДРУГИ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5601 Неутрално

    в кауфланд и лидл не пише на много от опаковките коя е фирмата производител а по някой път не пише и държавата на произход !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на Дим Дим
    Дим Дим
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Кауфланд са едни от хубавите магазини. Аз лично им се радвам ама имат един наистина съществен недостатък. Ако Спасов чете- моля те човече, не зареждайте с тези гадни плодове магазина в Младост. Купувайте от някои по свестен доставчик, дори и по-скъпи да са....

    ще се оправим...сами
  8. 8 Профил на reg0506
    reg0506
    Рейтинг: 8 Неутрално

    най-обичам да си правя краставици с хлорирана вода, хо-хо-хо

  9. 9 Профил на НАТАРА
    НАТАРА
    Рейтинг: 395 Весело

    До коментар [#3] от "pi314_":

    Споко! Когато големите вериги унищожат малките магазинчета и се обединят в картели ( не, че сега не са), тогава ще купуваш вносен "кашкавал" на цена, която те определят...

    Единственото безспорно качество на българите е мрънкането.
  10. 10 Профил на Красимир
    Красимир
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Човека си е напълно прав. Рева на дистрибуторите срещу търговските вериги е смешен плач произлизаш от това, че вече не могат да изкарват пари за вила на Халкидики от два камиона стока, както правеха допреди години. Вече и кварталните магазини се научиха че ще им е по- изгодно да отидат да зареждат от някоя верига, отколкото от тяхните дистрибутори. Помня годините, когато т.нар. дистрибутор отива в гаражния магазин и му хвърля 10 кила салами да продава без въобще да го пита дали иска.Баста... Сега ще се съобразявате с по-големите батковци...

  11. 11 Профил на Красимир
    Красимир
    Рейтинг: 499 Весело

    До коментар [#1] от "cinik":

    Теб пък да та е...а в редактора. Кво се задяваш с девойката само...ако нямаш гадже, ходи в гепиме.ком, кво занимаваш целия форум

  12. 12 Профил на reg0506
    reg0506
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#10] от "Красимир":

    Кви големи батковци, за кво става въпрос? Търговията по магазинчета е предимно от разнос! И да ти кажа, че няма как да пазаруваш от т.нар. големи батковци, щото те не продават ефтино! Изобщо не мисля даже да ти обеснявам, щото си толкова в грешка, че едно верно нещо не си казал... освен, че трябва да се съобразяват, което е по съвсем други причини!

  13. 13 Профил на politika
    politika
    Рейтинг: 498 Разстроено

    Вчера купих прясно мляко от "Кауфланд" на фирма "ПУХ",и резултата е ..пресечено мляко.Какво да правя?Как да го съхраня и занеса в "Защита на потребителите" и как да докажа че е същото мляко което съм купил и заварил,( мисля че разбрахте проблема).Но фирмата "успя да пробута"цялото си количество мляко на Кауфланд и да го продаде чрез ИЗМАМА.Пусна го на цена 0.62 ст. и" глей безплатен сейр" юруш народе.Измамници,продадоха всичко.Тази фирма за производство на млеко досега не е предлагала в "Кауфланд",та си мисля че местния управител си е врътнал далаверка за сметка на авторитета на магазина. -Управителя Д.Спасов може да ми се обади и ще получи още 3-листа информация.С уважение!!

  14. 14 Профил на justfen
    justfen
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ведрата и ехидна усмивица на г-н ви Спасов е като на "вълка преди да хапне козлетата"Тази верига КАУФЛАНДИЯ... Е ТОЛКОВА АНТИСОЦИАЛНА , ТОЛКОВА ДВУЛИЧНА И ТОЛКОВА МНОГО ЕКСПЛОТИРАЩА СВОИТЕ СЛУЖИТЕЛИ .Там за да се издигнеш като "някакъв началник " , трябва да си ИЗКУСЕН манипулатор,да не уважаваш колегите си, А ДА УПРАЖНЯВАШ ЕЖЕДНЕВНА ВЕРБАЛНА АГРЕСИЯ към подчинените си .В ТЕЗИ ВЕРИГИ СИ СТРУВА ЧОВЕК ДА ХОДИ СЪС СКРИТА КАМЕРА ЗА ДА ЛЪСНЕ ИСТИНСКОТО ОТНОШЕНИЕ НА ПСЕВДО "НАЧАЛНИЦИТЕ"



За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах