- 16:48
Лекарският съюз ще обжалва глоба от 80 000 лева във Върховния административен съд
- 16:39
Шулц настоява за свободна търговия между Европа и Северна Африка
- 16:39
Кирил Йорданов и ГЕРБ - Варна, си обявиха война заради провала на синята зона
- 16:33
Паднали комини и смачкани коли след земетресение и буря в Благоевградско
- 16:27
Стволови клетки на роговица бяха присадени на двама пациенти в Шотландия
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Ho Re Mag • Регал • Градът.bg • Одит • Foton.bg • Онлайн магазин • Блог
Новини: Дневник • Европа • Foreign Policy - България
IT: IDG.BG • Computerworld • PC World • CIO • Networkworld
Развлечение: Бакхус
In English: The Sofia Echo




Търсене
Към началото
melchett
Рейтинг: 711 Веселотози май пак ще го уволняват! много взе да знае, пак!
-14 +8
bta
Рейтинг: 4735 НеутралноДобра работа ,но тая зелена енергия май е доста скъпа
-5 +21
melchett
Рейтинг: 711 ЛюбопитноДо коментар [#2] от "bta":
скъпа, скъпа, ама мен ако питаш, за това повече ще има субсидии отколкото за магистралките на Боко. щото магистралките само ние си ги чукаме в главите, пък точецът се влива и в другите държави.
-14 +5
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноАми тогава намалете субсидиите за ВЕИ с 50-90% и оставете разрастването на ВЕИ мощностите за след 2017та, когато цените им ще са пренебрежителни, т.е. няма да имат нужда от субсидии. България няма пари да финансира "потръгването" на ВЕИ индустрията, когато Германия и т.н. свършат работата ние ще се възползваме.
И се фокусирайте единствено и само върху Енергийната Ефективност.
А и да не забравя - НИКАКВО АЕЦ"Белене"!
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
-7 +24
bati vi
Рейтинг: 3821 ГневноИ какво хващаме ние от цялата работа?
Скъп ток, скъп "зелен" ток!
Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
-6 +11
telqk
Рейтинг: 284 НеутралноДо коментар [#3] от "melchett":
С тази дребна подробност, че изнасяме евтина ел.енергия от конвенционални централи а зелената ел.енергия е само за нас. Добре би било да е обратното или да се изнася микс.
-2 +13
Дамян
Рейтинг: 3372 НеутралноАко някой ми покаже източник, където да се посочва какъв дял от износът от какъв вид енергия (или централа) е, ще го цункам
като един Доган
-3 +11
appen13
Рейтинг: 1796 ВеселоОпала-а-а, май догодина ще изпълним препоръките на ЕС за рязко намаляване и постепенно премахване на преференциалните изкупни цени за ел.енергия от ВЕИ, крайно време беше и този спекулативен балон да гръмне....

„Не е важно каква е котката — черна или бяла, важното е да лови мишки.“
-5 +11
kuty
Рейтинг: 1078 НеутралноТр. Тр. лъже винаги, когато словоблудствата му се публикуват в Дневник! Това е аксиома!
-12 +3
Дамян
Рейтинг: 3372 НеутралноДо коментар [#6] от "telqk":
НЕ СЕ ИЗНАСЯ микс. Миксира се на регулирания пазар
т.е. за нас.
Прав си
Износът е квотиран по централи. Големите индустриални потребители са на преки договори с централите.
-1 +13
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноА и щях да забравя. Фокусирайте се и върху:
http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Energy_Package
т.е. либерализирането на енергийния пазар и разделянето на производителите от преносителите на енергия, че ще ЕС ще ни осъди, ако се пошматкате още малко
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
-2 +8
Дамян
Рейтинг: 3372 НеутралноОт 2010 г. цената за износ на търговете е еднаква (постигнатата на търга) за различните източници. Преди това нашите се конкурираха взаимно и се получаваха ужасно идиотски цени за износ. А това обстоятелство се използваше и за крадене - облагодетестване на местните енергийни посредници, които ... познайте от кои са
-2 +10
Дамян
Рейтинг: 3372 НеутралноДо коментар [#8] от "appen13":
Но това отнема, ако сте забелязали, основен аргумент за полазата от АЕЦ Белене. Вече няма как да се тръби, че ще дава "18 пъти по евтина електроенергия" (цитат от Боко премъдри в Паламента)
Натам вървят нещата
-4 +5
Дамян
Рейтинг: 3372 НеутралноДо коментар [#11] от "Distributed":
При нас формално има разделяне на производителите, в т.ч. НЕК от преноса - ЕСО и ЕРП. Обаче НЕК е единствен обществен доставчик на електроенергия. Всичко за бита и дребните стопански потребители минава през НЕК - т.нар. регулиран пазар. НЕК обаче освен главния "търговец на едро" е и производител (АЕЦ Козлодуй,ТЕЦ Марица Изток 2 и по-големите ВЕЦ). Е те тоя проблем как ще го решат, не знам..
-2 +5
hinin37
Рейтинг: 735 НеутралноС течение на времето природните енергийни ресурси все повече ще намаляват.Цената на единица ток ще се увеличава. Да се надяваме,че изобретателите на БАН ще измислят нещо - например,да се получава ток от морска вода....Ако направят това - цял свят ще ги облива с злато и пари....Стига са просили жълти стотинки като циганчета....
-6 +5
bta
Рейтинг: 4735 НеутралноДо коментар [#3] от "melchett":
Точеца да ама паричките от точеца скъпа,има графа -зелена енергия
-2 +5
Дамян
Рейтинг: 3372 НеутралноЗа незабелязалите да отбележа
че за 2010 г. ръста на потребената (и изнесена) ВЕИ електроенергия е за сметка на ВЕЦ. Вятърните и соларни паркове все още имат незначителен дял, особено вторите.
В тази връзка пак да попитам: някой знае ли докъде стигнаха нещата с каскада Горна Арда... Последното ми известно е, че строителството щеше да започва през 2012 г.
-1 +8
СДС
Рейтинг: 3922 НеутралноДо коментар [#15] от "hinin37":
С течение на времето природните енергийни ресурси все повече ще намаляват.Цената на единица ток ще се увеличава. Да се надяваме,че изобретателите на БАН ще измислят нещо - например,да се получава ток от морска вода.
.............
Не се бой, измеслено е вече, но не от БАН.
Соларна енергия. Сахара се покрива с инсталаци директно свързани с ЕС, а същото се канят да направят и от Гърция.
Съюз на Държавните Сигурности Времето е наше! Времето е пари! Парите са наши, времето е Ваше!
-3 +5
cinik
Рейтинг: 3162 НеутралноЧудесни новини, но как се връзва това с вълната слънчеви парове, които никнат под път и над път, и скоро ще ни зачешат по джоба? Вече всеки български фирмаджия се е замечтал, как ще си изрита работниците на улицата, ще гръмне фабриката и ще "избаца" една слънчева централка на голия табан
+11
mechopuh
Рейтинг: 853 НеутралноИ се фокусирайте единствено и само върху Енергийната Ефективност.
А и да не забравя - НИКАКВО АЕЦ"Белене"!- цитат на коментар #4 от “Distributed”
100+
+6
dreamboxer
Рейтинг: 741 ВеселоПри такава енергийна нерентабилност която сме имали всяко ефективно действие води до огромни икономии.
+1
fairenough
Рейтинг: 66 НеутралноТрайко, ако продължаваш да дрънкаш глупости шефа ти най-накрая може ще се принуди да те уволни. Реализирани са икономии, щото хората стоят на студено, нямат пари да си платят парното.
А, вместо да дрънкаш глупости си оправи Оперативната програма, в която са предвидени 400 млн. лева за енергийна ефективност и ВЕИ.
+2
fairenough
Рейтинг: 66 Неутралноhttp://www.opcompetitiveness.bg/images/module3/133 _igrp_2011_final_18_10_2011_up_publication.pdf
+1
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#11] от "Distributed":
Колко според теб ще бъде цената на фотоволатайките през 2017?
+1
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#24] от "Йордан Янков":
Инсталационната цена ще бъде под 1 евро за ват пик в Германия, а в България ще бъде под 1.5 евро за ват пик.
Инсталационната цена.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДобре, правим сметки на тази база. Инсталационна цена 1.5 евро на ват, цена на продадената енергия (без субсидии) 0.11 лв/квтч. Да предположим че аз решавам да си инсталирам 10 Квт фотоволтайки на покрива. Те ще се струват 15000 евро или 29700 лева смятаме по днешни цени и курсове). За двайсет години (времето на живот на фотоволтаична инсталация) тези 10 квт ще произвеждат приход от 1287 лв на година (при максимално благоприяти условия имаме 260 дни със слънцегреене в обедните часове, които осигуряват 3 часа работа при пикова мощност и още 3 часа при двойно намалена мощност което прави 11700 прозведени квтч, които ги умножаваме по 0.11 лв - несубсидираната изкупна цена). Това са ми приходите на година. В същото време обаче аз консумирам енергия в други часвове на денонощието, когато моите фотоволайки не работят. Затова зз ще съм принуден да купвам от мрежата ток. За батерии забаравям тъй като една батерия която да ми гарантира съхранението на 45 квтч в продължение на 20 часа ще ми струва може би повече от луксозната къща в която живея (луксозна е защо само малцина могат да си позволят такава глезотия като фотоволатйките - по-надолу ще видиш защо). Та аз купвам ток от меражата на цена 0.17 лв/квтч и консумирам по 200 квтч на месец (приемам че уредите са по енергоспестяващи стандарти. Това прави разход от 34 лв. на месец или 408 лева. Следователно годишният ми баланс ще бъде положителен и развен на 879 лв. Дотук добре. Но аз съм вложил 29700 лв. във евтината фотоволатчина инсталация. Рзделям тези 29700 на 879 за да видя за колко години аз ще си избия инвестицията. Получавам нещо не много добро - оказва се че моята фотоволтайка ще си избие парите след 33.7 години.Тя обаче може да разботи само 20 години (в тези сметки въобще забравям че всъщност пиковата мощност от 10 квт деградира много бързо, нито пък калкулирам разходите за поддръжка на системата - виж колко съм ларж - или наивен като теб). С други думи на 20-тата година аз ще съм на минус 12042 лв. ( 33.7 - 20 = 13.7 х 879 лв).
Ама внимавай и там да не настъпиш мотиката.
Сега - аз започвам да си мисля че това не е много изгодно за мен. Чудя се какво да напаравя. Имам ли избор? Ами има два избора. Най-лесния е тези 29700 коиот ще дам за фотоволтайка да ги сложа на депозит в банка. При 6% годишна лихва, аз ще имам приход всяка година от 1782 лв. От тези пари аз си плащам разхдите за ток, 408 лв на година, и ми остава печалба от 1374 лв. на година. С други думи на 20-тата година, аз не само ще съм собственик на онези 29700 лв които си стоят на депозит в банката, но ще имам и още едни 27 480. Събирам ги с депозита и получавам положителен резултат от 57180 лв. А сега го сравнямвам с отрицателния резултат от 12042 лв в случая че инвестирам във фотоволтайка. Получава се че инвестицията във фотоволтайки БЕЗ сусбисдирана цена и на супер евтина цена (твоето предложение) е НАД ПЕТ ПЪТИ по-лошо за мен в парично изражение.
Сега разбираш ли защо твоите фантазии за ВЕИ ще си останат фантазии? Ако искаш ще ти сметна какво се получава и ако инвестирам в АЕЦ.
-2 +4
Владимиров
Рейтинг: 2497 НеутралноДо коментар [#26] от "Йордан Янков":
Прав си. Трайков просто тактично си мълчи за поетия ангажимент цените на ел. енергията у нас след няколко години да бъдат не по-ниски от минималните в ЕС, а това означава около 100% увеличение. Има и друго: под ВЕИ не се разбират само фотоволтици и ветрогенератори, там влизат и ВЕЦ-овете, а при тях задвижващата сила е много по-константна и прогнозируема.
-1 +2
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#26] от "Йордан Янков":
Няколко забележки. Има неизвестни променливи и вие всичките сте ги избрали да са неблагоприятни за ВЕИ.
Най-вероятно няма да плащате скъп ток, когато не произвежда фотоволтаичната инсталация, а ще се гледа разликата накрая на някакъв финансов период. Например една година.
Което значи, че ще се гледа накрая на годината какво е салдото на умния електромер - ако е положително ви плащат, ако е отрицателно вие плащате. Така е в Германия.
т.е. (ако допуснем, че системата произведе 11 700 квтч, защото тук също доста фриволно закръглихте надолу производството) за да изчислите печалбата трябва да се види вашата консумация на електричество.
11 700 / 365= 32.5 киловат часа на ден. Т.е. ако имате под 32.5 киловат часа на ден консумация ( за ЕС средното мисля, че е около 8-9).
Едва ли имате толкова консумация, т.е. най-вероятно няма нужда да се изхвърляте с толкова грамаданска фотоволтаична система за да си покриете енергийните нужди. Но тази ще ви стигне дории и за транспорт, т.е. да си зареждате електромобила, евентуално
т.е. трябва да сметнете колко ви е сметката за тока, която вече няма да плащате, т.е. 20 години без сметка за тока, плюс евентуалната печалба от продажбата на тока.
Това е първата променлива - колко ще ви е годишната сметка за тока през 2017та. Вие предположихте, че през 2017та ще плащаме по 0.17 ст за киловат час. Много оптимистично.
Втората променлива е либерализирания енергиен пазар, когато най-вероятно цените на тока ще се определят от енергийната борса и по-време на върховото потребление - през деня, когато фотоволтаичните системи произвеждат най-много - Енергото ще им е изгодно да ви купуват вашия ток, а през ноща да ви захранват с евтин. Това е тих стимул Енергото да улеснява системи като вашата.
Ако видим цените на ел. енергията за домакинствата в ЕС:
http://www.energy.eu/#Domestic-Elec
България е най-малко с € 0.0907 за киловат час.
Greece € 0.1320
Italy € 0.2041
Germany € 0.2671
При тях как седят тези изчисления и по-важното: цената на токът в България ще остане ли толкова евтин, колкото е в момента во веки веков?
А ако преминете на електрически транспорт? Тогава от раходите ви за бензин ще се приспаднат от производството на фотоволтаичната система?
Естествено, ако не предвиждате, че електромобилите няма да се развият никога и цената на петрола ще остане под $90 за барел во веки веков.
2017та е много далече в бъдещето. Ако искате да добиете представа колко далеч вижде 6 години назад - 2005та - статистиката и цените на ВЕИ и електромобилите. И екстраполирайте.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
+4
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноТова е първата променлива - колко ще ви е годишната сметка за тока през 2017та. Вие предположихте, че през 2017та ще плащаме по 0.17 ст за киловат час. Много оптимистично. - цитат на коментар #28 от “Distributed”
Корекция.
Колко ще ви е предполагаемата годишна сметка за тока от 2017та до 2037ма.
Едва ли до 2037ма цената на тока в България ще се задържи на 0.17 ст. за квтч.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
+2
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноОще една променлива, която сте избрали в ущърб на ВЕИ.
Допускате, че животът на произведена през 2017та година фотоволтаична система е 20 години.
Най-вероятно ще е 25 години, да не кажа 30. А ако си купите германска може и да е 35-40 години.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
+1
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноЕто да четете:
photovoltaic-installations-china-reach-same-level- us-2011
http://solarbuzz.com/our-research/recent-findings/
Falling module and balance of system (BOS) prices have significantly improved photovoltaic (PV) project internal rates of return (IRR) and led to an explosion in project development activities in China.
после бля бля Китай засрамват САЩ в ВЕИ инсталаци, али бали и накрая:
If system prices continue to fall, electricity generation by PV will become economic for self-consumption by industrial and commercial users in provinces such as Zhejiangas early as 2013.
За което и аз обяснявам.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
-1 +1
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#27] от "mladenvladimirov":
Трайков тактично си мълчи, че според прословутия Трети енергиен пакет България през 2012 година ще е ЗАДЪЛЖЕНА да премахне не-пазарните цени на ДКЕВР. С други думи, ще лъсне истинската стойност на енергията. Това обаче ще влезне и в противоречие със субсидираните цени за ВЕИ, налагани пак от ЕС за борба с тоя дето духа. Тогава което и да е правителство на България ще трябва да прави избор - ил да влезне в конфликт с шизофреничните политики налагани от ЕС, или да се изправи пред огромно вътрешно недоволство.
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#28] от "Distributed":
Направих ти изчисленията при максимално благоприятни за теб променливи параметри. Ако цената на тока за консуматорите се вдига и е по-висока от днешната, то нещата за фотоволтайките стават още по-трагичин, защото се увеличава разходната част. Тока е най-скъп в пиковите часове, а те са вече, а точно тогава твоята система за ток не работи. В обедниете часове са натоварени основно индустриални потребители, които за нищо на света не могат да разчитат на фотоволтайки. Количеството произведен ток от фотоволтайките с които работя в изчисленията си, са максимално изгодни за твоята теза - нещата в реалноста са доста по-лоши. Дори не включвам някои неща, които деградират ефективността на фотоволатйките и които всеки собствебик на такава система знае от собствен опит (познавам и собственици, познавам и инсталатори на такива системи). Ако започнем да правим истинки бизнес план, повярвай ми нещата ще са още по-трагични за теб. Ако искаш (и можеш) направи си един калкулатор в Ексел, който да ти прави същите тези сметки при различни параметри. Сам ще се убедиш, че съм ти направил доста фаворизиращо фотоволтайките изчисление - запомни - от някъде трябва да компенсираш ПЕТ ПЪТИ по-ниската ефективност на фотоволтайките от елементарното влагане на пари в банка.
И сега, внимавай - преди 4-5 години бях същия ентусиаст за фотоволтайките като теб. Имах същите фантазии като теб. Исках да инвестирам в такива системи. Започнах обаче да събирам информация и оферти и да правя изчисления - в най-ралични сценарии и ситуации, защото се касаеше за моите пари. За разлика от теб аз имам детйлна представа как работят тези инсталации. Знам всички технологии и модели с всичките им предимства и недостатъци. На базата на това знание съм абсолютно убеден в неефективността на тези системи. За далавери стават. За енергийна основа на реалния свят не стават.
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#33] от "Йордан Янков":
Направих ти изчисленията при максимално благоприятни за теб променливи параметри- цитат на коментар #33 от “Йордан Янков”
Допускат е, че животът на произведена през 2017та година фотоволтаична система е 20 години. - цитат на коментар #30 от “Distributed”
Едва ли до 2037ма цената на тока в България ще се задържи на 0.17 ст. за квтч. - цитат на коментар #29 от “Distributed”
Изглежда имаме и различие за дефиницията на "максимално благоприятни"...
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДопускате, че когато продавам ток от фотоволтаичната система ще е на 0.11 ст, но когато купувам от НЕК ще е на 0.17 ст.
Това е груба спекулация. Естествено може и така да стане на практика - ако червената енергомафия се самозабрави, но едва ли - от ЕС няма да го позволят.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#33] от "Йордан Янков":
И сега, внимавай - преди 4-5 години бях същия ентусиаст за фотоволтайките като теб. Имах същите фантазии като теб. Исках да инвестирам в такива системи. Започнах обаче да събирам информация и оферти и да правя изчисления - в най-ралични сценарии и ситуации, защото се касаеше за моите пари. За разлика от теб аз имам детйлна представа как работят тези инсталации. Знам всички технологии и модели с всичките им предимства и недостатъци. На базата на това знание съм абсолютно убеден в неефективността на тези системи. За далавери стават. За енергийна основа на реалния свят не стават. - цитат на коментар #33 от “Йордан Янков”
А кога реално спряхте да четете за новите постижения във фотоволтаичните технологии и промените в пазара, настроенията и количеството инвестиции?
Защото съм абсолютно сигурен, че вече не четете какво се случва в момента.
Всички видове ВЕИ се развиват и МНОГО МНОГО МНОГО по-голямата част от развитието им е в бъдещето, т.е. каквото сме видели до момента е нищо в сравнение с това което предстои. В момента ВЕИ са като компютрите през 1990та. След 20 години ще са толкова по-развити от сега, колкото комптютрите са по-развити от преди 20 години.
Така се развива научния прогрес - експоненциално и това е трудно да се разбере, защото е контраинтуитивно, хората мислят линейно и в най-добрия случай полиномиално.
Така, че повече удвоявания като екстраполирайте.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДори не включвам някои неща, които деградират ефективността на фотоволатйките и които всеки собствебик на такава система знае от собствен опит (познавам и собственици, познавам и инсталатори на такива системи)- цитат на коментар #33 от “Йордан Янков”
Отново "максимално благоприятното" не го разбирам.
Произведените през 2017та фотоволтаични модули същите характеристики на издражливост ли ще имат с тези, за които говорите, или по-добри?
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноКато цяло съм съгласен, че не винаги е икономическо обоснована инвестиви, но не разбирам как тези предположения:
- цените на тока ще са константни до 2037та
- законовата рамка няма да фаворизира разпределения енергодобив
- цените на изкопаемите горива ще са константни
- характеристиките на фотоволтаичните модули няма да се подобрят
- издръжливостта на фотоволтаичните модули няма да се подобри
- транспортът няма да се електрифицира
- мрежата няма да стане по-удобна за разпределен енергодобив
- лихвие ще са благоприятни
- свързаността на ел.преносната мрежа на ЕС и балканите няма да се увеличи драстично (защото колкото по-свързана и голяма е ел. преносната мрежа, толкова повече ВЕИ може да абсорбира, вкл и домашни системи).
- Батериите няма да станат удобни за домашна употреба
са максимално благоприятни.
Прекалено сте черноглед, а и най-вероятно скоро токът ще поскъпне драстично заради недостиг на въглища, въглеродни квоти, недостиг на петрол, електрификация на транспорта и т.н.
ВЕИ *ЩЕ* станат по-евтини от останалите енергоизточници и защото тяхната цена тепърва ще расте.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
+1
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноИзглежда имаме и различие за дефиницията на "максимално благоприятни"...- цитат на коментар #34 от “Distributed”
Да, разбира се. Ти изхождаш от това което ти рекламират продавачите на фотоволтайки, а не от данните за реалната експлоатация на такива системи. В реалността след 5-6 години работа, повърхността на панелите се надрасква и съответно ефективността им пада с 25-30%. Този ефект можеш да го видиш върху фаровете на автомобилите - след няколко години стават мътни. Към това прибави и естествената умора на материалите - няма такова нещо което да е изложено на темепратурни и светлинни колебания в продължение на години и да не се променят параметрите му. След 20-тата годин анастъпват и промени в полупропводниковите свойства на фотоволтаичните елементи и никакви рекламни заклинания не променят този факт. Така че това за 20-те години е силно оптимистично твърдение от моя страна. И както казах вече въобще не включвам в калкулацията поддръжката, а тя също се оказва от критично значение за ефективността на системата.
Допускат е, че когато продавам ток от фотоволтаичната система ще е на 0.11 ст, но когато купувам от НЕК ще е на 0.17 ст.- цитат на коментар #35 от “Distributed”
Ами ако се въвеждат все нови и нови мощности от всякакъв тип предлагането на енергия ще се увеличава, съответно тази цена от 0.11 лв/квтч или ще се запази, или ще върви надолу. Обратното, потребителската цена от 0.17 лв./квтч ще върви нагоре, защото при ръст на цените на горивата и изкуствено фалиране на ефективни мощности, пиковото натоварване ще става все по-скъпо да бъде посрещнато. Това е търсене-предалагане и никакви мафии не са нужни да се случи (освен зелената мафия). Затова и този параметър е максимално благопприятен за твоите фотоволтайки. Реално ситуациата може да бъде много по-лоша - изкупните цени намаляват, а потребителските растат.
А кога реално спряхте да четете за новите постижения във фотоволтаичните технологии и промените в пазара, настроенията и количеството инвестиции?- цитат на коментар #36 от “Distributed”
Не съм спирал. Работата ми е свързана с този бизнес и съм задължен да следя какво става.
Като цяло съм съгласен, че не винаги е икономическо обоснована инвестиви, но не разбирам как тези предположения:- цитат на коментар #38 от “Distributed”
Вече ти обърнах внимание, че съм взел максимално благоприятна ситуация за фотоволтайките. Ако вземем ценовата динамика тя ще е негативна за тях - виж по-горе обяснението ми. Цените на изкопаемите горива ще влошават ситуацията за фотоволтайките - няма да я подобряват. Пак ти обясних защо. Дори характеристиките на фотоволтайкиет да се подобрят невъзможно е да се компенсира въпроната ПЕТ ПЪТИ по-ниска ефективност. ТЕОРЕТИЧНИЯ максимум на фотоволтайките е 40% КПД, т.е. двойно повече от КПД-то на най-скъпите фотоволтайки днес. Но да речем че през 2017 г. този максимум е достигнат. И какво? На 20 година няма да си на загуба, но ще бъдеш с 55 хиляди лева НАЗАД от банковата инвестиция. Кой нормален инвеститор ще си го позволи? Да речем, че издръжливостта на фотовололтайките се увеличи до 35-45 години (това си е чиста фантастика, но хайде от мен да мине). И какво - на 45-тата година ти ще имаш печалба някъде около 20 000 лева, но онзи с банковия депозит вече ще гони печалба над 120 000 лева. При това както ти казах банковия депози е най-елементарната алтернатива. Аз бих инвестирал в друг енергоизточник. Ще имам още по-добра печалба.
Не съм черноглед. Просто си правя сметката и се съмнявам във всеки който се опитва да ми продаде нещо. Докато ти безкритично четеш рекламните листовки на продавачите. Бъди реалист. Когато се прави прогноза за нещо се работи с най-лошия сценарий. Докато ти услужливо си затваряш очите за него.
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноОбратното, потребителската цена от 0.17 лв./квтч ще върви нагоре, защото при ръст на цените на горивата и изкуствено фалиране на ефективни мощности, пиковото натоварване ще става все по-скъпо да бъде посрещнато. Това е търсене-предалагане и никакви мафии не са нужни да се случи (освен зелената мафия). - цитат на коментар #39 от “Йордан Янков”
Това значи единствено увеличаване консумацията на ел. енергия за вътрешно потребление, а това значи още повече ВЕИ и още повече енергийна ефективност и още повече батерии, но вие това не го проумявате.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноОсвен това мотивацията за подобна инвестиция не винаги се свежда единствено и само до "печалба". Има и други мотиви да се сложи фотоволтаична система.
И за много потребители на енергия, вкл. държави, компании, домакинства и т.н., са по-важни от колкото печалбата.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#39] от "Йордан Янков":
Затова казах - ще поживеем ще видим.
Вашите разсъждения са следните:
Ако всичко си е както сега и през 2017та никой няма да види смисъл да инвестира във фотоволтаици.
Моите разсъждения са следните:
Ако продължат да се развиват нещата, както се развиваха последните 5, 10, 30 години във ВЕИ Индустрията, през 2017 няма да има смисъл да се инвестира във друго освен ВЕИ.
Единствено времето ще покаже кой е бил прав
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Йордан Янков
Рейтинг: 521 Неутралнотова значи още повече ВЕИ и още повече енергийна ефективност и още повече батерии- цитат на коментар #40 от “Distributed”
Какъв е смисълът от още повече ВЕИ, които не работят в пиковите часове? Енегрийната ефективност също не може да расте до безкрай - има си природни лимити затова. Бътериите са главозамайващо скъпи. Просто се поинтересувайте колко струват - баснословни цени са и лошоте е че няма как да се смъкнат.
Ако всичко си е както сега и през 2017та никой няма да види смисъл да инвестира във фотоволтаици- цитат на коментар #42 от “Distributed”
Ами аз е моите сметки ДЕБЕЛО ПОДЧЕРТАХ че се ръководя не от днешните реалности, а от твоите фантазии - цената на фотоволтайките е паднала до 1.5 евро на ват, те имат някакви фанатстични свойста да не деградират 20 години и да не изискват никва поддръжка и т.н. И въпреки това сметките показват чудовищна неефективност. Колкто до това че имало и някакви други мотиви за тяхното използване - ами всеки да си плаща за мотивите и глупостта. А не с чужда пита помен да прави.
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДобре де, добре де, ще поживеем ще видим.
1.5 евро на ват е ориентировъчна цена, освен това няма само и цената да им се подобри, ще се подобрят и другите характеристики. По всичките проблеми, които изредихте, се работи и се търсят решения, и най-вероятно ще се намерят.
Ето например ето това:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_micro-inverter
преди 5-10 години беше само хипотетична технология, преди 3-4 години беше първия комерсиален успех, а сега вече са масово навлезли с милиони продадени бройки на година.
Което пак идва да покаже, че нещата се развиват, различните проблеми се атакуват. Никой не се е примирил с тях и до 2017та има прекалено много време да се промени няколко пъти драстично индустрията.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 Неутралноили да го кажа по друг начин:
Брутално подценявате потенциала за развитие на ВЕИ.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#45] от "Distributed":
А ти си брутален оптимист.
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#46] от "Йордан Янков":
Да, това е така. Просто гледам как са се развили нещата във ВЕИ до сега, как са се развили нещата в другите high-tech индустрии и екстрапулирам.
Между фотоволтаичната и хардуерната индустрия има много паралели,а те ползват и сходни производствени процеси, т.е. тепърва ще видим ръст.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
dun
Рейтинг: 894 Неутралнобез съмнение всякакво бъдеще може да съществува само на основата на ниско енергийно интензивна икономика и изоставяне на непрекъснато поскъпващите изкопаеми горива !
Това което Трайков не казва обаче е:
1. цел от 3% за енергийно спеставяне на най-разхищаващата държава в ЕС е смешно
2. българия се бори със зъби и нокти за по-малкък % на ВЕИ в енергийния микс (нали на комунистите им трябва само АЕЦ) и тези 11% са твърде малко за да ни освободят от гореописаната зависимост (от Русия)
3. според последната статистика усвояването на средства от еврофондовете (2007-2014) за енергийна ефективност и ВЕИ в България е 2,6% при среден за ЕС 23-35%
така че чак да се хвалим си е прекалено, ако не смешно....
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#46] от "Йордан Янков":
Ето една статия в подкрепа на моята теза
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#46] от "Йордан Янков":
1/03/16/smaller-cheaper-faster-does-moores-law-app ly-to-solar-cells/
Опс. грешка. Ето я статията:
http://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/201
има графики
The cost of solar, in the average location in the U.S., will cross the current average retail electricity price of 12 cents per kilowatt hour in around 2020, or 9 years from now. In fact, given that retail electricity prices are currently rising by a few percent per year, prices will probably cross earlier, around 2018 for the country as a whole, and as early as 2015 for the sunniest parts of America.
10 years later, in 2030, solar electricity is likely to cost half what coal electricity does today. Solar capacity is being built out at an exponential pace already. When the prices become so much more favorable than those of alternate energy sources, that pace will only accelerate.
We should always be careful of extrapolating trends out, of course. Natural processes have limits. Phenomena that look exponential eventually level off or become linear at a certain point. Yet physicists and engineers in the solar world are optimistic about their roadmaps for the coming decade. The cheapest solar modules, not yet on the market, have manufacturing costs under $1 per watt, making them contenders – when they reach the market – for breaking the 12 cents per Kwh mark.
The exponential trend in solar watts per dollar has been going on for at least 31 years now. If it continues for another 8-10, which looks extremely likely, we’ll have a power source which is as cheap as coal for electricity, with virtually no carbon emissions. If it continues for 20 years, which is also well within the realm of scientific and technical possibility, then we’ll have a green power source which is half the price of coal for electricity.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноУфффф, омръзна ми да обяснявам - проблемът на фотоволотайките НЕ Е в тяхната цена!!! Можеш ли да го проумееш? Можеш ли да мислиш самостоятелно - без рекламни листовки? Прочети пак пост #26. Направи си калкулатор в Ексел и смятай.
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#51] от "Йордан Янков":
Просто ви информирам
Хората ще му намерят цаката и на другите проблеми освен цената. Има си начини да се стабилизира мрежата без ядрена енергия и изкопаеми горива - ВЕЦ, ТЕЦ на биомаса, батерии.
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#52] от "Distributed":
вЕрвай си
Distributed
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#53] от "Йордан Янков":
Ще поживеем ще видим
задача за домашно. Когато свършат въглищата кое е по-вероятно да направим за да ги заменим:
да построим 10 000 хилядници или тяхния я миниядрен еквивалент - сигурно 100 000 миня ядрени централки. Това май беше вашата визия.
ИЛИ
всички видове ВЕИ + Smart Grid + Grid Energy storage.
Не знам кой е фанатика...
Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
Йордан Янков
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#54] от "Distributed":
Те също са ВЕИ, така че твоето не се губи
100 000 мини ядрени централки.
За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.