Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
02 яну 2017, 09:27
Тази статия е част от темата "Годината".

Три цвята вино: синьо

От Татяна Димитрова Всички статии на автора
Последна промяна в 11:13 на 09 яну 2017, 7966 прочитания, 41 коментара
Всеки любител на виното знае в общи линии (не значи, че ги спазва) съветите на експертите с какви храни е подходящо да се комбинират белите и червените видове или и розетата. Една испанска компания обаче постави нов въпрос за размисъл - с какво се съчетава синьото вино.

Точно така - морско синьо. Като най-красивите морски вълни, които сте виждали. Поне в този нюанс се предлага на българския пазар. Засега в някои ресторанти.

На кого му хрумна "безумната" идея

Авторите на това предизвикателство - Gik Blue, са основателите на стартъп на Иберийския полуостров.

Напитката, която предизвиква ценителите на виното, е разработена съвместно с Университета на страната на баските и изследователския екип Azti Tecnecalia. Виното е произведено едновременно и от бяло, и от червено грозде, отглеждано в различни региони на Испания.

Синьото идва от комбинацията между антоцианин - пигмент, който се съдържа в ципата на гроздето, и така наречената индигова боя (или индиготин, органично съединение, исторически също извличано от растения, днес се синтезира и по изкуствен път).

На сайта си авторите на идеята казват, че избират този цвят, защото той най-добре изразява представите им за движение, иновация и безкрайност едновременно.

Според един от създателите на стартъпа Аритс Лопе компанията е създадена на шега, за да обръща разни неща с хастара навън и да се види какво ще се получи.

"Искахме да бъдем иновативни и да започнем малка революция и винената индустрия ни изглеждаше идеалното място, откъдето да почнем", казва той. Единственият проблем, който съзрели, бил този, че никой от тяхното обкръжение не разбирал от производство на вино. Затова се наложило да се обърнат към университета, където екип от инженери химици в продължение на две години им помогнал да съчетаят природата с технологията, за да се произведе синьото вино. Към него са добавени и подсладители.

"Ужасното изобретение"

"В началото хората не повярваха, че това, което сме направили в този цвят, е вино, но когато го опитаха, го харесаха, и постоянно се връщаха да си поръчват", казва пред БиБиСи Енрике Исаси, мениджър на един от първите ресторанти, които предлагат на клиентите си новата напитка.

Изданието обаче отбелязва, че далеч не всеки клиент е станал фен на това вино. Някои от опиталите го наричат компанията богохулническа, а виното - ужасно изобретение. Други го определят като анти вино, а трети припомнят какво е направила базираната в Севиля компания "Пуерто де Индиас" с ягодовия джин. Той е създаден след провала й да произведе ягодов ликьор с пресни плодове, към който производителят добавил и предварително ферментирали ягоди. Резултатът е нещо средно между ликьор и джин.

"В Испания виното е много важна част от местната култура и не се е променяло от векове. Това е страна, която предпочита традицията пред иновацията. Но Gik се опитва да промени това. Ние сме нормални хора, на които не е нужно да знаят хиляди правила, за да се насладят на чаша питие", обяснява логиката си Лопес.

Според БиБиСи поведението на основателите на стартъпа е по-революционно от самата напитка, която са направили.

Искат ли хората виното да е синьо

Насоките, които дава стартъпът на клиентите си, които предстои да тестват синьото вино, включват акроними като WTF, предложения за комбинация с храни като паста "Карбонара" и салата "Дзадзики" и някои съвременни испански банди за музикално оформление.

И тримата са на възраст под 30 г. и цялата им маркетингова стратегия е насочена към тази възрастова група и основно през социалните мрежи.

Засега е трудно да се прецени дали синьото вино привлича интереса на хората извън тази група. В момента продуктът се предлага в 25 страни с планове да се насочи и към САЩ през следващата година.

Сомелиер от Ню Йорк коментира пред изданието, че "слава Богу" не е опитвал това вино и смята, че съвременният вкус ще продължи да подкрепя натуралните, неподправени вина, към които нищо не е добавено, нито нещо е отнето.

"Със сигурност мога да кажа, че това вино няма да се окаже сериозен претендент за винените листи на заведенията в обозримо бъдеще", казва сомелиерът Чад Уолш.

Дегустация в България

От известно време синьо вино се предлага и в България. То е на избата "Санта Маргарита", която разполага със своя собствено лозе от 140 хектара, на което отглежда сортовете Мерло, Каберне совиньон, Каберне фран, Гренаш, Пино ноар, Макабео, Шардоне и Совиньон блан, казват от "Асал Трейдинг" ЕООД, официален вносител на Pasion Blue Chardonnay.

От компанията обясниха, че освен в България го предлагат и на пазара в Корея, предстои в Македония и Турция.

Казват, че интересът към напитката със странния цвят е голям, но не уточняват какво значи това.
"Определено това е нещо ново и се приема с много интерес, а също така и с много въпроси, което смятам, че е нормално. Все пак сме свикнали, че виното обикновено е червено или бяло. Специално в България това вино предизвиква голям интерес. Червеното, бялото и розето вече не са единственият избор за любителите на божествената напитка", казва Асиф Алиев, управител.

Това е по-скоро не вино, а
лайфстал продукт за забавление

коментира пред "Дневник" пък Яна Петкова, винен дегустатор и консултант. Според нея синята напитка, ако се погледне на нея като на вино, то тя има пренебрежима стойност от гледна точка на енологията.

Тя дава пример с професионалната дегустация на вина, при която те се оценяват по отношение на съдържаните аромати, киселини, тяло, дължина, а в конкретния случай на практика такава оценка е невъзможна.

"Но синият цвят не означава, че виното е лошо. Все пак самото му замисляне не е да бъде някакво страхотно вино или да е такова с колекционерска стойност, а за забавление", добавя тя.

Дава му най-много 2-3 години живот докато в цял свят го опитат всички, които са любопитни.


"Има много такива лайфстайл продукти. Някои се налагат, други – не", допълва Петкова. Според нея лятото по баровете ще бъде доста модерно.
  • Зарче
Етикети
Капитал през телефон, компютър или на хартия в новия формат? Винаги умен, аналитичен и с ясна позиция. Вижте кой абонаментен план е най-добър за вас. Абонамент
Реклама
Най-ново от Кариерен клуб: Финанси
Управление на портфейл
Формирането на инвестиционна стратегия зависи най-вече от стратегическите цели на инвеститора, нивото му на толерантност към риска и бъдещите му нужди от капитал. За формиране на различни стратегии е необходимо и наличието на различни по вид и брой финансови активи - акции, облигации, валути, деривативни инструменти и други. За опростяване моделът може да се сведе до две основни стратегии за управление на портфейла - пасивна и активна. Българският капиталов пазар все още е доста ограничен от страна на търгуваните продукти, което се пренася и върху възможностите за структуриране на голям брой стратегии.
Още от Речник
Реклама