Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
06 яну 2017, 06:59
Тази статия е част от темите "Годината" и "Следвай ги".

История за бисвитката, в която се сипва кафето

От Татяна Димитрова Всички статии на автора
Последна промяна в 11:12 на 09 яну 2017, 10344 прочитания, 29 коментара
40 минути. Толкова запазва хрупкавоста си без да протече ядливата чаша за кафе, чието производство започва през март в Пловдив. Пълният й разпад настъпва след 20 часа. За сравнение пластмасата на практика не се разпада.

Когато Младен Джалъзов и Мирослав Запрянов правят на 11 ноември презентация на зърнената си чаша за кафе изобщо не очакват тази вълна на медиен интерес, която ги залива. А още по-малко запитването на компании за техния продукт - от цяла Европа през Южна Америка до Близкия Изток. Без да са ги търсили.

Кои са те?

Те не са от онези експериментатори, чиято цел е измислят къде да вложат свободните пари и същевременно да впечатлят света. Макар последното очевидно да е факт след като още производството не е започнало, а вече имат запитвания от редица държави.

Чашата, разработена на основата на зърнени култури, ще започне да се произвежда в наето и оборудвано вече помещение в Пловдив. Крайният продукт не е за конкретен потребител, а за всеки, който направи поръчка.

"Целта ни е чашата да стане масов продукт", обяснява Младен и допълва, че цената й ще е малко по-висока от тази на пластмасовите и хартиените, ползвани сега, "но съвсем малко". Напомня какъв е проблемът с пластмасата, в която сме затънали и колко вредна може да е в контакт с различни течности, особено горещи.

Никой от тримата, създали компанията за разработката на cupffee - Младен Джалъзов, Мирослав Запрянов и Симеон Гавраилов, е нямал опит в такъв вид производство, нито пък е знаел от какво трябва да се направи чашата, как да издържа дълго с гореща течност вътре и ред други важни въпроси. Младен се занимава с оранжерийно производство на зеленчуци, а Мирослав има строителна фирма.

Сдобиват се с цялата информация с проучване и четене. Използват за проекта си цялото си свободно време, за което с чашата се конкурират и близките им.

Парите следват успешните

Финансирането на всичко до момента е с техни лични средства, спечелени от основните им бизнеси. Когато нещата потръгват обаче така стремително, имат предложения за инвестиция в продукта им, за да се развиват с по-бързи темпове.

Младен казва, че вече са обсъждали в компанията възможността да наберат средства чрез така наречения крауд фъндинг. Междувременно вече са сред четиримата български финалисти в глобалния конкурс Chivas The Venture. Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн. долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента. В "Къпфи" се надяват да бъдат сред финалистите догодина.

Биоразградима, но и вкусна

Пловдивската чаша за кафе, която някои погрешно наричат "фавлена", е не само разградима, но и вкусна. Затова й създателите я определят като бисквитката към кафето. И нещо много важно - не променя вкуса на напитката. Аналозите на тази чаша, на които пловдивчаните са попадали, имат от вътрешната си страна глазура или шоколад, които помагат да не протичат течностите, но и влияят върху вкуса.

Имат идея занапред да разработят чаши с различни форми и големини от първоначалната, и с различен вкус, защото в продукта им може да се наливат както и други топли и студени напитки, така и десерти и сладкарски продукти. На път е да се роди и ядлива бъркалка, за която Младен казва, че са във финалната отсечка - "готова е 70%".

Стъпка по стъпка

Историята, която тепърва започва да се пише, обаче далеч не е толкова проста и кратка, както може и да се предположи. Първоначалната идея е на Мирослав, с когото Младен е приятел от 1 клас. Хрумва му някъде през 2002 г., започват конкретно да я обсъждат с приятеля му през 2013 г. През следващата създават компанията.

Преди това Мирослав и Симеон са работили по проекта. Сега след като имат собствен бизнес зад гърба си, се изправят по-смело пред бюрократичните пречки, с които се сблъсква всеки в тяхната позиция.

Сред множеството проучвания, които правят, за да се стигне дотук, е и тази на кафето. Събрали са подробно информация, която представят и на сайта на чашата, с която оборват немалко митове за ароматната напитка като се позовават на международни изследвания на учени.

Една трета от чашите, в които всеки ден се пие кафе по света, са за еднократна употреба, обясняват те като така дават идея за това какво количество пластмаса всеки ден се използва за пиене на кафе. За България няма официални данни, но посочват, че по информация за 2015 г. у нас са консумирани 403 хил. торби кафе по 60 кг всяка, а за едно кафе се ползват само 6 грама.

Засега тримата ще хвърлят всичките си усилия в това, което вече са създали. Занапред имат още идеи. "Всичко стъпка по стъпка", казва Младен.


От март чашите ще са на пазара в Пловдив, създателите очакват до 2-3 месеца по-късно да захранят цялата страна.


  • Зарче
Етикети
Капитал през телефон, компютър или на хартия в новия формат? Винаги умен, аналитичен и с ясна позиция. Вижте кой абонаментен план е най-добър за вас. Абонамент
Реклама
Най-ново от Кариерен клуб: Финанси
Пазарна капитализация
Цената на една акция, умножена по броя на обикновените акции на компанията.
Още от Речник
Реклама