Брюксел облекчи държавните помощи за летища и пристанища

© Kai Pfaffenbach, Reuters



Европейската комисия облекчи режима на така наречената държавна помощ за някои видове проекти. Това се вижда от съобщение на институцията.


Промяната дава право на националните правителства да не се допитват до Брюксел, когато решат да подпомогнат финансово пристанища, летища, проекти в сферата на културата и най-отдалечените региони, които отговарят на определени изисквания. Целта е да се улеснят публичните инвестиции, насочени към създаване на работни места и растеж, като в същото време се запази конкуренцията, мотивират решението си еврокомисарите.


"Искаме да гарантираме, че предприятията могат да се конкурират при равни условия на единния пазар — и искаме да направим това по най-ефикасния начин. Правилата на ЕС за държавната помощ са еднакви за всички държави членки. Одобрените днес промени ще спестят на държавите членки време и трудности при инвестиции... Те също позволяват на комисията да насочи вниманието си към мерките за държавна помощ, които оказват най-голямо въздействие върху конкуренцията на единния пазар, и да действа "мащабно по важните въпроси и скромно по маловажните" в полза на всички европейски граждани", коментира решението комисар Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията.


Какво е облекчнието




За летищата държавите членки вече могат да извършват публични инвестиции в регионални летища, обслужващи до 3 милиона пътници годишно, при пълна правна сигурност и без предварителен контрол от страна на комисията. Това ще улесни публичните инвестиции в повече от 420 летища в ЕС, е оценката на комисията.


Регламентът също така позволява на публичните органи да покриват оперативните разходи на малките летища, обслужващи до 200 хил. пътници годишно. Броят на тези малки летища е равен на броя на почти половината от всички летища в ЕС, но делът им от въздушното движение е само 0.75%.


Докато тези малки летища могат да допринесат значително за свързаността на съответния регион, малко вероятно е те да нарушат конкуренцията на единния пазар на ЕС, обясняват от ЕК.


Що се отнася до пристанищата, сега държавите членки могат да извършват публични инвестиции в размер до 150 млн. евро в морски пристанища и до 50 млн. евро във вътрешни пристанища при пълна правна сигурност и без предварителен контрол от страна на комисията.


Другата новост е, че в регламента е предвидено опростяване в няколко други области. По-специално комисията ще разглежда само по–значителните случаи на държавни помощи, свързани с по-висок размер на помощ за културни проекти (и само ако тези мерки действително представляват държавна помощ, което в повечето случаи не е така) и за многофункционални спортни зали.


Комисията също така въвежда промени в правилата, благодарение на които публичните власти ще могат по-лесно да компенсират предприятията за допълнителните разходи, които поемат, когато извършват дейност в най-отдалечените региони на ЕС.


Печелят малките и отдалечени летища и пристанища


За летищата конкретно е посочено, че може да се подпомагат такива, които освен да отговарят на изискването за брой пътници, но и да са на поне 100 км от друго летище. Очаква се и подпомогната инфраструктура да се използва напълно в бъдеще, както и да не се увеличава капацитетът й.


Посочва се, че само определен процент от инвестицията може да бъде покрит с пари от бюджета в зависимост от размера на летището и доколко е отдалечен регионът. За малки летища например, обслужващи до 200 хил. пътници годишно, правилата са по-разхлабени и допускат дори държавата да покрива оперативната загуба.


За пристанищата помощта не може да надвишава фиксирани прагове - 40 млн. евро или 150 млн. евро в зависимост от това дали става дума за морско пристанище или вътрешно и дали то е включено в основната трансевропейска мрежа.


Освен това помощта не може да надхвърля минимално нужното, за да се даде начало на инвестицията, като се вземат предвид бъдещите приходи от тази инвестиция. И тук само определен процент от размера на инвестицията за целия проект може да бъде под формата на държавна помощ.


Одобреното днес облекчение засяга и малките стартиращи компании (стартъпи). Те ще могат да се подпомагат от държавите, ако не са на повече от пет години.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 2892 Неутрално

    На страниците на Дневник , нискотоарифната Райъенеър предупреди-Летище София ще бъде концесионрано, а лсед това държавата ще субсидира частният концесионер за всеки пътник. Защото ще бъде толкова съкпо, че иначе никой няма да каца! От Райънеър дават примери с летища в Истанбул, Атина, ТИрана и Тбилиси! И както виждам, дори Брюксел ще облеки процедурата по държавно субсидиане на частни летища и летищни концесионери!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  2. 2 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 9405 Неутрално

    За едни аванта, за други мъка

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  3. 3 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2929 Весело

    Още една "чешмичка", за източване на € и бюджетни средства от Мафията!
    Каракачанките подозрително мълчат!

  4. 4 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2212 Неутрално

    Много добра новина за летище Пловдив - както се е видяло трябва да има и държавно участие там.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  5. 5 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    Тук обаче твърдо държат летищата ни да бъдат харизани, като всичко останало дадено на концесия!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах