Потребителите в Източна Европа взимат касова бележка само ако им трябва, сочи проучване

Потребителите в Източна Европа взимат касова бележка само ако им трябва, сочи проучване

© Анелия Николова



Потребителите в Източна Европа се отнасят негативно към сивата икономика и биха насърчили правителствата си да се борят с нея. Това декларират над 80% от запитаните в проучване на IPSOS по поръчка на "Мастеркард" (Mastercard), проведено в 10 страни - България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Чехия, Унгария, Полша, Сърбия, Словакия, Словения и Румъния).


Също така в момента, в който осъзнаят, че безкасовите плащания и вземането на касови бележки помагат в борбата срещу търговски измами, гражданите са склонни да променят навиците си при пазаруване, казват авторите на проучването.


В почти всички държави, които покрива проучването, повечето граждани са наясно със сивата икономика и я приемат като отрицателно явление. Мнозинството (69%) разбира, че сивата икономика води до намаляване на средствата, предназначени за обществени услуги като образование, здравеопазване и пътна инфраструктура.




Над 70% осъзнават, че прикриването на доходи от данъчните инспекции има негативно въздействие върху растежа на икономиката и води до нелоялна конкуренция. Над 80% от потребителите биха призовали правителствата си да предприемат действия за борба със сивата икономика (вариращи от 72% в Полша до 92% в България и 93% в Босна и Херцеговина).


Запитаните потребители разбират, че с нерегистрирането на всички или на някои от транзакциите с цел избягване на данъци допринасят за растежа на сивата икономика. Въпреки това проучването сочи, че много от тях не осъзнават, че собствените им навици при пазаруване могат да доведат до положителна промяна.


Почти половината от запитаните (45%) вземат касови бележки само когато знаят, че може да им потрябват. Освен това те не са запознати с това, че електронните плащания могат значително да помогнат в борбата със сивата икономика. Само 37% от запитаните идентифицират разплащането с карта вместо с пари в брой за един от начините за борба със сивата икономика. В Унгария едва 13% са отговорили по този начин, което е едно от най-ниските нива на информираност в Източна Европа.


След като потребителите разберат, че промяната в тяхното собствено поведение при пазаруване може да помогне в борбата със сивата икономика, те са съгласни да го направят. Близо 80% от запитаните са склонни по-често както да извършват плащанията си електронно (от 60% в Словения до 85% в Румъния; средно 76% за Източна Европа), знаейки, че електронните транзакции помагат за намаляване на сивата икономика, така и да вземат касови бележки при всяко плащане (от 71% в Чехия до 94% в България; средно 86% за региона).


Според проучването на EY "Намаляване на сивата икономика чрез електронни разплащания", поръчано от Mastercard през 2016 г., пасивното поведение е причина за най-голям дял от сивата икономика в района на Източна Европа. Потребителите остават "пасивни" в усещането, че не получават никакви преимущества, а често дори не са запознати с това, че търговецът не отчита продажбите пред данъчните служби.


"Нашето изследване показва, че потребителите в Централна и Източна Европа всъщност са съюзници на правителствата в борбата срещу сивата икономика. Въпреки това те често не знаят, че собствените им навици при пазаруване могат да доведат до промяна. Само когато разберат връзката между регистрирането на ежедневните им покупки и възможностите да получат предимства от по-добри обществени услуги, са съгласни да променят навиците си при пазаруване", коментира Джордж Саймън, президент на Mastercard за Централна и Източна Европа.


Новото изследване разкрива още, че високото ниво на информираност за сивата икономика води до по-големи очаквания от правителствата да се борят срещу нея. В тези държави (Босна и Херцеговина, Сърбия, България и Хърватия) запитаните смятат, че потребителите трябва да участват в борбата със сивата икономика, като ограничат възможностите на бизнеса да прикрива доходите си.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Защо се акцентира толкова върху "сивата" икономика, като офшорките са узаконена сива икономика, но там мълчанието е гробно.

  2. 2 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2871 Неутрално

    Сивата икономика е свързана най-вече с плащането в брой. В България не са изключения хора, които се разхождат с 2000 лв в брой в задния джоб. Отделно паричната маса, която циркулира сигурно е равна на тонове свръхскъпа хартия.
    А и всички знаем, че има касови апарати, които изобщо нямат връзка с НАП.

  3. 3 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 713 Неутрално

    До коментар [#2] от "historama":
    Не сивата икономика а сигурността на индивида се гарантира от кеша. Останалото е мантра за наивници, които мислят че спираме сивата икономика и благата потичат...имаше една друга мантра на времето на хоризонта!

  4. 4 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 481 Неутрално

    "в проучване на IPSOS по поръчка на "Мастеркард" (Mastercard),"

    Тази поръчка е с цел да се повишат картовите разплащания и естествено печалбите за банките.
    Борбата със сивата икономика трябва да почне от обществените поръчки и корупцията в администрацията, а не с повишаване на печалбите на банките!

  5. 5 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Няма лошо всички да си плащат данъците, да има пари за обществени услуги и да се подобрява средата. За съжаление, дори първото условие да е 100 % изпълнено. т. е. да се съберат всички данъци, нещата няма да се подобрят видимо, защото при нас парите изтичат във всички други посоки, но не и за истински реални обществени услуги. В тази връзка, няма как хората да са стимулирани да си плащат съвестно данъците, след като знаят, че ще отидат в някоя партийна каса или джобчето на някой партиен другар с 0 дни трудов стаж, но дебели политически връзки. Ако се виждаше къде отиват реално тези пари, ако всичко беше прозрачно. ако услугите които държавата заплаща се извършваха качествено и добре, всички щяха да си плащат данъците с кеф и България, щеше да е райско място. Да ама НЕ. Иес ама Йок.

  6. 6 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    Аз не считам себе си за "потребител", а за клиент и затова си искам бончето като си плащам сметката.

  7. 7 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 709 Неутрално

    ако мразите някой собственик на малко магазинче, просто си купувайте цигари и плащайте с карта.

    Печалбата от кутия цигари е по-малка от таксата за картовото плащане.

    Това е истината за картите и борбата със сивата икономика.

  8. 8 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Защо се обръщат към потребителите, при положение, че институциите са снизходителни към търговците(примерно)? Често пъти търговецът е предупреждаван, че предстои проверка на обекта му. Това на местна почва, изключвам проверките от инспектори от други градове.
    На пазарите за плодове и зеленчуци масово не се издават касови бонове от търговците(не пиша за производителя). От НАП знаят това, но не упражняват редовен контрол.
    При искане на касов бон понякога виждаш изкривена физиономия, досада, злоба от страна на търговеца, което ще рече, че не е желателно да влизаш повече в този магазин. Имах случай, когато ми отказаха да дадат касов бон, аз на свой ред отказах покупката и търговецът изобщо не се впечатли, че губи клиент. Той предпочита да не продаде, за да не маркира и да не плаща данъци. Търговията вече не е търговия, а е някакво надцакване с клиента, с доставчика, с държавата. Не гледат да привличат клиенти, чрез продажби да им вземат парите, няма борба за клиенти и т.н., после плачат, че нямат оборот и закриват фирмите си. Или плачат, че ги крадат и затова са зле.

  9. 9 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Защо се обръщат към потребителите, при положение, че институциите са снизходителни към търговците(примерно)? Често пъти търговецът е предупреждаван, че предстои проверка на обекта му. Това на местна почва, изключвам проверките от инспектори от други градове.
    На пазарите за плодове и зеленчуци масово не се издават касови бонове от търговците(не пиша за производителя). От НАП знаят това, но не упражняват редовен контрол.
    При искане на касов бон понякога виждаш изкривена физиономия, досада, злоба от страна на търговеца, което ще рече, че не е желателно да влизаш повече в този магазин. Имах случай, когато ми отказаха да дадат касов бон, аз на свой ред отказах покупката и търговецът изобщо не се впечатли, че губи клиент. Той предпочита да не продаде, за да не маркира и да не плаща данъци. Търговията вече не е търговия, а е някакво надцакване с клиента, с доставчика, с държавата. Не гледат да привличат клиенти, чрез продажби да им вземат парите, няма борба за клиенти и т.н., после плачат, че нямат оборот и закриват фирмите си. Или плачат, че ги крадат и затова са зле.

  10. 10 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    Преди време пазарувах в малка бакалийка до нас. Нямам спомен там някога да са ми давали касова бележка. И нещо повече - дори не съм виждал с очите си там да се извади касова бележка от касов апарат. Касиерката само взима парите и връща рестото. Без да въведе нищо на касов апарат, без да издаде касовия бон пред клиента. То и клиентите на този магазин са само от нашата улица, познават се лично всичко. Трудно ще дойде данъчен, защото мястото е забутано в една кооперация. Отдавна имам съмнения, че там правят някакви шашми.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9101 Неутрално

    Да проверят Германия, където касиерът пита "искате ли касова бележка" и ако кажеш "не" не тия печата :)
    Верно, че го правят по друга причина - пестене на хартия :)

  12. 12 Профил на hamiltonf1
    hamiltonf1
    Рейтинг: 3403 Неутрално

    До коментар [#9] от "calipso11":

    "На пазарите за плодове и зеленчуци масово не се издават касови бонове от търговците.."

    А в рибните магазини, месарските, автосервизи, при лекари, зъболекари и т.н... издават ли се

  13. 13 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1045 Любопитно

    Охх, леле малеее, цялата Мара втасала, касовите бележки били важни... Ми да, важни са, ама не за благото на хората, а само за някои от тях. Никой не знае какво се случва с нашите пари от санъци, къде са похарчени, за какво, колко... А крадците в парламента и разни мастити червени бизнесмени си плащат сигурно чинно данъците, а? Айде да почнем от главата, а? Когато институциите, които управляват парите ни започнат да ми вдъхват доверие, тогава и аз ще започна да си плащам чинно всичко и да си искам касовата бележка, не и преди това!

  14. 14 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2148 Неутрално

    Лично аз винаги взимам касова бележка, за да мога да си търся правата после ако се наложи. Това е въпрос на потребителска култура.

    The best way to predict the future is to invent it.
  15. 15 Профил на бай кольо
    бай кольо
    Рейтинг: 229 Неутрално

    На "каубойска" държава като нашата сивата икономика и е последния проблем. И да, не е лошо човек да има в себе си кеш, че като гледам кой кара влака да не се окаже, че или си без шапка, или с неправилните цигари.

  16. 16 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 3967 Неутрално

    До коментар [#8] от "calipso11":

    В част от Европа за местата, които описвате като търговски обекти, въобще не се изисква да имат касов апарат.
    Данъчно се облагат по различен начин, което е улеснение и в полза на всички.

    П.С. Да не говорим, че в повечето държави въобще не се изискват касови апарати, работи се директно с фактури.

  17. 17 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 3967 Любопитно

    До коментар [#10] от "Lou":

    Какви шашми ще правят в описания от вас обект?

    Направете едно смело предположение!

  18. 18 Профил на Момчил
    Момчил
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    Банките вземат около 2 процента от търговците при картова транзакция. Цялата тази история е банките и картовите оператори да се облагодетелстват.

    http://www.momchil.eu
  19. 19 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#18] от "Момчил":

    В някои вериги тази такса не се взема от търговеца, взема се от клиента.

  20. 20 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#17] от "ivan_":

    Вкарват се стоки в магазина без нужните документи- стокови разписки, фактури и пр. Продават се без отчет. Какво твърдят, че продават и какво в действително ви продават като съдържание, качество, цени е под въпрос.

  21. 21 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#12] от "hamiltonf1":

    Щом другите не спазват правилата, значи и ти не трябва да падаш по долу. Това ли е логиката?

  22. 22 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#12] от "hamiltonf1":

    Щом другите не спазват правилата, значи и ти не трябва да падаш по долу. Това ли е логиката?

  23. 23 Профил на ivan_
    ivan_
    Рейтинг: 3967 Любопитно

    До коментар [#20] от "calipso11":

    Тоест извършват чудовищното престъпление да скрият 20 000 лева от годишния оборот?

    П.С. Извинявам се за иронията но данъчното третиране на малкия и микро бизнеса във България е абсолютно неадекватно. За подобен тип бизнес въобще не трябва да има касов апарат, а да се събира патентен данък и това е.
    Въобще касовите апарати са нещо супер странно, почти навсякъде по света се издава директно опростена фактура и готово.

  24. 24 Профил на Федоp Венедиктович Езеpский
    Федоp Венедиктович Езеpский
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    Аз, обикновено, когато се опитват да ми тикнат в ръцете касова бележка казвам: "Извинете, това не съм го поръчвал". Обикновено след такава рекламация успявам да си издействам търговска отстъпка

    Върнете стария дизайн! Новият е реформиран като Реформаторския блок!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах