Доклад показа ползите от модерната търговия за българската икономика

Доклад показа ползите от модерната търговия за българската икономика

© Анелия Николова



Съществуването на хипермаркетите не иззема бизнеса на малките магазини, делът на българските стоки в тях е 60-70%, а производителността и заплатите са чувствително по-високи. Това са част от изводите от изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ), наречено "Видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България: факти срещу митове".


Докладът се публикува на фона на внесения от БСП законопроект за промени в Закона за храните, който изисква фиксиран процент български стоки в хипермаркетите, както и на политически изказвания, че заплатите в търговските вериги в България трябва да се изравнят със западноевропейските.


През последното десетилетие броят на обектите и оборотът на фирмите за модерна търговия в България расте без почти никакъв ефект върху традиционната търговия, е един от изводите в доклада. Според изследователите




оборотите в традиционната търговия остават де факто непроменени


между 2012 и 2015 г., а при специализираните магазини дори се наблюдава ръст.


През 2015 г. делът на фирмите с над 250 заети (които до голяма степен се припокриват с модерните търговски формати) в търговията на дребно е 26%. Останалата част от пазара продължава да се държи от фирмите в традиционната търговия.


Често срещана теза е, че навлизането на модерните формати вреди на местните производители, тъй като веригите предлагат предимно вносни стоки, коментират авторите на изследването. По техни дзнни


стоките от български доставчици


обаче съставляват приблизително 60-70% от общия обем на стоките, продавани в магазините на търговските вериги.


Повечето модерни търговски формати изграждат дългосрочни отношения с местни доставчици – фермери, млеко- и месопреработватели и др., като им помагат да внедрят европейски и международни стандарти и да излязат на външния пазар, припомнят анализаторите от ИПИ. По този начин, положителните ефекти върху българските производители от работата им с модерните търговски формати се простират далеч отвъд пласмента – съкращаване на веригите на предлагане чрез елиминиране на прекупвачите, повишаване на конкурентоспособността, въвеждане на високи стандарти за качество и директни инвестиции в производство.


Търговските вериги извършват


значителни инвестиции


в страната – към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са 2.6 млрд. лв. или 5.8% от общите ПЧИ с натрупване към този момент. От значение е и влиянието на модерната търговия и за изсветляването на икономиката – големите търговски вериги помагат за повишаването на събираемостта на данъците, деклариране на сделките с бързооборотни стоки и спазване на трудовото и осигурителното право. По приблизителни оценки, за 2015 г. те са внесли ДДС на стойност около 1.4 млрд. лв. и данъци върху труда на стойност около 170 млн. лв.


Един от митовете около модерните търговски формати според авторите на доклада е този за масовите фалити на малки магазини и загуба на работни места. Всъщност статистиката показва, че между 2005 и 2015 г.


заетите в търговията на дребно нарастват


с около 12%. Този ръст показва, че навлизането на модерните търговски формати на практика води до нетно увеличение на заетостта в сектора, е изводът на анализаторите.


Освен това търговските вериги предлагат чувствително по-високи заплати на своите служители – средната брутна месечна заплата в тях е била 976 лв. през 2015 г. или над два пъти по- висока от тази в най-малките фирми с до 9 заети (449 лв)., сочат данните на ИПИ.


Според доклада трудът в най-големите фирми в сектора е и много по-производителен – ако средната годишна добавена стойност на един служител при тях е 22.2 хил. лв., то при малките фирми тя е едва 5.1 хил. лв.


Разпространението на модерната търговия се отразява положително и на


потребителския избор.


Различните модерни формати предлагат между 2 000 и 20 000 артикула, което е непостижимо за по-малките магазини. Методите им за сертифициране и контрол, както и насрещните изисквания към доставчиците повишават качеството на продукцията, предлагана на крайния потребител.


В доклада се изтъква, че търговските вериги влияят и на социалната среда в страната като предлагат курсове и специализации, участват в пилотни програми за дуално образование и се обвързват със социални каузи и инициативи.


Прегледът на тенденциите в сектора сочи, че той става все по-конкурентен – фирмите в него и техните пазарни дялове бързо се менят. Днес модерната търговия предлага на клиентите си достъп до магазини от всички ценови сегменти – хипермаркети, супермаркети, дискаунтъри и кеш-енд- кери формати.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6180 Любопитно

    Съществуването на хипермаркетите не иззема бизнеса на малките магазини а даже им помага!!!
    Това не беше ли реклама на една верига ХИПЕРМАРКЕТИ - ПЛАТИ И ВЗЕМИ!?

    karabastun@abv.bg
  2. 2 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    Института за пазарна икономика (ИПИ) може да направи само едни амализи и изводи - ТАКИВА ЗА КОИТО МУ СЕ ПЛАЩА.

    Кои плаща на Института за пазарна икономика (ИПИ)?
    Не е България определено.

    Като ми кажете кои му плаща, ще ви кажа и какви "анализи" е направил.

  3. 3 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2171 Неутрално

    Що за тъпи аргументи? На глупаци ли ни правите? Не сме кьорави, че дребните български търговци масово фалираха, ама видите ли това "не изземало бизнеса им"?! Тъпизми!
    Заплатите в хипермаркетите били по-високи? Естествено, че трябва да са по-високи, при положение, че малките търговци оцеляха предимно в провинцията, където няма хипермаркети, а там заплатите са много по-ниски, по принцип, не само в магазините за хранителни стоки.
    Същото е и по моловете с парцалките. Ако за магазин кандидатства световна верига,
    им се предлага наем като процент от оборота 3-8% или дори нищо, а ако отиде някой българин, дребен търговец да инвестира $100-200 000 долара, му тресват веднага наем от 80 евро на квадрат и да работи само за наема и таксите. А КЗК си прави пас, щото според тях това е свободна конкуренция.

  4. 4 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Бе то ползи има, но не ви дава право да триете кръстове от църкви!

  5. 5 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 2827 Неутрално

    Доклдът оборва опашатата лъжа на комунетата за фирмите -вредителки.И за ползата от междуродната търговия.Само плачещите за планова икономика и ДСО та не разбират.....или не искат.Сори комуниЗъма умре....

    До истината се достига с познание!
  6. 6 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 2827 Неутрално

    До коментар [#2] от "WWW":

    Даже и в най-застреляните държави има вериги магазнини....даже и в Расия.И търсене на качествени нрани и стоки от Запада!Нали таваришшшшш

    До истината се достига с познание!
  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9807 Неутрално

    Вероятно повечето неща са верни. Какво струват обаче те, сравнени с изказването на шефа на Кауфланд България :)
    (ако все още е шеф)

  8. 8 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4406 Неутрално

    До коментар [#2] от "WWW":
    Като чета твоите "анализи" и ми става веднага ясно кой ти плаща.

    Then I heard the voice of the Lord saying, "Whom shall I send? And who will go for us?" And I said, "Here am I. Send me"
  9. 9 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 936 Неутрално

    преди навлизането на веригите беше някаква случайност да ти издадат касова бележка в кварталния магазин.

  10. 10 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 2413 Любопитно

    Къде делът на българските стоки е 60-70%? В лидл(идил) в карфур, каулфанд, била, метро, т-маркет, Фантастико? КЪДЕ? Къде? Къде? Удряте дъното! И поръчковият институт, оглавяван от АОНСУ-вец, и глашатаите му!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  11. 11 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2544 Неутрално

    Може да изказваме всякакви мнения, за и против, но ако някой ми каже, че предпочита да се завре в някакво тясно помещения и да пазарува стоки неизвестно кога, къде и от кой пакетирани и не влиза в по-големите сравнително просторни и чисти магазини от "веригите", просто ще ме разсмее.
    Според мен, за да може местните продукти, да намерят достъп до веригите е необходимо да има някаква форма на коопериране между самите производители, за да се осигиряват съответните количества със съответното качество.
    Виждаме че във веригите има маса млечни продукти и липсват или трудно си пробиват път плодовете и зеленчуците.
    Между другото формата на сдружаване между месопроизводителите и продаването в специализирани магазини от наши производители, също е добър вариант, аз винаги предпочитам от тях да се снабдявам с местни продукти.
    А и нашите вериги също напоследък успяват да заемат едно доста прилично място, така че не трябва първосигнално да формираме мнение, а и живота/пазара показват кой има право да съществува и кой не.

  12. 12 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Е какво значи "ползи от модерната икономика"? Да не би преди да нямаше хали, ЦУМ и други големи търговски вериги/магазини, които нямаха дългосрочни отношения с производителите? Защо ни баламосвате, че в "модерното" има нещо ново и различно?

  13. 13 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2171 Неутрално

    "Съществуването на хипермаркетите не иззема бизнеса на малките магазини"

    Още първото изречение е пълна лъжа. Не бих изрекъл това изречение пред комшията ми, който имаше 12 години магазин за хранителни стоки, а сега работи в Кауфланд, защото знам как ще реагира. Много примитивна манипулация е статията, но матрЯла не е и много претенциозен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах