Комисията за потребителите препоръча застрахователите да не искат купища документи

Комисията за потребителите препоръча застрахователите да не искат купища документи

© Надежда Чипева, Капитал



Комисията за защита на потребителите е изпратила препоръки на автомобилни застрахователи за отстраняване на още неравноправни клаузи, с които се правят опити за неоснователно изискване на документи или за съкращаване на нормативно установени срокове за информиране на търговеца при настъпване на застрахователно събитие. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов пред БНР.


Неотдавна стана ясно, че комисията е приела за неравноправна клауза уговорката на застрахователя за отпадане на обезщетението при кражба на автомобила, ако талонът за него е бил оставен вътре.


Той разказа, че въпросните клаузи излишно създават затруднения пред потребителите. Например принуждават ги да представят огромни количества документи, част от които ги има и при самия застраховател. Или в общите условия се казва "незабавно да уведоми" при настъпване на застрахователно събитие.




"Какво означава незабавно – твърде субективна е преценката за това дали незабавно е след една минута, след пет секунди, след два часа. В Кодекса за застраховането е посочено, че не е необходимо представянето на налични при застрахователя документи, както и че срокът за уведомяване при настъпване на застрахователно събитие не може да е по-кратък от три работни дни от узнаването за него", поясни Маргаритов.


Той коментира, че целта на подобни уговорки е търговецът да се освободи от отговорност, ако потребителят не представи тези документи. Председателят допълни, че те не се отличават от установявани в предходни периоди и в други сегменти от пазара опити за поставяне на потребителя в неравностойно положение спрямо търговеца.


Маргаритов коментира и установените от комисията нарушения в договори за посредничество при покупка на недвижими имоти.


Такъв случай е, че купувач на имот в сграда, в която е воден на оглед от брокер, но не се е спрял на огледаното жилище, дължи възнаграждение на брокера. "Това беше нещо абсурдно, което ние изчистихме. И други случаи, в които заплащате някаква сума, без да получите насреща нещо конкретно, а само за това, че сме влезли във взаимоотношение с тази фирма. Много важно е, когато се предоставя такава услуга, заплащане да се получава само когато нещо реално е свършено, а не да си запазваме правото да получим някакви пари само затова, че в София има жилищни сгради", обяснява Маргаритов, цитиран от пресцентъра си.


"Нашите усилия са съсредоточени върху това да изчистим общите условия от неравноправни клаузи, за да може потребителят да е спокоен, че няма да бъде натоварван излишно със задължения, които не би трябвало да му бъдат вменени, и че ще може да бъде удовлетворена неговата претенция без излишни пречки", обобщи Маргаритов.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7398 Неутрално

    Правим всичко за да не плащаме-девизът на засрахователите.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 801 Неутрално

    Уф, а колко подобни клаузи има къде ли не. Включително и по гаранционни условия например.

    @)----,--'--




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах