Предприемачите губят по 175 часа или 960 лв. годишно за преодоляване на бюрокрацията

Предприемачите губят по 175 часа или 960 лв. годишно за преодоляване на бюрокрацията

© Асен Тонев



Българските предприемачи губят по 175 часа годишно за изпълнението на бюрократични процедури, налагани им от администрацията. Това показва ново изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ), публикувано по повод днешния международен ден на бюрокрацията.


Това е равносилно на около 960 лв. разходи за заплати на хората, които отделят от своето време, за да покрият бюрократичните изисквания. В сметката не влизат платените такси, както и другите плащания по договори, които са на практика директен резултат от един или друг регламент (например подписването на договор със службата по трудова медицина или с фирмата за управление на отпадъците).





Изчисленията на ИПИ са базирани върху въображаема компания-модел (параметрите виж в края на текста) като са изследвани базови бюрократични изисквания - разходите на време от започването на бизнеса през покриването на трудовите норми, безопасността на труда, данъчните правила, управлението на отпадъците и изискванията, обвързани с производствения процес. Всички тези бюрократични стъпки са описани и остойностени под формата на нужното време за тяхното изпълнение, като в сила е презумпцията за максимално използване на електронни услуги, високи познания на екипа и бърза работа.


Така например, за изпълнението на изискванията за безопасност и здраве при работа работодателят и работникът трябва да изпълнят общо 10 дейности, седем са процедурите при наемане, осем - при прекратяване на трудовия договор, а четири - при защитата на личните данни.


Изследването се провежда в още две страни – Чехия и Словакия, където бизнесът отделя съответно 200 часа и 164 часа на година за справяне с бюрократичните изисквания. Започването на нов бизнес отнема най-много време в Чехия – 47 часа и 32 процедури, следвана от Словакия – 36.5 часа и 33 процедури. От трите изследвани страни, най-бързо и лесно може да се започне бизнес в България – 27.5 часа и 15 процедури.


За изчисление на бюрократичната тежест ИПИ използва въображаема компания-модел, подобно на опита в други страни – INESS в Словакия и Liberální Institut в Чехия. Компанията на ИПИ е еднолично дружество с ограничена отговорност (ЕООД), което се занимава с производство и монтаж на метални конструкции, в т.ч. огради, врати и метална дограма. В компанията работят четирима души, като в рамките на годината един работник е съкратен, а друг назначен. Оборотът на компанията за годината е 110 хил. лв., съответно тя е регистрирана по ДДС. Компанията има собствена сграда и притежава превозно средство, което се управлява от един от работниците. Компанията генерира електронни, метални и химически отпадъци.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3077 Весело

    "....покриването на трудовите норми, безопасността на труда, данъчните правила, управлението на отпадъците и изискванията, обвързани с производствения процес..."

    А представяте ли си всички това да го нямаше? Какъв бизнес, какво нещо се отваряше! Пей сърце!

  2. 2 Профил на Сидо
    Сидо
    Рейтинг: 469 Неутрално

    това си е напараво евтино....
    административното обслужване може малко да поскъпне ...

    Сидо
  3. 3 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Сигурно ще бъде скучно и тъжно ежедневието ни без чиновниците. Друго си е да те препращат от гише на гище, да те мотаят с часове и накрая да останеш доволен, че си свършил много работа, а в същност нищо полезно не си свършил.

  4. 4 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 682 Неутрално

    "....покриването на трудовите норми, безопасността на труда, данъчните правила, управлението на отпадъците и изискванията, обвързани с производствения процес..."А представяте ли си всички това да го нямаше? Какъв бизнес, какво нещо се отваряше! Пей сърце!
    —цитат от коментар 1 на Един препатил


    за големите фирми не е проблем, но за малките фирми е тежест. И тия пари са заплатата на човека, а осигуровките, а пропуснатите ползи, ако това лице правеше нещо друго. Повече от месец годишно някой се занимава с бюрокрация.

  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2620 Неутрално

    тоест заплащането на хора които се занимават с това е 5лв на час

  6. 6 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    И всичко това в епохата на информационните технологи и Интернет? Поздравления!

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    Където има либерастия там системната бюрокрация е непреодолима за предприемачите !
    За корпорациите на либерастията зконодателството е предвидило в ЗНИ Чл. 2.§1 VIP административно обслужване в съкратени срокове и индивидуално административно обслужване по хотелските стаи!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    тоест заплащането на хора които се занимават с това е 5лв на час
    —цитат от коментар 5 на дерибеев

    Тоест за който не е препоръчан от някой министър трябва да плаща повече от 5лв на час а може и да го размотават месеци и години за обикновено разрешително , примерно заведения или фризьорски салон се узаконяват от 6 месеца до няколко години!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2246 Весело

    тоест заплащането на хора които се занимават с това е 5лв на час
    —цитат от коментар 5 на дерибеев



    Тц, 3.84 лв. на ден - 960 делено на 250 работни дни в годината. А часовата надница е 0.48 лв. - цената за спиране на такси или цената на една сканирана и принтирана цветна страница, примерно мотивационното писмо на един от кандидат-работниците, но не задоволил желанията на президента на нано-фирмата.
    Освен това тия сметки с часовете, 175 часа са пълен т@шак ... като на адвокат, явил се на дело, което е отложено (ама той не знаел).

  10. 10 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 433 Неутрално

    е , стига де , все пак им е празник , спокойно можете да го псовате останалите 364 дена в годината , заслужено

  11. 11 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1987 Неутрално

    Няма лошо да се намалят,нищо че в Чехия и Словакия е още по-зле.Нека да вземаме примери от тези,които са преди нас-Тайланд,Сингапур и много други.Номерът е за всяко нещо да се учиш от най-добрите,а не да се успокояваш,че имало и по-зле от нас.

  12. 12 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7521 Неутрално

    Въобще не е вярно! Ако се умножат загубените часове по десет, може и да се приближат до истината!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  13. 13 Профил на ХЪ ХЪ ХЪ
    ХЪ ХЪ ХЪ
    Рейтинг: 793 Любопитно

    Това изследване не ми се струва много коректно.

    Замислете се, ако ползвате външни счетоводители, колко им плащате на година или ако си имате собствен човек/човеци, колко струва това.

    Имате повечко работници/служители - хоп, веднага необходимост и от ТРЗ.

    Безспорно, за да ви се случват нещата както трябва в един момент ще ви потрябва и юрист. За някои сфери и мащаби е почти задължително да си държиш поне един такъв на щат. В добавка за по-специфични неща неминуемо ще трябва и външна експертиза.

    И какво се получава, имаме си една спретната административна структурка, чиято цел е да се сборва с бюрокрацията. Малко повече от 960 лв. на месец излиза.

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8776 Неутрално

    Нали се похвалиха, че са я намалили тази бюрокрация. Пак ли излъгаха.

  15. 15 Профил на Lubomir Toshev
    Lubomir Toshev
    Рейтинг: 72 Неутрално

    Като човек който има малка, фирма. Единствения досег с администрация който съм имал е в НАП, НОИ. В НАП съм правил рег. по ДДС, и упълномощаване за работа с ел. услуги. Като цяло не съм чакал много и става бързо. В НОИ съм правил упълномощаване за подаване на болнични по ел. път. Имаше голяма опашка. Изнервих се, но 1н път ходене. Толкоз. Други вземания давания не съм имал. Чат пат с Търговски Регистър но и там по ел. път. Регистрирал съм и фирма по ел. път изцяло стана за 3 дни. Имаш си активно интернет банкиране, и си пееш. Сега ще имам нужда от касов апрат, ще видим колко е се чака в НАП.

    Вече ако правиш ресторант - там в началото пречките са повече .

    Опитвам се да строя нещо, имах големи забавяния с ЕВН и община. Това толкова ме забави че есента дойде и не мога да строя вече! Та заради тая идиотщина, няма да мога да похарча един хубави пари за строителство, и местния бизнес губи от това. Ако се умножи по 1000 или по 10 000 забавени инвестиции, от там се вижда къде е проблема, а загубите с в милиони за дъжавата! Пропуснати ползи!

  16. 16 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9954 Неутрално

    Това ни е още от комунизма, един ден дано да се изкорени.

  17. 17 Профил на Ilieva
    Ilieva
    Рейтинг: 11 Гневно

    Забеляза ли някой, че според И.П.И това да осигуриш здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) било само някаква загуба на време и пари за работодателя.

    Над 150 човека подкрепиха отворено писмо, в което се изказва възмущение от некомпетентното и унизително за хората от областта на ЗБУТ "изследване". Да не говорим за елементарните грешки, които показват абсолютно непознаване на материята, която е "оценена".

    https://otgovori.info/ipi-byurokraciya/

    http://otgovori.info




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах