Управляващите предлагат патентен данък за такситата

© Юлия Лазарова



Група депутати от различни парламентарни групи предлагат да се въведе нов, алтернативен данък, с който да се облага дейността на такситата по превоз на пътници. Предложението за промяна в Закона за местните данъци и такси е внесено днес в деловодството на Народното събрание. То предвижда за всички останали дейности превозвачите да се облагат по Закона за корпоративното подоходно облагане или Закона за данъците върху доходите на физическите лица.


Поправките са внесени от Диана Йорданова(ГЕРБ), Станислав Иванов (ГЕРБ), Петър Кадиев (АБВ), Искрен Веселинов (Патриотичен фронт), Петър Петров (БДЦ), Атанас Ташков ГЕРБ, Клавдия Григорова-Ганчева (ГЕРБ), Свилен Иванов (ГЕРБ).


Предложението се отнася както за тези шофьори, които работят за своя сметка като регистрирани превозвачи, така и за тези, които имат удостоверение за регистрация от изпълнителния директор на "Автомобилна администрация" или от съответната община.



Предвижда се конкретният размер на данъка да се определя с наредба на съответната община като бъде в определени граници - от 400 до 1000 лева за година. Данъкът ще се дължи за всеки отделен автомобил, с който се извършва превоз на пътници. Той ще се декларира до 31 декември на предходната година и ще се плаща на две вноски - до 31 декември на предходната година и до 30 юни на годината, за която е дължим на общината. За предплатения данък ще се прави отстъпка от 5 на сто.


Депутатите предлагат и въвеждането на изисквания към водачите на таксита, някои от които съществуват и в момента. Сега се предлага кандидатите да не са били глобявани за шофиране с аклохол в кръвта между 0.5 и 1.2 промила.


С промяна, която да се отрази в Закона за автомобилните превози, се предлага разрешението за превоз на пътници да бъде едногодишно. Записани са и правилата, по които се дават отказ за издаване на разрешение или се прекратява издадено вече, тъй като те в момента не са уредени в закона.


Предвиден е преходен период за издадените вече разрешения за превоз на пътници, който обаче не може да надхвърля 31 декември 2017 г.


През декември парламентът вече гласува промени в Закона за автомобилните превози, които предвиждат от 1 април да е задължението таксиметровите услуги да се извършват само от превозвачи или наети по трудов договор от тях шофьори, като водачите плащат данъци и осигуровки. Другата възможност е водачът сам да се регистрира като превозвач.

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 1560 Любопитно

    Това по същество е облекчаване на данъчния режим за дейността и прехвърляне на приходите към местната власт. Но, чудя се, дали предложението има нещо общо с факта, че 90% от общините с развит таксиметров превоз се управляват от кметове на ГЕРБ?

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  2. 2 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1231 Гневно

    ей, само нови данъци и заеми, в случая ГЕРБ, АБВ, ПФ, БДЦ

    пуснете UBER за 6 месеца да видите как бакшишите ще се самоуреголират, като 80% фалират, а останалите 20% най накрая ще предлагат нормална услуга

  3. 3 Профил на БX
    БX
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    За колко пари се съгласихте за лобиране?
    И все световно неизвестни "сенатори".
    Ко ли си викат: ем дейност, ем някой леф.

    Неет блядь, народ надо менять!
  4. 4 Профил на today
    today
    Рейтинг: 2421 Неутрално

    [quote#1:"Amot"]Но, чудя се, дали предложението има нещо общо с факта, че 90% от общините с развит таксиметров превоз се управляват от кметове на ГЕРБ?[/quote]

    Просто в градовете живеят по-образовани хора, и не гласуват за другите партии, пък таксиметровия транспорт е развит по градовете, съответно се получава, че са под контрола на ГЕРБ.
    По принцип предложението е разумно, така няма да се чудят как да укриват данъци, а и общините ще могат да си планират по-добре приходите.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  5. 5 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    мисля че е по добре...плащат карат не плащат не карат а ако го хванат да кара без да е платил 3г без право да упражнява ...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  6. 6 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 475 Любопитно

    Не разбрах това нов данък ли е или просто се актуализира закона?

    Каква е разликата между Запада и България?На запад тези с анцунзите работят за костюмара , а при нас е обратното.
  7. 7 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 8329 Неутрално

    До коментар [#1] от "Amot":
    Но, чудя се, дали предложението има нещо общо с факта, че 90% от общините с развит таксиметров превоз се управляват от кметове на ГЕРБ?"

    Искаш да кажеш, че щом общините се управляват от ГЕРБ не трябва да има данъчни облекчения ли? Пък то важи за всички общини.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  8. 8 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 1560 Любопитно

    [quote#4:"today"]По принцип предложението е разумно, така няма да се чудят как да укриват данъци, а и общините ще могат да си планират по-добре приходите. [/quote]
    Като цяло съм привърженик и на дерегулацията, и на патентните данъци, и на прехвърлянето на доходи и права върху местната власт. Просто ме притеснява моментът на предложението... Защо не миналата пролет, например? И защо само за тази дейност? Защо не направят патентна дейност и частните уроци, да речем?

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  9. 9 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2752 Неутрално

    всички трябва да плащат данъци ,а фактите показват ,че след премахване на този данък за такситата преди време ,приходите от тях от данъци са паднали с 70-80% ,а цените не са , напротив ,вдигнаха се , време е и те да се отчитат ,както трябва и строители ,автоджамбази ,големите вериги супермаркети и Лукойл , но ще видим накрая кой колко

  10. 10 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 1560 Неутрално

    [quote#7:"lz2"]Искаш да кажеш, че щом общините се управляват от ГЕРБ не трябва да има данъчни облекчения ли?[/quote]
    Напротив, предложението е разумно и се чудя защо закъсняха толкова - имаха цял преден мандат да го направят (плюс година и нещо от този). Но три месеца след местните избори... изглежда сякаш са почнали да го подготвят в мига, в който се разбра, че печелят. Много конюнктурно ми идва! Иначе подкрепям!

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  11. 11 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2331 Любопитно

    [quote#4:"today"]така няма да се чудят как да укриват данъци,[/quote]
    Прочетохте ли цялото предложение за промяна!?

    Преди, до 2008 г., когато имаше патентен данък за таксиметровия превоз, имаше следните колизии:
    - при регистрация на повече от една "патентна дейност" се плаща по 50% (при три дейности -33% и т.н.) от дължимия данък. Например, патентен данък за "бакшиш" - 400 лв. и данък за "ключар" - 50 лв. Ако "бакшишът" се регистрира и като "ключар", вместо дължим данък от 400 лв., се получава 225 лв. (50% от 400 лв. +50% от 50 лв.);
    - имаше голям рев, и от професионалните "бакшиши", и от "професионалните" потребители на таксита (в големите градове), че автомобилите били стари (несигурни, малки, неудобни), защото ДДС-то не се признава/не се прихваща от регистрираните с патентен данък и те не могат да си позволят нов автомобил (4000 лв. ДДС са половин годишните приходи на самостоятелните бакшиши), както и разходите за "празен ход" (повикване и отмяна на поръчката).
    - имаше и голяма неяснота по социалните осигурявания - "патентните бакшиши" се приравниха по осигуряване на "високо платени адвокати". Явно с въвеждането на патентен данък се цели колкото се може повече пенсионери (освободени от осигуровки) да станат бакшиши, освен ако минималният осигурителен доход (450 лв.) за самоосигуравощите се лица не се изравни с минималната заплата (420 лв. засега).
    Та какви са икономическите и социални ползи от тези промени в закона? Колко повече приходи се очакват и как ще се промени заетостта? Дали няма да доведе до влошаване на услугата - "миризливи дядковци, де един куфар не могат да вдигнат" по думите на някои мои префарцунени колежки?

  12. 12 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 1688 Неутрално

    До коментар [#2] от "carmello":

    1. Новият данък премахва стар данък и облекчава драстично
    режимът да се отчиташ и да те контролират
    2. Цените на такситата са изключително ниски защото собствениците на големите компании печелят от ГОЛЕМИЯТ ИМ БРОЙ - повече таксита = повече коли на лизинг + повече такси радиостанции + повече такса лепенки, така че никой няма да фалира

    twitter.com/voxybg
  13. 13 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Аз предлагам патентен данък, определен от всяка община, обвързан с лиценз, който пък да се отнема при две големи нарушения.

  14. 14 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2331 Весело

    До коментар [#8] от "Amot":

    "моментът на предложението... Защо не миналата пролет, например?"

    Миналата пролет, минималната заплата беше 320 лв., а минималния осигурителен праг за свободни професии е като сегашния -450 лв. Едно е да се плащат 40 лв. месечно повече, друго е да се водиш на МРЗ.

  15. 15 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    До коментар [#1] от "Amot":
    "Това по същество е облекчаване на данъчния режим за дейността и прехвърляне на приходите към местната власт."
    Не позна драги. Не е облекчение. Или по-точно не за въртачите на геврека.Сега таксиджиите нищо не плащат , независимо дали работят като физически лица, еднолични търговци или търговски дружества. НАП няма ресурс да следи дори плащането на осигуровки , па камо ли отчитането на верни доходи, печалби и данъци върху тях. Сега обаче ще трябва да плащат лесно установим предварителен данък, независимо колко са изкарали. Друг е въпросът че общините също няма да могат да се справят с администрирането, тоест приходите ще намалеят. Но за това пък лизингодателите,/тези дето плащат ДДС върху лизинга/ наема / на колите ще си потриват ръце - ДДС-то отпада.Там са сериозните гербаджийско-мутренски интереси - повечето такива лизингодатели са точно такива. А повечето таксите са точно такива - отдадени на лизинг. Дават ги за пет години и по правило след това колите не струват яко е въртян геврека , да се избият вноските. Вервай ми.

  16. 16 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2331 Весело

    До коментар [#13] от "гарата":

    "Аз предлагам патентен данък, определен от всяка община"

    То, така баше ... и половината софийски таксита бяха регистрирани в Самоков - с най-ниския общински лиценз. Оттогава стоят тия лепенки по такситата, кой от къде има лиценз. Но, това не пречи при проверка (късно вечерта) да се твърди, че имали били клиент до съседния град, ако и да е обслужен в ранни зори.

  17. 17 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 1560 Весело

    До коментар [#14] от "wanderer":
    Вярно! Въпреки облекчения режим, щяха да опищят орталъка за по-високите осигуровки Точно тогава никой не искаше бунт на бакшишите
    Приемам мотивите ти и спирам да търся други конспиративни обяснения на момента

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  18. 18 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2331 Любопитно

    До коментар [#15] от "zegi":

    А как стои въпросът с "касовия апарат"? Тия, които са на патентен данък ще начисляват ли ДДС (ще издават ли фискален бон) и ако начисляват, кой ще ги контролира. Особено в случая, когато не са регистрирани по ДДС ( под 50 хил. оборот за година).

  19. 19 Профил на Нов Републиканец
    Нов Републиканец
    Рейтинг: 1376 Весело

    До коментар [#18] от "wanderer":

    Въпросът с "касовият апарат" ще си остане "нерешен" като до момента, защото ако го решат като за всички много хора ще плачат.

    Върнете стария дизайн! Новият е реформиран като Реформаторския блок!
  20. 20 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 8966 Неутрално

    Да и като се съберат пак пред парламента - ще отстъпят и нищо няма да приемат ПАК. Полиция, бакшиши, съдии, прокурори действат от позиция на силата

  21. 21 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    До коментар [#18] от "wanderer":
    Касовият апарат си го има. Няма такъв идиот таксиджия да се регистрира на 50 хил. лева, те едва ли и изкарват толкова, или на по-малко по желание. По принцип за неиздаване на бон се следват големи глоби. Но първо трябва да те спипат катилите от НАП /оперативен контрол май се казваха/ , а не тях само това им е на главата. Предполагам е и трудно после администрирането уведомяването , събирането на глобите и т. н. ,то това си го има и сега и си остава, ама ептен проформа. Говоря за друго . От касовия апарат не може да се съберат данни за дохода. Бъзика се , не се включва , представят се неверни фактури за разход и т.н. Дори и от тези което накрая на годината подават декларации. Не ми се вярва да са повече от 1/3 от всички таксиджии, ама оди гони десетки хиляди , повечето от тях мошеници. Та вместо тези данъци от тези доходи сега въвеждат патентен данък - плащаш 1- сума /в София беше 650 май/ и си караш цяла година. Не всички ще подадат, а още по малко ще платят. Обшините са по-зле от НАП да си гонят подобни задължения , в крайна сметка не им е това основната работа. Не го пише, но щом се въвежда патентен данък ще отпадне ДДС-то върху лизинга - наема който взима лизингодателя за ползването на колата, докато стане собственост на шофьора. . Поне така беше навремето , ако не се лъжа.

  22. 22 Профил на morskiq.burgas
    morskiq.burgas
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Всичко оправиха и до такситата опряха ...

  23. 23 Профил на bigspout
    bigspout
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Въпросът е принципен Общините и Държавата трябва да си поемат функциите?
    Не само за такситата за всички видове услуги и дребни производства трябва да има лиценз и разрешителни от дадена
    община.
    Във Варна имаше нещо като проблем наскоро. общината е решила че трябва да има препоръчителна минимална цена за услугата при която се постига равновесие между заинтерисованите страни.
    На база на което издава определен брой лицензи за които да се плати патент, осигуровки на водачите и да им останат адекватни доходи след като си покрият разходите.

    Не е сложно просто е за всяко нещо трябва да има лиценз и патент и определени правела и да важат за всички, не се ли спазват отнема се лиценза и аут.
    Колкото и да е неприятно трябва да се излезе на светло и малко или много всеки да си плаща данъците и осигуровките
    Все трябва да притежава разрешително за работа например фъянсъжия, бояжия за да вземе всеки разрешително за работа трябва поне за времето което важи разрешителното да си паща осигуровките и данък общ доход- дори и върху минималната заплата.Всеки хванат на черно яки глоби и в черен списък който да влияе на кредитния му рейтинг.

  24. 24 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2542 Неутрално

    До коментар [#15] от "zegi":

    Значи досега нищо не плащат и не разбрах, това добре ли е или не.
    Аман от андрешковски номера, не мога да кажа и не ми е работа да определям размера, но след като всички си плащаме или поне трябва да си плащаме, защо непрекъснато искаме определени групи да минават метър и да попитам, как оценявате и до момента таксиметровите услуги.

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6896 Неутрално

    Проблемът не е в големината на данъка,а в неговото несъбиране.

  26. 26 Профил на Peter Stoychev
    Peter Stoychev
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Би трябвало да има общински лиценз за таксиметров номер - примерно 25 000 лв. Задължителен годишен облагаем пробег 120000км. На който му отърва да работи. На един автомобил за 24ч да има трима водача. Как е сега -висат и чакат да се облажат.

  27. 27 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    До коментар [#24] от "tsvetko_51":
    [quote#24:"tsvetko_51"]Аман от андрешковски номера,[/quote]
    Виж какво, то си е ясно, таксиджиите са днешните андрешковци, няма какво да се лъжем. Това е тежка, неблагодарна и уви , не толкова доходна вече работа, някой път е по 12 или 18 часа на денонощието, отделно рискова и опасна. Това , което написах, са ми го казвали те, няколко от тях , разбира се , добри познати, не съм го чул като клиент. От друга страна услугата значително се подобри , аз като потребител съм доволен. Все по-рядко се лъже и то с мярка и все повече от шофьорите са учтиви и благоразположени. Все повече таксита има на разположение. Да не стане така, вместо да изпишем вежди, да извадим очи. Гледай какво се предлага , малоумно според мен.
    [quote#26:"Peter Stoychev"]Би трябвало да има общински лиценз за таксиметров номер - примерно 25 000 лв. [/quote]

  28. 28 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 811 Неутрално

    Т.е. държавата ще капитулира пред таксиджиите - не може да ги накара да се осигуряват и да плащат данъци, за това най-лесното - патентен.

  29. 29 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Хазната е празна "благодарение" на 10% плосък данък, който Борисов зацементира в края на 2014 в полза на Олигархията, която го тури да "управлява" с 80 депутата. Така липсват годишно в държавния бюджет м/у 7 и 12 милиарда лева.

    Бях блокиран 63 пъти: 27-28.02; 30.1-6.2; 29.12-29.1; 28.11-28.12; 24.10-24.11; 19.09-19.10; 8-15.09; 28.7-28.8; 20-27.7; 4-11.7; ... Пиша и в dnes.bg
  30. 30 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 3203 Любопитно

    Юбер имаха отлично решение за събирането на данъка при возене на пътници — пътника плаща през банка, а самата банка директно отчислява съответния процент от плащането и го праща на държавата. Няма шикалкавене, няма укриване, няма сиво и укрито... А който шофьор иска таксито да работи в брой, да си слага касовия апарат, ама да е вързан с Джипиес, та на касовия бон да излизат и координатите на началната и крайната точка. Автоматично става и не е скъпо, обаче прецаква помпенето и другите шашми, щото касовата бележка ще отива в томболата на данъчните...
    Сега, да видим кой няма интерес нещата да станат лесно и на светло...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  31. 31 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 1246 Весело

    До коментар [#30] от "gost22":
    [quote#30:"gost22"]Юбер имаха отлично решение за събирането на данъка при возене на пътници — пътника плаща през банка, а самата банка директно отчислява съответния процент от плащането и го праща на държавата.[/quote]
    Драги , стига сте разправял небивалици. То , да поръчаш такси и да му платиш ще излезе все едно да си поръчаш атомна бомба от руски подкупен генерал и да му платиш 50 мил. например. Така прави само Джеймс Бонд. Дайте вие малко по сериозно.


  32. 32 Профил на stg ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    stg ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Рейтинг: 2665 Неутрално

    добро предложение, иначе няма сила която да накара таксиджиите да плащат данък, нещо повече нека общината си определя патентната такса и броя на разрешителните , а на феновете на Юбер дето банката щяла да отчислява не знам кво и те щели да плащат не знам кви данъци, ще им кажа че четат много фантастика

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  33. 33 Профил на stg ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    stg ФИАСКОТО НА ДНЕВНИК
    Рейтинг: 2665 Неутрално

    [quote#29:"socialen"]

    Хазната е празна "благодарение" на 10% плосък данък, който Борисов зацементира в края на 2014 [/quote]
    с цялото ми неуважение към гражданина Борисов, той не е въвеждал никакъв плосък данък

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  34. 34 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 862 Неутрално

    управляващите да пуснат Убер да работят.
    тогава всичко останало ще стане излишно

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  35. 35 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    Разумно е, но.. и не само за 'бакшишите'.
    Преди бяха на патент, после тъпаците от МФ и НАП под натиска на лобита продаващи касови апарати де що може 'уредиха' с касов апарат и междузвездна онлайн връзка с данъчните?!
    И защо?!
    За да напълнят гушите на нашите хора с цена на касов апарат около 300 лв на калпак и после всяка година абонамент от 70 лв.
    Освен целия смрад на корупция щетата е и за бюджета! Вместо да вземат сигурен и лесно контрулируем патент данъчните влизат в невъзможност да контролират хиляди малки фирми със смешни обороти, които винаги си докарват печалбата на малко над нула.

  36. 36 Профил на Rim
    Rim
    Рейтинг: 1665 Неутрално

    „Поправките са внесени от Диана Йорданова(ГЕРБ), Станислав Иванов (ГЕРБ), Петър Кадиев (АБВ), Искрен Веселинов (Патриотичен фронт), Петър Петров (БДЦ), Атанас Ташков ГЕРБ, Клавдия Григорова-Ганчева (ГЕРБ), Свилен Иванов (ГЕРБ)!”


    Промяната на вида данък през няколко години, означава пълно безхаберие на управляващата партия Герб! Това е най-некадърното правителство, в което мафията в лицето на герберската върхушка управлява заедно с комунистите! Горе-долу от десет управленски решения на грберските умници, девет са пълна тъпотия! Поредната промяната на данъка на такситата е поредна герберска идиотщина! Защо? Такситата са оборудвани с таксиметрови апарати с фискална памет. Това означава, че оборотът на всяка кола, по всяко време е записан на тази фискална памет (ако това не е така, вина носят контролните органи, а не таксиметровите шофьори)! Следователно, няма нищо по-логично от това, данъка да се формира като процент от този оборот, както е до сега (10%)! Освен това, оборотът за деня е различен за отделните шофьори. Едни изкарват 20 лв, други 50, трети 120 лв. защото възрастта на колите (15 г.) прави неизбежно едните от тях стари и неугледни, а другите - нови; едни фирми се предпочитат повече от други, следователно печелят повече; едни шофьори работят по 8 часа, други по 12, а тези които изплащат коли - и по 16 ч на ден... Всичките тези различия водят до различни печалби на отделните шофьори, следователно патентният данък не само че не е справедлив, но и вреден! Таксиметовите шофьори не са обущари! По скоро мафиотската върхушка на герб ми прилича на обущари и то некадърни! Скоро жълтите коли не са излизали на жълтите павета, но май че ще се появят! Лично аз ще ги подкрепя.

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  37. 37 Профил на gl
    gl
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Спряхте UBER, сега нов реверанс към бакшишите. А що не и за всички самоосигуряващи се така - по 400лв данък на година и готово.

  38. 38 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    До коментар [#36] от "Rim":

    Моите уважения, но икономическите ти познания са на училищно ниво
    Опитвам се да филтрирам икономическите ти съображения от политическите клетви.
    Наистина, резките и противоположни промени на законодателството са основен недъг на всички правителства и не само на сегашното.
    Относно патента и касовите апарати:
    -по същество икономическия и фискален смисъл на касовия апарат е да прецизира оборот, който да послужи като отправна точка за данъчно облагане. От него се приспадат разходи, формира се облагаема печалба от която се взимат 10 % Оборотът не се облага с печалба, както си писал Това е свързано с куп съпътстващи разходи(счетоводство, касови апарати). За данъчните е физически невъзможно и нецелесъобразно да следят хиляди фискални устройства и хиляди дребни фирми, как формират разходната и приходната си част. Кога за последно са ти издавали касова бележка в такси?! На практика се получава, че се хвърлят огромни усилия(финансови и организационни) за да се постигне минимален фискален ефект. Нещо повече - утежнява се живота на хиляди дребни търговци с непосилни и неразбираеми за тях упражнения. Не става въпрос само за такситата. По-добре фиска да вземе едни сигурни пари от патент и да остави хората да печелят, отколкото да им брои стотинките.
    Патентът е подходящ именно за такъв тип пазар, където конкуренцията е максимално близко до свободната. В този смисъл и печалбите и оборотите са близки и на практика уеднаквени. Хвърлянето на ресурс за прецизирането и до стотинка е глупаво, вредно..., а и видяхме - не работи!

  39. 39 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 3203 Любопитно

    [quote#31:"zegi"]Драги , стига сте разправял небивалици. То , да поръчаш такси и да му платиш ще излезе все едно да си поръчаш атомн[/quote]
    Ми хващай "копърките" тогава, или онези дето викат през прозореца по спирките на ГТ... За справка, някои дори нямат застраховки, други нямат книжки, виж пикантните новини от две-три години насам, пише си го...
    А за да слезеш на земята, системата на Юбер (шофьора да получава парите след отделяне на уговорените такси), е абсолютно същата, която работи и при хората на заплата — държавата си взема данъците, още преди работника да си е видял фиша за заплатата. Всъщност Юбер просто са я приложили при платените пътувания, които се разплащат през банка, за да няма кеш в шофьорите и да не обекти на грабеж.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  40. 40 Профил на xid34488928
    xid34488928
    Рейтинг: 8 Весело

    Такситата в България са евтини, защото няма патент. Резултатът ще бъде по-малко и по-скъпи таксита.

  41. 41 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2331 Неутрално

    [quote#21:"zegi"]Не го пише, но щом се въвежда патентен данък ще отпадне ДДС-то върху лизинга [/quote]
    Аз за да питам, съм прочел "аргументацията" на вносителите, ако може да се каже аргументация за тия гьонове, дето хабер си нямат от икономика, право и данъци.
    Единственият мотив е: http://www.parliament.bg/bg/bills/ID/42016
    "Така посочените изисквания* имат за цел да се подобри качеството на таксиметровите превози, да се гарантират сигурността на безопасността на пътниците и на другите участници в движението"
    * изискванията се отнасят само за шофьорите да не са осъждани и да нямат административно наказание.
    ДДС-то никой няма да отменя, специално на лизинга и за горивата на такситата. Друг въпрос е, дали общинската администрация може да контролира спазването на обявените таксиметрови тарифи (такива следва да се обявят при издаването на общински лиценз).
    Иначе е ясно, че ДДС няма да не начислява от бакшишите, но няма и да прихващат такова от горивата и резервните части/автомобила. За хазната е почти без значение, но ... превозите ще станат като "нещо взето на старо" или контрабадно.

  42. 42 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Патентен данък има смисъл за еднолични собственици на таксита. За големите фирми с голям парк такъв данък е безсмислен. Патентният данък трябва да е свързан с оборота от дейността. Иначе си е подарък за фирмите с голям оборот.

  43. 43 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 899 Неутрално

    Една от добрите идеи по време на управлението на Ив. Костов бе именно въвеждането на патентен данък за малкия бизнес. Но това бе преди почти 20 години, държавата малко преди това бе катастрофирала, липсваше всякакъв нормативен и административен капацитет и пр. А Интернет-а едва прохождаше.

    Въвеждането отново на патентен данък сега, 20 години по-късно, в ерата на облачните технологии и развити мобилни приложения, показва колко малко прогрес са направили държавността и администрацията в тая страна.

  44. 44 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 899 Неутрално

    Възстановяването на архаичния патентен данък при такситата е пряко признание какви некадърници са сегашните управници. Патентен данък за таксита в развити държави няма. Там апаратите за отчитане на километрите (и респективно на цената на услугата) имат фискална памет. Просто Министерството на финансите и данъчната администрация показват, че нямат никакъв капацитет да контролират приходите от тази дейност. И тръгват по най-лесния начин, характерен за страните от Третия свят.



За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах