Регистрация
22 апр 2009, 20:16

Промените в закона за изборите: кривото огледало на обществените нагласи

От Геновева Петрова, "Алфа рисърч"
Приетите в последния момент промени в избирателния закон в комбинация с общественото влияние на партиите имат реален шанс да произведат национален парламент, който е изкривен образ на реалните електорални предпочитания на българските граждани, показва последното проучване на "Алфа Рисърч". ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

32 коментара
 
Анонимен потребител

N

Гневно
  • 1
  • 21:09
  • 22 апр, 2009

Има или грешка или съзнателна манипулация със посочените данните в "Електорални нагласи" При преизчисляване на процентитите решили да гласуват от всички избиратели за БСП от 16,5 % е невъзможно да бъдат 26,1% от твърдо заявилите намерения да гласуват. При дори пълно съотвествие между имащи намерение и твърдо решили да гласуват за БСП процента е малко над 24.0 Това означава че отношението ГЕРБ към БСП е 34,7 към 24,1. За другите данни не съм проверил. Възможни са също неверни цифри.

Оценка
-4 +10
 
Анонимен потребител

Оцеола

Неутрално
  • 2
  • 21:14
  • 22 апр, 2009

Я, как така няма никакъв коментар и аз съм първи този път?!

Излиза, че съспенсът ще е е най-голям за Синята коалиция. Но дори и да мине 8% процента и влезе в парламента, заедно с ГЕРБ ще имат около 45% ... Лошо, сините симпатизанти трябва наистина да се откажат от гъбите, за да няма предсрочни избори наесен (ако бат Бойко е пич и си удържи на думата).

И се очаква НДСВ тотално да изпадне от сцената с 2.7%. Може би заслужено, може би не съвсем, но това ще е цената за тристранната прегръдка на смъртта с азиатско-комунистическия ДС-тандем.

А РЗС ще си е изпълнило ролята на троянски кон и ще се влее в безличната редица безжизнени сателити на червения мастодонт.

Аз казах, хау!

Оценка
-3 +16
 
Анонимен потребител

един от вас

Неутрално
  • 3
  • 21:15
  • 22 апр, 2009

а т а к а----п о б е д а----б ъ г а р и я-

Оценка
-32 +3
 
Анонимен потребител

2+2

Неутрално
  • 4
  • 21:42
  • 22 апр, 2009

Атака са турци

Оценка
-5 +22
 
Анонимен потребител

Саймън

Неутрално
  • 5
  • 21:59
  • 22 апр, 2009

Госпожата от Алфа рисърч като социолог би трябвало да знае Закона за самосбъдващата се прогноза на Робърт Мъртън, който гласи: “В социалния свят описанието на ситуацията става част от същата тази ситуация и въздейства върху нейното развитие”. С други думи, ако вие опишете, че една партия ще вземе определен процент гласове, то гламавите гласоподаватели ще решат, че тя наистина ще ги вземе и няма да си дадат труда да ходят да си пускат гласа, защото така или иначе изборния резултат е решен.

Как ли пък не! За да не ставам досаден и да не прибягвам до други примери, ще отбележа само чутовното прозрение, че “Между 40 и 50 на сто от привържениците на ГЕРБ, Синята коалиция и най-новият играч на сцената – РЗС – все още не са убедени дали ще отидат да гласуват.” И как, аджеба, се стигна до този резултат? Половината от привържениците на изброените партии “все още не са убедени дали ще отидат да гласуват”? И защо не са убедени? Не си губят работата? Вдига им се заплатата? Нямат проблем да си плащат кредитите? Бизнесът им върви? Никой нищо не им дължи? Виждат страхотни перспективи за бъдещето? Изплатиха им парите по европейските програми? Да продължавам ли?

Има една истинска история за социологическите проучвания. На един човек му звъни телефона в къщи и меден глас го пита: “Извинете, правим социологическо проучване по телефона. За кого ще гласувате на предстоящите избори.
Човека уверено казва : ”За БСП, за кой друг” и затваря, а на ум си вика: За БСП, ама другия път!”.


Оценка
-1 +20
 
Анонимен потребител

Viky

Неутрално
  • 6
  • 22:01
  • 22 апр, 2009

Верно, че съвсем се е изкривило огледалото. Значи вървим натам да изпадне НДСВ, а да влезе Янето, който един господ знае чия кукла на конци е.
Изпадането на НДСВ е най-несправедливото нещо, което предстои да се случи - та нали жълтите удържаха и финансовата стабилност, и имиджа на България навън. Могат ли да се сравнят техните експерти с разните му Янета и с липсващите въобще специалисти на ГЕРБ, който ще ни управлява. Какво ли ни чака...

Оценка
-12 +6
 
Анонимен потребител

БГ До 2+2

Весело
  • 7
  • 22:16
  • 22 апр, 2009

Смешник и как разбра ,че патриотите от "Атака" са "турци" ?Кои не са "турци" според теб,кои не са с ДПС ? Бсп ли,Герб ли ,другите са маргинали и не влизат в Парламента ! Задача с понижена трудност!

Оценка
-21 +4
 
Анонимен потребител

Патриот

Неутрално
  • 8
  • 22:22
  • 22 апр, 2009

Ле-ле майко ,какво ще правиме без тези "стожери" на Демокрацията НдсВ,Бсп,Дпс ?Ами ще се прочисти въздуха от "зловония" !!

Оценка
-4 +13
 
Анонимен потребител

Някой си

Неутрално
  • 9
  • 22:35
  • 22 апр, 2009

България стремително се е запътила към третия свят. А народа български си го заслужава 200%.

Хак да му е, нека тъне в мизерия. Друго не заслужава.

Оценка
-2 +10
 
Анонимен потребител

Май че си е тъй

Разстроено
  • 10
  • 22:36
  • 22 апр, 2009

Они си бъркат един-друг сега отзад ама после на нас д..е да ни е яко!
Айде че се разстроих та и аз станах коалиция!

Оценка
+11
 
Преглед на профил

Дон Кихот (..::be green::..)

Рейтинг: 1423 Неутрално
  • 11
  • 23:18
  • 22 апр, 2009

ИЗБОРИТЕ, ТРЯБВА ДА СИ ОСТАНАТ ПО ПРОПОРЦИОНАЛНАТА СИСТЕМА, НО С ТАЗИ ПОПРАВКА - ИЗБИРАТЕЛИТЕ ДА МОГАТ ДА ПОДРЖЕДАТ ПОСЛЕДОВАТЕЛНОСТТА НА КАНДИДАТИТЕ.
ТАКА, ХЕМ ЩЕ СЕ ИЗБЕГНАТ НЕДОСТАТЪЦИТЕ НА МАЖОРИТАРНАТА СИСТЕМА (КОЙТО ХИЧ НЕ СА МАЛКО), ХЕМ ЩЕ СЕ ПОДОБРИ ПРОПОРЦИОНАЛНАТА(КОЕТО Е КРАЙНО НАЛОЖИТЕЛНО ЗА ТЕЗИ ГЕОГРАФСКИ ШИРИНИ).
А МОЖЕ И АКТИВНОСТТА ДА СЕ УВЕЛИЧИ...

Не, не подкрепям промяната в последният момент.
Парламентът и кабинетът имаха цели 4 години за да свършат тази работа. Можеше да го направят по всяко друго време, защо се сетиха в последният момент – защото така е по стара българска традиция…
Не, че промените са нещо лошо, но тук става дума за голяма промяна (вкарване на мажоритарен елемент, вдигане на прага за влизане в Парламента), която можеше да се направи преди година-две, хората да се запознаят с промените, а както сега се правят опити, да се прокарат разни интереси с надеждата, че като сме притиснати от времето, ще сме съгласни със всичко…
Нека го оставят за следващият парламент, който да го гласува още в рамките на първата година.

Не подкрепям и идеята за вдигането на процентите, защото това е логично, когато в парламента влизат много партии и коалиции и трудно се съставя Кабинет (например Израел), но в случаят с България, при нас няма такива проблеми, затова вдигането на процентите за коалициите е ограничаване на демокрацията и не признаване на вота на голяма част от населението – например за една коалиция, която събере 7%, при 40% активност това са близо 170 000 гласа, която няма да бъдат уважени… Това са почти два пъти повече от населението на повечето областни градове в България – все едно тези хора са казали какво искат, но никой не ги е чул.
Това прилича на тоталитаризъм….

Десет причини за абсолютната и неотложна необходимост на гласоподаването:

1. Въздържанието от гласуване е «абстиненция» от принципите на демокрация и плурализъм и е възможно най-неразумният начин на поведение на гражданин уважаващ демокрацията и плурализма.

2. Въздържанието от гласуване дава възможност на группировки да се възползват от «шанса» да обръщат резултатите в своя полза като мобилизират «свои» гласоподаватели.

3. Негласуването е безотговорност към бъдещето. Ако не ме интересува, кой ще ме управлява, не ме интересува и собственото ми бъдеще. В парламентарните демокрации промяната на обществените ценности се извършва чрез избори, а не чрез диктатура или революции.

4. Абстиненцията от изборен глас е израз на гражданска слабост. Хората които не отидат до урните няма да могат утре да изразят позиция и на други места.

5. Негласуването е апатичност към околния свят, която свършва безинтерес към себе си и ленност, а това според християнството е смъртен грях.

6. Въздържанието от гласуване е ясен сигнал за управляващите, че могат да правят каквото си искат. Те виждат, че никой не се интересува от тях дори на избори и могат безспирно да чинят произвола си.

7. Когато давам гласа си, аз заявявам активност. Когато съм активен, тогава мога да постигна нещо. Когато мога да постигна нещо, аз съм полезен. Когато съм полезен, Господ ми вдъхва необходимите сили, за да мога да се справя със всяка нерадост и изкушение.

8. Когато имам правото да гласувам, а не го ползвам, това право атрофира. Подобна атрофия води до неговото незачитане, а оттам и до поведението на избрания в пълен разрез с това, което избирателят би допуснал.

9. Ако не отида да упражня правото си на глас, нямам моралното право да се оплаквам от никакви действия и бездействия на държавни и общински органи. Защото тези органи са отговорни за работата с гражданите. Ако не съм изразил позиция с доверие или недоверие към тях, управленците не служат на избирателя, а на себе си.

10. Гласуването е абсолютна и неотложна необходимост, защото самото участие – дори без да се вижда партия, за която да се гласува - най-вече с невалидна бюлетина показва много ясно необходимостта от създаване на нови инициативи, които да отговарят на обществените очаквания. Ако само се мълчи и не се гласува, няма как да се даде ясен сигнал, каква част от избирателите очакват нови политически формирования, които да ги представляват.

БИВШ ТАРИКАТ... ВЯРНО, ЧЕ ТУЙ НЕ Е ДЪРЖАВА, НО ДОКАТО ИМА БАЛАМИ, ЩЕ ИМА И ТАРИКАТИ...

Оценка
-2 +15
 
Преглед на профил

Дон Кихот (..::be green::..)

Рейтинг: 1423 Неутрално
  • 12
  • 23:22
  • 22 апр, 2009

Всички който поне малко харесвате ДСБ и/или СДС ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да отидете и да гласувате на изборите - и на двата!!!

БИВШ ТАРИКАТ... ВЯРНО, ЧЕ ТУЙ НЕ Е ДЪРЖАВА, НО ДОКАТО ИМА БАЛАМИ, ЩЕ ИМА И ТАРИКАТИ...

Оценка
-5 +18
 
Анонимен потребител

1-1 да,Viky

Неутрално
  • 13
  • 23:37
  • 22 апр, 2009

В подкрепа на написаното от теб: Цирка с разни соло изпълнители продължава, Жоро шпагата бе пръв, Волен С.се вживя в ролята на месия. Все се питам, как му се хващат на приказките, като гледам колко е окачването му - беше и продължава да е против членството на Бг в НАТО. Беше и продължава да "громи" ЕСъюза, а набута там за депУтати доведения си син, един "бизнасмен" и оше един. И сега гласува вместе с бсп, дпс и рзс за вдигане прага на 8 %. За яне...не си струва да се хаби даже виртуално пространство.
Макар и голяма част от депутатите на НДСВ си учредиха др. партия, в движението останаха достатъчно читави хора, които могат да свършат още положителни неща.

Оценка
-1 +6
 
Анонимен потребител

за революция

Неутрално
  • 14
  • 23:44
  • 22 апр, 2009

За мен 8% бариера за коалиции е нещо положително. Не одобрявам, че по традиция се правят промени в закона в последния момент. Ясно е че комунистите искат с разни хватки да спечелят изборите. Атака са фашистко-мафиотска групировка. И оня архонт дето се мъждука. Никога не бих ги и погледнал. Не виждам съществена разлика между Атака и БСП.

Оценка
-3 +11
 
Анонимен потребител

lp

Неутрално
  • 15
  • 23:50
  • 22 апр, 2009

до #14

Напълно съгласен с мнението.

Мислех си за революция в България още през 2006 г. Когато всички бяха успокоени и "доволни" от положението си. Между другото "доволство" от доходите и разходите няма да има никой в никоя страна. Да погледнем реалистично. България е кенефа откъм разходи!!!

Оценка
-2 +9
 
Анонимен потребител

колело,ама друг път

Любопитно
  • 16
  • 00:10
  • 23 апр, 2009

,,ерозията в доверието към Тройната коалиция "

То не е ерозия, ами си е направо свличане на голяма земна маса която се очертава да затрупа къщурката ни България!

Оценка
-3 +8
 
Анонимен потребител

y.yon

Неутрално
  • 17
  • 03:34
  • 23 апр, 2009

Странно. В анализа на изследването се говори за "тройната коалиция", която се оказва, се състои от БСП и ДПС. И сигурно с право, защтото НДСВ определено е различна. Тя е единствената партия през изминалите 20 г., която дръпна България напред и нагоре. И продължава да го прави! С интелигентни, образовани, компетентни кадри - вече и със сериозен опит управлението. С мисъл за доброто на страната. Но какъвто поръчителя на изследванвто, такова и изследването и резултата в него. Българинът е достатъчно интелигентен за да анализира, прецени и подкрепи тази партия, която се е доказала като полезна и градивна за България.

Оценка
-3 +4
 
Анонимен потребител

.dru

Неутрално
  • 18
  • 05:49
  • 23 апр, 2009

Авторката иска да ни убеди в неколко неща, които просто не са верни:

1. Че избирателите на управляващите плюс тези на атака представляват 36% от избирателното тяло, като това било само „твърдото им ядро”;
2. Че РЗС е дясна партия
3. Че ГЕРБ имали некакви други „имиджови проблеми” извън тия, създадени им от Сергей Станишев около боклука;
4. И най-главното, което едва ли е грешка, по-скоро е цел на внушение: че десните избиратели се колебаели дали да гласуват или не!

Не знам кой плаща на авторката да прави такива внушения, озадачава ме само факта, че уважаваният „Дневник” помества именно нейните писания!

Оценка
-3 +6
 
Преглед на профил

mary47

Рейтинг: 182 Неутрално
  • 19
  • 07:39
  • 23 апр, 2009

до Viky

"Изпадането на НДСВ е най-несправедливото нещо, което предстои да се случи - та нали жълтите удържаха и финансовата стабилност, и имиджа на България навън. Могат ли да се сравнят техните експерти с разните му Янета и с липсващите въобще специалисти на ГЕРБ, който ще ни управлява. Какво ли ни чака..."

Боже, Боже, какво са удържали жълтите? Крепиха се на създаденото от правителството на ОДС. За кой имидж говорите - на царя, на Милен Велчев, М. Севлиевски и останалите яхтаджии, за Б. Цеков, преписал руския преамбюл в абсурдния Закон за вероизповеданията, за заблудилата Европа хитра комсомолка М. Кунева и пр.

За ГЕРБ и Янето споделям мнението.
Наистина, какво ли ни чака с този заблуден народ?

Оценка
-4 +4
 
Анонимен потребител

ГУМАТА

Неутрално
  • 20
  • 08:21
  • 23 апр, 2009

На тези избори ще има изненади и упорито си мисля как Яне Янев и дружинката им от ВМРО няма да влезе въпреки милионите на Ковачки. Яне Янев показа, че разчита на солидна подкрепа заради изнесените в обществото данни за корупция, но заблуди хората. Гласуването на високия праг е проблем за самите гласуващи прага. Те ще трябва да мобилизират електората. За да го мобилизират ще трябва да хвърлят много капитал и да поемат много задължения.
НДСВ имат къса памет и проявиха недалновидност, а сега ще страдат от собствените си съюзници. Всъщност здраво се прецакаха. Поради тоталитарното си управление НДСВ не общуваха с никого и нямат подкрепа от никого имат си обич и усмивки, но нямат гласове. Царят вече е с 8 години по- стар и дали ще има сили за кампания не е ясно. Трябва да се има предвид, че БСП влезе в парламента като КОАЛИЦИЯ ЗА БЪЛГАРИЯ=8%. АКО СЪЩИТЕ ХОРА ОТ СЪЩИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ ПАРТИИ ВЛЯЗАТ КАТО БСП ЗА ТЯХ ТРЯБВА ДА ВАЖИ 8% БАРИЕРА, защото се заобикаля закона. ДПС и НДСВ ако не се коалират са извън играта. Така ще имаме двуполюсен модел при коалиция с ГЕРБ ако може да се рачита на тях.С ГЕРБ коалицията е трудна, с ДСБ също е трудна ,а с Костов нежелана, с Доган нежелана, с Коалиция за България се повтаря същото сиво управление, което трябва да се промени.. Защото СДС само със своите гласове този път ще е вътре. Парламентът сам си отряза клона на благополучието и първите, които се прецакаха са ДПС, които си гласуваха излизането от парламента. 8% праг е недостижим праг при условие, че българите гласуват. А те този път ще трябва да го направят.

Оценка
-1 +1
 
Анонимен потребител

а з

Неутрално
  • 21
  • 08:38
  • 23 апр, 2009

и д в а д е н я т к о г а т о а т а к а щ е е н а в л а с т---

Оценка
-7 +2
 
Анонимен потребител

N

Неутрално
  • 22
  • 09:01
  • 23 апр, 2009

Присъствието на коалицията СДС-ДСБ в следващият парламент е основният ключов момент при настоящите парламентарни избори. Такова важно значение нямат резултатите нито на Атака, нито БСП, дори и на ГЕРБ. Присъствието на Синята коалиция политически ще блокира възможността за коалиция на ББ със Станишев. Още по решаващо е това и по отношение за евентуално правителстви между Герб и Синята коалициа. Такава ситуция ще обезсмисли ролята на внедрените в Герб "троянски коне" и ще дисциплинира склоната към съглашателство със БСП част от герберите .
В този смисъл доколкото има хора колебаещи се между Герб и Синята коалиция призовавам да подкрепят последната. /т.е СДС-ДСБ/ В пълният смисъл на думата това ще е подкрепа и за Герб

Оценка
-2 +2
 
Анонимен потребител

Айрън мен

Неутрално
  • 23
  • 09:32
  • 23 апр, 2009

За нормализацията на България три партии НЕ трябва да са в парламента - ДПС, Атака и РЗС. Това са креатури на БСП и ДС. И ще унищожат окончателно България. Като се има предвид какво направи царя през 2001-2005, и той трябва да е аут. Заради ДПС! Всичко зависи от умопомрачения български избирател, който е или за гъби, или на деветата ракия по време на изборите. България - черната дупка на ЕС! Това е положението!

Оценка
-1 +3
 
Анонимен потребител

Прогноза

Неутрално
  • 24
  • 09:51
  • 23 апр, 2009

При масово гласуване ДПС може да не мине бариерата от 8%.

Оценка
-1 +1
 
Анонимен потребител

Друго мнение

Неутрално
  • 25
  • 09:54
  • 23 апр, 2009

Но за да не влезе ДПС в парламента е необходимо още по-масово гласуване.

Оценка
-1 +3
 
Анонимен потребител

р-т Монтерей

Неутрално
  • 26
  • 10:00
  • 23 апр, 2009

От днес предлагам да помислим за следното: Ако ГЕРБ спечели изборите и да кажем успее да направи правителство какво ще стане после със икономиката и ако БСП спечели какво ще стане. Като правя уточнение, че ГЕРБ ще успее да намери общо около 700-900 душички които са 1-успели но неопетнени политици 2-имат нужното образование или поне успешен бизнес който са готови да спрат заради благото на народа( а не като БСП за тяхно благо) 3-Да са доказали своята честност и т.н......цитирах точно изказване на Цветанов пред събрание.И се учудих на неговата наивност и заблуда относно хората и най вече политиката.Като видях само една част от хората които бяха там и знам какво правят направо се уплаших.Затуй Бойко спешно провери чрез твоите хора в полицията, хората които са се намърдали около теб, дали не ги изпраща БСП,защото тия ще крадат като за световно, а другите просто са безработни и чакат за постове.Тогава защо да махаме БСП.

Оценка
-1 +5
 
Преглед на профил

The HunteR

Рейтинг: 230 Неутрално
  • 27
  • 10:09
  • 23 апр, 2009

Малко информация за всички подкрепящи НДСВ:

Из книгата на Фердинант (дядото на Симеон) "Цар Фердинанат. Съвети към сина.":

Лицемерието е присъщо качество на нашия род.
Обграждай се с глупци, които постоянно глезиш със скъпи подаръци.
Избягвай умни и интелигентни хора, тъй като те ще разберат какъв си в действителност.
За пред народа бъди пръв фанатик християнин.
Българския народ е чужд и непознат на нашата династия. Той трябва да бъде третиран, като добиче - бит и издояван до изтощение.
Говори със сложни думи, бавно, като не казваш нищо...

Цитатите са по спомен. За който не вярва да намери копие от книгата, което е обществено достъпно или да отиде в книжарница и да отвори на страница 222-ра от Български хроники том 3.

Не гласувайки ще се завъртим отново в добре известния ни порочен цикъл...

Оценка
-1 +2
 
Преглед на профил

The HunteR

Рейтинг: 230 Неутрално
  • 28
  • 10:12
  • 23 апр, 2009

До р-т Монтерей и всички останали:

А забравихте ли, че Бойко е бил телохранител на Тодор Живков?

Няма случайности, всичко е добре координирано и предварително планувано.

Оценка
-2 +3
 
Анонимен потребител

ле ле

Весело
  • 29
  • 10:32
  • 23 апр, 2009

100 пъти:важното е на тези избори да изтрием ехидната усмивчица от лицето на Сергейко.

Оценка
-1 +4
 
Анонимен потребител

БОЙКОТ

Неутрално
  • 30
  • 11:05
  • 23 апр, 2009

.....БОЙКОТ УВАЖАЕМИ ...!!!!!!!!!!!!!!!!!
.....БЕЗ НОМЕРА НА ПРОТОКОЛИ И БЮЛЕТИНИ НЯМА ИЗБОРИ .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Оценка
-2 +5
 
Преглед на профил

Анонимен

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 31
  • 20:01
  • 23 апр, 2009

Прекрасен анализ,11!По-добър материал не съм срещал!Поздравления!Дано го прочетат повече хора!Всички на избори!!!Долу туркочервените!

Оценка
-1 +1
 
Преглед на профил

vatman

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 32
  • 13:49
  • 14 май, 2009

На тази агенция, колко ли са и платили, че тяхните прогнози са най- неточните от всички други агенции. За кой ли път ще се изложат в прогнозите си . Ето това е агенцията, която най-много бърка, а пък Борянчето така си назубря урока, че като заговори на избори няма спирачка, защото ако спре, може да го забрави.

Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.