От първи до пети клас ще се учи целодневно

Децата ще тръгват на забавачка на 5 години

От първи до пети клас ще се учи целодневно

© Георги Кожухаров



От догодина обучението до пети клас ще стане целодневно, като най-напред това ще се случи с първокласниците, съобщи зам.-министърът на образованието Милка Коджабашиева. Тя обясни, че процесът ще се въвежда поетапно, първо в малките градове. Коджабашиева увери, че в бюджета за 2010 г. има отделени средства за занимални след часовете.


Родителски организации отдавна настояват за преминаване към целодневно обучение, защото според тях така децата ще възприемат материала по-добре "в по-нормален и човешки ритъм". Според зам.-министъра най-вероятно не всички училища ще са готови догодина с въвеждането на целодневното обучение. Затова се прави проучване с регионалните инспекторати и националното сдружение на общините за материалния и човешкия ресурс в учебните заведения.


На базата на това изследване ще се разбере и какви допълнителни дейности са необходими, за да може да бъде реализирано такова обучение и в по-големите градове. Според Коджабашиева там може да възникне проблем, тъй като в училищата се учи на две смени. "Липсата на място най-вероятно ще се окаже една от основните пречки", каза тя.




Освен това със сигурност от следващата учебна година предучилищната подготовка ще включи и петгодишните деца (сега са 6-годишните). Коджабашиева обясни, че това ще стане независимо дали новият закон за училищното възпитание бъде приет.



Учителите твърдят, че нямат проблем с дисциплината


Учителите отделят най-много време за преподаване в час и съвсем малко за справяне с дисциплината. Това са част от резултатите от международното изследване TALIS 2008. То е обхванало 200 училища в България, като учители и директори са се оценявали сами, попълвайки анонимно въпросници как се справят с преподаването. Преди няколко месеца друго международно изследване показа, че българските учители отделят 13% от часовете в опити да поддържат дисциплината.

Ключови думи към статията:

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    Пълен идиотизъм. Като учат първа смяна, кога и къде ще си почиват преди "занималнята" или както ще му викат.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  2. 2 Профил на Даскалов
    Даскалов
    Рейтинг: Неутрално

    Освен това, трябва да се възстановят "началните училища" и може би, "прогимназиите".
    Не бива 7 годишни деца да съжителстват с младежи на 17-18 години в едно училище.

  3. 3 Профил на Занималнята
    Занималнята
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#1] от "Руслан 21":

    Интересно, имате ли малки деца, та сте толкова категоричен?

  4. 4 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    До Занималнята №3

    Пърокласник - сега. Другият ми син започна 1-ви клас от 6- годишните и аз още съжалявам, че го допуснах. Първокласника след училище трябва да си полежи поне 1 час преди да започне да учи. Скока от детската градина към "пълен работен ден" е далеч от разумното за едно малко дете.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  5. 5 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    "Пърокласник", моля да се чете "Първокласник"

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  6. 6 Профил на Д-р Дръдръндаров
    Д-р Дръдръндаров
    Рейтинг: Любопитно

    Присъщо на българските ученици е да "учат" целодневно! Риформата на "новите" мислители в министерството(кое ли му беше новото наименование?), пак е съобразена с "нормален и човешки ритъм" - за кой ли път...?!?

  7. 7 Профил на Гост
    Гост
    Рейтинг: Неутрално

    Ще си позволя да копирам едно свое мнение от дискусията, която се развихри при появата на информацията:

    Идеята не е съвсем лоша, но има милиони подводни камъни. Ами ако детето ми иска да учи пиано, или да се занимава с някакъв спорт, какво става? По нощите ли? Това са неща, които обикновеното училище не може да предложи.

    Така че е най-добре това да е възможност, а не задължение и всеки да си прецени каква форма да избере.

    А за гимназиалните класове това вече е съвсем невъзможно. Все пак тогава трябва да се нябляга на самообразованието, да се развиват интереси и т.н., което става в "извънработно" време.


    И още:

    Различните деца имат различни таланти. Едни могат да рисуват, други да танцуват, трети са добри в спорта. А не е възможно училището да предлага учител по цигулка, треньор по художествена гимнастика, инструктор по тенис. Да не говорим, че много от по-специфичните обучения изискват строго индивидуална работа. Не в група, а индивидуално. Какво правим?

    Да не говорим, че 99% от училищата нямат материалната база за обучение в тези специфични области. С едно раздрънкано пиано в кабинета по музика, ще ми научат ли детето да свири? И кой ще го учи? В колко училища има плувен басейн?

    Колкото повече мисля, все по-скептичен ставам... Трябва да има възможност за занималня, дето някой да помага на най-малките да си пишат домашните, но не и да бъде задължително.

  8. 8 Профил на space1986
    space1986
    Рейтинг: Неутрално

    господи до къде стигна нашата родина до вчера затваряха учебните заведеня а сега Турските ни оправници искат да наложат ученическо робство на малолетни приемат се закони без да има гласност пред народа и това ако не е анархиа и някои от тези учени които взимат такива исклучителни решеня замислят ли се дали психиката на едно детенце което до вчера си е играло на двора прет блока ще издаржи ли на това напрежение да се затвоти във една класна стая целодневно и ако някои прочете този коментар които е компетентен по въпроса със взимането и организирането на подобно садистично мироприатие може ли да ми отговори то по тази логика с тези проучване не е ли по добре да си пратиме децата по пансиюни ? и също така наистина ли смятате че българските учители са толкова компетентни колкото се казва във Българя и ако е така защо правителството им отказа повишение на заплатите прес 2008 ма година и ако не знаете аз да оведомя читателите на тази рубрика учителите на Р.Българя са наи слабо компетентните във европа и никоя институця не отпуска субсиди за Българските учители. Тук се споменава че сме имали клалифицирани учители за тази деиност каде са те до миналата година ученици скачаха да се бият със тези учители които нямат елементарно въспитание и да не говориме за подхот към децата.И кои родител би затворил детето си във една класна стая нека администраторите или подателите на тази статя да побликучат саит във които има дискуси по вапроса да видиме кои са тези родители които ще затворат децата си аз се съмнявам че има такива родители които да причинят това на децата си това е равносилно да пратиш дете във затвор със преспиване във вкъщи. Ако наистина влезне във сила това предложение със сигорност ще се радвам че детето ми ще се роди извън страната и няма да учи във Българя и съм сигорен че хиляди Българи няма да са сагласни на подобен терор.

  9. 9 Профил на Аз
    Аз
    Рейтинг: Неутрално

    Аз съм една от хилядите българи, които няма да се съгласят детето ни да учи по тая програма. Държа това предложение да се огласи, да се допитат до различни социални групи родители, да се проведе широка дискусия с всички участници в процеса на обучението от 1-ви клас и нагоре и чак тогава да се взема решение. Става въпрос за нашите деца, а не за някакъв експеримент с животинчета, доколко ще издържат на психическо натоварване. Какво им става на тия "специалисти". Няма ли психиатри в тая държава?

  10. 10 Профил на ползвател на "услугата"
    ползвател на "услугата"
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#7] от "Гост" и до други противници на идеята:

    Това е една много добра идея, която не е нищо ново, а стандартна практика в Австрия, Франция и Германия (а може би и в други държави). Имам съвсем конкретни впечатления и опит. Има няколко основни ползи:
    1. Децата са на сигурно място и учат с подходящи темпове (материалът се преподава спокойно и ритмично за по-дълго време, а не само за няколко часа за половин ден).
    2. Родителите, които имат обедна почивка (или са безработни) могат да вземат децата си от училище и да ги нахранят в интервала 11:30-13:30. Могат и да ги оставят на стол в училището.
    3. Поради удължената програма за обучение, има достатъчно часове за спорт и изкуство - децата ходят в близкия басейн, водят ги в изложбени зали, на културни мероприятия.
    4. Който иска детето му да се занимава по-задълбочено с музика или друго изкуство, винаги може да го запише на такива уроци всеки ден след 17:00 или в събота. Във Франция дори учениците до 5-ти клас не учат в сряда. Тогава ходят именно на такива странични занимания.
    5. След часовете има занималня до около 19:00, където децата могат да си пишат домашните, докато чакат да бъдат прибрани от родителите си.
    6. Преди часовете също има занималня. Можете да си оставите детето на занималня в училище още рано сутрин, ако работата ви предполага да започвате деня в 7:00 например.

    Това е една много добра система, която е от полза за всеки родител. Първо опитайте, а после пишете че било идиотизъм.

  11. 11 Профил на ит
    ит
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#4] от "Руслан 21":
    Прав си- децата са различни, ама какво не му е наред на твоето, че да иска да "лежи" един час по средата на деня? Или го караш на сила? Аз на моите им търся копчето за "офф" откакто са проходили)) Много енергия имат децата- добре е да се стимулира и изразходва

  12. 12 Профил на 1
    1
    Рейтинг: Неутрално

    Не трябва да е задължително!Със сигурност за някои деца ще е по добре да са в училище отколкото сами в къщи или по улиците .Много важно е и да се възстановят основните училища т.е. да не се месят малки и големи.Изключително важно е и да има подходяща материална база в училището...Тази програма не е нова! родителите на сегашните първолаци бяха потърпевши.

  13. 13 Профил на Човек с опит
    Човек с опит
    Рейтинг: Неутрално

    В началото на 80-те години имаше подобна програма, според която децата от първи клас бяхме на целодневно обучение. Изобщо нямам усещането, че са ни претоварвали извънредно много или че съм някой от нас е имал нужда от психиатрична помощ. Напротив, по цял ден бях с приятели, беше забавно и не се чувствам потърпевш.

  14. 14 Профил на Илито
    Илито
    Рейтинг: Неутрално

    Тя идеята може и да не е чак толкова лоша, но като имам предвид, че става въпрос за нашата държава и нашите изпълнителни власти ........изпълнението ще е трагично, горките деца и горките родители. С какво ли не ни забавляват само и само да ни разсеят от истинските проблеми, които ни заобикалят.

  15. 15 Профил на Човек с опит
    Човек с опит
    Рейтинг: Неутрално

    Проблемите в държавата ни са толкова много и толкова разнообразни, че за всеки един от тях би могло да се каже, че е истински и че отвлича вниманието от останалите не по-малко истински и важни. В крайна сметка обаче за всички проблеми трябва постепенно да бъде намерено решение. А в сферата на образованието те никак не са малко.

  16. 16 Профил на Haide sega...
    Haide sega...
    Рейтинг: Неутрално

    Аз ще говоря само от собствен опит, защото моето дете е в първи клас - живеем в държава, в която децата започват първи клас на 6 години и ходят на училище целодневно. Това е ЛУДОСТ, защото освен, че децата прекарват цял ден в училище, трябва да се правят и домашни ежедневно. Общо-взето за странични занимания остава около един час, в който детето все пак трябва да си и почине. Ако целодневното ходене е свързано с помощ при изпълняването на домашните задачи, това е добра идея. Но, ако ще се преподава цял ден - не бих казал, че това е най-доброто решение. И, да, за спортни занимания или занимания по музика или други интереси не може и да става реч през седмицата, защото, искам да видя как ще накарате детето си да върши нещо друго (освен нещо за удоволствие), след като е прекарало цял ден в училище. Аз лично се боря 90% от времето да го накарам да се съсредоточи, за да напише домашното след 5 ч. вечер. Успех на тези родители, които мислят, че ще им е по-лесно! И, противно на очакванията, децата не стават по-умни и не научават повече, въпреки, че прекарват по-голяма част от времето си в училище.

  17. 17 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    До № 11 "ит"

    Нищо му няма на моето дете. Ако прочетеш поста ми №4 може и да разбереш. Довчера това дете е било в Детската градина и там от 13,00 до 15,00 си спят /или поне лежат/. И това откакто е станал на 1,3 години, та до седмата година. Не може изведнъж да го "хвърлиш на пълен работен ден". Не знам колко са ти големи децата, но програмата за първи клас е пълна катастрофа. Да не влизам в подробности, ама на 10-я ден имаха задача, която си беше уравнение с две /2/ неизвестни. Не си спомням кога чух за такива уравнения, но със сигурност не беше в първи и втори клас.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  18. 18 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    Haide sega...

    Абсолютно вярно. Моя син все има "отличен", но не мисля, че по мое време щеше да има и "добър". Системата май иска необразовани гласоподаватели, а не умни и интелигентни хора. Навремето само двойкаджиите ни оставяха на занималня, но от това нищо не се промени и бързо се отказаха. Това е като затвора . влязъл за едно, а излиза със сто "специалности".

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  19. 19 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    досега им промиваха мозъците половин ден, а от сега нататък искат по цял ден...
    с други думи, преди да увеличат количеството, да увеличат качеството.

    Истината ни прави свободни.
  20. 20 Профил на KODI
    KODI
    Рейтинг: Неутрално

    Izvinete me che pisha na latinica. Maika sam na dete ,koeto uchi vav Francia 4 ti klas po celodnevnata sistema . Minala sam prez celia cikal na obuchenie ot detskata im gradina ta dosega .Palen ujas . Oshte poveche che domashnite ne se podgotviat sledobiad ,a celia den samo se prepodava . Predstavete si den ,koito zapochva v 8H45 i prikluchva v nai-dobria sluchai v 16H30 . Posle - sledobedna zakuska u doma , pochivka 20min i kam 18H podgotovka na domashni ; Da ne govorim ako deteto se vzima po-kasno ot uchilishte .Ne e edno i sashto da si spokoen v kashti , a ne pod neprekasnato naprejenie celia den ,zaobikolen ot uchiteli i sauchenici pak dori i samo da sportuvash ili risuvash . Vse edno da mi kajete che ste ednakvo izmoreni ako ste na rabota cial den ili na polovin den . Sashtoto e i s decata . Izvankalasnite zanimania sa v sriada ,sabota ili kasno vecher prez sedmicata ,ako mojesh da si gi pozvolish finansovo .Viarno e che tuk ne uchat v sriada ,imat oktomvriiska ,koledna ,fevruarska,aprilska vakancia po 10 dni vsiaka . A liatnata e absolutno amputirana - samo 45 dni . Kolkoto i da si otpochivat prez tezi vakancii ,samo dve sedmici na uchilishte i otnovo se useshta umorata i iztoshtenieto .Kolkoto do obshtata kultura ,baseini ,muzei - tova zavisi ot uchilishtata. Tazi sistema e palna katastrofa za decata ,napravena e za udobstvo na roditelite i prilicha na detegledachnica , a ne na uchilishte . Te i zatova sa tolkova preuspeli v ucheben plan . Tova e moia lichen opit i ne vednaj sam sajaliavala che deteto mi ne moje da uchi v Balgaria po nashata sistema, koiato makar i tejka za raboteshtite roditeli e nai-podhodiashta za uchenicite ,osobeno malkite.

  21. 21 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    KODI

    Права си за всичко, освен за последното. Не съжалявай, че детето ти не учи тук. Това тук не е учене, нито е система, а някакъв експеримент от който успешно се прозвеждат нищо незнаещи, полуграмотни хора. Прочети писанията на очевидно млади хора тук във форума и ще видиш, че не могат да пишат правилно / и нямам предвид "механични грешки" от клавиатурата/.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  22. 22 Профил на Човек с опит
    Човек с опит
    Рейтинг: Неутрално

    Руслан 21

    Напълно вярно. И не само, че са незнаещи и полуграмотни, но и повечето от тях излизат от училище като пълни отличници с огромно самочувствие без да си дават сметка колко са неподготвени за живота. Но за всичко това сме виновни и ние родителите, защото само си мърморим и обсъждаме помежду си, а не предприемаме нищо, за да подобрим качеството на образованието.
    И аз мога от собствен опит да кажа, че с изненада открих, че на една родителска среща на най-големия ми син, когато със съпруга ми повдигнахме въпрос по проблем, свързан с учебния процес, се оказа, че една огромна част от родителите също мислят като нас, но докато някой не се "престраши" да отвори дума всички се натискат и мълчат. Трябва да си призная, че най-вероятно ако не бяхме двамата заедно и ние може би нямаше да се обадим. Докато не се промени начинът ни на мислене, няма шанс и нещата да потръгнат.

  23. 23 Профил на Росен (Путлер капут)
    Росен (Путлер капут)
    Рейтинг: 2874 Неутрално

    Човек с опит

    Ооооо. Това е редовно. Аз се водя "конфликтна" личност, но истината е, че учителите рядко са виновни - проблема е в сбърканата програма, по която се учи. Наскоро чух от някой по "високите" постове, че програмите /учебниците/ вече ще се правят с активното участие на учители - дано.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  24. 24 Профил на KODI
    KODI
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#10] от "ползвател на "услугата"":
    Ne moge da se saglasia s vas . Frenskata sistema e nesaobrazena s biologichnia ritam i ritama na rabota. Az sam uchilishten lekar vav Francia i moite kolegi otdavna ne sa saglasni s tozi nachin na obuchenie ,no niamat drug izbor.
    Urocite se podgotviat v zanimalnia sled uchilishte , no ot pensioneri dobrovolci koito sa s vsiakakvi profesii ,a ne i uchiteli . Podgotovkata e samo ako deteto iska i trae 20 min. Rezultatat e che v 20h vecherta deteto mi spi nad nedovarshenoto domashno . Da, gorkite frenski deca hodiat ne na zaniamalnia ,a na zabavachka predi i sled chasovete . Vie iavno ne ste videli vida na dete ,koeto stava v 6h30 ,v 7H30 e na zabavachka ,posle uchilishte ,stol,tichane navan ,uchilishte ,zabavachka ,vzimane v 19h vecherta ,vecheria ,domashni ,i v 22h spi ako mojesh sled takava programa .Celodnevnia variant bi mogal da se obsadi ako se prepodava polovin den ,a drugata polovina e posvetena na podgotovka na domashni i svobodni zanimania ,kato se dade vazmojnost na roditelite da izbirat dali deteto im shte stoi celia den .
    Prav ste za sigurnostta na decata,no s tova se izcherpvat predimstvata na frenskoto obuchenie. Nivoto e nisko , decata niamat vreme da asimilirat prepodavanoto ,uchitelite prepuskat prez materiala ,zashtoto goniat pokazateli . Broiat na taka narechenite dysleksici,na problemi v povedenieto ,agresivnost ili depresia e v palen bum . Roditelite sa sviknali che uchilishteto otglejda po cial den decata im i povecheto sa gi ostavili na samotek . Moiat opit pokazva che vapreki neveroiatnite mi usilia,vapreki otlichnite ocenki na dashteria mi ,nivoto i ostava mnogo po-nisko ot tova na neinite balgarski vrastnici . Ne pozvoliavaite da napraviat ot balgarskite uchiteli edni gledachi na deca ,a ot uchenicite edni badeshti ogranicheni grajdani ,lesni za manipulacia i upravlenie ; Vse oshte %ta na srednointeligentnia balgarin spriamo obshtata populacia e mnogo po-visok ot tozi na francuzite . Nadiavam se ,che shte sme dostatachno razumni da sahranim pone tova predimstvo ,kato se pouchim ot greshkite na drugite ,a ne kato gi kopirame .
    S pozdrav KODI

  25. 25 Профил на Човек с опит
    Човек с опит
    Рейтинг: Неутрално

    Дано да са останали компетентни учители, които да вземат участие в писането на учебници. В Университетите влизат неграмотни деца и чисто практически е невъзможно всичко изпуснато в училище да се навакса, а какво остава да се надгражда. След като напуснат Университета тези хора стават учители и моделът, за съжаление, се възпроизвежда.

  26. 26 Профил на KODI
    KODI
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#21] от "Руслан 21":
    Da,moje bi ste prav,az ne sam v BG ot 10 godini ,no imam priatelka ,koiato e uchitelka ot 1vi do 5ti klas i se interesuvam mnogo ot tova koeto stava s balgarskite uchenici . Tia iavno e izkluchenie kato uchitel ,zashtoto prekarva vremeto si v podgotovka na urocite si ,napravila e uchilishten vestnik ,vodi decata na nai-razlichni mesta s uchebna cel i ostava izvan chesovete s deca,koito imat problemi ,dori si chati s tiah prez vakanciite. Za tova sam s takiva "ideali"; No kakto i da e . Edno prosto kopirane na zapadnoto obuchenie ,shte e absolutna greshka ,a tochno tova e ,koeto se opitvat da probutat na nashia inache prirodno inteligenten narod . Ama zashto li da ne go sasipiat ,to samo tova ostana -inteligentnostta . Kato zagubim i neia shte sme tochno tova ,koeto iska Evropa - evtina rabotna raka za delokaliziranite im predpriatia.

  27. 27 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Всъщност какво лошо има в идеята? Нищо! Нека децата са заети по цял ден - това предполага и стаи за почивка (страничен ефект)!
    Но:
    - знаеш къде и детето - няма да е на улицата;
    - горе-долу си наясно с какво се занимава;
    - все пак ще си напише домашните;
    - на топло е!

    Има и отрицателни страни, но те са оборими!
    - цял ден е в една компания;
    - лесно за манипулиране, защото е извън родителски контрол;
    - възможен тормоз от батковци;

    А пък тези с личните предпочитания - Че кой е казал, че няма да имат възможност за индивидуално израстване и развитие? Май само вашето ниско самочувствие

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  28. 28 Профил на човек
    човек
    Рейтинг: Неутрално

    Добра новина , но първо трябва да осигорят добър и здравословен обяд второ да не се набляга само на ученето ,трябва и с различни видове спорт да ги занимават децата ,за какво са ни учени но болни деца .Най добре да направят отбори по различни видове спорт в всяко училище като в САЩ , децата там да си изразходват енергията .

  29. 29 Профил на Margarita
    Margarita
    Рейтинг: Неутрално

    Всичко се прави с цел да се търси начин да се намали АГРЕСИЯТА в училищата! Да се отделят децата от големите, от телевизията от Интернета и т.н. Аз обаче съм сигурна, че агресията няма да се намали докато в училищата за малките и големите не влезе ВЕРОУЧЕНИЕТО, не влезат богослови и/или свещеници и монаси. Жалко че Българската православна църква забрави за децата ни и се занимава с бизнес, но пък сектите работят усърдно, за да хванат душите на децата ни и особено на младежите. Обикалят около училищата, о ние се правим, че не забелязваме. Те, сектите са навсякъде - в американските филми,
    в грозотата на анимационните филмчета и т.н. Така че Бог да
    пази децата ни, защото и родителите нямат достатъчно верско образование и възпитание и се страхуват от вероучението!

  30. 30 Профил на красио79
    красио79
    Рейтинг: Неутрално

    до коментар 10 няма такава практика в германия австрия,има такива училища,но те са частни и не са задължителни

  31. 31 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: Неутрално

    Добра идея, но вероятно изпълнението ще бъде лошо и ще завърши със скандал, защото изисква материална база, която училищата нямат - един от резултатите на реформираното ни образование. До сега се обявяваха закритите паралелки, училища, съкратени учители, липсващи учители по определени предмети, предстои пенсиониране на по-голямата част от наличните учители в близките 4-5 години.


  32. 32 Профил на Демократ
    Демократ
    Рейтинг: Любопитно

    Категорично сум ЗА промените.
    Ще си ползволя да се позова на съвсем скромни знания за образованието в UK.
    Децата от 1 до 4 клас започват часовете в 0830 или 0900ч.( така се избягва стреса, особено зимата, от ранното ставане. Учат до 1300. Обядват - в училище. Родителите плащат за храната.
    1430-1630 учат, пишат "домашни" - изобщо по-свободен режим.
    След около 1630 всяко дете може да бъде прибрано от родителите, но само ако те желаят.
    1630-1830 рисуване, игри, музика и т.н. за онези, чийто родители са на работа и нямат "баби" готови да гледат "потомството" .
    И още. За да се избегне опасността децата да остават безнадзорни през лятото, училищата затварят официално само са един месец. През останалите два месеца всички деца, чийто родители желаят, посещават училището за да се занимават с игри, рисъване, музика и т.н. под налюдението на учителите си. Децата са наблюдавани, в защитена среда и сред връстници.

    Ще добавя и още нещо. В България децата от някой етнически малцинства трудно посещаварт училища, а самоподготовка изобщо нямат. Ако, дай боже, се въведе целодневно обучение на малките, то такива деца имат в пъти по-големи шансове да се ограмотят в сравнение със сега.
    Моля, помислете и над последното преди да започнете да се оплаквате от идеята.

  33. 33 Профил на Демократ
    Демократ
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#26] от "KODI":

    Благодаря за комантара. Не го прочетох обаче, понеже ми е трудно da cheta kogato ne e na kirilica!!

  34. 34 Профил на r
    r
    Рейтинг: Неутрално

    И да се почва на 6 години първи клас, а на 16 г. вече да имат завършено средно образование! Животът не чака, няма да са ученици до 20-годишни мъже и жени, както е сега! В по-развитите държави е така, те и затова са по-развити! Да не говорим, че една голяма част напускат преди дипломиране и тръгват на работа, защото до 19 г. да учиш и те издържат е прекалено! Животът е динамичен и тежък и време за мотаене няма!

  35. 35 Профил на Кик
    Кик
    Рейтинг: Неутрално

    Какви две смени в училищата, беше то преди години, когато имаше много деца и всички без изключение ходеха на училище! Сега има достатъчно празни и полупразни училищни сгради, за да няма нужда от двусменен режим и по-малките поне да са на сигурно място през деня!

  36. 36 Профил на Анонимен
    Анонимен
    Рейтинг: Неутрално

    До някой си Даскалов: Уважаеми, ако името ти прави препратка към професията, жалко. Нищо не разбираш от детска педагогика и детска психология. Агресията и насилието се раждат в групата - била тя формална или неформална. Така че да се създават само начални училища или само прогимназии би било най-голямата грешка. Децата от една и съща възраст ще се избиват помежду си. Най-малкото защото няма коректива на по-големите. СОУ - тата доказа, че там има най-малко агресия. Защо, сети се сам!

  37. 37 Профил на до 34
    до 34
    Рейтинг: Неутрално

    и ако може на 10 жече да раждат на 12 да са започнали да се изхранват, а най добре е да ги прибират веднага след раждането и след сортиране да ги разхвърлят по клетки! А БЕ ХОРА, или поне тези от вас ,които не сте ходили на училище само заради купона, отворете си очите!Слепи ли сте!Първо смачкаха учителите,нивото им падна близко до нулата,образованието стана гола порнография, а сега ви потупват по рамото и потриват ръце,---почти е свършено с осигуряване на спокойствие за в бъдеще....Дори и да има някъде елемент на мисъл тя трябва да сезаличи с целодневно губене на време!!

  38. 38 Профил на чисто практично..
    чисто практично..
    Рейтинг: Неутрално

    Кой ще ги води тези занимални??Нашата начална, дето бърза след часовете да си отиде на частната занималня с част от дечицата ни..?Или ще се назначават нови учители..от къде пари? та те миналата година съкратиха дори учителката ни по физическо, която децата много си обичаха и сега горките играят само маршировка и народна топка- 2-ри и 3-ти клас..защото класната не и се занимава!!!!!!!!!!!!!!-това е в училище "Д.Благоев" -В.Търново

  39. 39 Профил на mimi
    mimi
    Рейтинг: Неутрално

    Съгласна съм с целодневното обучение от 1 до 4 клас, и ще ви кажа защо? Учениците много по- добре ще работят и ще възприемат материала , когато с тях се занимават педагози. Там където е възможно могат да се открият и закритите столове и децата да обядват в училище.Не си мислете , че децата ще се натоварят повече.Имам 33 г. стаж като начален учител и това е най- добрият вариант от 1 до 4 клас.Подкрепям новото министерство за тази идея.

  40. 40 Профил на tim
    tim
    Рейтинг: Неутрално

    Браво # 10.
    Всеки който познава системата в Западна Европа знае, че се учи цял ден. Това е МНОГО добра система. Нито се измъчват децата, нито им се случва нещо ужасно. В първите класове има много игри, рисуване, спорт и т.н.
    Всички които отричат системата сигурно имат баби които гледат децата след училище.
    А тези които нямат - какво правят?

  41. 41 Профил на Напомнител
    Напомнител
    Рейтинг: Весело

    До коментар [#8] от "space1986":

    Приятел,ако не си разбрал вече няма турски "о"правници.Много си назад във времето.

  42. 42 Профил на r / До № 37
    r / До № 37
    Рейтинг: Неутрално

    Защо изопачавате мисълта ми? Може да не ни харесва, но фактът си е факт - ужасно много ученици не завършват гимназия или друго средно училище! Увеличават се и тези, които отпадат все по-рано или въобще никога не тръгват на училище! Т.е., заплашително расте броя на неграмотните въобще, във всяко отношение хора - езиково, морално, социално, технологично! Тръгват да печелят пари, нали парите са на върха на ценностната система днес, работят или крадат, но на училище не ходят! Ако не греша, по конституция образованието е задължително за всички! Защо на практика това не се спазва е въпрос, който заслужава по-голямо внимание от страна на съответните институции и управляващи, отколкото новините на турски език. Защото, ако всички задължително са учили в български училища - няма да има нужда и от новини на друг език, освен българския! А раждането в невръстна възраст е друга тема и е възмутително, родилки под 18 г. въобще не трябва да има и за целта трябва да се вземат сериозни законодателни, социални, медицински и всякакви други мерки.

  43. 43 Профил на да бе
    да бе
    Рейтинг: Неутрално

    открийте и закритите столове ,че то много хранителен боклук се събра по магазините ,защо да не го изядат дечицата ,че и родителите им ще го платят.То едно време тази реабота я вършеха войничетата, пак наши деца ,но поне с по-здрави организми.Знаете ли господа с какво хранят в детските градини? И по колко?Освен ,че закусват сутрин у дома предизакуска в градината и вечер са прегладнели има комични ситуации,когато ни се оплакват от персонала,че внуците не ядели , представете си----корнфлейкс(може да има прав. грешка), а не можели да спрат да ги хранят с кисело мляко от една фирма за която офиц . съобщиха, че млякото ,о и е опасно,защото било евтино и имали договор.Така че ном 39 поне да мълчи,че ме боли душата като гледам какъв е средностатистическия бг-учител!!

  44. 44 Профил на тото
    тото
    Рейтинг: Любопитно

    Тази идея вързана ли е с делегираните бюджети? Мисля, че не!

  45. 45 Профил на баща
    баща
    Рейтинг: Неутрално

    тъй като днешното държавно училище има изключително слаба оферта към родители и деца, най-добре да не се мъчат повече и да освободят нещата и всеки да се оправя сам. то и без това за всичко се оправяме сами.

  46. 46 Профил на тото
    тото
    Рейтинг: Неутрално

    Таткото е прав, май? От ХІХ век училищната класно-урочна схема не се е променила.....

  47. 47 Профил на jean
    jean
    Рейтинг: Неутрално

    Да, наистина в началото на 80те беше така. Аз си спомням, че въобще не ходех следобедите, защото наистина беше уморително. Така че съм изцяло против сега пак да възраждат тази идея за малките. Нека има занималня и да си пишат там домашните желаещите, но не да е задължително

  48. 48 Профил на Необщителен
    Необщителен
    Рейтинг: Гневно

    Министър Сергей Игнатов, моля лично Вас децата да имат шанс да бъдат прбирани на обяд вкъщи, където могат да починат от ужасната истерия на обикновеното българско училище. Просто не знаете какво е, щом се мисли за целодневно обучение. заниманията по интереси са минимум, даже се децата ги отказват, щом са в същото непроветрено, агресивно и сървайвърско школо!

  49. 49 Профил на .....................
    .....................
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#8] от "space1986":

    не знам дали 1986 ти е рождената дата, но не може да се търпи този твой правопис и без да съм маниак-перфекционист. Научи се да пишеш, ако трябва и на денонощна забавачка!!!!

  50. 50 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: Неутрално

    Може би трябва да се обединим всички родители, които не одобряваме тази идея, и да направим подписка до министър Игнатов? Той е професионалист по египтология, но едва ли е специалист по начално образование. Някои анонимни чиновници, които не са избрани, а са назначени, вършат цялата "мръсна работа", а след това решенията се приемат в комисиите на парламента по принципа на гилотината. Щом шефът го спуска отгоре, мнозинството гласува като под хипноза, без много мислене.

    Гостът в началото много добре ви е показал проблемът. Най-долу бащата също го казва добре. Докато чиновниците умуват как да направят началното образование според някакви книжни и умозрителни представи, родителите са тези, които реално понасят цялата тежест на съвременната ни образователна какафония, и ние ясно осъзнаваме, че промените, които искат да въведат от 2010 г. ще бъдат в ущърб на децата ни.

    Не е правилно към образованието да се подхожда с групов подход. Понеже имало родители, които нямат възможност да си гледат децата, хайде сега да въвеждаме задължително целодневно обучение от пет години. Защо министерството чува само тези гласове, които са удобни за него? Защо не чува родителите, които предупреждават за вредите за децата от една такава образователна политика. Стресът и насилието в училищата са толкова големи, че все повече родители предпочитат децата им да учат вкъщи, стига това да не се преследва от закона. Така че, като ще се променя закона, най-добре е да се узакони домашното образование. Така всички ще са доволни.

    Децата ми се занимават много сериозно със спорт, ходят на уроци по пиано, учат сериозно английски, четат много книги, решават задачи, и могат да правят всичко това, защото се занимавам индивидуално с тях. Тези, които предлагат целодневно обучение за децата въобще не разбират нито потребностите, нито възможностите на децата. Когато цял ден прекарват в една групова среда, те не могат да се занимават там с неща, за които е необходимо индивидуално внимание. Може да пеят песни, може да рисуват, но нито един музикант, нито един художник няма да излезе от една такава среда. Може да тичат на спортната площадка и да играят, но нито един спортист няма да излезе от там. Спортът, музиката, изкуството, творчеството и интелектуалната работа изискват концентрация и индивидуално внимание. Но какво ти разбира чиновник от индивидуални интереси на детето. За него такива неща са глезотии. И ако родителите не се изправим в протест, експериментите с децата ще продължават.

  51. 51 Профил на Добра идея, при лоши условия
    Добра идея, при лоши условия
    Рейтинг: Любопитно


    До коментар [#10] от "ползвател на "услугата"":
    И всичко това е в полза на родителя. Да се освободи "законно" от отговорностите си на родител. Преди още детенцето да навърши годинка е захвърлено в яслата, после в детската градина и от там в училището. Чужди хора да го възпитават и обучават.
    Така било в Германия. Добре! Но в Германия учтелите са силно мотивирани да работят. Обществото оценява професионализма им достойно, с 4000 евро заплата. И защо забравяме, че родителите носят отговорност за лошите постъпки на техните деца. Едва ли ще оставят някое невъзпитано хлапе (или няколко) да тормозят физически и психически с бабаитлъка си
    останалите, да нарушават дисциплината в час и да провалят урока.
    При тези условия, новата организация на обучението в нашето българско училище ще е в ущърб на децата ни и тяхното здраве.

  52. 52 Профил на аз
    аз
    Рейтинг: Неутрално

    това е доста тъпо нещо. имаше го през соца за малко, но беше на доброволни начала. обърнете внимание, че предложението е от "родителски организации". веднага ми изникват на ума семейства с двама мъже, т.е. и мъжът мъж, и жената мъж. и вместо жената да си гледа децата и да участва дейно в отглеждането, възпитанието и образованието, иска да си ходи на работа (защото дори жените не искат да признаят отглеждането на деца за занимание достатъчно важно, и искат "кариера" където и е по-интересно и си гледа кефа с колежките. а че детето има нужда да му се преподава не само от учителя, но и от родителя, че му трябват допълнителни занимания с неща, напълно различни от училищните, че трябва да го научиш да мисли (защото образователните системи в целия свят са насочени към заучаване, а не мислене), нееее... тва за една майка е недостойна работа, която не може да се сравнява със страхотната и кариера.

    накратко, отглеждайте си идиотчетата и после питайте "Ама аз всичко направих за него, що стана така?!"

    ами щото е човек и иска внимание от родителите за повече от 1 час на ден

  53. 53 Профил на 22
    22
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#34] от "r":

    А пък и до 65 години трябва да работят и ако все още са живи може и да се пенсионират! Егати и геноцида! Горките деца!

  54. 54 Профил на 22
    22
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#32] от "Демократ":

    Да се сравняват българските училища с тези в САЩ е малоумно. Тяхната програма първо е различна - в пъти по-елементарна от българската. Следобяд учат и се занимават в друга сграда, не в тази, където са имали часове. Там условията са добри за учебна и извънкласна дейност. Освен възпитател има и помощник-възпитател, който провежда някои дейности като отдиха, занимава се индивидуално с някои деца. Че го има някъде по света не значи, че механичното му въвеждане в България ще е от полза. Нищо старо от комунизма не са забравили нашите образователни спецове.

  55. 55 Профил на Роро 85
    Роро 85
    Рейтинг: Неутрално

    до 52 - аз

    Не знам ти кой си или коя си, но ако продължим логиката ти, излиза, че щом не можем ние да си позволим да стоим вкъщи (много често изключително поради финансови причини), то не би трябвало и деца да раждаме?

  56. 56 Профил на ej
    ej
    Рейтинг: Неутрално

    Руслан 21:

    Като си бил двойкаджия как разбра колко го бива твоя син?

    Според мен тази мярка може да работи по-добре за по-слабите ученици, но не мисля, че ще свърши работа за по-любознателните, по-умните и по-работливите. Просто ще трябва да стоят на място където да се влачат с тълпата, вместо да се водят по своето темпо.

    Но щом е само до 5-ти клас съм по-скоро за нея. Общият ефект ще е по-голям.

  57. 57 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: Неутрално

    Ej, там е проблемът, че едно дете за да постигне нещо професионално в една област, трябва да започне от рано. До пети клас означава, че децата до дванадесет годишна възраст ще бъдат заставени задължително да се развиват в общата и посредствена среда на групата. Нищо обидно към децата, но дори и най-интелигентните и талантливи деца, поставени в лоша и недисциплинирана среда, не успяват да покажат това, на което са способни и за което имат потенциал. Възрастта, в която едно дете да започне да свири, да пее, да танцува, да спортува, да рисува, да изучава чужди езици, за да ги говори като майчиния си (да може да пише, да чете, да говори на тях) е между 4 и 7 годишна възраст. На 12 години е вече твърде късно. Общият ефект ще бъде наистина по-голям, но лош, а не добър.

  58. 58 Профил на jana
    jana
    Рейтинг: Неутрално

    Това вече беше правено през 1983-1984 г. Резултатът беше НУЛЕВ!!!
    И то при положение, че тогава учителите бяха няколко нива по- добри от сегашните начални учители. Не харчете пари за глупости. По- добре инвестирайте в педагозите.

  59. 59 Профил на МММ
    МММ
    Рейтинг: Неутрално

    Ама много разбирате от образование, като че ли само с образование се занимавате. Заради такива родители "компетентни" като вас децата ни са толкова зле с дисциплината и много добре се ориентират с какви думички да нарекат госпожата, а след това в къщи пред тях да обсъдите с подробности учителката, обрисувайки я с най- гнусни краски. Ето затова трябва да се грижите, скъпи родители- за възпитанието на децата си , а не за реформата в образованието. Просто защото не разбирате от детска психология, педагогика и методика на преподаване на съответния предмет.

  60. 60 Профил на работещ медик в училище
    работещ медик в училище
    Рейтинг: Неутрално

    Уважаеми радетели за целодневно обучение,защо не попитате педиатрите дали е възможно това?Ще издържи ли физически и психически едно 6-7 годишно дете такова натоварване и цената на какво.От моите лични впечатления-НЕ!

  61. 61 Профил на не така
    не така
    Рейтинг: Неутрално

    А ми то както сте я подкарали това правителство вземете направо да ексхумирате и мумифицирате другаря ви бай Тодор Живков че да се поуспокоите малко , че както сте я подкарали децата ще бичат в училище не цял ден ами и през ноща ако има как да отчитате дейност. Очаквам скоро да въведете и задължителното воено обучение и казармата та да изспаднат в еуфория старците и бабите по-села и паланки , ваши верни гласоподаватели.

  62. 62 Профил на marketman
    marketman
    Рейтинг: Неутрално

    Най-големият проблем ще бъде с обяда на учениците, имайки предвид безсилието на директорите да се справят с лавкаджиите.

  63. 63 Профил на Демократ
    Демократ
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#54] от "22":

    Аз споделих скромни, малки, познания за системата в UK.
    Позволих си да използвам международното съкращение UK. което позначава United Kingdom - обединеното кралство, Великобротания или просто Англия!
    Няма да споря с хора, които... абе просте прочетете какво е написано в #54.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах