Регистрация
08 мар 2010, 15:04

Първанов е готов да инициира референдум за ГМО

От Биляна Борисова Всички статии на автора
Последна промяна в 15:50 на 08 мар 2010, 1095 прочитания, 44 коментара
Президентът Георги Първанов предупреди, че ако се наложи, ще прибегнедо правото си да предложи на парламента произвеждане на национален референдум по въпроса "за" или "против" запазване на забраните за освобождаване в околната среда на генетично модифицирани организми (ГМО). Това се посочва в позиция на държавния глава по предлаганите промени в закона за ГМО, разпространена от прессекретариата му.

Според Първанов само чрез допитване до гражданите ще бъде решен справедливо и демократично този проблем.

Президентът потвърди и заявената си по-рано позиция, че е готов да наложи вето на поправките в закона, ако те не дават гаранции за опазването на околната среда.

Според президента законодателната уредба за използване на ГМО в България и провежданата политика трябва да останат консервативни и рестриктивни. Законът трябва да съдържа всички мерки и гаранции за избягване на неблагоприятни ефекти върху човешкото здраве и околната среда, смята Първанов. 

Президентът не вижда обществена необходимост, нито постигнат консенсус сред експертите за промяна на правилата за освобождаване на ГМО в околната среда. 

Забраните за освобождаване на изкуствени организми в околната среда в съседство с биологични производства, защитени зони и предпазни пояси около тях, трябва да се запазят и допълнително да се гарантира стриктното им приложение, смята президентът. Според него в противен случай тези мерки ще бъдат неефективни. 

Премахването на забраната за генетично модифициране на традиционни за страната ни култури като маслодайна роза, пшеница, лоза, тютюн, зеленчукови и овощни култури ще бъде грешна стъпка и ще промени необратимо развитието на селското ни стопанство, посочва президентът. 

Сегашното парламентарно мнозинство ще носи пълната отговорност за последствията от разрешаване на широкото използване на ГМО, включително и за национално значими селскостопански култури, заявява Първанов. Според него трябва ясно да се отговори пред обществото кого обслужват промените в закона: националните интереси и интересите на хората или тези на производителите на генетично модифицирани продукти чрез осигуряването на лесна и гарантирана печалба.
  • Зарче
44 коментара
 
Анонимен потребител

оххх

Неутрално
  • 1
  • 15:17
  • 08 мар, 2010

Пак ли акаш, Гоце? Затвори я тази уста!

Оценка
-20 +23
 
Преглед на профил

Bro

Рейтинг: 575 Неутрално
  • 2
  • 15:22
  • 08 мар, 2010

Пак ли се опитвате с народни пари да трупате дивиденти?

"Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain

Оценка
-12 +24
 
Анонимен потребител

jar

Неутрално
  • 3
  • 15:26
  • 08 мар, 2010

браво!! Искаме референдум относно този въпрос!!
НЕ НА ГМО!

Оценка
-14 +21
 
Анонимен потребител

генетичен паметник

Неутрално
  • 4
  • 15:27
  • 08 мар, 2010

Че не е читав президента спор няма, но едно вето върху изготвения закон и един последващ референдум са стъпка в правилната посока.

Оценка
-13 +24
 
Преглед на профил

niceprson

Рейтинг: 3293 Неутрално
  • 5
  • 15:27
  • 08 мар, 2010

Гоце ще трупаме дивиденти на чужд гръб? След като управляващите заявиха ,ч е се налага мораторуим , наш президент предлага реферундум , що за глупост ! Иначе по принцип Първанов си поправя път към направата на една нова партия , в която висчко ще е старо - екип , нрави и порядки в стил БКП=БСП !

Не се страхувайте, че се движите бавно, а само ако стоите на едно място.

Оценка
-16 +21
 
Анонимен потребител

Коста

Неутрално
  • 6
  • 15:28
  • 08 мар, 2010

БРАВО ПИЧ!!!

Оценка
-16 +15
 
Преглед на профил

Fanetti Mazakura

Рейтинг: 745 Неутрално
  • 7
  • 15:30
  • 08 мар, 2010

Браво на Гоце! Браво!!! Разсипи им далаверката на корумпираните "демократчета" и корпорацииките им, които искат да ни контролират чрез храната, които само те ще ни осигуряват. Майка им да е*а прости американски нагляри!

BOYKO BORISSOV – “RAPONA,” current Prime Minister of Bulgaria,(от Wikileaks)

Оценка
-21 +15
 
Анонимен потребител

357

Неутрално
  • 8
  • 15:31
  • 08 мар, 2010

И за това ли президентът бърка? Че е поискал референдум за ГМО?
Ей, много хора с екскременти , вместо мозък!

Оценка
-12 +13
 
Анонимен потребител

АААЛООУУ!!!

Неутрално
  • 9
  • 15:31
  • 08 мар, 2010

Ало, селски! А що не инициираш реферндум за БелеНЕ бе, а?
Май щото от Кремъл не дават! Тарикат от Сирищник такъв!

Оценка
-8 +21
 
Преглед на профил

Един Градинар

Рейтинг: 1070 Неутрално
  • 10
  • 15:31
  • 08 мар, 2010

Дано не го impeach-нат преди да е гласувал ветото, че иначе от обещанията на ГЕРБ до гуша ни дойде! А иначе, че е див популизъм и последното нещо, за което е загрижен Първанов, е ГМО, това е от ясно по-ясно. Безумно е по един толкова беспорен въпрос като ГМО да се гърми с патрона референдум. Хората отдавна си казаха мнението, 90% са против ГМО, да не говорим, че това е въпрос на специализирана наука, не на референдуми. Ама като са рекли референдум, референдум да е. Аман от политически упражнения за сметка на народа!

Small scale, decentralised, decriminalised, sustainable, responsible biz ASAP!

Оценка
-5 +21
 
Преглед на профил

pocko

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 11
  • 15:33
  • 08 мар, 2010

ГМОЦЕ!

Оценка
-8 +12
 
Анонимен потребител

abc

Неутрално
  • 12
  • 15:33
  • 08 мар, 2010

ГМО означава Гоце Между Октоподите ! А това че комунетата са ГМО продукти е всеизвесно !

Оценка
-8 +17
 
Анонимен потребител

З. К.

Неутрално
  • 13
  • 15:33
  • 08 мар, 2010

Референдум за генно-модифицираните гербери!
Да не се допускат повече на наша територия!

Оценка
-11 +4
 
Анонимен потребител

Ангел

Любопитно
  • 14
  • 15:35
  • 08 мар, 2010

А може ли референдум за това ти ставаш ли за президент, или само за популизъм ставаш нещасникоооо....

Оценка
-7 +16
 
Анонимен потребител

Беров

Неутрално
  • 15
  • 15:35
  • 08 мар, 2010

Вън ГМО и мутантите, като Дянков!

Оценка
-15 +6
 
Анонимен потребител

Благо

Неутрално
  • 16
  • 15:36
  • 08 мар, 2010

Това е една правилна позиция. Аз лично смятам, че законът допуска възможности за " шикалкавене".

Оценка
-3 +12
 
Анонимен потребител

до 357

Неутрално
  • 17
  • 15:37
  • 08 мар, 2010

А при теб мозъка е заменен с екскременти - ЗАБЛУДЕН ГОЦЕВИСТ!

Оценка
-8 +7
 
Анонимен потребител

МГРошков

Неутрално
  • 18
  • 15:37
  • 08 мар, 2010

Първанов, не разваляй далаверата с ГМО!

Оценка
-6 +6
 
Анонимен потребител

Божо

Любопитно
  • 19
  • 15:37
  • 08 мар, 2010

Как ще те изтърпиме още 20 месеца незнам , по добре се гръмни и стига си харчил по 1 милион на месец от парите на народа , нищо не правиш освен интриги

Оценка
-5 +14
 
Анонимен потребител

.

Неутрално
  • 20
  • 15:41
  • 08 мар, 2010

До поставящите минусчета:
Палете свещи, храчете, насерете се ако щете, ама
ИМПИЙЧМЪН НЯМА ДА ИМА!!!!!
БОКО ЩЕ ГО ЗАБРАНИ!

Оценка
-10 +2
 
Анонимен потребител

Рашо

Неутрално
  • 21
  • 15:45
  • 08 мар, 2010

Не ставаш за президент то е ясно, 6 ГОДИНИ НИЩО НЕ СИ НАПРАВИЛ САМО Харчиш парите на народа , махай се доброволно и без това си избран от мангалите и потурите, ти не си бъргарин Първаноглу

Оценка
-3 +11
 
Преглед на профил

Fanetti Mazakura

Рейтинг: 745 Неутрално
  • 22
  • 15:47
  • 08 мар, 2010

Всичките седерасти от сутрин до вечер на ГМО! След третото ядене ще ви се прояснят истинските демократични ценности.






$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

BOYKO BORISSOV – “RAPONA,” current Prime Minister of Bulgaria,(от Wikileaks)

Оценка
-5 +2
 
Анонимен потребител

Референдум

Неутрално
  • 23
  • 15:50
  • 08 мар, 2010

Браво г-н Президент! Напълно Ви подкрепям! Откога чакам тази Ваша достойна постъпка!
Предлагам Ви да инициирате обществено обсъждане и за други въпроси, който също да се подложат на един общ референдум (за да не се пилее народна пара за няколко отделни референдума):
1. "Да се забрани ли на агенти на ДС да заемат всякакви държавни, общински и европейския длъжности, включително и избираемите?";
2. "Да се прекрати ли предсрочно мандата на действащия президент, при положителен отговор на въпрос №1?";
3. "Да се признае ли геноцида над арменския народ, извършен от Турция?";
4. "България да иска ли 150 млрд. евро компенсация от Турция за геноцида над българския народ по време на турското робство?"

Оценка
-4 +12
 
Преглед на профил

Fanetti Mazakura

Рейтинг: 745 Неутрално
  • 24
  • 15:54
  • 08 мар, 2010

Не на хляба с всус на риба и картофи с вкус на найлон. Вън от Европа на канцерогенните, пластмасови американски храни!

BOYKO BORISSOV – “RAPONA,” current Prime Minister of Bulgaria,(от Wikileaks)

Оценка
-1 +11
 
Анонимен потребител

DT

Неутрално
  • 25
  • 15:58
  • 08 мар, 2010

Резултатите от референдума са ПОЖЕЛАТЕЛНИ в крайна сметка парламента решава със закон - защото БГ е парламентарна република ! А Гоцко иска да се прави на интересен и да привлича симпатизанти за "новия политически проект" !

Оценка
-2 +11
 
Анонимен потребител

васко

Неутрално
  • 26
  • 16:00
  • 08 мар, 2010


Не очаквах от този нищо добро ,ама ако това е вярно ,мога само да го аплодирам

Оценка
-4 +8
 
Преглед на профил

Валди

Рейтинг: 223 Неутрално
  • 27
  • 16:11
  • 08 мар, 2010

Гоце - вън !

Оценка
-2 +9
 
Преглед на профил

Валди

Рейтинг: 223 Неутрално
  • 28
  • 16:16
  • 08 мар, 2010

На снимката - питекантропус еректус - малко чело - голям апетит

Оценка
-2 +8
 
Анонимен потребител

aleksiev

Неутрално
  • 29
  • 16:18
  • 08 мар, 2010

референдуми трябва,но каде спа до сега президента.

Оценка
-1 +8
 
Преглед на профил

Дон Кихот

Рейтинг: 1913 Любопитно
  • 30
  • 16:31
  • 08 мар, 2010

А референдум за генномодифицираните комунисти и агенти на ДС?

Оценка
-1 +9
 
Анонимен потребител

Лустроция на ГМО

Неутрално
  • 31
  • 16:31
  • 08 мар, 2010

Аз съм за пълна забрана на биологичните ГМО.
Но как да се избавим от червените ГМО?
Няма ли да е правилно г-н Президентът да попита Меркел как Германия се е справила с кафявите ГМО - и да приложим челния германски опит у нас?!
Една законова лустрация на агентите на ДС и на висшата и средна номенклатура на БКП дали няма да свърши работа?

Оценка
-3 +6
 
Анонимен потребител

някой знае ли ????

Неутрално
  • 32
  • 16:35
  • 08 мар, 2010

Колко му е IQ-то на г-н Гоце.

Оценка
-1 +8
 
Анонимен потребител

Топ сикрет

Неутрално
  • 33
  • 16:44
  • 08 мар, 2010

До коментар №32 от "някой знае ли ????"
"Колко му е IQ-то на г-н Гоце."

Шът, това е дълбоко пазена държавна тайна!
Да не искаш да те привикат някъде с микрофон, камера и стенограф!

Оценка
-2 +9
 
Преглед на профил

Дон Кихот

Рейтинг: 1913 Любопитно
  • 34
  • 16:55
  • 08 мар, 2010

Абсолютно безсмислен референдум! От Космоса е ясно, че никой не иска ГМО. Но с или без референдум, пак ще продължат да ни тровят! Някой да знае да е спрян успешно някой вид контрабанда? Така че това е отчаян ход, опит да се отклони общественото внимание от разголената нелицеприятна същност на президента!

Оценка
+9
 
Анонимен потребител

Щом е готов, нека да каже?

Неутрално
  • 35
  • 17:42
  • 08 мар, 2010


Защо до сега си е мълчал г-н Гоце след като не е бил съгласен? Той трябва да е добре информиран за ползите и вредите от ГМО.
Как неговото ГПО(генно протежиран обект) - екс зам.министърката на земеделието(от квотата на БСП) Светла Бъчварова по време на министерстването си стана пътьом професорка, участваше в сума бордове на директори, и пак по време на министерстването съвместяваше две длъжности на председател на НЦАН(Сега Селскостопанска Академия?!) и зам.министър? Светла Бъчварова се гласеше да става еврокомисарка, ама не й се уреди работата.
За незнаещите Селскостопанска Академия е бастион на БСП с повече институти и персонал от БАН.
Как журналистите са пропуснали тия крещяши факти?
Та във връзка с ГМО - нека да каже защо Селскостопанска Академия или поне някой от многобройните старци от разните институти там до сега не се е произнесъл по въпроса. Защо той до сега не е обявил становището им? Ами защото нямат становище. Обаче и институтите и селскостопанските гимназии имат земя, много земя - и с нея се разпорежда гореспоменатата другарка.

Оценка
+7
 
Анонимен потребител

УЛТРАКОСТОВИСТ

Неутрално
  • 36
  • 18:08
  • 08 мар, 2010

ЩОМ Е ДА СЪМ СРЕЩУ ГОЦЕ - ГОТОВ СЪМ ВСИЧКОТО ГМО НА СВЕТА НА ИЗЯМ!

Оценка
-3 +5
 
Анонимен потребител

?

Неутрално
  • 37
  • 18:34
  • 08 мар, 2010

До коментар [#36] от "УЛТРАКОСТОВИСТ":

А говно не искаш ли?

Оценка
-6 +1
 
Анонимен потребител

Laik

Гневно
  • 38
  • 18:56
  • 08 мар, 2010

Аз пък съм готов за референдум на импийчмънт на Първанов !

Оценка
-1 +7
 
Анонимен потребител

1

Неутрално
  • 39
  • 19:13
  • 08 мар, 2010

А аз съм готов да го видя в затвора!

Оценка
-1 +4
 
Анонимен потребител

До №7, Фанети Мазакура

Весело
  • 40
  • 19:16
  • 08 мар, 2010

На теб и вс червени макаци- ПО-Здрави от Путко Мафани!

Оценка
-1 +2
 
Анонимен потребител

???

Неутрално
  • 41
  • 08:47
  • 09 мар, 2010

а защо не инициира референдум за забрана на лова?

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

Анти ГМО

Неутрално
  • 42
  • 09:09
  • 09 мар, 2010

ГМО е престъпление срещу човечеството! Законът трябва да бъде рестриктивен,без извъртания и оставяне на вратички.

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

Атти ГМО

Неутрално
  • 43
  • 11:55
  • 09 мар, 2010

Скандално заседание остави дупките в закона за ГМО
Бойчо Попов Business Post 04.03.2010 г.
Въпреки уверенията на премиера Бойко Борисов и на шефката на парламента Цецка Цачева пред членове на инициативния комитет, който се бори за чиста от ГМО България, в приетия днес окончателно на второ четене нов Закон за ГМО има възможности за проникването им в природата.
В началото на заседанието, на което от страната на Министерството на околната среда и водите присъства само ръководителката на секция ГМО, стана ясно, че неправителственият сектор е депозирал писмено чрез адвокат Александър Коджабашев своите предложения още в петък и заради това няма да има правото да се изказва. Малко по-късно членовете на комисията приеха единственото предложение на обществените организации - за една редакционна поправка в член 80. Новият текст гласи: „Министърът на околната среда и водите не издава разрешение за освобождаване в околната среда на ГМО в границите на защитените територии от Националната екологична мрежа по смисъла на закона, както и на отстояния по-малки от 30 км".
Скандалната размяна на реплики
На заседанието на ресорната комисия по околна среда и води се стигна до скандална размяна на реплики между депутата от БСП Георги Божинов и Цачева. Спорът бе заради това, дали може да има площи за полеви научни опити с ГМО у нас при положение, че действа забраната за освобождаване на ГМО в НАТУРА 2000 и 30 км около защитената зона. Според Божинов, който не издържа и започна прав да ръкомаха и да се разхожда в залата, налагането на предпазната клауза се отнася само за разрешените в ЕС генетично модифицирани култури - картофите на „Амфлора" и царевицата MON180 на „Монсанто", но не и за научни опити с традиционните български култури тютюн, лоза, маслодайна роза, пшеница и всички зеленчукови и овощни култури. Божинов поиска връщането на чл. 79 от законопроекта, който бе трансформиран в отделен параграф в преходните и заключителните разпоредби на законопроекта, при уговорката, че ще бъде наложена предпазна клауза за освобождаването на ГМО. Цецка Цачева обаче се противопостави и заяви, че втори път да се гласува чл. 79 е недопустимо. Въпреки това предложението бе подложено на гласуване и не бе прието с гласовете на депутатите от ГЕРБ, Атака и ДПС, които гласуваха „въздържал се".
Цецка свали гащите пред Бузек
„Ставаме смешни. Вчера, които са били в Софийския университет на лекцията на Бузек, знаят много добре - и двата въпроса бяха за ГМО. Вие какво искате сега - да обърнем обратно нещата, защото от Европа идва друга тенденция", пита Цачева. „Няма", отвърна Божинов. „Няма, но от там идват санкциите, г-н Божинов", отвърна шефката на парламента.
И още: „Няма такава територия в Република България, която извън тези зони с периметър не повече от 10 км да се постигне освобождаване за научни изследвания. Това включва всякакви забрани извън лабораториите. След малко ще си говорим в неформална обстановка за еклектиката на нещата", заключи Цачева.
Твърдението, че десет километра буфер гарантират свободна от ГМО България не е истина и Цачева целенасочено заблуждава депутатите, заяви Борислав Сандов от инициативния комитет. От неправителствения сектор и от БСП изразиха опасения, че на практика текстовете в закона предполагат пробив на ГМО чрез възможността за полеви опити.
Предпазната клауза може да се приложи само за одобрени в ЕС култури - царевицата на Monsanto и картофите на BASF, обясни адвокат Коджабашев. При това няма гаранция, че предпазната клауза ще бъде наложена.
Депутатите не се съобразиха с искането на НПО-тата, да се защити екозоната „Натура" от отглеждане на разрешените хибриди и абдикираха от тези свои задължения по Закона за биологичното разнообразие. Обществените организации бяха предложили всеки, който иска да сади в 30 км. пояс, да прави оценка за съвместимост, която да включва оценка за риска за всеки един животински вид. Това е задължение по Закона за биологичното разнообразие, но и това предложение не бе допуснато за обсъждане. Неправителственият сектор искаше и временна предварителна забрана за пускане на ГМО, докато се задейства процедурата за предпазната клауза. Имаше и депозирано искане при стартиране на предпазна клауза България да се ползва от аргуменатацията на останалите държави, които вече са забранили тази култура. И това не бе дори допуснато за дискусия.
„Днес Цачева просто си свали гащите пред Бузек", каза след края на заседанието член от инициативния комитет. По всяка вероятност законът ще влезе на второ четене в зала следващата седмица.

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

аз

Неутрално
  • 44
  • 19:27
  • 15 мар, 2010

Ако държавна сигурност работи за България, аз съм за Държавна сигурност.

Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.