Регистрация
08 мар 2010, 19:59

Данъчните ще се "поправят" за осигуровките на дребния бизнес

От Мишел Гутсузян Цветелина Катанска
Две седмици след като предизвика паника сред дребния бизнес с указанията си как да се начисляват осигуровки на управителите на фирмите, Националната агенция за приходите (НАП) ще се поправя. Решението беше взето на среща между ръководствата на НАП и НОИ късно следобед в понеделник. ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

74 коментара
 
Анонимен потребител

Dr.Burg

Гневно
  • 1
  • 20:14
  • 08 мар, 2010

Госпожи и Господа , в коя държава живеете, В ЧИЯ БЪЛГАРИЯ ??? България престана да съществува преди 66 години със налагането от товаришщ Сталин на Сталинистка КОНСТИТУЦИЯ която е действаща до ден днешен . Каквито и поправки да приложат към нея , основата остава все Сталинистка, и тия които измислят поправките уж за БЛАГО НАРОДУ са все същите комунистически / или както там се наричат и применуват/ . нужна е РАДИКАЛНА ПРОМЯНА. и много трябва да внимаваме кой и кои ще изберем тоя път. НЕКА ПОСТЪПИМ КАТО НАШИТЕ ДЯДОВЦИ и ИЗБЕРЕМ КОНСТИТУЦИЯТА КОЯТО ТЕ НИ ЗАВЕЩАХА . БЕЗ ЦАРЕ . ЧИСТА И СВЯТА РЕПУБЛИКА! Нека всеки който влиза във властта да заложи имотите си , своите и на семейството си. ЗАВЕТЪТ НА НАШИТЕ ДЕДИ Е " В Л А С Т Т А Е Ж Е Р Т В А " само тогава ще им повярваме.

Оценка
-27 +22
 
Преглед на профил

ahasver

Рейтинг: 2258 Неутрално
  • 2
  • 20:19
  • 08 мар, 2010

Доенето на пръча приключи по предвиждания начин.
Как може една, дивотия очевидна за цялата страна , да се прилага от отговорна държавна институция ? Не могат ли предварително да го обсъждат? Три пъти мери, един път режи, казва ходжата преди да клъцне пишката. Нашите шефове правят обратното - първо режат, после наснаждат. Като че ли съдбата на хиляди хора е по-маловажна от пишката на едно циганче.

Оценка
+85
 
Анонимен потребител

От ЕТ

Неутрално
  • 3
  • 20:36
  • 08 мар, 2010

Борисв бързо да изтрие срама от лицето си. Да уволни шефа на НАП и началника му Дянков. Още сега.

Оценка
-20 +66
 
Анонимен потребител

цецка

Гневно
  • 4
  • 20:57
  • 08 мар, 2010

Аз съм го измислила вече.Всеки месец ще си вземам болнични десет дни и това ми връща парите,които съм дала за осигуровки.Следващият месец даже ще дам по-малко пари за осигуровки,защото болничните не се облагат.Точно така можем да им източим НОИ-то.Татяна Дончева правилно каза,че тези момченца ще направят едни неща,които ще съборят правителството.Тези са толкова некадърни и далеч от практиката,че просто ми се плаче.Боже,спаси ни от некадърното правителство на ББ.Досега не сме имали по-ужасно правителство,което така да не мисли за хората както това.

Оценка
-16 +67
 
Анонимен потребител

аз

Разстроено
  • 5
  • 20:57
  • 08 мар, 2010

Много станаха недомислиците. Вече прекалявате.

Оценка
-5 +68
 
Анонимен потребител

???

Неутрално
  • 6
  • 21:34
  • 08 мар, 2010

Да видим какво е новото указние, пък тогава ще се мисли дали да се успокояваме.

Оценка
-1 +62
 
Анонимен потребител

Robespier

Неутрално
  • 7
  • 21:40
  • 08 мар, 2010

Въобще не бях притеснен,защото виждах,че се опипва почвата.Ако една такава измишлъотина бъде реализирана правителството задължително пада!

Оценка
-1 +63
 
Анонимен потребител

стрелец

Неутрално
  • 8
  • 22:00
  • 08 мар, 2010

много глупости станаха

Оценка
-3 +42
 
Анонимен потребител

anonimen

Неутрално
  • 9
  • 22:14
  • 08 мар, 2010

Еми то вече не се издържа. Срам ме е че гласувах за това правителство.

Оценка
-6 +45
 
Преглед на профил

nqma zna4ka koi

Рейтинг: 888 Разстроено
  • 10
  • 22:18
  • 08 мар, 2010

Да явно и ГЕРБ са същите боклуци! Щом престъпниците отново ще се толерират, а дупките ще се запълват с нови данъци!
Вдигнете още данъка на бедните за да може бизнеса да продължи да се осигурява на 240 лева! Единствените, които са губещи са тези, които не укриват данъци! Така е било, явно така ще бъде и занапред!

Вие искате капиталистически заплати и социалистически харчове, защото сте хибриди между двата строя, а истината е че не ставате нито за единия, нито за другия.

Оценка
-13 +34
 
Анонимен потребител

Гост

Неутрално
  • 11
  • 22:18
  • 08 мар, 2010

То се оказа много елементарно. Хвърлиха ни в ужас и в момента, в който ни успокоиха, че няма да ни убият от раз с осигуровки върху тройно по-големи суми, вдигнаха с някакви си 2 % здравното.

Оценка
-1 +48
 
Преглед на профил

bee

Рейтинг: 1243 Разстроено
  • 12
  • 22:21
  • 08 мар, 2010

В същия дух, дано да отпадне и онази велика приумица да се събират осигуровки от безработни, които всеки ден са на ръба на физическото си оцеляване, камо ли да са в състояние да захранват ламята наречена Здравна каса, че и глоби щели да плащат. Изобщо не искам да съм жива за Здравната каса, защото като се разболея отивам на частно и си плащам, една лепенка не съм ползвала досега за сметка на държавата. Незнам какво е станало с моите осигуровки, които вече съм платила, и нямам никаква вина за дефицита на касата, защото не съм я източила аз. Сигурно вина нямат и многото нормални българи, плащащи за добруването на шепа тарикати.

Оценка
-3 +54
 
Анонимен потребител

Оставка

Гневно
  • 13
  • 22:23
  • 08 мар, 2010

Каквито и данъци да вдигнете няма да съберете повече пари! Никой не е луд да плаща данъци на тоя некадърен прост клоун Дянков!

Оценка
-8 +38
 
Анонимен потребител

хм

Неутрално
  • 14
  • 22:28
  • 08 мар, 2010

Уважаеми Дянков! Начисляването на осигуровки се изчислява като процент, което означава че сумата на получените пари се умножава по едно число. Симеоне, като умножим нула с което и да е число ще получим НУЛА! Значи ако си получил нула лева възнаграждение, ще платиш нула лева осигуровки.

Оценка
-3 +59
 
Преглед на профил

ivanivanov

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 15
  • 22:31
  • 08 мар, 2010

Решили да променят указанието и промените нямало да противоречат на КСО, та нямало да има нужда да се променя той. Тия льольовци искат да кажат, че указанието от 24.02 не е по закона, щом друго, което го отменя, е по него? Кое е реалното тълкувание на кодекса и как така НАП има право да дава незаконни тълкувания е въпросът, както и защо след обществено недоволство се вижда, че според КСО може да е различно, а няма и идея за не оставка, а уволнение за неспособност да се справят с работата си на виновните да излезе безумието.
Иначе да продължават с простотиите... От едно се отказаха, друго измислиха вече- +2% ЗО и увеличение на плоския данък. И това без поне да излязат публично да кажат, че бюджетът е в опастност, а не е НАЙ-ДОБРИЯТ В ЕС, С КОЙТО ЩЕ ПОДКРЕПИМ ЕВРОТО, та гражданите да разберат, че ще трябва да се направи нещо тежко за всички, ама иначе затъваме, няма спасение никакво, Дянков ще си надене примката, а жена и деца има и т.н.

Оценка
-1 +32
 
Анонимен потребител

Гого

Неутрално
  • 16
  • 22:32
  • 08 мар, 2010

Да продължа мисълта на хм. Ако дружеството ми е спечелило 1000 лв на месец, това е печалба на дружеството, за която то ще си плати съответния данък. Аз не съм дружеството. И имам право да искам дружеството да ми е печелившо. Даже май и задължение такова имам съгласно търговския закон. Когато докажете, че начинът на живот на някои хора не отговаря на посоченото в данъчните им декларации, тогава искайте осигуровки.

Оценка
-1 +34
 
Преглед на профил

Майндърбайндър

Рейтинг: 1090 Неутрално
  • 17
  • 22:42
  • 08 мар, 2010

Първо дойде лошото ченге и каза да се осигуряваме на 1200(без значение дали ги изкарваме).Сега ще дойде доброто и ще каже да плащаме върху 750 и ще чака аплодисменти.

На такъв МАТРЯЛ,такова управление.

Оценка
-3 +37
 
Преглед на профил

mto

Рейтинг: 1422 Неутрално
  • 18
  • 22:44
  • 08 мар, 2010

До коментар [#2] от "ahasver":

"Три пъти режа... Все късо идва!" - Красимир Стефанов

Скромността е за хора, които не разполагат с други качества.

Оценка
-2 +23
 
Анонимен потребител

Анонимен

Неутрално
  • 19
  • 22:51
  • 08 мар, 2010

ГРИЖИ ЗА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС ИЛИ ОПИТ ЗА ЛИКВИДАЦИЯ?
http://yphalachev3.blogspot.com/2010/03/blog-post_6018.html

Оценка
-3 +15
 
Анонимен потребител

Избирател

Разстроено
  • 20
  • 22:52
  • 08 мар, 2010

И мене вече ме е срам и яд че гласувах за тази сбирщина от некомпетентни ентусиасти.
Некомпетентните планове и законопроекти станаха толкова много и с такъв овчи и некадърен ентусиазъм се бълват и решават че вече ни се вие свят.
За жалост само когато ликвидират цели перспективни отрасли и прогонят за десетилетия инвеститори ще паднат от власт.
Тежко ни

Оценка
-4 +27
 
Анонимен потребител

Мислещ

Неутрално
  • 21
  • 23:13
  • 08 мар, 2010

До коментар [#15] от "ivanivanov":
"Приходната агенция ще издаде допълнително указание, с което ще коригира недоразумението от досегашното, каза още Митрева и отказа подробности. Митрева уточни, че няма да е необходима промяна в Кодекса за социално осигуряване."

Виж Иванов това аз го рабирам така: ще има ново Указание което да бъде по-ясно написано за "льольовците", които незнаят как да, четат законите. И това наистина ще бъде ПРЕЦЕДЕНТ В НАП да обяснят как по малко данъци да платиш.

БРАВО на НАП и Дянков, АКО нещата се стекат както си мисля.

Оценка
-14 +5
 
Анонимен потребител

Мислещ

Неутрално
  • 22
  • 23:17
  • 08 мар, 2010

До коментар [#20] от "Избирател":

ХИХИ.... Избирател ти да не случайно Петър Димитров, че с тази прозорливост няма как да те сбъркам.

Оценка
-8 +2
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 23
  • 23:20
  • 08 мар, 2010

До коментар [#15] от "ivanivanov":

В случая наистина уволненито ще е напълно заслужено. И добър знак, колкото и да е "проформа".

Има обяснено в данъчен (частен) сайт къде точно е дефектът (ако мине).

Оценка
-2 +7
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 24
  • 23:24
  • 08 мар, 2010

До коментар [#20] от "Избирател":

Ако сега направят това, което трябва - съкращаване на държавните разходи, също ще паднат. Съпротивата ще дойде главно от профсъюзите и левите партии и те автоматично ще се настанят на освободеното място.

Тоталното съсипване на нормалния бизнес ще е по-бавно и по-безболезнено като изяви-протести.

Резулатът е еднакъв, но ще дойде в различно време.

Оценка
+13
 
Анонимен потребител

Мислещ

Неутрално
  • 25
  • 23:28
  • 08 мар, 2010

До коментар [#23] от "Музар":

Значи Указанието си е написано повече от ясно - чети последния абзац. Новото ще е същото, но на по-популярен език. Така че аз невиждам проблеми ... за оставки.

Оценка
-9 +1
 
Анонимен потребител

Мислещ

Неутрално
  • 26
  • 23:34
  • 08 мар, 2010

До коментар [#24] от "Музар":

Човече ти нямаш икономическо образование ..... ама това прозира от далеко. Фиска и личния джоб знаеш ли с какво се пълни ..... с бачкане. А синдикатите ..... опитвам се да си представя какво разбират от бизнес. ......... Много ми е интересно какви алтернативи предлагате (че немога да разбера), че и аз да се хавана за тях стига съм бачкал.

Оценка
-7 +3
 
Анонимен потребител

От Село ...

Неутрално
  • 27
  • 23:54
  • 08 мар, 2010

Дянков реши да не храни магарето докато премине кризата (спря държавните плащания ) , а после ще го нахрани. Само че магарето умря ........

Оценка
+22
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 28
  • 23:55
  • 08 мар, 2010

До коментар [#26] от "Мислещ":

Пропуснал си една представка в ника си. И не е положителна.

Оценка
-2 +5
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 29
  • 23:55
  • 08 мар, 2010

До коментар [#27] от "От Село ...":

Баш така е!

Оценка
+8
 
Анонимен потребител

ProRok

Неутрално
  • 30
  • 00:12
  • 09 мар, 2010

При това положение, за да остана жив, съм принуден да мина не в сивия а в черния сектор. Нула доход - нула данък - нула осигуровки. Дянков да го духа!

Оценка
-1 +28
 
Анонимен потребител

Поредната точка за еднопосочен билет

Разстроено
  • 31
  • 00:16
  • 09 мар, 2010

Не зная,просто не зная поради що-оптимизъм ли,надежда ли,по-скоро глупост,все още стоя в България ?

Оценка
-1 +18
 
Анонимен потребител

ГЕРБ=идиоти

Весело
  • 32
  • 00:17
  • 09 мар, 2010

Мислещ, ти да не си от талибан герберино аспиринчестата групировка на Мони Некъдърното калкулаторче, че толкоз яростно защитаваш това малоумно полит проститутско правителство, начело с празната тиква Боко Калпавия кур.

Оценка
-4 +10
 
Анонимен потребител

Буххххааа, от тия само тъпотия

Весело
  • 33
  • 00:21
  • 09 мар, 2010

Мислещ,

Млък бе герберски плъх. Само простотии мислите в това сбирщайн от некъдърници правителство.
Мерило за некъдърност и простотия - ГЕРБ.
Ама то от ченгета и нереализирали се отрепки, сменили по незнайно колко партии акъл няма как да се иска. Тая сган е тъпа по презумпция.

Оценка
-3 +13
 
Анонимен потребител

Пенко

Неутрално
  • 34
  • 00:25
  • 09 мар, 2010

Аз ако си платя данъците на тоя очилат умствено изостанал лйолйо, приятелите ми ще ме скъсат от базик!

Оценка
-2 +11
 
Анонимен потребител

Ено

Неутрално
  • 35
  • 00:50
  • 09 мар, 2010

То беше ясно какво ще стане - ама не си помислиха по от рано, че то без минус 200000 гласа умножени средно по 2.5 прави общо половин милион гласоподаветели настроени от раз срещу ГЕРБ. А пък се зедеват местни избори... току виж ГЕРБ градовете си сменят цветовете. Ако хората си бяха замълчали - нямаше на има проблем, но сега както казва Аладин - "Проблем има ако те хванат, .... ох, проблем"

Оценка
-1 +8
 
Анонимен потребител

нервен

Гневно
  • 36
  • 01:37
  • 09 мар, 2010

До коментар [#4] от "Цецка":

Абе Цецке, защото много тъпи крави като тебе мислят как стотинка данък да не дадат, а напротив да вземат от държавата сме на тоя хал. Хората са казали "ДАЙ ЗА ДА ВЗЕМЕШ"! Но ние всечки българи сме тарикати, далаверката да въври и да излъжем държата. Колко сме яки. Ама като отидете в чужбина не смеете далъжете, а спазвате стриктно правилата и не плачете, че данъците високи и не смеете да си хвърляте фасовете по улиците.

P.S. И не съм фен на Пожарникаря.Но поне слуша какво му говорят хората и ако сгреши, обръща на 180 градуса. А не като Сиргей си мисли, че най-много знае и всички други едва можем да четем, а да мислим е абсурд.

Оценка
-8 +6
 
Анонимен потребител

Емил

Неутрално
  • 37
  • 06:03
  • 09 мар, 2010

Наизпълзяха разни червени синковци с бурна радост че бурята ще отмине и татковците им може пак да се върнат на власт и пак да има далаверка с държавни договорчета и лек пълноструен живот. И колко са само загрижени за пенсионерите и болните, макар че и на една просеща бабичка два лева не са сложили досега в ръката. Иначе в кръчмите знаят как да бият двайсетачки в челата на музикантите.

Спокойно какво сте се разпенили. Тия за първи път са на власт и правят грешки, но поне грешките им са в полза на държавата, а не както грешките на вашите татковци в полза на "братко и батко". Хубавото им е че поне бързо се поправят а вашите татковци бяха едни нагли тупани. Хем лъжеха и крадяха, хем не си признаваха "грешките".

Оценка
-5 +7
 
Преглед на профил

Боян Бързаков

Рейтинг: 1151 Гневно
  • 38
  • 07:05
  • 09 мар, 2010

Жалко, че няма "отношение" ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ГНЕВНО
(предварително НЕ СЕ извинявам за езика)

"На среща между НАП и НОИ уточнихме механизма, по който да се изчисти проблемът."

МногоНЕпочитаема г-жо Митрева,
НЕ Е ДОСТАТЪЧНО да "уточнявате механизми" за "изчистване" на "проблема".

Т.нар. "проблем" си е създаден от държавата с едно идиотско решение. Аз и хората като мен не сме направили нищо, за да създаваме шибания проблем, освен че си плащаме като последните малоумници всички задължения.

Т.нар. "проблем" подлуди за няколко дни толкова много хора, че ако някой шибан чиновник тръгне да се извинява от врата на врата, сигурно ще му трябват поне 2 шибани петилетки.

Т.нар. "проблем" може да доведе до толкова непредвиден и значим резултат за всуички в шибаното управление на шибаната държава, че след някой друг мнесец всички да си търсите нова работа.

Докато вие уточнявате механизми, изчиствате проблеми и съставяте други подобни чиновнически кретении, аз и хората като мен РАБОТИМ, ЗА ДА СИ ПЛАЩАМЕ ШИБАНИТЕ ДАНЪЦИ.

А най-много ме е яд и се нервирам, защото за милионен път шибаната държава ме кара сериозно да съжалявам, че още живея в нея, вместо да тъна в носталгия в някое далечно кьоше на картата. В което обаче ниой не ти извива ръцете и не ти подменя правилата на играта през ден, според това на коя страна се е събудил шибания задник на някой шибан чиновник.

Оценка
+18
 
Анонимен потребител

jojo

Неутрално
  • 39
  • 07:05
  • 09 мар, 2010

Да го убиват,кво от това?И без това дребния и среден бизнес ощетява държавата и работниците си вече 20 години,като укрива данъци,суровини,крайна продукция,не осигорява работниците си на това което взимат,дава им паричките в ''ПЛИКЧЕ'' което никъде не се отчита,засилва сивия сектор и дребните душички забогатяха за бтоени дни и месеци.И на кой на гърба??? На обикновенния работник и на държавата.Стига вече,край,свърши ви вече кранчето.Няма вече кражби и започнаха плюнките срещу системата.Така е драги ми пишман бизнесмени,вие веднъж завинаги ще се научите да си плащате данъците както всички обикновени хора правят това нещо цял живот.Вашите колеги по света си плащат данъците и не се оплакват,ама те не се като вас...Алчни мижитурки които искат за ДВА дена да станат Милионери на гърба на бедния народ.Няма да карате джипове за 100 000 евро,еми ще си плащате данъците като всички нормални бизнесмени и хора по света.Стига сте плюли няма смисъл.Ще плащате като попове и по малко ще мислете за кражби

Оценка
-27 +3
 
Анонимен потребител

jojo

Неутрално
  • 40
  • 07:07
  • 09 мар, 2010

Този ТУМОР наречен ''малкия'' и ''среден'' Бизнес да бъде изкаран на светло и разобличен.Достатъчно се накраде през всичките тези години на преход.Милиони Българи пострадаха от неплатени осигоровки,както пенсионни така и здравни.СТИГА< КРАЙ, няма вече да се краде,ние сме в ЕВРОПА и СПРАВЕДЛИВОСТА ще възтържествува.А ти МРЪСНО изчадие което плюеш ще бачкаш за някой по 12 часа на ден за 15 лв. и ще се чудиш как да изкараш двата края..ХАХАХА нека ви така ви се пада. С ВАШИТЕ КАМЪНИ ПО ВАШАТА ТИКВА. НАРОДНА МЪДРОСТ.
Малкия и Среден бизнес дължи стотици Милиони евро на Българския народ който беше ощетяван през всичките години на преход.Лъжеха със заплати хората,не ги осигоряваха а сега като им търсят сметка се започна пропагандата срещу правителството. Само бой по тъпите кратуни на пишман бизнесмените.Браво Дянков ,народа е с Теб

Оценка
-28 +2
 
Преглед на профил

Боян Бързаков

Рейтинг: 1151 Весело
  • 41
  • 07:17
  • 09 мар, 2010

До коментар [#40] от "jojo":

Първо мислех да ти обяснявам що не си прав, но не си заслужава, защото явно си просто поредният идиот.

Оценка
-2 +12
 
Анонимен потребител

А майките и децата

Неутрално
  • 42
  • 07:26
  • 09 мар, 2010

За техните орязани пари кой да се бори:
"Отговор


Ега ти и наглеците, супер НЕХУМАННО и антисоциално правителство.
като пример още нещо да споделя НАМАЛИХА издръжката за деца изплащана от държавата от 80 лева максимален размер, (определена със закон) на 60 лв.от 01/01/2010. И ако на това не му се казва геноцид..... И на тези пари на децата посегнаха, С тези ли 20 лева взети от децата Дянков ще си запълни бюджетния дефицит, а за някой самотни майки тези пари са от значение, ама има Господ , той ще раздава справедливост!!!!
Докога беззаконие, докога това правителство ще се води по акъла на един банков счетоводител и ще нарушава действащи закони и съдебни решения с подзаконови актове . Докога????
Върнете парите на самотните майки и децата!!!!!!!!!!

Оценка
-1 +14
 
Анонимен потребител

Да ама

Весело
  • 43
  • 07:33
  • 09 мар, 2010

До коментар [#18] от "mto":

Майсторе два пъти режа и все е късо,
Майсторът-Режи още веднъж и си го заври от зад-да ама боли

Оценка
-2 +1
 
Анонимен потребител

asd

Неутрално
  • 44
  • 07:36
  • 09 мар, 2010

Курви

Оценка
-3 +1
 
Преглед на профил

zapaslivko

Рейтинг: 5 Неутрално
  • 45
  • 07:46
  • 09 мар, 2010

Не спирайте с натиска! Гласувайте!
http://bgpetition.com/podpiska_nap/index.html

Оценка
-1 +5
 
Анонимен потребител

за революция

Неутрално
  • 46
  • 07:49
  • 09 мар, 2010

ГЕРБ са едно НЕДОРАЗУМЕНИЕ ! Тази партия трябва да се изрита от властта и никога да не се допуска до нея. НЕКАДЪРНИЦИ! Милиционери-ченгета не могат да управляват държава. ГЕРБ досега с нищо не са облекчили бизнеса! Намалиха вноските за пенсия с 2%, а увеличиха драстично минималните осигурителни прагове. В условията на жестока криза се увеличават данъци. Какво са намалили?
Единственото удовлетворение са оставките на Красимир Стефанов и на Симеон Дянков. Не може да създаваш ОГРОМНО обществено напрежение и после да се правиш, че нищо не е станало. Трябва да се поеме отговорност за НЕКАДЪРИЕТО!!!

Оценка
-2 +13
 
Анонимен потребител

До Weingro

Неутрално
  • 47
  • 08:08
  • 09 мар, 2010

А ти си супер Селски Бек,Ходи се гръмни че си Жалък

Оценка
-2 +2
 
Анонимен потребител

toto

Неутрално
  • 48
  • 08:21
  • 09 мар, 2010

Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
НАЦИОНАЛЕН ОСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ “ОСИГУРИТЕЛНИ ВНОСКИ И КРАТКОСРОЧНО ОСИГУРЯВАНЕ”
София 1303
бул. “Ал. Стамболийски” № 62-64
тел. 926-10-10, факс 926-14-40
Изх. 91-01-67/16.02.10 ДО
РАЙОННО /СТОЛИЧНО/ УПРАВЛЕНИЕ
”СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ”
гр. …………………………………

ОТНОСНО: изменение и допълнение на Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица

С Постановление № 332 на МС от 30 декември 2009 г. са направени изменения и допълнения в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина. Постановлението е публикувано в ДВ бр. 2 от 8 януари 2010 г. Заглавието на наредбата се изменя така: ”Наредба за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица”.
Във връзка с прилагането на измененията и допълненията на наредбата имайте предвид следното:
І. Промени, свързани с декларирането на обстоятелствата по чл. 1 от наредбата
1. На основание новосъздаденото изречение второ в чл. 1, ал. 2 от наредбата “Декларация за прекъсване на дейността не се подава за периодите по чл. 9, ал. 2, т. 5 от Кодекса за социално осигуряване”.
Направеното допълнение е уточняващо с оглед уеднаквяване на практиката по точното установяване на периодите, за които се дължат осигурителни вноски от самоосигуряващите се лица, и тези, които се зачитат за осигурителен стаж. Регламентират се периодите, за които самоосигуряващите се, които са осигурени за общо заболяване и майчинство, не трябва да декларират прекъсване на личната си трудова дейност, въпреки че през това време фактически не работят. Това са периодите, през които те получават парични обезщетения за временна неработоспособност, бременност и раждане и отглеждане на малко дете, както и периодите на временна неработоспособност, бременност и раждане и отглеждане на малко дете, за които нямат право на парично обезщетение, които се зачитат за осигурителен стаж без да се правят осигурителни вноски.
С подаването на декларация за прекъсване на лична трудова дейност през периодите, които се зачитат за осигурителен стаж на основание чл. 9, ал. 2, т. 5 от КСО, лицата губят качеството си на самоосигуряващи се лица, поради което се прекъсва и правото им да получават парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване на това основание. Поради това допълнението на чл. 1, ал. 2 от наредбата по отношение отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване и заверяването на осигурителните книжки следва да се прилага и за времето преди 1 януари 2010 г. Указания за това са дадени с писмо изх. № 91-01-75/28.03.2003 г. на НОИ.
2. В чл. 1, ал. 3 от наредбата е създадено изречение трето със следното съдържание: “При започване и възобновяване на трудовата дейност, ако декларацията за вида на осигуряването не е подадена в 7 - дневния срок, лицето подлежи на осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт.”
С направеното допълнение в разпоредбата самоосигуряващите се, които не са спазили седемдневния срок за подаване на декларация за започване и възобновяване на трудова дейност, подлежат на задължително осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, т.е. след изтичане на срока те не могат да изберат осигуряване и за общо заболяване и майчинство. Промяна на вида на осигуряването лицата могат да направят в срока, определен в чл. 1, ал. 4 от наредбата. Когато декларацията за започване и възобновяване на осигуряването е подадена след определения 7-дневен срок, самоосигуряващите се губят правата си за получаване на парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване дори и в случаите, в които фактически са внасяли вноските си и за фонд “Общо заболяване и майчинство”.
В случай, че в декларация обр. № 1 “Данни за осигуреното лице” е вписан размер на осигурителна вноска за фонд “Общо заболяване и майчинство” и фонд “Пенсии”, се дават задължителни предписания за коригиране размера на вноската. При заверяването на осигурителната книжка в колона 6 от лист 1 и 2 се вписва осигурителна вноска в размера за фонд “Пенсии”.
Предвид гореизложеното при отпускането на парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване следва да се извършва проверка спазен ли е срокът за подаване на декларация за започване или възобновяване на лична трудова дейност от самоосигуряващите се лица. Данни за тази дата ще бъдат добавени в справка № 22А “Данни от регистъра на осигурителите за самоосигуряващия се” от Справочната система на НОИ, за което ще бъдете уведомени допълнително.
Въпреки, че изричният текст в чл. 1, ал. 3 от наредбата не съществува преди 1 януари 2010 г., и преди тази дата правото на самоосигуряващото се лице да заяви осигуряване за общо заболяване и майчинство се погасява с изтичането на 7-дневния срок. Това е така, тъй като този срок е преклузивен и не се допуска лицето да черпи права от неизправното си поведение. Поради това с оглед отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване разпоредбата се прилага и преди тази дата.
Посоченото до тук се отнася за случаите, в които самоосигуряващите се лица възобновяват личната си трудова дейност през година, различна от годината, в която са заявили прекъсването й.
За случаите, в които прекъсването и възобновяването на личната трудова дейност на самоосигуряващите се е в рамките на календарната година, продължава да се прилага изречение второ на чл. 1, ал. 3 от наредбата, съгласно което при прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през съответната календарна година самоосигуряващото се лице не може да променя вида на осигуряването си.
ІІ. Промени, свързани с внасянето на осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване
1. Алинея 1 и 2 на чл. 2 се изменят така:
“(1) Едноличните търговци, земеделските производители и тютюнопроизводителите и лицата, упражняващи свободна професия или занаятчийска дейност на основание регистрация, внасят осигурителните вноски по сметка на съответната компетентна териториална дирекция на НАП поотделно за всеки месец, като в документите за внасянето им се попълва ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП на лицето.
(2) Физическите лица – съдружници в търговски дружества или собственици на ЕООД, и физическите лица – членове на неперсонифицирани дружества, внасят осигурителните вноски по сметката на компетентната териториална дирекция на НАП на самоосигуряващото се лице поотделно за всеки месец, като в документите за внасянето им се попълва ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП на лицето”.
Направеното изменение от 1 януари 2010 г. задължава лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 от КСО да попълват в платежния документ за внасяне на дължимите осигурителни вноски само ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП, без да се попълва ЕИК по регистър БУЛСТАТ или ЕИК на търговеца. Посоченото се прилага и в случаите, в които самоосигуряващите се лица внасят дължимите си осигурителни вноски, отнасящи се за минало време след тази дата.
Във връзка с това при заверяване на осигурителните книжки имайте предвид следното:
за времето преди 1 януари 2010 г. проверката за внесените от самоосигуряващите се лица вноски се извършва в Справка приходи по БУЛСТАТ от справочната система на НОИ;
за времето след 31 декември 2009 г. проверката се извършва в Справка приходи по ЕГН от справочната система на НОИ;
да не се отказва заверяването на осигурителните книжки в случаите, в които дължимите от самоосигуряващите се лица осигурителни вноски са внесени по ЕГН, вместо по БУЛСТАТ или ЕИК на търговеца за периода преди 1 януари 2010 г. В тези случаи лицата не следва да се насочват към ТД на НАП за прехвърляне на вноските от ЕГН по БУЛСТАТ или ЕИК на търговеца.
2. От 1 януари 2010 г. авансовите осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване самоосигуряващите се лица внасят по един и същи код за вид плащане независимо от това дали са родени преди 1 януари 1960 г. или след 31 декември 1959 г.
Кодовете за вид плащане са както следва:
55 04 02 - за лица, избрали да внасят вноски за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт;
55 04 01 - за лица, избрали да внасят вноски за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт.
По тези кодове за вид плащане самоосигуряващите се лица следва да внасят и дължимите си вноски за периодите преди 1 януари 2010 г., когато същите не са внесени в установените в КСО срокове. Посоченото да се има предвид при заверяването на осигурителните им книжки. За периода преди тази дата не следва да се отказва заверяване на осигурителни книжки в случаите, в които самоосигуряващите се не са попълнили точния определен за тях код за вид плащане /за родените преди 01.01.1960 г. и след 31.12.1959 г./. В тези случаи лицата също не следва да се насочват към ТД на НАП за прехвърляне на вноските от един в друг код за вид плащане.
3. Член 3, ал. 1 се изменя така: “Осигурителните вноски върху избрания осигурителен доход съгласно чл. 6, ал. 7 от КСО се внасят до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. За избран осигурителен доход от самоосигуряващото се лице, което е избрало да се осигурява и за общо заболяване и майчинство, се счита доходът, върху който са внесени осигурителни вноски до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Ако вноските са внесени след тази дата, за избран осигурителен доход се счита минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица за съответния период”.
Въз основа на това изменение самоосигуряващите се лица, избрали да внасят авансови вноски за общо заболяване и майчинство върху доход по-висок от минималния осигурителен доход, следва да извършат това задължително до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят вноските. В противен случай те се дължат върху минималния осигурителен доход, определен за периода, който се взема предвид при отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване. Разпоредбата се прилага за доходи, отнасящи се за времето след 1 януари 2010 г.
При заверяване на осигурителните книжки за период след 1 януари 2010 г. на осигурените за общо заболяване и майчинство в колона 3 на лист 1 и 2 от книжката се вписва минималният осигурителен доход в случаите, когато вноските са внесени след регламентирания в наредбата срок.
Както при заверяването на осигурителните книжки, така и при отпускането на паричните обезщетения на тези самоосигуряващи се лица следва да се проверява датата на вноската, вписана в платежния документ, с който тя е направена.
В случай, че в декларация обр. №1 “Данни за осигуреното лице” е деклариран доход в размер по-голям от минималния размер на осигурителния доход, се дават задължителни предписания за коригиране на данните за дохода. При определяне на годишния размер на осигурителния доход за фонд “Пенсии” в осигурителната книжка се заверява окончателният размер на осигурителния доход, определен по данъчната декларация на лицето.
Когато лицето е заявило осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт, като авансов осигурителен доход се заверява доходът, върху който са внесени осигурителните вноски, без да се следи датата на платежния документ. По данни от годишната данъчна декларация се определя окончателният размер на осигурителния доход за фонд “Пенсии” за съответната година.
4. В сила от 1 януари 2010 г. е отменена разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от наредбата, с която беше дадена възможност на регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводителите, които извършват единствено земеделска дейност и са заявили, че ще се осигуряват само за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт, да внасят дължимите осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване до 31 март на годината, следваща календарната година, за която се отнасят. От 1 януари 2010 г. тези лица следва да внасят текущо осигурителни вноски по реда, определен за останалите самоосигуряващи се лица.
ІІІ. Промени в раздел ІІ Обществено осигуряване на лицата, изпратени на работа в чужбина
1. В чл.17а са създадени две нови алинеи, свързани с деклариране на обстоятелствата за започване и прекратяване на осигуряването на съпругите/съпрузите на дългосрочно командированите служители в дипломатическа служба и избора им на обхват на осигуряването.
На основание чл. 17а, ал. 2 съпругите/съпрузите на дългосрочно командированите служители в дипломатическа служба, които са пожелали да се осигуряват за своя сметка по време на задграничния им мандат, декларират пред изпращащото ведомство започването и прекратяването на осигуряването и избрания вид на осигуряване. Декларацията е в свободен текст. Осигуряването възниква от датата, която е посочена в декларацията, но не по-рано от 1-во число на месеца, през който е подадена. Чрез изпращащото ведомство в ТП на НОИ се подава искане за издаване на осигурителна книжка ОК- 1, в което задължително се попълва избраният вид на осигуряване.
Съгласно алинея 3 на чл.17а видът на осигуряването може да се променя с нова декларация пред изпращащото ведомство, подадена в сроковете по чл. 1, ал. 4 от наредбата – до края на януари на съответната календарна година. В тези случаи чрез изпращащото ведомство се подава до края на януари на съответната календарна година нова декларация ОК-1, в която се попълва датата на промяна на вида на осигуряването и заявеният нов вид на осигуряване. Заявеният вид на осигуряване се прилага до нова промяна на вида на осигуряването по реда на ал. 3 от чл. 17а или до подаване на декларация за прекратяване на осигуряването.
Тъй като съпругите/съпрузите на дългосрочно командированите служители в дипломатическа служба могат да избират осигуряване и за общо заболяване и майчинство, разпоредбата на член 3, ал. 1 от наредбата следва да се прилага и за тях.
2. С направеното допълнение в чл. 18 от наредбата се пояснява, че авансово могат да внасят осигурителни вноски само осигурените за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт по реда на чл. 13, ал.4, чл. 16, чл. 17 и чл. 17а.
ІІІ. Осигуряване на морските лица
От 1 януари на основание чл. 4а от КСО морските лица задължително се осигуряват изцяло за своя сметка за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост, смърт, трудова злополука и професионална болест.
Съгласно § 1, ал. 1, т. 5а от допълнителната разпоредба на КСО “морско лице" е физическо лице, което заема длъжност по трудово правоотношение като член на екипажа на морски кораб, вписан в регистъра на корабите на държава - членка на Европейския съюз, независимо дали се намира на брега или на борда на кораба, притежава свидетелство за правоспособност и свидетелство за допълнителна и/или специална подготовка, придобито по реда на наредбата по чл. 87, ал. 1 от Кодекса на търговското корабоплаване.
Осигуряването на морските лица възниква от деня, в който започват да упражняват трудова дейност по 4а, ал. 1 от КСО и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й /чл. 10 от КСО/.
По свое желание морските лица могат да се осигуряват изцяло за своя сметка и за безработица. Осигуряването се извършва върху избран от лицата осигурителен доход между минималния и максималния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година.
Осигурителните вноски на морските лица се удържат от работодателя от изплатените им брутни трудови възнаграждения за съответния месец и се внасят от него. Вноски от авансовите плащания не се удържат освен в случаите, когато за съответния месец е изплатен само аванс. Когато възнагражденията са начислени, но не са изплатени, или не са начислени, осигурителните вноски се внасят от работодателя до края на месеца, следващ месеца, през който е положен трудът. Морските лица не определят окончателен размер на осигурителния си доход в това си качество /чл. 4а, ал. 4 от КСО/. За тях окончателният размер на осигурителния доход е равен на дохода, върху който са внесени осигурителните им вноски през съответната календарна година.
В случаите, в които морските лица извършват и други дейности, за които подлежат на осигуряване по чл. 4 от КСО, осигуряването се извършва поотделно на всяко основание, но върху не повече от максималния месечен осигурителен доход, по следния ред /чл. 4а, ал. 6 от КСО/:
доходи от дейности на лицата по чл. 4, ал. 1 и 2;
осигурителния доход като морски лица;
осигурителен доход като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски или в неперсонифицирани дружества, упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност, регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители;
доходи за работа без трудово правоотношение.
Във връзка с осигуряването на “морските лица” по чл. 4а от КСО е създаден нов раздел ІІІ в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица.
Съгласно чл. 20, ал. 3 от наредбата видът на осигуряването и избраният месечен осигурителен доход се декларират от морските лица пред работодателя в 7 – дневен срок от датата, на която е започнало изпълнението на задълженията по трудовия договор и е удостоверено писмено съгласно чл. 63, ал. 4 от КТ. Видът на осигуряването и избраният месечен осигурителен доход могат да се променят за всяка календарна година, ако морското лице е подало декларация пред своя работодател до края на януари на съответната календарна година.
Съгласно § 4 от Преходните и заключителни разпоредби на наредбата видът на осигуряването и избраният месечен осигурителен доход от морските лица за 2010 г. се декларират пред работодателя до 31 март 2010 г., а дължимите осигурителни вноски за януари и февруари 2010 г. се внасят без лихви до 31 май 2010 г.
За осигурителен стаж на морските лица се зачита времето, за което са внесени дължимите от тях осигурителни вноски ( чл. 9, ал.1, т. 4 от КСО). Осигурителният стаж и доход на тези лица се установява с данните от регистъра на осигурените лица по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО. Когато в регистъра на осигурените лица по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО няма данни за осигуряването на морските лица, осигурителният стаж и доход се установяват с удостоверения обр. УП-2 и УП-3.
Съгласно допълнението на т. 3 от § 1, ал. 1 от допълнителната разпоредба на КСО, морските лица се смятат за осигурени за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски. Преценката за отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване на морските лица също се извършва в зависимост от това дали са внесени дължимите осигурителни вноски. Осигурителните вноски за тях се внасят по определените кодове за вид плащане за работниците и служителите за съответната категория труд. Данните за осигуряването им се подават с попълнен код 92 в т. 12”Вид осигурен” на декларация обр. №1 “Данни за осигуреното лице”.

Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
НАЦИОНАЛЕН ОСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ “ОСИГУРИТЕЛНИ ВНОСКИ И КРАТКОСРОЧНО ОСИГУРЯВАНЕ”
София 1303
бул. “Ал. Стамболийски” № 62-64
тел. 926-10-10, факс 926-14-40
Изх. 91-01-67/16.02.10 ДО
РАЙОННО /СТОЛИЧНО/ УПРАВЛЕНИЕ
”СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ”
гр. …………………………………

ОТНОСНО: изменение и допълнение на Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица

С Постановление № 332 на МС от 30 декември 2009 г. са направени изменения и допълнения в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина. Постановлението е публикувано в ДВ бр. 2 от 8 януари 2010 г. Заглавието на наредбата се изменя така: ”Наредба за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица”.
Във връзка с прилагането на измененията и допълненията на наредбата имайте предвид следното:
І. Промени, свързани с декларирането на обстоятелствата по чл. 1 от наредбата
1. На основание новосъздаденото изречение второ в чл. 1, ал. 2 от наредбата “Декларация за прекъсване на дейността не се подава за периодите по чл. 9, ал. 2, т. 5 от Кодекса за социално осигуряване”.
Направеното допълнение е уточняващо с оглед уеднаквяване на практиката по точното установяване на периодите, за които се дължат осигурителни вноски от самоосигуряващите се лица, и тези, които се зачитат за осигурителен стаж. Регламентират се периодите, за които самоосигуряващите се, които са осигурени за общо заболяване и майчинство, не трябва да декларират прекъсване на личната си трудова дейност, въпреки че през това време фактически не работят. Това са периодите, през които те получават парични обезщетения за временна неработоспособност, бременност и раждане и отглеждане на малко дете, както и периодите на временна неработоспособност, бременност и раждане и отглеждане на малко дете, за които нямат право на парично обезщетение, които се зачитат за осигурителен стаж без да се правят осигурителни вноски.
С подаването на декларация за прекъсване на лична трудова дейност през периодите, които се зачитат за осигурителен стаж на основание чл. 9, ал. 2, т. 5 от КСО, лицата губят качеството си на самоосигуряващи се лица, поради което се прекъсва и правото им да получават парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване на това основание. Поради това допълнението на чл. 1, ал. 2 от наредбата по отношение отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване и заверяването на осигурителните книжки следва да се прилага и за времето преди 1 януари 2010 г. Указания за това са дадени с писмо изх. № 91-01-75/28.03.2003 г. на НОИ.
2. В чл. 1, ал. 3 от наредбата е създадено изречение трето със следното съдържание: “При започване и възобновяване на трудовата дейност, ако декларацията за вида на осигуряването не е подадена в 7 - дневния срок, лицето подлежи на осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт.”
С направеното допълнение в разпоредбата самоосигуряващите се, които не са спазили седемдневния срок за подаване на декларация за започване и възобновяване на трудова дейност, подлежат на задължително осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, т.е. след изтичане на срока те не могат да изберат осигуряване и за общо заболяване и майчинство. Промяна на вида на осигуряването лицата могат да направят в срока, определен в чл. 1, ал. 4 от наредбата. Когато декларацията за започване и възобновяване на осигуряването е подадена след определения 7-дневен срок, самоосигуряващите се губят правата си за получаване на парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване дори и в случаите, в които фактически са внасяли вноските си и за фонд “Общо заболяване и майчинство”.
В случай, че в декларация обр. № 1 “Данни за осигуреното лице” е вписан размер на осигурителна вноска за фонд “Общо заболяване и майчинство” и фонд “Пенсии”, се дават задължителни предписания за коригиране размера на вноската. При заверяването на осигурителната книжка в колона 6 от лист 1 и 2 се вписва осигурителна вноска в размера за фонд “Пенсии”.
Предвид гореизложеното при отпускането на парични обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване следва да се извършва проверка спазен ли е срокът за подаване на декларация за започване или възобновяване на лична трудова дейност от самоосигуряващите се лица. Данни за тази дата ще бъдат добавени в справка № 22А “Данни от регистъра на осигурителите за самоосигуряващия се” от Справочната система на НОИ, за което ще бъдете уведомени допълнително.
Въпреки, че изричният текст в чл. 1, ал. 3 от наредбата не съществува преди 1 януари 2010 г., и преди тази дата правото на самоосигуряващото се лице да заяви осигуряване за общо заболяване и майчинство се погасява с изтичането на 7-дневния срок. Това е така, тъй като този срок е преклузивен и не се допуска лицето да черпи права от неизправното си поведение. Поради това с оглед отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване разпоредбата се прилага и преди тази дата.
Посоченото до тук се отнася за случаите, в които самоосигуряващите се лица възобновяват личната си трудова дейност през година, различна от годината, в която са заявили прекъсването й.
За случаите, в които прекъсването и възобновяването на личната трудова дейност на самоосигуряващите се е в рамките на календарната година, продължава да се прилага изречение второ на чл. 1, ал. 3 от наредбата, съгласно което при прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през съответната календарна година самоосигуряващото се лице не може да променя вида на осигуряването си.
ІІ. Промени, свързани с внасянето на осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване
1. Алинея 1 и 2 на чл. 2 се изменят така:
“(1) Едноличните търговци, земеделските производители и тютюнопроизводителите и лицата, упражняващи свободна професия или занаятчийска дейност на основание регистрация, внасят осигурителните вноски по сметка на съответната компетентна териториална дирекция на НАП поотделно за всеки месец, като в документите за внасянето им се попълва ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП на лицето.
(2) Физическите лица – съдружници в търговски дружества или собственици на ЕООД, и физическите лица – членове на неперсонифицирани дружества, внасят осигурителните вноски по сметката на компетентната териториална дирекция на НАП на самоосигуряващото се лице поотделно за всеки месец, като в документите за внасянето им се попълва ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП на лицето”.
Направеното изменение от 1 януари 2010 г. задължава лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 от КСО да попълват в платежния документ за внасяне на дължимите осигурителни вноски само ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП, без да се попълва ЕИК по регистър БУЛСТАТ или ЕИК на търговеца. Посоченото се прилага и в случаите, в които самоосигуряващите се лица внасят дължимите си осигурителни вноски, отнасящи се за минало време след тази дата.
Във връзка с това при заверяване на осигурителните книжки имайте предвид следното:
за времето преди 1 януари 2010 г. проверката за внесените от самоосигуряващите се лица вноски се извършва в Справка приходи по БУЛСТАТ от справочната система на НОИ;
за времето след 31 декември 2009 г. проверката се извършва в Справка приходи по ЕГН от справочната система на НОИ;
да не се отказва заверяването на осигурителните книжки в случаите, в които дължимите от самоосигуряващите се лица осигурителни вноски са внесени по ЕГН, вместо по БУЛСТАТ или ЕИК на търговеца за периода преди 1 януари 2010 г. В тези случаи лицата не следва да се насочват към ТД на НАП за прехвърляне на вноските от ЕГН по БУЛСТАТ или ЕИК на търговеца.
2. От 1 януари 2010 г. авансовите осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване самоосигуряващите се лица внасят по един и същи код за вид плащане независимо от това дали са родени преди 1 януари 1960 г. или след 31 декември 1959 г.
Кодовете за вид плащане са както следва:
55 04 02 - за лица, избрали да внасят вноски за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт;
55 04 01 - за лица, избрали да внасят вноски за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт.
По тези кодове за вид плащане самоосигуряващите се лица следва да внасят и дължимите си вноски за периодите преди 1 януари 2010 г., когато същите не са внесени в установените в КСО срокове. Посоченото да се има предвид при заверяването на осигурителните им книжки. За периода преди тази дата не следва да се отказва заверяване на осигурителни книжки в случаите, в които самоосигуряващите се не са попълнили точния определен за тях код за вид плащане /за родените преди 01.01.1960 г. и след 31.12.1959 г./. В тези случаи лицата също не следва да се насочват към ТД на НАП за прехвърляне на вноските от един в друг код за вид плащане.
3. Член 3, ал. 1 се изменя така: “Осигурителните вноски върху избрания осигурителен доход съгласно чл. 6, ал. 7 от КСО се внасят до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. За избран осигурителен доход от самоосигуряващото се лице, което е избрало да се осигурява и за общо заболяване и майчинство, се счита доходът, върху който са внесени осигурителни вноски до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Ако вноските са внесени след тази дата, за избран осигурителен доход се счита минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица за съответния период”.
Въз основа на това изменение самоосигуряващите се лица, избрали да внасят авансови вноски за общо заболяване и майчинство върху доход по-висок от минималния осигурителен доход, следва да извършат това задължително до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят вноските. В противен случай те се дължат върху минималния осигурителен доход, определен за периода, който се взема предвид при отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване. Разпоредбата се прилага за доходи, отнасящи се за времето след 1 януари 2010 г.
При заверяване на осигурителните книжки за период след 1 януари 2010 г. на осигурените за общо заболяване и майчинство в колона 3 на лист 1 и 2 от книжката се вписва минималният осигурителен доход в случаите, когато вноските са внесени след регламентирания в наредбата срок.
Както при заверяването на осигурителните книжки, така и при отпускането на паричните обезщетения на тези самоосигуряващи се лица следва да се проверява датата на вноската, вписана в платежния документ, с който тя е направена.
В случай, че в декларация обр. №1 “Данни за осигуреното лице” е деклариран доход в размер по-голям от минималния размер на осигурителния доход, се дават задължителни предписания за коригиране на данните за дохода. При определяне на годишния размер на осигурителния доход за фонд “Пенсии” в осигурителната книжка се заверява окончателният размер на осигурителния доход, определен по данъчната декларация на лицето.
Когато лицето е заявило осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт, като авансов осигурителен доход се заверява доходът, върху който са внесени осигурителните вноски, без да се следи датата на платежния документ. По данни от годишната данъчна декларация се определя окончателният размер на осигурителния доход за фонд “Пенсии” за съответната година.
4. В сила от 1 януари 2010 г. е отменена разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от наредбата, с която беше дадена възможност на регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводителите, които извършват единствено земеделска дейност и са заявили, че ще се осигуряват само за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт, да внасят дължимите осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване до 31 март на годината, следваща календарната година, за която се отнасят. От 1 януари 2010 г. тези лица следва да внасят текущо осигурителни вноски по реда, определен за останалите самоосигуряващи се лица.
ІІІ. Промени в раздел ІІ Обществено осигуряване на лицата, изпратени на работа в чужбина
1. В чл.17а са създадени две нови алинеи, свързани с деклариране на обстоятелствата за започване и прекратяване на осигуряването на съпругите/съпрузите на дългосрочно командированите служители в дипломатическа служба и избора им на обхват на осигуряването.
На основание чл. 17а, ал. 2 съпругите/съпрузите на дългосрочно командированите служители в дипломатическа служба, които са пожелали да се осигуряват за своя сметка по време на задграничния им мандат, декларират пред изпращащото ведомство започването и прекратяването на осигуряването и избрания вид на осигуряване. Декларацията е в свободен текст. Осигуряването възниква от датата, която е посочена в декларацията, но не по-рано от 1-во число на месеца, през който е подадена. Чрез изпращащото ведомство в ТП на НОИ се подава искане за издаване на осигурителна книжка ОК- 1, в което задължително се попълва избраният вид на осигуряване.
Съгласно алинея 3 на чл.17а видът на осигуряването може да се променя с нова декларация пред изпращащото ведомство, подадена в сроковете по чл. 1, ал. 4 от наредбата – до края на януари на съответната календарна година. В тези случаи чрез изпращащото ведомство се подава до края на януари на съответната календарна година нова декларация ОК-1, в която се попълва датата на промяна на вида на осигуряването и заявеният нов вид на осигуряване. Заявеният вид на осигуряване се прилага до нова промяна на вида на осигуряването по реда на ал. 3 от чл. 17а или до подаване на декларация за прекратяване на осигуряването.
Тъй като съпругите/съпрузите на дългосрочно командированите служители в дипломатическа служба могат да избират осигуряване и за общо заболяване и майчинство, разпоредбата на член 3, ал. 1 от наредбата следва да се прилага и за тях.
2. С направеното допълнение в чл. 18 от наредбата се пояснява, че авансово могат да внасят осигурителни вноски само осигурените за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт по реда на чл. 13, ал.4, чл. 16, чл. 17 и чл. 17а.
ІІІ. Осигуряване на морските лица
От 1 януари на основание чл. 4а от КСО морските лица задължително се осигуряват изцяло за своя сметка за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост, смърт, трудова злополука и професионална болест.
Съгласно § 1, ал. 1, т. 5а от допълнителната разпоредба на КСО “морско лице" е физическо лице, което заема длъжност по трудово правоотношение като член на екипажа на морски кораб, вписан в регистъра на корабите на държава - членка на Европейския съюз, независимо дали се намира на брега или на борда на кораба, притежава свидетелство за правоспособност и свидетелство за допълнителна и/или специална подготовка, придобито по реда на наредбата по чл. 87, ал. 1 от Кодекса на търговското корабоплаване.
Осигуряването на морските лица възниква от деня, в който започват да упражняват трудова дейност по 4а, ал. 1 от КСО и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й /чл. 10 от КСО/.
По свое желание морските лица могат да се осигуряват изцяло за своя сметка и за безработица. Осигуряването се извършва върху избран от лицата осигурителен доход между минималния и максималния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година.
Осигурителните вноски на морските лица се удържат от работодателя от изплатените им брутни трудови възнаграждения за съответния месец и се внасят от него. Вноски от авансовите плащания не се удържат освен в случаите, когато за съответния месец е изплатен само аванс. Когато възнагражденията са начислени, но не са изплатени, или не са начислени, осигурителните вноски се внасят от работодателя до края на месеца, следващ месеца, през който е положен трудът. Морските лица не определят окончателен размер на осигурителния си доход в това си качество /чл. 4а, ал. 4 от КСО/. За тях окончателният размер на осигурителния доход е равен на дохода, върху който са внесени осигурителните им вноски през съответната календарна година.
В случаите, в които морските лица извършват и други дейности, за които подлежат на осигуряване по чл. 4 от КСО, осигуряването се извършва поотделно на всяко основание, но върху не повече от максималния месечен осигурителен доход, по следния ред /чл. 4а, ал. 6 от КСО/:
доходи от дейности на лицата по чл. 4, ал. 1 и 2;
осигурителния доход като морски лица;
осигурителен доход като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски или в неперсонифицирани дружества, упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност, регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители;
доходи за работа без трудово правоотношение.
Във връзка с осигуряването на “морските лица” по чл. 4а от КСО е създаден нов раздел ІІІ в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица.
Съгласно чл. 20, ал. 3 от наредбата видът на осигуряването и избраният месечен осигурителен доход се декларират от морските лица пред работодателя в 7 – дневен срок от датата, на която е започнало изпълнението на задълженията по трудовия договор и е удостоверено писмено съгласно чл. 63, ал. 4 от КТ. Видът на осигуряването и избраният месечен осигурителен доход могат да се променят за всяка календарна година, ако морското лице е подало декларация пред своя работодател до края на януари на съответната календарна година.
Съгласно § 4 от Преходните и заключителни разпоредби на наредбата видът на осигуряването и избраният месечен осигурителен доход от морските лица за 2010 г. се декларират пред работодателя до 31 март 2010 г., а дължимите осигурителни вноски за януари и февруари 2010 г. се внасят без лихви до 31 май 2010 г.
За осигурителен стаж на морските лица се зачита времето, за което са внесени дължимите от тях осигурителни вноски ( чл. 9, ал.1, т. 4 от КСО). Осигурителният стаж и доход на тези лица се установява с данните от регистъра на осигурените лица по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО. Когато в регистъра на осигурените лица по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО няма данни за осигуряването на морските лица, осигурителният стаж и доход се установяват с удостоверения обр. УП-2 и УП-3.
Съгласно допълнението на т. 3 от § 1, ал. 1 от допълнителната разпоредба на КСО, морските лица се смятат за осигурени за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски. Преценката за отпускането на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване на морските лица също се извършва в зависимост от това дали са внесени дължимите осигурителни вноски. Осигурителните вноски за тях се внасят по определените кодове за вид плащане за работниците и служителите за съответната категория труд. Данните за осигуряването им се подават с попълнен код 92 в т. 12”Вид осигурен” на декларация обр. №1 “Данни за осигуреното лице”.















Оценка
+4
 
Анонимен потребител

куршум

Неутрално
  • 49
  • 08:37
  • 09 мар, 2010

До коментар [#10] от "nqma zna4ka koi":

Кога точно станаха боклуци? Не бяха ли боклуци и когато изливаха помия върху България и законните й институции? А когато манипулираха и купуваха избори пак ли не бяха буклуци? А когато заливаха медиите с милиционерски циркаджилък? А когато уреждаха любовниците си с държавни длъжности и държавни поръчки? А когато използват държавните силови структури за да уреждат мутренските си разправии?

Оценка
-1 +7
 
Анонимен потребител

Истината

Гневно
  • 50
  • 08:52
  • 09 мар, 2010

За пореден път управляващите показаха своето безхаберие, некомпетентност и безпомощност. Тия, дето раждат "основополагащите" /по Кр.Стефанов/ принципи явно не са били на лекциите по икономика на труда, където се учи, че някакво задължение произлиза само когато има от къде да се вземе то. Да не говорим, че "основополагащите" принципи, записани в Закона са Счетоводството гласаят, че е съществена взаимната съпоставимостта " разход - еквивалентен приход " . От къде да дойдат парите на осигуровки, след като няма доход? Ами, дори да направим подобна глупост, същата тая НАП ще ни глоби за липса на произход на средства - от къде са парите за осигуровки, червена каса и пр. И също така в същия закон е записано : "вярно и честно представяне на информацията" - кое му е вярното на това НАП да ни вменява задължение за доход, след като такъв липсва? Документална обоснованост - пак ще сме глобени, понеже как да създадем документ с невярно съдържание за труд, който липсва ? И същата тая НАП безцеремонно ще ни глоби и за трите - липса на средства, невярна информация, неверни документи. Пар.22 , умишлено забъркан от НАП, от където и да го погледнеш. Да ви иМах "експертите" ! Има си елементарни теории за труд, себестойност, ценообразуване - неща, за които другаря Стефанов ама хич и нехае. Между другото, същото е положението и с 1 ден болничен "за сметка на работодателя", ама за това - друг път.

Оценка
-2 +12
 
Анонимен потребител

скамейкин

Неутрално
  • 51
  • 08:54
  • 09 мар, 2010

Добре де ,поне едно решение ще вземе ли някога това "правителство" което няма да се налага да се променя тотално.Егати скамейката.

Оценка
-2 +9
 
Преглед на профил

mi6osp

Рейтинг: 1599 Гневно
  • 52
  • 08:56
  • 09 мар, 2010

"По-рано през деня приходната агенция беше посъветвана да се коригира от шефката на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова (ГЕРБ). Източници от финансовото министерство също казаха пред "Дневник", че указанието на данъчните ще се промени."
СЪЩИТЕ ТЕЗИ СЪВЕТНИЦИ- МЕНДА И ФИНАНСОВОТО МИНИСТЕРСТВО- ДЯНКОВ , СА НАРЕДИЛИ ДА СЕ РАЗРАБОТЯТ ВЪПРОСНИТЕ УКАЗАНИЯ НА НАП!
Това си е поредната прокризисна мярка на Дянков, която обаче не мина. Не намериха предлог , за да я прекарат.

Когато някой е глупав,то е за дълго!

Оценка
-3 +5
 
Анонимен потребител

:)

Неутрално
  • 53
  • 09:00
  • 09 мар, 2010

Сега ще видим дали в България има демокрация. Ако направят промените така че да не се плащат двойно осигуровки и да не се плащат осигуровки при положение че възнаграждението е 0лв. значи сме демократична страна. Ако нищо особено не се промени значи сме го закъсали здраво.

Оценка
+14
 
Анонимен потребител

търтей

Неутрално
  • 54
  • 09:03
  • 09 мар, 2010

До коментар [#39] от "jojo":И като го убиеш бизнеса,като оставиш само бюрокрация,пенсионери деца и цигани които не внасят нищо в хазната защото са повече от пет милиона.На фотосинтеза ли ще го караш бе.

Оценка
-2 +10
 
Анонимен потребител

kjkjk

Неутрално
  • 55
  • 09:22
  • 09 мар, 2010

Мисля че живеем в ужасна държава. Мисля, че отново се върнахме към времето, в което ни управляваха мутрите. Най - големия проблем обаче е, че те сега са в лицето на държавата. Тя ни рекетира, погазва конституционните ни права. Не искам нито аз нито децата ми да живеят тук. Страсбург бил претрупан с дела срещу България - можете ли да си представите как се погазва правото в "нашта" страна.

Оценка
-2 +7
 
Преглед на профил

chedomir

Рейтинг: 280 Неутрално
  • 56
  • 09:30
  • 09 мар, 2010

Така става,когато се робува на чувства и страсти и липсва здравия разум.Даже и сега,когато е очевадно блатотото,в което за пореден път се накиснахме,се намират хора,които реагират първосигнално и с ентусиазъм и дива омраза искат да се унищожи "тумора"малък и среден бизнес.Не знам това обикновена простотия ли е или плод на прословутия ни национален манталитет-да мразим и дърпаме обратно в катрана тези,които са успели да излазят малко по-нагоре от нас.Вярно е,че и капиталистите ни не са цвете за мирисане ,но тъй или иначе икономиката се крепи на малкия и среден бизнес и когато не сме доволни от него трябва да го притискаме и да си търсим правата по начина,по който го правят трудовите хора по цял свят.Ей ви примера с Гърция.А не да искаме неговото унищожение,защото то значи да искаме да отсечем клона,на който седим.Т а нали това са нашите работни места,доходите ни.
П-голямата беда,обаче е,че гласуваме и си избираме управниците по същия глупав начин-емоционално и без капка разум.В турваме се като стадо към поредния месия,без да мислим и без да търсим логически действия зад думите и обещанията.И ето ви го резултатът.Сега мрънкаме,ама както е казал народът-като се обърне колата-пътища много.Работата е да се научим да откриваме правилният преди катастрофата.Дотогаз ще е тъй и ще ни се налага да започваме безброй пъти отначало.Докато накрая ни писне и вземем,че поумнеем.
Затуй не Дянков и Борисов,а ние,всичките,сме си виновни за сегашното дередже.Дано пък тоз път да се поучим от грешките си.Макар че ,глупостта,казват,била безкрайна.Като Вселената.

Оценка
-1 +8
 
Анонимен потребител

ССС

Гневно
  • 57
  • 09:37
  • 09 мар, 2010

Трябва да не се допуска да нарасне бюдж. дефицит, прави са. Защо не обложат, акар и с малки %, всички, на които държавата плаща осигуровките - най-вече държавните служители, съдебната система. Да не са с пълни проценти, само част от нашите. ООО, какъв вой ще настане на третата секунда, още преди да е написно, само да го има като намерение!! Подозирам, че тези вноски в НОИ и здравната каса са само виртуални- но и да са реални, ние с малкия бизнес им ги плащаме на заплатите от 2 бона нагоре

Оценка
+8
 
Анонимен потребител

анонимен

Неутрално
  • 58
  • 09:49
  • 09 мар, 2010

Незнам какво ще променят, но явно е че не мислят за малкия бизнес. Само информативно вчера 08,03,2010г. в НАП Подуяне до обяд са спряли дейност над 200 малки фирми с дата 01,03,2010г.
Ако мислят че сега ще се напълни хазната - излъгалиса се.

Оценка
+11
 
Анонимен потребител

никога

Гневно
  • 59
  • 10:17
  • 09 мар, 2010

Повече никога, ама никога няма да гласувам за тия идиоти герб

Оценка
-3 +6
 
Анонимен потребител

хахо

Гневно
  • 60
  • 10:58
  • 09 мар, 2010

държавата да обложи всички държавни служители от администрацията полицията армията с осигуровките които плащат всички българи а не да товари само обикновените хора да не говорим за трайно безработните които трябва да плащат по 18 лева а в близко бъдеще ще станат20 това са мното пари за безработните освен това сега се иска и за възстановяване на здравния статус не както беше 15 месеца назад а цели 36 месеца утре може да поискате 10 години назад господа управляващи хиляди пъти се псувам че гласувах за вас няма ли откъде да съберете пари а тормозите най бедните слоеве от населението къде ви са широко рекламирани приходи от ддс митници разкриване на контробондо конфискации на имущество приватизация връщане на заграбеното от осъэдени лица и много още но бедните няма кой да ги защитава и отгоре на това има и солени глоби ако не платиш по добре в затвора там поне хранят и си на топло дотам я докарахте другари от герб С Р А М О Т А !!!!!!!!!!!!!!!!!

Оценка
-1 +9
 
Анонимен потребител

Vanesa

Неутрално
  • 61
  • 11:57
  • 09 мар, 2010


Интересно ми е какви ли действия щяха да предприемат Сергей и СИЕ в тази криза??? За мен правителството на Бойко е по-добрият вариант.

Оценка
-5 +4
 
Анонимен потребител

Хесапов

Неутрално
  • 62
  • 13:06
  • 09 мар, 2010

Гласувах за пожарникара, но вече съм много разколебан от липсата на каква да е визия за управление и ужасната некомпетентност в държавните институции, която вместо да се наказва се поощрява. Най-вече съм бесен, че заради егото на финансовия министър /дошъл тук за да си прави СV за пред СБ/, се вършат толкова много простотии, неразумни и несправедливи неща!

Оценка
-3 +4
 
Анонимен потребител

eao

Гневно
  • 63
  • 13:25
  • 09 мар, 2010

Боклуци !

Оценка
-1 +4
 
Анонимен потребител

alex :))))))

Весело
  • 64
  • 13:30
  • 09 мар, 2010

Когато оставиш едно червено куче, начело на НАП-защо се учудваш от саботажа му...))
Махай те го, негодника, червен .))

Оценка
-1 +4
 
Анонимен потребител

JOJO

Неутрално
  • 65
  • 13:33
  • 09 мар, 2010

МАЛЕЕЕЕ ТУКА Е ПЪЛНО САМО С КОМУНИСТИ И МУТРИ (РАБОТОДАТЕЛИ) АБЕ КВИ БИЗНЕСМЕНИ СТЕ ВИЕ БЕ ДА ВИ ПИКАМ В УСТИТЕ МРЪСНИ??? оЩЕТИХТЕ ДЪРЖАВАТА,НЕ СЕ ЛИ НАКРАДОХТЕ ВЕЧЕ БЕ ВАЩА МАМКА МРЪСНА И КОПЕЛЕТАТА.ДОЛНИ ИЗМЕКЯРИ КОИТО СА ГОТОВИ ЗА 10 СТОТИНКИ И МАЙКИТЕ СИ ДА ПРОДАДАТ.НА МЕН ТОЯ МАЛЪК И СРЕДЕН БИЗНЕС МИ ДЪЛЖИ 10 000ЛВ .......КЪДЕ СА МИ ПАРИТЕ БОКЛУЦИ.В ОБСЛУЖВАНЕ НА НОВИЯ МЕРЦЕДЕС ЛИ ГИ ВНЕСОХТЕ НЕУДАЧНИЦИ ПРОКАЖЕНИ.ПО ХУБАВО Е ДА ВИ СКАПЯТ ОТ ДАНЪЦИ ТА БЕЛКИМ ТАЯ ДЪРЖАВА ПОНЕ ВЕДНЪЖ ДА ВЗЕМЕ ДЪЛЖИМОТО СИ В ТОЯ ЖИВОТ.ЗАЩО НЕ ОСИГОРЯВАТЕ РАБОТНИЦИТЕ СИ НА ТОВА КОЕТО ВЗИМАТ БЕ КОПЕЛЕТА МРЪСНИ......ВАЩА МАМКА И БОКЛУЦИТЕ.ЗАЩО УКРИВАТЕ НОН СТОП ДАНЪЦИ ОТ ДЪРЖАВАТА? ЗАЩО УСИЛВАТЕ СИВИЯ СЕКТОР? ЗАЩО УКРИВАТЕ КРАЙНА ПРОДУКЦИЯ? МРЪСНИ ТВАРИ,РАК ДА ВИ ИЗЯДЕ.ТОВА КОЕТО СТЕ ГО ВЗЕМАЛИ ОТ МЕН С НЕГО СВЕЩИ ДА СИ КУПИТЕ.ДЕЦА ДА НЕ ДОЧАКАТЕ КРАДЦИ МРЪСНИ НАРЕЧЕНИ РАБОТОДАТЕЛИ.НЕ ВИ ИСКАМЕ В НАШАТА СТРАНА ТУМОРИ МРЪСНИ.ВАШИТЕ КОЛЕГИ ОТ ДРУГИТЕ СТРАНИ ПЛАЩАТ АБСОЛЮТНО СЪЩИТЕ ДАНЪЦИ КАТО ВАС ЕДНО КЪМ ЕДНО, ПЕЧЕЛЯТ АБСОЛЮТНО ТОЛКОВА КОЛКОТО И ВИЕ,ТАМ СЪЩО ВСИЧКО ПРОИЗВЕДЕНО,НЕЗАВИСИМО ОТ КЪВ БРАНШ Е ( ТЕКСТИЛ,ХРАНИ,ПРОМИШЛЕНОСТ) НО ЗА РАЗЛИКА ОТ ВАС ТЕ НЕ УКРИВАТ ДАНЪЦИ,НЕ СИ ОЩЕТЯВАТ СТРАНАТА И НАЙ ВЕЧЕ РАБОТНИЦИТЕ СИ,ПЛАТАЩ ИМ 20-30 ПЪТИ ПО ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ,ТОЕСТ 2000 % ИЛИ 3000 % В ПОВЕЧЕ.А ВИЕ ГАДОВЕ МРЪСНИ САМО ГЛЕДАТЕ КАК ДА ЛЪЖИТЕ БЕДНИЯ НАРОД И ДА СТАНЕТЕ МИЛЯРДЕРИ ЗА 5 ДЕНА

Оценка
-10 +1
 
Анонимен потребител

?

Неутрално
  • 66
  • 13:51
  • 09 мар, 2010

А кога ще се извинят подобаващо заради това непрофесионално указание? Прави се с оставка - доброволна от виновника, Красимир Стефанов ли, Манда Стоянова ли е, няма значение или наложена оставка от техния шеф. Кой ще поеме отговорност за този гаф? Конкретно име?

Кога държавните чиновници ще започнат да си плащат осигуровките? А военните?

Оценка
+10
 
Анонимен потребител

ДО 65 И 66

Неутрално
  • 67
  • 14:24
  • 09 мар, 2010

ЖОЖО, ПИШИ СИ ИМЕТО НА БЪЛГАРСКИ ТЪПАКО! ТОВА КОЕТО ИСКАШ СТАВАШЕ ПРИ ДЪРЖАМВНАТА,Т.Е.СОЦ.ИКОНОМИКА ПО ТАТОВОТО ВРЕМЕ,ЯСНО ЛИ ТИ Е - НЕ ЧЕ Е ЛОШО!

? прав си напълно те подкрепям - тоя бойко от къде ги взема тия малоумници бе,това дъэржавници ли са....

Оценка
-1 +2
 
Анонимен потребител

Цецо

Гневно
  • 68
  • 17:25
  • 09 мар, 2010

Над 200 000 са подобните собственици на фирми. Нямам думи за мерките, за борба с безработицата. Институцийте стават като гръцките банки...изстискват ти лимона и после ти вземат кората !

Оценка
-1 +3
 
Анонимен потребител

Кент

Гневно
  • 69
  • 17:47
  • 09 мар, 2010

Никой закон, не задължава управлението на собственото ми ЕООД, да е възмездно.

И нека някой да даде легално определение на "неначислено възнаграждение"
Възнаграждението, или го има, или го няма, тоест то е, или изплатено, или дължимо.
А щом няма възнаграждение, няма и неначислено такова.
Как да начислим осигуровки за сметка на възложител върху доход, който не дължим, как да удържим лични осигуровки от доход, който е 0.00?
Как ще подадем Д1, с възнаграждение 0.00 и осигуровки положително число, какво ще се посочи като нетно възнаграждение -отрицателно число?
Методолозите от НАП, как ще го обяснят?

Оценка
+4
 
Анонимен потребител

koko

Неутрално
  • 70
  • 18:45
  • 09 мар, 2010

Всеки човек може да сгреши .Важното е да има смелост да си признае и да се поправи.

Оценка
-2 +2
 
Анонимен потребител

Справедливост

Неутрално
  • 71
  • 22:02
  • 09 мар, 2010

jojo от 39-40 коментар можеш да загинеш от слабоумие. Много голяма част от т. нар. малък и среден бизнес по-скоро малък, се състои от 1-2 души Управител и собственик, в най-добрия случай жена му или брат сестра, от минималните доходи по-малки от 1000 лв. на месец те изхранват 1-2 семейства от 2 до 4 члена всяко. Явно не си наясно с тези много важни детайли, а си започнал да говориш че не плащали заплати. Напротив точно тези хора плащат всички данъци и осигуровки, за разлика от много компании с приход милиони, които плащат заплати в пликове, ако желаеш мога поименно да ти цитирам поне 10 такива компании в България. НАП да си насочат на там вниманието, а не да съсипват минималните доходи на стотици хиляди семейства в България, които са повече от редовни платци. Унищожавайки малкия бизнес по този безцеремонен начин 99 % ще мине в сивия и черен сектор на икономиката, а 1 % ще избяга в чужбина. Дано не е друго съотношението, 99 % в чужбина а 1 % в сивия сектор. Това е без значение, достигне ли се до такава простотия, България е свършена ГЕРБ също. Трябва да се огледа и възможността за пасивни доходи, много компании малки имат пасивни доходи, доходи по които никой не работи, те са чисти приходи за фирмата, за които тя дължи ДДС, данък печалба. Да се спрат спекулациите, че има ли доход има и лице което го изкарва, това са глупости, има десетки договори, които гарантират пасивни доходи, без който и да е да работи за това, мога да цитирам и примери. Некадърността на НАП и служителите и е повече от очевидна като не знаят такъв основен детайл от съвременния бизнес. 99 % от служителите на НАП явно живеят в отминала епоха много отдавна, и не са чували за интернет и компютър, да не говорим за пасивен доход пък какво остава. Това е некадърници управляват и некадърници тълкуват както им изнася законите с цел да вземат парите на хората, искат да унищожат малките фирми изхранващи стотици хиляди семейства в България, а да поощрят милионерите които плащат на ръка, а осигуряват на минимална заплата, дори на 4 часов работен ден. Да се надигнем всички и да направим нещо по въпроса, малкия бизнес няма ли право на живот в България??!! Милионерите ли само могат да живеят така?! НАП, Дянков, ГЕРБ никой няма да остави нещата така. Ще съдим в групов иск ако трябва, ако трябва даже и държавата ще осъдим и после ще я напуснем, всички заедно.

 
Анонимен потребител

TARA

Неутрално
  • 72
  • 23:18
  • 09 мар, 2010

Непрофесионално указание, противоречящо на ТЗ подписано от Красимир Стефанов .Каква ще бъде персоналната му отговорност за това,че причини безпокойство и притеснение на стотици хора?

 
Анонимен потребител

zaklan-бизнес

Неутрално
  • 73
  • 11:35
  • 10 мар, 2010

Много некадърни излезнаха това правителство,съжелявам че им гласуваха както и аз с тези безумия които вършат относно данъците и осигуровки.Хората гледак как да приживеят ,а те горките незнаят за какво става реч.

Оценка
+1
 
Преглед на профил

vihrak

Рейтинг: 18 Неутрално
  • 74
  • 20:20
  • 11 мар, 2010

ЗАЩО УВАЖАЕМАТА ГОСПОЖА ХРИСТИНА МИТРЕВА НЕ СЕ Е ПЕНСИОНИРАЛА, КАТО ОЩЕ ЛЯТОТО НА МИНАЛАТА ГОДИНА Е НАВЪРШИЛА ИЗИСКУЕМАТА ЗА СЕГА ВЪЗРАСТ ЗА ПЕНСИЯ, ИЛИ ПРОСТО НЯМА НЕОБХОДИМИЯ ТРУДОВ СТАЖ???? ТРЯБВА ЛИ НАЧЕЛО НА НОИ ДА СЕДИ ТАКЪВ ЧОВЕК, КОЙТО ЯВНО Е ИЗКУКАЛ?

vk

Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.