Регистрация
22 мар 2010, 11:59

Социални помощи ще се дават срещу 14 дни общественополезен труд

Получаващите семейни помощи всеки месец трябва да полагат 14 дни общественополезен труд в рамките на 4 часа дневно. ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

55 коментара
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 1
  • 12:08
  • 22 мар, 2010

Според мен това е узаконяване на робски труд. Труд се полага срещу заплата, а не срещу "помощ". Да не се окаже накрая изгодно всички да работим срещу "помощи".

Оценка
-41 +10
 
Преглед на профил

бай Петко

Рейтинг: 412 Неутрално
  • 2
  • 12:09
  • 22 мар, 2010

А браво това ми харесва !!! Време е да престанем да храним мързеливците и ромите !!! Ама защо само 14 дена???? 30 дена трябва да работят !!!

Оценка
-11 +29
 
Преглед на профил

Eshil

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 3
  • 12:15
  • 22 мар, 2010

Браво! Тожва е реално и бързо изпълнимо!

Eshil

Оценка
-4 +23
 
Преглед на профил

Десен

Рейтинг: 4959 Неутрално
  • 4
  • 12:15
  • 22 мар, 2010

Браво! Добра идея!
Така социални помощи ще се ползват вече ексклузивно само и единствено от роми, а след година две - направо ще бъдат премахнати.
България не е социална държава, а социална скотобойна.

No one is taller than the last man standing.

Оценка
-4 +26
 
Преглед на профил

localhost

Рейтинг: 77 Весело
  • 5
  • 12:16
  • 22 мар, 2010

ААААААА сетихте се че улиците могат да се поправят и чистят без пари.

Оценка
-3 +26
 
Преглед на профил

Хи-хи

Рейтинг: 1879 Неутрално
  • 6
  • 12:17
  • 22 мар, 2010

Работа на половин ден през целия период на получаване...

Оценка
-2 +10
 
Преглед на профил

Santa_Claus

Рейтинг: 658 Неутрално
  • 7
  • 12:18
  • 22 мар, 2010

Много добра идея!!!

Powerful you have become, the dark side I sense in you.

Оценка
-2 +17
 
Анонимен потребител

StanDim

Неутрално
  • 8
  • 12:19
  • 22 мар, 2010

Иван(1),
А как я виждаш работата до сега - по цял ден лежат и крадат...и помощи от мойте данъци. Ами аз съм против мойте данъци да отиват ... дори и като помощи към мързеливи, крадливи и множащи се прослойки. За всички онези който ще ме обвинят в расизъм към циганите, ще им кажа да четат повечко...пътеписи на чужденци из нашите земи от 150 години насам, които много хубаво (без изклюение) си го казват - "...те циганите са мързеливи и непрекъснато крадат, за да свързват двата края...И така живегт винаги на гърба на другите..." Естествено, че има изключения и аз ги адмирирам.
Така, че да работи, за да получава...

Оценка
-1 +21
 
Преглед на профил

Светослав

Рейтинг: 254 Неутрално
  • 9
  • 12:19
  • 22 мар, 2010

Не виждам как набелязаните мерки ще спрат явлението "професия социалнослаб". До голяма степен дори го затвърждава, само че в този вариант всичко ще бъде оправдано с това, че работят на половин работен ден.

Ако искат наистина да изчезне това явление трябва да наблегнат на това всеки да си търси мястото в частният сектор - квалификация, преквалификация и ограничен период за получаване на помощи.

Оценка
-4 +8
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 10
  • 12:20
  • 22 мар, 2010

Не се въодушевявайте толкова. Това са опасни идеи, които утре могат да ударят и вас.

При нормалните трудови взаимоотношения на пазара на труда човек пряко или косвено договаря цената на своя труд и ако тази цена го устройва - работи.

В предложената схема човек е заставен да се труди без да има възможност да договаря цената на своя труд. Това е робство, чиста проба.

Оценка
-25 +5
 
Анонимен потребител

Jelev

Неутрално
  • 11
  • 12:21
  • 22 мар, 2010

Това е вятовската бригада.Да ги видите без метли колко са добри. По пазарите.

Оценка
-1 +5
 
Анонимен потребител

Хехо

Неутрално
  • 12
  • 12:26
  • 22 мар, 2010

До Иван (10)
Да, и мен ме заставят да им плащам за социалните помощи без да имам възможност да се договоря дали искам или не! Как го наричаш това - предполагам солидарност. Нека и тези на помощи да са малко солидарни с останалите, а?

Оценка
-1 +15
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 13
  • 12:28
  • 22 мар, 2010

Схемата "труд срещу помощи" ерозира конвенционалния пазар на труда. Ако някъде има нужда от труд - откриват се работни места и се правят трудови договори между равноправни страни.

Пак казвам, тази схема е лоша, тя може да бъде прилагана и извън конкретния казус. Ще удари и вас някой ден.

Като се замисля, това е откровено фашистка идея. Между другото, възгледите ми са десни, фен съм на ДСБ.

Оценка
-11 +3
 
Анонимен потребител

Някой си

Неутрално
  • 14
  • 12:29
  • 22 мар, 2010

До коментар [#10] от "Иван":

Робски труд щеше да е ако работеха по принуда. Никой не ги кара да взимат помощи насила. А и невиждам нищо лошо и неморално някой да работи срещу парите които взима, независимо под каква форма са. Точно обратното - лошо и неморално е когато ги взима без никакъв труд.

Макар че подобна мярка е 100% излишна. Просто тия мързели ще се подпират по цял ден на метлите и ефект никакъв.

Ако искат да проработи, трябва да взимат помощите когато изпълнят определен норматив от дейност. Но едва ли ще стане. Просто ще им развалят хатъра, щото ще трябва да имитират дейност. Но и това е все пак нещо, поне няма да киснат нон-стоп в кръчмата или по улиците да просят.

Оценка
-4 +21
 
Преглед на профил

localhost

Рейтинг: 77 Весело
  • 15
  • 12:34
  • 22 мар, 2010

Иване, иване само ти ли не разбра, че в България трябва да се вземат драстични мерки за да се оправят нещата. Иначе има да плащаш социалните помощи на "ромите" а те да ти се смеят.
За успокоение можеш да им викаш цигани, а те ще се сещтат за теб всеки месец като си вземат помощите.

Оценка
-1 +15
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 16
  • 12:38
  • 22 мар, 2010

Съвсем просто е: Ако човек полага труд, но му е отнета възможността да се пазари за цената на -->своя<-- труд, какво е това? Робство.

Търсете друг начин за решаване на проблема.

Оценка
-18 +2
 
Преглед на профил

Д.Димитров

Рейтинг: 8 Весело
  • 17
  • 12:41
  • 22 мар, 2010

Отдавна беше време тези, които ние храним (основно роми) да ни се отблагодарят по някакъв начин, а не само да ходят да си вземат обезщетенията веднъж в месеца и после да забравят какво пари държата (т.е. данъкоплатците) за тях.

Пък и така ще се облагороди малко средата, в която живеем - мръсни квартали, мръсни улици...

Оценка
-4 +6
 
Анонимен потребител

В.

Неутрално
  • 18
  • 12:48
  • 22 мар, 2010

До коментар [#9] от "Светослав":

Съгласен съм с теб, не мисля, че социално слабите реално са тези, които дърпат държавата назад, а липсата на възможност другите да забогатяват. Визирам основно срената класа и МСП. Това според мен е успешният модел за нас, като в Германия. Богата държава се прави от богати хора. Тогава и социално слобите няма да пречат на никого.

Оценка
-2 +5
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 19
  • 12:49
  • 22 мар, 2010

Нямам нищо против употребата на думата "циганин", но това не е важно.

Трудът е стока. Ако на някого (напр. държавата) е нужен труд - да си го купи на пазара, както си му е редът. Без изключения.

Утре някои корпорации могат да харесат тази схема... Ей, не си и помисляйте такива неща, зарежете тази тъпа идея.

Оценка
-9 +2
 
Анонимен потребител

В.

Любопитно
  • 20
  • 12:55
  • 22 мар, 2010

До коментар [#17] от "Д.Димитров":

А ако социално слаб, освен циганите, е и примерно твой братовчед/ка с дете, пак ли ще си на това мнение, или тогава да преобърнем системата?

Оценка
-4 +1
 
Преглед на профил

gradinko

Рейтинг: 1316 Неутрално
  • 21
  • 12:56
  • 22 мар, 2010

До коментар [#19] от "Иван":

Поради кризата ни намалиха заплатите с 15%. Вариантът бил или това, или уволнение на част от хората. Бих искал да се пазаря, дали не можеше да е уволнение на част от хората, които не са мен, обаче никой не ме пита. Въпросът ми към тебе е аз роб ли съм и как мога да извикам ООН да ми се притече на помощ?

gradinko.bg

Оценка
+12
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 22
  • 12:57
  • 22 мар, 2010

До В.:

Абсолютно съм съгласен с теб. В тези времена кофти участ може да сполети всеки.

Оценка
-6 +2
 
Анонимен потребител

В.

Неутрално
  • 23
  • 13:02
  • 22 мар, 2010

До коментар [#21] от "gradinko":

Не, не си роб. Всеки си прави сметката. Според КТ няма как легално да ти се намали основното възнаграждение, освен ако доброволно не подпишеш нов договор (дори и за този вариант не съм сигурен, че е легален). Може обаче да ти намалят допълнителните възнаграждения, които се добавят към основното, без да те питат.

Пък и ако мислиш, че циганите са в много изгодна позиция, отивай и ти за помощи.

Оценка
-4 +2
 
Анонимен потребител

mariika

Неутрално
  • 24
  • 13:04
  • 22 мар, 2010

това уважаеми сънародници е възможно само в булгаристан
това е подход далеч от всиякакъв демократичен и близък до тоталитарен
неможе да работиш защото това е социална помощ,затворници и криминални упражняват обществено полезен труд но не и гражданин с образование останал без работа в безисходица
това е незаконнен подход поради неспособността на службата да измисли по правилен
в никоя демократична страна към които ние се стремим го няма това
осъзнаите се това е грешно

Оценка
-4 +5
 
Анонимен потребител

До Иван

Неутрално
  • 25
  • 13:10
  • 22 мар, 2010

Абе Иване ако това е робство то даването на средства без да се работи какво
Аман от такива тълкуватели на човешките права или и ти си мислиш че ще заработиш нещо от плямпането си

Оценка
-2 +5
 
Анонимен потребител

nabludatel

Неутрално
  • 26
  • 13:10
  • 22 мар, 2010

да всеки иска да вижда ромите да работият тук проблема е социален това малцинство триябва да се образова и квалифицира и тук трябва сериозна намеса от държавата само че на кого му е до това
иначе то продължава да влачи проблема си с поколения до бескраиност
то ще е в голяма тежест на социално здравно и всички министерства именно поради нерешаването на наи големиа им основен проблем именно ограмотяването им и адаптиране според стандартите на мнозинството в страната
ако от положени обществен труд могат да се спестят други расходи да това е допустимо до някъде
но аз като демократично мислещ не го одобрявам защото това е принуда против желанието на личността нещо извън демократичните правила

Оценка
-1 +2
 
Анонимен потребител

Не знам

Любопитно
  • 27
  • 13:11
  • 22 мар, 2010

За 14 дена каква сума получавт ,някой знае ли ?

Оценка
+1
 
Анонимен потребител

В.

Неутрално
  • 28
  • 13:14
  • 22 мар, 2010

До коментар [#22] от "Иван":

Така е, ама като гледам тук повечето искат другите да са по-бедни, а не те самите да станат по-богати.

Доколкото си спомням само около 2% от осигурителната тежест отиваше във фонд "безработица". А иначе общата е ~ 40%.

Оценка
-4
 
Анонимен потребител

pop ignat

Неутрално
  • 29
  • 13:14
  • 22 мар, 2010

няма такова нещо по света човек да трябва да работи за да получи социална помощ
отново почерк на неспособност за решаване на проблем по демократичен начин

Оценка
-5 +2
 
Анонимен потребител

В.

Неутрално
  • 30
  • 13:16
  • 22 мар, 2010

До коментар [#28] от "В.":

Корекция: 2% е ставката върху дохода, която отива за безработица, ~40% е общата осигурителна тежест.

Оценка
-1
 
Анонимен потребител

socialno slab

Неутрално
  • 31
  • 13:18
  • 22 мар, 2010

хубаво е да има заетост на безработните но това не е правилно
социална помощ не се дава за положен труд това вече не минава за социална помощ а за заплата

Оценка
-6 +4
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 32
  • 13:21
  • 22 мар, 2010

Нищо не заработвам като плямпам тук. За жалост тук си говорим постфактум. Не се учудвам, че такова спорно решение е взето на тъмно.

Натъртвам отново: Трудът е стока, ние работим в пазарна икономика. Цената на труда се договаря. Учудвам се, че се налага да казвам тези елементарни неща.

Който иска комунизъм - да се изнася в Китай, там ще му хареса.

Оценка
-5 +3
 
Анонимен потребител

patriot

Неутрално
  • 33
  • 13:22
  • 22 мар, 2010

иване нау4и какво е робство незнам роби да са полу4авали пари но знам социално слаби които отказват работа понеже било по добре по малко пари но без работа това зна4и 4е те си избират това

Оценка
+4
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 34
  • 13:28
  • 22 мар, 2010

Патриот, не можах да разбера какво си ми написал...

Оценка
-3
 
Анонимен потребител

В.

Любопитно
  • 35
  • 13:41
  • 22 мар, 2010

До коментар [#33] от "patriot":

Патриоте, ти в казармата ходил ли си?
Ако да, заплата получаваше ли? Хареса ли ти? По собствено желание ли отиде там? Искаше ли възможно най-бързо да приключиш с това начинание?

Оценка
-3
 
Преглед на профил

ПАВЛА

Рейтинг: 5071 Неутрално
  • 36
  • 14:00
  • 22 мар, 2010

Ако това беше прието през януари, спирките и подлезите щяха да изглеждат по друг начин.Има работа,но няма кой да я върши за заплата...значи просто сме мързеливи,не говоря за майките с малки деца и болните....

Като не яде кучето кокала, кокалът ще си намери друго куче.

Оценка
+3
 
Анонимен потребител

helo

Неутрално
  • 37
  • 14:07
  • 22 мар, 2010

като цяло идеята не е лоша, но крие някои опасности
1. общините ще използват все по рядко услугите на фирми подизпълнители или собствен персонал - съкращения и покачване на безработицата в засегнатите сектори
2. липса на трудов договор, неясни регламенти какви услуги ще трябва точно да се полагат - експлатация на труда
много е важно на полагащите такъв вид труд да се предлагат и перспективи, като например възможността след известно време да преминат на редовна платена работа, да се образоват, интегрират и т.н., а не само да бъдат използвани като евтина работна сила!!

Оценка
-2
 
Анонимен потребител

Olou

Неутрално
  • 38
  • 14:21
  • 22 мар, 2010

Ако не искат помощи, могат да напуснат - това е не е робство. А ако извършат малко обществено полезен труд, вместо да се оплакват - какво, короната ли ще им падне??? Няма срамен труд, и за професор останал без работа ще е полезно, малко фитнес. Аз лично не бих отказал да се трудя. Нима общината не призова столичани да почистват (по случай 1-ва пролет) без пари. Значи това може, а да са работи срещу социалната помощ - не може.

Оценка
-1 +4
 
Преглед на профил

email

Рейтинг: 560 Неутрално
  • 39
  • 14:30
  • 22 мар, 2010

Мисля, че има нещо смислено в идеята. Важно е да се утвърди ново съзнание, че пари не се получават току-така от нищото, а трябва нещо да си дал за да получиш. То е ясно, че като ползотворен труд няма да получим кой знае какво, но възпитателната мярка е по-важна.

Оценка
+4
 
Преглед на профил

Иван К

Рейтинг: 1243 Неутрално
  • 40
  • 14:30
  • 22 мар, 2010

По комунистическо време бях началник отдел състоящ се от специалисти. Всички ние ходехме на бригади в цеховете и в селското стопанство. Дори годишната норма за един работещ специялист във военната промишленост беше 45 работни дни само в цеховете. Дните за селското стопансто не се броеха.

Тук сме разделени, но да си спомним как единни марширувахме на комунистическите празници и клеймехме капитализма.

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

десен

Неутрално
  • 41
  • 14:33
  • 22 мар, 2010

До коментар [#2] от "бай Петко":

Време е да престанем да храним гадните, алчни, крадливи и лъжливи комунистически кожудери като тебе.
Лайнар червен, грозен, дебилен...

Оценка
-2 +3
 
Анонимен потребител

обществено полезен труд ...

Неутрално
  • 42
  • 14:42
  • 22 мар, 2010

На кое общество е полезен такъв труд ... с метла и лопата. Това напомня единствено ленинските съботници като ангария.Какво значи обществено полезен труд, когато няколкостотин празноглавци и няколкостотин хиляди държавни "специалисти" спомагат за движението на обществото в отрицателна посока....т.е. практикуват обществено безполезен труд ??

Оценка
-1 +4
 
Преглед на профил

Bro

Рейтинг: 575 Неутрално
  • 43
  • 15:07
  • 22 мар, 2010

БРАВО!
Добро начало за решаване на циганският проблем.
Предалагам освен това:
- да се наложи по-строг контрол за изкупуването на цветни метали
- здравна помощ само при платени осигуровки
- 5 годин и повече затвор за секс с малолетни
- засилено полицейско присъствие в махалите
- задължително основно образование

Може и куп други мерки. Само с четала на врата циганите* ще стнат хора.
----
*Казвам "циганин", защото друга дума за тях в българският език няма. Не им казвам "роми", като унгарците не казвам "маджари" (както те сами се наричат на техния език).

"Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain

Оценка
-2 +4
 
Анонимен потребител

Diana

Гневно
  • 44
  • 15:27
  • 22 мар, 2010

Да им спрат помощите напълно, да се получават помощи за определен период от време и да се махнат тези добавки за деца и превилегии за влизане в детски градини. Тогава, манго няма да разправя, че 400 лева са му малко заплата, защото жена му с 5 деца изкарва повече от социални помощи и добавки. Ще ходи да работи и за 100 лева, като за толкова е учил и няма да народи 10 гаменчета ми ще се ограничи с 1 или две. Няма как 1 милион икономически активно население да храни 2 милиона пенсионера и 1 милион лежляка, които по цял ден киснат в кръчмата и пращат децата си по кръстовищата, за да имат пари за бира. В случая не визирам само циганите, като етнос, защщото има и много достойни хора, но изобщо онези, които по цял ден лежат и викат неволята, оплаквайки се колкое зле в България.

Оценка
-2 +6
 
Анонимен потребител

В.

Неутрално
  • 45
  • 15:50
  • 22 мар, 2010

До коментар [#44] от "Diana":

"Добавките" за деца ги има в целият цивилизован свят. Там дори са повече от щедри в сравнение с нас (35 лв./дете).
Учуден съм от твоята позиция, не бих казал, че една майка, която си гледа детето си лежи по цял ден вместо да работи. Дори поощрявам, ако иска да го гледа да бъде стимулирана да го прави, дори и да има възможност и желание да работи. Тя трябва да може да избере.

Оценка
-4 +1
 
Анонимен потребител

sebri

  • 46
  • 15:53
  • 22 мар, 2010

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

 
Анонимен потребител

ANTI

Гневно
  • 47
  • 17:04
  • 22 мар, 2010

До коментар [#44] от "Diana":

Гнева ти е напълно разбирем.
Ромите са длъжни да дават минимално 20 денем общественополезен труд и ако обичате по 7 часа дневно,не 4.А ако зависеше от мен тези паразити се приселват моментално към северно европйеските държави,нека там да търсят етническата толерантности права.Ако ли не принудителен труд като работници втора ръка по фабрики и строежи в полза на държавата,а мангалското рзмножаване по закон се ограничава максимум 2 деца на семейство.
МИЗЕРНИ ПАРАЗИТИ.

Оценка
+4
 
Анонимен потребител

Иван

Неутрално
  • 48
  • 17:19
  • 22 мар, 2010

До останалите, относно АНТИ

Ето как разсъждава типичният фашист. За него хората са "ресурс", с който държавата разполага както намери за добре.

Ееех Тотю... Вчера написах някъде, днес пак:

Никога повече синдикалисти в Българските правителства!

Оценка
-3 +1
 
Анонимен потребител

Mango

Неутрално
  • 49
  • 18:31
  • 22 мар, 2010

Ами като не е полезен труда с лопати и метли дайте да назначм мангалите за хирурзи инженери в АЕЦ Козлодуй депутати кметове и други престижни работи

Оценка
-1 +2
 
Анонимен потребител

4i4o

Неутрално
  • 50
  • 20:55
  • 22 мар, 2010

56 часа подпиране на метли!!!

Оценка
+4
 
Анонимен потребител

Нейкова

Неутрално
  • 51
  • 21:10
  • 22 мар, 2010

Да но това е начин - да се избегне една част хем да получават помощи, хем да работят и някъде без договор.
Мързеливите и лъжливите много лесно ще изпаднат от системета!
Подкрепям напълно идеята.

Оценка
+2
 
Анонимен потребител

Аз

Неутрално
  • 52
  • 04:47
  • 23 мар, 2010

Само 14 дни?!? Та това са 2 седмици! Къде по света може да стане такава глупост? Поне 6 месеца трябва да работят и се осигуряват за да получават нещо.

Оценка
+1
 
Анонимен потребител

Diana

Неутрално
  • 53
  • 05:49
  • 23 мар, 2010

До коментар #45 от В.
Не съм казала, че майките си лежат докато си гледат децата. Друг е моменттът как циганката си гледа децата като просят по кръстовищата или както в една друга статия става ясно дъжеря й ражда на 12 години, за което е наказан личния лекар. Твърдя, че така наречените детски добавки не вършат никаква полезна работа. Какво точно ще му купиш на това дете за 35 лева, ч ене мога да се сетя? Раздаванеот на мижави суми за замазване на очите, на принципа на всички по малко не стимулира никаква раждаемост, нито помага на някого. Никой няма да роди дете, защото държавата ще му даде 35 лева този месец. Раждаемост се стимулира със създаването на работни места, достъпни детски градини, добро образование, липса на престъпност. Аз в момента се чудя за кое да мисля по-напред, дали за това как д а запиша нероденото си дете в ясла, дали за това каква точно спестована застраховка да му направя, че да иде да учи в чужд университет или за това как да го спася от отвличания и малоумници разпръскващи стрихнин из градинките, да не забравяме и бездомните кучета. Чудя се колко броя блиндирани врати да си сложа и как да си купя жилище, което не е на първия етаж. Мислиш ли, че 35 лева ми решават проблема някак си?

Оценка
+3
 
Преглед на профил

email

Рейтинг: 560 Неутрално
  • 54
  • 15:05
  • 23 мар, 2010

До коментар [#52] от "Аз": ... "Само 14 дни?!? Та това са 2 седмици!..."

Хората са писали - "ВСЕКИ МЕСЕЦ трябва да полагат 14 дни общественополезен труд в рамките на 4 часа дневно" сиреч парите се дават срещу половин работен месец на половин работен ден.

Оценка
+1
 
Преглед на профил

email

Рейтинг: 560 Неутрално
  • 55
  • 15:10
  • 23 мар, 2010

До коментар [#53] от "Diana": "...Твърдя, че така наречените детски добавки не вършат никаква полезна работа."

За полезна не знам, но вършат много вредна работа! Способстват за увеличаването на раждаемостта на циганите... Срещал съм цигани които чистосърдечно си признават, че заради детските пари раждат деца?! То и без този стимул се плодят като зайци! Че на това животно (инак не мога да го нарека) му е през оная работа за детето! Важното е, че пари ще паднат бе брато!? Майната му на детето, деца се правят няма по-лесна работа от това!

Оценка
+1
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.