Регистрация
29 апр 2010, 17:58

Конституционният съд остави ДДС за адвокатската защита

От Павлина Желева Всички статии на автора
Последна промяна в 18:09 на 29 апр 2010, 1850 прочитания, 19 коментара
Конституционният съд (КС) отказа да отмени облагането с ДДС върху адвокатските хонорари за явяване пред съд. То беше атакувано от президента Георги Първанов по искане на адвокатурата.

Според КС въвеждането на ДДС за т.нар. процесуално представителство не накърнява конституционното право на защита на гражданите. В отговор на твърдението, че данъкът ще оскъпи адвокатското представителство, конституционните съдии обясняват, че в законите има много гаранции това да не се случи.

От решението става ясно, че според КС, че за да защитят правата си, по-бедните граждани могат да ползват правна помощ от служебен адвокат или да решат споровете си със споразумение или медиация. Според съда не се създава неравнопоставеност между клиентите на адвокатите с оборот над 50 хил. лв., които се регистрират по ДДС, и тези на юристи с по-малък оборот.

В решението си КС изследва подробно европейските директиви, на които правителството се позова, за да обложи явяването пред съд. Според съдиите въвеждането на ДДС за процесуално представителство не е задължително и можело да не се въвежда. България обаче не е поискала да се възползва от това изключение при подписване на договора си за членство в Европейския съюз и затова сега е задължена да облага адвокатското представителство с ДДС.
  • Зарче
Етикети
19 коментара
 
Анонимен потребител

kikot

Неутрално
  • 1
  • 18:10
  • 29 апр, 2010

Ха така! И бат ви Бойко като вдигне ДДС-то на 25%, направо ще стане красиво!

Оценка
-6 +5
 
Анонимен потребител

!

Неутрално
  • 2
  • 18:17
  • 29 апр, 2010

Най-после! Адвокатите не са по-различни юридически лица от останалите на пазара.

Оценка
-8 +13
 
Анонимен потребител

Ж

Неутрално
  • 3
  • 18:18
  • 29 апр, 2010

Ми то адвокатите само гледат да кръшкат - да не им се следят доходите - иначе с какво адвокатската защита е по-важна от храната и лекарствата?

Оценка
-6 +10
 
Преглед на профил

Graf

Рейтинг: 3121 Неутрално
  • 4
  • 18:23
  • 29 апр, 2010

До коментар [#2] от "!":

То, погледнато реално, адвокатите не са и юридически лица, ама тая е по-сложна за обясняване...

Указание за гербери: "Всяко нещо трябва да се прави толкова просто, колкото е възможно. Но не по-просто! "

Оценка
-2 +8
 
Анонимен потребител

Dimo

Любопитно
  • 5
  • 18:26
  • 29 апр, 2010

Има нещо много перверзно в идеята адвокатите да не плащат ДДС. Това е една много гадна шайка, която сама си пише законите, удобни за освобождаване на бандити, а на всичкото отгоре се е самоосвободиба от данъци. Само нека припомня, че има ДДС върху, хляба, лекарствата и учебниците. Адвокатът, обаче, прибира всичко. Уникални гадове!

Оценка
-9 +9
 
Анонимен потребител

Адвокат

Весело
  • 6
  • 18:37
  • 29 апр, 2010

Димо, стискам ти палци да станеш по-умен.
Чети момче, това ще е от полза и за теб, и за останалите!
Невежеството е лоша работа...

Оценка
-8 +9
 
Анонимен потребител

адвокат

Неутрално
  • 7
  • 18:41
  • 29 апр, 2010

Интересно, че коментарите на всички по-горе са злобни сякаш адвокатите губят от въвеждането на ДДС. адвокатската професия е предназначена да защитава правата и законните интереси на гржданите, включително и от тиранична държавна намеса в личните им свободи. Когато човек се разболее обикновено търси специалист. Малко са тези, които като им се счупи колата си я правят сами. Същото е и с правните проблеми. За успешната защита на личните права и инетреси е нужно специализирано знание. Толкова лични и обществени каши биха се оправили, ако хората търсеха адвокатска помощ навреме.

Адвокатската професия гарантира законноста и свободата...Друг е въпроса, че в комунистическа България, къдета правото трябваше да отмре адвокатите не са истински, такива от ДС

Оценка
-6 +8
 
Анонимен потребител

!

Неутрално
  • 8
  • 18:42
  • 29 апр, 2010

До коментар [#4] от "Graf":

Да, вярно. Адвокатската колегия е юридическото лице и се състои от вписаните в регистъра й адвокати.

Оценка
-1 +4
 
Анонимен потребител

адвокат

Неутрално
  • 9
  • 18:45
  • 29 апр, 2010

До коментар [#2] от "!":

Като доказателство на горната ми теза, че всеки разбира от право и това бич за обществото, е Вашият коментар. Адвокатът не е "юридическо" лице, въпреки, че са занимава с право. "Юридическото лице" не е никакво лице, а правна фикция измислица. То възниква на базата на процедура, и носи права и задължения сякаш е физическо лице. Целта му е да участва по-ефективно в търговския и граждански оборот.

Адвокатът е физическо лице и никога няма как да бъде юридическо. Може да участва в някоя организация, регистирана, която е юридическо лице, но той си остава физическо лице.

Консултация е безплатна.

Оценка
-2 +5
 
Анонимен потребител

!

Неутрално
  • 10
  • 18:46
  • 29 апр, 2010

До коментар [#7] от "адвокат":

Ми, тези адвокати с оборот под 50 000 лв. са в по-неизгодна финансова позиция от колегите си с над 50 000 лв.

Оценка
-1 +3
 
Анонимен потребител

адвокат

Неутрално
  • 11
  • 18:53
  • 29 апр, 2010

До коментар [#10] от "!":

Защо тези с под 50 000 лв да са в по-неизгодна позиция? Напротив, те не взимат ДДС, така че хонорарите им в очите на клиента са 20% по-ниски. Но и техните клиенти са може би с по-скромни възможности. Едва след реализирането на 50 бона влиза държавата и орязва финансовото развихряне и свобода на адвокати и клиенти. Което е типично за българската корумпирана държава - да съдира от даници всичко и всеки. Но все пак в случая взима от по-богатите адвокати и клиенти.

Оценка
-1 +5
 
Анонимен потребител

адвокат

Неутрално
  • 12
  • 19:08
  • 29 апр, 2010

До коментар [#3] от "Ж":

Цитат: "Ми то адвокатите само гледат да кръшкат - да не им се следят доходите - иначе с какво адвокатската защита е по-важна от храната и лекарствата?"

С това мислене България е място където никакъв закон никого не лови. Кой да следи доходите на адвокатите? Нали си има начин на деклариране на доходи от свободни професии?

Вие като мислите само как да се наядете и да се излекувате тези които ви продават храна и Ви лекуват Ви съдират кожата и ви предлагат некачествена услуга, но на Вас ви е все едно. Адвокатът би ви помогнал да потърсите отговорност от неграмотните и безетоговорни лекари, които се изживяват като някакви богове и разполагат със здравето и живота на хората. Има и други примери защо адвокатската защита (но от истински адвокат!) е много важна.


Оценка
+4
 
Анонимен потребител

Dmx

Весело
  • 13
  • 19:08
  • 29 апр, 2010

Ех, че хитри адвокатчета! Ами да - вие губите от въвеждането на ДДС. Иначе дали щяхте да ревете толкова. Сега да обясним на правните титани: Първо трябва да начислите 20 (скоро и повече) процента върху цената на своята услуга. Трябва да ги вземете и да ги внесете в държавата. Ако мислите, че от това цените ви ще останат същите - хубаво. За някои ще е така, за други - не съвсем. Клиентът ви - ако е регистриран по ДДС ще си ги прихване. Ако мислите че "прихващането" е като да не даваш нищо... скоро ще разберете. Това са нормални процедури, никой не ви дискиминира, спокойно. Просто добре дошли в реалността. А, дале вашата услуга е по важна от лекарства, хляб и т.н. мисля, че няма какво да си говорим.

Оценка
-2 +2
 
Анонимен потребител

!

Весело
  • 14
  • 19:15
  • 29 апр, 2010

До коментар [#11] от "адвокат":

Ще разбереш

Хонорарите на тези под 50 000 лв. не е задължително да са по-ниски (все пак свободен пазар, да не говорим за порочни навици като алчност и т.н.). В същото време адвокати с по-нисък оборот означава с по-малко професионален опит, оттук по-малко търсене на техните услуги. Трето - регистрираните по ДДС клиенти търсят подобни услуги при равни други условия с цел да си намалят разходите със същия този % ДДС. Четвърто... хайде, да не продължавам, животът учи

Оценка
-2 +3
 
Анонимен потребител

адвокат

Неутрално
  • 15
  • 19:29
  • 29 апр, 2010

До коментар [#14] от "!":

Не всички адвокати са търговски адвокати, които работя с ДДС-клиенти. Както писах, адвокатската професия е защита на права и законни интереси, а такива не са само тези с търговски характер. Съгласен съм, че оборот под 50 000 не означава непременно по-ниски хонорари, считано хонорар на клиент. Но пък и не означава по-малък опит. Много адвокати, които се занимават с човешки права, конституционни казуси имат огромен опит, но просто в тази ниша няма огромни хонорари.

Та, прав сте - животът учи .

Оценка
+7
 
Анонимен потребител

!

Неутрално
  • 16
  • 20:22
  • 29 апр, 2010

До коментар [#15] от "адвокат":

Чии човешки права се нарушават в България, че да се е натрупал такъв професионален опит в адвокатите? На циганите-рецидивисти, които пребиват старите хора по селата за буркан компот и ако, случайно, жертвата е проявила дързост да се защити бива осъдена? Или на тези осъдени, които изтърпяват наказанията си в некомфортни затворнически условия и с помощта на продажни адвокати държавата, т.е. данъкоплатците плащат обезщетения? На Алексей Петров не са ли му нарушени правата за незаконно дълъг престой случайно, че да се кандидатирате за защитата му Адвокатите по изключение обръщат внимание на най-беззащитни от нашето общество - децата, възрастните, болните, инвалидите, самотните родители... Абе, кой в България вярва на адвокатите освен престъпниците? Нали това е и една от основните причини да ни заобикалят инвеститори, защото бизнесът им не е юридически защитен?

Оценка
-3 +3
 
Анонимен потребител

адвокат

Неутрално
  • 17
  • 21:42
  • 29 апр, 2010

До коментар [#16] от "!":

Няма да се кандидатирам за защитата на Алексей Петров, защото не ме интересува неговата защита. Не всички адвокати, опитах се да обясня, защитават правата на цигани-рецидивисти и богати и корумпирани клиенти. Именно защото в България няма законът няма сила, а силата е закон ролята на адвокатите е незначителна в защитата на законността и справедливостта. Тоест, като имам власт - що ми е адвокат? Целта на адвокатската професия не е да отървава престъпника, а да осигури законен процес, справедливо отношение на държавата към обвинения, а не някаква съветска чистка или нещо такова. Но обясних, защо този идеал не работи за масата практикуващи адвокти.

А бизнесът не е юридически защитен, както посочих, защото бивши сервитьорки са народни представителки, хора без образование и ценз са премиери, включително и абдикирал цар и защото адвокатите, много от тях са мухъли, и своите си права на могат да защитят, та камо ли на клиента.

Освен това когато има социалисти и ненормални природозащитници като Курумбашев, които да искат промяна на НК за "мъчение" на животни до 3 години затвор, явно няма шанс нормалността в правото, та и в адвокатството в България. Ето някой обвинен, че си е ритнал кучето и държавата иска да го тикне в затвора, такъв бих защитавал дори без хонорар.

 
Преглед на профил

dqdomart

Рейтинг: 4423 Любопитно
  • 18
  • 22:03
  • 29 апр, 2010

Ами кой Ви защитава, драги кандидат- клиенти от Топлофикация, ЧЕЗ,ЕОН-сигурно някой счети или разчитате на експертизата на 6-7 едни и същи вещи лица на Топлофикация? Кой Ви развежда,кой Ви защитава имота от чуждо владение....няма нужда да продължавам-е, важно е да няма адвокати....

 
Анонимен потребител

усмивка

Неутрално
  • 19
  • 23:54
  • 29 апр, 2010

Всъщност проблемът с ДДС касае клиента, не адвоката. ДДС-то го плаща клиента... адвокатът само го начислява върху хонорара си и го внася... Така, че уважаеми проблем имате вие (клиентите), а не ние (адвокатите)...

Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.