Регистрация
01 юни 2010, 14:44

Платеното висше се връща

Последна промяна в 15:27 на 01 юни 2010, 5209 прочитания, 41 коментара
Платеното висше образование най-вероятно отново ще бъде въведено. Това стана ясно от думите на на министъра на образованието Сергей Игнатов, предаде БТА. "Университети искат от юли да приемат студенти в платено обучение, но не на принципа на споделеното финансиране, а на принципа студентите да плащат определен процент, защото висшите училища имат нужда от тези пари", заяви Игнатов. Той каза, че юристите на министерството и парламента подготвят изменение на действащия Закон за висшето образование.

Попитан кои студенти ще се съгласят да се обучават при тези условия, Игнатов посочи, че студент, който много иска да учи право, но е последен в списъка, ще може да си плаща обучението. "Най-доброто, но то практически е неосъществимо, е висшите училища да приемат над заявената бройка всички свободни места с платено обучение", каза още Игнатов.

Според него проблемът е в това, че университетите не могат да изпълнят и този прием, който са заявили, и това трябва да се оцени от ректорите.
Пръв за връщане на платеното обучение заговори Борислав Борисов, ректор на Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Той е ръководител на работната група, която изготвя промените в Закона за висшето образование. Според Борисов, след като държавата няма финансови възможности да осигури финансиране на университетите, трябва да им разреши те сами да изкарват пари. Борисов е съветник на президента Георги Първанов по въпросите на образованието. Тогава срещу идеята се обявиха ректорите на повечето големи университети.

Миналата седмица академичния съвет на Софийския университет предложи държавните университети да имат право  да приемат студенти платено обучение до 10% от свободния си капацитет.

Според Игнатов се обсъжда също дали не е възможно например 10% и от бройката, която е в държавната поръчка, да влезе, защото в някои университети капацитетът съвпада с това, което те са заявили. Министърът каза, че наистина има незаети места и през тази година всички университети са си повишили бройките за прием с надеждата, че ще дойдат повече студенти.

Най-добрата форма е да бъде споделено финансирането, както е в европейските страни, но мисля, че то към момента у нас не може да се въведе, защото "ще удари студентите", посочи Игнатов.
  • Зарче
Етикети
41 коментара
 
Преглед на профил

cinik

Рейтинг: 3347 Неутрално
  • 1
  • 14:53
  • 01 юни, 2010

Колкото повече пазар, толкова по-добре.

Оценка
-10 +26
 
Преглед на профил

Стария Бен

Рейтинг: 285 Неутрално
  • 2
  • 14:54
  • 01 юни, 2010

Бре, платено щели да го правят тепърва - сякаш сега е безплатно...

Оценка
-5 +54
 
Преглед на профил

Пловдивски

Рейтинг: 1971 Неутрално
  • 3
  • 14:59
  • 01 юни, 2010

До коментар [#2] от "Стария Бен":

Сега е евтино. Да ти кажа, евтино винаги е по-зле от безплатно. Традицията всеки да завършва висше трябва да бъде прекъсната и да се пресяват само тези, които наистина могат да инвестират ресурса в това. Аман от пълнеж.

дразня те? недей тогава да ми четеш блога: http://emurry.com/blog

Оценка
-15 +55
 
Преглед на профил

vld

Рейтинг: 166 Неутрално
  • 4
  • 15:02
  • 01 юни, 2010

Браво Игнатов, Преобразувай всички университети и ги накарай да замязат на НБУ и направи всички специалности египтология. Тогава ще има и принос, и развитие, и още повече приложение на великата египтология. Да направм египтологията задължителен предмет от първи клас до последен курс на ВУЗ, а платеното обучение - щом някое бебе се роди, родителите да започват да плащат за бъдещото обучение, за да може да стигат парите на всичките ВУЗ. Това може да стане и без да има назначен министър. Ех, Игнатов, Игнатов, дребна египтоложка душичка...

Оценка
-35 +24
 
Преглед на профил

reg0506

Рейтинг: 107 Неутрално
  • 5
  • 15:06
  • 01 юни, 2010

До коментар [#3] от "Пловдивски":

горе долу искаш да кажеш че тряя да учат тия дето учат и тия дето имат пари... епа и аз така мисля

Оценка
-13 +10
 
Преглед на профил

bungee

Рейтинг: 2092 Весело
  • 6
  • 15:08
  • 01 юни, 2010

Хихихи защо ли точно ректорът на УНСС е заговорил "пръв за връщане на платеното обучение"?

Нужны ли мы нам? © Кристобаль Хозевич Хунта

Оценка
-6 +47
 
Преглед на профил

Хи-хи

Рейтинг: 1879 Неутрално
  • 7
  • 15:10
  • 01 юни, 2010

Който иска безплатно висше - подписва договор, че 10 год. след това няма да мърда от БГ, освен да си ходи на екскурзийки...

Оценка
-15 +41
 
Преглед на профил

Читател

Рейтинг: 5079 Неутрално
  • 8
  • 15:19
  • 01 юни, 2010

То и сега няма безплатно висше образование. Разликата е само в размера на таксите. Какви проценти да плащат студентите, не е ясно.

Оценка
-2 +24
 
Преглед на профил

concept

Рейтинг: 647 Неутрално
  • 9
  • 15:20
  • 01 юни, 2010

че то сега безплатно ли е???? няколко стотин до няколко хиляди се наричат безплатно?

сега както е "безплатно", в Германия излиза много по евтино да се учи от в България и познайте дали няма разлика между университетите там и тези тук. Преди обясняваха, че там било много скъпо и други такива неща, ама ако съпоставите таксите за университетите и наемите в София примерно, както и парите за храна, телефон, ток, вода и транспорт, доста скоро ще ви стане ясно, че България излиза мнооого солено.

А и като излезе някой тиквеник от УНСС и ми говори за теорията за невидимата ръка на пазара когато го питам за какво да е, познайте какво си мисля и за качеството на образованието!

Оценка
-7 +33
 
Преглед на профил

Стария Бен

Рейтинг: 285 Неутрално
  • 10
  • 15:22
  • 01 юни, 2010

Пловдивски, хич няма да се пресее пълнежа, братле. Вярно, умните деца ще успеят да влязат държавна поръчка, но богатите изтърсачета на мама и тате, дето идват само да купонясват и правят зулуми 5 години и родителите даже им купуват апартаменти да не ходят по квартири и общежития милите, са си чиста проба гнас и пак ще ги има. И не е евтино, пич - в сравнение с Европа и други държави е евтино, ама в България сега дете студент да имаш, ще изревеш на огън от милионите начини, по които вузовете те цедят.

Оценка
-8 +39
 
Преглед на профил

Емо Ангелов

Рейтинг: 1318 Неутрално
  • 11
  • 15:22
  • 01 юни, 2010

7 хи хи или да възстанови цената на обучението си при напускане на страната, може и разсрочено.

Оценка
-6 +17
 
Преглед на профил

kaubojko

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 12
  • 15:26
  • 01 юни, 2010

Тъй, като ще се строи капитализъм, да се строи като хората. Който има пари, учи и ползва здравеопзване, който няма - лъска меча. Напред и все напред към светлий капитализъм ний вървиме.

Оценка
-14 +10
 
Преглед на профил

Imaginary Friend

Рейтинг: 474 Неутрално
  • 13
  • 16:38
  • 01 юни, 2010

"Най-доброто, но то практически е неосъществимо, е висшите училища да приемат над заявената бройка всички свободни места с платено обучение", каза още Игнатов.

Правилно ли разбирам, че ако случайно раздутите бройки на университетите не са достатъчни, ще може съвсем да се обезцени и без това жалкото подобие на образование като се приемат и респективно завършат още донори (защото у нас само пълните тъпанари не успяват да избутат ВУЗ-а)?

¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Оценка
-4 +16
 
Преглед на профил

BBC

Рейтинг: 488 Неутрално
  • 14
  • 17:24
  • 01 юни, 2010

От как прие новият закон за научните степени, Игнатов започна да твори само глупости! Крайната цел е НБУ да отиде на държавна хранилка! България ще стане първата държава пряко финансираща частни училища и университети!

Инфантилните народи се изтребват сами!

Оценка
-4 +13
 
Преглед на профил

lo_ridah

Рейтинг: 1211 Неутрално
  • 15
  • 18:49
  • 01 юни, 2010

До коментар [#3] от "Пловдивски":

Ако ресурса е знания , талант, интелект, както искаш го наречи - ок. Ама ако ресурса е пари - брутално много бъркаш. Кандидатстудентските пресяват пълнежа - на тях идеята им е това. Иначе всеки може да бъде студент. Но ако твърдиш че да учат имат право само богатите, и да се родиш в скромно семейство си бита карта от старта - много жалко.

Accelerates Under Demonic Influence

Оценка
-1 +25
 
Преглед на профил

Якоб-Кройцфелд

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 16
  • 20:04
  • 01 юни, 2010

До коментар [#4] от "vld":

Браво, пич, много си добър!!!!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

"На тази земя обаче има палачи и жертви. Трябва, доколкото е възможно, да не се съгласяваме да бъдем с палача." А. Камю

Оценка
-1 +3
 
Преглед на профил

BBC

Рейтинг: 488 Неутрално
  • 17
  • 20:10
  • 01 юни, 2010

До коментар [#14] от "BBC":Благодарение на Игнатов България се завърна към Лукановата образователна структура!

Инфантилните народи се изтребват сами!

Оценка
-1 +9
 
Преглед на профил

cheta

Рейтинг: 228 Неутрално
  • 18
  • 20:10
  • 01 юни, 2010

Попитайте самите студенти - готови са да плащат срещу гаранции, че получиш КАЧЕСТВО. Преподавам и знам, че най-мотивирани са задочниците и тези, които заплащат за знания и придобити способности. Както е в други страни на Европа.

Оценка
-7 +10
 
Преглед на профил

arch_

Рейтинг: 840 Неутрално
  • 19
  • 20:33
  • 01 юни, 2010

До коментар [#3] от "Пловдивски":

Прав си. Но това става не като направиш образованието платено, а като го направиш смислено. Кандидат-студенските изпити са пълна безмислица. Първо, защото често самите изпити са по предмети, които нямат пряка връзка с дисциплината. Второ, защото са така структурирани, че изискват най-вече дословно наизустяване. И трето, защото възможностите на много студенти в дадена област се разгръщат едва, когато се потопят в нея. Ако самото следване се направи достатъчно трудно, та да оставя само най-мотивираните да продължат и най-способните да завършат, ако изпитите могат да се повтарят най-много два пъти, а не n пъти както е сега, ако вътре в университетите се насърчава работата в екип и конкуренцията между екипите, пълнежът автоматично ще отпадне. Това обаче не се прави, защото ще доведе до смаляване на горните курсове и по-малко студенти. А има доста хора в тази държава, които имат полза и от многото студенти, и от изпитите при кандидатстването.

Оценка
-1 +31
 
Преглед на профил

arch_

Рейтинг: 840 Неутрално
  • 20
  • 20:33
  • 01 юни, 2010

До коментар [#18] от "cheta":

Кои други страни?

Оценка
-2 +1
 
Преглед на профил

pag

Рейтинг: 714 Весело
  • 21
  • 22:47
  • 01 юни, 2010

До коментар [#17] от "BBC":

Браво бе, сам се цитираш.....
Да не си от СУ?

Оценка
+6
 
Преглед на профил

reg0506

Рейтинг: 107 Неутрално
  • 22
  • 01:53
  • 02 юни, 2010

До коментар [#15] от "Lo_Ridah":

тя целта е ясна, той и човека там който е в момента на образованието същия си го казва - да стане като у чужбина... това отдавна е ясно мисля на трезвомислещите... или учиш, въпреки че си беден, ама нали си умен... или имаш пари да си платиш... средно положение няма да има след време... евентуално... ставаш голтак и са чудиш как да си купиш пакет семки и да ги люпиш в селското кафене...

Оценка
-4 +1
 
Преглед на профил

jiffylube

Рейтинг: 319 Неутрално
  • 23
  • 01:59
  • 02 юни, 2010

Ма супер - всичко е толкова рационално... Накрая като озаконим и корупцията - и ето ти няма вече корупция...
В действителност държавните образователни институции са прави да искат това, защото иначе не могат да се конкурират с частните, които както виждаме дори се побутват от държавата... Явно на това целта е да направим всичкото образование платено.
Аз ли така си мисля или плащането на данъци все повече губи смисъл...

Оценка
+3
 
Преглед на профил

reg0506

Рейтинг: 107 Неутрално
  • 24
  • 02:07
  • 02 юни, 2010

До коментар [#23] от "jiffylube":

Не, просто ЕС придобива все повече смисъл по български начин естествено!

Оценка
+2
 
Преглед на профил

Коки

Рейтинг: 407 Разстроено
  • 25
  • 09:52
  • 02 юни, 2010

Дабе, ще си плащаш обучението, ще се самофинансираш 5-6г., след което ще робуваш на комуноидните "индустриалци" 40г. за 500-600 лв.БРУТО, след което ще чакаш 200лв пенсия, като евентуално си напазаруваш стаж за годините учене..... КАК ВИ СЕ СТРУВА А??? КУУУЛ?!

Оценка
-3 +14
 
Преглед на профил

lo_ridah

Рейтинг: 1211 Неутрално
  • 26
  • 10:14
  • 02 юни, 2010

До коментар [#22] от "reg0506":

В т.нар лонг-рън това е губеща стратегия. тия дето са си платили, няма да поумнеят. Виж руските олигрси директен пример - плащат на децата си да учат къде ли не, ама не искат да им оставят бизнеса. С всяко следващо поколение ще пада нивото...

Accelerates Under Demonic Influence

Оценка
+4
 
Преглед на профил

ra4ko

Рейтинг: 263 Любопитно
  • 27
  • 10:28
  • 02 юни, 2010

До коментар [#22] от "reg0506":

такова нещо като "умен, но беден" няма. Бедните не са умни, иначе нямаше да са бедни!

А по-високите такси предполагат по-качествено обучение (Айви лигата, британските университети), което подобрява шансовете да си намериш адекватна работа.

Горното мнение не е препоръка за покупка или продажба на ценни книжа

Оценка
-10 +2
 
Преглед на профил

fiksun

Рейтинг: 70 Неутрално
  • 28
  • 11:10
  • 02 юни, 2010

До коментар [#15] от "Lo_Ridah":

Не съм съвсем съгласен с теб. Кандидатстудентските изпити наистина пресяват, но само най-откровените дебили. Трябва кандидатите да са наистина много зле, за да не могат да изгарат една тройка на изпит по предмет, който те са си избрали.
А всички знаят, че с намаляването на населението и увеличаването на бройките за следване, с тройка можеш да запишеш без проблем, ако не е някоя от трите най-търсени специалности за конкретната година.
След това през цялото следване, няма почти никакво натоварване и накрая изхода е ясен - какъвто влезнал, такъв и излезнал, ако не и по-зле от няколкото години алкохолизъм и чалгия в студентски.
Затова трябва цялото образование да е платено, с 10 % от студентите - стипендианти, тия дето са наистина умни. Другите 90% си плащат и за тях, и за стипендиантите. Трудни входни изпити (по-трудни от сегашните), трудни изпити по време на следването - ако не се справиш - отпадаш, трудно завършване накрая. Малко завършили накрая, обаче качествени! И плюс това добро заплащане за преподавателите, за да имат мотивация да се усъвършенстват!

Оценка
-3 +4
 
Преглед на профил

rainbou1

Рейтинг: 431 Неутрално
  • 29
  • 11:23
  • 02 юни, 2010

Фиксън (28),
В Германия беше безплатно образованието доскоро. Нямаше кандидатстудентски изпити - щом си решил, че ти се учи - учиш. Само че по време на следването така ти скъсват г.-то, че си проличава и на тебе, и на преподавателите ти ставаш ли за тая работа или не. И никой не си губи излишно времето. В БГетовицата всичко както обикновено е зле изпълнено. Влезеш ли, доста е голям шанса да излезеш . Отделно програмите се пълнят с разни измислени дисциплини, чиято единствена цел е хонорувани преподаватели да стоят в унито и да получават заплатка, щото иначе следва уволнение и никъде нищо не могат да си намерят. С оглед на това, че България стана член на ЕС, а и доходите нарастнаха последните години, все повече българи предпочитат да отидат на запад да си завършат една идея по-качествено образование, и да останат в онези доста по-нормални страни, отколкото да се гърчат тук, да не виждат перспективи, да ги цакат с кофти среда, правораздаване и квото още се сетите.

Така че в България ще си плащат тия, които ги мързи и които не могат да влязат държавна поръчка. Отделно като стана въпрос за НБУ - познавам немалко хора оттам, и да си кажа - имало е защо да не влязат редовно. Друг е въпроса, че там има специалности с много по-ъпдейтнати дисциплини от другите унита.

Оценка
-2 +8
 
Преглед на профил

CIA Germany

Рейтинг: 1166 Любопитно
  • 30
  • 11:51
  • 02 юни, 2010

До коментар [#28] от "fiksun":

Как виждаш тази твоя идея да проработи в България ?! Нали преподавателите като знаят, че като изключат 100 студента за една година за нисък успех ще намалеят драстично средствата в унито от които те също по стара традиция ще могат да чопкат тук таме Ти си ги говирш тези идеи сякаш се намираш в общество с висок морал. !? Тази система функционира в Г-я, но в Г-я ако някой от паркиралите на един паркинг ти одере колата ще ти остави бележка с телефонния си номер да му се обадиш да ти оправи щетите примерно. Как очакваш нещо което се базира на идеали и висока моралност и обществена отговорност защото образованието е точно такъв клон от чието развитие вависи до голяма степен развитието на дадено общество да функционира в държава, в която до 90% е аморална и почти във всяка сфера липсват вече високите морални устои?!

П.С. И аз преди си ги мислех тези неща като теб, но определен силен кръг в Б-я има интерес всичко да тъне в анархия. Иначе нещата са много прости и не се налага на българите да откриват топлата вода, а просто да си изберат от къде да копират малко, но НЯМА интерес или по-точно ИМА ОПРЕДЕЛЕНИ ИНТЕРЕСИ, които са над твоите, над моите, над 95% от интересите на българския народ Гледай си кефа, свиркай си и тва е или Аерогара София като някои от нас

Hope is the first step on the road to disappointment.

Оценка
+8
 
Преглед на профил

Преспанец

Рейтинг: 298 Неутрално
  • 31
  • 12:10
  • 02 юни, 2010

Някой може ли да ми обесни (питам наистина) в какъв смисъл става платено, като нали и сега е платено? Благодаря.

Оценка
-2 +2
 
Преглед на профил

Десен

Рейтинг: 4959 Неутрално
  • 32
  • 13:46
  • 02 юни, 2010

Поне по 1000 лв на година трябва да е вишото, така е.
Догодина - на семестър.

No one is taller than the last man standing.

Оценка
-3 +2
 
Преглед на профил

140

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 33
  • 13:58
  • 02 юни, 2010

Ами сега ще е малко по-платено - т.е. по-високи такси за тези, които е са успели да влязат държавна поръчка. Образованието ни съвсем няма нужда от тази "реформа" според мен. Университетите трябва да се преструктурират - като отпаднат огромните специалности, за които не се събират студенти. Сега кандидатстват едни от най-малочислените випуски в последните 30години, а местата растат ли, растат. Навсякъде се откриват нови специалности и на поразия се учат неща, които нямат нищо общо със специалността, само и само да се намери работа на преподавателите. Вместо да се развива професионалното образование и да се остави висшето на хора, които наистина искат да се занимават с наука, а не биоложки да работят по корабите като сервитьорки, а икономистки да стават секретарки, държавата позволява едно неспиращо увеличаване на дебелата ни, задъхваща се система на ВУ. Едиснтвеното, което печелим с това, е по-голям брой студенти, коетое равно на по-малък брой безработни. Време е да се преразгледа политиката ан всяко висше училище, да се съкратят местата и бройките, да се влагат разумно държавните пари. Това ен е наложително да стане с въвеждаен ан платено обучение - първо - защото то си е на практика и сега платено. Второ, защото ВУЗ-овете имат много резерви за икономии - например в МУ София студенти, които имат по 4 условни изпита ползват общежития. Такива хора, които влачат изпити с години, очевидно не са мотивирани и следва да загубят поне една малка част от студентските си привилегии. Трето, защото е значитело по-икономически изгодно, както на макроравнище, така и на равнище регионално развитие, да се развиват повече университъети извън София. Така издръжката ан студентите ще бъде по-лека за хазната, столицата ще си отдъхне поне малко от неспиращия приток на младежи, а в регионите отново ще има малко раздвижване. Студентите носят със себе си икономически растеж - такъв пример имаме с Благоевград, който щеше да е просто едно убито село по пътя за Гърция, ако не беше пълен със студенти. Подобни са случаите и с Велико Търново и др. Висшето образованеи има нужда от мого по-дълбоки и сериозни промени, а не просто от едно увеличаване на приема, подкрепено с по-високи такси.

Оценка
+7
 
Преглед на профил

arch_

Рейтинг: 840 Неутрално
  • 34
  • 14:34
  • 02 юни, 2010

До коментар [#32] от "Десен":

Чудесно. Така освен че ще учат синчетата и дъщеричките на разни мутри, ще се отреже шанса на малкото студенти, които имат акъл и амбиция да се образоват наистина. Платеното обучение има смисъл в страни, където като студент можеш да изкарваш достатъчно, та да се издържаш. В България и завършилите изкарват в голямата си част никакви пари.

Оценка
-1 +1
 
Преглед на профил

alx

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 35
  • 16:07
  • 02 юни, 2010

До коментар [#34] от "arch_":

Попринцип платеното обучение е около 1000 -1500 лв на семестър. В момента е около 300 лв. за държавна поръчка. Държавни стипендии са по 60 - 90 лв. (300 - 450 + има и някакви доп. награди), допълнително от евро стипендии може да разполагаш с около 650 лв на семестър. Има студентски кредити (които не всеки може да вземе, което е гандо малко). Ако нещата ставаха като хората, нямаше да бъде проблем с желание за учене да се запишеш да учиш във ВУЗ, дори било и да ползваш кредид. За най-умните и мотивираните може да се направи да е безплатно или частично удържане от таксата. Не става въпрос за десетки хиляди (което в прочем е възможно да са разходите за живот в студентски град за развлечения дискотеки и клубове).
Вишето образование освен този проблем има и десетки други. Дано поне в близките 10 -20 години нещата се оправят, което силно ме съмнява.

 
Преглед на профил

marijka

Рейтинг: 320 Неутрално
  • 36
  • 16:21
  • 02 юни, 2010

еФтино вишу на ефтина цена

Оценка
-1 +1
 
Преглед на профил

УЛАФ

Рейтинг: 724 Неутрално
  • 37
  • 17:11
  • 02 юни, 2010

Като гледам правописа на някои от изказалите се по-горе по въпроса за висшето образование, те май са имали сериозни проблеми със завършването на средното...

 
Преглед на профил

Десен

Рейтинг: 4959 Неутрално
  • 38
  • 17:15
  • 02 юни, 2010

До коментар [#34] от "arch_":

Eдно е да можеш да го направиш
Друго е да искаш да го направиш
А съвсем трето е наистина да го направиш.

Университета е житейската сеялка, отсяваща тия които хем искат, хем могат, а и го правят.
Така се възпитават лидери, а не с подаяния.
Но ти няма как да знаеш това...

No one is taller than the last man standing.

 
Преглед на профил

arch_

Рейтинг: 840 Неутрално
  • 39
  • 18:08
  • 02 юни, 2010

До коментар [#38] от "Десен":

Ами очевидно има някои неща ги знаеш само ти.. Хайде напиши една книга "Аз, Десният" та да почнем и ние малко да разбираме с какви невероятни качества превъзхождаш света, та да можеш да отсичаш по разни теми без да се аргументираш. Защото в нормалните спорове простоснъртните се занимават с такива незначителни неща като аргументация.

 
Преглед на профил

Rashkov

Рейтинг: 70 Неутрално
  • 40
  • 18:49
  • 02 юни, 2010

Дали сега е безплатно? По дефиниция не. Но, добър студент в УНСС плаща около 250 на година, а има възможност да взема стипендии на стойност общо 1400лв на година. Сами преценете.

По-отношение на това да бъде ли платено: Категорично да. Когато започнат да функционират като бизнес единици университетите, ще има истинска конкуренция и по-добри резултати.

Оценка
-1 +1
 
Преглед на профил

CIA Germany

Рейтинг: 1166 Неутрално
  • 41
  • 14:07
  • 03 юни, 2010

До коментар [#40] от "Rashkov":

Утопия!!

Hope is the first step on the road to disappointment.

Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.