Регистрация
17 сеп 2010, 08:00

Антична римска вила в квартал "Хаджи Димитър"

От Ивайло Ванчев
В софийския квартал "Хаджи Димитър" бяха открити останките на римска селска вила от III век. Имението, включвало шест постройки, вече веднъж е било откривано през 1966 г., но тогава е изоставено. ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

30 коментара
 
Анонимен потребител

****

  • 1
  • 08:33
  • 17 сеп, 2010

Този коментар беше изтрит в 08:33 на 17/09/2010 от неговия автор.

 
Преглед на профил

Гуньо

Рейтинг: 359 Неутрално
  • 2
  • 08:34
  • 17 сеп, 2010

Центърът по архитектурознание към БАН, да се свети името му, бе в основата на пиесата "Римска баня" на С.Стратиев.
Не искам да подчертавам плоската алюзия, че надарените хора си отиват рано, а бездарните и покварени неща векуват, но тя си се натрапва.
Успех, прочее с разкопките и консервацията и най-вече кураж на жителите на блокове 23 и 24 в квартала.

Оценка
-9 +28
 
Преглед на профил

g_t_jonathan_hoag

Рейтинг: 3500 Неутрално
  • 3
  • 08:56
  • 17 сеп, 2010

Ех, пак ни напомниха, че по тези земи е била Римската империя и че малко или много сме били част от нея, т.е. сме били в центъра на цивилизацията.
Защо сега сме такива скапаняци?

And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy My brothers. Ezekiel, 25:17

Оценка
-21 +86
 
Преглед на профил

Сони

Рейтинг: 669 Весело
  • 4
  • 09:13
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#3] от "g_t":
Може би се връщаме в цивилизацията - спряхме да варим компоти и вече консервираме находки от 1966.

:) Усмихни се днес! Утре ще е по-зле!

Оценка
-1 +90
 
Преглед на профил

the Onion

Рейтинг: 1021 Неутрално
  • 5
  • 09:25
  • 17 сеп, 2010

Като си помисля само как са строили римляните преди 2 хиляди години - красиво и същевременно за поколения напред... И като знам сега как се строи в БГ, а и на други места ...

Tu Stultus Es

Оценка
-10 +53
 
Преглед на профил

Лъчо

Рейтинг: 440 Неутрално
  • 6
  • 09:30
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#3] от "g_t":

Повечето хора в Бълария са (сте, може би, не те познавам) с някакви психични отклонения. Първо са шибаняци, скапаняци, мърша, долно племе и вярват, че когато западния човек излезе от тоалетната след него охае на рози. После пък са велики, Македония е тяхна, още превземат три-четири морета и разни ей такива.
Римска империя е било от Франция до северна Африка, барабар с близкия изток - дори тая територия да я наречеш център на цивилизацията пак няма много значение

Оценка
-45 +26
 
Преглед на профил

Comandante Marques

Рейтинг: 2801 Весело
  • 7
  • 09:41
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#6] от "Лъчо":

пише се ухае. И си смени дилъра

low riders team

Оценка
-7 +54
 
Преглед на профил

коритаров

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 9
  • 09:54
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#5] от "the Onion":

Абе така е и не е така, защото в рим всичко е правено от роби - безплатен неограничен труд срещу някво ядене. Прави се всичко по най-тежкарския и труден начин и както им хрумне, щото нито ще им струва нещо нито им пука за робите.
Тоя колизеум в Рим наеш ли кога щеше да бъде построен от свободни хора със заплати... - никога!

Всеки иска но не всеки може

Оценка
-13 +15
 
Преглед на профил

цаки

Рейтинг: 799 Весело
  • 10
  • 09:56
  • 17 сеп, 2010

"Между 23-ти и 24-ти блок на софийския квартал "Хаджи Димитър ..."са открити останките на римска селска вила от III век.

Как пък не я откриха до блок 20 в квартал "Райна княгиня" в Ямбол. Може би един от отговорите на п.3

До коментар [#6] от "Лъчо":

"Римска империя е било от Франция до Северна Африка, барабар с близкия изток" така е , и център на цивилизацията може да се нарече. Сааме не става ясно, кое и защо няма значение.

Оценка
-2 +11
 
Преглед на профил

цаки

Рейтинг: 799 Весело
  • 11
  • 09:57
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#10] от "zaci":

Само не става ясно........

Оценка
+6
 
Преглед на профил

GM

Рейтинг: 657 Разстроено
  • 12
  • 10:17
  • 17 сеп, 2010

Вилата, която сега се проучва, вече веднъж е била открита - през 1966г., когато започва изграждането на няколко жилищни блока. Тогава обаче обектът е бил изоставен и забравен.


Майко мила...

http://avtoparkove.com/

Оценка
-1 +39
 
Преглед на профил

the Onion

Рейтинг: 1021 Неутрално
  • 13
  • 10:37
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#9] от "Sasho_m":

"Тоя колизеум в Рим наеш ли кога щеше да бъде построен от свободни хора със заплати... - никога!"

Колега, не съм съвсем съгласен. Свободният човек на който му се плаща има много по-голяма мотивация да работи бързо и качествено от този които работи насилствено...


Освен това в Рим не е можело да се говори за "безплатен неограничен труд" - робите са стрували доста пари. Сградите по онова време са били адски скъпи и само най-богатите са ги поръчвали... Също така тогава на много от "робите" им се е плащало - съответно някои от тях са могли да откупят свободата си и да стана свободни граждани.

Tu Stultus Es

Оценка
-2 +25
 
Преглед на профил

Лъчо

Рейтинг: 440 Неутрално
  • 14
  • 10:41
  • 17 сеп, 2010

Извинявам се, не исках да засегна никого и действително не мога да пиша за да си спася живота.
Много хора сами си го казват това, не го казвам аз - това имах предвид. Българския народ няма как да се развива когато почти всички все повтарят колко мършав бил народа, колко е "скапана тая държава" и как няма гражданско общество без да се прави каквото и да е по въпроса.
Това са ми впечатленията поне.

Оценка
-6 +13
 
Преглед на профил

mort

Рейтинг: 42 Неутрално
  • 15
  • 10:43
  • 17 сеп, 2010

"...на терена няма боклуци, окосена е тревата." Какво ниво, какво нещо.

Оценка
-5 +15
 
Преглед на профил

Лъчо

Рейтинг: 440 Неутрално
  • 16
  • 10:44
  • 17 сеп, 2010

(като цитирам в подкрепа на твърдението си: "Защо сега СМЕ такива скапаняци?". Аз просто използвах синоними които съм чувал от други хора в същия контекст)

Оценка
-10 +5
 
Преглед на профил

Baron Samedi

Рейтинг: 218 Весело
  • 17
  • 10:57
  • 17 сеп, 2010

Бе тези римляните много неориентирани - вила в Хаджи Димитър ... мръдни към Витоша, Бояна, Драгалевски, пък и Бистрица ако щеш. Може би цените са им се сторили високи дори и по онова време

Оценка
-2 +33
 
Преглед на профил

kyobul

Рейтинг: 111 Неутрално
  • 18
  • 11:15
  • 17 сеп, 2010

[3] "Защо сега сме такива скапаняци?" е наистина тьп коментар

Оценка
-4 +6
 
Преглед на профил

Comandante Marques

Рейтинг: 2801 Неутрално
  • 19
  • 11:16
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#9] от "Sasho_m":

ами в Дубай се строят какви ли чудесии - вярно е че работниците са нископлатени, но все пак не са напълно роби...

low riders team

Оценка
-4 +9
 
Преглед на профил

rayo

Рейтинг: 582 Неутрално
  • 20
  • 11:25
  • 17 сеп, 2010

Като си представя, че след още 18 века бъдещите поколения ще изровят някой панелен блок и ще ни оплакват в кви бетонни кутийки сме живеели, ....

un buen dia empieza con un solo rayo

Оценка
-1 +27
 
Преглед на профил

niakoi_si

Рейтинг: 1625 Неутрално
  • 21
  • 11:41
  • 17 сеп, 2010

По принцип сме царе в унищожаването на подобни археологически ценности. Ако това беше в Гърция например, вече щеше да има кафява табелка и да късат билетчета на японски турсити с фотоапарати. А жителите на двата блока да печелят от продажба на сувенири и сандвичи.

При нас първо минават иманярите, каквото остане го натрошаваме и зариваме да не ни пречи на инвестиционните намерения.

Оценка
-2 +28
 
Преглед на профил

Kidon

Рейтинг: 113 Неутрално
  • 22
  • 11:55
  • 17 сеп, 2010

Това, което виждам е прекрасно, и едно от най-хубавите неща, което може да се случи на запуснато междублоково пространство.

Keep Walking!

Оценка
+19
 
Преглед на профил

ivanchoLA

Рейтинг: 2268 Весело
  • 23
  • 11:58
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#13] от "the Onion":

Когато Рим са строяли като луди е когато са водили воини като луди и роби бол от воиските на завладените народи, баят евтини и тн. Срива на икономиката на Рим започва когато вече няма постояннен наприв от роби или евтина работна ръка, а иначе плебса, като сегашните Италианци (и повечето Средиземноморски народи), не си е падал много по работа, повече по далавери, мафия и хулиганство та затова патрициите са имали собствени малки цивилни армии(охрана) ...

Americans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012

Оценка
-7 +10
 
Преглед на профил

doncorleone

Рейтинг: 389 Весело
  • 24
  • 12:24
  • 17 сеп, 2010

"са открити останките на римска селска вила от III век"

София си беше село и село си остана...

Оценка
-10 +9
 
Преглед на профил

gdobranov

Рейтинг: 182 Неутрално
  • 25
  • 13:26
  • 17 сеп, 2010

Имате ли представа с колко такива и много по-значими находки е осеяна България и защо никой не им обръща внимание ако се намират извън границите на София?!

Оценка
-2 +13
 
Преглед на профил

Читател

Рейтинг: 5079 Неутрално
  • 26
  • 15:14
  • 17 сеп, 2010

До коментар [#25] от "gdobranov":

Вземи само една Рицария, в Северозападна България. Или Никополис ад Иструм. Безхаберие на централно и местно ниво. И огромни интереси в търговията с антични предмети.

Оценка
+13
 
Преглед на профил

kbderror

Рейтинг: 85 Разстроено
  • 27
  • 18:23
  • 17 сеп, 2010

Аз знам че около Девня има некви грандиозни римски неща.. обаче червените и амбициите им за индустриално мощна България се сещате к'во са направили там. Добре че един музей на мозайките са оставили помийте гнусни. Екскурзовода разпрявяше че около Девня има малък Колизеум и к'ви ли не още неща заради девненските извори...... и т.н.

Абе да вземе министъра да провери за к'во евентуално става дума,ако му остане време естествено

Оценка
+10
 
Преглед на профил

Polusa

Рейтинг: 1201 Неутрално
  • 28
  • 20:03
  • 17 сеп, 2010

Самото съществуване и границите на Римската Империя, са най-голямата конспиративна лъжа в историята на човечеството!
Имаме гърци, които са много по-рано по земите ни от римляните. Имаме турци от времето на Отоманската Империя а нямаме поне един представител на Римската Империя.
Да не би това да са евреите, но вярата им е друга?

Истина, Енергия и Мотивация на Сила, която Градим за България, не е Материя и не е Емоция!

Оценка
-6 +1
 
Преглед на профил

angelboy8008

Рейтинг: 740 Любопитно
  • 29
  • 21:41
  • 17 сеп, 2010

Тука колко картофи на жар сме си правели като деца! После винаги мятахме празни флакони от дезодоранти в огъня

Оценка
+1
 
Преглед на профил

коритаров

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 30
  • 10:43
  • 20 сеп, 2010

До коментар [#13] от "the Onion":

Този дебат може много дълго да продължи, но пак не съм съгласен с онион.
Робите са добивани безплатно от новозавзетите територии, и това, и да - само богатите са имали роби - за това само те са строяли неща. и да, сигурно на 0.01% от всички роби в римската имерия някои им е плащал нещо някъде някога, но това пак си е било неограничен безплатен робски труд, без който никога е нямало да простроят тези неща!

Всеки иска но не всеки може

Оценка
+1
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.