Има виновни

Дом за умствено изостанали деца в Кърджалийско

© Дневник

Дом за умствено изостанали деца в Кърджалийско



Днес Българския хелзински комитет (БХК) съобщи резултатите от проверката, проведена съвместно с прокуратурата в домовете за деца с увреждания в страната. "Дневник" публикува текста на Яна Бюрер Тавание, директор "Кампании" на БХК. Тя е един от хората, които това лято обикалят и проверяват домовете. Инспекцията показва, че за последните 10 години в тези институции са починали 238 деца, като по-голямата част от случаите, е можело да бъдат предотвратени.


Надежда се ражда. Hе, това е друга история.  


Надеждa се ражда с увреждане. Вкарват я в дом. Tам я фиксират с ремъци за леглото, връзват я в количката й, стягат я в усмирителна риза. Там лежи години в креватчето си и така не пораства никога. Там се клати по цял ден на пода. Там не й се случва нищо. Там се самоуврежда, защото предпочита да чувства болка пред това да не чувства нищо. Там методично блъска главата си в металния крак на леглото. Там изсмуква палеца си дотолкова, че гангренясва и й го отрязват. Там чеше ръцете си до кръв. Всеки ден до кръв. Там си играе с камъни. Там яде камъни. Там плаче от глад. Там блъскат каша в устата й, без да я чакат да преглътне. Там никой не я прегръща. Там пищи и вие. Там e тъпкана с лекарства за грешна диагноза. Там е химически обуздавана с медикаменти, които смазват съзнанието и тялото й. Там е горена с гореща вода и кожата й се свлича. Там е удряна, ритана, блъскана, задушавана, хапана. Там с нея се блудства.




После Надежда умира. Ha три умира oт недохранване. На четири умира от раните си, причинени от залежаване. На шест умира oт зарази заради лоша хигиена. На седем умира от измръзване, на осем от удавяне, на девет от задушаване, на десет от обесване.


И всичко това е вярно. Просто Надежда е колективният образ на децата с увреждания в домове в България.


"... Децата прекарваха своя следобед в бездействие, виене, блуждаене и търкаляне по пода."**


На 20 септември Българският хелзинкски комитет (БХК) обяви резултатите от проверките на всички домове за деца с умствени увреждания в страната. Това е най-мащабното изследване на тези институции, правено някога от някого. И фактите са от ада.


За проверявания период – от днес до десет години назад, е открит чудовищен брой детски смърти – неразследвани и в голямата си част предотвратими. Става въпрос за


Двеста тридесет и осем умрели деца


(петдесет и осем само за последните три години след скандала около Могилино и цялото "задвижване" на държавната машина тогава). Това е гигантски процент смъртност – имайки предвид, че популацията на тези домове към момента е малко над хиляда деца.


По-важното – тезата, че тези деца умират от уврежданията си, натрапвана с години, e разбита завинаги. Повечето от тези деца са убити. И това е установимо дори по документи.


След десетки хиляди изчетени страници медицинска и друга документация, близо трийсет проверки на място и стотици проведени интервюта можем да заявим категорично, че поне три четвърти от всички смърти са били предотвратими.


Трийсет и едно деца са умрели от глад, тоест системно недохранване. Това се дължи на бедна храна, на това, че децата не са хранени по начин, че да могат да глътнат или да усвоят тази храна, и на страничните ефекти от транквилантите, с които тези деца са тъпкани. Така Самир при ръст 103 см тежи 14 килограма, Тодор при ръст 100 см тежи 10 килограма, Руса e 114 см и тежи 8 килограма. Mария от дома в Петрово – Стара Загора, на 12 години тежи 8 килограма и умира от това. Документите показват, че тя е страдала от системно недохранване общо 11 години, тоест през целия си живот.



История на проверките


През aвгуст 2009 г. БХК заведе дело срещу прокуратурата за бездействието й да преследва престъпленията срещу децата в институцията, в частност голям брой смърти /75 за 8 години/. През февруари 2010 г. се постигна споразумение с главния прокурор за съвместни проверки на прокуратурата и БХК във всички домове. Проверките са извършени в периода март - юни 2010 г. До август 2010 г. тече обработка на данните и изготвяне на докладите на БХК до прокуратурата /263 стр., 1730 бел. под линия с доказателства за всеки констатиран факт/. Предстои да се види какви разследвания ще предприеме прокуратурата.


 

И така, трийсет и една смърти от глад, осемдесет и чeтири от общо занемаряване, тринайсет от масови зарази, разбирайте лоша хигиена; шест от злополуки като измръзване, удавяне, задушаване; трийсет и шест от пневмония вследствие студ и залежаване; две от насилие. И всички – от престъпна небрежност.  


"Д. умира на 14.01.2006 г. в МБАЛ, Сандански. Като причина за смъртта му се сочи остра сърдечна и дихателна недостатъчност. На 22.06.2005 г. на Д. е назначена хемодиализа. До смъртта му обаче, цели 6 месеца по-късно, детето още не е започнало хемодиализа. Смъртта му най-вероятно се дължи именно на този пропуск. Аутопсия няма." (Петрово)


Смъртите настъпват предимно в студените месеци. Сто четирдесет и девет са настъпили в домовете, а не в болница, децата не са хоспитализирани въпреки тежкото си състояние, а са



Oставени да умрат


или са изписани от болничното заведение непосредствено преди смъртта им. Единайсет деца са били късно хоспитализирани. Така например Виктор от Могилино лежи 8 месеца с рана на главата и е закаран в болница едва ден преди да умре от мозъчен оток. Смъртите по правило са неразследвани – безнаказаността е тотална, незащитеността на децата е пълна. Понякога в смъртните актове като причина за смъртта се пишат абсолютни безсмислици като "други и неуточнени аномалии" или състояния, от които не се умира - като умствена изостаналост, детска церебрална парализа. В повечето случаи аутопсия няма или няма данни за такава. А има виновни.


"...Tихомир и Ахмед се разболяват на 10.08 срещу 11.08.2000 г. със симптоми "висока температура, разстройство, изхождания с примеси на кръв и слуз". На 11.08 д-р Чолакова по телефона, без преглед, предписва лечение без изолиране или хоспитализация на децата обаче. На следващия ден децата се влошават с температура 39 градуса. Едва на 13.08 директорът на дома "довел д-р Чолакова, която насочила децата за хоспитализация". Тихомир и Ахмед са транспортирани до ЦСМП – Котел, където Тихомир, който бил "в много тежко състояние" независимо от предприетите мерки починал. Аутопсия и микробиологично изследване не са направени. Ахмед, който преживява транспортирането до Инфекциозно отделение в Сливен, умира късно вечерта там. Направеното му изследване потвърждава дизентерията като основна причина за смъртта. Двете деца са постъпили в дома по-малко от три седмици преди смъртта си". (Медвен)


"...Повечето смъртни случаи в дома се установяват от персонала сутрин при огледа на помещенията. Това означава, че през нощта няма надзор над децата и никой /възрастен/ не вижда как настъпва смъртта. Следователно никой не знае как точно става това, нито пък някой предотвратява предотвратимите смърти." (Петрово)



Някои примери на насилие в институции


Кула: Работник в институцията в нетрезво състояние нанася побой над домуващ, тогава непълнолетен. Санитарка редовно бие малките деца в дома.


Петрово - Стара Загора: При неизвестни обстоятелства малолетна е получила черепно–мозъчна травма; механизмът на увреждане предполага насилие; момичето умира в резултат на увреждането. Изнасилено момиче, което ражда дете вследствие на изнасилването.


Згалево: Санитарка удря дете системно.


Могилино: Домуващ, тогава непълнолетен, намерен обесен в частен дом.


Медвен: Извършени блудствени действия с домуваща по време на престоя й в болницата за рехабилитация в Котел.


Просторно: Блудствени действия спрямо непълнолетна през време на престоя и в болницата в Котел.


Васил Друмев: Пазач блудствал поне с две момичета. Наказателното производство - започнато и прекратено.

 
Проверките на БХК са правени заедно с широк екип експерти (лекари, детски психиатри и пр.) и съвместно с прокуратурата. В момента докладите за всеки дом са при нея и се очаква тя да започне разследвания на база на събраните данни и документи. И не само за смъртите, не само за миналото. А и за неща като това, че към момента сто и три деца и младежи страдат от недохранване и следователно има


Реален риск да умрат от глад


в това число от болести, които ще ги повалят поради изнемощяването им от глад. Има виновни за това.
Има виновни и за седемте случая на сексуално насилие; за поне осемте случая на физическо насилие. Във всички случаи отделите за закрила на детето са наясно със случилото се, съответната държавна агенция е информирана поне в половината. Не е известно тези институции да са предприели мерки в който и да било случай. Никое дете, пострадало от насилие, не е получило помощ или справедливост.


Има виновни за шестотин двайсет и двата случая на тежки заразни болести и опаразитяване и за починалите вследствие деца. В домове като Медвен, Гомотарци, Сладък кладенец хигиената е драстично лоша и през годините се повтарят множество епидемии - фекално-орални зарази, дизентерия, хепатит. Контролът на ХЕИ/ РИОКОЗ е неефективен – санкции не се налагат нито за констатираните нарушения, нито дори за неизпълнените предписания.


Поне в осем дома се практикува физическа имобилизация на деца - връзване на крайниците или фиксиране към легла, инвалидни колички и други предмети; поставяне на усмирителни ризи с цел контрол. Това е незаконно. Понякога деца стоят вързани с месеци, а в живота им се събират години, които са прекарали насилствено имобилизирани. Това е престъпно и нехуманно. Има виновни за това.


"...При извършената проверка бяха установени данни за имобилизации на седем деца. Имобилизирането на децата е било извършвано при унизителни за тях условия и в институцията, което само по себе си противоречи на закона. При никакви обстоятелства законодателството не допуска имобилизация в институция като проверяваната, защото тя не е лечебно заведение." (Медвен)


"...Руса е била имобилизирана, за да не си смуче пръстите на ръцете, което тя правела от самота и фрустрация. Тази травмираща, напълно незаконна принуда е упражнявана спрямо детето, вместо персоналът да й обръща човешко внимание, при каквото тя преустановявала смученето – както са констатирали самите те. В случая на Руса имобилизацията като форма на тежък отказ да се предостави дължимото човешко внимание е допринесла за средна телесна повреда – пълна некроза на цял пръст на ръка." (Могилино)


На деветдесeт деца е прилагана


Химическа имобилизация


с тежки и увреждащи невролептични медикаменти. Тези лекарства не само са предписвани на деца, които нямат психични заболявания, а само умствено увреждане, а понякога са администрирани без психиатър. И aко физическата имобилизация е разрушително насилие за психиката, химическото обуздаване, тоест тъпченето с адски силни лекарства без медицинска нужда, а с цел подчиняване и контрол, смазва и тялото. Сто шейсет и седем деца са приемали опасни лекарства, често вредни и излишни, някои са били свръхмедикализирани за абсурдно дълги периоди. Така например личният лекар на Гомотарци от години изписва на няколко деца от Гомотарци транквиланта Rivotril за епилепсия - заболяване, каквото те нямат.


"...На единадесет лица се е администрирал вредният медикамент Thioridazin. На седем деца той се администрира с цел контрол на поведението (възбудни прояви, автоагресия, без психиатрична диагноза). Медикализирането с цел контрол съставлява химическа имобилизация - вид насилие, т.е. съставомерно деяние." (Петрово - Благоевград)


Едновременно с това на повечето места липсва грижа дори на елементарно ниво. Децата се складират. Целта не е да се развият или съществуването им да се осмисли; те изостават изключително в развитието си в голяма степен заради неадекватно обгрижване. Във всички домове липсва квалифициран персонал, в голяма част няма дори лекар. Индивидуализация на грижата, каквато е необходима, за да няма занемаряване, тотално отсъства. Децата са чакани да умрат. Трудноподвижните и лежащите – онези, които имат нужда от най-много внимание и грижи, са забравени в кошарките си или са захвърлени на пода, където се клатят или лежат неподвижно. Има поне осемдесет и шест документирани тежки инцидента, които при наличие на качествен и мотивиран персонал биха били предотвратими. Някои травми въобще не се третират, а за други се реагира с огромно закъснение – така например три деца от дома в Гомотарци – Вергиния, Красимир и Мирослав, са държани по седмица/ десет дни със счупено бедро, и са "лекувани" с риванол. Петдесет и осем деца се самоувреждат поради неналичието на адекватна грижа.


"...Васко, на 7 г., с диагнози "хипотрофия II-III степен" и "тежка умствена изостаналост", седял изправен в кошарка. Лицето му било омазано с носни секрети, които не били почистени през цялото време на проверката. Ръцете на Васко били разранени от разчесване и той продължавал да ги разчесва." (Рудник)


"...През 2008 г. е установено, че четиринайсет от децата  се нуждаят от намесата на психолог, за да преодолеят аутистичните, агресивните и автоагресивните си прояви, както и двигателните си автоматизми и стереотипи. Към момента на проверката тази нужда не е задоволена - децата не получават никаква психологическа грижа." (Рудник)


Има виновни. Отговорност трябва да се търси – сега и в миналото - на персонала на домовете, на обслужващите лекари, на кметовете, които управляват институциите. На министрите на труда и социалната политика (oтделите за закрила на детето и дирекциите за социално подпомагане по места). На всички, заради които деинституционализацията не се случва, а в домовете болезнено липсват пари и кадри. На pегионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве и на държавната агенция за закрила на детето. Всички те трябва да отговарят за своите действия или бездействия, довели до глад, насилие, насилствени имобилизации, масови зарази, смърт или обезсмислен живот.


Сега е на ход прокуратурата.


Аз бях един от хората, които проверяваха детските домовете това лято. Отидохме и до Русе, за да разследваме документно престъпленията в Могилино – нищо, че домът вече е затворен (по тежест на констатациите Могилино води, следван от Медвен, Крушари, Петрово – Благоевград, и Рудник, виж допълнителния текст). Минахме през едно от местата, където са преместени част от децата от дома и където условията са смислени. В тефтера си съм записала:


Тодор проходи.


Краси стои в стола седнала.


Деси е спряла да се хапе.


Семир спира да има толкова често припадъци.


Така става при появата на някаква грижа. Което ни връща към това, че има виновни.


Затова споделете този текст. И не дрехи и банани, пратете едно писмо до прокуратурата (София, бул. "Витоша" 2; office_gp@prb.bg) и ги подкрепете в това да започнат разследвания на престъпленията в домовете за деца с увреждания. Сега.


* Авторът е директор "Кампании" на Българския хелзинкски комитет.


** Всички цитати са от докладите на БХК до прокуратурата от лятото на 2010 г.


Повече за кампанията на http://forsakenchildren.bghelsinki.org/

Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на arch_
    arch_
    Рейтинг: 789 Неутрално

    За нивото на цивилизованост на една държава се съди по начина, по който се отнася към най-слабите. Да си направим сами изводите що за народ сме.

  2. 2 Профил на gv
    gv
    Рейтинг: 408 Разстроено

    а ние, данъкоплатците сме плащали за това, незаинтересовано...

    Keep it simple and make it special.
  3. 3 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1084 Неутрално

    Вълнуващ и прям материал, за който Ви поздравявам...с една корекция.

    Грижата за болните е критерий за оценка на качеството на едно общество.

    Болест на обществото не се лекува с писма. Справка - статията на Любослава Русева на първа страница.

    Затова ще предложа нещо по-различно: следващият път, когато видите някакво безумие - в трамвая, на опашката, в училището на детето Ви - не премълчавайте, а кажете това, което мислите за правилно.

    Далеч е от непосредствена помощ за болните деца, но в дългосрочен план е може би единственото смислено средство за оздравяване на обществото.

    А оттам и на грижата за болните.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  4. 4 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1416 Гневно

    ужасно. В повечето случаи персонала на тези домове е съставен от дебили.

    low riders team
  5. 5 Профил на rigukuku
    rigukuku
    Рейтинг: 458 Весело

    виновни са комунистите и плановата икономика. трябва да се приватизират тези домове и всичко ще бъде ОК.

  6. 6 Профил на Abuzer Kadayif
    Abuzer Kadayif
    Рейтинг: 373 Неутрално

    До коментар [#4] от "Comandante Marques":

    При това сте един файтон хора там!Ето до къде докарахте България...

    Ne mutlu türküm diyene
  7. 7 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1527 Гневно

    До коментар [#1] от "arch_":

    МНОГО сте прав! Няма "ниво" в БГ, това е една система която смачква различните/слабите. При това "безнаказаността е тотална, незащитеността на децата е пълна"...

    Да си призная не успях да дочета описанието по-горе, признява ми от това че такива ужасии се случват в "Европа, ЕС, страна с 1300 години традиции и култура, ...."

    КОЧИНА е това... при положение че елементарната човечност не фунционира! Това не е въпрос на пари (които са фактор, но не основния), а на това от какъв матрЯл е направено об6теството.

    А колко е "просто"... Така става, при появата на някаква грижа.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  8. 8 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1419 Разстроено

    Ужасна истина!

    Тук трябва да има присъди за престъпления спрямо човечеството защото подобни неща са съизмерими със случилото се на времето в нацистките концентрационни лагери!

    И сед това се питаме, защо на различни празници се случват трагедии!?

    Защо хора изгарят живи в ЖП вагони, заключени от кондукторите?
    Защо учителки и лелки избутват децата в студените води на река Лим за да оживеят те. А цялатта учителска гилдия е безмълвна. Неми останахме и ние към детеу бииците!
    И само там ли замълчахме!

    Напишете един E mail до прокуратурата!
    Колко ще Ви коства?
    Направете поне това!

    Хитростта пречи на мисълта!
  9. 9 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1527 Гневно

    Потресава6тото е че МНОГО ВЕРОЯТНО това е така да се каже само "върха на айсберга"... Колко много деца, възрастни и "слаби" стардат и си отиват по недостоен начин от този свят в територията (това не е Държава!) нарачена БГ - просто не ми се мисли.
    Не виждам и инвалиди по улиците, както и други "проблематични" групи. Заметени са под килимчето, скрити зад завеската, опаковани с лаченко, така че да не се виждат от "нормалните"... Вероятно и устата им е залепена, така че да се сму6тават и по някакъв начин напомнят че ги има и останалите имат ЗАДЪЛЖЕНИЯ към тях. Ако не, то това не е об6тество, това не е цивилизация, това е просто една джунгла!!!

    ПП: Очаквам да наскчат разми мутанти и споменат разни съображения как статията не е писана с л*бов и уважение към БГ...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13
    Hristo'o
    Рейтинг: 738 Гневно

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  14. 14 Профил на др. Ивaнов
    др. Ивaнов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#6] от "Abuzer Kadayif":

    Остави ракията и си лягай...

    Гласувай за ГЕРБ, спаси България!
  15. 15
    Abuzer Kadayif
    Рейтинг: 373 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  16. 16 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1527 Разстроено

    До коментар [#13] от "Hristo'o": И политиците ни са най-отговорни, най-виновни, че позволяват това да се случва.

    Глупости... Политиците са "чере6ката" на Системата!
    Това че те са такива е резултат от тези които са ги избирали, които си трайкат и "делегират отговорност".

    Резултатът е описаната колективна безотговорност.
    За нея съм "виновен" дори и аз, който живея на 1500км от БГ, поради това че... (има ли смисъл да обяснявам)

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на Abuzer Kadayif
    Abuzer Kadayif
    Рейтинг: 373 Неутрално

    До коментар [#14] от "др. Ивaнов":

    Знам бе, докторе какво е да ти го кажат ''други'', особено ако е истина...

    Ne mutlu türküm diyene
  19. 19
    sub-zero
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  20. 20 Профил на greebo
    greebo
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Като чета този материал и някак ме обхваща носталгия по публичните екзекуции... Не са хора, и животни не са... Някакъв неизвестен вид (говоря за персонала на тези заведения и за всички, които имат отговорност към децата). Лично ми се е случвало да ме връщат с цял чувал детски дрешки, защото "нямали етикети", т.е. не са нови и не ги искат...Сетете се новите къде отиват...
    Ходейки по улиците ставам свидетел на безхаберието на хората почти ежедневно. Вярно, не в такива мащаби, като в статията, защото такива зверства се правят на тъмно, където никой не те вижда. Имаше един човек, който почти не можеше да върви, но въпреки това никой не се спря да му помогне - подминаваха го и даже се стремяха да гледат в друга посока... Някак - страх ни е да не се заразим ли, страх ни е да не ни види някой и да ни се присмее? Не разбирам?!
    До Боби Колев:
    Боби, прав си, че така трябва да се прави. Само че ефектът обикновено е обратен - казват ми "що не ходиш на..." и напук още по-зле става. Промяната трябва да дойде отвътре, много са ни дебели главите за нещо друго за съжаление...

    Автентичната тъпота всеки път надминава изкуствения интелект.
  21. 21 Профил на Gerasi
    Gerasi
    Рейтинг: 740 Разстроено

    Поздравления към авторката Яна Тавание, много силна статия, много пряма и вярна. Беше ясно че Могилино е само върха от айсберга.

    Ужасяващото е това:
    "Повечето от тези деца са убити. И това е установимо дори по документи." Изоставени за да умрат, доста жестоко ! Винаги съм подозирал че сме жесток народ !

    Какво да направим ?!



    Изгони ГЕРБ преди да отровят Добружда заради шистовия газ, тогава освен бедни ще бъдем и гладни... Петиция http://citizenspeak.eu/node/45
  22. 22 Профил на Gerasi
    Gerasi
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Трийсет и едно деца са умрели от глад, тоест системно недохранване.

    Глад при положение че в България това да нямаме реколта е нещо непознато т.е храна винаги е имало.

    Няма да забравя от филма за Могилино -
    Слабичките като скелети деца на фона на дебелите охранени "лелки". И как дебелата лелка го подкарваше едно мъничко ходещо скелетче към нещо като баня а на мен ми се струваше че го кара към газовата камера.

    аз съм сигурен че персоналът си взима от храната за децата ...

    Изгони ГЕРБ преди да отровят Добружда заради шистовия газ, тогава освен бедни ще бъдем и гладни... Петиция http://citizenspeak.eu/node/45
  23. 23 Профил на др. Ивaнов
    др. Ивaнов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#18] от "Abuzer Kadayif":

    Чакай бе човече- сега не си при доктора
    Като ходиш пак- на него ще казваш:
    "Знам бе- здрав съм!"

    Гласувай за ГЕРБ, спаси България!
  24. 24 Профил на vitalis
    vitalis
    Рейтинг: Разстроено

    Българи,
    Защо толкова много не се обичаме?!

  25. 25 Профил на pav
    pav
    Рейтинг: 824 Гневно

    Аз се грижа за умиращи, стри и дементни хора в едно уредено общество, където се практикуват най-новите концепти за грижа. Злоупотреби има и тук, но за описаното в тази статия още не измислена дума. Може би "потресаващо"? Не малко е. Какви са тези хора? Самите те болни?Знам как изглеждат рани от залежаване, как миришат, не ми трябват снимки за да си представя амосферата в детайли. Защо се нуждае прокуратурата от нашата подкрепа, за да накаже очевидни и както от статията става ясно лесно проследими и доказуеми престъпления. Тези хора са наказуеми по всички морални и правни закони. Разнообразието от активна и пасивна престъпност е толкова голямо, че би трябвало да се чудят от къде и кой по- напред да започнат. Разбира се от живите.

  26. 26 Профил на омбре
    омбре
    Рейтинг: 779 Неутрално

    Неможах да дочета статията до края ,просто нямах сили.Пред очите ми са тези нещасни деца двойно осакатене веднаж от природата и втори път от хората.Ужас,ужас ... каква трагедия ,Но те горките не са виновни за нищо виновна е обществото ни като цяло нима няманачин да се облекчат страданията им--има но липсва човешкото сърце сега е на мода да се краде ,да се забогатява, Нещасници вие които тънете в охолство и разкош и нямате капка състрадание към околните и най вече държавата лошата мащеха към децата въобще.

    НЯКОЙ НЕ ГИ БИВА ЗА НИЩО...НО СА СПОСОБНИ НА ВСИЧКО
  27. 27
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  28. 28 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    До коментар [#13] от "Hristo'o":

    Да напълно сте прав!
    Написах Ви +!
    Съвсем заслужен при това!

    Хитростта пречи на мисълта!
  29. 29 Профил на yu22
    yu22
    Рейтинг: 1305 Разстроено

    Много ЖЕСТОКО...!!!

    мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...
  30. 30 Профил на омбре
    омбре
    Рейтинг: 779 Неутрално

    До коментар [#27] от "Comandante Marques":той не е прост горкия просто е потенциялен клиент на психодиспансера."Боже колко мъка има по света...." две крайности.

    НЯКОЙ НЕ ГИ БИВА ЗА НИЩО...НО СА СПОСОБНИ НА ВСИЧКО
  31. 31 Профил на yu22
    yu22
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#13] от "Hristo'o":
    И от мене имаш един голям +

    мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...
  32. 32 Профил на old__bg
    old__bg
    Рейтинг: 443 Разстроено

    И така, смърти от глад, от общо занемаряване, от масови зарази, разбирайте лоша хигиена; от злополуки като измръзване, удавяне, задушаване; от пневмония, вследствие студ и залежаване; от насилие. И всички – от престъпна небрежност...
    И това се случва в ЕВРОПЕЙСКА СТРАНА ?
    И това се случва в 21 век ?

    ЛОШО ! МНОГО ЛОШО !!

    Но още по-лошото е , че това се случва и на десетки , а може би и на стотици ДРУГИ ДЕЦА , освен тези с уврежданията !...

    Но най-лошото е , че това ще се случва все по-често и на още други деца , поради некадърното управление на държавата , кражбите и лакомията на управниците на гърба на обикновения човек !
    Така както е тръгнало , едва ли някой може да гарантира, че това няма да се случи утре и с вашите деца , защото в тази територия безспорен е само меракът на властта да пълни хазната си единствено чрез глоби, санкции, такси, данъци, и като капак - под заплаха от полицейска палка. Това издава безсилие и некадърност.
    НО ВСИЧКО ТОВА , КОЕТО СЕ СЛУЧВА , ПОСТАВЯ В ОПАСНОСТ ВСИЧКИ ДЕЦА НА БЪЛГАРИЯ !!
    Защото никой няма никаква сигурност , дали ще може да осигури на децата си да НЕ УМИРАТ от глад , от масови зарази , от пневмонии или насилие...
    Защото това е ежедневието на ТЕРИТОРИЯТА България ...

  33. 33 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1416 Гневно

    При такива политици
    живеем по-лошо
    от къртици!!!

    www.berbenkov.hit.bg
  34. 34 Профил на vitalis
    vitalis
    Рейтинг: Неутрално

    Дали се стараем достатъчно за това, което зависи от нас?
    Искаме ли да направим нещо?
    Търсим ли решения?
    Живи ли сме?

  35. 35 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1419 Разстроено

    До коментар [#24] от "vitalis":

    Защото в продължение на 500 години през 30-40 години във всяко населено място , турската власт е събирала българските първенци уж да обсъдят нещо и след това са инсцениран скандал са ги изколвали всичките. Ние сме резултат на тази политика, колкото и да си затваряме очите. Останали сме да съществуваме като етнос само защото сме плещели данъци и сме изхранвали империята.
    По късно през първата световна воина и воините на балканите, цвета на българската интелигенция е умрял по фронтовете. След това започнат гоненията провокирани от терористичния акт в Църквата "Света Неделя", после 9.IX.1944г. после 45 години Социализъм. После 20 годи пост Социализъм илюстиран прекрасно с думите на Филип Боков "Ние вината (има в пред вид за лагерите, но си прави каламбур с вино) я поемаме само с мезе!"Филип боков цлен на ВС на БСП и брат на Ирина Бокова шеф на ЮНЕСКО.)

    Та затова, сме такива!

    Хитростта пречи на мисълта!
  36. 36 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Виновни има, но трябва да има и разстреляни...
    Как така се допуска през 2010 г. в страна от ЕС да се умира от дезинтерия?!
    Разстреляни трябват, при това не е един.

    Цензуриран от "Икономедиа"
  37. 37 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#30] от "омбре":

    прост галош е - гледа къде коментираме аз и още няколко човека, които го унижаваме всекидневно и затова се заяжда, той дори не знае какво е коментар под статия

    low riders team
  38. 38 Профил на Боян Юруков
    Боян Юруков
    Рейтинг: 1431 Неутрално

    Жалкото е, че от една страна не оценяваме огромните усилия, които трябва, за да се грижи човек за такива деца, а от друга - не обръщаме внимание на издевателствата над тях. За нас те са изгубена кауза, следователно нямат значение. Точно затова сме виновни всички - не само персонала.

    Въпреки, че го осъзнаваме с крайчеца на съзнанието си, последствия няма. Защо? Защото когато всички са виновни - никой не е.

    Lipsva.com | Yurukov.net | Crime.bg
  39. 39 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    Тя прокуратурата не спи:
    http://b-a-k-l-a-v-a.blogspot.com/2010/06/in-name-of-people.html

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  40. 40 Профил на soregashi
    soregashi
    Рейтинг: 1416 Разстроено

    300 деца. Мъртви. Заради оскотялия ни народ, заради грубовата безотговорност, заради националната апатия. Иде ми да крещя "Събудете се". Имам чувството, че сме далеч от 1984... много далеч, с много по-промити мозъци.

  41. 41 Профил на laicos
    laicos
    Рейтинг: 403 Гневно

    Трябва да сме наясно, че тези места не са "домове" за деца с увреждания. Това са гробища, и то не където просто ги заравят, а където децата вегетират, докато умрат. И на гробищата поне някой те оплаква.
    Хората, които ходят на работа там, не правят по-различни неща от онези, работили в концлагерите. Гледат през деня виещи същества, вечер се прибират, готвят вкъщи, гледат свои деца. На другия ден отиват пак да гледат "уродите". Е, има и други - които бият децата, които ги инзасилват. И те сигурно се прибират вкъщи и гледат новините по бТВ.
    А има и трети - които раждат дете, които нещо не му е "наред" (разбирай, не е като другите), и не искат да "си провалят живота" с тези деца. Та за по-лесно ги дават при онези, другите, дето да ги гледат как ще умрат, или да ги убият.
    Има и още - като тези, например, които се казват АСП, и следва да отговарят за гробищата за деца. Какво отговарят те?
    И накрая още едни, ама много - аз, хората, които четем тази статия, коментираме, даваме акъл, стоим в офиса или вкъщи и вършим така важните всекидневни "дела". Онези, първите споменати, пък убиват всекидневно. И, със сигурност, често не нарочно. И какво правим ние, за да спрем това?

  42. 42 Профил на Георги Танев
    Георги Танев
    Рейтинг: 402 Неутрално
  43. 43
    ****

    Този коментар беше изтрит в 08:30 на 26/09/2010 от неговия автор.

  44. 44 Профил на Весела Ягодова
    Весела Ягодова
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Материалът спокойно може да се казва и "Добре дошли в Ада".
    Нужно е самообладание, за да бъде прочетен и осмислен.
    А за да бъде написан ?...
    Наказание - трябва да бъде понесено от виновните.
    Въпросът, който ми хрумва веднага след фактите, е ЗАЩО се е случвало (и се случва) това и как да не се повтори ?
    Винаги когато хора (напр. служители от домовете) причиняват болка/смърт на други хора (напр. децата от домовете), рано или късно въпросът "защо" трябва да намира отговор.
    Не само че е противозаконно. Противоестествено е.

  45. 45 Профил на cybersas
    cybersas
    Рейтинг: 465 Гневно

    Верно е, че човек остава без думи. Дори и 5% да е верно това, което пише в статията ( а що ли си мислям че си е точно така), то има маса безотговорници, които не трябва да бъдат съдени - живота им трябва да бъде СЪСИПАН. Крайно, но така го чувствам.

  46. 46 Профил на pav
    pav
    Рейтинг: 824 Разстроено

    Какви са хората които причиняват тези неща? Без да ги познавам, знам - болни, ресигнирали, изгорели (burnout),фрустрирани.Това не ги оправдава, разбира се, но обяснява причините за такива зверства.Хората работещи в сферата на грижите,като медицински сестри и санитари са най - застрашените от Burnout професии.Резултатът е пасивна и активна агресия без чувство за вина. Фрустрация, безпомощност, липса на квалификация и образование по специалността, а оттам и незнание как да се справят с работата по адекватен начин,псхологическа профилактика, стрес, подценяване и неразбиране на труда от страна на обществото, срамно низко заплащане, а от там пълната неатрактивност на тази професия. Тези хора са симптом на хронично болна социална система, липса на специалисти запознати с със съвременните концепти, ослепяло общество от егоисти и управления които десетилетия наред игнорират задълженита си. Това сме ние - във или извън България. Всеки един от нас носи частица вина, защото бедността ни не може да оправдае враждебността, умазата и грубото ни отношение към околните, ширещи се навсякъде у нас. Моята вина е, че имам квалификация за тази работа,но колкото и да плямпам пак няма да се прибера. Оправданието ми е, че със това заплащане в Бг не мога да оцелявам биологично. А сега е наред политиката.

  47. 47 Профил на donmarinelo
    donmarinelo
    Рейтинг: Гневно

    Каторга за отговорните... има доста пътища, ЖП линии и Атомна централа за строене.

  48. 48 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1419 Разстроено

    До коментар [#46] от "pav":

    Това което описвате вече не е само в специализираните заведения. А се шири в цялото общество!
    На хирургическата маса те питат ти на кого си връзка? Кои те уреди тук. Лекари и персонал седържат като съзаклятници. Лъжат мажат само и само да искарат двеста лева на калпак ще те напълнят със стендове без да ти е нужно. За да източат Здравната каса. Опрациите се претупват бърза се. При наличие на съвременна техника (скоростен компютър) се предпочитат инвазивни методи на диагностика защото се печели повече.От бързане необратимо се увреждат пациенти което по-късно води до атрофии на съдовете и т.н.т. И затваря пътя за повторна лека интервенция. Цинизмът се шири след лекарското,учителското, съдииското и други съсловия. Съдиите взимат подкупи и съсловно(уреждаики си имот на морето по цени за социално слаби-център за преподготовка на морето ) и по солово. Насилието се пропагандира на правителственно ниво и се показва с гордост по телевизията. ВЪРТИМ СЕ В КОЛЕЛОТО НА СМЪРТТА , изчезваики като народност.

    Хитростта пречи на мисълта!
  49. 49 Профил на donmarinelo
    donmarinelo
    Рейтинг: Неутрално

    Въпроса е колко Българи са готови да бутнат сегашната структура с оръжие в ръка, а не с празни приказки и безполезни подписки.

  50. 50 Профил на The_Curious
    The_Curious
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#41] от "laicos":

    Бях решил да не коментирам повече тук каквото и да е, но не мога да се сдържа....
    Тези проблеми, както и всички други са функции на обществото в България, или по-точно на обществената маса. А както знаем тази маса се формира от същите индивиди, които работят на такива места, които управляват тази държава, които правят или не нещо по въпроса. Но е факт, че тази маса е просто жител на територията България и не желае да се развие културно, за един проблем и да помисли за решаването му от корена.... Тази маса живее, за да тъпче другите под нея.
    Аз това не мога да го нарека общество, и сам нищо не мога да направя, защото дори основната клетка на обществото - на семейството си не мога да осигуря безопасност и прехрана, какво остава за култура.
    Тук е всеки срещу всеки и всеки за себе си, като интересите на силните на деня съвпада само помежду им, а другите - видно, кучета(червеи) ги яли/ядат.
    Изходът от ситуацията(във всички сфери на живот, не само при тези деца) е или тотална промяна, за което няма сигнал да се случва, ама грам. Или бягство в нормална държава. За мен това е изхода. Без да мисля патриотично ли е. Просто без да се обръщам назад и без угризения щом масата желае да живеее така.

    Nothing else, but more or less the bitter truth!
  51. 51
    ****

    Този коментар беше изтрит в 18:32 на 20/09/2010 от неговия автор.

  52. 52 Профил на pav
    pav
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Това имах също в предвид. Тези случаи "там", с децата са симптом на ендо болно общество загубващо човечността си. Ние не изчезваме като нация, а като човеци. Злобата и грубостта са навякъде, не само в болниците ами и на улицата, в заведението,в блоговете, пред гишето.....Общуваме по между си като зверове.

  53. 53
    ****

    Този коментар беше изтрит в 18:41 на 20/09/2010 от неговия автор.

  54. 54 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1419 Гневно

    Дублираха статията за да не могат да намерят и прочетат коментарите до тук! Статията е със същото съдържание. Не виждам друг смисъл от тази подмяна!

    Хитростта пречи на мисълта!
  55. 55 Профил на donmarinelo
    donmarinelo
    Рейтинг: Неутрално

    Човещината се определя от културата, а тя в днешно време се намира в състояние в което вместо да учи хората на човещина, ги учи на насилие и извращения. Културата в 21-ви век основно зависи от медиите... всички знем какво е тяхното съдържание. Образованието, здравеопазването, отбраната, промишленост (всичко е на ужасно ниско ниво)... Историята ще ни запомни като най-големите глупци в света. Чудя се какво ли биха си помислили хората които са изградили държавата от... селскостопанско и предприемаческо общество до държава с тежка промишленост и корабостроене....

  56. 56 Профил на 3.14
    3.14
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Виновни, очевидно, има. Дали прокуратурата ще го види, това е друг въпрос, но е ясно, че има.
    А има ли невинни, ако сме го докарали до тук?

  57. 57 Профил на raylight
    raylight
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Кога ще лежат хора в затвора за тези престъпления срещу човечеството?

    Истината е висша ценност
  58. 58 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1419 Гневно

    Двадесет години политическо и правно безвремие закономерно ни доведоха да този морален апокалипсис! Колкото по-отвратително и аморално се държаха нашите политици толкова по-малко Българи отиваха да гласуват и толкова техните топлиместа в парламента ставаха по-сигурни с платения и етническия вот.
    Пълна липса на политически послания а само на корупционни практики, шуробаджанащина и родниски далавери.

    До това води системното разбиване морала на един народ!

    Хитростта пречи на мисълта!
  59. 59 Профил на raylight
    raylight
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Не двадесет - 66!

    http://raylight.blog.bg/politika/2010/09/20/.608543

    Истината е висша ценност
  60. 60 Профил на whateva
    whateva
    Рейтинг: Неутрално

    "Руса e 114 см и тежи 8 килограма. "

    Знаете ли какво е това?
    Това е Аушвиц за деца, в 21 век, в България.

    Справедливост няма да има. Не и тук. Тук нищо няма.
    Пустиня.

  61. 61 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Интереснко, как всички плюят циганите и не ги искат (даже и за газови камери се намеква), а когато чрез ненамеса малки циганчета биват оставяни да умрат всички се възмущават.
    Защо така, а?

    Същевременно се иска or персонала да са копия на Мъжка Тереза. А знаете ли за какви пари работят и при какви условия? Според вас кой се съгласява да работи за смешни пари в дълбоката провинция? Най-добрите специалисти?

    "One-upmanship is the systematic and conscious practice of making one's associates feel inferior and thereby gaining the status of being "one-up" on them.
  62. 62 Профил на greebo
    greebo
    Рейтинг: 671 Гневно

    До коментар [#61] от "1984":

    Пак това "за какви пари работят". Като не им харесва, да ходят да копат картофи примерно. Ниската заплата не е извинение за безчовечност! Може да не са големи специалисти, но това не би трябвало да ги прави по-малко хора. И ако хуманизмът е правопропорционален на заплатата, то тежко ни и горко.

    Автентичната тъпота всеки път надминава изкуствения интелект.
  63. 63 Профил на Станимира
    Станимира
    Рейтинг: 572 Разстроено

    Въпросът ми е какво можем да направим като граждани от тук нататък освен да напишем писмо на прокуратурата и да се надяваме те да си свършат работата.
    Изпращали сме храна, дрешки, книги по домовете, а в същото време деца са умирали от глад, студ и елементарни грижи.
    Трябва да се вземат мерки веднага, защото след като са намерени доказателства за толкова престъпления, не искам да мисля колко не са констатирани все още.
    Възмущението ми е огромно и всякакви думи са слаби да го опишат. Това са престъпления и трябва да се преследват като такива. А междувременно, искам да знам как мога да помогна аз?
    Сигурна съм, че тази статия се чете от хора, които работят по въпроса в България и чужбина, неправителствени организации, имат опит и могат да дадат предложения.
    Докато всеки от нас не се ангажира по някакъв начин с този или друг проблем в държавата, няма как да се променят нещата. Знам, че голяма част от проблема е лошото управление на държавата, липсата на средства, на професионалисти в тези населени места и т.н., но, сигурна съм, има начин ние като граждани да подобрим положението на тези деца - малко по малко, кой с каквото може, както и да окажем натиск върху държавата да върши работата си отговорно.

  64. 64 Профил на Genata
    Genata
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Виновни явно има, да видим сега дали ще има наказани, защото ако няма няма да има стимул за действащите домове.

  65. 65 Профил на whateva
    whateva
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#61] от "1984":

    Има оперативни програми и има пари.
    Ако на някой му пукаше можеха да се плащат каквито си искат заплати и да се привлекат всякакви специалисти.
    Просто на никой не му пука.
    Всеки си вика тва не е моя работа и си бачка в концлагера.
    Чудя се ей такива тъмничарчета като тебе дали имат капацитета да си се представят умиращи от студ и глад, насрани и напикани в България от 21 век?
    Пробвай да си представиш да си безпомощно същество, което живее в най-враждебен свят, болно е от аутизъм или церебрална парализа (по вина на акушера най-често) и светът е адско място по подразбиране за теб и в същото време умираш от студ, глад, самота и малтретиране в ъгъла на някаква кочина.

  66. 66 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 533 Весело

    То това са циганчета бе. Нали не ги харесвате? Факт е, че 90% от тези деца са циганчета. А акушерките са виновни понеже и те не ги обичат много циганките и си претупват работата.

    Абе общо взето са виновни: акушерките, персонала по домовете, управляващите, социалните, наблюдаващите, журналистите, футболистите.
    Само не и ние.

    "One-upmanship is the systematic and conscious practice of making one's associates feel inferior and thereby gaining the status of being "one-up" on them.
  67. 67 Профил на greebo
    greebo
    Рейтинг: 671 Неутрално

    До коментар [#66] от "1984":

    Ти си сбъркан. Това да не харесваш някой етнос заради социокултурните му характеристики не е все едно и също като да оставиш дете да умре от глад. Ако ще да е циганче, мексиканче, европейче или каквото там... Виновни са разбира се хората, които отговарят за тези домове. Ние плащаме данъци - на тях им се плаща да си вършат работата. Много се извинявам, но не съм способна да следя работата на всеки един чиновник или работник поотделно! Каквото зависи от мен правя, както вече казах - нося дрешки, плащам си данъци, дарявам колкото ми стигат силите. Ти какво искаш - всички да отговарят за всичко? На кого да висна по-напред на врата за да го контролирам - на социалните работници, на директорките в детските градини, на акушерките, на работника, дето пълни дупките по пътищата, на ел техника, дето ми слага таблото? Стига с тази натрапена вина, че все ние сме виновни за всичко. Всеки отговаря за това, за което е поел отговорност и за това МУ СЕ ПЛАщА ЗАПЛАТА!

    Автентичната тъпота всеки път надминава изкуствения интелект.
  68. 68 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 533 Весело

    До коментар [#67] от "greebo":

    Измии си ръчичките, Пилате

    И аз така. Не съм виновен. Плащам си данъците.
    Не е мой проблем.

    "One-upmanship is the systematic and conscious practice of making one's associates feel inferior and thereby gaining the status of being "one-up" on them.
  69. 69 Профил на greebo
    greebo
    Рейтинг: 671 Весело

    До коментар [#68] от "1984":

    Щом ти харесва да обвиняваш всуе твой проблем - само помни, че никой не се е издигнал, принизявайки другите И е хубаво да вникваш в онова, което хората се опитват да ти кажат, а не само да сочиш с пръст като малко дете

    Автентичната тъпота всеки път надминава изкуствения интелект.
  70. 70 Профил на hltr
    hltr
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Силна публикация.

    @1984 Не съм съгласен. Проблема е на всеки - с твоите и моите данъци са платени заплатите на отговорните за тези убийства...

  71. 71 Профил на lina13170
    lina13170
    Рейтинг: Неутрално

    Трагичno i ujasno e da se sluchvat takiva neshta. Problemyt e che v Bulgaria na praktika ne syshtestvuva grajdansko obshtestvo, t.e. CHASTNI fondacii i organismi, koito da poemata grijata za tezi deca.
    Na dyrjavata po princip, ne samo v Bulgaria, ne se poverqvat takiva deinosti, zashtoto riskovete ot zloupotrebi i tragedii e ogromen. Vyv normalnite strani s tova se zanimavat chastnite fonacii. Otklikyt na tazi statiq pokazva che ima dostatychno hora, koito gi e grija za tezi detsa i biha otdelili nqkoi lev za da im pomognat.
    Pitam se togava - zashto takiva CHASTNI fonacii v Bulgariq nqma?
    Ako ima i znaete koi sa, molq pishete tuk!

  72. 72 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Сещах се, че е така, но предполагах, че след Могилино(очерняне на БГ, според Гоце), някой е взел мерки. Дръжки.
    Няма БГ журналистика(хора с претенции, че се грижели за инфото) да провери. Ние няма как да знаем. Дори не сме чували тия села.
    Освен за властта, това е позор и за журналистите. Имаха повод, имаха пример, от техни колеги-чужденци, стояха цяла година на задниците си.

  73. 73 Профил на Yana Buhrer Tavanier
    Yana Buhrer Tavanier
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Благодаря за коментарите и ангажираността. Ето как още можете да помогнете - http://forsakenchildren.bghelsinki.org/?page_id=50

  74. 74 Профил на alexanderr
    alexanderr
    Рейтинг: Неутрално

    Отдавна стана ясно че, в България нещата ще се оправят само тогава когато хората започнат да си защитават интереса и да си изпълняват отговорностите. Държавата няма да се погрижи за нас.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах