Читателски клуб "Евала бе, митница!": За 2 книги - няколко дни и 100 лева за Васко

Читателски клуб "Евала бе, митница!":  За 2 книги - няколко дни  и 100 лева за Васко

© Еленко Еленков



В началото на януари "Дневник" публикува разказа на нашия колега Еленко Еленков за премеждията, през които е минал, за да освободи от митницата в София пакет тениски, поръчани онлайн. След него много читатели се включиха със своите аналогични истории, а агенция "Митници" и финансовото министерство обещаха подобряване на обслужването и по-бързо освобождаване на малките пратки "на едно гише". И докато за митницата в София бяха взети мерки в тази насока, за митницата на аерогара София близо година по-късно читателските разкази свидетелстват за нуждата от промяна и там. Днес ви предлагаме още един, а "Дневник" ще потърси и официална позиция за митническото обслужване на летището.


Чувала съм, че било трудно да освободиш пратка от митницата, но си казах, че сигурно хората преувеличават. Понеже не знаех каква е процедурата и какви документи са необходими, звъннах на митница Аерогара да попитам как да си взема двете книги, поръчани от САЩ. Те уж ми обясниха, ама така обясниха, че се наложи 3 пъти да се връщам, за да събирам документи.


Първи опит:




Взимам си такси и отивам до митницата на летището с документите, които ми изброиха по телефона. Плащам 10 лв. за таксито и влизам. Там цари страшна суматоха, всеки се лута, чуди се на кое гише да се нареди, а в същото време през прозорчетата на гишета се вижда как служители много съсредоточено редят пасианс на компютрите. Усещам, че трябва да се заредя със самообладание. Почвам и аз да се лутам и накрая решавам просто да прекъсна пасианса на една от дамите и да питам какво трябва да направя. Тя, леко сърдито, ме праща в 12-а стая. Влизам в 12-а стая и казвам "добър ден", следва пълно мълчание. Там четири служителки са вперили поглед в компютрите и около пет минути сякаш изобщо не забелязват, че съм в стаята. В един момент една от всичките въздиша тежко и казва: "А вие за какво?". Обяснявам, че трябва да взема две книги, и подавам документите, които са подредени в джоб за папка. Жената ми се скарва - не съм извадила документите от джоба и така й забавям работата. Аз пък се извинявам, нали съм се въоръжила със самообладание... Тя преглежда документите и констатира, че ми липсва един, необходим за издаването на някакъв EORI номер. "По телефона не ми казаха за този документ", оправдавам се аз, а тя само вдига рамене.


Втори опит:


Докато извадя необходимия документ, става следобед. Пак взимам такси до летището и на слизане шофьорът ме пита дали ще пътувам обратно, предлага да ме изчака и да ме върне. Радвам се, защото да си хванеш такси от летището до центъра също е сложно... Отивам в 12-а стая, където одобряват документа. Явява се обаче друг проблем: актуалното състояние трябвало пак да го извадя, нищо че ми е в срок (то се вади на 6 месеца, но за EORI номер трябвало на три месеца да се вади). Дойде ми в повече, тъй като нито като звънях по телефона, нито като преглеждаха документите не ми казаха за това изискване. Леко повишавам тон и обяснявам, че не може отново да ме върнат, все пак вината не е моя, те не са ме предупредили. А жената насреща ми каза "е, хайде, този път ще си затворим очите". И най-накрая ми връчиха да попълвам един формуляр за издаване на въпросния EORI номер. Попълних го, което си беше мъчително, защото всичко трябва да бъде написано в едни много малки полета с адски ситни букви и, общо взето, нищо не се чете. С общи усилия служителката разбра какво съм написала и почна да въвежда нещо в компютъра, завери формуляра и ме прати в 6-а стая, където да оставя документите за да ми издадат EORI номера. Попитах дали бързо става издаването, а жената ме увери, че изобщо не отнема време. Да, ама не! В 6-а стая ми казаха, да дойда в понеделник да си взема номера (иначе действието се развива в четвъртък). Васко, таксиметровият шофьор, ме чака пред митницата. Още с качването се разбрахме пак да ме закара до летището в понеделник и след това да ме върне. Единственият, който ми съчувства, е Васко. Токова пъти се наложи да отидем до митницата, че си научихме неволите. И на таксиджиите не им е лесно, да знаете.


Трети опит:


Както са ми казали, аз в понеделник съм отново на митницата. Тръгнала съм рано, уж за да свърша по-бързо и да не чакам на опашка. Васко е много точен и в 9:30 вече съм там. Влизам в 6-а стая и там ми заявяват, че компютърната им система нещо не работи и да мина друг ден. На въпроса кога ще проработи системата не можаха да ми отговорят. Дори отказаха да ми дадат телефон за справка, трябвало да мина и да проверя. Натоварих се в колата на Васко и се върнах обратно.


Четвърти опит:


Взех телефона на митницата от интернет и преди да тръгна, проверих дали им работи системата. Казаха ми "Разбира се!". Веднага се обадих на Васко да ме закара. Тичам към 6-а стая да си взема номера, обаче какво да видя – грандиозна опашка. Започвам да чакам, по едно време някой излиза и казва, че ще трябва още да почакаме, защото служителите са отишли да обядват, нищо че обявената обедна почивка е от 12 до 12.30, а вече часът е 14.30. Чакаме около час, няма къде да се седне, подпираме се където намерим. Изведнъж, след като всички вече сме загубили надежда, се появяват служителите от 6-а стая, наобядвали са се, но сега пък се налага да ги изчакаме да си вземат кафе. В един момент успявам да се добера до тях, а те изпращат мен и всички от опашката в стая 12, нищо че от там ни бяха казали да се наредим на опашката пред 6-а стая. Същата опашка се премести на горния етаж пред 12-а стая. Влизам вътре заедно с още един човек от опашката и започват да ни се карат: защо не сме почукали, защо не влизаме един по един, а само ги затрудняваме. Наложи се да изляза и пак да стоя на опашката. В крайна сметка успявам да проникна и да си получа EORI номера, който така и не знам какво представлява, но толкова много го бях чакала.


Пети опит:


Точно се бях зарадвала, че вече съм на финалната права, но, уви. От 12-а стая ме пращат при ксерокса. Там се извършват куп услуги, но за сметка на това пак се редиш на опашка. И така, там си снимаш всички документи и срещу 18 лв. ти изготвят митническа декларация, разпечатват ти я и освен това ти дават дискета, без да ти обясняват какво е записано на нея и за какво ти е. Всички се вайкат колко е тежка цялата процедура, а момичето от ксерокса предлага срещу 126 лв. да ти освободи пратката. Повечето хора са толкова отчаяни, че се навиват. От ксерокса ме пращат да си платя митото до банката и ме уверяват, че още малко остава до края на цялата тази сага. Платих и се наредих на друго гише, където да подам декларацията заедно с дискетата. Чаках си, чаках си и по едно време ни съобщиха, че системата им пак не работи, а мен учтиво ме предупредиха, че ако и утре не освободя книгите, ще трябва да платя глоба за неспазени срокове. И хайде обратно с Васко до центъра.


Шести опит:


Денят вече е сряда, аз пак звъня да питам дали този път им работи системата, а те пак ми казват "Разбира се", все едно никога не е преставала да работи. Васко е в бойна готовност и идва да ме вземе. Пристигам там 20 мин. след началото на работния ден, а опашката вече е страшна. Нареждам се на едно гише, а около мен се разиграва скандал между чакащите кой кого е прередил. След един час чакане хората от опашката стават изненадващо близки, почти приятели. Започваме да се редуваме кой да отиде до кафе машината и през това време другият да ти пази мястото на опашката, че изпуснеш ли си реда, става лошо. Купуваш си списание, изчиташ го от корица до корица, все пак доста време имаш за четене, след това менкаш списанието за вестника на другарчето до теб. Писва ни да четем и започваме да се препитваме кой какви документи има и дали ни липсва нещо. Винаги излиза по нещо ново, я не си преснимал нещо, я не си се подписал някъде. И така идва време за обедната почивка. И нея изчакваме. Някой се осмелява да попита защо всичко става толкова бавно, казват ни, че системата им е много бавна, но трябвало да сме благодарни, че изобщо работи. Дойде и моят ред, струваше ми се направо невероятно. Подавам документите и дискетата, като съм ги извадила от джоба, все пак помня, че предишния път ми се скараха, че не са извадени. На това гише обаче имат друга политика, искат ги в джоб и се сърдят. Почнаха нещо да въвеждат в компютъра, пуснаха и дискетата и ми казаха да застана отстрани да чакам. Сега пък парите, които платих предишния ден, не били "пристигнали" още, нищо че представих бележка за платената сума. Предложиха ми да се поразходя за около 2 часа и да проверя пак. Вече трябваше да седна някъде, ама нали няма къде и излязох навън. Купих още едно списание и седнах на тротоара. След два часа отново влизам, поздравяваме се с чакащите, все пак вече няколко дни поред се засичаме. Парите още "пътуват". След още половин час вече пристигат, а приятелите ми от опашката ме изпращат с поздравления за успеха. Взимам документите и се мятам при Васко, този път отиваме до доставчика, откъдето трябва да си взема книгите. Там ме държаха някъде около 30 мин., което ми се стори направо миг в сравнение с чакането на митницата, и най-накрая получих кашончето с двете книги. Така, след четири загубени работни дни, 100 лв. за такси и много нерви успях.


Надежда Бозакова, София

Коментари (75)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  2. 2 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 647 Разстроено

    А какво ли щеше да бъде, ако в Митницата не бяха взели мерки след публикацията на Еленко Еленков.

    Не смея и да се усъмня, че не са взели адекватни мерки и положението не се е подобрило.

    О, боже!!! Ами ако греша? По-дбре да отида да се самобичувам, с такива скверни мисли в главата.

    Путинофилите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  3. 3 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    Идеално четиво за младите хора със заглавие:
    "Ползата от членство в ЕС"
    Поне за пратки от Европа тези мъки ги забравяш.

  4. 4 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 4165 Весело

    Така е ..самата истина ...) Най- голямата "глупост" е да си поръчаш КНИГИ , които после "освобождаваш: през българска митница ..ТАКА е от години ..От времето наТошо, ама нали Боко каза , да си го имаме и ние за "идеал"..)

    BIG AL
  5. 5 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1258 Гневно

    Питайте Менда Стоянова.
    По нейно предложение намалиха праговете за пратките с незначителна стойност. Така било "в целия ЕС"!

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  6. 6 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5414 Разстроено

    На мен ми се доплака...
    Това наистина ли се е случило на тази жена?
    Нямам думи...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  7. 7 Профил на Wizard
    Wizard
    Рейтинг: 762 Весело

    Моя странааааа, моя Българияяяяяяяяя. Моя любов, моя............а оня очилатия какво обеща през януари?!?!?!? Говоря за Дянков! Боли ги кур@ за обикновенните хора, популизъм да има, кервана си върви!

    Never underestimate the power of stupid people in large groups!
  8. 8 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    Въобще да си купиш нещо онлайн в БГ е направо приключение. Ако мине през митницата има шанс да изчезне в пощата.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  9. 9 Профил на bajhuj_2010
    bajhuj_2010
    Рейтинг: 2427 Неутрално

    Не Менда, а мента!!!

    Всю свою историю эта Россия барахтается в дерьме и при этом желает потопить в нем весь мир.
  10. 10 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1282 Неутрално

    Ако не беше тъжно щеше да е смешно. И все пак измежду нас са хората, които са гласували Лъчо Мозъка, Цецка, Геновева, Волен и компания да гласуват законите по които да живеем и да избират правителство на Републиката. Чудно ли е, че избраха Монката, Бойко, Цецко, Божо, Веждо, Румито...

  11. 11 Профил на Ron
    Ron
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Надежда, а какви бяха тези две книги! Струваше ли си цялата тази одисея?

  12. 12 Профил на Green
    Green
    Рейтинг: 14 Любопитно

    Дали след тази публикация отново ще видим Дянков по телевизията?

  13. 13 Профил на faso
    faso
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Няам нерви!
    Обещахте господин Дянков!
    Не го изпълнихте, обяснете защо и си понесете последствията!

  14. 14 Профил на Donix
    Donix
    Рейтинг: 544 Гневно

    За какво назначават и държат в администрацията подобни отегчени от живота и заплатата си олигофрени! Да ги пращат по бюрата за безработни като не им харесва и да отстъпят на някой по-амбициран. Проблемът е, че няма контрол над тях. А за да има, трябва промяната да дойде отгоре. Само че в Парламента никой го е.е, че във всички държавни служби се държат с хората като с маймуни...Ако има обществен натиск: подписки, статии, протести и пр., държавата ни щеше да е просто друга...

    Боян Р.
  15. 15 Профил на TheBelia
    TheBelia
    Рейтинг: 442 Гневно

    Едно време имаше една тъпанарска песен, по времето на митингите, комунизмът си отива....
    И какво стана 20 години по-късно?!
    - Да ви е честита новата две иляди и единаасета!
    Реабилитирааме комунизъма и социализъма.

    I'm not angry. They just suck. It's that simple.
  16. 16 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1027 Гневно

    Докато не се разкарат пасиансите от Windows-ите на ВСИЧКИ държавни компютри, които аз и всички ние купуваме с шибаните си данъци, и не се забрани на ВСИЧКИ държавни служители да ги играят в работно време под заплаха за уволнение, оправия в България няма да има. Вече второ десетилетие човек като влезе в някоя държавна администрация, вижда да се дъни проклетия пасианс (добре, че за по-сложни игри поне нямат акъл).

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  17. 17 Профил на Sylvia
    Sylvia
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Идеално четиво за младите хора със заглавие:
    "Защо да напусна България"

    Sylvia
  18. 18 Профил на anonimen
    anonimen
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Не се притеснявай, един ден Дянков ще тегли шута на всички тия държавни хрантутници и там ще има само едни любезен чичко, който ще бъде като многоръката Шива.

  19. 19 Профил на КС
    КС
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Докато не ги изринат всичките на улицата като мръсни котета, няма как да стане! Всеки знае, че по митниците са 3-то поколение връзкари! Особено в централно управление, дето откакто "новите" са на власт, нито един не си е сменил поста даже, камо ли да изгонят някой..На улицата, и нови млади хора да се назначат - опа, те младите кадърни хора ги изритахте в чужбина..Ами да ви еба в държавата!

  20. 20 Профил на anonimen
    anonimen
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Ах, забравих, че мутрата не дава да се правят реформи, когато е студено и предизборно.

  21. 21 Профил на TheBelia
    TheBelia
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#20] от "anonimen":

    А следизборно реформата ще се казва МВФ!

    I'm not angry. They just suck. It's that simple.
  22. 22 Профил на Тот
    Тот
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Искрено пожелавам на автора следващото викане на Васко да е до летището с one-way ticket.
    Свестните хора трябва да си идат - да останат само селяндурите и тулупите - да се изядат един-друг и да стане чисто.

  23. 23 Профил на Чеша си езика
    Чеша си езика
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Госпожа Бозакова ако е технически грамотна и ако ползва електронен подпис е можела да се регистрира през сайта на митниците и да си спести тези преживявания. Тя е тръгнала по най трудния начин без да се информира и сега се обръща към обществото за съжаление. Аз ползвам електронните услуги на митниците и мога да си реша такива проблеми без да излизам от офиса. Бюрокрацията и бумажтината в митниците е голяма и им прави чест че работят по електронната обработка на документи и се опитват да спестят нерви и време на работещите с тях. Така, че аз не съм съгласен с авторката на статията.

    Работя бързо, евтино и качествено. Можеш да избереш две от трите опции.
  24. 24 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 905 Неутрално

    След 7 години служебно ходене по митниците в София, чакане по опашки, срещи с примитивни митнически екземпляри и челни сблъсъци с тежката бюрократична машина, започнахме да плащаме за по-бърза обработка на документите (митничарите я наричат ''такса ТБО".

    Изведнъж всичко се проясни - системата е направена така, че да може митническите инспектори да прибират легален рекет, без да се налага да вършат документна измама. След като станах по-близък с десетина митнически инспектори (по един двама на всяка от водещите митници - Столична, Аерогара, Горубляне, Европа, Суходол и терминалът в Ойрошпед), разбрах каква им е схемата. Всяка смяна си работи в комбина и в края на деня си делят парите от ТБО. Пазят си гърбовете много добре и не допускат честни митничари да се задържат. Бях свидетел как няколко доста бързи нови митничарки на митница Горубляне бяха освободени, а тези които останаха бързо се отракаха - ланци, готини колички и ледени физиономии.

    Бях свидетел как правилата вместо да се опростяват, се усложняват. Понеже плащахме ТБО (таксата вървеше 20лв на митническа декларация), само констатирах безумията. На хората, които плащаха ТБО им беше спестена огромна част от процедурата, получаваха обаждания от митничарите, когато са им готови документите, не се налагаше да висят на опашката. Мита и ДДС не се спестяваха (поне ние никога не сме спестявали), не се е декларирало нещо по-различно от съдържанието на пратката.

    Единственото, което си купуваш с ТБО е бързо обслужване (нещо, което би трябвало да е функция на митническата администрация, но не би).

    Примери за ненужни документи или ненужни обикаляния от гише на гише мога да давам безброй. Един пример обаче е особено брутален. След като въведоха парагоните от банките към митницата, удължиха с около ден и половина времето за освобождаване на пратките. Горе-долу по това време въведоха едно безумно изискване, за което исках да ви разкажа по-подробно.

    Става въпрос за един подпис. Най-обикновен подпис на шефа на смяната (Манченко по това време беше шеф на смяна в митница Европа, за него също знам, че участваше в разпределянето на подкупите за ТБО). Ако някой честен клиент на митницата успееше да мине по-бързо през процедурата по освобождаване на пратката, този подпис беше нещото, което да го задържи целия ден. След обработка на документите, митничарите оставят документите за подпис на шефа на смяната. Тези, които плащахме ТБО получавахме ''привилегията'' документите ни да се поставят отгоре на купчината, а тези които не плащаха - документите им се поставяха отдолу на купчината. Работейки в комбина с цялата смяна на митницата, шефът на смяната никога не гледаше документите, само разписваше. Ненужният му подпис (малка брънка от бюрократичната верига) струваше на неплащащите един ден.

    Вече ви става ясно, че системата е направена така, че митничарите да заработват по нещо и (явно) да си траят за големите далавери на играчите по митниците.

    Това определено ставаше с политически протекции - шефовете на митници бяха политически фигури. Правителството на СДС смени червените шефове със свои хора, после това на НДСВ смени сините шефове със свои хора (по това време вече имаше закон за държавния служител, та смените се ограничаваха само до шефовете). Публично се говореше че назначенията помагат на обръчите от фирми да им върви бизнеса.

    После влязохме в ЕС и животът стана лесен.

    Системата е толкова корумпирана, че се нуждаем от реформи тип Грузия - уволнение за всички и назначаване на нови хора.

  25. 25 Профил на pierr
    pierr
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Скука... някакво си отношение към някакъв си избирател (който не е гласувал в последните 10 год.) Няма нито Раз печки, раз кюнци, нито Бог, България, Борисов нито нищо.. Нито даже един Гоце... Абе какви глупости пишат?

  26. 26 Профил на buran
    buran
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Като човек, който има известен опит с освобождаването на пратки от митница Аерогара София, не мога да не отбележа, че в статията има няколко неща, които не са уточнени и по тази причина са леко подвеждащи. От написаното не става ясно, че се вади многократен EORI номер на фирма. При това положение от четвъртък за понеделник си е направо супер постижение. Преди година ми казаха, че за постоянен са нужни 5 дена, сега явно става за 3. Разбира се, винаги би било хубаво да е по-бързо. Последната ми информация, от края на октомри 2010 е, че на физически лица се издава само еднократен (ad-hoc) номер (така ме увериха служители на митницата, не претендирам да е 100% вярно). В края на октомври ми отне точно 5 минути, с предварително попъленена регистрационна бланка. Единственото друго, което трябва е копие на лична карта (не обсъждам доколко това е ОК), като този път служителката направи копието тя и моите копия (като човек с опит си носех) не ми потрябваха. Всичко става на едно гише, на първия етаж. Стая 12 е за многократни номера.
    Ако някой има желание да чете - това са моите три описания, как съм освобождавал пратки:
    http://boyank.wordpress.com/2010/10/26/customs2010/
    http://boyank.wordpress.com/2009/09/10/custom2009/
    http://boyank.wordpress.com/2007/12/11/parcel_problems/

    За тези години, развитието определено е в положителна посока, но разбира се винаги може да се иска още.

  27. 27 Профил на chichkovuychev
    chichkovuychev
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Ами то митничарската наглост няма граници...

  28. 28 Профил на spopov
    spopov
    Рейтинг: 8 Гневно

    Книгите за които Надежда Бозакова (Изпълнителен секретар на РискМонитор) води битка с митницата са два тома "Енцикопедия на проституцията". Те са необходими на РискМонитор по проект за проблема проституция в България, несъмнено един от най-тежките социални, криминални, психологически и пр. проблеми. Само преди седмица по същия проект РискМонитор съ-организира голяма конференция по темата в централната сграда на Нардоното събрание. Присъстваха министърът на вътрешните работи, зам.-предедател на парламента, посланици и пр. С две думи: става въпрос за литература по проект от висок обществен интерес, не за забавление.

  29. 29 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1282 Неутрално

    До коментар [#28] от "spopov":

    Какво значение има това!?

  30. 30 Профил на mdaa
    mdaa
    Рейтинг: 560 Любопитно

    До коментар [#24] от "хм":

    Какво означава съкращението ТБО?
    Да не е Тъй Бе Овце?

    Изглежда сте пропуснали тая част на статията където авторката споменава за някава сума от 126 лева за бързо освобождаване.
    Явно данните ви са остарели.

  31. 31 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 757 Неутрално

    Да затворим МИТНИЦИТЕ..... Само корупция и простащина...

  32. 32 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1027 Гневно

    И за чий *** сме в Европейския Съюз при положение, че агите от ДС в митниците продължават да налагат своите си правила за да пречат на свободното движение на стоките? Това ли е свободната търговия? Тая мръсна рушветчийска сган трябва да бъде изкарана с кучета от сградите на митниците и стотиците държавни агенции и обесена по дърветата за назидание на останалите, включително и такива като от статията - "момичето от ксерокса предлага срещу 126 лв. да ти освободи пратката." На тая специално, тиквата ѝ трябва да бъде завряна в ксерокса, той пуснат, и да стои така докато се опече.

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  33. 33 Профил на коритаров
    коритаров
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Майната ви боклуци!!!
    Язък за малкото свестни хора из държавната администрация...не се задържат дълго, за да застанат на мястото им боклуци някакви.

    За тази реформа, не трябва да чакаме да свърши кризата. За боклуците винаги трябва да е криза, да лазят по улицата да ровят по кофите за боклук и да нямат какво да ядат и къде да спят с поколения!

    Всеки иска но не всеки може
  34. 34 Профил на 1951
    1951
    Рейтинг: 839 Весело

    Извод - ползвайте градския транспорт.
    Поне ще спестите 100 лева от таксита

    Цензуриран от "Икономедиа"
  35. 35 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    Скандално, та направо кощунствено звучи това!
    Това което на Надежда ѝ се е случило е пълна гавра с хората.
    Аерогара е била една от най-корумпираните митници с най-гадните хора там. Бил съм всяка седмица и винаги е така.
    Просто нарочно те бавят зада им дадеш 50-100-500-1000 лв според пратката.
    За да ти писне и да им дадеш, за това е всичко.
    А тия там заслужават с Ваньо Танов и авторката - на очна ставка и моментално на място заповедта да си получават за дисциплинарно уволнение!
    Тая държава не е с нормални хора в администрацията

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  36. 36 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Тези книги трябва да са много ценни, щом само разходите на митницата за тях са излезли 100лв. Нормалната практика е да питаш кой е в САЩ и ще се прибира, кой познава някой, който познава някой, който познава някой, който ще се прибира Друг вариант е някой от САЩ да ти го изпрати - тогава не е покупка, а подарък и май не се минава през митницата.

    Тъпото в цялата тази система е, че за някакви мнооого евтини неща трябва да плащаш сума пари за да ги получиш.

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  37. 37 Профил на usin
    usin
    Рейтинг: 0 Весело

    За всичко е виновен Станишев,после БСП,после Първанов,А“Петров,руснацие,световния империализъм.
    Всички са виновни,с исключение на Тиквата ,Цвъцко,Танов,Цецка ,Фидоска и.т.н,ГЕРБ и гербаджийте никога за нищо не са виновни.
    ХА ХА ХА ,кат дойдат избори софиенците пак да ни наталанджат,герберските шарлатани за управленци,и после да пак да плачат като вдовица за х.....й.

  38. 38 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1467 Гневно

    Странна "кочинка са реализирали" (това по Тодор Колев) в БГ...
    Ясно е кого хрантути, колко пиявици и хрантутници смучат...

    Неясно е че в 21 век, в ЕС, в не знам си какво - НЯМА воля за промяна!??
    А тя трябва да е радикална, болезнена за тулупите!

    Не знам как мога в Швейцария (не на Балканите, не в ЕС) да мога да поръчвам от Амазон (книги, музика) и да получавам пратката си в по6тенската ми кутия без никакви разправии, а в БГ хората явно са подложени на унижения, които някак си се оказват "приемливи".
    Къде са бунтовете, къде е гражданското недоволство??
    Къде са ГРАЖДАНИТЕ които си търсят правата - на работодатели на смотаните митничари и митничарки???

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  39. 39 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Като чета това и излиза, че леко съм се разминал с четирите ми часа чакане на Капитан Андреево заради тамошната ни митница.

  40. 40 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 743 Неутрално

    До коментар [#16] от "Dehumanizer":

    Да не забравяме, че и за самите Windows-и също са дадени един куп милиони от същите тези данъци... при наличието на безплатна алтернатива без пасианси.

  41. 41 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    До коментар [#23] от "myselfcom":

    Доста тъпо изказване. Госпожата не е длъжна да ползва ел. подпис и интернет, за да си свърши работата. Обретното от митницата са длъжни да я обслужат в разумен срок, който според мен не трябва да е повече от 30 мин. Защото онези кухи лейки са там за да си вършат работата, а не гражданите да стават луди заради някакви си хартийки.

  42. 42 Профил на ║▌│█║█║║▌│█│║
    ║▌│█║█║║▌│█│║
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Ужасна и потресаваща история!

    Ако никое официално лице не вземе отношение по нея и не паднат една две главички в тая митница поне, просто не си струва човек да прекарва и ден повече в тая държава.
    Стагай си куфара, по-добре имигрант, мияч на чинии, но в държава, отколкото ерудит във феодално княжество.

    Be all you can be.
  43. 43 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 685 Неутрално

    Малееее, Дянков, ква я мислехме , ква стана.Положението вместо да се влошава, става безнадеждно.Мале, мале - 21 век на софийска митница....Дали пък наистина не сме увредени генетично?

  44. 44 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 685 Неутрално

    Кво ще кажеш/Дянков/ например - да разкажа на децата тази история и да им набивам в главите, докато го осъзнаят и я напуснат завинаги, че тази държава е тъпа/каквато е всъщност/ - заради теб и другите като теб. Или разбутваш тая лайняна кочина за 24 часа или си същия боклук ... . като тия лелки в митницата.А?Спи ли ти се? Ставай и оправяй нещата!!

  45. 45 Профил на Lyubomir
    Lyubomir
    Рейтинг: 388 Весело

    Много весела история...
    Какво да кажем ние, митническите агенти.
    Всеки ден висиме там и няма промяна и няма край.
    Просто трябва да знаеш процедурите и да лавираш обиграно.
    Там няма спасение. Всички партии след като дойдат на власт си слагат своите хора за началници и започва голямото доене.
    Това превръща митниците в кошмар.
    Колкото по-бавно те клатят, толкова повече омекваш и накрая снасяш. Това е животът на територията българия. Тук нищо не може да ни спаси от самите нас.

  46. 46 Профил на Stoyan Deckoff
    Stoyan Deckoff
    Рейтинг: 388 Неутрално

    @myselfcom Правилно ли разбирам , че има начин да се получават пратки извън ЕС, да се освобождават БЕЗ висене по митницата и да се вземат веднага, като отидеш.... Споделете, моля!!!
    @buran Няколко пъти погледнах деня на статията , защото това бавно вадене на ЕРОИ номер ме учуди, това беше най-бързото нещо което направих докато си освобождавах киндъла... Явно наисина говорим за многогкратен...това не оправдава корупцията и туткането по митниците, изкарах си рождения ден на митницата, докато го взема тоя киндъл, дамата от гишето на банката искренно ми съчусвстваше че ще кеся там цял ден...

  47. 47 Профил на Венета
    Венета
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ужас! Как е възможно подобно безхаберие и тотална липса на дисциплина в държавната администрация. Тия хора трябва да си отиват.
    Не знам дали това би помогнало, чувала съм че с арамекс и еконт не се ходи на митница но не съм сигурна, а и важи само за доставки от САЩ и от Англия.
    Има вариант и ако можеш да си я дестинираш за централната поща в Ниш до поискване, като посочиш номер на межд. паспорт. За дребни пратки сърбите не правят проблем, но пак си е разкарване.
    Инак вноса в Гърция е най-лесен. После си прекарваш нещата като в ЕС - без да се занимаваш с митници и глупости.

    От статията не става ясно кой е доставчика.
    Автора би ли споделил?

  48. 48 Профил на pavka5
    pavka5
    Рейтинг: 664 Неутрално

    As sum v podobna kasha vece ot meseci sa sgresheno ime na dusteria mi. Ste pisha podroben raskaz za sluckata. Ami.........kuraz na vsicki

  49. 49 Профил на Аарон
    Аарон
    Рейтинг: 8 Весело

    За да виждаш Надежда трябва да си в Обеля

  50. 50 Профил на kKk
    kKk
    Рейтинг: 714 Неутрално

    няма ли механизъм по който де се иска оставката на тези които са отговорни за тази каша. Първият път може да мине .... но сега .. Някой трябва да подаде оставка и много трябва да бъдат уволнени.

    And was Jerusalem builded here, Among these dark Satanic Mills?
  51. 51 Профил на elizaiv
    elizaiv
    Рейтинг: 225 Весело

    Всичко това е действително ужасно и безумно, ама нали трябва да има едни хора, които да взимат едни пари за тая работа - самият факт, че има фирмички вече, специализирани в това да освобождават пратки от митницата не е ли достатъчно красноречив - плащаш, и не чакаш - хем вълкът сит, хем агнето... ))

  52. 52 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    Мачкай ги, Бойко!

    Народът е с теб!

  53. 53 Профил на nedchall
    nedchall
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Положението ще се поправи, когато потърпевшите не се нареждат ежедневно на опашки като овце пред митницата, а още на другия ден - пред Централното митническо управление, поканвайки и няколко медии в подкрепа срещу безумията. Но за това трябват достойнство и да не позволяваш да те манипулират.

  54. 54 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1434 Неутрално

    Само да ви успокоя - не само в БГ е така Налагало ми се е да освобождавам от митници в Гърция - същите дивотии.

    Малко по добре беше в Германия. Но пък там просто митничаря ми каза - върви при агента ако искаш въобще да минеш. 100 евро на агента и така....

  55. 55 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1258 Гневно

    Митниците никога няма да се оправят, нито сега, нито след 200 години. От хилядолетия това е най-корумпираната среда по цялата земя.
    Решението на проблема е връщането на предишните прагове за пратките с незначителна стойност. Не може при един и същи режим да вкарваш 2 чифта чорапи и китайско карго. Това ни го натресе Менда с малоумното си желание да сме по-по от Европата и да събира ДДС от 5 тениски.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  56. 56 Профил на buran
    buran
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#46] от "deckoff":

    Напълно съм съгласен, просто без уточнението, сравнението със случая на Еленко и правенето на изводи дали има промяна, не са съвсем коректни. Всъщност според мен най-големия проблем, който е основната причина за няколкочасово чакане е системата, през която служител на митниците проверява, че дадено плащане е извършено. Информацията между банката и агенция митници се обменя само няколко пъти през деня, като изглежда се използва някъкъв продукт на Банксервиз (всяка митнициа може да има сметки в различна банка и дори да платиш в 14 часа, пак не ти мърда чакане до 16:30, докато в софтуера, който обобщава състоянието на различните сметки в различните банки не се появи плащането).

  57. 57 Профил на johnatan-livingston
    johnatan-livingston
    Рейтинг: 823 Весело

    и после се изтъпанчват някакви управници и сърдито държат сметка, че българите не четат

    Smile and the world smiles with you.Fart and you stand alone.
  58. 58 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1434 Неутрално

    До коментар [#56] от "buran":

    Друг един проблем е "актуалното състояние на фирмата".

    Аз принципно съм регистриран в новия търговски регистър. И би трябвало тия тюфлеци на гишетата да извличат информацията по електроен път без да ме занимават с глупости. Какво обаче се случи всъщност:

    Първо ми поискаха актуално състояние. Обясних им че имам регистрация в търговския регистър и не ми трябва актуално състояние. С неохота се съгласиха и ми поискаха удостоверение че съм регистриран???? Кретени. Аз им дадох заявката за първоначална регистрация. На което те ме изгледаха тъпо и казаха че документа е стар Еми стар ще е, аз бях от първите регистрирали се. Накрая се "смилиха" цъкнаха в интернет отпечатаха страничката и я приложиха в документацията. Както трябваше да направят от самото начало. Но го направиха един вид - "абе от нас да мине", очаквайки мила усмивка. Ми усмихнах им се. На идоитията......

  59. 59 Профил на bhristov
    bhristov
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Само заради този случай и за назидание трябва на секундата да връчат заповедите на всички и да обявят конкурс за нови хора в цялата митница.

  60. 60 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    подобно безхаберие на институциите и унижение на гражданите показват, че тоталитиразмът/комунизмът в България НЕ си е отишъл. за съжаление не само 45 години не стигнаха, а и 65 не стигнаха.
    такса ТБО може би идва не от Такса Бърза Обработка, а от Тато, Боко и Овцете...

    Истината ни прави свободни.
  61. 61 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 905 Неутрално

    До коментар [#30] от "mdaa":

    ТБО = Такса Бърза Обработка (близко е до ума).

    не съм пропуснал нищо, 126 лв са й поискали за митническо представителство (правиш пълномощно на посредник, който да те представлява пред митница и да освободи пратката вместо теб). Посредници са всички бюра за попълване на митнически документи около аерогарата.

    След 1.1.2007 престанах да ходя по митниците, тъй като работехме с европейски фирми и покупките вече не се водеха внос, а ВОП. Влизането ни в ЕС е един огромен плюс за икономиката и определено намали доста работата на митничарите, а оттам и на корупцията.

    В момента митническа декларация се попълва само ако стоката се купува извън ЕС.

    Не мога да разбера защо му е на някой да купува нещо от щатите, при положение че има толкова европейски доставчици. Цените в САЩ са по-ниски, но просто не си заслужава загубата на време с нашата митническа администрация.

    А специално за книгите - вече има доставчици на книги в Европа, които правят безплатна доставка до БГ (до адрес). Така авторката е можело да си спести цялата процедура.

    Преди години имаше филм на БТВ за столична митница. Авторът на филма (не бих искал да го нарека журналист, понеже филмът беше доста повърхностен) завърши филма с думите - "Какъв е смисълът да се дават подкупи, когато на опашката чакат само четири човека?". Много се смях, понеже опашка от четири човека за всички, които са били митнически агенти (представители на фирма, ходещи по митници) означава, че този ден е загубен тотално. На столична митница има вътрешен ред бюра, на които се обработват само документи с платена ТБО. Освен това повечето митничарски съпруги имаха бюра за попълване на митнически документи в района на митницата.

    Схемата е ясна - плащаш малко за да не те бавят, иначе чакаш много. Ама мноого.

  62. 62 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Аз не работя с митниците, а с пощите и поне досега нямах никакви проблеми. Но миналата седмица получих етикет от колет с два адреса - подателя от Канада и моя. Самият колет липсваше. Писах имейл на "Български пощи" и ги заплаших, че ще ги дам под съд. След два дни отново минах през моя пощенски клон и ми връчиха колета. Даже не се извиниха.
    .
    Сборник за Георги Попов -
    http://archiman.livejournal.com/

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  63. 63 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Тия чиновници там, съвсем не са случайни, нито са се явявали на конкурс. Това са хора, на наши хора.
    Сега пак ще ни увеличават данъците. За да имат за папкане държавните чиновници. Дето никаква криза не ги лови. Нито са съкратили някой, нито са си намалили заплатите, нито са си подобрили работата. И сто кризи да има, камъни да завалят от небето, те са си до пенсия там.

  64. 64 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    До коментар [#61] от "хм":

    Бе ти защо не идеш да се гръмнеш. Тия с бюрата сте разни миндили на бивши уволнени митничари, разни тарикати и мошеници.
    точно тия дето "само пишем декларации" сте реалните страни по схемите за корупция. Таксата ви включва и рушвета и ако ви направт една засечка на приходите и разходи се вижда директно.
    хората чакат отвън като миндили а вие се мъкнете вътре с един наръч декларации щото сте били с предимство.
    Па и пита защо си купували от щатите.
    ЩОТО ТАКА ИСКАТ!
    Митничарите следва да козируват и да проверяват стоката и да бият печата. Толкоз.
    Ах как ми липсват сега агентите на короната - на кулата ги беха изкарали пред помещенията с изкарани джобове, а митничарската пасмина трепепереха като листа до един че заминаваше захлбването.
    Намаляла им работата вика. Ква работа ма, лъжкиньо?
    Намаляли са им РУШВЕТИТЕ!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  65. 65 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    Декларацията трябва да се пише и попълва от самия митничар!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  66. 66 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    И само да се подписва от клиента.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  67. 67 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 409 Неутрално

    един вид да разбираме, че всъщност когато си юридическо лице ти трябва EORI номер, който вадиш еднократно и цялата тази мъка ти се случва само първия път ?

  68. 68 Профил на leslin
    leslin
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#6] от "от Мюнхен":

    Не само на тая жена се е случило,приятелю.Случило се е и се случва на почти целия бълг. народ.

  69. 69 Профил на leslin
    leslin
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#52] от "Lemmy":

    Мачкай ги, Бойко!

    Народът е с теб
    ----------------------
    Нали благодарение на бойко тая бюрократична сган е по топлите местенца и бюра.Дублират се,префърлят си топката една на друга,и работа не вършат,ами изтръгват нервите на обикновения човек.Еми изберете си го пак тиквата.Страхът от реформи води до това:Изтезаване и унижаване на хората.Неефективни/направо тромави/административни услуги,абе направо жив социализъм, комунизъм в действие.

  70. 70
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:12 на 18/11/2010 от неговия автор.

  71. 71 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 905 Неутрално

    До коментар [#64] от "Десен":

    Работех в чуждестранна фирма и 7 години съм чакал по опашки на гишетата преди да започна да плащам ТБО за да си пестя време, а не да го губя по митници.

    А сега бегом да измиеш чиниите на английските поданици. Не се завирай където не ти е държавата.

  72. 72
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:21 на 18/11/2010 от неговия автор.

  73. 73 Профил на Cacafuego
    Cacafuego
    Рейтинг: 605 Неутрално

    До коментар [#36] от "zaza":

    Цялата случка е разиграна нарочно за да се изпробва системата, естествено с цел да се покаже колко е зле положението.

    1. Поръчвам си редовно книги от Амазон, пристигат си на гише в пощата и не се ходи в митница по никакъв повод.
    2. За да пристигне пратка от чужбина с частна куриерска компания, трябва да се положат специални усилия и да се плати повече.
    3. Със сигурност не са положени всички усилия да се съкрати обикалянето и да се спести време. Безропотно са следвани инструкциите на служителите за да е по-драматичен резултатът.
    4. 100 лева за такси??! WTF? е защо не отиде до летището с хеликоптер?
    5. Положението в митниците не е новина, просто в случая пратката е малка.

    П.П. Утре се качете в маршрутка и напишете статия, че не са ви дали билетче - ще бъде сензация!

    Едно съобщение е новина, само ако някой не иска то да бъде публикувано. Всичко останало е реклама!
  74. 74 Профил на valsodar
    valsodar
    Рейтинг: 225 Весело

    От това ако се оплаквате, бедна ви е фантазията какви приключения ви очакват от момента, в който електронното деклариране по вноса стане задължително.

    Всичко до тук ще ви се види бял кахър.

    Спокойно, ще има още поводи за подобни статии.

  75. 75
    ****

    Този коментар беше изтрит в 00:14 на 19/11/2010 от неговия автор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах