Регистрация
26 фев 2011, 11:27

Нона Караджова: Банско и Разлог да заложат на СПА и екотуризма

От Лили Границка Всички статии на автора
Последна промяна в 12:08 на 07 мар 2011, 3504 прочитания, 28 коментара
Общините Банско и Разлог трябва да заложат на развитието на СПА и екотуризма като по този начин ще увеличат заетостта между април и октомври, когато не могат да се карат ски. Това мнение изрази екоминистърът Нона Караджова пред медиите в Банско.

Вчера в курорта Банско дойдоха ключови министри, пред които представители на двете общини представиха вижданията си за бъдещото развитие на региона предминистрите н аикономиката и туризма Трайчо Трайков, на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев и експерти от ековедомството.

Според природозащитници вижданията на кметовете на двете общини за развитието на региона предвиждат осемкратно увеличение на скипистите и четирикратно увеличение на лифтовете, както и два нови ски курорта в Разлог и Добринище.

Макар че министър Караджова не отговори категорично, че е против увеличаването на ски зоната край Банско, от думите й стана ясно, че не подкрепя тези идеи. Попитана дали е допустимо такова многократно увеличаване на ски пистите, министърът отговори: "Дали е допустимо или не, ще покаже изготвянето на новия план за управление на природен парк "Пирин". Дълбокото ми убеждение обаче е, че развитието на двете общини е свързано с по-друг тип туризъм, който да обхване периода от април до октомври."

Тя посочи, че минералните изводи в селата Баня и Добринище създават предпоставка за развитие на спа туризма и припомни,  че неотдавна правителството е прехвърлило стопанисването им на местната власт. Другата възможност според нея за развитието на общината е еколоичният туризъм. Караджова на няколко пъти повтори, че природен парк "Пирин" е част от световното нематериално културно наследство и попада в двете европейски зони "Натура 2000" - за местообитанията и за птиците. "Това са уникални характеристики, които трябва пълноценно да се използват", призова Караджова.

Четири милиона лева се отпускат по оперативната програма "Околна среда" за изготвяне на новия план за управление на природен парк "Пирин", съобщи Караджова. Срокът на действие н асегашния план изтича през 2013 г. Изготвянето на плана ще отнеме около 2 години. Караджова припомни, че както местното население, така и неправителствените организации имат право да дадат препоръки и становища, след това проектът ще бъде подложен на широко обществено обсъждане и едва след него ще бъде внесен за одобрение от Висшия експертен съвет в министерството.
  • Зарче
28 коментара
 
Преглед на профил

скруч

Рейтинг: 409 Неутрално
  • 1
  • 11:34
  • 26 фев, 2011

а държавата да заложи на пътища и инфраструктура

за чиста и свята република

Оценка
+38
 
Преглед на профил

niakoi_si

Рейтинг: 1732 Неутрално
  • 2
  • 11:36
  • 26 фев, 2011

Да бе, банскалия и еко туризъм
Га па да не стане.

Българските турстически магнати не искат БГ да е скъп и бутиков курорт. Те искат масов курорт, който да тъпчат с пияни скандинавски утрепки, които са тук на алкохолен и секс туризъм. Защото така се печели бързо и лесно.

Бутиков, еко и въобще скъп туризъм се прави трудно - трябва с десетилетия да градиш реноме, да го пазиш, да се рекламираш, да търсиш качествения турист. Кой да се занимава с това - пускай 1000 пияни маймуни, събери им по няколко стотин лева и си готов. Иначе трябва да намериш 100 качествени туриста и да им вземеш по няколко хиляди лева, което си е трудно и иска работа.

Оценка
-10 +44
 
Преглед на профил

Мария Антоанета

Рейтинг: 1681 Весело
  • 3
  • 11:40
  • 26 фев, 2011

До преди време къдетето бяха ГЕРБ, бяха и камерите. Сега където са камерите, там са и ГЕРБ.

Яжте пасти!

Оценка
-16 +25
 
Преглед на профил

jetchev

Рейтинг: 453 Неутрално
  • 4
  • 11:43
  • 26 фев, 2011

До коментар [#2] от "niakoi_si":

за това преди вси4ко трябва кулурен европейски народ, който тука нямаме , единствено ако направим внос на ка4ествени хора може нещо да стане.

Оценка
-7 +22
 
Преглед на профил

moreni

Рейтинг: 1124 Неутрално
  • 5
  • 11:46
  • 26 фев, 2011

В случая Караджова се държи адекватно като министър на околната среда и водите - т.е. като защитава околната среда и водите, които са национални богатства. Боя се в даден момент дда не се окаже като Джевдет Чакъров - министър против околната среда и водите. Уклончивото й поведение спрямо нарушенията в парк Пирин (надхвърлената площ на пистите на на Юлен, прясното стротителство на лифтове в буферната зона около парка), и незаемането на позиция по отношение на върнатата от ВАС екооценка за нова ски зона в парк Витоша говорят за слаба и мекушава политика.

SOS Витоша! Не позволявай да унищожат 1000 дка от най-стария парк на Балканите!

Оценка
-8 +32
 
Преглед на профил

Dehumanizer

Рейтинг: 5802 Неутрално
  • 6
  • 11:53
  • 26 фев, 2011

Е как ще стане? Това изисква друг тип мислене, не е като да дойде бетоновоза и да налее бетона на поляната, че зер хотел ще строим тука, на десет етажа, че на комшията му е само на осем. Пък кой ще идва в него, после ще му мислим.

«Акъл море, глава кофпомпа.»

Оценка
-9 +32
 
Преглед на профил

telqk

Рейтинг: 345 Неутрално
  • 7
  • 11:57
  • 26 фев, 2011

До коментар [#4] от "jetchev":
Нали това каза и ББ - митряла е кофти и най-вече се занимава с това което не му е работа. Например Свинаров от НДБСВ(Нацонално Движение Без Симеон Втори), вместо да гледа свине стана военен министър - резултата военни БМВ с цвят пепел от рози. Краваров вместо да гледа крави стана кмет и се самозабрави. Резултата Банско е по-застроен от кв. Лозенец.

Оценка
-6 +20
 
Преглед на профил

Биг Дик

Рейтинг: 269 Неутрално
  • 8
  • 12:03
  • 26 фев, 2011

"....да заложат на СПА и екотуризма".
Късно е чадо, късно е....Преди да превърнат Банско в бетонно жк и да изорат планината и да осерат тотално пейзажа, ходех всяка година през лятото в Банско на "екотуризъм" - ходене из планината, а вечерно време оставяхме доста пари в механите им.... И не бях само аз. Банско е самото въплъщение за оня лаф за лакомото дупе...

Оценка
-2 +38
 
Преглед на профил

grem

Рейтинг: 100 Неутрално
  • 9
  • 12:17
  • 26 фев, 2011

Аз не виждам логика в това <b>селския</b> кмет на Банско да решава бъдещето на <b>национален</b> парк Пирин.

Оценка
-5 +21
 
Преглед на профил

jetchev

Рейтинг: 453 Неутрално
  • 10
  • 12:19
  • 26 фев, 2011

До коментар [#7] от "telqk":

да прав си , материала е много зле, но проблема е 4е той не го знае дори

Оценка
-3 +13
 
Преглед на профил

sbk

Рейтинг: 344 Неутрално
  • 11
  • 12:33
  • 26 фев, 2011

До коментар [#8] от "Биг Дик":

Все още има къде да се ходи по планината над Банско. Вярно е, че градчето вече не прилича на себе си, но едва ли един планинар ходи там заради банските кръчми и механи. Трябва да се пипа много внимателно, което не означава да се консервира сегашното положение. Посегателствата над природата не се вършат само от туристическото лоби. Дори си мисля, че в даден момент туризмът ще бъде една от основните причини да се съхранява природата, всичко е въпрос на ценностна система и държавническа грижа.

Оценка
-4 +7
 
Преглед на профил

Petkata

Рейтинг: 0 Весело
  • 12
  • 12:49
  • 26 фев, 2011

Дали скоро министрите са ходили в Банско?! Ако там става за екотуризъм, то аз съм Мерелин Монро!

Оценка
-3 +14
 
Преглед на профил

Варненски

Рейтинг: 1925 Любопитно
  • 13
  • 13:03
  • 26 фев, 2011

До коментар [#8] от "Биг Дик":

За съжаление от такива като тебе не се печели. Защото ако беше така, сега Сапарева баня или Костенец да са богати колкото Банско. Но не са. Истината е, че българския предприемачески гении стига само до там, да привлече "пияни скандинавци" и е далеч от богатата клиентела. А пък и нашенци си предпочитат душните кръчми пред откритите простори и си мислят, че планински поход е да отидеш с лифта на Рилски езера и да качиш пеш до Сълзата.

Оценка
-4 +9
 
Преглед на профил

Ивайло Йосифов

Рейтинг: 577 Неутрално
  • 14
  • 13:03
  • 26 фев, 2011

Нона Караджова да не дава акъл, където не и искат. Какво става с квотите за вредни емисии, какво става с с изсичането на дървета в Натура 2000, какво става с експертния анализ на еко министерството относно Бургас - Александруполис? А какво става с ядреното изразходвано гориво на АЕЦ?

http://5starhospitality.weebly.com/

Оценка
-8 +2
 
Преглед на профил

Black_Hole

Рейтинг: 2393 Неутрално
  • 15
  • 13:18
  • 26 фев, 2011

Докато решат на кой точно туризъм да заложат, братята роми секат на поразия до голо, "хидроинженера" и той беше наблегнал 10 години на тоя бизнес. И царя - и той.
Алчни и корумпирани кметове, главни архитекти и общински съвети влязоха в неформални АД-та с "бизнесмени", мутри и "предприемачи" и произведоха уникални железобетонни недоразумения на камари - в планини, долини, градове, до морето, реките и язовирите. Без да се мисли за инфраструктура, защото не знаеха значението на тази сложна за тях дума.
Нискочели кариерници добиваха инертен материал от коритата на реки, от хълмове и други иначе китни местности без никакви документи и оставяха пустини.
Нискообразовени архитекти изпроектираха ужасяващи сгради и градоустройства или разрешиха нарушаване на старите, така щото сградите да са по-грозни от соца дори, нагъсто като скумрии, без улици, без тротоари, шарени като циганска махала.

Само на 300 км по въздух една Хърватия ни показа точно обратния пример - как се съхраняват природа, история, архитектура, човешки мащаби и как новото и старото се допълват прекрасно. Хърватия ни показа и как се привличат богати туристи от цял свят, които оставят по 50 000 и повече долара за почивка. Че и наемат острови за цял сезон.



Почукай по небето - вслушай се в звука!

Оценка
+14
 
Преглед на профил

tochica.com

Рейтинг: 13 Неутрално
  • 16
  • 13:33
  • 26 фев, 2011

До коментар [#2] от "niakoi_si":
Съгласен съм с "алкохолния и секс" туризъм ... крайно време е да има и полиция по курортите не само по пътищата да чакат двайсетолевки

Онлайн гледане на карти таро , картите на мадам ленорман и други само на gledane.tochica.com

Оценка
+6
 
Преглед на профил

Биг Дик

Рейтинг: 269 Неутрално
  • 17
  • 13:43
  • 26 фев, 2011

До коментар [#13] от "Варненски":

Съжалявам, ама дълбоко не си прав. Точно от такива като мен градче като Банско можеше да печели с малко повече акъл и дългосрочно мислене. Защото сега, вярно, печелят много повече от един турист, но това е само по време на все по краткия ски сезон. А такива като мен идваха със семейства и приятели през цялата година при това РЕДОВНО, всяка година и през повечето празници с няколкодневна почивка.

А и, любопитно ми е, какво точно те кара да мислиш, че в момента не съм от богатата клиентела - но от тази богата клиентела, на която и се гади от осирането в Банско?

По повод тъпото ти заяждане за седенето по кръчмите - ходех в Банско заради Пирин, а градът е идеален изходен маршрут за еднодневни или по-дълги маршрути в планината.

Същото бих отговорил и на забележката на sbk "едва ли един планинар ходи там заради банските кръчми и механи". Банските кръчми са идеално място да вечеряш след като си скитал цял ден в планината или предната вечер си нощувал в хижа. Но разбира се, първо трябва да се заядем и да се направим на велики, а след това да мислим...

Оценка
-1 +10
 
Преглед на профил

Планинар

Рейтинг: 237 Любопитно
  • 18
  • 13:57
  • 26 фев, 2011

цели 4 000 000 лв. за новия план на парк Пирин ??? Е то вече е ясно кой ще е пръв на опашката за този келепир - две в едно:

Цеко Минев от ПИБ
- хем европарите ще иска да гушне,
- хем плана ще иска да пренапише как му е най-угодно

Дано еколозите не го проспят и този келепир, както милионите за БФСки от Министерството на спорта.

Наш дълг е да опазим планините и за нашите внуци!

Оценка
-1 +9
 
Преглед на профил

скруч

Рейтинг: 409 Неутрално
  • 19
  • 14:16
  • 26 фев, 2011

До коментар [#12] от "Petkata":какво ти липсва да не си?

за чиста и свята република

Оценка
-1 +5
 
Преглед на профил

пламен

Рейтинг: 1591 Неутрално
  • 20
  • 15:13
  • 26 фев, 2011
Оценка
-1 +4
 
Преглед на профил

coffee.bean

Рейтинг: 536 Неутрално
  • 21
  • 17:13
  • 26 фев, 2011

ОСЕМ КРАТНО увеличение на пистите ми се вижда прекалено много. Има ли кой да ги напълни. Да не се впуснем пак в някакъв клондайк. Спускане от световната купа е 2 дни - а какво ще правим после с тия обекти.

Оценка
-1 +9
 
Преглед на профил

sbk

Рейтинг: 344 Неутрално
  • 22
  • 16:45
  • 27 фев, 2011

До коментар [#17] от "Биг Дик":

Не съм се заяждал, исках да кажа, че планинарите ходят в Банско не заради кръчмите, а заради планината. Аз все още преглъщам Банско, за да се насладя на планината, а кръчмите: никога не са били кой знае какво, имаха една гола слава.
Мога да ти кажа, че все още има други градчета, застинали на нивото на Банско от преди 20 години. И какво от това, след като горите в планините над тях са изсечени до голо. И за какво: за да се изнесе дървения материал, без никаква принадена стойност.
Екотуризма не е свързан задължително с липса на инфраструктура и удобство, дори и със строителство. Просто, както писах вече, трябва да се мисли далновидно и да се пипа внимателно. А у нас "екотуристите" обявиха война на ски общността. В Алпите не е така.
Разделяй и владей: казали са го по-умните.

Оценка
-1 +2
 
Преглед на профил

Биг Дик

Рейтинг: 269 Неутрално
  • 23
  • 20:12
  • 27 фев, 2011

До коментар [#22] от "sbk":

Кръчмите и активното планинарство не се изключват взаимно, поне не и за мен. Има си място и време за всичко. Напълно съм съгласен с това, че "Екотуризма не е свързан задължително с липса на инфраструктура и удобство, дори и със строителство."!. Но нали не се опитваш да ме убедиш, че случилото се в Банско е изграждане на "инфраструктура и удобство" вместо това, което е - ТОТАЛНО ОСИРАНЕ (просто не може да има по-подходящ израз в случая)!?. След като споменаваш Алпите би трябвало да си наясно, че можеха да изградят инфраструктура и "удобства" на световно ниво, БЕЗ да изкорубват целия склон на Пирин, който има нещастието да е над Банско и без да превръщат градчето в шибано жк...Всичко, в крайна сметка опира до нивото на корупцията, на алчността и на липсата на далновидност - в това отношение сме на едно мнение! Колкото до "войната" - не "екотуристите" я започнаха, не те (т.е. ние) създадоха конфликта, не те изораха планината и не те унищожиха дългосрочно всички шансове на Банско да печели от нещо друго освен от краткия ски-сезон! Така че хайде да поставяме вината и отговорността там, където им е мястото! Но виждам, че и ти си даваш сметка за това, след като цитираш израза "разделяй и владей"....

Оценка
+6
 
Преглед на профил

sbk

Рейтинг: 344 Неутрално
  • 24
  • 12:03
  • 28 фев, 2011

До коментар [#23] от "Биг Дик":

Да, наистина не се опитвам да те убедя, че случилото се в Банско е добро. Напротив - самото Банско е страшно зле по моя преценка. И то именно поради непремисленото строителство и липсата на адекватна инфраструктура.
Опитвам се да кажа, че все още има шанс нещата у нас да се случат така, че природата, въобще - красотите и забележителностите на България, да бъдат предоставени за ползване по най-адекватния начин.
Под ски-общността нямам предвид кликата, на които плащаме по 50-55 лв. дневни карти, за да ползваме в най-добрия случай 60 км ски-писти, а самите скиори. Те до голяма степен се припокриват с еко-туристите, защото планината ни дава това, от което имаме нужда.
В заключение искам да кажа, че в планинския туризъм нещата все още могат да се случат добре, за разлика от морския - там всичко наистина вече е необратимо.

Оценка
+3
 
Анонимен потребител

****

  • 25
  • 10:43
  • 01 мар, 2011

Този коментар беше изтрит в 22:08 на 01/03/2011 от неговия автор.

 
Преглед на профил

moreni

Рейтинг: 1124 Неутрално
  • 26
  • 22:11
  • 01 мар, 2011

До коментар [#24] от "sbk":

Да, ако имаш предвид ски училищата, конкурентни на "Витоша ски" например. Тези хора си плащат таксите за съоръжения и съобразяват дейността си с факта, че се намират в парк, където природата се пази. Нямам абсолютно нищо против тях. Надявам се ще се съгласиш обаче, че лицата (по-точно мутрите), стоящи зад Мегапирин, Суперборовец, Мегавитоша и т.н. не са от тоя тип. Ненапразно офшорката "Витоша ски" се опитва всячески да смачка въпросните конкурентни скиучилища, усърдно подпомагана от БФски с председател Цеко Минев.

SOS Витоша! Не позволявай да унищожат 1000 дка от най-стария парк на Балканите!

Оценка
+6
 
Преглед на профил

Gopeто

Рейтинг: 4344 Гневно
  • 27
  • 09:33
  • 08 мар, 2011

До коментар [#18] от "Планинар":

Точно от това се опасявам и аз, че май министърката ни се готви да съсипе природата с европари. Което си е връх на наглостта. И лошото е, че наказателните процедури от всякакъв род (които ще платим всички ние) ще дойдат след като се отсечат горите.
Та затова искам да попитам: Кога министър на околната среда и водите ще стане човек, които се грижи за тях? И не трябва ли министерството да се нарича "Министерство на опазването на околната среда и водите". Защото в момента е министерство на съсипията

"Новите системи неизбежно генерират нови проблеми"

Оценка
+3
 
Преглед на профил

Petkata

Рейтинг: 0 Весело
  • 28
  • 21:19
  • 07 юни, 2011

До коментар [#19] от "скруч":
Липсва ми единствено въздуха от шахтата, хихихихихихихи

Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.