Шест организации са регистрирани за защита на авторските права в България

© Георги Кожухаров

И музиката в заведенията подлежи на таксуване за авторско право



Колективното управление на авторски и сродни права в България вече ще се извършва само от шест организации - МУЗИКАУТОР, ПРОФОН, ТЕАТЕРАУТОР, ФИЛМАУТОР, КОПИ БГ и ЕАЗИПА. Това стана, след като в Министерството на културата приключи процедурата по регистрация на дружествата, което е изискване на промени в Закона за авторските и сродните му права, съобщиха от екипа на ПРОФОН.


Досега организациите за колективно управление в страната бяха 34, но не всички от тях извършваха дейност, а идеята на промените в закона е да се реформира и регулира секторът. По този начин се прекратява дейността и нелоялните практики на дружества, които събираха възнаграждения, без да ги разпределят и изплащат на реалните правоносители, като ощетяваха както творците, така и ползвателите на музика, коментират от ПРОФОН. В проблемна ситуация се оказаха обектите, извършващи публично изпълнение на музика (ресторанти, магазини, хотели и др.), които през преходния период до обявяване на новата регистрация са били подведени да заплатят възнаграждения на организации без съответната представителност и легитимност.


Дружествата, управляващи авторските и сродни на авторските права при в музиката (при възпроизвеждане и разпространение, публично изпълнение, излъчване от страна на радио- и ТВ оператори и уебкастинг, предаване и препредаване по кабел, сателит и др.), са само две. ПРОФОН представлява звукозаписите и музикалните видеозаписи на артистите изпълнители и музикални продуценти (носители на сродни на авторското права), а композиторите, текстописците и издателите се представляват от "Музикаутор".




ФИЛМАУТОР представлява интересите на създателите на филми, аудиовизуални произведения, записи на филми, записи на аудиовизуални произведения.


КОПИ БГ събира възнаграждения за всички видове произведения с изключение на компютърни програми и архитектурни произведения, а също и за звукозаписи, записи на филми и други аудиовизуални произведения. 


ЕАЗИПА събира възнаграждения за оригинални произведения на изкуството – графично и пластично изкуство, като картини, колажи, рисунки, скици, гравюри, щампи, литографии, скулптурни фигури, гоблени, керамики, произведения от стъкло и фотографии – при отчисление от цената на продажбата.


ТЕАТЕРАУТО отговаря за интересите на авторите на сценични произведения.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Thermobee
    Thermobee
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Пиявици! Всичката парса за лекарства да ви иде!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Не на ислямската инвазия в Европа!
  2. 2 Профил на МилевГео
    МилевГео
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Оправете си заглавието, че е доста некоректно. Между колективно управление на авторски права и защита на авторски права има огромна разлика. Организацииите за колективно управление на авторски права събират възнаграждения за автори, а не ги защитават(поне не директно), нито пък регистрират права, защото ЗАПСП не го позволява. Погледнете чл.40 от ЗАПСП, за да ви светне какво е колективно управление на авторски права.
    Що се отнася до организациите, които работят в областта на защитата на авторски права - т.е т.нар правозащитни организации в областта на интелектуалната собственост(в частност авторски права), то една от тях е "ЮСАУТОР" (www.iusauthor.com), която няма нищо общо с посочените в статията, тъй като никога не е събирала възнаграждения, а в същото време консултира автори и ги защитава в съда и прокуратурата. Коректно би било към читателите ви да не смесвате нещата, нито пък да ги слагате под общ знаменател, за да няма объркани...

    Копист.
  3. 3 Профил на МилевГео
    МилевГео
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Много интересно... са го решили 6 организацийки управляват нещо си. Ами правата на архитектите, на преводачите, на авторите на научна литература(уф все забравям, че БАН ще го затваряме). И една последна вметка......момчета, нещата с правата се преместиха в интеренет, а това понятие дори го няма във вашия ЗАПСП. В 21 век вече хората почнаха да правят концерти в youtub, а вие се борите да глозгате барчетата.Стегнете се и обърнете внимание на ЗАПСП - нямате право да реализирате печалба, а парите ви стоят по банковите сметки?!? Ехо кой лъжем.....събираме, а не плащаме. Въпросът е къде спи прокуратурата?

    Копист.
  4. 4 Профил на OCTAVIAN
    OCTAVIAN
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Събраха се една камара лапачи, понеже стандарта на българите е ужасно висок, та сега трябва да плащаме рекет на звукозаписните хиени.

    OCTAVIAN
  5. 5 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1316 Весело

    Разбира се, авторските права трябва да бъдат надлежно защитени, но по един цивилизован начин и за един разумен срок. В момента те са изцяло подчинени на алчноста на една шайка некоректни към авторите и аудиторията посредници, които непрекъснато надават вой за все нови и нови претенции.

    Държавата трябва много строго да следи тези организации, дали не злоупотребяват с дадените им правомощия, доколкото се е създало впечатление, че те злепоставят България с необосновани "сигнали" за мними нарушения, опетнявайко по този начин доброто име на страната пред света.

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  6. 6 Профил на #43c6dB
    #43c6dB
    Рейтинг: 1368 Любопитно

    Дневник, не се разбра кой събира за софтуеъра. Или там който хване..?

    it is your mind that defines the reality
  7. 7 Профил на #43c6dB
    #43c6dB
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    До коментар [#1] от "Thermobee":

    Защо да са пиявици? Интелектуалният труд за нищо ли го нямаш?

    it is your mind that defines the reality
  8. 8 Профил на МилевГео
    МилевГео
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Няма лошо да събират възнаграждения, но да ги разпределят, както е по закон, че нещо май не стават точно така нещата и парите трупат лихви в нечия банкова сметка, странно защо? Другата тъпотия е че вечно се защитават правата на някакви "мними" западни автори и продуценти( и те направо забогатяха от българските постъпления хаха които едва ли стигат до тях), а кой защитава правата на БГ авторите и дали те получават адекватните им възнаграждения, които уж са събрани? Отговорът на този въпрос е очевиден в реалността на мизерстващите БГ артисти като широко понятие.......

    Копист.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах