Прочит на историята: Тираджиите при комунизма и пътуването като привилегия

Прочит на историята: Тираджиите при комунизма и пътуването като привилегия

© Личен архив



Българските международни шофьори не са известни като големи разказвачи. Много по-популярни са историите и анекдотите, които се разказват за тях. Повечето са свързани не толкова с начина на живот на тези хора, колкото с масовата представа за "тираджиите" и с това, с което са били най-популярни по времето на комунизма – нелегалната търговия със западни стоки и сравнително високия им за времето жизнен стандарт. Най-важната характеристика на работата и на начина им на живот обаче – пътуването, почти винаги остава без внимание, а те са имали възможност да пътуват из цяла Европа и отвъд нея във време, когато повечето хора у нас само са мечтаели за това.


Коментари (190)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Спомням си, трябваха доста връзки и доста пари на ръка да се вредиш. Но пък лесно ги избиваха след това. Сега, доста от тях и наследниците им имат бизнеси...

  2. 2 Профил на petiav
    petiav
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Да, те бяха специфична социална прослойка. И си заслужава тези особености да бъдат анализирани. Статията е много интересна, браво на автора - и за идеята, и за съдържанието!

  3. 3 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Всички са равни, ама някои са по-равни...

    Сбъркана система.

    Където уменията и личните качества нямат никакво значение, а най-важното е да имаш връзки и да получаваш привилегии.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  4. 4 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Добре, че бяха Тираджиите и моряците, че да вкарват малко цивилизация в кочината наречена НРБ, е облажаваха се и те, но това е друг въпрос.

  5. 5 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 1168 Неутрално

    [quote#2:"petiav"]Да, те бяха специфична социална прослойка.[/quote]
    да, както са хората с пари сега.

  6. 6 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1316 Любопитно

    тираджии и бензинджии в петрол бяха професии при соц-а, сравнима по престиж с митничар по време на югоембаргото.

    low riders team
  7. 7 Профил на Apolon ot Tiana
    Apolon ot Tiana
    Рейтинг: 797 Неутрално

    СО МАТ - Гордостта и краха на Георги Найденов, ТЕКСИМ, Наричàха ги Тексимаджии.После СО МАТ - Какво остана?

    apoloniy
  8. 8 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#7] от "Apolon ot Tiana":

    Taka беше през комунизма им викаха тексимаджии, а по късно ТИР аджии.

  9. 9 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4657 Неутрално

    Тираджиите и моряците не са толкова интересни.
    Най-малкото,защото говорим за хора с професионална квалификация.
    По-интересни са хорицата от дворцовата свита.
    Низшия обслужващ персонал-камериерки,шофьори и прочее на царстващите тогава фамилии.
    Прости и неграмотни хорица,прислужващи на други прости и неграмотни хорица,с единствената разлика,че вторите се явяваха царстващия елит на България.
    Като и първите и вторите имаха блага и привилегии,които не биха имали в нито едно нормално общество.

  10. 10 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 922 Неутрално

    [quote#8:"normandy"]ТИР[/quote]

    ТИР - Тато Изнесе родината.

    Buh-bye!
  11. 11 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1911 Неутрално

    До 7:Какво да остане: Георги Найденов, партизанин от отряд "Васил Левски", след това офицер от Първо главно управление на Държавна сигурност.Оглавява създаденото през декември 1960 г. със "строго поверително" разпореждане на Министерския съвет Външнотърговско предприятие "Тексим". През 1992 г. прави Тексимбанк.

    Пази Боже руснак да те освобождава и грък да има да ти дава!
  12. 12 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#11] от "mitko11":

    Е забравяш, че Тексим създава и първият завод за Кока Кола в Източният Блок още 1965 и спомагат за проникването на "упадъчно влияние" от запад и затова по нареждане от СССР са унищожени, а шефовете вкарани по затворите.

  13. 13 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1323 Весело

    Интересна статия, но леко по течението или поне не от всички ъгли. Наистина бяха хора с валута, но изкарана и с доста труд. Имах приятели, на които родителите им бяха тираджии. Та с две думи, мъкнеш от тук консерви за да пестиш, децата почти не те виждат и т.н. И сега не е проблем да направиш пари дори и в България или иди в Америка карай камион като луд/те това правеха/ и ще направиш доста пачки. Най-трудното е да си създадеш стандарт на живот, в който имаш време и за приятели, и за семейството ти, и да си поиграеш с децата. Това е трудното, независимо дали сме социализъм или това сега, не му знам името. А тираджиите не са за завиждане и преди и сега.

  14. 14
    misho73
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  15. 15 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 835 Неутрално

    До коментар [#3] от "NPaine":

    Всъщност точно при тираджийте качествата имаха значение. Освен на Запад те пътуваха и по много опасни райони в Близкия изток, където са необходими наистина специални качества, за да се справиш успешно, а понякога дори да оцелееш.

  16. 16 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#15:"heliana"]Всъщност точно при тираджийте качествата имаха значение. Освен на Запад те пътуваха и по много опасни райони в Близкия изток, където са необходими наистина специални качества, за да се справиш успешно, а понякога дори да оцелееш.[/quote]

    И точно за да придобият тези качества са се погрижили от ДС.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  17. 17 Профил на егер
    егер
    Рейтинг: 483 Весело

    Имаше си лаф през соца, след излизането на филма "Птиците умират сами": "Миньор да те храни, тираджия да те облича,
    Отец Ралф да те съблича" Което си беше своего рода "мечта" на всяка жена. И е показателно...

    Не е нужно хлябът да е бял - важното е хайверът да е чер...
  18. 18
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  19. 19 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    поздрав за автора по младите трудно могат да осмислят тоя феномен - тираджия

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  20. 20 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#18:"Zlodeyski"]Какъв завод за кока-кола бе, ти добре ли си? [/quote]
    завод за бутилиране на кока кола , как какъв ?

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  21. 21 Профил на 1_chrome.
    1_chrome.
    Рейтинг: 1295 Весело

    Хубава статия! Върна ме във времето. А помните ли как тексимаджиите и моряците носеха цели куфари с дънки, вървяха по 50-70 лв чифта през 70-те години.

  22. 22 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 501 Неутрално

    да живеят всички Бие - Ка - Пиета по всички земни кълбиета !

    veni vidi fugi
  23. 23 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2677 Весело

    До коментар [#21] от "tang_07.":

    Дънки,маратонки,джапанки,трбички....

  24. 24 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Тираджии, моряци и пилоти.

    Това бяха хората, от които можеха да се купят плакати, нашивки, списания. По-рядко дрехи и техника.

    Не виждам какво им е особеното, по същия начин може да се направят интервюта за миньорите или трактористите от едно време, и странното е, че материалите стават като едновремешните статии в Работническо дело и Труд.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  25. 25 Профил на Ганий
    Ганий
    Рейтинг: 640 Неутрално

    [quote#20:"stg"]завод за бутилиране на кока кола , как какъв ?[/quote]

    Някъде по Хасковско май беше...
    Тфуууууу, младост, младост...
    Кво хулите соца, бе, тогаз бяхте с 30-40-50 години по-млади.
    Пък ся кво сте!? Ми, трета-четвърта възраст.
    Ако не сте се радвали като млади, не вярвам да се радвате и на старини.

    Разтурям колоквиума!
  26. 26 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#18] от "Zlodeyski":

    Има един мнго готин документален филм, "Една студена кола през студената война" - http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BA%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%20%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0%20%D0%B2%D0%BE%D0%B9%D0%BD%D0%B0&source=web&cd=1&ved=0CFoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fvbox7.com%2Fplay%3A3fd74b6e&ei=rWQVUP6ZJYjIhAf9soCQCA&usg=AFQjCNEXmMN9lQRMOQ3rzoXWKMDEtCa4dA

    Препоръчвам ти го горещо.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  27. 27 Профил на monk007
    monk007
    Рейтинг: 1164 Неутрално

    До коментар [#10] от "
    [quote#10:"deaddark"]ТИР - Тато Изнесе родината.[/quote]
    ТИР -Те Изнесоха Родината. Имаше статия с това заглавие преди години.

  28. 28 Профил на Ганий
    Ганий
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Не знаете! Чували сте от други, но не знаете.

    Тошо
    Изнесе
    Родината!

    Това е автентичното!

    Разтурям колоквиума!
  29. 29 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    Шоферите, бензинджиите, продавачките в Кореком, крупиетата в Японския - това беше елитът на соца. Професии не за всеки. Останалото беше рая, която нагъваше вафли от 5 ст. четеше вестници от 5 ст., дупчеше билетчета от 6 ст., пиеше боза от 6 ст. - животът й също струваше приблизително между 5 и 10 ст.

    Противна, отвратителна система.

    НЕ СПОРЯ С ИДИОТИ И НЕ ОТГОВАРЯМ НА ТРОЛОВЕ.
  30. 30 Профил на bgbankrupt
    bgbankrupt
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Ех, времена, времена. Баща ми караше за СОМАТ до преди няколко години. Наистина, историите нямат край. За пример, спомням си как през 90-та година донесе един чувал с левове. Беше ходил да Ирак и като минавал през турската граница, сменил дойче марки и друга валута за левове. Масово изселващите се БГ турци оставяха парите от продажбата на кащите си на граничния пункт. Незнам защо.......може би конфискувани. Курсът за смяна беще в пъти по-добър от съществуващия за онова време. А, по едно време имах 13 велосипеда на разположение. Макар и той да ми ги носеше, много ми се караше че като спукам гума, не си я оправям, а взимам следващото колело. После като си дойдеше, той ми лепеше гумите и ми набиваше колко сам бил разглезен.

  31. 31 Профил на Иван К
    Иван К
    Рейтинг: 3119 Неутрално

    Боледувам от болест на Бехтерев и просто загивах без едно банално днес лекарство "волтарен". Двама тираджии ме спасяваха. На всеки курс ми донасяха. За сравнение, когато опитах да се снабдя чрез една сестра от правителствена болница ме изгониха най-позорно през вратата и ме заплашиха с милиция.

    тел 032 644 150
  32. 32
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  33. 33 Профил на pap
    pap
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Никой не описва процедурата при преминаване на границите. Почти постоянно Тировете се придружаваха от наблюдатели с лека кола. Преди границата Тира спира и чака. Когато шефовете проверят как е положението с границата, или дали техните хора са там, Тира тръгва и минава без проверка. После често на шофьора му се казва да стои в хотела или да се разхожда, докато Тира изчезва и след няколко часа отново се появява. Разбира се ако шофьора спомене нещо, веднага сладката работа свършва и обира последствията. И сега много шофьори мълчат, както и тези които ги придружаваха.

  34. 34 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 765 Неутрално

    [quote#10:"deaddark"]ТИР - Тато Изнесе родината. [/quote]
    Имаше КАКВО да се изнася, а не като сега само проститутки.

    ☭ Нас червеното знаме роди ни...☭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  35. 35 Профил на Cassi
    Cassi
    Рейтинг: 3903 Неутрално

    Изпусната е нещо съществено, което определено се свързваше с родния тираджия - слушането на "сръбско", а в по-нови времена - попфолк, или просто казано - чалга.
    Иначе е вярно, че това бяха хората, които имаха достъп до невъзможни за нас тогава стоки, беше много важно да имаш познат -тираджия.

    Джордж Бърнард Шоу: „Свободата значи отговорност. Ето защо мнозина се страхуват от нея”
  36. 36 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 765 Неутрално

    [quote#32:"Zlodeyski"]но кока-кола нямахме, защото нямаше откъде да я вземем - тоест, не че нямаше, ама не можеше по идеологически причини.[/quote]
    Винаги е имало кола в НРБ, но не се пиеше токлова много, както лимонадата и етъра! Имаше и швепсове. През 80- те се пиеше повече наливна кола, отколкото бутилирана.

    ☭ Нас червеното знаме роди ни...☭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  37. 37 Профил на Станислав Генов
    Станислав Генов
    Рейтинг: 536 Весело

    къде е др. Иванов да се изкаже компетентно колко убаво било през соца.

  38. 38 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1235 Неутрално

    Много интересна тема и добре разказана история.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  39. 39 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#32:"Zlodeyski"]Заводи за бутилиране на безалкохолни напитки си имахме и тогава, но кока-кола нямахме[/quote]
    като не знаеш по добре не коментирай моля

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  40. 40 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 1600 Весело

    Единствено хубавото е, че онзи концлагер си отиде завинаги ... с ръка на сърцето, обаче, нашето беше песен в сравнение със СССР ... тук не можехме да пътуваме в чужбина, а онези нещастници нямаха право да пътуват в страната си ... за тях да дойдат в БГ беше като за нас в Европа ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  41. 41
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  42. 42
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  43. 43 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 765 Неутрално

    [quote#41:"Zlodeyski"]Леле, колко си далече от истината, не е истина просто [/quote]
    Разгледай малко снимки и филми или питай някой, който е живял тогава. Имаше си бутилирана кола, но беше по- скъпа от местните напитки, както вече казах. Като дете си спомням, когато съм връщал празни бутилки, че бутилката от Кока Кола беше най- скъпата- 15ст.

    ☭ Нас червеното знаме роди ни...☭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  44. 44 Профил на Ганий
    Ганий
    Рейтинг: 640 Неутрално

    [quote#42:"Zlodeyski"]Кажи сега за завода за кока-кола - я кажи как сме внесли оборудване, машини, суровини.[/quote]

    Че те Кока-Кола си бяха направили всичко - съвсем легално.
    Даже, ако не ме лъже старческата памет, част от нея отиваше в Гърция.
    `Западни` компании си поддържаха най-нормални търговски отношения - за пари, ако някой си мисли, че е било за друго.
    Тук бяха Круп, Лурги, Юнион Карбайд, фирми от Италия, Франция, Великобритания (ICI) и т.н.
    Че тогава сега хулената `Монсанто` си имаше официален офис - някъде беше на Г. Г. Деж в София.
    Вярно, не ни бяха колонизирали като сега (изцяло) - но алъш вериша си вървеше.
    Не мога да разбера защо се лъже на поразия!?
    Защо някой мисли, че капиталът се съобразява с идеологията!?
    Недейте да разправяте на децата и внуците си подобни идиотии!

    Разтурям колоквиума!
  45. 45 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Много митове разпространява тая статия.
    Контрабанда за сметка на шофьора да ти прави тираджия?
    Вие у ред ли сте, чувате ли се какво говорите?
    Контрабандата се наказваше с вечеря с прасетата в някой трудов лагер.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  46. 46 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#42:"Zlodeyski"]Ми ти като знаеш, кажи си, а не ми пускай некви коментарчета от рода на "Аз много знам, ама нямам време да се изказвам, друг път ще кажа!". [/quote]
    чакай сега всички освен теб знаят забелязваш ли , ми прочети научи как е , аз лекция ли да ти изнеса

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  47. 47 Профил на ръмжо
    ръмжо
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Сомат беше най голямата и уважавана транспортна фирма в Европа - сега е едно нищо!
    И сега в цяла западна Европа няма фирма с нейният капацитет.

  48. 48 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално
  49. 49 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3022 Весело

    Ама какви времена, а! Докторът поръбва маясъла на тежък тираджия, а оня му благодари с бутилка Метакса. Мама-тираджийка снабдява учителките на щерката с дантелени гащи, а отрокът носи дънки "Вранглер". Дето викаше един комсомолец навремето "Тхе бест оф Джетхро Тулл".

    А по същото време простите камуняци жулеха манджа, така викаха на бренди "Златна локва", мешано с газиран "Алтай". Тази смес окончателно беше победила имериалистическата "кока-кола". Не че нямаше "Кола" ве, ама никой не я харесваше ръйш... И да, червените прашки и до днес запазват вкусовете си към перверзиите.

    http://www.youtube.com/watch?v=zGxL2uNr7bk

  50. 50
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  51. 51 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2101 Неутрално

    аз пък си спомням за моята среща с кока колата ,на студентска бригада в новооткрития шведски хотел на дружба ,беше 87 ма година ,след категоричен отказ от моя страна да отида на селскостопанска бригада и огромен конфликт в медицинския университет във варна с шефа на комсомола ,след десетки пъти писане на молби за боклуджия на златни пясъци ,за да си изкараме задължителната бригада имах късмет да ме вземат в спортния отдел на шведа ,който беше чисто нов хотел и комунягите ходеха там да си правят партитата лятото ,а ние младежи уж охранявахме да не падне някой по намокрен в басейня .Та там в този хотел имаше вътрешна сладкарничка за служители ,на която продаваха кока кола на служителите по 28 ст шишето ,всички ние с огромен кеф използвахме намаленията да се докопаме до това шастие да пиеш кола на корем,такива готини спомени ,че и сега с кеф ходя на този хотел и си спомням младостта ,която въпреки напъните на комунягите ,не можяха да ни я отровят ,усещаше се вече полъха на свободата ,за жалост в България социализма никога не си отиде ,просто освободиха нещата дотолкова ,кой където иска да живее и работи ,но в основата си социализма не мръдна ,нито хората ,сега са си просто капиталисти и пак същите си хора ни управляват и пак парите и властта са си тяхни

  52. 52 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 854 Неутрално

    [quote#42:"Zlodeyski"]Кажи сега за завода за кока-кола - я кажи как сме внесли оборудване, машини, суровини.[/quote]
    Не знам как е било внесено оборудването, но е имало в Пловдив завод на Тексим за кока-кола. Имали сме и опит да правим Рена, който също е бил неуспешен...

    В Пловдив има Новотел Пловдив. За времето си е бил уникалният луксозен хотел. И... Името му идва от чужда верига хотели, с които явно е бил съвместно начинание. И сега тази верига има куп хотели по света. Шератон защо се казва така, а не Червена звезда примерно?

    Та, не си мисли, че в соца е нямало западни компании да навлизат и у нас. По-скоро са били съвместни предприятия, но е било практика. Друг е въпросът дали се е искало да се тръби или е минавало като "успех на социализма" и пропаганда, че е чисто българско начинание далеч от гнилия запад.

    Ето ти статия за Тексим. Явно започнало покрай българската помощ за революцията в Алжир през 60те.

    http://www.argumenti.net/?p=195


    По това време България активно подпомага алжирската революция, насочена срещу френските колонизатори и не е случайно, че от българска страна именно Георги Найденов е определен да осъществява контактите с алжирската народноосвободителна армия, да я снабдява с оръжие и да получава в замяна необходимата за страната ни твърда валута.

    От алжирска страна партньор на Найденов е Мабет Шареф, известен още като д - р Хашеми.

    При удачно подбраните партньори се решава дейността по въоръжаването на алжирците да се канализира посредством легална търговска организация у нас, наречена „Тексим” и чрез смесено българо - алжирско дружество, с 50 % участие на всяка страна.

    През 1961 г. в Лихтенщайн е създадена фирмата „Имекстраком”, като тя е регистрирана от двамата партньори Найденов и Хашеми в качеството им на частни лица.

    Георги Найденов получава високо държавно доверие и след години , при развръзката, прехвърля всички активи на страната.

    Работата потръгва.Независимо че е рискована и свързана с опасността от международен скандал.Корабът „България” натоварен с 10 000 тона оръжие минава през Средиземно море и е разтоварен в Мароко през 1961 г. след личното разпореждане на крал Хасан Втори.

    Оръжието безпрепятствено стига до Алжир.

    През 1961 г. Найденов и Живко Живков се виждат в Тунис с алжирския премиер Бен Хеда, като се стига до пълно разбирателство в изгода на двете страни.

    След освобождението на Алжир през 1962 г. става астуален въпросът каква ще е бъдещата съдба на „Тексим”.

    Живко Живков и Георги Найденов решават „Тексим” да продължи да съществува като свободна стопанско - търговска организация за износ, внос, реекспорт, техническа помощ, стопански инициативи и валутни сделки, при използване на натрупания опит от кадрите и установените международни връзки.

    ...

    Така концернът започнал с 2314 долара, завършва дейността си със 136 милиона долара активи , без да се броят множеството капиталовложения.

    Възходът на групировката, разглеждана вече като държава в държавата, се дължи както на нейния особен статут на дейност, така и на общия икономически подем на България в тези години, на големия ръст на износа и вноса.

    Държавата има полза от групировката и тя получава подкрепата на първия партиен и държавен ръководител Тодор Живков, но само за известно време.

    Експериментът „Тексим” не се харесва на част от влиятелните членове на Поритбюро на ЦК на БКП в лицето на Гриша Филипов, Тано Цолов и Пенчо Кубадински.

    Основен противник на „Тексим” се явява Пенчо Кубадински, който наблюдава транспорта и е засегнат от вливането на Български морски флот с „Тексим”.

    Трагичната развръзка за групировката започва през 1969 г.

    "Половината истина е по-добра от лъжата." Гьобелс. Търсете цялата истина, за да не ви лъжат! Подписът е протест срещу внушенията, че в България няма криза.
  53. 53 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Естествено статията прокарва антисоциалистическа пропаганда. Като се почне още от заглавието - комунизъм господа "журналисти" не е имало нито в НРБ нито в СССР. После какъв е тоя "модел"?

    "изграденият по съветски модел у нас граничен режим създава и йерархична система от привилегии, свързани с пътуването извън граница, които зависят основно от административните и партийни позиции на кандидатите-пътуващи и тяхната политическа лоялност"

    Я помислете малко? След като сами пишете, че валута няма и очевидно няма пари за всеки да маа гащи по Европа кого следва да пускат? Естествено ще пускат хора навън според важността на задачите им в чужбина. И какво чудо! Колкото си по-горе в йерархията, с толкова по-важни задачи се занимаваш. Сякаш има друг тип йерархия? Ама трябва на дъното ряпа да му посадим за да е негативно представено и статийката да е политкоректна. Докога ще плюете соца господа журналисти? Кога ще отворите темата "табу" в "свободните" медии - че повечето хора при социализма живееха по-добре отколкото сега? Че имахме образование, здравеопазване, икономика и национално достойнство? Кога, господа журналисти? Когато спрат да ви плащат частниците? И по специално в Икономедия - американските частници.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  54. 54 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    До коментар [#50] от "Zlodeyski":
    остави няма смисъл, спори си сам щом казваш че не е имало кока кола у нас що да спорим

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  55. 55 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#4] от "normandy":До сега вие, шофьорите, сте участвали активно в превръщането на България в кочина.

  56. 56 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#28] от "Ганий":Ти си прав. Когато се появиха първите тирове ,още не знаехме що е туй. Влизам в стаята на шофьорите към предприятието, дето играят карти когато не са заети и ги питам : " А бе , какво значи ТИР ?" Ония в хор :"Тошо изнесе Родината ". Ама имаше какво да изнасят. Сега внасяме и зеленчука.

  57. 57 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#29] от "dodge_ram":Сега вафлите са по 20 ст.вестниците по левче, билетчето ти е също левче, бозата -левче, цигарите по 5лева. ракията - левче. Вероятно вече си щастлив.

  58. 58 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#53] от "kihano":

    Все още има достатъчно хора помнещи социализма в българския му вариант. Та затова скоро няма да се върне.

    Ще трябва да разчиташ на няколко стотин промити детски мозъка - тип Че Гевара. И стотина хиляди с бастуни. Останалите хора имат достатъчно памет и помнят що за абсурд беше онова време.

  59. 59 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    [quote#53:"kihano"]Докога ще плюете соца господа журналисти? Кога ще отворите темата "табу" в "свободните" медии - че повечето хора при социализма живееха по-добре отколкото сега? [/quote]

    Е как ще е табу тая тема - ти "Дума", "Земя", "Атака" не четеш ли? Там само това пише! Или те са несвободни медии?

    НЕ СПОРЯ С ИДИОТИ И НЕ ОТГОВАРЯМ НА ТРОЛОВЕ.
  60. 60 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#35] от "Jessika":Сръбското се появи към 85-86 година , заедно с хисарския поп. Тировете са 15 години по-рано.

  61. 61 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#42] от "Zlodeyski":Слушай , да не би само във вашето село да не е имало кока-кола ? Тук имаше .

  62. 62 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    [quote#57:"ahasver"]Сега вафлите са по 20 ст.вестниците по левче, билетчето ти е също левче, бозата -левче, цигарите по 5лева. ракията - левче. Вероятно вече си щастлив. [/quote]

    Пропускаш да кажеш, че когато вафлата е била 5 ст., заплатите са били 100 лева, така че и тогава "трудещите се" не са били на особено голяма далавера. Сега с 2,000 лева - една сравнително прилична стартова заплата за човек с квалификация, който нещо РАБОТИ, а не лющи семки по бирариите, може да се купи доста повече боза от едно време. Да не говорим, че има заплати и по 10,000 лева - не за всички, според уменията, усилието и приноса.

    А пък аз съм щастлив по други причини - вестници не чета, боза не пия, ракия също, цигари не пуша, билетчета не дупча, понеже си имам западен автомобил ...

    НЕ СПОРЯ С ИДИОТИ И НЕ ОТГОВАРЯМ НА ТРОЛОВЕ.
  63. 63 Профил на Martina
    Martina
    Рейтинг: 493 Неутрално

    За съжаление, тази система все още е с нас! До коментар [#3] от "NPaine":

    Mt
  64. 64 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#45] от "Десен":Чичовото , от прасета може и да разбираш, ама от контрабанда - хич! Иди в Париж. Там има една улица само филателни магазини от двете страни. Пълни са с български пощенски марки. Там са по-евтини отколкото в България! Не само само българските - и съветските , и монголските и т.н. Всички командировани, всички тираджии, всички дипломати , всички наши хора са мъкнали малките пликчета с пощенската валута. Насам - пък друго. Един беше донесъл две кутийки часовникови оси от Швейцария.Продаде ги на частник-часовникар и си купи апартамент. Явно си много зелен и ако продължаваш да пасеш трева ,още по-зелен ще станеш.

  65. 65 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 589 Весело

    За сведение на по-младите и на онези,червените кратуни:
    - кока кола е имало*винаги* само в болните мозъци на червените тикви и в *закритите* магазини,в които се обслужваха хора с валута и *наши другари*;
    - първия завод за бутилиране на кока кола с името Тиксим*,до завод *Чайка*, беше построен в Пловдив,още крета като база за нещо си;
    - пак в Пловдив пуснаха и първата линия за *солети* и когато ходехме на гости при наши познати в с.Владая те ни молеха да им занесем от тях/!!!/.
    Тогава на пазара се появи и *Швепс*,който на български се превеждаше *Ша Ви Еба Питието Скъпо* - все пак си беше цели 15 стотинки!

  66. 66 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#52] от "атанас":Зависи какво разбираш като неуспешен опит. Произвеждаше се Рено Алпин.Малка спортна , дори състезателна кола. Правиха я няколко години, продаваха я , а защо се отказаха - не знам. Май после в същия завод почнаха производство на пишещите машини Марица.

  67. 67 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#53] от "kihano":Те , журналистите , с писане си изкарват хляба. На мен са ми чудни безплатните натегачи във форума. Поръчали са му на човека какво да напише - написал го. Основната линия е дадена от Партията. Виж "свободните " български филми. Най-лесно и най-добре платено е да оплюваш тогавашното. Чунким сегашното е различно !

  68. 68 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Със сигурност могат да бъдат изброени още много професии, които през соц-а си бяха намерили своите "пазарни" ниши: такси се хващаше с много ловкост и усилия (пазарно търсене), ето защо таксиметровите шофьори си докарваха добри пари "странично"; да ти обърне внимание келнер в заведение беше трудна работа - ето друга професия със специален статут в обществото (особено на Слънчев бряг и Златни пясъци); тенекиджии в "Мототехника", продавачки във "Валентина" и "Кореком"- все особени категории "трудещи се".

    Общото между "тираджиите" и още много подобни професии е, че бяха насочени към пазарни нужди, които по естеството си се задоволяват чрез частна инициатива, но това противоречеше на идеологията на системата - всичко трябваше да бъде държавно. Именно упоритото прокарване на тази безумна идея (точно тя прави разликата между капитализъм и социализъм, поне според бащите на онзи строй) доведе не просто до изкривяване на икономиката, а до пълното й крушение. Напр. един лекар и трезвеник в един момент успяваше да натрупа десетки бутилки домашна ракия - подаръци от благодарни пациенти; размяна на принципа на натуралното стопанство, при соц-а не може да става дума за пари в частна полза - капитализмът беше строят на лошите хора...

    Този лош капитализъм (в потвърждение на лошотията си) в един момент даваше долара си за 1,20 лв., после за 1,50 лв., после за 2,00 лв., 2,50 лв., а в навечерието на 10.11.1989 г. - за 10 лв. парчето. Та последно - кой "събори" онази система? (лично за мен отговорът е, че тя сама се разпадна пред очите ни - защото беше идеологическа измислица).

  69. 69 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#58] от "niakoi_si":Нещо не си разбрал. Няма кой да иска връщането на социализма в онзи му вид. Проблемът е , че сега е по-лошо ! А социализъм има различен. Веднаж ходих с един колега -французин из центъра да търсим цветен ксерокс. На Денкоглу минахме покрай антикварен магазин и той залетя вътре . А магазинът специализиран на бюстове на Ленин - стотици, различни - от мед , от бронз , от дърво ... Оня ахна и очите му изхвъркнаха. Аз, понеже цял живот съм ги зяпал , на всеки началник на бюрото , измърморих нещо по адрес на социализма. а той рече : " Знам, знам , нали и ние имахме социализъм !"Аз пък се облещих :" Кога сте имали социализъм ?" "Ами при Митеран " -ми отговори той. Разбра ли сега нещо ? Ако не си , карай както си знаеш.

  70. 70 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#67] от "ahasver":

    Така е, вече не сме хора а стока. Всеки се продава. А на оня дето не се продава гледат като на ненормален. Както е писал Ботев

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита: "Богат е", казва, пък го не пита колко е души изгорил живи, сироти колко той е ограбил..."

    Ръкопляскайте, господа журналисти, ръкопляскайте! Скоро ще бомбардират Иран... после и други държави.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  71. 71 Профил на onufrij
    onufrij
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Тираджиите не са толкова интересна прослойка, те са може би 1/50 в сравнение с моряците. Хора, които пътуваха по света, но благодарение на специализирано образование, а не на връзки.
    Откъде накъде авторката ги обявява за ниска в йерархията социална прослойка, част от раб. класа? Ниска социална прослойка бяхме висшистите с нашите смотани 137 лв заплати до 85 и цели 170 след това. Доката един бачкер, в кой да е завод, си гушкаше 300. Такава бе линията на Партията спрямо верните и спрямо вражеските елементи.
    Абсолютна глупост и непознаване на материята е, че тираджиите имали заплати, колкото останалите шофьори, но благодарение на търговията, си докаравали туй-онуй и така правели стандарт. Тираджиите имаха дневни в твърда валута. С тях те оперираха. Ако ги нямаха, нямаше да могат носна кърпичка да внесат, щото нямаше да имат законно основание за притежаване на валута и ставаха уязвими за закона.
    А че виждаха свят, е относителна работа. Виждаха пътища. За да видиш свят, е нужно да се повреш в центъра, да надникнеш в музей. Не да обикаляш пазарите. Моряците редовно си спестяваха екскурзиите. Корабът е на 25 км от града, на някакъв кей на края на огромно пристанище, трябват автобуси, те пък по $5! Свободното от вахта време е броено, айде на пазара.

  72. 72 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Тираджиите - въпреки жалката контрабанда (дори и така не може да се нарече, това да внасяш дънки, чорапи и полиетиленови торбички) изкарваха парите си по честен начин. Както сега мобилните телефони и лаптопите са контрабанда в Северна Корея

    Редно е да се напише и статия за децата на гаулайтерите в Партията - тези дето лежаха по посолства и търговски представителства и се издържаха с парите на тези тираджии.
    Тия тунеядци какво направиха с парите, които заграбиха. Но иначе хубава е статията защото завесата взе полека да се повдига (а трябваше преди 20 години).

  73. 73 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#58] от "niakoi_si":

    Сам си противоречиш. Ония които помнят соца и са живели най-много в него са точно пенсионерите. Та точно ти разчиташ на ония, които не познават соца, а не на тия които го помнят. Щото само промитите до дъно седерасти и крадналите собственост при прехода считат, че сега е по-добре.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  74. 74 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#62] от "dodge_ram":Не исках да влизам в подробности. Парното ми беше 20 лева за януари без да барам крановете на радиаторите. В целия апартамент ходех по риза, вода- 2 лв, ток-3 лева, телефон-5 лева. Сега отоплявам стая и половина , ходя с одеало на гърба и плащам 160 лева. Имам и да доплащам 160 лева. Само топлата вода ми е за 40 лева. Студената - 15 .Сто лева беше начална заплата. Стигнах до 500. Тия хиляда ,дето ги обещаваш , даваш ли ги или ги вземаш ?
    Да ти напомня ли ,че нямаше безработни. Дори циганите работеха и не крадяха. В болниците за пари не се говореше, в университета съм платил 20 стотинки за таксова марка на книжката си. В гимназията за 5 лева купувах всички учебници.
    Това ни е основният кусур на българите - не можем обективно да преценим , а караме на едни голи емоции.
    За твое успокоение ще ти призная, че минавах малко за фашист, та ме разпределиха до турската граница.
    Трябваше да пресеем внимателно - кое от социализма да остане , а кое да се разформирова. Дори Хитлер на завзетите територии е накарал колхозите да работят ,а ние ги съсипахме.

  75. 75 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#68] от "inn":Забравяш , че имаше професии, които легално чрез български организации отиваха на работа в чужбина и за две - три години спестяваха за апартамент - лекари, строители, геолози , сондьори, преподаватели.

  76. 76 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    [quote#74:"ahasver"]В болниците за пари не се говореше, в университета съм платил 20 стотинки за таксова марка на книжката си.[/quote]

    Това е разликата между теб и мен: ти цивриш по времето, когато всичко е било безплатно, аз се радвам на възможността да изкарвам толкова пари, че да си позволя всичко, което ми е нужно.

    За твое сведение, отоплявам толкова голям имот, че един отоплителен сезон ми излиза 4-5 хиляди лева при не много люта зима. Имам ги, плащам ги. Пазарна икономика - на мен пък други хора ми плащат, защото имат нужда от това, което съм в състояние да им предоставя. И не, не съм наркопласьор.

    И както и да го въртиш, не желая да се връщат билетчетата по 6 ст.

    НЕ СПОРЯ С ИДИОТИ И НЕ ОТГОВАРЯМ НА ТРОЛОВЕ.
  77. 77 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#73] от "kihano":

    Средното поколение, което е било активно тогава и днес може да направи разликата, т.е. каузата ви сред тях е загубена.

    Това имах предвид. Остава ви да чакате.... много

  78. 78 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#65:"tedif"]кока кола е имало*винаги* само в болните мозъци на червените тикви и в *закритите* магазини,в които се обслужваха хора с валута и *наши другари*; [/quote]
    глупости, кока кола имаше по 0.25 а швепса да беше 0.15, отделен въпрос беше че трудно се намира, но то при социализма и кренвирши и тоалетна хартия трудно се намираха, а по заведенията винаги имаше кока кола , разбира се на абсурдна цена за онова време - говоря за 75 -89 година за по рано нямам спомен

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  79. 79 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    [quote#77:"niakoi_si"]Средното поколение, което е било активно тогава и днес може да направи разликата, т.е. каузата ви сред тях е загубена.[/quote]

    Абсолютно! Аз съм работил и тогава, и сега - разликата е колосална. Тогава работех (като млад специалист) за 155 лв. на месец, с които нямаше какво да си купя - магазините бяхапразни или продаваха неизползваеми боклуци. Сега има хипермаркети с десетки хиляди видове стоки за всеки вкус - само пари да имаш. А пари имат хората с продаваеми умения, които са достатъчно предприемчиви и не бягат от 12-14 часови работни дни, за да задоволяват някакъв вид пазарно търсене.

    Тук червените гъдулки често ме питат защо вися денонощно във форума. Ами защото висейки, аз работя - до лаптопа, от който пиша, имам още един, с който общувам с целия свят и си изкарвам хляба. Мога да пожертвам стотина лева пропуснати ползи на ден, за да се изгавря с някой чугунен сталинист или пъпчив неонацист.

    НЕ СПОРЯ С ИДИОТИ И НЕ ОТГОВАРЯМ НА ТРОЛОВЕ.
  80. 80 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 484 Неутрално

    "Най-големият автомобилен превозвач в Европа - СО МАТ, е създаден с разпореждане на Министерския съвет през 1960 г. Капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби. В началото на 1994 г. освен централата в София фирмата притежаваше още шест клона в Бургас, Русе, Видин, Драгоман, Пазарджик, клон в "Хаджи Димитър". Поддържаше 11 представителства, 9 гранични бюра и 7 терминала на три континента. СО МАТ имаше акционерно участие в девет чуждестранни дружества. И разполагаше с гигантски парк от над 3600 камиона с ремаркета, 30% от които хладилни, като и 4 речни и четири морски RO-RO кораба.

    Процедурата за продажбата нао СО МАТ е открита на 1 септември 1993 г. Приватизационният проект е разработен от френската консултантска фирма Mercer Management Consulting и финансиран от програмата PHARE. Активите на СО МАТ са оценени на $100 млн. Преди приватизацията в тв предаването "Плюс-минус" тогавашният шеф на фирмата Анастас Вълканов обаче заявява, че активите в България възлизат на 18 млрд. лв. Пресметнато по тогавашния курс - 55 лв. за долар, оценката би трябвало да е над $327 млн. На 22 юли 1994 г. за купувач е избран Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co.KG."

  81. 81 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Младите въобще няма и да разберат,но по времето на комунизма ние бяхме затворени в собствената си страна ,която беше наричана част от социалистическия лагер.Ние бяхме лагерници тоест затворници.Имаше изходни визи-не ти се дава да напуснеш и за всички страни имаше входни визи.На границата разстрелваха.

  82. 82 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#75] от "ahasver":

    И какво следва от това, че "имаше професии, които легално чрез български организации отиваха на работа в чужбина и за две - три години спестяваха за апартамент"? Следва това, че претърпяхме някаква историческа несправедливост от лошия капитализъм ли? Някаква случайност, продиктувана от лошия мениджмънт на Политбюро?

    Нищо не е случайно - тази система имаше родилен порок, който рано или късно, нямаше да й позволи да просъществува - при никакви обстоятелства и при никакви премъдрости, измисляни в Политбюро. Този порок се нарича "държавна собственост върху средствата за производство" (по Маркс и Ленин) и всичко останало - пълният крах на тази система - произтича от това абсолютно безумие. В по-прав текст не мога да ти го кажа: общество, в което се работи без право на частна собственост /частни фирми, частна инициатива и всичко следващо от това = на „капитализъм”/ е обречено - то винаги ще умира и то в много кратък (за мащабите на историята) период. Така и стана – 45 години и чао!

    Куриозното е, че тази система сама призна идеологическия си провал. Надявам се някога да си чувал за Указ № 56 за стопанската дейност (това е нормативен акт, който според правната ни система е ЗАКОН). Приет е месец февруари 1989 г. и е публикуван в „Държавен вестник”. С него – появяват се „лични ФИРМИ”, „колективни ФИРМИ” и разбира се „държавни ФИРМИ”, като на първите две се дава (с много ограничения) ПРАВО НА ЧАСТНА СТОПАНСКА ИНИЦИАТИВА. Социализмът започва 1949 г. точно с обратното – с одържавяването на всичко частно. С приемането на УСД Ленин трябва да се е обърнал в гроба си – сложен е официалният край на социализма в НРБ. Само за сведение – днес действащият Търговски закон, приет 1991 г., в първата си редакция повтаря поне 70 – 80 % от положенията на УСД, включително и правна уредба на фалита на стопанските субекти…

  83. 83 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 445 Неутрално

    Аз не мога да се начудя на твърдението, че при социализма не се е пътувало или не се е излизало извън България. Не говорим за тираджиите, те се са толкова чак много. Не говорим и за всички онези, чиито професии налагат да се пътува - летци, моряци, БДЖ и пр. Не говорим за пътуванията с кораби по Дунава, организирани от тогавашната "Орбита", това са дреболии.

    Става дума за масовата работа на българи по чужбина тогава, основно и най-вече по Африка и Азия. Става дума за големи групи хора, работили извън България в продължение на десетилетия. За клуба на буквалните пояснявам - не са едни и същи хора.

    Нормално, едни специалисти (примерно - доктори, инженери) изкарваха някъде из Африка по 5-10 години. После се прибираха.

    И - да се неначуди човек - нямаше опашка от желаещи да побягнат от нечовешката, зверска власт в България по онова време. От 200 заминали се завръщаха почти всички, процентът "избрали свободата" беше към 1-2%.

    Една от огромните грешки на тогавашната власт беше, че не въведоха свободен режим, по подобие на Югославия, още към 1960, ами чакаха до 1988.

    Защото, с изненада щяха да разберат,ч е желаещите да напуснат странта щяха да бъдат съвсем малко. Може би, не повече от 150 000 - 200 000 души.

    Защото, масовият екзодус след 1990 бе предизвикан от рухването на държавата тук. Изведнъж, особено в провинцията, се оказва, че поминък няма. Работа няма, лечебници и болници затварят, инфраструктурата рухва - и хората бягат, накъдето им видят очите. Нормално. Да седят ли трябва в страна, която не прави нищо за тях, а само гледа какво и как да им вземе?

    Спомнете си "голямата екскурзия". Турците масово се хвърлиха тогава, получили паспорти, да заминават за Турция, това имаше направо поголовен характер. А какво стана после, помните ли? Над половината се върнаха.

    Ще каже някой - ама тогава не можеше да пътува всеки. А сега - няма проблем, вземаш куфара и тръгваш.

    Точно така е. Това е истина. А защо трябва да може да пътува всеки? Циганите, например, защо трябва да имат тази привилегия? Това не е така растистко питане, както изглежда на пръв поглед. В момента по-значимата част от ЕС ни казва, къде завоалирано, къде директно - озаптете си циганите, направете така, че да не пътуват. И за проститутките се отнася същото. Може ли някой да обясни аргументирано откъде - накъде една проститутка трябва да има правото да пътува накъдето си поиска? А хора, подобни на покойните самоковци - те защо да има това право? Защо братята Галеви трябва да могат да пътуват където и да било?

    Трябваше тогава още да се даде възможност за свободни пътувания, с горните ограничения. Защото, забранененият плод е по-сладък. Всеки въздиша "Ех, да де можех тогва да замина - да съм заминал". Когато се опре до реалното емигриране, малцина са тези, които ще оставят всичко и ще тръгнат. А и да тръгнат - все по-често и все по-задълго щяха да си се връщат сами. Справка - Югославия.

  84. 84 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 792 Любопитно

    [quote#2:"petiav"]Да, те бяха специфична социална прослойка. [/quote]

    --Подобни на "тираджиите" има още:екипажи на самолети и кораби-летци,стюардеси,морци,ЖП-машинисти,
    кондуктори и шафнери.Но и десетки/дори стотици/ хиляди специалисти от други области;медицина,строителство,минна промишленост,геология,селско и горско стопанство.А "най-специфични",без да са"пътиващи"бяха:бармни,
    сервитьори,таксиджии,занаятчии,фризьорки,бръснари,трктористи,комбайнери,дори вехтошари и продавачи на щкембе чорба.Добри доходи също получаваха миньорите,машиностроителие и др.работници. Лошото бе фактът,че интелигенцията бе несъобразно по-ниско платена,в съответствие с представата за държавата като държава на работническата класа.В Университета имах колега/ за 1-2 години/,който "следваше" поне от 10 години преди мене и неизвестен брой след това.Искаше да студент,колкото да си осигурява по този начин престоя в София.А работеше портиер на входа на бар и продаваше на входа куверти.Хвалеше се,че много чужденци,смятайки че кувертът е само за вход,без консумация, му го връщали на излизане.така за една вечер понякога изкарвал колкото млад специалист-висшист.Такива случаи бяха деформация на системата.А най-лошото е,че заедно с премахването на такива деформации,след 10 Ноември в БГ бяха унищожени индустрията и селското стопанство.В резултат се получи огромна безработица и емиграция за гурбет в чужбина,масово обедняване,глад и мизерия за милиони хора.А доброто на соца беше,че липсваха бедни хора,почти всички можеха и се сдобиха със собствени жилища,а много и с "трите ключа". Обзаведоха се,според тогавашните стандарти с мебели и битова техника. Почти всички можеха да си позволят ежегодни почивки на море и/или планина,а някои и на двете.Имаха възможност да се образоват и да образоват децата си,без да продават ниви или други имоти,можеха и да поддържат здравето си,без лишения и усилия.Т.е.почти всички имаха белезите на онова,което има всяка т.н. "средна класа",за чието създаване някои плачат сега.Ама като нямаше изключително богати и мизерстващи,едва оцеляващи бедни,кой да ти каже че това й било "средното" на средната класа.

  85. 85 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Товарищ Вишински стягай куфарите и искай политическо убежище в Северна Корея-кажи бягам то капиталистическа България и може и да те вземат.Отново ще се насладиш на свободите -цялата комунистическа свобода ще те тресне по главата в един миг.Само дето няма да можеш да се върнеш,защото пак ще си влязъл в лагера.От лагер не се излиза от лагер се бяга или те дават за храна на прасетата.

  86. 86 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 792 Неутрално

    [quote#83:"Вишински"]нямаш опашка от желаещи да побягнат от нечовешката, зверска власт в България по онова време.....
    ........Защото, масовият екзодус след 1990 бе предизвикан от рухването на държавата тук. [/quote]

    -Всичко,което си написал е точно казано,не само тези цитати.
    -+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  87. 87 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 445 Неутрално

    До коментар [#85] от "dolna4erti4ka":

    Не говорим за свободи, всяка свобода е относителна и субективна. Говорим за лъжи. Говорим за измами. Говорим за масови хипонози с особено опасни последици.

    До 1990 живеехе в общество, подгизнало от лъжи и неискреност. И с какво го заменихме? С уж различно общество, а все така жвакащо от лъжи. Едми масови лъжи замениха други.

    Цялата тази гадост едно време беше мечта.

  88. 88 Профил на begajmani
    begajmani
    Рейтинг: 377 Неутрално

    Като чета форума гледам, че тираджиите са се сменили с тирАдАджии...77 мнения, 77 истини изразени с безпардонен тон...ето как един строй на "равенството" ражда краен индивидуализъм!

  89. 89 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 792 Весело

    [quote#81:"dolna4erti4ka"]На границата разстрелваха. [/quote]

    -Колко пъти оцеля след стрелба на границата,поради опитът ти да напуснеш страната.Стига глупости и простотии.Имах приятели,които след екскурзия,чрез "Орбита" емигрираха,т.е.станаха невъзвращенци,друг се ожени и заживя в Мюнхен-Зап.Германия ОФИЦИАЛНО.Ако искаше да бягаш можеше да отидеш в ГДР-Източен Берлин и от там в Западен Берлин,защото за българи имаше безвизов режим.А от там-където ти видят очите.
    И още нещо.За да имаше един "лагер" тогава имаше и друг "лагер".Имаше "Желязна завеса" и стени между двата лагера,но всяка стена има две страни и огражда две територии.До къ 1990 г.посолството на ФРГ даваше визи за българи за след 2 часа.После започнаха да искат писмо-покана от техен жител,после Писмото-покана да е заверено в тяхната полиция,после и да пише изрично,че ти поемат разноските за издръжка и лечение,въпреки застраховката ти и декларация,че сте запознати ти и домакинът ти с техния закон за чужденците и пр.,и пр.И нещата се усложниха процесуално,освен финансово.Дори сега още не са "отворени" границите за искащите да работят там,а уж сме равни в равноправен съюз.

  90. 90 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#89:"benkovski11"]Ако искаше да бягаш можеше да отидеш в ГДР-Източен Берлин и от там в Западен Берлин,защото за българи имаше безвизов режим[/quote]
    ей човек, как ти роди главата тая лъжа бе, какъв безвизов режим западен Берлин, ти май тия неща само си чел за тях, та те източногерманците бягаха през нашата граница че е по лесна бе, знаеш ли колко разстреляни има , ми провери не е тайна вече , вместо да пишеш такива глупости

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  91. 91 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 2708 Неутрално

    Вижте сега, няма как да убедите чугуните, че е било зле при социализма, защото те са си били много добре. Това че народа е сведен до стадо, а интелигентните хора са били мачкани, тях не ги касае.

    Birds of a feather flock together.
  92. 92 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#83:"Вишински"]И - да се неначуди човек - нямаше опашка от желаещи да побягнат от нечовешката, зверска власт в България по онова време[/quote]
    като работиш в Африка например, семейството ти остава в България ако избягаш става кофти, много кофти, сигурно знаеш че е така но си пишеш глупости с надежда някой пъпчив келеш да ти повярва, може и да се получи дерзай

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  93. 93 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 792 Неутрално

    [quote#82:"inn"]тази система имаше родилен порок, който рано или късно, нямаше да й позволи да просъществува - при никакви обстоятелства и при никакви премъдрости, измисляни в Политбюро. Този порок се нарича "държавна собственост върху средствата за производство" (по Маркс и Ленин) и всичко останало - пълният крах на тази система - произтича от това абсолютно безумие[/quote]

    -Много неща,но не всичко, правилно си отбелязал и анализирал.
    Всяка обществена система,включително т.н. социалистическа е достойна да бъде критикувана.Но това за държавната собственост върху средствата за производство не е лошото.Благодарение на преобладаването на държавна и кооперативна,т.е. обществена собственост бяха концентрирани ресурси,които изведоха България сред развитите страни в Европа и света./Виж и сравни индексите за човешко развитие на БГ за до 1989 г. и за след това и до сега/ Лошото беше израждането на "държавата на пролетариата","диктатрата на пролетариата" в диктатура на една партия,а от тука в административно-командна система на управление на обществото и поемане по пътя към личен режим на най-главния.Но практиката показва,че това се оказва напълно възможно и сега,в условията на капитализъма,когато вече почти няма държавна собственост в това отношение.

  94. 94 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#91:"rldkfl"]бедите чугуните, че е било зле при социализма, защото те са си били много добре.[/quote]
    не е така бе, какво толкова са били добре, просто това си е малоумие някакво и някакви супер плоски лъжи, дори средната номенклатура нямаше кой знае какви екстри, сравнена с сегашните заможни хора направо беше зле

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  95. 95 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Като цяло тираджиите си бяха дребни хитреци, които купуваха и препродаваха "мечтани" стоки, внесени уж нелегално от Запада. Само дето всички знаеха, че тези стоки се внасят и никой не си правеше много труд да ги проверява.
    А сред тираджиите беше пълно с ушенца на ДС, които донасяха не само на кого какво са продали и за колко (за да се пита после съответния човек откъде има толкова пари и защо се поддава на капиталистическата пропаганда), но донасяха и какво говорят и кроят колегите. Това го зная от мой съсед, който 14-15 години работи в СО МАТ. По едно време у тях имаше 8 транзистора, които беше купил за препродажба, но не успяваше да ги пласира, защото хората масово предпочитаха транзистори ВЕФ и "Рига".

  96. 96 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 445 Неутрално

    До коментар [#92] от "stg":

    Глупости на търкалета! За кого са предназначени тези лъжи?

    Хората ходеха там със семействата си. Децата им учеха или в местни училища или, ако бяха много, си имаха българско училище.

    Само да те информирам, че семейните бяха с предимство да заминат пред несемейните или разведените, с цел "задравяване на социалистическия морал и запазване на семейството". Смяташе се, не без основание, че ако главата на семейството замине да работи, а жена му остане тук, то и двамата ще го ударят на курвалък, което накрая ще доведе до разпда на семейството. Затова заминаваха всички - мъжът, жената и децата.

    Ти от кои точно полулярни книжки черпиш "спомените" си за онова време?

  97. 97 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#89] от "benkovski11":

    Имаше една друга "стрелба", от която се оцеляваше много по-трудно, в сравнение с физическото бягство през границата. Как ще оцелее един ученик в прогимназията напр., след като класният ръководител, или учителят по история, му разкаже, че братският кампучийски (не камбоджански) народ се бори срещу световния империализъм чрез своите герои Пол Пот и Енг Сари; че Ернесто Че Гевара е герой на революционната работническа солидарност? Какво да си мисли същият този ученик, когато в часа на класния му кажат, че въздухът в Ню Йорк бил толкова отровен, че само най-богатите можели да си платят да подишат свободно в специално създадени камери за пречистен въздух? Да не говорим за Феликс Дзержински, Павел Корчагин и „Разораната целина”… Как се оцелява, когато бабите скришно кръщават внучетата си, за да нямат проблем младите в работата?

    В резултат на тази „стрелба” сигурно 95 % от българите вярваха, че всеки момент капитализмът ще падне, а социализмът ще се развие в комунизъм…

  98. 98 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 2708 Неутрално

    До коментар [#94] от "stg":

    Да ама психологическите изследвания показват, че усещането дали си добре е отосително. Т.е. буквално поговоркат "не е важно аз да съм добре, важно е Вуте да е зле" важи с пълна сила.
    И не ме е лъгал никой гледал съм как разни партиини другари се държаха като местните феодали

    Birds of a feather flock together.
  99. 99 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 792 Неутрално

    [quote#90:"stg"]ей човек, как ти роди главата тая лъжа бе, какъв безвизов режим западен Берлин, ти май тия неща само си чел за тях,[/quote]

    -Не само съм чел,а съм минавал лично аз от Източен в Западен Берлин БЕЗ виза-качваш се на У-бана и след малко си оттатък.ГДР-ците не го можеха,но българите ДА.А другите неща,явно си прочел в "Наръчник на антикомунистическия агитатор". Служил съм по границата и не съм чувал за нито един такъв разстрел,за каквито споменаваш като за масови.Може и да е имало единични случаи през първите години след 9.9.1944 г.,по време на най-голямата конфронтация между двата лагера,когато и "там" е имало "лов на вещици". Освен това,от Гърция и Турция връщаха почти всички успели нелегално да минат границите.

  100. 100 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    [quote#96:"Вишински"]Ти от кои точно полулярни книжки черпиш "спомените" си за онова време? [/quote]
    искаш ли да си сравним личните карти и трудовите книжки да видим кой от къде черпи

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах