Иван Тотев: Работя за победа на първи тур

Иван Тотев

© Анелия Николова

Иван Тотев



В поредица от интервюта "Дневник" представя основните претенденти за кметското място в Пловдив. Социологическите проучвания дотук прогнозират балотаж между сегашния кмет на града Иван Тотев (ГЕРБ) и Славчо Атанасов, издигнат от коалицията Патриотичен фронт. Тотев обаче смята, че има потенциал да спечели още на първи тур и ще се бори за мнозинство в общинския съвет.


Каква оценка си давате на мандата?


- За мен това е един изключително успешен мандат, който трудно може да се сравни с предходните управления за последните 25 години. Това е мандатът, в който се измина най-голямо разстояние и оценките са на няколко нива. Едната е личната - дали си удовлетворен от постигнатото. Това се вижда, когато ходиш по улицата и срещаш хората. В това отношение изпитвам удовлетвореност. Втората оценка - това са качествените показатели. Ние имаме честта да бъдем културна столица на Европа, да бъдем първият за България Европейски град на спорта, да сме най-социалната община на 2014 г., да бъдем избрани за най-добрия град за живеене от читателите на в. "24 часа", както и да сме сред дестинациите, посочени от авторитетните издания като Discovery chanel и BBC Travel guide.




Отделно имаме и количествени измерители, които оценяват работата на общинското управление - за първи път в този мандат можем да кажем, че имаме обективни данни за това как са се подобрили някои важни жизнени показатели в града, като въздуха. Това беше срам за нас - през 2010 г. Пловдив беше обявен за града с най-замърсен въздух. По данни на РИОСВ от март до днес ние нямаме нито един ден с превишаване на нормите на фините прахови частици. Това е благодарение на работа на общинските предприятия "Чистота" и "Градини и паркове".


Количественият измерител за това дали Пловдив е привлекателен град, са показателите за туризма. Всяка година за последните 4 години вдигаме броя на посещенията от порядъка на 10-12%. През 2011 г. община Пловдив завършва с 240 000 нощувки в града, 2014 г. са 405 хиляди нощувки, 2015 г. вече гоним 450 хиляди нощувки с над 800 000 преминали туристи. Само преди дни Старият град в Пловдив беше обявен за туристическа дестинация номер 1 в България.


Съчетанието на личните възприятия с отношението на страничните фактори и на институции като Европейска комисия, големи авторитетни издания и цифровите измерители, които не могат да бъдат променени, говори за една много добра оценка за управлението на Пловдив през тези 4 години и не само за управлението, а и за пътя, който е извървян.


Според Вас има ли проблеми в Пловдив и кои са най-големите?


- Пловдив е жив организъм и не е възможно да имаме град или населено място без проблеми. Успяхме да ситуираме Пловдив в позиция на растеж през тези години, която кореспондира с обективни и нови изисквания и отговорности на градското управление на база на това, което се  постигнало.


В Пловдив проблемите са като във всеки голям град - с местата за паркиране, заради многото автомобили, с канализацията в отделни градски зони, направена преди 50-60 години.


Тук по-важният въпрос е какво се направи за всеки един градски проблем през тези 4 години, има ли напредък в решаването му? При така зададен въпрос мога категорично да кажа, че няма градски проблем, по който да не е работено и да няма съответния напредък.


Решенията на тези проблеми какви са?


- Разликата между двата мандата - 2011 г. и сега, е проектната готовност на общината. През 2011 г. общината беше с най-ниска проектна готовност. В последните 12 месеца започнахме много нови обекти, които можеха да тръгнат поне година по-рано. Преди два дни направихме първа копка на една от основните градски артерии - бул. "Васил Априлов" - връзката между Централна гара и магистрала "Тракия". На нас ни отне година и половина да подготвим проектите за този обект. Така че в следващия мандат община  Пловдив влиза с една много добра проектна готовност - големи инфраструктурни проекти за мостове, за надлези, за големи булеварди, но не знам дали ще стигне времето, тъй като не е ясно дали бюджетът на държавата ще може да ни подкрепи толкова много.


На 20 октомври започва огромният ни проект за 30 млн. лв. - четири големи булеварда, строежи на нови пътища в Пловдив, като целта е да завършим вътрешния ринг и да направим така, че да не минава целият град през тунел.


Инвестирахме в Стария град и там вече не само има осветление, но и над 80 камери, тоест сигурност. Нямаме нито една кражба. Решихме въпроса с пешеходните зони - най-дългата пешеходна зона в Европа от 1750 м е в Пловдив - от Партийния дом до Новотела. За първи път инвестирахме и се направи промяна в една градска част, която в България няма аналог - квартал "Капана". Няма градска зона в България, която да е претърпяла подобна трансформация - 13 улици затворени за автомобили, с пешеходни настилки, 13 улици, в които се съсредоточава културен живот.


И не само това - втора година поред с общински програми финансираме на конкурсни начала творци, които искат да имат помещение в кв. "Капана". По тази програма финансираме наемите за 12 месеца, като само за първата година на проекта от 10 обекта в четири наемателите останаха. Това е 40% успеваемост, сега имаме нови 10 обекта. Ние насадихме култура в този квартал и това е едно от основните ни публични пространства за култура.


Възстановихме една от емблемите на Пловдив - Пеещите фонтани. Беше изключително тежък проект с всичките му негативи от типа на екозащитници, лягане пред багерите. Стартирахме огромна промяна в различни зони на Пловдив - зоологическа градина, на която увеличихме площта от 10 на 40 дка и се надявам през април да отвори врати. Инвестирахме 2 млн. лв. в Природонаучния музей като закупихме 3D планетариум с 50 места.


Знаем, че в нашия мандат имаме стабилно управление и правителството отпусна 42 млн. лв. спортна зала - втората по големина, която има обем за 10 000 седящи места, но ние взехме политическо решение и направихме писта за колоездене, с което стана с 6400 седящи места, но обемите на залата са измерими с "Арена Армеец". И цялата спортна и градска зона край нея е променена.


В момента Пловдив е разкопан целият за изграждане на велоалеи.


Една от критиките към Вас е тъкмо, че се правят велоалеи на тесни улици, по които няма място за автомобили.


- Пловдив е единственият град, който изгражда изцяло нова 48 км велоалейна мрежа. Нямаме нито една алея, която да е просто маркирана. Изграждаме ги - чакъл, валиране, долен пласт асфалт, горен пласт червен асфалт, маркировки, светофари, знаци. Всички нови булеварди на Пловдив през този мандат са проектирани задължително с велоалеи. До 2016 г. ще имаме над 60 км истинска велоалейна мрежа, не маркировка. За нас това е приоритет.


Но щом ще говорим за урбанизъм, да напомня, че Пловдив е проектиран в края на 19 век за около 100 000 души. В момента използваме същите градски артерии и имаме огромен проблем с транспорта, защото градът е концентричен - площ 101 кв. м, но е 10 на 10 км. Нито един урбанист в света не е казал, че с разширение на улиците се решава транспортният проблем. Колкото повече разширяваш улиците, толкова повече коли вкарваш в нея. Това е нашето решение  - направихме двулентови булеварди, а третата лента я използваме за успоредно паркиране и за велоалея.


Пловдив е единственият град, който има стратегия за развитието на велосипедния транспорт, като през 2016 г. тя трябва да бъде актуализирана и да се наложат ограничителни мерки за движението на автомобили в централната градска част. Сега в "Капана" няма автомобили освен за живеещите.


Ще вървим към алтернативен транспорт - велосипеден и автобусен и много по-малко автомобили. Не можем да поемем повече автомобили в центъра и няма повече места за паркинги, а да осигурим байпас на тези вече свърхнатоварени централни булеварди.


Това е огромна разлика в отношението към градската инфраструктура. За първи път през този мандат се строят толкова километри улици, всички централни булеварди се преасфалтираха, огромни градски вътрешно квартални зони също. Промяната в инфраструктурно отношение е уникална за тези 4 години. И въпреки всичко това, се обърна огромно внимание на централната градска част, която е един от двигателите на този ръст в туризма – почти 200 хиляди нощувки повече в рамките на три години.


Кандидат-кметът за втори мандат на Пловдив от ГЕРБ Иван Тотев беше единственият, който екипът на "Дневник" засече без предварителна уговорка по централната градска улица на града.

© Анелия Николова

Кандидат-кметът за втори мандат на Пловдив от ГЕРБ Иван Тотев беше единственият, който екипът на "Дневник" засече без предварителна уговорка по централната градска улица на града.


Приоритетите ви са проектната готовност чрез еврофинансиране, така ли?


- Не само с евросредства. Ние сме с втория по големина бюджет и ако го отнесеш на територия, той е много по-добър от софийския. Тоест общината може да финансира много от проектите си и го прави.


През последните години имаме увеличение на местния бюджет с приходите от местни данъци и такси. През 2011 г. започнахме с 86 млн. лв. местни приходи, тази година гоним 115 млн. лв. и то е основно от местните услуги. Едно от перата е "синята зона", която въведохме за централната част и противно на нагласите живеещите там са ни благодарни, защото с 50 лева годишно си спират колите пред къщата. Живеещи на улици, които не са в синя зона, ни карат да я въведем, за да си осигурят спокойствие.


Отделно Пловдив премина през кризата и в последните три години увеличаваме с около 10% приходите от придобивания - сделки с автомобили, имоти. Не случайно сме на първите места по брой строителни разрешения. Тук вече се развива и друг тип бизнес.


През тези 4 години за първи път вкарахме индустрията в града. Направихме два клъстера - за IT технологии и за индустрия. В този клъстер вкарахме всички компании в и около Пловдив, университетите, техническите училища и общината. Това ни помогна до края на тази година да имаме над 5000 заети в индустрията.


Първият град, който реши да унифицира изгледа - всички чадъри и тенти на заведенията по Главната улица са еднотипни. Още 2012 г. установихме само бели чадъри и тенти без надписи, без кашпи, без цветя, без заграждения, без подиуми. Почти всички фасади в централната част бяха възстановени от общината. Сега работим за промяна на Подробния устройствен план в централната част, за да въведем изисквания за премахване на климатици, кабели, за цветова гама. Приехме наредба за общия изглед на рекламите в централната градска част. Всеки рекламен елемент минава на одобрение от съвет.


Направихме конкурс за площад "Централен". Имаше 141 проекта от 41 държави от 6 континента, спечели португалска фирма и през 2019 г. трябва да е готов.


Жителите недоволстват, а и опонентите ви се възползват, че Пловдив е с най-високите данъци и дори хората си регистрирали колите в други общини. 


- Имаме статистика. През КАТ минават по 100 автомобила на ден. Броят на автомобилите, които се регистрират в Пловдив, са скочили за 4 години с десетки хиляди. Това са обективните данни.


Темата с данъците е огромна манипулация. Данъчните оценки в Пловдив са с 50% по-ниски от тези в София, Варна и Бургас. И това е от 2010 г и не е решение на общината. Което означава, че данъците в Пловдив имат основа с 50% по-ниски, в промилите сме на абсолютно същите нива.


А спрямо предишния мандат?


- През 2012 г. увеличихме данъците, защото това не беше правено десет години. Пловдив беше с изключително изостанала данъчна политика. Но и сега данъците на едно домакинство в Пловдив са по-ниски от тези в София, Варна и Бургас.


Част от обвиненията са, че при вашето управление общината е изтеглила много кредити и има опасения за свръхзадлъжнялост.


- 2011 г. станах кмет на Пловдив и заварих кредит от 50 млн. лв. облигационен заем към "Райфайзенбанк", който започнахме да изплащаме, като първата вноска бе над 7 млн. лв. Тогава с 86 млн. лв. местни приходи асфалтирахме половината град и платихме тези над 7 млн. лв. Сега при 115 млн. лв. местни приходи вноските са 4.5 млн. лв., а през 2017 г. може би ще станат около 8 млн. лв.


Конкурентите ви говорят за над 100 млн. лв. задължения обаче.


- Общите задължения към настоящия момент на Община Пловдив към финансови институции са около 30 милиона лева. С новия проект с Европейската банка за възстановяване и развитие в следващите три години ще нараснат до 50 милиона лева, тъй като 10 милиона лева от предишните вече ще бъдат изплатени. Годишните вноски по тези кредити в "най-тежката" 2017 г. ще достигнат около 6-7 % от местните приходи, което е много далече от допустимите 15 % по закон. Няма никаква опасност за бюджета и от фалит на общината.


Успяхме да защитим огромен проект за жп възел "Пловдив" и да го впишем в оперативна програма "Транспорт". В него се включва 1200 м жп линия от Коматевския възел, над река Марица до бул. "България". В проекта попада и пробивът на Централна жп гара Пловдив с дължина 900 м.


Позиционирахме се много силно до София. Голяма част от бизнеса, който е в Пловдив, е представен и в София. Закачихме се така, че да растем като един град. С подмяната на жп линията Пловдив-София разстоянието ще е 45 минути, освен бързия достъп по магистрала "Тракия", която също се ремонтира в този участък. Това означава, че ние ставаме един град реално. През този мандат направихме няколко основни кампании в София за Пловдив. Има голям потенциал за вътрешния туризъм, който реално е 90% софийски туризъм. Смятаме, че има потенциал да се повиши, но виждаме какво става с компаниите. Само за една година една фирма, която е представена в София, откри 270 работни места в Пловдив. И хубавото е, че не е само една.


Защо идват фирмите, с какво ги привличате?


- През 2012 г. направихме брейнсторминг какво ще правим с този град. И решихме, че трябва да позиционираме в IT сектора, защото имаме университети, хубава математическа гимназия, олимпийски шампиони по математика. Наехме консултантската компания Forton, за да ни дадат предимствата за града, направихме и анализ на Пловдив и решихме да работим в IT сектора и да ситуираме туризма по определен начин. За 4 години всичко това даде резултат.


Отделно всяка година наемаме компании като "Индъстри уотч", които ни правят анализи за града - какво да развиваме, как да го развиваме, правим различни форуми с тях. Създадохме ново звено "Развитие" в общината, в което всички владеят отличен английски, завършили са в чужбина и работят само с бизнеса. Разбира се, това даде резултат - през 2014 г. Пловдив е с най-много преки инвестиции в производството. В момента три завода се строят в Пловдив. Ние имаме ниска безработица, около 9 %, повечето от която е маргинална безработица.


Изключително фокусирани сме в бизнес развитието на града, но конкурентите ни на изборите дори не го знаят, не знаят какво работи и общината, няма експертиза. И това е малко срамно за града, не може във втория по големина град в България да няма никакъв експертен дебат, а да се опитват да се правят внушения от типа "фалшифицират изборите".


Да, конкурентите ви напомнят за изборите през 2011 г. и твърдят за фалшификации и купуване на гласове. Обвиняват Ви, че фирми, които работят по големи обществени поръчки с общината, са разширили и хотела Ви. Смятат, че се криете от дебати с тях.


- Не ходя на дебати, защото опонентите ми нямат програми и не виждам какво може да се дискутира с тях. Нашите резултати са видими.


Какъв е планът ви максимум?


- Победа на първи тур и да увеличим броя на общинските съветници. Сега имаме 19, ще работим да станат 21-23.


С кого ще направите мнозинство?


- Винаги ще намерим партньори. В този мандат имаше стабилно управление с 34 гласа с местни партии - "Синя коалиция", Земеделски съюз "Александър Стамболийски", Кауза "Пловдив".


Ще работите ли с Реформаторския блок?


- Проблемът на Пловдив е, че няма истински реформатори. И този проблем е наследен от София, защото никой не положи усилие да направи нещо в Пловдив. За какви реформатори говорим - имама от "Столипиново" Айри Мурад, който е номер 8 в листата. Тези малките партии ще бъдат със силен преференциален вот, тъй като заради липса на единна структура всеки играе за себе си. Не можем да прогнозираме каква ще е представителността в общинския съвет точно от тази листа на Реформаторския блок. Иначе там има много разумни хора и може да се окаже накрая, че с реформаторите ще бъдем в страхотни отношения.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2779 Неутрално

    Малко Ти остана. С теб Бойко натисна Пловдив в дъното и на тези избори пловдивчани ще кажат, че така няма да продължат нещата.

  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3739 Неутрално

    Има хора от ДСБ, които ще дадат гласа си за него, отвратени от действията и кандидатите на РБ.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  3. 3 Профил на mititu
    mititu
    Рейтинг: 642 Неутрално

    "По данни на РИОСВ от март до днес ние нямаме нито един ден с превишаване на нормите на фините прахови частици. "

    Няма се плашиш скоро идва сезона на кюмбетата
    "Тоест общината може да финансира много от проектите си и го прави"
    с кредити всеки може

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  4. 4 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Фандъкова ако го прочете това даже няма да разбере половината неща какво значат...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Може ли някой да ми обясни логиката по която, старият асфалт от вече готовите велосипедни алеи, положен преди 3-4 год и напълно здрав, се маха и се полага нов? Справка - бул. България.

  6. 6 Профил на ObServer
    ObServer
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#5] от "mahjongg":

    Логиката е: колкото повече алеи асфалтираме, толкова повече ще откраднем. И интуицията ми подсказва, че по стара герберска традиция, новите алеи ще се съсипят за две-три зими и ще ги асфалтират наново. Може би дори ще ги открият тържествено за по-следващите местни избори. Те избирателите не помнят чак толкова дълго.

  7. 7 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9025 Неутрално

    Абе и на тебе бая далавери ти приписват.

  8. 8 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 4126 Весело

    Тотев , още ли искаш ??
    10- етажния ти хотел - не ти ли стига ??? :)
    Я , кажи на Главбулгар ... , че и аз искам 1 МИЛИОН лева - назаем - като майка ти :)) Не съм по- малък бизнесмен , от старата ти майка ...))
    Майка...ти , тотев ...)
    И за 45 минути - София - Пловдив - със 150 Км/час - средна скорост - ли ще се движи този влак , бе , Тотев ??? :)
    Хахахааааа......
    ""Добър, добър , добре усвояващ гербаджия , "добър кандидат ":))

    BIG AL
  9. 9 Профил на subev
    subev
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Със сигурност най-успешното управление за последните 20г. Другото е политическо говорене

  10. 10 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    Тотев да излезе пред съгражданите си и да обясни защо и на каква цена осигури комфорт на пеевския обръч 'Лафка'. Това ли заслужиха пловдивчани - Стотици обекти на Лафка по тротоари, в зелени площи, на входове на училища и пред магазини. Заради десетките унищожени бизнеси и унижени хора, няма да гласувам за Тотев.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах