Резултатите от матурите на 4 и 7 клас тази година са по-високи, обяви Министерството на образованието

© Георги Кожухаров



Обобщените резултати от задължителното национално външно оценяване за четвърти и седми клас през 2017 г. показват по-малко двойки и повече шестици отколкото през 2016 г. Като цяло представянето на учениците в матурите е по-добро тази година, обявиха министърът на образованието и експерти по време на пресконференция във ведомството. Предвид че системата на обучението тази година е същата като през миналата година, резултатите показват подобрение в ефективността й, смятат от министерството.


Национално външно оценяване за 4-ти клас


В средния успех в изпита за четвъртокласниците по Български език и литература личи най-голям ръст спрямо миналата година. Сега е 71.67% при 67.65% през 2016 г. По математика от 67.7% се е вдигнал на 70.3% през 2017 г. Традиционно високи остават резултатите по "Човекът и обществото" - 79.35%, но има лек спад в изпита по "Човекът и природата" - от 74.95% на 74.07%.


Също традиционно Смолян и София оглавяват класацията по най-добри резултати, а Сливен и Шумен са с най-слабите. Има тенденция към все по-широка амплитуда между най-високите и най-ниските регионални резултати - близо 20 точки, отбелязаха от министерството.


© Министерство на образованието и науката

Средни резултати по региони в НВО за 4 кл.
Източник: Министерство на образованието и науката




Децата тази година са се справили по-добре със задачите с избираем и свободен отговор - точно тези, които проверяват способностите им да разбират и интерпретират текстове и задачи. По български език и литература не се затрудняват да разпознават видове изречения по цел и изказване, да изписват правилно думи с "щ" и думи със звучна съгласна пред беззвучна, но проблемни области остават разпознаването на подлога в изречението и правописа на гласните в неударени срички. По математика се отчита подобрено разбиране на геометричните задачи, но и проблем със систематизирането на текстовите задачи.


В топ 10 на най-добре представилите се училища в страната има три частни основни училища, включително на първите две места. По думите на министъра на образованието Красимир Вълчев, това не означава непременно, че в частните училища образованието е по-качествено, а възможно обяснение е и по-строгите критерии, по които изобщо се приемат деца в тези училища.


© Министерство на образованието и науката

Десетте най-добри училища в НВО 4 кл.
Източник: Министерство на образованието и науката


Национално външно оценяване за 7-ми клас


Резултатите са съизмерими, но като цяло по-високи от предходната година и по български език и литература, и по математика, отбелязаха от ведомството. Няма нито един показател, по който учениците да са се представили по-зле, подчертаха от МОН, включитгелно броя на децата, постигнали максимален брой точки и в двата модула в двата изпита, както и в броя на слабите и на отличните оценки.


© Министерство на образованието и науката

Резултати от НВО за 7 кл. - сравнение между 2016 и 2017 г.
Източник: Министерство на образованието и науката


Отличните оценки по български език и литература са 3304 тази година, докато през 2016 г. са били наполовина по-малко - 1437. Слабите са намалели от 9481 на 7761. По математика отличен 6 са получили 3857 деца (при 2637), и слаб 2 са получили 13 533 (при 17 983 м.г.).


В първия модул по БЕЛ, който е задължителен за всички, учениците са събрали среден брой точки от 34.67 при 32.1 през 2016 г. С една точка по-надолу са резултатите във втория модул този път, но за сметка на това повече ученици са избрали да го попълнят. Министерството на образованието отчете като успех това, че все повече седмокласници са работили по втория модул от изпита по български език - близо 75%, при 56% миналата година.


Най-честите проблеми на седмокласниците по БЕЛ остава пунктуацията в сложните изречения, преобразуването на пряка в непряка реч и най-същественото - трудното извличане на информация от текст и неумението да разсъждават и да структурират логически издържани и пунктуационно правилни тези. Напредък отбелязват по отношение на дидатктическата задача.


Средният брой точки по математика се е вдигнал от 26.15 през 2016 г. на 28.52 през 2017 г., а във втория модул - от 7.56 на 8.67. От МОН обясниха, че грешката в 24-а задача в изпита по математика на практика не се е отразила на оценките. Повечето ученици са уловили проблема и са се справили.


© Министерство на образованието и науката

Обобщени данни от НВО 7 кл.
Източник: Министерство на образованието и науката


Почти всички региони в страната са повишили средния си успех, като най-отчетливо това се вижда във Враца и Пазарджик по отношение на седмокласниците в изпита по БЕЛ, както и в Смолян и Кърджали за изпита по математика. Занижени резултати спрямо миналата година по български език има само в Търговище, и по математика - в Габрово. Слабо, почти без промяна спрямо миналата година, са се предствали по български език и учениците от Ловеч, и Русе, Силистра и Ямбол по математика.


В класацията на най-добре представилите се средни училища в матурите за 7 кл. в страната са предимно такива с математически профил.


© Министерство на образованието и науката

Класация на най-добре представилите се училищата в страната в матурите за 7 кл.
Източник: Министерство на образованието и науката


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1752 Неутрално

    Сложността на материала, начинът на провеждане на изпита и системата на оценяване могат да направят чудеса с резултатите.

    Еретик
  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2563 Неутрално

    е спомняме си ,че миналата година над 30% от седмокласниците бяха с двойки на матурата , та си мислехме защо ли изобщо дават пари на даскалите ,при все ,че обучаваните от тях в 30% са на ниво неграмотен циганин без първи клас,дето не може да си каже името ,фамилията и Егенето или адреса да не приказваме ......

  3. 3 Профил на hamiltonf1
    hamiltonf1
    Рейтинг: 4782 Неутрално

    В Бургас от 3500 ученици в матура 7-ми клас, двойките по БЕЛ са 578, а 1-на е максимума от 100 т. По математика - двойките са 778, а максималния сбор са постигнали 22-ма. В Бургас - зле, явно в други области на страната резултатите са били много добри, компенсиращи тези в Бургас...

    ЧИСТ ИНТЕРНЕТ
  4. 4 Профил на VD
    VD
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Аз не знам какво точно оценява тая външна оценка, като 70 % от седмокласниците ходят на външни платени от родителите курсове по метематика и български.
    За английския въобще да не говорим, децата ходят още от детската градина на частни уроци.
    Какво точно си присвоява МО ?

    VD
  5. 5 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2782 Весело

    то па остана и да са по-ниски след като министерството свали критериите хахаха

  6. 6 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    Ми-повече ромчета - по-добри оценки - това е толкова логично..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  7. 7 Профил на amr47488125
    amr47488125
    Рейтинг: 232 Неутрално

    Тестът по математика беше в пъти по-лесен от миналогодишния, но това не важи за резултатите! Повишението на резултатите е само привидно. За знаещите и зрящите е видно съвсем друго....

  8. 8 Профил на meduza
    meduza
    Рейтинг: 11 Гневно

    Класацията е направена на база три предмета- включени са и точките от външното оценяване по английски език , чийто максимум е 35 при 65 точки при математика и български език- така се получават нереални показатели. А пък великият ни МОН не е отбелязал този факт в анализа си ! Абсурдите им са неподражаеми , защото тези точки по англ.език не са приравнени към 65 , както ги пращат по училищата , за да се пишат цифрови оценки на децата. Специалистите им по мат. да се явят на поправителна матура!

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1533 Неутрално

    И отново сгрешена задача. Не знам толкова ли са некадърни математиците в МОН, та даже не могат да направят 24 валидни условия на задачи. Почти всяка година е така, а тази объркаха Олимпиади, Кенгурото, въобще пълна некадърност. После се чудят, защо най-добрите резултати идват от частните училища.

  10. 10 Профил на ЗаНи3А
    ЗаНи3А
    Рейтинг: 2975 Любопитно

    А така, само така, БГ министерството взе да улучва ваксата! Естествено за ските, на които ще качат всички тези "взели" матурите, че резултатите са едно, но реалните действия ще се разминават с тях. Както се казваше - реалността е навсякъде около нас...

    Обогатявай своя свят, опознавайки света на другите...
  11. 11 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Интересно последната таблица дали показва средните резултати от модули 1+2 (макс 100) или само модул 1 (макс 65). Резултатът на СМГ е крайно учудващ при положение, че децата там имат средно 97.7 точки по математика. Вероятно става дума само за модул 1, защото иначе децата трябва да имат средно 3 точки по БЕЛ. Дори и да са само за модул 1, при положение, че СМГ имат средно 64 точки по математика в модул 1, това означава, че средното 50,64 води до средно 36 точки по БЕЛ от 65. Как е възможно това?

  12. 12 Профил на Boriana Lazarova
    Boriana Lazarova
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Чудя се кога официално министерството ще започне да публикува пълните списъци от всички училища (публично!), не като пречупена статистика, а в суров вид - да можем пряко и официално да имаме достъп до рейтинга на училищата, кой както го разбира за себе си (аз мога да си интерпретирам данните по-добре от тиквите в министерството!).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах