Буяр Османи, вицепремиер на Македония: Всеки трябва да може да се самоопредели

Буяр Османи, вицепремиер на Македония: Всеки трябва да може да се самоопредели

© Георги Кожухаров



Миналата седмица вицепремиерът на Македония по европейските въпроси Буяр Османи публикува в профилите си в социалните мрежи видео, в което в спортно облекло обяснява, че и обществата, като хората, са силни и стабилни само когато се движат напред. В случая с Македония движението е към НАТО и Европейския съюз, бъдещото присъединяване към които е едната от двете му сфери на компетенции заедно с междуетническите въпроси.


Бившият говорител на най-голямата албанска партия в Македония Демократичен съюз за интеграция (ДУИ) влезе в правителството на Зоран Заев през пролетта за втори път, след като между 2008 и 2011 г. беше здравен министър в един от кабинетите на Никола Груевски. Преди да влезе в политиката към края на миналото десетилетие, работи в Университетската клиника по хирургия "Св. Наум Охридски" в Скопие.


"Дневник" разговаря с Османи за Договора за добросъседство с България, европейските перспективи пред Скопие и отношенията между двете най-големи етнически групи - македонците и албанското малцинство.




Г-н вицепремиер, на националния празник на Македония, на който се срещаме, премиерът Заев говори малко за миналото и повече за бъдещето, което за Македония по думите му е членство в НАТО и ЕС. Вие като министър, който отговаря специално за това бъдеще, колко време очаквате, че ще мине, преди Македония да влезе в Европейския съюз?


- Не можем да говорим за срокове, тъй като решението е консенсусно на всички членове. Наше задължение е да ги изпълним всички условия за членство - не само заради членството, но и за да направим живота европейски за гражданите. Това е първият приоритет. Планът на кабинета има две траектории - реформи и решаване на отворените политически въпроси. Във втората са добросъседските отношения и междуетническите отношения. В междуетническите е Законът за езиците, който трябва сега да мине в кабинета. Добросъседските въпроси с България заедно със спора за името с Гърция са в другата категория.


Какво направихме - завършихме договора с България, а сега ще завършим и (Охридския) рамков договор за междуетническите отношения. (Става дума за споразумението от 2001 г., което прекратява конфликта между македонските сили за сигурност и сепаратистите от Армията за национално освобождение). Имаме план за реформи, който нарекохме 3-6-9, за да реализираме части от него в идните съответно три, шест и девет месеца. И ние ще останем само с един отворен въпрос - с Гърция за името. Надяваме се, че и там ще успеем да намерим общо решение и ще се отблокира пътя на Македония в НАТО и ЕС.


Въпросният "План 3-6-9" е известен и като "план за интеграция". Преди години, когато България кандидатстваше за ЕС, експерти предупреждаваха, че реформите не бива да се правят само с цел влизане в Европейския съюз. С това ускорено темпо на реформите в Македония има ли опасност те да се окажат козметични и само с цел членство?


- Първата ни цел е животът да е европейски, но се разбира, че ни е важно и членството. Важна ни е геополитическата ориентация на Македония - както НАТО заради сигурността, така и ЕС заради перспективите. Последният доклад на ЕС дава условна препоръка на Македония да започне преговори. Двете условия са честни избори и реформи, както са отвърдени от Европейската комисия.


Изборите ги имахме на 11 декември и бяха честни и така едното условие го изпълнихме. А реформите, които ги констатира ЕС и които ги констатираме и ние като слаба точка на системата. А какво е слаба точка - през изминатия период в Македония не функционираше системата за проверка и баланс на властите. Не се случваше парламентът да контролира правителството, а обратно - правителството контролираше парламента. Регулаторните агенции трябваше да имат контролна роля, медиите - да са свободни, разузнаването да е независимо. Тези приоритети ги имаме в плана със срокове - какво да се свърши след три, какво след шест и какво след девет. Така очакваме Европейската комисия първо да даде чиста препоръка - без условия - и след това очакваме дата.


България е особено важна за нас, тя от 1 януари ще е първата страна от региона, която ще председателства Европейския съюз. Разбира се, България е важна за нас и има свой интерес в региона и ще повдигне темата за разширяване на Балканите на високо ниво. След това ще поемат Австрия и Румъния. Значи три страни от региона, които ще председателстват в рамките на 18 месеца. Ние гледаме на това като на исторически момент да затворим всички въпроси - България, Гърция, междуетнически въпроси и да използваме историческия момент за държавата.


Щеше ли да се случи този договор точно сега, ако не предстоеше толкова скоро българското председателство?


- Този договор няма история от три месеца само с това правителство - по него се работеше години. Нямаше обаче политическа воля да се финализира. Ние като албанска партия и в предишния кабинет притискахме. Тогава бях в кабинета на тогавашния премиер, за да оказваме натиск да подпише договора. Смятахме, че е важно Македония да има добри отношения със съседите и да ѝ се отвори пътят за ЕС. По този план се работеше дълго време. Новото правителство обаче беше по-храбро - кураж, както казвате вие - имаше политическа воля, както я имаше и от (премиера Бойко) Борисов, а и от правилните политици в правилното време. Смятаме, че събитието е историческо.


Вашият колега, външният министър Никола Димитров, каза, че София и Скопие са еднакво доволни и недоволни от договора. От какво е недоволна Македония?


- Договорът е за добросъседски отношения - не да има щети на едната или другата държава. Напротив, разликите или общите моменти от историята да са във функция на общото бъдеще. Затова и премиерът Заев говореше днес за бъдещето. Мисля, че твърде много говорихме за историята. Вчера (вторник - бел. ред.) германският посланик в Скопие имаше една изява. Той каза, че общата история е само добра възможност за компромиси и сътрудничество и не е напдревара за екстремисти, които искат да си я присвоят. Историята не е ничия, Крушевската република е оставена и на албанците, и на македонците, и на българите. На всички народи на Балканите. Може да има критични гласове, но аз смятам, че този договор само дава марка и не може да носи щети на нито една държава.


Опозиционната ВМРО-ДПМНЕ казва, че договорът ще позволи на България да контролира и да поставя условия за еврочленството на Македония. Споделя ли кабинетът тези притеснения?


- България като членка на Европейския съюз може да постави милион пречки. Може да каже, че в Македония климатът е много топъл и ние не даваме да е част от ЕС. Решението се взима консенсусно. България може да намери милион причини, ако иска. Затова правим договор - да покажем, че можем да си помагаме. Ако търсим причина, въобще не ни трябва договорът - можем да намерим каквато и да било причина. Така че аргументът не издържа - напротив, с подписването България показва воля да види Македония в ЕС и НАТО, а Македония показва воля да гради партньорски отношения с България.


Буяр Османи, вицепремиер на Македония: Всеки трябва да може да се самоопредели

© Николай Дойчинов


А как ще убедите опозицията да гласува в подкрепа на ратификацията? Може да се окаже, че приемането на договора виси на крехко мнозинство.


- Вчера имаше покана от премиера Заев към опозицията, която е работила повече време по договора. Сегашната власт само потвърди политическата воля и финализира текста. Така и че и едната, и другата страна са съавтори на договора. Ако (ВМРО-ДПМНЕ) са му съавтори, трябва да го приемат. Опитвам се да повдигна плана за деблокиране на интегративните процеси на надпартийно ниво, на надетническо ниво. Да постигнем държавен консенсус относно европейската интеграция. Смятам, че опозицията ще успее да отдели стратегическите въпроси на държавата от злободневните политически теми. Има много въпроси, по които можем да се разправяме и опозицията може да каже, че правителството е лошо. Но не и за стратегическите, които ни водят към ЕС. Гражданите го очакват това от нас, политиците. И ако още веднъж ги подведем, няма да ни простят.


Често придружавате Димитров в Брюксел. Какво е първото нещо, което европейските представители ви казват, че Македония трябва да направи по пътя към евроинтеграцията?


- Първо, да върне демокрацията и правовата държава, което и първо се отваря като тема в началото на преговорите. Първият тест за нас като кабинет са местните избори на 15 октомври. Ако няма нито една нередност в провеждането им, за първи път ще покажем, че кабинетът е различен. На избори се показват всички лица на едно правителство - как се държи с медиите, как се държи с гласуващите, с администрацията, с институцията. Всички отношения на правителството се виждат най-добре в деня на изборите и в предизборния пеиод. Затова първите три месеца са направени, за да имаме честни и прозрачни избори.


Ако преминем към другия въпрос, по който работите - междуетническите отношения - Законът за езиците ще мине в кабинета тази седмица. ДУИ обаче години наред беше във властта. Какво пречеше досега да се стигне до този закон?


- Рамковият договор беше подписан през 2001 г. между всички четири партии - две на албанците и две на македонците. От договора произлязоха много закони от конституционните промени. За един и същи въпрос имахме различна интерпретация какво значи употреба на езика в институциите - дали на местно ниво или на държавно. Тази разлика същестуваше 20 години. С ВМРО-ДПМНЕ два пъти на два пъти донесохме Закон за езици. И тогава не успявахме да се договорим, казвахме, че има напредък, но то не е в духа на Рамковия договор и този въпрос остана отворен.


После бяха изборите. Започнахме преговори с ВМРО-ДПМНЕ. За това се договорихме да изчистим въпроса най-накрая. Заради други обстоятелства обаче не направихме правителство. Същото казахме на СДСМ - трябва да затворим Рамковия договор, защото от колко време има нерешени въпроси? Това създава негативна енергия в отношенията между общностите. Договорихме се, постигнахме договор и той ще стигне до събранието.


Не би ли трябвало, заедно със Закона за езиците, да се работи по това как албанците се интегрират в икономиката? Има проблем, защото сега не са равнопоставени с македонците.


- Ние като приоритети, като партия, имахме приоритети на изборите - еднаквост в езика и икономиката ЕС и НАТО. Езиковата еднаквост е важно политическо искане от Рамковия договор. Щом го затворим, се концентрираме само върху темата икономика.


Освен това до 2001 г. албанците бяха напълно извън системата. В правителството до 2001 г. имаше само 2-3 процента албанци. Нямаше университети на албански. В цяло Скопие имаше една паралелка за средно образование на албански. Седемнайсет години по-късно албанците в институциите са 20 на сто. Първо трябва да влезете в системата, за да създадете условия и после и в икономиката. Нашият старт е по-различен от този на македонците, имахме 50 години разлика. Първо трябва да постигнем равнопоставеност, а после да говорим за общ напредък. Все още се движим от минуса към нулата.


Накрая, ако се върнем към Илинден, на церемонията премиерът Заев спомена общностите, които трябва да са единни на празника: "македонци, албанци, турци, сърби, бошняци, власи." Не е ли време за ново преброяване, в което да има място и за българи?


- И аз днес пуснах във "Фейсбук": "Илинден 2017 г. Крушевска република - наследство на всички!" Така го почитаме и ние, албанците. А за преброяването - вярно е, че дълго време нямаше. А според законите трябва на всеки 10 години. Имахме един опит, но пак имахме разлика в тълкуването на закона. Мисля, че сега се правят подготовки.


По света преброяването се прави заради политиките - икономически например. В Македония преброяването влияе на етническите права: конституцията не познава категория "албанци", а "граждани, които са 20 процента". Всички права се основават на понятието "граждани, които са 20 процента". Т.е. от числеността зависи корпусът от етнически права, които се основават на Рамковия договор. Затова трябва числата да са достоверни, никой да не ги манипулира. Когато опитвахме да броим през 2012 г., се появиха различни предложения - да не се включват тези или онези числа в броя. Започна да се губи достоверността на тези бройки. Ако бяхме позволили да завърши процесът, това щеше да донесе нестабилност на държавата. Затова казахме: дайте да изчакаме, да се подготвим добре, за да може утре всеки да вярва на резултатите - и македонци, и албанци, заради спецификата. От числеността зависи системата в държавата.


Ще видим ли графа "българи", както предлагат някои от другите албански партии?


- Мисля, че трябва да се разговаря за това. Не мога да кажа от името на кабинета, защото не сме го обсъдили. Лично мисля, че всеки гражданин трябва да има възможност да изясни като какъв се чувства.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    Към автора :вземете да оправите словореда на български, има си правила в тази работа. Дразни ужасно. Или пуснете без превод, поне да знаем какво четем.

    Доброто е заразно
  2. 2 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4761 Любопитно

    Разбира се, правото на самоопределение е основен принцип в междинародното право днес. Понякога стават изкривявания поради това, че някои хора етнически принадлежат към един етнос, но се чувстват друг (поради някаква причина имат самосъзнанието на друг етнос от този, който реално са). Но, въпреки тези изкривявания този принцип е основен днес.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  3. 3 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 443 Неутрално

    май на ;бурето с барут; започват да му монтират фитила

  4. 4 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#2] от "Иво":

    Интересен става казусът с македонските граждани, които имат и българско гражданство. Дали може да се счита, че те мислят себе си като българи, след като с такова твърдение са се обърнали към нашата държава, за да получат паспорт? И ако е така, дали няма да има доста общини, където да минем явно заветните двайсет процента?
    Или произходът не се обвързва с етническо самосъзнание.

    Доброто е заразно
  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9807 Неутрално

    Няма да видим графа "българи"'в преброяването :)

  6. 6 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4142 Неутрално

    Руския и сръбски инат и егоизъм ще направят така, щото голяма част от Македония да бъде загубена за християнския свят.

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  7. 7 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#5] от "penetrating":

    А няма ли отворена графа? В нашите преброявания разни чешити се пишат ескимоси, индианци, на кой каквото му хрумне.

    Доброто е заразно
  8. 8 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2968 Неутрално

    "Важна ни е геополитическата ориентация на Македония - както НАТО заради сигурността, така и ЕС заради перспективите."

    Кой ще я напада Македония? Да не е пак Путин? И като става въпрос за ЕС-перспективи, те защо смятат, че ВБ напусна? А след колко време ще влязат - 30, 50, 150??!! И как така сърбоманите-социалисти станаха българомани заради едната далаверичка? Ама братята праве сърбе как ще се обидят самооо! А сърбите са злопаметни. Известно е, че "интереса клати феса", но господинът от интервюто залага само на интереса на албанското малцинство, така както той си го разбира.

  9. 9 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4761 Любопитно

    До коментар [#4] от "dogwoman":

    На едно бъдещо преброяване това би трябвало да стане ясно. Не знам дали в Македония има в графата етнически произход имаш свободата да пишеш каквото пожелаеш, както е в България впрочем. Или има предварително определени етноси от които ти можеш да избираш - примерно: македонец, албанец, влах, турчин, бошняк и т.н. всички тези малцинства ги има в Македония. И на предизборни митинги на Заев и Груевски аз видях турски, сръбски, албански и босненски знамена, но не видях български.

    Другия въпрос е дали тези, които смятат себе си за българи не ги е страх да се самоопределят на преброяванията като българи.

    И накрая, трябва да отбележим и тъжния факт, че за много македонци, които имат български паспорт, те се срамуват от българския си произход и използват нашия паспорт само за да пътуват по свободно в чужбина ето и статия за това:

    http://www.dw.com/bg/ %D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B8-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82-%D0%B5-%D1%83%D0%BD%D0%B8%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5/a-37914463

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4142 Неутрално

    ".... Известно е, че "интереса клати феса", но господинът от интервюто залага само на интереса на албанското малцинство, така както той си го разбира.
    —цитат от коментар 8 на Judjuk


    Това че "интереса клател феса" се отнася и до теб!
    Затова и намесваш "брекзит" в събитие нямащо общо с него.
    Затова плещиш за сърби, когато става дума за друга страна.

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  11. 11 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4761 Любопитно

    До коментар [#7] от "dogwoman":

    Именно, така реално ти можеш да си етнически българин, но да се пишеш, че си виетнамец например. И точно така ще бъдеш отчетен накрая в преброяването.

    Според мен една от причинте на нашето последно преброяване да имаше едва 300 хиляди роми (цигани) беше точно тази причина. Голяма част от българските роми на допитването сигурно са се писали българи или турци. Аз съм срещал етнически цигани, които смятат себе си за българи, а не за цигани. И разбира се още повече са циганите, които смятат себе си за турци само, защото са мюсюлмани.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  12. 12 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Да, всеки трябва да има правото да се самоопредели, но въпросът е, на базата на каква информация става това самоопределяне.

  13. 13 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#9] от "Иво":

    Да, знам това за паспортите и го намирам обидно. За съжаление гражданство трудно се отнема. Засега поне.
    А за преброяване, доколкото разбирам, още не са уточнили процедурата, поне в интервюто така се твърди.

    Доброто е заразно
  14. 14 Профил на hamiltonf1
    hamiltonf1
    Рейтинг: 3781 Неутрално

    Умен човек е Буяр Османи!

  15. 15 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#11] от "Иво":

    Историята с ромите е много сложна и да, прав си напълно. Аз това го разглеждам като положителен факт, че се определят като българи, примерно сливенски роми, а пловдивските основно като турци, от което пък истинските турци се дразнят и присмиват. Но показва, че не искат да бъдат смятани за номади и далити...

    Доброто е заразно
  16. 16 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#12] от "newgenerations":

    Самоопределянето, както показва и самата дума, не се базира на данни и факти, а на вътрешно убеждение и съзнание за самия себе си. Дълбоко съкровен процес.

    Доброто е заразно
  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9807 Неутрално

    До коментар [#7] от "dogwoman":

    Най-много да има графа "други", но при репресивна политика за самоопределение само срещу българите резултатът няма да е по-различен.
    Затова поставянето на графа "българин" е важно признание от страна на държавата за отказ от репресивна политика :)

  18. 18 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#17] от "penetrating":

    Съгласна съм. Само не знам дали си струва, защото пак ще вземем да си дерем взаимно очите и Грую ще яхне метлата

    Доброто е заразно
  19. 19 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 798 Неутрално

    Как само се усуква като мокра връв за да не отговори директно на въпроса за наличието на българи !
    Каквото и да пише в договора макетата ще изпълнят от него само това което им върши работа. Нито ще променят антибългарските текстове в учебниците, нито ще ограничат антибългарските публикации (имаме свобода на словото, нали така!).
    Ще стане нещо както с българските паспорти - вземат го за да пътуват свободно и още на излизане от МВР започват да псуват българите.

  20. 20 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1972 Неутрално

    В момента албанците са около 35% от населението на Македония. Има и около5% власи, турци и други, така че Македонците са около 60%
    Ако в преброяването се сложи и графа българи, напълно реално и възможно е славяните да се разделят по равно между българи и македонци.
    Тогава преброаването ще изглежда така:
    Албанци 35%
    Македонци 30%
    Българи 30%
    Други 5%

    Това е и целта на албанците.
    Според мен е грешно да се разделят славянските жители на Македония на македонци и българи.
    Трябва да се върви към признаване на общите корени, да се каже, че македонският народ е произлязъл от българския, и до там.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  21. 21 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 798 Неутрално

    Трябва да се върви към признаване на общите корени, да се каже, че македонският народ е произлязъл от българския, и до там.
    —цитат от коментар 20 на Athanatos

    Е точно това ми се струва в сферата на ненаучната фантастика. Не виждам начин макетата да признаят че последните поне 50 години са лъгали.

  22. 22 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4761 Любопитно

    До коментар [#13] от "dogwoman":
    До коментар [#15] от "dogwoman":

    Да, точно така.



    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  23. 23 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2968 Неутрално

    "Това че "интереса клател феса" се отнася и до теб!Затова и намесваш "брекзит" в събитие нямащо общо с него.Затова плещиш за сърби, когато става дума за друга страна."
    До коментар [#10] от "Храбър":

    Вече написах, че този договор не ме вълнува, даже не го прочетох. Е как да няма връзка между влизането и излизането. Има връзка, пряка е! Като става дума за сърбомани, няма как да не се сетим за братята прави сърби и исконната сръбска земя.

  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9807 Неутрално

    До коментар [#18] от "dogwoman":

    Аз само констатирах щенията на "новото" правителство :) Не коментирам дали е добре или зле, както и дали си струва. За мен си струва да се погледне истината в очите. А тя е: има желание за македонска нация на базата на българското население от повече от 100 години (Коминтернът просто го използва). Има и изкривяване на историята заради тази политическа цел. Така ще се видят много изкривявания и от двете страни. Не ги оправдавам нито ги обвинявам.
    България се проваля досега в отношенията си с Македония. За мен всичко зависи от отсрещната страна, защото България вече е скопена от войнствен национализъм (заради ЕС).

  25. 25 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 630 Неутрално

    До коментар [#16] от "dogwoman":

    Аз по душа съм принцеса на Испания, но знанията, които имам в исторически и чисто житейски план, ме карат да се самоопределя като българка.

  26. 26 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1908 Неутрално

    Руския и сръбски инат и егоизъм ще направят така, щото голяма част от Македония да бъде загубена за християнския свят.
    —цитат от коментар 6 на Храбър


    До коментар [#6] от "Храбър":
    С акцент върху мнението на македонските християни:
    "Светлите слова на монасите от Бигорския манастир засрамиха родните клирици"
    „Макар пропагандните отрови да са просмукани от близо един век в личното и колективното съзнание на македонския човек и народ от територията на днешната Република Македония, те полека губят своето пагубно действие и настъпи време, в което можем да кажем какво мислим за някои важни държавни въпроси, без страх да погледнем към нашето национално минало.
    Културната идентичност и национална самостоятелност, колкото и да звучи парадоксално, включват в себе си и преплетеност с други идентичности и самостоятелности. Пример за това е историческата симбиоза между македонския и българския народ.
    Тая вродена близост се проявява в много значими сегменти от обществения живот: език, фолклор, култура, обичаи, дейци...
    Впрочем, да не забравяме, че нашите два народа имат една цивилизационна люлка, общ кръщелен купел - именно мисията на Светите братя Кирил и Методий и особено на техните свети ученици, покръстването във времето на Светия Равноапостолен цар Борис-Михаил и началото на общата ни писменост. Това ни дава право, или по-точно казано, задължение да почитаме това духовно родство и близост, без при това да неглижираме или омаловажаваме нашите културни особености.
    Тая вродена близост се проявява в много значими сегменти от обществения живот: език, фолклор, култура, обичаи, дейци..."
    http://www.faktor.bg/bg/articles/dogovorat-s-makedoniya-e-uzhas-za-zdravite-sili-radev-gotse-bsp-ds-i-bpts

    Важно е и заглавието, но това е друга тема - "Договорът с Македония е ужас за здравите сили – Радев, Гоце, БСП, ДС и БПЦ". Социнтерна /Нинова/ под ръка с "десния" Груевски... За когото пък се пише: "Които допуснаха създадената като пробългарска партия ВМРО-ДПМНЕ да бъде превзета от бившия банков разсилен Груевски, който я превърна в организация, готова за договорки с Русия, Сърбия и дявола само и само да осигури огромни пари на лидера си и неговите приближени...." - bgnews.online/novini/станахме-приятели-с-македония-на-заю-не-и-с-тази-на-грую_97356.html

  27. 27 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1908 Неутрално

    Странно е поведението на интервюиращият, Ангел Петров върху приемането в ЕС, а НЕ върху приемането в НАТО!!! В нашата история приемането в НАТО предхожда приемането в ЕС с около 4 години - сравнете "Присъединяване на България към НАТО" и "Присъединяване на България към ЕС" в Уикито. Важното за Македония е присъединяването към НАТО, присъединяването към ЕС следва процеса.
    Съжалявам, но това не мога да го отделя от едновременните искания на Корни и Груевски за публикуване на договора за добросъседство. Това преди ББ да обяви, че договора с Македония е достъпен в деловодството на парламента.

    Хм, Думник???

  28. 28 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    Как само се усуква като мокра връв за да не отговори директно на въпроса за наличието на българи !Каквото и да пише в договора макетата ще изпълнят от него само това което им върши работа. Нито ще променят антибългарските текстове в учебниците, нито ще ограничат антибългарските публикации (имаме свобода на словото, нали така!).Ще стане нещо както с българските паспорти - вземат го за да пътуват свободно и още на излизане от МВР започват да псуват българите.
    —цитат от коментар 19 на nigel


    Точно това ще се случи. Десетилетия плюят по българите и се правят на нещо повече от нас, а ние им се подлагаме и им се правим на изтривалка . Кой както се постави, като се правиш на глупак, няма как да не те смятат за такъв.

  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8431 Неутрално

    "Всеки трябва да може да се самоопредели"
    А Георги Димитров насила ги определи.

  30. 30 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#25] от "newgenerations":

    Ето, преброяването ти дава възможност да изявиш истинската си същност. Ако искаш да скъсаш за миг с реалността, пишеш испанка и готово :) Извън майтапа, много малко хора лъжат при преброяване. Бях чела статия по темата преди време.

    Доброто е заразно
  31. 31 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    Всъщност Заевски е на власт заради тяхното албанско ДПС?

  32. 32 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1552 Весело

    Съгласен - всеки ама право да се самоопредели.
    Защо обаче това право се отнема на мъртвите герои от освободителните борби, на които се пришива определението македонци, след като те са се самоопределяли като "българи от Македония".

    Правописната корекция на браузъра продължава да дава грешка на думата "македонец" и "македоци" :) :) :) Предлага ми евентуално да създам нови думи, като ги запиша в речника.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  36. 36 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Трябва да се върви към признаване на общите корени, да се каже, че македонският народ е произлязъл от българския, и до там.
    —цитат от коментар 20 на Athanatos

    Точно това е най-деликатния подход! Никой няма да е засегнат, ще се признае положението в момента и ще се уважи историческата истина.

  37. 37 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Ето и мнението на един македонски свещеник - много разумно! http://religija.mk/bigorski-dogovorot-za-prijatelstvo-e-prirodna-posledica-na-istoriskite-tekovi/

  38. 38 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Ето и текстът на архимандрит Партений, на източнобългарски говор:
    Разграничавайки се отнапред от каквато и да била партийна и политическа наклонност и заемане на нечия страна, като монашеско братство, което повече от 20 години служи на светата Македонска православна църква - Охридска архиепископия и на Родината - Република Македония, бихме искали и ние ясно и открито да изкажем нашето виждане за Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република Македония и Република България.
    Макар пропагандните отрови да са просмукани от близо един век в личното и колективното съзнание на македонския човек и народ от територията на днешната Република Македония, те полека губят своето пагубно действие и настъпи време, в което можем да кажем какво мислим за някои важни държавни въпроси, без страх да погледнем към нашето национално минало и да разберем, че македонската самобитност и държавност се крепят на подвига и кръвта на неизброимите наши родолюбци и герои на свободата.
    Лесният и нецензуриран достъп до историческите извори днес ни дава възможност да прозрем дълбоко в историческия бит на македонеца - непосредствено, лично, без никакви идеологически призми и матрици. Затова, крайно време е със здрави и трезви очи да погледнем в блясъка на сияйната история, която сама по себе си, без никакви додавки, криения и извратени тълкувания ни прави да бъдем горди македонци, достойни носители на европейските цивилизационни придобивки.
    Културната идентичност и национална самостоятелност, колкото и да звучи парадоксално, включват в себе си и преплетеност с други идентичности и самостоятелности. Пример за това е историческата симбиоза между македонския и българския народ.

    Тая вродена близост се проявява в много значими сегменти от обществения живот: език, фолклор, култура, обичаи, дейци...
    Впрочем, да не забравяме, че нашите два народа имат една цивилизационна люлка, общ кръщелен купел - именно мисията на Светите братя Кирил и Методий и особено на техните свети ученици, покръстването във времото на Светия Равноапостолен цар Борис-Михаил и началото на общата ни писменост. Това ни дава право, или по-точно казано, задължение да почитаме това духовно родство и близост, без при това да неглижираме или омаловажаваме нашите културни особености.
    Всъщност и брат със брата се различава, и семейство със семейство, и град със град и област с област и говор с говор... Но не се осмеляваме да позволим различностите да станат главния фактор в нашите междуличностни отношения и да станат причина за омраза и раздор. Напротив - много повече са нещата, които ни обединяват, а и самите различности трябва да тълкуваме като наследство от нашето съвместно съществуване.
    Въз основа на това, смятаме, че Договорът за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република Македония и Република България, чийто зародиш трябва да поставим още в наченките на независимата и самостоятелна македонска държава, е естествена последица от историческите процеси. Той не е просто подпис на едно правителство и премиер и друго правителство и премиер, а логична и неотменима последица от обществените процеси в двете държави. Според нас, договорът е в духа на европейското право, без двусмислени политически фрази, без щети, подценявания и пренебрегвания на едната или другата страна. Допълнителен аргумент за неговата полезност е и насъщната нужда да има най-близък сътрудник и съсед приятел, особено за действията на международното поле.

    В контекста на това, смятаме за потребно да подсетим, че Р. България беше първата страна, която призна Р. Македония и упражни дипломатическо влияние и Русия да я признае. Също така, тя беше страната, която значително помогна Македония да не дойде до финансов крах, когато през 1994 година беше въведено търговското ембарго върху нашата държава. Допълнителен, но особено значим факт е, че общата история се явява не като ябълка на раздора, а като мост, който "свързва двете държави и техните народи".

    Замолваме ги всички читатели нашата позиция да не бъде използвана за злоупотреба за политически цели и надговаряния.

    Ще завършим с краткия, но много дълбок и прекрасен псалм на светия цар Давид за благословената братска любов:

    Колко хубаво и колко приятно е братя да живеят наедно! То е като драгоценен елей върху глава, който се стича по брада, брадата Ааронова, който се стича по краищата на одеждата му; като роса ермонска, която пада на планините Сионски, защото там Господ изрече благоволение и живот навеки.


    Монасите и монахините, заедно с техния Старец, архимандрит Партений от Светия Бигорски манастир





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах