По-малко университети и други решения за висшето образование

Според проучване на ЕК броят на университетите у нас трябва да бъде намален.

© Юлия Лазарова

Според проучване на ЕК броят на университетите у нас трябва да бъде намален.



Намаляване на броя на университетите у нас с цел по-голямо финансиране и подобряване на качеството на научните изследвания препоръчва прочуване, ръководено от проф. Люк Соте, съветник на еврокомисаря за изследвания, наука и иновации Карлос Моедас. Според него неписаният стандарт е на един университет да се падат 1 млн. жители, т.е. в България е най-добре университетите да се сведат до 10 (заедно с Българската академия на науките и Селскостопанската академия - бел ред). В момента висшите учебни заведения у нас са 52.


Според министъра на образованието и науката Красимир Вълчев концентрация на ресурсите в консолидирана научна система е ключът за ефективно финансиране на научните изследвания. Той е на мнение, че не е проблем броят на университетите, а безразборното откриване на нови специалности в последните години.


От две години университетите се финансират не само според броя на студентите, но и според качеството на образованието.




"Дневник" попита ректори трябва ли да се намали броят на университетите у нас и какво трябва да се направи, за да се подобри качеството на висшето образование и на научните изследвания. Мненията са на проф. Анастас Герджиков, ректор на Софийския университет "Св. Климент Охридски", проф. Георги Михов, ректор на Технически университет-София, и на доц. Иван Марчевски, ректор на Стопанската академия "Д. А. Ценов" в Свищов.


Проф. Анастас Герджиков: Финансирането на научните изследвания - според качеството


Аз съм на мнението, което вече изказаха и министърът на образованието Красимир Вълчев, и председателят на Съвета на ректорите проф. Любен Тотев - наистина по-добре университетите да са по-малко на брой, но това, че те са голям брой, не променя съществено нещата, не влияе отрицателно на бюджета. Единственият проблем е това, което от години повтаряме - че не трябваше преди 25 години да се позволява всички висши училища да преподават всичко. Не трябваше да превръщаме полувисшите институти във висши училища, а висшите училища - в университети. Защото няма нищо лошо в това в повече градове да има университети и висши училища, но има проблем, когато висше училище, специализирано в една област, започва да преподава в други области, в които няма опит и качеството е ниско. Това е истинският извод от доклада. Реформата, която вече е започнала, ще доведе до това висшите училища да се върнат към традиционния си профил и аз съм сигурен, че в близките години - с намаляване на приема от страна на министерството и с увеличаване на средствата за качествено образование - това ще се постигне.


Време е да се изпълни и друга разпоредба - такова разграничение да се въведе и в областта на научната дейност. Министерството на образованието и науката е направило странни критерии и комисия, които вместо да вземат обективни данни, както се прави при комплексната оценка на качеството на образованието, са поискали от университетите сами да предоставят данни за научната си дейност, при което резултатите са странни. Трябва да се вземат данни от големите научни бази данни като Scopus - брой статии, брой цитирания и никакви други измислени критерии. Защото иначе можем да получим една много странна картина, в която университет с 50 пъти по-малко статии от друг да излее пред него.


Проф. Георги Михов: Висшите училища не са конкуренция на университетите


Качеството на обучение не зависи от броя на университетите - има университети, в които качеството на обучение е по-високо; има висши училища - където е по-ниско. Проблемът е основно, че някои сравнително малки колежи и висши учебни заведения добиха статут на университет. Иначе няма опасност елитните университети на България да понижат качеството си заради това, че имат някаква такава конкуренция в лицето на по-малки университети.


Държавата финансира обучението на определен брой студенти. Дали те ще бъдат разделени в повече или в по-малко вузове, елитните университети пак ще вземат най-качествените студенти, те ще бъдат обучавани по-качествено и от там - научните изследвания ще бъдат на по-високо равнище. Особено след като се реализира политиката на правителството финансирането да бъде според качеството на студентите и реализацията им на пазара на труда, елитните 10-12 университета ще получат и по-добро финансиране и ще могат да защитят по-високо ниво на научната дейност. В университетите обучението и науката вървят ръка за ръка.


Доц. Иван Марчевски: Нужна е специализация на университетите


Цитираните стандарти са неписано правило - никъде не е заковано, че на 1 млн. жители трябва да се пада един университет. В България системата на висше образование е изградена от два типа заведения - университети и висши училища, и когато говорим за университети в Западна Европа, не се знае какво се има предвид - държави като Белгия например правят разграничение между университети и специализирани училища. Така че броенето на висшите учебни заведения е доста дискусионно.


Автоматично намаляване с пет пъти на броя на университетите в България едва ли е работещ модел - всяка държава си има образователна практика, която е действала с години, и закриване на висши учебни заведения или сливането им по някакъв начин са по-скоро резки движения за системата. Аз съм съгласен, че трябва да се търси механизъм за оптимизиране, но споделям това, което е споменал министър Красимир Вълчев - проблемът не е в това, че висшите училища са много, а че има прекалено голямо смесване. До 1989 г. имаше университети с ясен профил - технически, класически, икономически и т.н. Този модел е работил и даваше добри резултати. Ако се върнем към подобна специализация, ще имаме предпоставки отново да се върнем към стандартите във висшето образование, които имахме до 1989 г. Под натиска на масовизацията, която беше линия на развитие до 2000 - 2005 г., някои висши учебни заведения се захванаха с области, които не са им специфични. Моето мнение е, че трябва да се върнем към специализацията, която имахме преди - тя даваше добри резултати.

Ключови думи към статията:

Коментари (52)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 970 Весело

    Бачкьори трябват, бачкьори. Ама не от типа тарикати (хем искат, хем не могат), а такива, които бачкат много, качествено и за малко пари. И църквата да не си бърка в носа, ами да ги обхване и да се погрижи за душите им. Влизат масово бачкьорите в университетите и там ги осакатяват - губят бачкьорския хъс, остават безработни и живеят на социални.

  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    Дали ще посегнат на БиблоитекарЕте?

  3. 3 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 1940 Неутрално

    Действително от съществуващите 52 университета трабва да останат 12, а останалите 40 да ги направят филиали към оставащите.

  4. 4 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 874 Неутрално

    "Държавата финансира обучението на определен брой студенти."
    Ей тука е скрито кучето. Всеки търси да гепи държавната поръчка, без ЗОП :-)
    Стигнали сме да имаме държавна поръчка за 70000, при 56000 завършващи, от които 7-8000 отиват да учат в чужбина, поради ниското ниво на обучение в България и още 7-8000 не учат въобще.

    Я дай само 20000 стипендии по опредлени критерии. И то със задължението 10 години осигуровки в НОИ иначе ги връщаш с 4% лихва. Дай и възможност който иска да учи и да си плаща сам обучението и за 5 години половината университети ще хлопнат кепенците, щото те предлагат дипломи, а не образование. Кьораво, куцо, сакато има диплома и мрънка че видиш ли тя била продавачка с висше образование, ами като за друго не става?

  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    Треперят ректорите и никак не искат да им закрият училищата, наречени университети! Как ви се вижда професор по акордеон, гайда, гъдулка - АМТИИ - Пловдив! А академик по гимнастика? Национална спортна академия!!!
    Това е безумие, сеещо неграмотност.

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    Дали ще посегнат на БиблоитекарЕте?
    —цитат от коментар 2 на 4ort


    Това котило никога няма да бъде пипнато!

  7. 7 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1148 Неутрално

    Защо едно уни на 1 000 000, а не на 1 000 314? Как го сметнаха?

  8. 8 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 801 Неутрално

    Пълни глупости говорят! Абсолютно се намаля бройката. Куцо и сакато - професор! Излиза, че сме най-умната нация, а като се огледам само индианци, койти и лайна!
    Давам пример с един наш "университет" - горките, страничката им пада, заделили са им цяла клас ц мрежа, ползват за мейл някво от балканската война - и тези биха те научили на системна и мрежова администрация?! На програмиране? Пълна пародия! 90% не биха получили акредитация ако зависеше от мен!

    1. СУ - един университет! Другото отдолу ще са училища.
    2. Две технически училища - бих заложил на Габрово и Русе.
    3. Две медицински училища - Варна и София
    4. Едно икономическо - Свищов
    5. Селско-стопанство - Пловдив

    Всичкото останало - плява!

    Целта е не всичкото сиганин да е в София.
    Помагаш и на други места икономически!

  9. 9 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Не само броят на университетите е проблем, а и така наречената академична автономия! Ректорът заобиколен от свои хора коли и беси! Има преподаватели, които не влизат в час (няма студенти), но са членове на академичния съвет! Има зам ректори пенсионери или на пенсионна възраст! Парите за наука са почти нулеви и се дават само на определени хора!
    В нормалните държави ректорът е мениджър и се назначава от собственика (за държавните министъра на образованието, за частните - собствениците). Има борд около ректора. Ако някой иска да стане например доцент си праща витата в национална комисия и там се решава става ли за доцент и се дава нещо като диплома. С тази диплома човекът дандидатсва, където има място. Тук вече го одобрява съответният университет. Но това не става ако има само 2-3 специалисти.

  10. 10 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 2024 Неутрално

    За какво са ни Институтите на БАН и толкова много ВУЗ-ове???

    Не може да има длъжност "учен", както е в БАН. Това е все едно да има длъжност като "поет", "писател", "композитор", "художник", "шут" и т.н. в една съвремена държава. В царствата навремето - може да е имлоа придворни такива, но днес - НЕ БИВА!!!!!

  11. 11 Профил на Черен хумор на кило
    Черен хумор на кило
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Докато има хора с 'вишу', които пишат "Збогом" - така ще е...Ако ще и 100 университета да станат.

  12. 12 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2517 Весело

    До коментар [#1] от "ruby: Религията-спасение за неспасяемите":

    И психиатри, и психиатри, лельо.

    https://www.facebook.com/stanislav.yotovski/videos/1899514663634022/
  13. 13 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 976 Неутрално

    :-) В тъпите Германия, Франция, Англия, Сащ...има места за 20% от завършващите средно в университетите.. В България за 120%..:-) Ама да оставим това настрана..тям 90% от завършилите работят нещо по специалността си си след това, а тук 9%...:-) Въобще да имаш висшУ тук е като да имаш хладилник в къщи и 20 годишна бричка паркирана отпред..:-) Да не споменавам че за две-трети от работните места на нашият пазар въобще не е нужно такова.. Ама друго си е келнерката на морето, продавача в магазина, шивачката, трактористът..да са с висше,а?:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  14. 14 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2517 Весело

    До коментар [#8] от "rincewind":

    Прекалено е! Много градове се развиват само и единствено заради университета в тях - Плевен, Русе...

    https://www.facebook.com/stanislav.yotovski/videos/1899514663634022/
  15. 15 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2440 Неутрално

    Дай и възможност който иска да учи и да си плаща сам обучението и за 5 години половината университети ще хлопнат кепенците, щото те предлагат дипломи, а не образование.
    —цитат от коментар 4 на ЙЕИ

    Свещена простота. Има толкова много "университети" защото предлагат именно ДИПЛОМИ а не образование. Просто отговарят на търсенето. Това иска българинът, тапия а не знание, много желателно без никакъв зор, просто си плащаш и я получаваш. Е, като бонус можеш и да си поживееш 4-5 години сладък живот в Студентски град.

    Той да вземе дипломата а пък работата ще я УРЕДИ, или роднински или по партийна линия, напоследък доста примери ви дадоха.

    Докато не се оправи това, че вузовете станаха печатници за дипломи нищо няма да се подобри в образованието. Каквито и ще теории да развиват разни ЕС бюрократи, те достатъчно известни станаха с некадърността си. А нашите с безумното "усвояването" на европари.

    И това няма да стане с механичното обединяване/закриване закриването на вузове. Не че едно 80% напълно си го заслужават. При което някои признаци ми дават основание да си мисля, че ще се посегне точно към традиционните инженерни вузове а производителите на "мениджъри на водопади" ще си продължат сладкият живот.

    Въпрос на връзки с управляващите е всичко, не на качеството. Я си направете справка къде са завършили нашите политици и особено тези от ДПС. Ще установите, че известният с печатането на дипломи Югозападен университет се ползва със значителна популярност сред тях. Което означава че е бетониран въпреки явната си корумпираност. И на бас, че няма да закрият Библиотекарският.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  16. 16 Профил на dokker
    dokker
    Рейтинг: 411 Неутрално

    "До 1989 г. имаше университети с ясен профил - технически, класически, икономически и т.н."
    Къде имаше Технически университет ??? Имаше Висш машинно-електротехнически институт и казваше Ленин. Имаше Висш икономически институт Карл Маркс. А може би Класическият университет ще да е бил Софийският, който беше университет и тогава, да. Останалите станаха университети, за да се изглади едни стар спор между "университетското" и "институтското" висше образование.

  17. 17 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    1. СУ - един университет! Другото отдолу ще са училища.
    2. Две технически училища - бих заложил на Габрово и Русе.
    3. Две медицински училища - Варна и София
    4. Едно икономическо - Свищов5. Селско-стопанство - ПловдивВсичкото останало - плява!
    —цитат от коментар 8 на rincewind

    Май много не бъркаш?
    Завършил съм ВИНС-Варна, със соц програма. Учил съм:
    1. История на БКП - 2 семестъра;
    2. Диамат-истмат - 2 семестъра;
    3. Научен комунизъм - 2 семестъра;
    и още 2 странни дисциплини, оправдавам ги донякъде, защото следвах икономика.
    4. Политикономия на капитализма;
    5. Политикономия на социализма.

    Реално най-тежките изпити от цялото ми следване.
    И май нищо не научих.

  18. 18 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 2024 Разстроено

    До коментар [#13] от "ostin22":

    Преди 40 години лаборантката в една катедра беше със средно образование.
    Днес тя е не само с висше, но е и с научна степен "доктор". Защо? Защото чака някой да се пенсионира или умре и да стане асистент или доцент в катедрата, изпълнявайки повелята на баба си: "учи баби, за да не работиш"!!!.

  19. 19 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 970 Весело

    До коментар [#12] от "Paolo Di Canio":

    От теб би станало голям бачкьор, но уви излезе поп.
    На днешния петък 13, дано черна котка ти пресече път и совичка ти закука на купула на храма. Дааа.

  20. 20 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2517 Весело

    До коментар [#19] от "ruby: Религията-спасение за неспасяемите":

    Уви не съм поп, нито твой лекар, лельо.

    https://www.facebook.com/stanislav.yotovski/videos/1899514663634022/
  21. 21 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2517 Весело

    До коментар [#19] от "ruby: Религията-спасение за неспасяемите":

    Да ти се връща 😂

    Християнина не го е страх от такива като теб. Такива като теб ги е страх от Християнина.

    https://www.facebook.com/stanislav.yotovski/videos/1899514663634022/
  22. 22 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2440 Неутрално

    До коментар [#8] от "rincewind":Прекалено е! Много градове се развиват само и единствено заради университета в тях - Плевен, Русе...
    —цитат от коментар 14 на Paolo Di Canio


    И все пак, университетът съществува за да дава образование или да дава самочувствие на местният кмет-дерибей? Аз като безнадеждно деформиран от инженерното си образование си мисля, че приоритет е образованието а не да се стимулира местната икономика, в смисъл ресторантите и наемите на квартири.

    Т.е. да се прави ВУЗ ако икономиката има нужда, не обратното. Иначе по нищо няма да се различаваме от социализма който изкуствено създаваше работни места независимо че икономически бяха губещи. Кремиковци например. И естествено на първо място са работещите в този ВУЗ да имат съответната квалификация, ако няма такива да няма и университет колкото и да му се иска на местното величие.

    Що се отнася до имената нямам нищо против инженерните ВУЗ да си върнат старите имена "институт". Нямам никакви комплекси в това отношение, след като институт е МИТ /Massachusetts Institute of Technology/ с нобеловите си лауреати значи не името е важното.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  23. 23 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Страшно решение...
    И кои ще останат? СУ, УНСС, ТУ, Медицинският, ПУ, ТУ, Медицинският, ВТУ, Варненски и Бургаски?
    Щом ще са само 10, не виждам как ще бъдат оставени ВУЗ-ове като Аграрния, ХТИ, ЮЗУ И Стопанската академия в Свищов.
    Нещастници!

  24. 24 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3064 Неутрално

    Пак някаква кампанийка се подхваща явно.
    Защо?
    Защото е на парче.

    Тая започна още от средата на 70-те. Когато се появи лозУнга, че няма слаби ученици, а лоши учители. И скапаха средното образование, не само като "морал", но и като програми и резултати, а висшето и тогава съществуващото полувисшо трябваше да поемат "дообразоването". Защото системата си е една.
    Сега посягат "на парче", но няма как да барнеш "вишуту" - без да "наместиш" останалото преди него. Е, ако искаш да правиш "образоване".
    Ако целта е бурбътъ за е'ни пари - то да, на парче се и подхваща ...

  25. 25 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 970 Весело

    До коментар [#21] от "Paolo Di Canio":

    Според режисьора и комик Бил Мар, религията става единствено за комедийно шоу, въпреки че трагикомедия е по-точната характеристика. Миряните са част от шоуто ви. Гледал ли си "Религиотско". Изпиши, намери и гледай.

  26. 26 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2010 Разстроено

    Бачкьори трябват, бачкьори. Ама не от типа тарикати (хем искат, хем не могат),
    —цитат от коментар 1 на ruby: Религията-спасение за неспасяемите

    :-) то за това "бизнеса" 86 % със средно и ПО-НИСКО образование
    ... кипи от такива идеи и за това сме на тоя хал - от много акъл

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  27. 27 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2440 Неутрално

    Останалите станаха университети, за да се изглади едни стар спор между "университетското" и "институтското" висше образование.
    —цитат от коментар 16 на dokker


    Не е само това, просто беше поставено условието "Или си университет или те натикваме в глуха дупка". И като се назоваха техническите институти университет пък се наложи да засилят хуманитарният профил и въобще спектъра на изучаваните специалности. Защото това е характерно за университетите, политематичноста. Още повече че поради безумното правило "Парите следват студента" се напълниха със специалности с гръмки модерни времена, преподавани обаче от хора които си нямат никакво понятие от тях. Класически пример, за една нощ преподавателите по Политикономия на социализма станаха "експерти" по пазарна икономика, бизнес и мениджмънт.

    И след двадесетина години на такова безумие стигнахме до извода, че така не може. Връщане обратно към старото, установеното и проверено от времето. Имам обаче ясното усещане, че в кашата някои пак ще се опитат да прокарат личните интереси. Особено когато това е съпроводено с получаването на европари, тогава чиновниците и висшите ни политици направо обезумяват. По този повод спомняте ли си как ББ искаше "горещи точки"? Чул недоразбрал че има за тях някакви европари и веднага да се вреди. Същото ще стане сега и с реформата на висшето образование, не че такава не е необходима.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  28. 28 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Добре, 10 университета, защото някой си професор от голямото добро утро казал. В момента т.нар. "университети" в БГ са едни хранилки за "нашите хора". За парлама дават и дипломи на мераклиите. Ако не знаете, там попадат "доведени" и "поканени" - доведените ги водят, за да може да уредим някой близък на работа, пък той/тя си наляга парцалите и прави каквото му кажат, примерно като асистент води лекциите на професора. При поканените нещата са по-сложни: те са направо безценни кадри, по ред причини. И какво става с тези "наши хора" при евентуално закриване на университети? При съществуващия ред дали няма да се струпат в останалите университети, а всички останали вън?

    master
  29. 29 Профил на Martina
    Martina
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Не само броят на университетите е проблем, а и така наречената академична автономия! Ректорът заобиколен от свои хора коли и беси! Има преподаватели, които не влизат в час (няма студенти), но са членове на академичния съвет! Има зам ректори пенсионери или на пенсионна възраст! Парите за наука са почти нулеви и се дават само на определени хора! В нормалните държави ректорът е мениджър и се назначава от собственика (за държавните министъра на образованието, за частните - собствениците). Има борд около ректора. Ако някой иска да стане например доцент си праща витата в национална комисия и там се решава става ли за доцент и се дава нещо като диплома. С тази диплома човекът дандидатсва, където има място. Тук вече го одобрява съответният университет. Но това не става ако има само 2-3 специалисти.
    —цитат от коментар 9 на himler


    Пак носталгия по ВАК ги гони някои хора! В коя "нормална" държава точно хабилитацията на един или друг университетски преподавател се определя от централизиран орган? Любопитно е да се научи!

    Mt
  30. 30 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2440 Неутрално

    Страшно решение...И кои ще останат? СУ, УНСС, ТУ, Медицинският, ПУ, ТУ, Медицинският, ВТУ, Варненски и Бургаски?Щом ще са само 10, не виждам как ще бъдат оставени ВУЗ-ове като Аграрния, ХТИ, ЮЗУ И Стопанската академия в Свищов.Нещастници!
    —цитат от коментар 23 на yellow_hater


    Ще ги обединят административно, т.е. над старите институти ще сложат една шапка и ще го нарекат "университет". Ето ти я намаляването на бройката. Още едно управленско равнище което ще се меси в неща от които си няма никакви понятия, още една възможност за административни безумия. И естествено за назначаване на "правилните хора".

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  31. 31 Профил на Martina
    Martina
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Докато има хора с 'вишу', които пишат "Збогом" - така ще е...Ако ще и 100 университета да станат.
    —цитат от коментар 11 на Черен хумор на кило


    "Збогом" не пишеше ли един български министър на културата - при това, известен актьор?

    Mt
  32. 32 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 970 Весело

    До коментар [#26] от "dark'star":

    Чакай да се изясним. Под бачкьор не визирам нещо лошо, а основна, движеща, работна единица - нещо като квалифициран новобранец от строителни войски. Според теб, кой реализира големите инфраструктурни проекти през социализма. Бог!!!

    До коментар [#21] от "Paolo Di Canio":
    Нормални християнино, знаеш ли защо църквата е заклеймила совичките и е довела до тяхното повсеместно избиване. "Умен поп" от средновековието видял совичка, която влезнала в стаята на изложен за ритуал покойник да си хапне насъбрали се около свещите мухички. И тъка се оказала "вестител на злото". Затова "Рерлигиотско" на Бил Мар е по-скоро трагедия, отколкото комедия.

  33. 33 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3064 Весело

    Бачкьори трябват, бачкьори. Ама не от типа тарикати (хем искат, хем не могат), а такива, които бачкат много, качествено и за малко пари. И църквата да не си бърка в носа, ами да ги обхване и да се погрижи за душите им. Влизат масово бачкьорите в университетите и там ги осакатяват - губят бачкьорския хъс, остават безработни и живеят на социални.
    —цитат от коментар 1 на ruby: Религията-спасение за неспасяемите

    Кхъ, кхъ ...
    Ми то няма прОблем да си бачкьор и с диплома за вишу.
    То още при соца, например, на ЦПУ-машините по заводите бачкаха инженери. Инженери бяха масово и на зъбонарязващите и по другите "тънки" места.
    Само дето нумерът беше, че за да бачкат инженерите - плащането беше меко казано "добро". И не заради дипломата ...
    Та ако ти трябват бачкери с умения - ако плащаш съответно - няма прОблем да бачкат и такива с вишу. Щом средното не може да ти ги научи ...
    Ама ако средното не може да ги научи, а посягаш да кастриш и вишуту - става тъпо.
    Защото свиваш "базата" на изучените и така въжделените хем бачкери, хем със знания и умения - стават кът. И твърде скъпи. Защото в такава ситуация и Църквата не може да ти помогне!
    Пример: Социалните промени след Голямата чума. Хем тогава Църквата е "обхващала" всички и издълбоко, не като сегашната ...

  34. 34 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3297 Неутрално

    До коментар [#5] от "Alexander97":''Как ви се вижда професор по акордеон, гайда, гъдулка - АМТИИ - Пловдив!''

    Тази т.н. ''академия'' е пълно недоразумение!

  35. 35 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#22] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    Е не е съвсем така. Ако местния кмет дерибей, заедно с местния ректор и въобще местния елит съумее да напипа местните нужди и местните сили и слабости, биха могли да си оформят висше учебно заведенийце за чудо и приказ и местната икономика да работи за местното образование, както и обратното - сиреч "симбиоза" му казват биолозите ... Всъщност цитирания от вас МИТ си е местно учебно заведение! Намира се в град Кеймбридж, окръг Мидълсекс, щат Масачузетс - около 100 000 хил. жители. Е, от друга страна и Харвадския университет се помещава в същия град и всичко е почти предградие на Бостън, така че не е толкова забита провинция :)) , но все пак мисля, че може да илюстрира принципа ...
    Още една илюстрация на принципа - по време на комунизЪма дипломите само на три български висши учебния заведения биват признати от гнилия капитализъм - едното е във Варна, другите две - в Пловдив.
    Знам, че знаете кои са, но все пак ще ги спомена - Военно-морското, Селско-стопанския институт и Хранително-вкусовия институт!

  36. 36 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9193 Неутрално

    Трябва сито на качествата на университетите и преподавателите, тези без качества да са без акредитация, броят да се редуцира до 1 на всеки 20 хиляди студенти, медицинските да станат факултети в университетите, преподавателите да могат да преподават в повече от един университет, но да са регистрирани само в един....

  37. 37 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3297 Неутрално

    До коментар [#9] от "himler":''Има преподаватели, които не влизат в час (няма студенти''

    А аз съм чувала за преподаватели в АМТИИ, Пловдив, че постоянно закъснявали или не се явявали за лекциите, но дори когато се явявали, нареждали на студентите да се ровят в интернет и така ''лекцията'' приключвала. А наред с това, било съвсем лесно да си закупиш магистърската степен в същата тази ''академия'', но сигурно е същото и на други места.

  38. 38 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3297 Неутрално

    До коментар [#22] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":''да се прави ВУЗ ако икономиката има нужда, не обратното.''

    Ами самите ВУЗ са икономиката, т.е. бизнес, подобно на болниците, които изникнаха на всеки километър. Не бих се учудила, ако чуем довода, че много хора щели да останат без работа, ако се закрият повечето вузове.

  39. 39 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 3159 Весело

    Професор до професор, в растящи проценти,
    скоро ще станем страна от доценти...

  40. 40 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#26] от "dark'star":Чакай да се изясним. Под бачкьор не визирам нещо лошо, а основна, движеща, работна единица - нещо като квалифициран новобранец от строителни войски. Според теб, кой реализира големите инфраструктурни проекти през социализма. Бог!!!
    —цитат от коментар 32 на ruby: Религията-спасение за неспасяемите

    +++ Квалифицирания работник е много ценен, ако има кой да му използва потенциала .... Точно Строителни войски наистина се възползваха от кадрите = умееха да уважават и награждават кадърния и отговорния - за това постигаха завидни резултати.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  41. 41 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    Висшето образование е напълно неадекватно - не само излишно дълго, но и с програма от времето на соца, но как да е иначе като там са зациклили разни изкопаеми, които бе са пипнали да работят това, което преподават от десетилетия? Също така труден прием и лесно завършване вместо обратното. Та като само окастряне на безумно раздутата бройка университети няма да е достатъчно.

  42. 42 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 2028 Гневно

    ЕК казва-10 университета в България стигат! Но едва ли родното либераст и анархо-демократ с клепотомаска насоенсот ще ги послуша!
    ЦБ също казва, че на малка Бъгария 50 болници стигат, че с повече на брой болници качеството спада! Но болниците са над 400, и се роят! Защото има финасов интерес! По същия начин и с ВУЗ-овете! Не било нормално да е по-лесно влизането в университет, от колото в детска градина! Но важното е да сме демокрация! С ръководната роля на ДС олигарсите и грантаджиите! Всичко друго-ДГД!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  43. 43 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3334 Неутрално

    До коментар [#19] от "ruby: Религията-спасение за неспасяемите":Уви не съм поп, нито твой лекар, лельо.
    —цитат от коментар 20 на Paolo Di Canio


    Че ква е разликата?

  44. 44 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3334 Неутрално

    То не за по-малко университети става дума, а за 5 пъти по-малко. Пък че висшето образование е фалшиво се знае от 50 години. Изглежда че пазарната икономика се реализира само в образованието - пазар голям, стока в изобилие, само клиентите са малко. И са неплатежоспособни. Затуй стоката менте и залежала.

  45. 45 Профил на niksun
    niksun
    Рейтинг: 291 Неутрално

    Подкрепям! Не може да си взимаш изпитите, само защото мама и тате гледат прасета на село и пълнят фризерите на т. нар. "професори"... Хубаво би било ако закрият по-голямата част от университетите в София (все пак са повече от 20), и развият тези в провинцията. Това е част от така очакваната децентрализация на държавата. Тъкмо омразните "селяни от студентски град" ще напуснат "прекрасната ни столица".

  46. 46 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2432 Неутрално

    Нужно е държавните пари да се разпределят не на калпак, а към добрите университети, при това не еднакво за всяка специалност и катедра, а целево, в зависимост от националните приоритети.
    А който желае от кандидат-студентите да си плаща за останалите и ако приходите покриват разходите, добре, да съществуват, а ако не да се оправят.

  47. 47 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7248 Неутрално

    Действително от съществуващите 52 университета трабва да останат 12, а останалите 40 да ги направят филиали към оставащите.
    —цитат от коментар 3 на theduloclan


    Статистиката сочи, че в повечето страни от ЕС един университет се пада на около 1 милион граждани

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  48. 48 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8190 Неутрално

    Като не е проблем броя, значи спокойно могат да се намалят 3-4 пъти.

  49. 49 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3888 Неутрално

    Пълно безумие е сегашната система от по-малко от седем милиона души ,а повече от 50 ВУЗ-ве!Не знам дали и десет висши учебни заведения у нас не са много?!

  50. 50 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3888 Неутрално

    До коментар [#3] от "theduloclan":

    И да ги направят филиали не е достатъчно,защото драстично трябва да се намали броя на приеманите студенти и работещите преподаватели!Не може да има 55 хил.-60 хил. абитуриенти ,а да се обявява прием на 70 хил. студенти годишни

  51. 51 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3888 Любопитно

    До коментар [#2] от "4ort":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Доколкото ми е известно там е свърталище на яки комуняги и бивши/?!/ служители на ДС!

  52. 52 Профил на nikola ganchev
    nikola ganchev
    Рейтинг: 124 Неутрално

    До коментар [#22] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    Също и
    Лондонско училище (!) по икономика
    с 8 Нобелови лауреати






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах