Румен Петров, асистент по групови отношения в Център БИОХ (НБУ): Училището трябва да произвежда нагласи за участие

Румен Петров



Ключови думи към статията:

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на точка
    точка
    Рейтинг: 530 Весело

    Докато умните се наумуват, лудите се налудуват.

  2. 2 Профил на doby1945
    doby1945
    Рейтинг: 322 Разстроено

    Училището насажда търпимост и послушание . Като митолизира и издига на пиедестал н.в даскала ! Вижте Закона за просветата и правилника , за да се убедите как централно е разпоредено да се вкарват в калъп учениците , а " н.в." е недосегаем...

    Подкрепата на ГЕРБ = демонстрация за липса на мозъчната функция – „МИСЛЕНЕ” !
  3. 3 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Няма "училище" без богата държава.
    Няма свестни деца, без свестни родители -от калпава мая, хубав хляб не става.
    Безработният, бедният родител, е мъка и страдание за неговите деца.

    Мненията на Господина са показателни са дълбоката ни деградация като нация и народ, за дълбоката порочност на мисленето ни- например, никой и никъде не въвежда политика в училище, а още по-малко кара деца да питат учителя си - "за кого щял да гласува". Това е връх на извращението. Връх на Америкосните къдрави "съждения" а ля Уорик.

    Определянето на изучаваната материя е дело на професионалисти, и не дело на родителите.

    И какъв е този "анонимен център", на който всички се отчитаме? Бабини-деветини... .

    Отсъства обществото, а не "общността".
    А отсъства, защото 21 години, всяка кратунка, която се качва на Бг "престол", единственото с което се занимава е да унищожава нашето общество с "дерегулации". И тотално вече "дерегулирани" а ля Дянков, по Дарвинов начин се борим да оцелеем с поредната сметка за тока и газа.

  4. 4 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    "Сериозен проблем в тази история с Катуница е, че ние откриваме, че голяма част от децата, които излизат да протестират, и техните учители, но вероятно и техните родители, нямаме грамотността на съжителството, която ще даде друг прочит на случващото се."
    Напълно съм съгласен - няма как децата да имат тази грамотност, ако тя липсва при родителите им.
    "Училището е силно, ако толерира един да има една версия за Ботев, друг да има друга. Това е демокрацията."
    Точно за Ботев не приемам да бъде примера, но да трябва да се стимулира собственото мислене, а не да се набляга единствено на наизустяването на цифри, дати и логически шаблони.
    Политиката обаче не смятам, че има място в училището. Като познаване на принципите и, с какво се занимава, както и да се знаят някои неща от историята - да!
    Тези, които се интересуват вече примерно на 16, 17, 18 години сами ще намерят начин как да се образоват допълнително по тази тема!
    Статията ми хареса!
    Поздравления!

  5. 5 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1316 Весело

    Много ми е кеф като четем графоманията на хора, които изпитват нужда да си покриват скудоумието с псевдонаучен жаргон и алабалистика, особено ако бизнесът им е пласмента на учебници от поредния шаман, който си мисли, че е преоткрил образованието като такова.

    Българското образование е скапано и произвежда нерамотни тъпанари не за друго, а щото такава е политическата линия от край време. Схемата е елементарна - прост народ, слаба държава, лесно се управлява.

    Кой от хората с влияние и кинти в тая държава има интерес да си усложнява живота с царуване над умен народ?

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  6. 6 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    "...Училището е силно, ако толерира един да има една версия за Ботев, а друг - друга -Истинската промяна ще дойде с отпадането на диктата върху хуманитарната програма".

    Училището е силно Дянков, ако дадеш добри заплати на учителите!. Има от къде да отрежеш- има... .
    Училището е силно, ако подготвя децата за живота.
    Ако им отваря Хоризонти, ако ги кара да придобият жажда за познание.
    Ако бъдат насочвани да се развиват според собствените си наклонности, но обединени от едно високо базово ниво.

    Училището е силно, ако е красиво, добре оборудвано, излъчва усмивка и спокойствие ( физиономиите на Овчаров, Масларова, Виденов, Дянков, Г-н Бойко, окачени като портрети вътре, у децата са източник на перманентен кошмар. Само брадата на Христо Ботев, или спокойния поглед на чичко Вазов, дава успокоение и вяра в бъдещето).

    Нещата са прости- вижте как е организирано училището в страни като Дания, Норвегия, Германия, Холандия, Австрия, Швеция. Швейцария. Но не- САЩ/Англия!
    Адаптирайте съобразно Бг условия и традиции.
    И воаля!

    Както Булгаков мъдро пишеше в "Кучешко сърце"- "Мръсотията не е в тоалетните, а в главите".

  7. 7 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Уилището създава зомбита . Прави ни послушни и безмозъчни. Змислено е уж за да ни образова, а всъщност ни контролира . Факт .

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  8. 8 Профил на chara
    chara
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Образованието трябва да съдържа и поетично обещание за бъдещето, да провокира енергия за съучастие, съпреживяване и способност за заедност в действията.

    Колко учители го могат това обаче. Да "запалят" искрата на интереса у децата и да я превърнат в мотив за действие. Малцина. И това не може да се регламентира с никакви наредби, ако нямаш вътрешно желание, убеденост и потребност да го правиш.

    Образованието е една от най-консервативните системи. Само вижте кой се занимава с програмите, изискванията и учебниците в министерството. Та повечето хора са си там от ... десетилетия.

    http://www.chara.blog.bg,
  9. 9 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#7] от "ARRI":

    Зависи. Ако говорим за средното, при соца имаше два вида образование - едно за простосмъртните и едно за елита. Нивото във втория вид беше задоволително и оттам общо взето излизаха умни хора, вероятно с идеята, че ще си доучават на запад. От останалите ПТУ-та излизаха зомбита почти без изключения, за това спор нема.

    След соца и последващия пълен крах на средното образование, всеки се оправя как може и всичко опира до това вашите оправни ли са или не.

    Университетското образование беше пълна трагедия и по времето на соца, и след това при демокрацията.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  10. 10 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Интервюто предлага една добра теза за нужната посока за промяна на училището и това колко е трудно подобна посока да се следва, тъй като това би означавало отказ от фантазираната власт над умовете на децата.
    Като гредам коментарите обаче, или тезата е останала неразбрана, или идеята за отказ от властване изглегда неприятна на много от нас. Един-два от коментиращите тук се ужасяват от факта, че някой може да има различна гледна точка за личност, която е кумир за тях (в случая Ботев).

    Е, всяко нещо под слънцето вероятно е предмет на нечия идеализация. Какво да правим, за да щадим чувствата си? Да не мислим? Или да си дадем сметка, че мненията не дискредитират истинския авторитет, дори и когато не го подкрепят. Сложно, нали... И докато се предпазваме от мислене, за да не встъпваме в конфликт (но и в отношения) помежду си, едва ли училището ще е нещо повече от място, което ни прави "послушни и безмозъчни", както казва ARRI.

  11. 11 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#10:"ridiculous"]Интервют предлага една добра теза за нужната посока за промяна на училището и това колко е трудно подобна посока да се следва, тъй като това би означавало отказ от фантазираната власт над умовете на децата. [/quote]
    Не са нужни повече "промени".
    Нужен е план, копиран от високо развита Европейска държава и пригоден към Бг условия.
    Който да е рамка за следващите 20-30 години напред.

    Не можем да открием велосипеда. Той вече е открит.

  12. 12 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 810 Весело

    До коментар [#11] от "panzerino":

    Възразявам на подобна гледна точка. Тя изразява тъкмо този отказ да мислим, срещу който уж всички роптаем и против който се възмушаваме. А ето го в действие в начина, по който Вие си представяте решението на проблема.

    Според мен всяка общност извиква към живот своето училище и то представлява отражение на самата нея, но и на версията й за сполучливо бъдеще. Американското училище е отражение на американската версия за сполучливо бъдеще, английското - на английската.

    Каква е българската версия за сполучлив човек и сполучливо бъдеще обаче, никой не се е ангажирал да изрече. Това е и причината училището да се лута между различни копи-пейст версии на добрите възможни бъдеща, измислени за други хора по други земи.

  13. 13 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Училището е система, която си има закони.
    То отразява едно общество, но ... все пак училището си е вид професионална дейност, на хората работещи в него.

    Следователно, първо създавате базата, на която да стъпи Националната ни образователна система. "База" например са-структура на основното и средно образование, степени, материя, обем на изучаваното, методология на обучението, критерии за оценка на учениците. Като методологията е най-важна.

    Тази база я "осиновяваме", вземайки за основа, системата, на една от страните, с най-успешна образователна система в Европа. Защото е ясно, че ние не можем да съдадем нещо по-добро. Ясно е. С повече "опити", само по-ясно ще става, а хаоса- по-голям.

    Стъпвате на тази база и на принципите и, и адаптирате детайлите съобразно националните ни особености.

    Просто е. Но и много трудно.
    Защото позата "бодри-недоволни" се изхвърля.

  14. 14 Профил на blagat
    blagat
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Съгласявам се напълно с автора.

  15. 15 Профил на $
    $
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Абе добре говори, но само толкова. Познавам го и знам, че не възпроизвежда резултати... Бърболатор!

  16. 16 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#10:"ridiculous"]Един-два от коментиращите тук се ужасяват от факта, че някой може да има различна гледна точка за личност, която е кумир за тях (в случая Ботев). [/quote]
    Едва ли.
    Но такъв вид дискусии в училището, нито могат да бъдат разбрани от децата, нито могат да се преподават.
    Във всяко нещо може да намериш "две лица".
    Училището не е място за това, защото децата не са зрели за такъв вид "дискусии" и НИЩО от тях не могат да осъзнаят. Университетът е място за това.

    Темата за "дискусиите" в училището и "двете лица на събитията" са Америкосни мнения на хаоса.

    Първо - "лицата на събитията и личностите" са 3,4 и повече, и за да го разбереш това, са нужни възраст, зрялост и интелект.

    Второ- защото училището е за да дава знания на децата, на които те могат сигурно да се опрат. А не липса на такива, поради невъзможност децата сами да преценят кое от 2,3,4 лица на дадено събитие или личност са обективно коректните.

    Основната опасност за нашето училище сега са опитите да му бъде присадена политиката в него. Какви "оценки" на Ботев може да има, които да касаят децата? Никакви! Само политическа пропаганда и измислици. Какви "оценки" може да има в "алгебрата"? Никакви. Ако пак не се започне с политиката. Следователно- "оценките", за които говори Господина, на "събития и личности", са всъщност Троянски кон да насадим политиката в детските главички от 1 клас.

  17. 17 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1701 Гневно

    "По патриотизъм, с извинение.."

    Патриотизъм с извинение?!

    Абе какво става в тая държава бе!
    Откога патриотизмът стана повод за срам, че и за извинения?!
    А училището трябва преди всичко да произвежда грамотност
    и способност за използване на сивото вещество по предназначение!
    А авторът да ме прощава, ама да се научи да се изразява човешки, че от такива византийски витийства (с които разни такива като него са успели да напълнят и учебниците на децата) се изприщвам под езика!
    После да не се чуди що училището "не се е поставило като място което привлича" и "системно стои като чуждо тяло на общността и не допринася за нейното случване".
    Най-малкото защото общността не говори на този език.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  18. 18
    Мустафанка
    Рейтинг: 1316 Гневно

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  19. 19 Профил на NWO
    NWO
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#18] от "Мустафанка":
    само мога да добавя, че БГ в момента си се управлява от едно откровенно соростутско правителство от лакеи-гъзолизци!


    http://www.blitz.bg/news/article/118884
  20. 20 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 756 Неутрално

    ЕЕЕЕх
    $ +++++++++++++++++++++++
    И аз го познавам и знам, че няма резултатност.
    Начинът на изразяване е научен, а не за масовия читател, затова не ви харесва форумисти. Идеите са добри, защото сътрудничеството ще даде единствено добри резултати. Съвременната икономика, общество и бизнес изискват да се работи ЗАЕДНО! Специализацията на знанията, уменията и високите технологии изискват да умеем да работим заедно. Времената на индивидуализма, на Ломоносов (енциклопедист) са отминали. копането с мотика също трябва да остане в разказите на Елин Пелин ако искате да ядете

  21. 21 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Право е момчето. Трябва да реабилитираме хуманитаристиката в българското училище. Това е спасителната сламка за образованието ни, което продължава да потъва. Защото технологиите са техническата страна на въпроса - нещо като азбуката или химикалката, но не повече.

  22. 22 Профил на rpetrov
    rpetrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Румен Петров съм. Сорос и компания не искаха и не успяха да либерализират училището и основното промиване на мозъци в него, което се извършво чрез обучението по литература и история. От друга страна това не може да стане без либерализиране на университетите - те се автономизираха без да създадат мислене и дебат вътре в себе си. Властта на старото мислене в лицето на ВАК до скоро беше желязна. Обществото къто цяло симпатизира на "силната ръка" на началника. Обществото продължава да е авторитарно. Авторитарните общества са, обикновено, най-корупнирани.

  23. 23 Профил на rpetrov
    rpetrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    И здравеопазването и социалните грижи и сигурността (полицията) са тежко авторитарни системи у нас. Ние не познаваме други начини за отношение помежду си освен авторитаризма, който лесно преминава в насилие.

  24. 24 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#22:"rpetrov"]Сорос и компания не искаха и не успяха да либерализират училището и основното промиване на мозъци в него, което се извършво чрез обучението по литература и история. [/quote]
    Господине,

    Какво е влиянието на Сорос в Швейцария и образователната и система?
    Кой е Сорос, за Бога?

    Господине, единственото, което бих Ви помолил, е да спрете да пишете нонсенси, пропаганда, да промивате мозъци и да манипулирате. Темите се четат и от Българи живели десетилетия в чужбина, и познали свободния свят.
    Е, тях да излъжете и залъжете- няма да можете.

    Огледайте си терминологията, мирогледа и стереотипите на мислене- мухлясали са.

  25. 25 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#22:"rpetrov"]Обществото къто цяло симпатизира на "силната ръка" на началника. Обществото продължава да е авторитарно. [/quote]
    Кое "симпатизира"? Българското ли?
    Е, как няма да "симпатизира", щом живеете в тоталитарна държава, където всеки един "Главен" Прокурор може да крещи за "незабавен арест", всеки един финансов министър може да посяга на частни пенсионни фондове, като че ли му е вилает.

    Господине, имате ли изобщо представа, в каква държава живеете?

  26. 26 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#22:"rpetrov"]От друга страна това не може да стане без либерализиране на университетите - те се автономизираха без да създадат мислене и дебат вътре в себе си.[/quote]
    Що за глупости са това?

    "Лудвиг Максимилиан" в Мюнхен или Оксфорд да Ви се струват "либерализирани"? Автономни са си. От векове. Либерализиран е духът вътре, преподаването, мисленето. Защото са либерализирани преподавателите. В Бг тези неща не могат да станат- нужни са десетилетия за да се отгледа нов Академичен елит. И със Сорос, тези неща СИГУРНО не могат да станат. Всъщност, ако забраните на Сорос да влиза в Бг, ще направите най-добрата услуга на държавата.

    За какви "дебати" вътре в Университетите говорите? Между кого? и за какво?
    Що за къдрави Америкосни глупости са тези?

    Господине, за съжаление сте много зле... .
    Нямате представа как "работи" свободния свят.
    Нямате представа, защото не сте живели навън.
    И затова пишете абсолютни нонсенси.

  27. 27 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Този "бисер" го бях пропуснал:

    "...Как може да си позволим да стерилизираме училището, в него да няма нито политика и политически дебат, нито религия. Ние в самия закон разпореждаме училището като изключено, като стерилно от живота, който се случва навън."

    Господине, "животът" не е политика само. Ако Вашите разбирания за "нестерилно" са "политика от 1 клас", е не можем да се съгласим. За вас, целият Ви живот може да е политика, и животът ВИ да е "стерилен" без нея. Обаче за нас и децата ни- не е така. Ние не живеем заради политиката, нито тя ни "оплодява" живота.

    Чудя се как човек, претендиращ за интелигентност, може изобщо да пише подобни неща.

  28. 28 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#22] от "rpetrov":

    [trollface.jpg]

    Много слаб тролинг 0/10. Изреченията са по-къси, има правописни грешки и псевдонАучният жаргон не е овладян. Ти си РПетров колкото аз съм император Хирохито.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  29. 29 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1187 Любопитно

    Още се сещам за едно интервю с големият "Щурец" Кирил Маричков, в което на въпрос:
    -Кой е главният фактор създаващ проблемните деца?
    Той без миг колебание отговори:
    -Улицата създава деца с лабилна психика.Училището със своите закостенели догми изгражда непригодни за реалният живот глупаци. Нормалните деца със качествена ценностна система произлизат от здрави семейства с умни родители, знаещи на какво и как да научат децата си , за да станат достойни граждани на обществото!!!

  30. 30 Профил на moreni
    moreni
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Ха, и аз го помня тоя отговор, направи ми впечатление! Умно, така е. А не би трябвало, защото далеч не всеки случва на родители.

    SOS Витоша! Не позволявай да унищожат 1000 дка от най-стария парк на Балканите!
  31. 31 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 756 Неутрално

    интервю с големият "Щурец" Кирил Маричков!
    Колко и как голям - като музикант? мда, на ръст да, на подходящо образование не!.
    Всеки да си знае областите на компетентност, за които се изказва! Не желая мъдри мисли за отглеждане на проблемни деца от човек, отрасъл в благоприятна среда.
    Не искате да разберете елементарното, уважаеми форумисти. Ако не се образова, присъедини и промени уличното детско братство няма да има просперитет за никой!

  32. 32 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Масовият родител е онзи, който не ви харесва, недоучил, с големи претенции и неголяма заплата, с бирено шкембе и криви крака. Основната цел в живота му е да е щастлив по своему да се върне от работа, да го уважат домашните със салатка и чашка на масата, да раздаде по някой лев на домашните /парите носи със себе си за да не се разхайтват и го уважават/. Да се понапие, на набие жената и други сиромашки радости. И не му се работи, завижда на циганите!?
    За екологията, за обществото, за същността на нещата, за морал, етика, почтеност му е през оная работа. Уважава политик, който му въздейства първосигнално.
    КАКВО ВЪЗПИТАНИЕ ОЧАКВАТЕ ОТ ТОЗИ "ЧОВЕК" ДА ДАДЕ НА ДЕЦАТА СИ, УВАЖАЕМИ ФОРУМИСТИ?

  33. 33 Профил на rpetrov
    rpetrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    На вниманието на 'панзерино': напълно съм съгласен с наблюденията Ви към безпардоннността и разхайтеността на властниците у нас. Предполагам, че те са от същите добри семейства като тези, които г-н Маричков е цитиран да подкрепя.

    Смятам също така, че политиката и религията и секса и смъртта и знанието и всичко друго ПРИСЪСТВА в училището защото там са живи хора и тези проблеми ги вълнуват. И да искаме и да не искаме. То е там. Забраната да се говори и мисли по тези въпроси само прави усвояването на вярата, на ангажираната политика, на смисленото общуване още по-трудно. Не че няма да има добри деца, но те ще са се случили въпреки системета а не поради нея.

    Третото нещо, което не успявам да обясня добре, е че училището не е във вакуум - то е част от една местна общност, коята сега е откъсната от него. Сега се упражнява специално усилие родителите и останалите граждани на общността да бъдат държани встрани от училището. Това е вредно и за учениците и за учителите и за общността на гражданите.

    Представете си, например, ако вместо часове по физическо има спортни клубове и аматьорски състезания на нива местна общност. И на тези състезания между децата присъстват родителите и друго хора. Запознават се, празнуват заедно "физкултурата". Тя става повод за свързване.
    Друг пример - вместо часове по литература има поставяне на театрална пиеса. И на нея присъстват местните хора. И това стане традиция? Пак е литература, пак е предмет но има друг исоциални функции. Свързващи. Както и физкултурата по-горе.

    Почти всичко, което съставлява съвместния живот може да бъде направено по свързващ или по разединяващ начин.Обръщам внимание на това, че тук повечето от нещата са правени по втория начин.

  34. 34 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 756 Неутрално

    КАКВО ВЪЗПИТАНИЕ ОЧАКВАТЕ ОТ ТОЗИ "ЧОВЕК" ДА ДАДЕ НА ДЕЦАТА СИ, УВАЖАЕМИ ФОРУМИСТИ?
    Утре неговите деца също няма да искат да работят , ще искат ВАШИТЕ! деца да го издържат по някакъв начин. Сега е времето и възможността да му се изземе дискретно възпитанието на децата и да се направят те прилични граждани.

  35. 35 Профил на Вавринец
    Вавринец
    Рейтинг: 756 Неутрално

    И не си въобразявайте, че като заминат вашите деца в чужбина няма да ги издържат пак същите лица 2 качество. Ако няма от кого да авантят тука, ще последват вашите деца там!, а там има система за социално подпомагане и кой точно с данъците си ще ги издържа?

  36. 36 Профил на rpetrov
    rpetrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Пак към "панзерино" - много от така наречените елитни световни университети не са особено либерални. В резултат от това техните възпитаници забъркаха глобалната каша, която вече наричат кризата на раюзданата алчност с нейните екологични, социални и финансови измерения. Нека не идеализираме сляпо елитите. Аз говоря за това, че най-долбрите елити са локалните - местните граждански авторитети. В България те не се оползотворяват. Никакъв Сорос, Маричков и др. смешни фигури на прехода нямат място тук.

  37. 37 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Ще Ви отговоря с един пост:

    * много неща от живота "присъстват" в училището. Но не всички от тях заслужават да им се отделя внимание в училището. Повечето са си за семейството. Училището не коригира семейството- то го допълва. "Коригира" го само ако е приют, или казарма. Никой не забранява за тези неща да се "говори". Но училището има цел, и не е говорилня, или обмен на лафчета. В този смисъл- училището се концентрира върху задачите си - това дали Руснак или Америкос е решил уравнението на Пуанкаре, за училището е без значение, стига децата да знаят що е то "задача на Пуанкаре". Колко е престъпник Доган, и колко Овчаров, за децата няма никакво значение. Спорът от къде е дошъл куршумът, убил Ботев, за децата е безразличен-те са в училището за да учат творчеството на Ботев, а не да изучават "подвизите" на Овчаров и Масларова в пост-преходния период.

    * училището никога не е във вакум, но обществените теми, които заслужава да се обсъждат в училището, касаят две до три теми от особено значение - война, природни бедствия, персонални трагедии на ученик от класа. Всичко друго превръща училището в нещо, което то не е, и не бива да става, ако иска да си запази качеството на обучение- в храм се молите, а не обяснявате на свещеника, колко великолепен е романа "Кучешко Сърце" на Булгаков.

    *училището е огледало на класовостта на едно общество. Само в 5-6 страни от ЕС училището е "над обществото"- Дания, Норвегия, Швеция, Финландия, Холандия, Швейцария и отчасти- Германия и Австрия. Във всички останали страни от ЕС, училището е крещящ пример на класово неравенство. Крещящ пример на това, че "билетчето" на бедния никога не е печелившо, дори и да пише че е.

    Училището и Университета са средство за господство на "висшата" класа на едно общество над раята. От нас в Бг зависи да го направим да не е това така. В страни като УК/САЩ училището и университета са запазени територии за богатите- с диплома от третокласни Университети в УК и САЩ си за никъде. А 90% от дипломите в тези две страни са третокласни! но напред се избутват 4-5-6-7 елитни места, в които така или иначе простосмъртен не попада за РЕДОВНО и ПЪЛНО обучение.

    Обаче, елитите в страните, за които споменах, са си елити- наистина качествено, наистина великолепно образование. Но колко обикновени таланти са "загубени по пътя"? това е без значение за УК/САЩ. Но от значение за останалите. И там е разликата.

  38. 38 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 822 Неутрално

    [quote#37:"panzerino"] В страни като УК/САЩ училището и университета са запазени територии за богатите- с диплома от третокласни Университети в УК и САЩ си за никъде. А 90% от дипломите в тези две страни са третокласни! но напред се избутват 4-5-6-7 елитни места, в които така или иначе простосмъртен не попада за РЕДОВНО и ПЪЛНО обучение. [/quote]

    Интересно как Бил Гейтс и Стивън Джобс са избутали някак си съвсем без дипломи.... Аман от левичарски глупсти!

  39. 39 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#38:"Yankee"]Интересно как Бил Гейтс и Стивън Джобс са избутали някак си съвсем без дипломи[/quote]
    Колко "Гейтс" и "Джобс" в този живот ти познаваш лично? 1-2.
    Изключението потвърждава правилото, а не го опровергава.

  40. 40 Профил на rpetrov
    rpetrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хайде, стига с този Ботев, моля ви се ! Толкова кръвожадни, полуграмотни тъпънари са безчинствали от негово име! Откъде-накъде трябва да има единен списък от автори в училище? Откъде-накъде трябва да се вменява само един прочит на текста? Откъде-накъде текстът и неговата интерпретация трябва да вървят с една единствена версия са историческия и културов контекст? Нима не става ясно, че онова, което се губи в училището и в обществото не е друго а способността да се мисли със собствения ум.

    Притесняват ме не мненията на "панзерино" а пълното мълчание на хуманитаристиката в университетите, които държат властта върху интерпретациите. Никой историк и литератор не мисли така елементарно за нещата както се иска от децата да мислят. Цинизмът в тази позиция е, че мисленето се превръща в привилегия за отбрани.

  41. 41 Профил на mechopuh
    mechopuh
    Рейтинг: 766 Неутрално

    [quote#38:"Yankee"]Интересно как Бил Гейтс и Стивън Джобс са избутали някак си съвсем без дипломи[/quote]

    Те са дали много повече на обществото и света, отколкото са взели от него.
    САЩ е страна, в която се гледа повече какво можеш, отколкото какви са формалните ти дипломи, особено ако си предприемач.
    С изключение на регулираните професии, човек и без диплома може да постигне много, както и да пропадне с добра диплома.

    Разбира се, в такива страни 'учи за да не работиш', не работи.
    Работа, кадърност, акъл, риск.
    За много търтеи това е непреодолим проблем.

  42. 42 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#41:"mechopuh"]САЩ е страна, в която се гледа повече какво можеш, отколкото какви са формалните ти дипломи[/quote]
    Това не е вярно. И зависи в кои сфери.
    В сферите, където се изисква образование и ниво, дипломите са едно от най-важното. И то- произхода на дипломата.

  43. 43 Профил на panzerino
    panzerino
    Рейтинг: 705 Неутрално

    [quote#40:"rpetrov"]Притесняват ме не мненията на "панзерино" а пълното мълчание на хуманитаристиката в университетите, които държат властта върху интерпретациите.[/quote]
    Моите мнения би трябвало повече да Ви "притесняват".

    Какви "интерпретации" очаквате?
    Какви "Университети" има останали още в БГ? от които може да очаквате нещо? Очаквате още нещо от Бг академичен "елит"? Много сте оптимистичен.

    Основният Ви личен проблем е затвореност, липса на сферичност и ограничен мироглед. Поживейте месеци в една високо развита Западно-Европейска страна. Поогледайте се, послушайте и вижте как нещата са уредени в другите страни. Посетете училища в Норвегия, Дания, Швеция. Поприказвайте с учители, вижте, оценете на място. И тогава ще разберете каква "дупка" е Бг в сферата на образованието, колко Вашите "съждения" са абсурдни и назадничави. И непродуктивни, най-важното.

    Излезте от Бг реалии, Бг "псевдо-дилеми", Бг виртуална реалност. Бг не е център на света. Бг е една малка, периферна, силно изостанала държава. Осакатена от дълбоко порочен, комунистически тип, ретрограден манталитет.

  44. 44 Профил на mechopuh
    mechopuh
    Рейтинг: 766 Неутрално

    До коментар [#42] от "panzerino":

    Ако ме беше цитирал коректно, нямаше да пропуснеш в цитата си думата 'предприемач', а тя беше най-важната.

    Предприемачът, панцерино, създава препитание за себе си и на други хора. Обикновено той не чака друг да му създава работа и да му дава заплата. И когато качествата му не се припокриват с дипломата, пазарът не му признава дипломата.

    Наложи ли ти се да размахваш гола диплома, избери друго препитание или друга страна. Нали това си направил?

  45. 45 Профил на mechopuh
    mechopuh
    Рейтинг: 766 Неутрално

    [quote#34:"nu6ka"]Сега е времето и възможността да му се изземе дискретно възпитанието на децата и да се направят те прилични граждани. [/quote]

    Нушка, може би си права в портрета си на средния българин.
    Но това, което предлагаш хич не звучи добре.

    Искаш да изземеш ролята на семейството във възпитанието и да институционализираш децата. Кое ти гарантира, че учителят ще го прави вместо родителя, пък и по-добре? Кое ти дава право да го налагаш като стандарт за всички деца? Тест на родителите ли ще прилагаш?

    Кой е критерият за приличен гражданин?

    Как ще ми гарантираш, че детето ми няма да бъде индоктринирано в определен формат?

    Или предпочиташ отговорните родители да спрат децата си от училище и да им организират факултативно обучение?

    Училището не е затвор, нито е казарма. То не е ферма за прилични граждани.
    Детето не принадлежи на обществото, а е индивид. Задължение на родителите е да се гржат не просто за тялото на децата си, има си и закони.

    Семейството е незаменимо. Лошо семейство - проблемно дете.
    Това е.

  46. 46 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 463 Неутрално

    [quote#33:"rpetrov"]училището не е във вакуум - то е част от една местна общност, коята сега е откъсната от него. Сега се упражнява специално усилие родителите и останалите граждани на общността да бъдат държани встрани от училището. Това е вредно и за учениците и за учителите и за общността на гражданите.[/quote]

    Много добре казано!

    Хубава статия, стъдържаща щрихи на пътя, който трябва да изминем до доброто училище.

    Поздравления за автора!

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах