Златните деца на математиката: историите зад медалите

Златните деца на математиката: историите зад медалите

© Красимир Юскеселиев



Имали сме ситуации, когато всички са се страхували от нас при мисълта, че сме от България. Показвали сме на сърби, румънци и други нации със самочувствие, че сме по-силни. А най-хубавото е, че у нас се състезаваме един срещу друг, а когато излезем в чужбина, ставаме отбор и се борим заедно за медали".


Така описва емоцията от международните състезания по математика единадесетокласникът от Софийската математическа гимназия (СМГ) Петър Пенков.


Той е един от 62-мата възпитаници на общо 11 училища в страната, които бяха наградени днес от Министерството на образованието. Ведомството раздаде по 10 хил. лв на училищата заради постиженията на децата през последните две години.




На врата на Петър виси златен медал от Младежката балканиада по математика в Кипър през 2011г. А от двете му страни усмихнати и съсредоточени са застанали дветокласничката Деница Маркова, която има сребърно отличие от същото състезание, и връстничката му Павлина Ненова. Павлина скромно заявява, че за две години е спечелила три медала от международни състезания - златен медал от Младежката балканиада през 2011-та, бронзов от тазгодишната и още едно златно отличие от Момичешката олимпиада.


Да имаш повече от един медал не е нещо необикновено за учениците в СМГ. От общо 55 отличия, разпределени между 11-те училища, 35 бяха техни. Излизането на над 20 деца на сцената, за да получат огромния чек, изненада премиера Бойко Борисов, който връчваше наградите. В характерния си стил Борисов тутакси се разпореди наградата за гимназията да бъде удвоена - на 20 хил. лв.


Деница, Петър и Павлина носят гордо отличията си, но за тях тя не са най-важното от състезанията.


Има и по-ценни неща от златото


"Математиката ми помага да се развивам. Отивам на нови места, представям България, не само себе си. Уча се да поемам по-голяма отговорност. Самото състезание е може би малко по-трудно от това, което имаме в страната. Но обстановката е от голямо значение. Важното е, че се срещаме с нови хора. Истински ценно е как се справяме сред тях, не с какви медали се връщаме", казва Павлина. Допълва, че мечтае да продължи да се занимава със състезателна математика, а след това да стане учителка и да предава знанията си.

Златните деца на математиката: историите зад медалите

© Красимир Юскеселиев



И още постижения
Още десет  училища  бяха удостоени с чек за 10 хил. лв. заради постиженията на техните ученици. Това са: НПМГ "Акад. Л. Чакалов" – София,  Американският колеж в София, Технологично училище "Електронни системи" към Техническия университет – София, МГ "Д-р Петър Берон" – Варна, МГ "Атанас Радев" – Ямбол, МГ "Гео Милев" – Плевен, ОМГ "Акад. К. Попов" – Пловдив, ПМГ "Н. Обрешков" – Казанлък, ПМГ "Добри Чинтулов" – Сливен, и ПМГ "Нанчо Попович" – Шумен.


В изброените училища се обучават общо 13 златни медалисти от олимпиади, 23 сребърни и 26 бронзови медалисти, които получиха и индивидуални подаръци.


От министерството се похвалиха, че и те имат пръст в техните успехи - за 2012 г. държавата платила 100 хил. евро за билети, за участниците в международни състезания, а 1, 3 млн. лв били дадени за стипендии на най-талантливите деца в българските училища. 

Деница също открива предимства извън отличията -  цени умението да мисли логически и способността да оценява по-адекватно ситуации благодарение на задачите, които решава. "През годината се готвя по един-два часа на ден, но преди състезания подготовката става доста по-интензивна", казва тя. Петър я допълва, че именно така доказват на целия свят, че са наистина добри в това, което правят. "Смятам, че на моменти са се страхували от нас".


Формулата на успеха


Един през друг казват, че дължат много на преподавателите си – Ирина Шаркова и Линка Минчева, които ги подготвят и водят на състезанията.


Г-жа Шаркова издава част от формулата на успеха: "Може би се дължи на това, че започваме усилена работа с тях още в пети клас. И от игра нещата постепенно стават много сериозни. Работим с голяма любов с децата и мисля, че и това оказва влияние за постиженията им".


По думите й сериозната работа оказва влияние, но пък от друга страна "те са деца като всички останали и обичат да играя и вършат какви ли не щуротии". "Затова, може би, за успеха са нужни около 30% талант, 30% труд и 30% късмет".


Учим децата да работят в колектив. Когато знаеш,че някой ти диша във врата, работиш по-усилено и бързо. Това е екипната работа. Истината е такава – не може да станат трима души медалисти, ако зад тях не стоят поне 15 души, които при нужда да ги заместят във всеки един момент. Всичките ни ученици с медали дължат много и на своите съученици, които работят заедно с тях и ги повдигат нагоре", разказва за пътя към математическите постижения г-жа Шаркова.


Златните деца на математиката: историите зад медалите

© Красимир Юскеселиев

Линка Минчева допълва колежката си, като казва, че на повечето състезания децата получават медали, книги, грамоти. Но най-голяма е радостта от купите.


Заговаря се и за финанси. По думите на двете преподавателки с над 20-годишен стаж в СМГ, за едно международно състезание са необходими около 20 хил. лв само за пътни разходи за целия отбор. И когато дойде време да се тръгва, всички – родители и учители, запретват ръкави в търсене на спонсори.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    От философия-> към Математика->към Физика,винаги съм го знаела

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 985 Любопитно

    Талантливите деца от математическите гимназии.

  4. 4 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 574 Весело

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    Мда, така е. Оказва се че светът в основата си е идеален, а не материален, защото в основата на света, тоест на физиката, са математически идеи, нямащи нищо общо със "здравия смисъл". Идеализмът побеждава материализма в крайна сметка..

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  5. 5 Профил на toffeetwr
    toffeetwr
    Рейтинг: 424 Любопитно

    Преди по-малко от година тука имаше интеУекти, които спореха как на СМГ е трябвало да бъде отнет статута на гимназия, затова че приема деца с профил Математика от 5-ти клас.

    П.С. Поздрави на всички бивши и настоящи възпитаници на СМГ

    Ваша великорусская мечта, сидя по горло в дерьме, затащить туда всех остальных. Это и есть Русизм
  6. 6 Профил на toffeetwr
    toffeetwr
    Рейтинг: 424 Неутрално

    *статутът

    Ваша великорусская мечта, сидя по горло в дерьме, затащить туда всех остальных. Это и есть Русизм
  7. 7 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 574 Неутрално

    БЪДЕЩИ стипендианти в американски университети..

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  8. 8 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    Бай бай! Американските университети ви чакат, мили деца.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  9. 9 Профил на ОГРАДА с Турция  - ВЕДНАГА!
    ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Ей, най-сетне хубава новина.. !!

  10. 10 Профил на ОГРАДА с Турция  - ВЕДНАГА!
    ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Математиците и умните деца на България са най-голямото богатство, което се цени в чужбина. Уви, използват го други нации и народи за своя полза, защото толератната ни нация все избира идиоти в Парламента..

  11. 11 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    До коментар [#7] от "muncho":
    Какво лошо има в това? Все пак трябва да се развиват и да търсят най-доброто за тях. Те ще са Българи и на луната да учат. Просто трябва да са повече, а не добрият пример да го натискат към блатото.

  12. 12 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    До коментар [#9] от "bestbuy":

    Не е точно за пръв път подобна новина, но
    обикновено повече се набляга на спортните

  13. 13 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 824 Неутрално

    До коментар [#2] от "muncho":

    Имам чувството, че това ти доставя удоволствие. Колко ли злобно същество трябва да си? И не говорим за българи или нещо подобно - нормален човек, от който и да е етнос, живеещ в България, нямаше да се радва на тези процеси. Това важи и за т.нар. "Десен".

  14. 14 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Браво на децата. Държавата трябва да намери начин да ги финансира, те са нашата гордост.

  15. 15 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 713 Неутрално

    [До коментар#2:"muncho"]"Я колко много стипендианти в американски университети, които ще напуснат чалгария, пардон България, при първа възможност и никога няма да се върнат в нея, за да работят за 300 лева в БАН имало..."

    Дори и това да е така, Мунчо, не знам защо когато ти го казваш започва да ми се повръща. Дори и да не се върнат тези деца те си остават български възпитаници, а това не е малко.

  16. 16 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4651 Неутрално

    [quote#15:"baxter"]Дори и да не се върнат тези деца те си остават български възпитаници, а това не е малко. [/quote]
    Още по-добре би било ако и след завършването си останат българи. Все ми идва на ум - "Пази боже, сляпо да прогледа!"

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  17. 17 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1062 Весело

    “Ние сме ГЕРБ, с теб сме по-силни”.

  18. 18 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Някой трябва да вкара в тези деца идеята да са будители и иноватори в родината си.

    Йордан Йовчев се връща от САЩ в България, защото, по неговите собствени думи, "там нещата са направени, а тук има нужда и се усеща работата ми".

  19. 19 Профил на Деница Астахова
    Деница Астахова
    Рейтинг: 409 Неутрално

    "Имали сме ситуации, когато всички са се страхували от нас при мисълта, че сме от България. Показвали сме на сърби, румънци и други нации със самочувствие, че сме по-силни. А най-хубавото е, че у нас се състезаваме един срещу друг, а когато излезем в чужбина, ставаме отбор и се борим заедно за медали".
    Браво!!!

    Глобата е данък за нещо, направено грешно.Данъкът е глоба за нещо, направено правилно.
  20. 20 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 487 Неутрално

    помня, че Боко скоро награждавше ученици-шахматисти, спечелили международно състезание и изигра партия шах с едно от децата. Какво ли би се случило, ако някое от тези математици го беше провокирало, за да решат някоя система, то едно е в играта, друго е в науката, а то наш Боко сит търбух за наука глух или как беше другото силен в краката и слаб в главата... браво на децата, живи и здрави!

  21. 21 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    В Семегето има далеч по добри учители от Минчева и шаркова....

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  22. 22 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 639 Неутрално
  23. 23 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    До коментар [#21] от "NPaine":
    Красимира Петрова, Румяна Караджова?

  24. 24 Профил на aircraft_carrier
    aircraft_carrier
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Кеф ми е че има такива дечица.Господ да ги пази да отидат да учат по света да работят и като натрупат опит да се върнат и да работят тук в собствени фирми и школи.Желая им здраве и успехи в училището и живота.

  25. 25 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Браво Дневник! Така се създават примери за подражание. Малко думи и за родителите/семейната обстановка също биха блили добре.

    Българската дума е "етер".
  26. 26 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 485 Неутрално

    Мунчо, ти физик в американски университет ли си?

  27. 27 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1502 Неутрално

    Още десет гимназии бяха удостоени с чек за 10 хил. лв. заради постиженията на техните ученици. Това са:

    НПМГ "Акад. Л. Чакалов" – София,
    СМГ "Паисий Хилендарски" – София,
    Американският колеж в София,
    Технологично училище "Електронни системи" към Техническия университет – София,
    МГ "Д-р Петър Берон" – Варна,
    МГ "Атанас Радев" – Ямбол,
    МГ "Гео Милев" – Плевен,
    ОМГ "Акад. К. Попов" – Пловдив,
    ПМГ "Н. Обрешков" – Казанлък,
    ПМГ "Добри Чинтулов" – Сливен
    ПМГ "Нанчо Попович" – Шумен.

    В изброените училища се обучават общо 13 златни медалисти от олимпиади, 23 сребърни и 26 бронзови медалисти, които получиха и индивидуални подаръци."

    Може би затова в МОН на ГЕРБ решиха, че моделът е лош.
    Че не става...
    Щото бълва медали от всякакви олимпиади, па и почти без пари.
    А за честните частници? Дето не са напред с парите на Американския колеж?

    Ecrasez l’infâme
  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1502 Весело

    [quote#17:"Wrornoxmaniak"]“Ние сме ГЕРБ, с теб сме по-силни”[/quote]

    Уорни, да те пратя да цунеш ръка на един от идеолозите на модела и успеха.
    Нищо, че е комуне: http://marica.bg/show.php?id=6900

    Ecrasez l’infâme
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  31. 31 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Имаме уникални умове... но за съжаление бягат в чужбина

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 780 Неутрално

    Наистина има много умни деца. Държавата не искаше от 5 клас да ги приемат, а аз да попитам по-умните деца от 1 клас колко училища и паралелки има специално за тях. Стотици деца се отегчават от училище в 1 и 2 клас, просто защото всичко от програмата вече го знаят. Ама нали трябва да са навряни в общото стадо.

  34. 34 Профил на Мерудийкова
    Мерудийкова
    Рейтинг: 409 Весело

    Гимназисти? Браво. Трепери мощно целият свят, кат чуе гордото име "булгар"....... що пишете смешки вее, че и си вярвате...

    ==============
    In January we paid tribute to one of our young rising mathematics stars Tithira Wijayathilake in Year 2B who recently participated in the U C MAS Abacus & Mental Arithmetic International Competition. Tithira entered in the age 7 and under category. He surpassed all expectation and managed to come 5th out of 300 children from 48 countries around the World. He had to answer 150 questions in 8 minutes based on mental maths recall and understanding. Tithira managed to answer an astounding 128 questions in that time!
    ==============
    (от уебсайта на едно основно у-ще)

    На 7 год. в България колко деца ше прочетат 150 въпроса, камо ли да им отговорят, за 8 мин? А ако са 150 аритметични задачки? Ще вадят сметалото ли (абакус)?

  35. 35 Профил на Мерудийкова
    Мерудийкова
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#16] от "Храбър":
    Храбрец, споко. Никой не забравя мизерията и кочината, от която "се е изстрелял"... но то си е срамно да се тупаш в гърдите и да се пъчиш, ето, аз дойдох от тая кочина и от тая мизерия, аз съм червейче (като от вица), расло в л@йно, а не като някои късметлии - в круша.
    Не бой се, братле. Такова нещо няма забравяне... всеки ден, в който може да се диша по-добър въздух (образно).

  36. 36 Профил на Crux
    Crux
    Рейтинг: 410 Весело

    Тези деца са просто продукт на болни родителски амбиции. Кой нормален тийнейджър ще седне да решава доброволно задачи по висша математика, и то с часове в продължение на седмици и месеци, вместо да излезе, да се види с приятели, да пийнат по кафе или по бира, да поиграят футбол или компютърни игри...
    Казвам всичко това, понеже познавам не един и двама олимпийци от моето поколение, вече наближаващи 40-те. Всичките бяха блестящи, приеха ги без изпити по математика където си пожелаят, първите 2 години изобщо не се вясваха, защото това, над което ние, простосмъртните, се потяхме, те го бяха учили още в гимназията. После постепенно започнаха да изостават, мнозина изобщо не завършиха, други отидоха да учат в разни смотани университети в Щатите и така и никой от тях не стана нито блестящ учен, нито откривател. Най-обикновен мейнстрийм. Хванете кое да е по-будно дете, започнете да го тормозите с висша алгебра от 5-и клас и ето ви готов олимпиец.
    Олимпиадите по математика (както и спортните) са идеално поле за избиване на национални комплекси от малките нации и от тоталитарните режими. Ако разгледате класиранията на тези олимпиади, ще забележите, че в челните места неизменно са Китай, Корея и цяла плеяда бивши соцдържави като нас, Украйна, Беларус, Русия, прибалтийските държави, дори Виетнам, а колоси в съвременната наука като Америка, Германия, Франция изобщо не присъстват и в първите 20.

    Never underestimate the predictability of stupidity
  37. 37 Профил на Мерудийкова
    Мерудийкова
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Четох, четох и пак не видях на колко са децата...

  38. 38 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 942 Неутрално

    До коментар [#13] от "blaf":

    Е, Мунчо се кефи, защото като се изнесат тези умни български деца ще остане повече място за неговите хора.

  39. 39 Профил на Мерудийкова
    Мерудийкова
    Рейтинг: 409 Весело

    До коментар [#36] от "Crux":

    Crux, ако изкараш още поне едно лайк тука до час, ше черпя.

  40. 40 Профил на Crux
    Crux
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#39] от "milasimi":
    Както вече казах, познавам лично поне десет човека с медали от международни олимпиади по математика и добре знам що за стока са. Най-обикновени хлапета, тормозени от родителите си (в 90% от случаите също математици) да се занимават с математика едва ли не от люлката. А на многобройните минуси след мненията ми отдаааааааавна съм свикнал

    Never underestimate the predictability of stupidity
  41. 41 Профил на Red stone
    Red stone
    Рейтинг: 582 Неутрално

    [quote#36:"Crux"]После постепенно започнаха да изостават, мнозина изобщо не завършиха, [/quote][quote#36:"Crux"]вместо да излезе, да се види с приятели, да пийнат по кафе или по бира, да поиграят футбол или компютърни игри.[/quote]Малко ми се струва на дребно анализа. Тези които само си пийват бира или кафе с приятели да не би да преуспяват повече?

  42. 42 Профил на Иван К
    Иван К
    Рейтинг: 3304 Неутрално

    Добър математик трудно ще се реалицира в живота ако пазарът на труда не търси точно такива хора. Пазарът на труда в България не ги иска и те отиват в САЩ.
    Но проблемът с българският трудов пазар е много дълбок. В българската народопсихология от последните 50-60 години учените хора не са уважавани. Ще припомня само поговорките "Учен серсем" "Каквото пише по книгите не расте по нивите" "Не ми давай акъл, пари ми дай"

    тел 032 644 150
  43. 43 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Евала на медалистите! Браво!

    До коментар [#36] от "Crux":

    Дрън-дрън. В математическите гимназии има подготовка и атмосферата предразполага да участваш по състезания. Не е вярно, че децата ги пържат родителите. Това работи до 5-6 клас, но после забрави. Защо са все "такива" националности са по челните места на международните съсезания? В Германия например има няколко аналога на СМГ, реликви от времето на ГДР. Тяхната успеваемост е не по-лоша от на българските математически гимназии. Обаче им липсва достатъчно голям подбор на деца. В СМГ все пак се бута да влезне поне половината от ученическия поток в столицата.

  44. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  45. 45 Профил на shristov
    shristov
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    [quote#29:"Graf"]да те пратя да цунеш ръка на един от идеолозите на модела и успеха.[/quote]

    Навремето (преди вече четвърт век...), когато учех в ОМГ - Пловдив, а Кирил Атанасов му беше директор, полу-съзнателно бъркахме името на училището с "Акад. Кирил Атанасов". Голям човек беше още тогава - и физически (Киро Шкафа), и като грижа за питомците си.

    Срещнах го случайно след много години в София, малко преди да стане заместник-министър... позна ме и ми кимна. Не беше за вярване - и разбира се, ми стопли сърцето.

  46. 46 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#36] от "Crux":

    Дрън-дрън че пляс. Аз съм един от тези които преди около 40 години влязоха във Физически факултет на СУ без изпит след международна олимпиада. Занимавах се с физика и техника още от 5-6 клас по АБСОЛЮТНО собствено желание. Помощта от моите родители беше като на нормални родители, и не е имало никакъв натиск от тяхна страна. А това че ТИ не можеш да го разбереш, означава точно това - ТИ НЕ МОЖЕШ.
    Познавам и следях до скоро пътя на всеки от 9-те "олимпийци" от нашата група - станаха прекрасни специалисти и си работят (повечето извън България).

  47. 47 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#40] от "Crux":

    "А на многобройните минуси след мненията ми отдаааааааавна съм свикнал"
    И си свикнал на многобройните минуси които животът ти поставя. Ама карай, така е по-лесно...

  48. 48 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 706 Неутрално

    [quote#43:"kykyyy"]"В математическите гимназии има подготовка и атмосферата предразполага да участваш по състезания. "
    Точно така е, и се иска да имаш "Искра Божия" както казваше един мой учител по математика от гимназията, Сабри Ибрахимов - прекрасен човек.

  49. 49 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    До коментар [#34] от "milasimi":

    Защо си мислиш, че можеш да сравняваш състезания по броя на въпросите? Математическия талант не се изразява непременно в бързина и пъргавина на ума, а по-скоро в дълбочина и разкрепостеност, в оригинална мисъл.
    Това, за което говориш, е тест за бързина и съобразителност, а не за мощност на ума.
    Истински трудните задачи изглеждат невероятно прости и остават нерешени понякога с десетилетия. Конкурсите с по 100 въпроса са тестове, проверяват бързина, съобразителност, пъргавина на ума, но не навлизат в зоната на творчесвото, където задачата може да бъде решена с различни подходи. Гениалните умове предлагат гениални, не тривиални решения!

  50. 50 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    До коментар [#36] от "Crux":
    Има нещо вярно в твоите наблюдения, но отиваш
    в другата крайност.
    Хайде да не говорим за конкретната гимназия и
    участниците в математически олимпиади и да...
    отидем в Русия , която явно не числиш за сила
    в математиката .
    Само в едно от специализираните им училища
    са се учили Перелман, Матиясевич и С.Смирнов
    (лауреат на Фийлдсовата награда).
    Перелман е участник в международните
    мат.олимпиади с перфектен резултат.
    Има и много други примери на не толкова ..
    представително ниво в науката.

  51. 51 Профил на Евгения Христова
    Евгения Христова
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#40] от "Crux":

    Е точно математика с тормоз няма как да се научи - или ти харесва, така че не можеш да се откъснеш за нищо на света, или ... нищо не става. Поздрави на всички настоящи и бивши ученици на СМГ

    Евгения Христова
  52. 52 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#36] от "Crux":

    в първия момент ми стана неприятно от това, което пишеш, но може и да има нещо вярно. дай някакъв линк за тези олимпиади, да видим наистина кой печели

  53. 53 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#51] от "Евгения Христова":

    е хайде, или сме олимпийци, или за нищо не ставаме. вероятно има и деца които просто се справят, без да печелят медали. това не е много добър педагогически подход - или-или

  54. 54 Профил на Евгения Христова
    Евгения Христова
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#53] от "owen":

    Според Вас - тормозен си, но все пак успяваш.... Не казвам, че всички трябва да са олимпийци. Децата в така наречените "елитни" гимназии са по-послушни и понасят повече торомоз, но това не води до повече олимпийци, а до повече мразеши предмета, учен с тормоз. Например има немалко филолози, ужасени от компютъра, понеже когато са учили информатика в езиковата гимназия е трябвало да назубрят кода на програма по Паскал, за да изкарат пет или шест. Нека да ценим повече добрите учители, които преподават предмета си с любов, защото точно такива учители възпитават и нашите малки олимпийци.

    Евгения Христова
  55. 55 Профил на antsiva
    antsiva
    Рейтинг: 402 Весело

    Най-накрая една ДОБРА НОВИНА!

  56. 56 Профил на Crux
    Crux
    Рейтинг: 410 Весело

    До коментар [#47] от "rumen5252":

    Ти за мен не се грижи. Нито ме познаваш, нито знаеш какво и как съм постигнал, за да ми даваш оценки.
    Както сам каза - олимпийците от твоя випуск днес са отлични специалисти - точно което казвам и аз, мейнстрийм. Никой не е станал велик учен или откривател, никой не изпъква драстично сред околните, както е било, когато сте били ученици.

    Never underestimate the predictability of stupidity
  57. 57 Профил на t_void
    t_void
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В текста има грешка - името на една от преподавателките е Линка Минчева. Моля авторката да я оправи.

  58. 58 Профил на venstar
    venstar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Браво на децата и учителите!

    Искрено се надявам, че ще вложат таланта си за България

  59. 59 Профил на venstar
    venstar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Беше споменато, че тези деца били тормозени от родителите. Толкова напредвали в развитието си, че накрая се опропастявали.

    И да, и не.

    Родителите дават началния импулс за старание в училище. Но силовите методи са до време. Определено се иска и талант от детето и подход от родителя и учителя за да бъде мотивирано то да се учи съвестно. Макар и Бай Тошо да мечтаеше за всестранно развитие, все пак това е невъзможно. В резултат на това, хората (особено учениците) се занимават с голямо желание с това, в което успяват и ги ценят най-много. Смени учителя или подхода и моментално даден предмет може да стане кошмар или супер вълнуващо изпитание. Желанието и старанието водят до повече успехи, а те до похвали и допълнително стимулиране. Получава се един почти затворен кръг, който може да доведе до тясна специализация и изключване от реалния живот. Това наистина е опасно, но е често срещано при гении и професионалисти от всякакъв вид - спортисти, финансисти, учени и други.

    Не е вярно, че само страни с комплекси обират медали по олимпиади и международни състезания. По какво се отличава спортната олимпиада в Лондон от една "интелектуална" олимпиада? И на двете места трябват усилия, талант, лишения и помощ от треньори, държавни органи и други. Показването по телевизията само на състезанията, в които се възлагат надежди за успех на собствените представители е валидно и за България и за Германия, и САЩ, и за Зимбабве. Едните показват футбол, другите плуване, третите шах и т.н. И съответно у едните имат развити футболни клубове, плувни или шахматни школи. В момента, в който някоя държава направи пробив в някоя дисциплина, тази дисциплина влиза в светлината на медиите, получава държавна или частна подкрепа и увеличен интерес от подрастващи, желаещи да се развиват в нея. Но това е сравнително рядко, а в повечето случаи се работи с някоя утвърдена школа. Затова не мисля, че е редно да категоризираме държавите според това, в кои състезания имат успех.

    По отношение на опасенията за пропадане в живота след "звездните" мигове в училище. Отново става дума за мотивация и възможност за реализация. В момента, в който даден талантлив ученик отиде в университета и започне да дъвчи заедно с всички първокурсници основни неща, които са му известни поне от година (понякога по-добре отколкото на университетския преподавател), е съвсем естествено да има демотивация и разконцентриране, лежане на стара слава и отделяне от учебния материал. Губят се навици, неусетно навлиза нов материал, който бива пропуснат по инерция и т.н. Талантливите деца са свикнали на специално и персонално внимание. Някой да им подава все по-интригуващ и по-интригуващ материал. Да ги захранва. За съжаление, системата ни на висше образование не разполага с хора и механизми да изграждат и експлоатират таланти. Също така, често се оказва, че за тях не се намират работодатели. Получава се фрустрация, чувство за недооцененост и желание за реализация другаде.

  60. 60 Профил на venstar
    venstar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    От карето в ляво:

    "И още постижения
    Още десет гимназии бяха удостоени с чек за 10 хил. лв. заради постиженията на техните ученици. Това са:

    НПМГ "Акад. Л. Чакалов" – София,
    СМГ "Паисий Хилендарски" – София,
    Американският колеж в София,
    Технологично училище "Електронни системи" към Техническия университет – София,
    МГ "Д-р Петър Берон" – Варна,
    МГ "Атанас Радев" – Ямбол,
    МГ "Гео Милев" – Плевен,
    ОМГ "Акад. К. Попов" – Пловдив,
    ПМГ "Н. Обрешков" – Казанлък,
    ПМГ "Добри Чинтулов" – Сливен
    ПМГ "Нанчо Попович" – Шумен. "

    Изброените са 11, включително СМГ. Ако се говори за "още 10" (освен СМГ), то самото СМГ не трябва да е там. Иначе да се напише, че това са всички училища, които са наградени. Не знам дали третото и четвъртото в списъка за гимназии и затова ги наричам училища.

  61. 61 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 719 Неутрално

    До коментар [#56] от "Crux":

    определено в днешния свят отличните специалисти са дефицитни и не можеш да ги слагаш в категорията мейнстрийм. аз също съм приет в унверситета от олимпиада и мога да те уверя, че заниманията ми не са имали нищо общо с амбициите на родителите ми, а само с това което ми е било интересно.

    Мога да твърдя също със сигурност, че ако нивото на училището което учих беше по добро със сигурност щях да постигна доста повече неща със доста по малко усилия.

    СМГ и старите езикови гимназии са едни от малкото хубави неща останали в Бг образователна система

  62. 62 Профил на Genata
    Genata
    Рейтинг: 526 Неутрално

    До коментар [#21] от "NPaine":

    Хейтъри ще има винаги, Явно Шаркова те дразни най-много щом си и умалил буквата

    Важното е че всички тези учители са мега ентусиасти и правят това което правят, защото го намират за правилно, а не за заплатите си...

  63. 63 Профил на Genata
    Genata
    Рейтинг: 526 Неутрално

    В пост 62 имам предвид че е важно че го правят въпреки че не получават пари за труда си, а не че е важно че го правят фор фри....

  64. 64 Профил на Lady
    Lady
    Рейтинг: 459 Весело

    Браво на децата.

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  65. 65 Профил на Crux
    Crux
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#61] от "Quo Vadis?":
    ОК, ще го кажа по друг начин: в професионалната си реализация "олимпийците" по нищо не се отличават от колегите и съучениците си - "не-олимпийци". Познавам доста хора от СМГ и НПМГ (а и от най-обикновени гимназии и техникуми), които също са отлични специалисти.

    Never underestimate the predictability of stupidity
  66. 66 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 719 Любопитно

    Съпостави процента "олимпийците" реализирали се като отлични специалисти и тези от ( най-обикновени гимназии и техникуми),

    от мойте състуденти олимпийци научна кариера направиха 3-ма от 10 (Принстън и Кембридж). В БГ няма условия и пари за правене на наука така че няма как да очкваш велики неща да се направят от останалите в БГ.

    Всичко е въпрос на труд, талант, късмет и реализация.

    В САЩ за подобни деца има създадени условия да се развиват докато в БГ е въпреки масата, ако обърнеш внимание на училищата им ще видиш че почти всички са специализирани и се водят за елитни.

  67. 67 Профил на veselina_foteva
    veselina_foteva
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#57] от "t_void":

    Оправено е!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах