Педагогът Ирена Бонева: Важно е ние учителите да покажем на децата вярата си в тях

Стахът от провал още в самото началото на училището е опасен. Ако го имат, децата могат да загубят интерес към ученето като цяло.

© Анелия Николова

Стахът от провал още в самото началото на училището е опасен. Ако го имат, децата могат да загубят интерес към ученето като цяло.




В поредицата "На училище"  до 30 септември ще публикуваме полезна информация за най-важните неща, които не трябва да забравяте в дните преди и непосредствено след началото на учебната година. Тази седмица основната тема са първите учебни дни - празникът в началото и адаптацията след това, как върви животът в училище, как да се справим с проблема с насилието, полезен или вреден е интернет за ученето.

Как децата да се адаптират по-лесно към училищната среда? Как да учат по-лесно и ефективно? Как може да бъде избегнат страхът от новото, който съпровожда първите стъпки в ново училище - все въпроси, на които родителите се опитват да намерят отговори, опирайки се на вътрешното си усещане за мяра и разум. 


За всяко дете, запознанството с новото и непознатото, каквото е училището, е добре да се случва поетапно и много преди тържествения първи учебен ден. С една ръка, хваната за родителите. И с очакването, че там ще намери още приятелства и забавления.




Затова и все повече педагози у нас въвеждат практики за постепенното опознаване и сприятеляване с бъдещите им ученици. За тях ни разказва началният учител Ирена Бонева от 122-о основно училище "Николай Лилиев" в столичния квартал "Лозенец". Тя ни напомня и за няколко ценни неща, с които да помогнем на децата да учат лесно и с удоволствие.


Практика "Отворени врати"


Подготовката за адаптацията в училището на Ирена Бонева започва още през декември, когато учителите, които ще поемат първи класове през новата учебна година, посещават близките детски градини в района. Най-напред се запознават с преподавателите и с предучилищните групи там. Следващата стъпка са нови визити - този път заедно с четвъртокласниците, които се срещат с децата в градините. Понякога се подготвя нещо специално за тях – картички за Коледа например, и се прави съвместен урок. "Идеята в случая е децата да се запознаят лично с учителите и да видят как по-големите ученици контактуват свободно с тях като нови и важни хора, които ще влязат в техния живот", обяснява педагогът.


Тази връзка продължава и в следващите месеци, когато предучилищните групи идват на гости в училището. По-конкретно в класа на някоя от учителките, които водят в момента четвърти клас и после поемат първокласници. Понякога идват на тържество или изработват заедно мартенички, забавляват се с другите деца и така се запознават с обстановката.


Третият етап е присъствието на учителите на родителските срещи на предучилищните групи в детските градини. Там те се запознават и с родителите, където и се зараждат първите симпатии. Родителите могат да преценят кой би бил най-подходящ за тяхното дете.


През април има седмица на отворените врати в училище. Тя е възможност за родителите да посетят реални часове на учители, на които им предстои да поемат първи клас. Влизат, присъстват на уроците, виждат как се държи колегата със своите ученици в конкретни ситуации и преценяват дали за тях това е удовлетворяващо.


Юни има и една седмица на т.нар. адаптационно училище. Там родителите могат да водят децата на импровизирани уроци до обед и те самите да се запознаят по-отблизо с преподавателите. Там заниманията са по-забавни, без да има учебен процес. Полезно е за всички страни, учителите в случая добиват също представа каква група от деца се заформя.


Ирена Бонева

© Личен архив

Ирена Бонева

Всички тези различни срещи са много важни за детето. Така то приема училището като място, което не е непознато за него. Преодолява първоначалния стрес, че тръгва на училище, защото вече познава мястото, хората и по-големите ученици там, как са разположени класните стаи, какво има вътре, как се седи, виждат големите деца как се държат в час и в междучасие, обяснява Бонева и напомня, че не бива да подценяваме колко е важно семейството.


Семейството в училище


Едва след като децата са говорили с родителите си на тема училище вкъщи, идва ред на срещата с учители. При всички случаи това е важно. Хубаво е родителите да обяснят, че училището е едно приятно място и че в никакъв случай не трябва да се плашат от него. Често родители стряскат децата си с реплики: "Сега, като тръгнеш на училище, ще видиш колко е тежко." Малкото човече изпада в ужас и паника какво го очаква. Затова и родителите трябва да приемат спокойно тръгването на училище, да говорят позитивно за новото място, където детето ще бъде защитено, обичано и учено на нещо ново, което ще бъде и полезно за него.


С тази положителна нагласа децата тръгват съвсем по друг начин на училище и са спокойни.


Заедно в клас


Стигаме до момента, в който започват учебните занятия. И ги посреща един човек, който е усмихнат, приветлив, с положително отношение към децата. С усмивката си, с познанията и опита си той може да намери път към всяко дете.


Като цяло децата са много отворени и любопитни. Те възприемат бързо всичко, което им се подава като знания и умения. Има, разбира се, и деца, които изискват повече индивидуална работа и внимание. Все повече и в училище наблюдаваме такива деца. Учителите трябва да се стараят по всякакъв начин да стигнат до тях.


Най-хубаво е, когато учители и родители работят заедно, в една посока и в синхрон. Получава се и най-добрата адаптация, и най-ефективният учебен процес.


Ако се оспорва пред детето това, което учителят е казал по-рано в класната стая, то губи доверието си към преподавателя, а в ранната училищна възраст доверието е много важно. "Сега – с целодневното обучение, децата са грижа дълго време на учителите и е важно да ни вярват, да знаят, че ние ги обичаме и се грижим за тях, че не сме техни врагове", казва педагогът Ирена Бонева.


Децата много лесно и бързо възприемат правилата в училище, когато те са поднесени внимателно и разумно. И ги изпълняват с охота.

© Анелия Николова

Децата много лесно и бързо възприемат правилата в училище, когато те са поднесени внимателно и разумно. И ги изпълняват с охота.


Успех!


Много е важно ние, учителите, да покажем на децата, че вярваме в тях и че сме убедени, че ще успеят. Трябва да им обясним, че не е задължително веднага – от първия път, да се случват нещата. Понякога се налага повече усилия да се вложат, за да има човек успех. Те не трябва да очакват, че нещата стават веднага или бързо.  Страхът от провал още в самото началото на училището е опасен. Ако го имат, децата могат да загубят интерес към ученето като цяло.
Затова трябва


да уважаваме личността на всяко едно дете


и да имаме търпението да видим кой какви приоритети има в учебния процес. Има деца, които по-лесно се справят с българския и хуманитарните науки, а други – с математиката например. И това е нормално.


До Нова година часовете са повече като игра, не са съвсем статични, макар и децата да седят. Това са занимателни игри, които са допустими в час. Те се ползват активно от практикуващите учители, за да разнообразят урока. Упражняват и различни гимнастики за свикване на ръчичките с писане. Всичко това не е тежко за децата, по-скоро е забавно.


Децата много лесно и бързо възприемат правилата в училище, когато те са поднесени внимателно и разумно. И ги изпълняват с охота.


Без "скучно ми е"


В началните класове няма проблем със скуката в часовете, убедена учителката Бонева. Всеизвестен факт е, че вниманието на детето може да бъде ангажирано активно максимум 15 минути. Всичко останало след това би трябвало да бъде под формата на игра и редуване на различни дейности. Това много помага за ефективна работа в училище.


Новите интерактивни методи с мултимедия и компютри също са начин да се разнообрази работата. Съвременните деца много се интересуват от компютри и когато ги видят в училище, това ги интригува, привлича им вниманието.


Мнението на педагога е, че групата в един клас не трябва да надвишава 22 деца. В началните класове всяко дете трябва да получи вниманието на учителя. Винаги се налага да покаже лично как се изписва даден елемент или буква или как се решава някоя задача.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 1585 Весело

    Педагогът Ирена Бонева: Важно е учителите да покажем на децата вярата си в тях

    Братчедке Бонева, мисля че е много по-важно, децата да повярват в учителя си, а не обратното. Ако навремето Платон е бил повярвал на учениците си, днес щеше да неизвестен, като тях.

    Три пъти го режа и все е късо.
  2. 2 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 693 Разстроено

    Колко много хубави думи. Но все пак всички знаем, че за всичко това има живот само във вестника.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  4. 4 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1316 Весело

    Важното е да покажем -
    че на Б Б се мажем!

    www.berbenkov.hit.bg
  5. 5 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 532 Неутрално

    Пронещастни опити за налагане на „щастливото“ съвременно западно „образование“ и в Балгериа.

  6. 6 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1284 Весело

    До коментар [#1] от "Тони Шнайдера":

    От мен плюс за остроумието.
    Но все пак доверието трябва да бъде взаимно.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  7. 7 Профил на София
    София
    Рейтинг: 479 Неутрално

    А далиии е така, кооой ще ми каже???

    Всичко това звучи чудесно, но :

    При положение, че преди 3 години се бихме, едва ли не, за място в детската градина, сега същата битка ще бъде в училище. И понеже е задължително, за да не останат деца навън, ще има класове от по 35-40 деца, като едно време.

    При това положение, не виждам какво може да накара учителите да ходят в детските градини, за да се рекламират.

    Ще бъдем доволни просто да ни приемат в най-близкото училище. Учителите ще избират децата, не обратното, това е реалната ситуация.

    Надявам се поне рушвет да не искат...

  8. 8 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1854 Любопитно

    По-точно обичта си към тях. Децата прощават всичко, когато разберат, че държиш на тях, че ги обичаш.

  9. 9 Профил на Симеон Топчийски
    Симеон Топчийски
    Рейтинг: 8 Весело

    Браво на г-жа Бонева! Когато отношението към децата и учебния процес е толкова положително със сигурност първолаците ще се почувстват добре, весело и сигурни в клас! Споделям и нейните съвети към родителите – не трябва да плашим децата си с училището, а да ги поощряваме и обясняваме колко хубаво е там за тях. Така и децата ще могат да дадат най-доброто от себе си. Още веднъж браво на педагожката Бонева!

  10. 10 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 419 Неутрално

    [quote#1:"Тони Шнайдера"] мисля че е много по-важно, децата да повярват в учителя си, а не обратното. Ако навремето Платон е бил повярвал на учениците си, днес щеше да неизвестен, като тях.[/quote]
    Ако педагогът не вярва в учениците си, не е никакъв педагог!

  11. 11 Профил на валя стефанова
    валя стефанова
    Рейтинг: 484 Неутрално

    Връзката учител-ученик е правопропорционална.
    Усети ли детето вяра и любов,с всички сили се бори да не ги загуби,като се стреми с дела да доказва отношението към преподавателя си.
    Дори и да не обича химията и да му се струва сложна и неразбираема,заради любимия учител ще положи усилия и воля,за да се докаже и да спечели внимание и уважение.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах