Мюзикълът, или музиката на нощта

Една от най-известните сцени в мюзикъла "Уестайдска история"

© Associated Press

Една от най-известните сцени в мюзикъла "Уестайдска история"



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за жанровете или за инструментите, на които е посветена поредната среща на децата с музиката.


Без претенции за изчерпателност текстовете по забавен начин въвеждат хлапетата и родителите им в света на музиката и ги подготвят за това, което предстои да видят и чуят. Днес Венета Нейнска (музикант и артистичен директор на "Модо България", организатор на проекта) разказва историята на мюзикъла, на който е посветен концертът в неделя.


Ако в края на 19-ти век първите мюзикъли са просто селекция от популярни песни, свързани повърхностно от елементарен сюжет, то развитието им през следващото столетие е забележително, развиващо жанра до висотите на операта.




Неслучайно шедьоври като "Уестсайдска история" и "Суини Тод" често са представяни като част от оперния репертоар. А в края на 20-ти век се налага и модификация в името – след "Клетниците", "Котките" и "Фантомът на операта" вече се говори за "мега-мюзикъл", а именно широкомащабна продукция, поставяна едновременно в множество театри из целия свят със сериозна комерсиална значимност. 


И до ден днешен двата най-големи "противника" в битката за доминация в жанра са лондонските театри в Уест енд и бродуейските в Ню Йорк. В зората на мюзикъла, британските произведения са безспорно по-качествените, но това статукво бързо се променя. Типично американски влияния като тези на джаза и рагтайма, както и хоровата хореография променят същността на мюзикъла завинаги.  



Класически композитор или не, Джордж Гершуин е безспорният титан на американския мюзикъл.


Началото е с "Lady, be Good" в тандем с брат му Айра като либретист. Множество звезди изгряват играейки в техните творби. Сред тях са Фред Астер, който популяризира степа и певицата Джинджър Роджърс.


След десетгодишно развитие братята Гершуин правят плавен, но целеустремен преход към жанра на операта. Тяхната "Порги и Бес" се играе за първи път през 1935г. изцяло в състав от афро-американци – едно наистина революционно артистично решение за времето си. За съжаление, обаче, трябва да минат цели четиридесет години преди операта да придобие днешната си популярност.


Гершуин проявява пророчески качества като казва, че "Не са шепата разбирачи тези, чието мнение прави творбите на изкуството велики. Преценката на масите е решаващата." Освен неимоверната известност на "Summertime", и други мелодии от операта доказват изключителния композиторски талант на Гершуин. Една от тях е "It Ain’t Necessarily So", вдъхновила гениалният цигулар Йаша Хайфиц за неговата преработка:



Както и в операта, и музикалният театър е сцена за изява на певчески талант. Характерни за жанра са плътните женски гласове като тези на Лайза Минели и Джуди Холидей. При мъжете романтичният тенор започва да се приема като старомоден и бива изместен от баритонa. 


Първият композитор, който става истинска медийна звезда, е Ленард Бърнстейн. Убеден е, че "За да постигнеш велики неща, трябват две неща – план и не съвсем достатъчно време." Може би това е причината да е не само изключителен композитор, но и брилянтен диригент, лектор и пианист. "Уестсайдска история" става синоним на мюзикъл, а е и исторически значим, заради централната роля на танца в драматургията. 


Американската "инвазия" в лондонските театри претърпява драматичен обрат през 70-те години с появата на Андрю Лойд Уебър и неговите мюзикъли. Обикновено в партньорство с либретиста Тим Райс, двамата британци са причината за нова ера в историята на жанра. Започвайки с рок-операта "Исус Христос суперзвезда", Уебър успява да доминира и на броудейската сцена с мега-мюзикъли като "Евита", "Котките" и "Фантомът на операта".


Живо опровержение на поговорката "Музикант къща не храни", композиторът е сред стоте най-богати личности във Великобритания с лично състояние, оценено на над 700 милиона британски лири. Вдъхновение за работата си получава от втората си съпруга Сара Брайтман, за която композира ролята на Кристин Дайе във "Фантомът на операта".



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bora_bora
    bora_bora
    Рейтинг: 895 Весело

    Чудесна идея , поздравления!
    Това което обикнеш в детството, цял живот може да ти носи успокоение и вдъхновение!

  2. 2 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 3830 Неутрално

    До коментар [#1] от "Да бе да":
    [quote#1:"Да бе да"]Това което обикнеш в детството, цял живот може да ти носи успокоение и вдъхновение![/quote]
    И да те предпазва от залитане по чалга и кич.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  3. 3 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 498 Неутрално

    мюзикъла е изключително приятно синтетично изкуство -
    супер забавление!

  4. 4 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 899 Неутрално

    До коментар [#2] от "Lady Zeppelin":

    Самият Гершуин свири за своите почитатели - "Рапсодия в синьо".

    http://www.youtube.com/watch?v=1U40xBSz6Dc

  5. 5 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Rhapsody in Blue всъшност е рапсодия в стил блус - синьо и тъга е едно и също, но Гершуин е искал да бъде в стил блус - тъгата на негрите, но търговците и потребителите са наложили синьото...и така е останало

  6. 6 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3750 Неутрално

    Не понасям мюзкъли!

    Те са спасението за хора, които не могат да пеят на нивото на оперни певци и не могат да танцуват на нивото на балетни артисти. А, и не могат да играят като истински актьори. Съответно са предназначени за публика, която се самозалъгва, че гледа 'голямо' изкуство, защото не понася нито голямата музика, нито балета, нито театъра.


  7. 7 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3750 Неутрално

    Не понасям мюзикъли, а не 'мюзкъли' - получило се е почти като мюзли, което обожавм.

  8. 8 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 3830 Неутрално

    До коментар [#4] от "Dragoslava":
    Благодаря за поздрава.
    Скоро слушах "Моята прекрасна Лейди".

    http://m.youtube.com/watch?v=7Ezy50aY6Bg

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  9. 9 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 1552 Весело

    [quote#8:"Lady Zeppelin"]Скоро слушах "Моята прекрасна Лейди".
    [/quote]

    "Моята прекрасна Лейди", ще слушам аз. Ти трябва да слушаш "Моят прекрасен пич" - тоя, който ти е на сърце.

    Три пъти го режа и все е късо.
  10. 10 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 3830 Весело

    До коментар [#6] от "princess_x":
    Имаш право да не понасяш мюзикъл.
    Аз пък обичам без да се самозалъгвам, , че е голямо изкуство. Но, със сигурност, е изкуство.
    Редовно ходя на театър, по-рядко и на опера.
    В заключение, не мисля, че мюзикъл и опера трябва да се противопоставят.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  11. 11 Профил на ѩзыкъ блъгарьскъ
    ѩзыкъ блъгарьскъ
    Рейтинг: 910 Неутрално

    http://www.youtube.com/watch?v=F6J2hSOq31k

    Върти ни живота под жаркото слънце
    и трием нозе от горещия камък...
    Но щом вечерта от небето се спусне,
    ще взема тромпета и ще седна на прага.

    Стига край тия стени съм се лутал
    като звън на пробита камбана.
    Трябва да свиря, трябва да срутя
    тишината - само викът да остане.

    Искам да гръмне горещия вятър
    и докрай да отвори вратите.
    Искам да тръгне отново земята
    след кръстоносния марш на щурците.

    Искам бодливата тел пред дома ви
    с моята песен да скъсам.
    Искам съседа, който се прави
    на глух, да възвърне слуха си.

    Искам да върже своите пръсти
    крадецът, сърце да си купи пазача.
    Искам да капна от моите сълзи
    в окото, което ръждясва.

    Искам отново при нас да се върне
    панаирът - прахта да издуха.
    Искам от смях да умре и от гъдел
    този, който умира от скука.

    Искам над мъртвите като на стража
    до сутринта да стоиме.
    Искам на всички заспали да кажа,
    че има време да се наспиме...

    Трябва да свиря в глухата вечер,
    докато не дочуя към мене да иде
    гласът на хиляда тромпета далечни.
    Или на някой архангел невидим.

    Борис Христов

  12. 12 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 899 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lady Zeppelin":

    Благодаря ти и аз. Приятен уикенд!

    http://www.youtube.com/watch?v=K6DI6ysDemk

  13. 13 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    До коментар [#11] от "cor.ne.edito":

    1000++++++++++++++++++++Евала братчед!

    Три пъти го режа и все е късо.
  14. 14 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 899 Неутрално

    До коментар [#11] от "cor.ne.edito":

    Прекрасно e.

  15. 15 Профил на ѩзыкъ блъгарьскъ
    ѩзыкъ блъгарьскъ
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#13] от "Тони Шнайдера":

    Благо - даря, братчед! Ама в случая не аз заслужавам похвалата, а авторът на думичките. Борис Христов. Изключителен, наш, роден. ама не социалистически , а човешки, ЧОВЕШКИ поет. И тъй като вече в България е събота, Лазаровден, обнародвам още едно негово стихотворение отпреди много години. Бъди жив и здрав и подбирай хората около себе си. Поздрав!

    СЪБОТА

    Пак лети неуморната събота
    с кречетало в ръка - ще събори стените.
    И виенската люлка на въздуха
    размотава звънливия смях на жените.

    Пак прогизва от вино следобеда.
    Даже старците влизат в дълбокото
    и от свойте угаснали кораби
    махат веслата, гледат с биноклите.

    Само ти ли, поете, в зелената шума
    на стиха като бръмбар се ровиш
    и се блъскаш, и плачеш над думи,
    и достигнал стената, се връщаш отново...

    Остави пеперудата, нека играе -
    карфицата тя сама ще намери...
    И да тръгнем - отвънка трамваят
    навива своята стара латерна.

    Да се хвърлим в нощта, в тая мелница,
    от звездите въртяна - нека ни смеле, -
    като знаем колко малко живеем
    и колко дълго ще бъдем умрели.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах