Бойко Яръмов, "Телерик": С програмирането децата от консуматори се превръщат в създатели

Бойко Яръмов

© Георги Кожухаров

Бойко Яръмов



Наближава денят, в който учениците ще се върнат по чиновете, а зад вратата на класната стая ще дебнат домашни, контролни и куп уроци. 



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Из програмата за обучение на академията: "намиране на оптимален елемент"
    Представям си как му обясняваш на едно дете в четвърти клас какво означава думата оптимален...
    Хората май не си дават сметка, че на определена възраст децата могат да разберат едни неща, а други ще им се сторят крайно непонятни, това няма да е защото някой не им е обяснил нещата, а просто мозъкът на една определена възраст може или не може да мисли абстрактно.

  2. 2 Профил на debil
    debil
    Рейтинг: 397 Весело

    Децата по-добре да си играят игрите и да си изживеят детството докрай. Ще дойде след това времето да "кодят" за някой ИТ-чорбаджия.

  3. 3 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 669 Неутрално

    С цялото ми уважение към г-н Яръмов, но тази детска академия прилича повече на ПР-активност. При толкова деца накуп - едва ли нещо ще научат, камо ли да го осмислят.

  4. 4 Профил на spatz
    spatz
    Рейтинг: 397 Неутрално

    Класически хейтъри.

    Децата имат фантазия и емоция. Те могат да отдадат цялото си внимание на някоя тема, колкото и скучна, ненужна или досадна да изглежда тя за останалите хора. Децата имат енергия, която е толкова много и толкова силна, че понякога не подлежи на контрол. И по-добре...

    Разбира се, че децата имат полза от тази "Детска академия". Имат полза, доколкото ще разберат интересно ли им е, или не. Преди години ходих на корабомоделизъм. Беше ми интересно да гледам макетите, но не вдявах нищо от "производствената" част. Просто не ме грабна. Другите деца монтираха бубини, запояваха кабели... вероятно голяма част от тях сега са инженери. Същото и с детската академия на Телерик - на някои ще им хареса, на други не. Добавената стойност тук е, че всички ще видят за какво става въпрос, а тези които искат - ще могат да получат знания и напътствия. Останалото човек прави сам. Акъл и умения се придобиват, не се наливат.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на ramones79
    ramones79
    Рейтинг: 389 Неутрално

    Чудесно е това, което правят Телерик. Минал съм по пътя от игрите, през разглобяването на компютъра и до ентусиазма, който те заразява и те кара да навлизаш в материята, да решаваш проблеми и да се развиваш. Естествено не всеки човек има тръпка точно за ИТ, но е много хубаво за тези деца, които ги влекат технологиите да имат такова място, където да учат и да се запалват по материята.

  7. 7 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 669 Неутрално

    До коментар [#4] от "spatz":

    [quote#4:"spatz"]Класически хейтъри. [/quote]

    След като си сложил етикет "Академия" направи си труда да работиш с по-малки групи от деца, а не да се хвалиш с панорамни снимки на пълна зала ... Да обяснявам ли защо е необходимо ???
    ... В кръжока по корабомоделизъм колко бяхте в групата ??? ... Между другото - "бОбина".

  8. 8 Профил на ВаняХр.
    ВаняХр.
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Напротив, колкото по-рано, толкова по-добре, детският мозък попива като гъба, проблемът е привличането на внимание и задържането му. Един човек на 30+ години, който не се е занимавал с тази материя ще му е много трудно, да не кажа невъзможно да я научи и разбере. Така че, нека.

  9. 9 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 665 Неутрално

    На песимистите по-горе препоръчвам да гледат следното видео:

    https://www.youtube.com/watch?v=nKIu9yen5nc

  10. 10 Профил на yws02375476
    yws02375476
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Хаха, песимисти сме били. Аз лино съм ходил в тая академия, когато все още беше за студенти. Сега явно са свършили будалите и са минали хептен на куцо, сакато и на пеленачета. Поне преди 1-2 години обучението беше обвързано с едни договори, които те задължават да бачкаш доста време за Телерик без да имаш претенции за нормална заплата или каквото и да е. Както преди, така и сега тия просто си търсят евтина работна ръка. Да престанат да се прават на светци защото са поросто поредните капиталистчета...

  11. 11 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Гледал и слушал съм видеоуроците на академията за изграждане на страници с HTML и CSS. За мен бяха полезни, защото исках бързо да направя една страница. Направи ми впечатление, обаче, че никъде не се дикутира въпроса "защо". Един от лекторите, може би осъзнал липсата на този важен въпрос, често сам си го задаваше "защо е така?" и сам си отговаряше: "за да ви е гадно". Опитвам се да разбера чувството му за хумор, но си представям какво ще стане ако аз отговоря така на моите студенти. Но да продължа. За мен лекциите бяха полезни, защото от много отдавна пиша компютърни програми, свързани с моите научни интереси и аз можех лесно да си отговоря на въпросите "защо". Ако човек започва с тези лекции, той не може да си отговори на тези въпроси.
    С това потвърждавам "практическата насоченост", с която академията се рекламира. Все ми се струва, обаче, че от една академия трябва да се иска повече. Например да ти даде теоретичната основа, така че да можеш да продължиш сам да учиш, а не при най-малките промени да се връщаш отново в академията, за да искараш още един курс. Или може би академията е създадена точно за тази цел.

  12. 12 Профил на e.coli
    e.coli
    Рейтинг: 347 Неутрално

    Хаир да е, ама някой има ли най бегла представа за значението на думата АКАДЕМИЯ???

  13. 13 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Интересно ми е с какво е по-различна "Академията" на Телерик от Софтуерния "Университет" на Наков. Явно има разлика, защото под статиите за "университета" има много положителни коментари, тук - основно хейт.

  14. 14 Профил на Чугун Индъстрис
    Чугун Индъстрис
    Рейтинг: 221 Весело

    [quote#11:"grajdanin1"]Все ми се струва, обаче, че от една академия трябва да се иска повече. Например да ти даде теоретичната основа, така че да можеш да продължиш сам да учиш, а не при най-малките промени да се връщаш отново в академията, за да искараш още един курс.[/quote]
    е го па и тоя мислител...как я мислиш тая работа...ще ви предадем if-else, ама ако искате switch вземете тоя курс ) аман от "theory first, practice later" адвокати...за това гимназиите преподават още паскал, щото докато учим теория другите практикуват...

  15. 15 Профил на debil
    debil
    Рейтинг: 397 Весело

    Ха-ха, прилагаме индийския модел,а !

  16. 16 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#14] от "Фостата":

    Независимо от езика в програмирането има основни структури, основани на математиката и логиката. И именно, за да не се налага да правите това, което вие казвате (за всяко нещо да има курс) е необходимо те да се знаят. Иначе си оставаш на ниво занятчийство.
    Що се отнася за езика Паскал - по-полека. Той е създаден именно, за начално запознаване с програмирането и е най-близко до синтаксиса на човешкия език. Той умря не, защото беше лош, а поради маркетингови причини. Borland на практика го приватизираха с успешния си платен компилатор и когато фирмата тръгна на зле замря и езика. Все пак има една доста голяма група, която развива Free Pascal и то успешно. Аз самият поне от 10 г. не съм програмирал на Паскал, но по други причини. От моя гледна точка големият му недостатък е липса на вградена библиотека за комплексни числа.
    Изобщо по внимателно при оплюването на езиците и със съветите, кои езици трябва да се учат, доколкото модата в тях е нещо доста изменчиво и в никакъв случай не е мерило за функционалността на езика. Вие, например чували ли сте за езика PL1. През 80-те го рекламираха като революционен и предричаха края на Фортран. Без да отричам някои добри страни на този език той умря, а Фортран се развива много успешно и за целите, за които е създаден (физични, математични и инженерни приложения) все още е ненадминат по бързина, налични подпрограми и функционалност.
    И един съвет от мен. Пишете цели, завършени изречения: подлог, сказуемо, допълнение. Шегата на страна, знаете ли колко мои студенти не могат да напишат три последователни цели изречения. На това му казват функционална неграмотност.

  17. 17 Профил на galleen
    galleen
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Наистина прекалявате с хейта, академията е безплатна и не задължава никой да ходи! Освен това всички изнесени уроци ги има безплатно на сайта им: http://academy.telerik.com/

    И да разбира се, че Телерик по тази начин вдигат качеството и намалят цената на работната ръка, но ако искаме да продължаваме да сме IT център това е правилната посока. Защото в БГ все по-трудно се намират добри специалисти и някои чужди фирми си тръгват.

    El pueblo unido, jamás será vencido.
  18. 18 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 540 Неутрално

    До коментар [#17] от "galleen":

    И с какво сме ИТ център ????? С поддръжката на телефонните централи на големите фирми ли???Или със сглобяването на разни програми.Айде да слезнеме на земята.Програмирането от много време мина на процес сглобяване.Нищо не се програмира.То вече е програмирано.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  19. 19 Профил на simo.smo
    simo.smo
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Аз съм един от тези, които изкараха цялата Академия на Телерик за 2013 г. След това започнах работа и вече 1 година съм служител на Телерик.

    Мога да кажа следното:
    1/ На по-добре подготвени курсове по програмиране аз лично не съм ходил. Бакалавър съм по информатика - това, което ни учеха в университета не може да стъпи на малкия пръст на преподаденото ми в Академията. Освен това съм ходил и на други безплатни и платени курсове по програмиране преди това. С две думи имам база за сравнение и за мен нивото на курсовете в Академията е много високо (за това и я изкарах до край - 1 година яко учене).
    2/ Започнах работа в Телерик, защото ми хареса подхода при обучението, хареса ми, че инвестират в България, освен това знаех, че фирмата е най-добър работодател за България няколко години подред. Не съжалявам - чудесно място за работа и страхотни колеги.
    3/ Ако имах деца с удоволствие бих ги записал в детската Академия. С преподавателите вече 1 година сме колеги, пили сме си бирата и са страхотни хора, знаят, че правят нещо добро за бъдещето на България и това ги кефи и мотивира още повече да си вършат добре работата.

  20. 20 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#2] от "debil":

    но това е много адекватна възраст никъде по света децата 10 г не играят по 24 часа в денонощието.

  21. 21 Профил на tsu
    tsu
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Раздвоен съм, очевидно Телерик е супер компания, една от малкото български такива, които могат да си позволят да откриват офиси в чужбина и да наемат хора там.
    От друга страна, чувам, че основите интереси на "създателите" там, извън работата и тимбилдингите, са закупуването и разговорите за скъпи коли (основна тема), помпане на мускули в джима (съответно разговори за това), и... салсата

  22. 22 Профил на dr.watson
    dr.watson
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Ефектът от цялата работа е, че здраво се подкопава и обезценява смисълът на думата Академия. Не само от начинанието на Телерик, а и от всевъзможните ТВ "академии" (за циркаджии).

    Относно възрастта - 4-6 клас е оптимално. Проблемът е в подхода - количеството на децата и самата идея. Ако наистина искат да направят нещо, могат да пускат някакви конкурси със задачи и състезания и съответно да подаряват хардуер на победителите и други подобни стимули. Да издадат 2-3 свестни книги. Тяхната работа обаче е повече с цел пропаганда, изграждане на имидж и зарибяване на бъдещи работници. Казано накратко - опитват се на думи да правят "благородни" каузи, а зад тях се крие чисто сметкаджийство. Когато някой иска да спечели обаче го е срам да не се разбере целта му - работата е зле.

  23. 23 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    До коментар [#1] от "slon":
    Бях същия скептик като тебе когато покойния проф. Шишков се опитваше да прави нещо подобно преди повече от 10г.
    Зарибяваше петокласници с матрично смятане и линейна алгебра от високо ниво. На мен това ми бяха едни от най-трудните като студент, а малчуганите ги вдяваха бързо и плуваха като риби във водите на алгебрата и матриците.
    Определено работи и поздравления за Телерик. на тая възраст мозъците им са като попивателни, а това което им предлагат е при всички случаи по-добро от клипчета в нета.
    Само приказките на бабите и дядовците са по-добрия вариант, но то вече такива дето да ги знаят не останаха.

  24. 24 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#1] от "slon":

    децата в детската градинка демонстрират изключителен интелект, ти се съмняваш в 4-то класници
    Програмирането е като математиката, не съм чул някой да е против решаването на задачи от 4-то класници

    twitter.com/voxybg
  25. 25 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#24] от "voxy":

    Какво означава, че децата демонстрират изключителен интелект в детската градина?! На базата на какво сравняваш, за да извадиш такива заключения?
    Аз не съм против решаването на задачи по математика в 4 клас, но математиката изучавана в 4 клас и първи курс в унивеситета е коренно различна.
    И тук не става дума за трудност на задачите, а за начин на мислене, който се развива с възрастта на човека. Теория на числата е част от висшата математика, която доста възрастни хора не разбират просто до толкова им стига акъла, това не го казвам с лошо, но всеки си има капацитет.
    Намирането на оптимален елемент в дадено множество е сложно понятие, което изисква широка база от знания по алгебра и едно от тях е теория на множествата.
    Не случайно хората от Телерик са си написали в програмата ' Осмисляне на понятието “оптималност” '... явно си дават сметка, че се опитват да обяснят нещо, което е доста непонятно за един човек на възраст м/у 7 и 13 години.
    Знаеш ли, предлагам ти да вземеш 2 чаши вода, с еднакъв обем, но различни по форма така, че едната да изглежда по-пълна и попитай някое дете дали според него в двете чаши има еднакво количество вода. Започни с 3-4 годишни и карай така до 4ти - 5ти клас и си записвай отговорите. Може да изпробваш същото и със стярия лаф за 1 килограм памук и 1 килограм желязо, много хора се бъркат, но като им обясниш и разбират логическата грешка, но при децата не е така.

  26. 26 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#23] от "k_":

    Ти кажи на едно дете, че съществуват н-мерни пространства, които се изразяват с матрици и гледай само как ще те погледне.
    Смятането не е математиката.

  27. 27 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    До коментар [#26] от "slon":
    Точно това имах предвид.
    Ако можеш да му обясниш какво точно означава н-мерно пространство и как се правят сметките (те сами по себе си не са сложни) само гледай кво става.
    Децата много по-лесно от възрастните вдяват многомерността.
    Не знам защо е така. Може би заради свежите им мозъци.

  28. 28 Профил на Светлин Наков (nakov.com)
    Светлин Наков (nakov.com)
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Ама вярно много хейт пускате. Има будни деца, които още в 4-ти клас искат да се занимават с програмиране и технологии. Школата за деца е безплатна и който има интерес може да си заведе детето. Свидетел съм, че стотици родители го правят, а резултатите са, че огромна част от малките шампиончета по състезанията по информатика произхождат точно от детската академия по програмиране.

    Аз лично се занимавам с програмиране от 4-ти клас, защото по-малки не приемаха по кръжоците по онова време на социализма. Ако имаше начин, още 2-ри клас щях да програмирам. Разбира се, това не е за всеки, но има талантливи деца, на които ние като общество трябва да дадем шанс.

    Защо можеш да учиш математика и да ходиш по състезания от 1-2 клас още, а да не можеш по програмиране?

    Безплатни курове по програмиране - http://www.nakov.com
  29. 29 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1231 Неутрално

    До коментар [#28] от "Светлин Наков (nakov.com)": Абсолютно съгласен. Всъщност, математиката в определен смисъл е по-абстрактна от програмирането. При програмирането може да видиш някакъв реален резултат, ако ще да е "Hello World", докато в математиката по принцип не е така - няма feedback, няма интерактивност. В този смисъл, има дори още по-голям резон да се започва с програмирането от ранна възраст, когато абстрактното мислене не е силно развито.

    Апропо, шапка свалям на това, което правите сега и, което сте правили преди в Телерик. Хора като Вас ме карат да не губя надежда за България.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах