Зооландия

Зооландия

© Associated Press



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.


Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва как композиторите въвеждат животните в класическата музика - тема, около която е структуриран предстоящият концерт в неделя. 



Програма:


Сергей Прокофиев – "Петя и вълкът"


Лучано Берио – Opus Number Zoo


Мартин Бътлър – Dirty Beasts



Детето-чудо


Както Моцарт, така и Прокофиев е бил дете-чудо, което започва да композира на петгодишна възраст и пише цяла опера преди десетият си рожден ден. След турнета из целия свят пианистът-композитор се установява в Съветския съюз. Една от първите му композиции след завръщането му в родината е детската симфония "Петя и вълкът", написана по поръчка на детския театър в Москва.


Сътворена само за две седмици, творбата е дело изцяло на Прокофиев. Той съчинява историята, базирайки я на спомени от собственото си детство и пише текста, който е неразривна част от творбата и в последствие е записван от множество известни личности като Бил Клинтън, София Лорен, Шарън Стоун, Стинг, Ицхак Пърлман и много други.


Идеята на творбата е да запознава децата с оркестъра като всеки герой е представен от определен инструмент: темата на Петя е в струнните, птичката е поверена на флейтата, котката – на кларинета, вълкът – на валдхорната, а обоистите имат нещастието да са оприличени на патици.


Историята демонстрира смелостта на Петя, който безстрашно и хитроумно хваща лошия вълк в капан и демонстративно го повежда към зоопарка. Вплетени са както моралната поука за рисковете, които поемат истинските герои, така и възможността за свободна интерпретация на финала.


Творбата завършва с повеждането на вълка към зоопарка, но от корема му се чува крякането на патето, което се оказва погълнато живо от страшния звяр. Дали то ще бъде освободено и дали вълкът в действителност ще бъде отведен до зоопарка е неясно и субективно - също както изкуството на музиката е субективно и различно за всеки човек.



Неосъщественият пианист


Мечтата на италианския композитор Лучано Берио да стане пианист претърпява крах заради нелеп инцидент. Мобилизиран в армията през Втората Световна война, музикантът се прострелва в ръката в първия ден от службата си, учейки се да ползва оръжие. Той никога не успява да се възстанови достатъчно, за да бъде солистът, за когото мечтае.


За щастие, той не се отказва от музиката, а се посвещава на композирането – област, в която има грандиозни успехи. Освен ролята на музиканти, в Opus Number Zoo Берио поверява на изпълнителите и ролята на актьори. Във всяка от четирите части на произведението се разказва различна фантастична животинска история. В началото авторът на текста, Рода Левин, е била в ролята на рецитатор, но в последствие репликите са разпределени между музикантите.



Ученикът


През 1988г. английският композитор Мартин Бътлър печели престижната стипендия "Менделсон", която му дава възможността да прекара няколко седмици в студиото на Лучано Берио във Флоренция. Вероятно вдъхновен от музикално-литературния квинтет на италианеца, Мартин Бътлър пише сходна композиция, в която обаче извежда рецитаторът като отделен изпълнител и добавя пиано.


В "Dirty Beasts" Бътлър ползва поеми на Роалд Дал, в които страховитото, абсудното и комичното са неразривно вплетени едно в друго. И в трите части основна тема е яденето – кой кого, какво, дали и защо.


В първата основният образ е прозорливото прасе, което внезапно осъзнава целта на своето съществуване и предприема необходимите мерки, за да промени съдбата си. Във втората се запознаваме с коремното чудовище, което ненаситно поглъща всички  налични шоколади и бонбони, а в третата на сцената излиза крокодилът с неговият изтънчен кулинарен вкус. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mentra65
    mentra65
    Рейтинг: 870 Весело

    ,,В първата основният образ е прозорливото прасе, което внезапно осъзнава целта на своето съществуване и предприема необходимите мерки, за да промени съдбата си. Във втората се запознаваме с коремното чудовище, което ненаситно поглъща всички налични шоколади и бонбони, а в третата на сцената излиза крокодилът с неговият изтънчен кулинарен вкус"...........................................................ЗАЩО ли ми напомня нещо за случващото се в момента в Б.Г.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах