Големите постижения на малката опера

Сцена из "Царицата на чардаша"

Сцена из "Царицата на чардаша"



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.


Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва историята на оперетата, на която са посветени утрешните "Концерти на възглавници". 


Диалози, песни, танци, красиви мелодии и леки акомпанименти... това е оперетата или както буквално се превежда името й от италиански - "малката опера". Тя се ражда от "голямата"опера, а впоследствие се преобразява в най-популярния сценичен жанр на 20-ти век – мюзикъла.




Век по-рано в Париж, така наречената "комична опера" отдавна вече не е забавна и лека – под термина по-скоро се разбира произведение, в което действието максимално се доближава до реалния живот, а той твърде често е изпълнен с трагични обстоятелства. Тогава именно Жак Офенбах започва да пише своите кратки едноактни сценки с лек и мелодичен характер, които добиват такава популярност, че скоро той започва да създава цели произведения в новия жанр. Композиторът обаче нарича почти всички свои над 100 творби "опери" и много рядко "оперети". Критиците и анализаторите не са съгласни – същината на Офенбаховите работи безспорно ги обуславя като част от жанра на оперетата.
 


Композициите на Офенбах стават популярни из цяла Европа - по техен пример на немски, английски, унгарски, испански, италиански се композират нови творби от същия вид. Поради голямото значение на диалозите, качественото либрето се оказва изключително ценено, а певците не рядко следва да са еднакво добри и като актьори, и като танцьори.


Постепенно се развиват национални школи, в които жанрът бива наричан по различни начини, но с годините за него се налага терминът "оперета".
Във Франция и Англия оперетата е забавна и развлекателна, а във Виена тя е по-скоро романтична и чувствена. Там творят Йохан Щраус и Франц Лехар, които се стараят да поддържат високото качество на музиката в творбите си. Щраус е отговорен за силното танцово присъствие в оперетата и по-конкретно - това на валса.
 


Един друг гражданин на Виена е също така верен на валса в своите оперети, но при него романтичният виенски привкус е съчетан с възторжено представяне на унгарската традиционна музика - Имре Калман е един от най-популярните оперетни композитори и до днес.


Калман навлиза в музикалния свят като бъдещ пианист, но медицински проблеми с ръцете го възспират да продължи по първоначално планирания път. Учи композиция в Будапеща редом с Бела Барток и Золтан Кодай, както и за кратко – право. В началото на кариерата си желае да бъде възприеман като "сериозен" композитор, като включително работи и като музикален критик.


Славата му, обаче, идва с няколко хумористични кабаретни песни и първата му оперета "Есенни маневри", която жъне небивал успех из цяла Европа и САЩ. Спектаклите с нея във Виена са толкова популярни, че Имре Калман решава да продължи живота си в австрийската столица. Там пише поредица от великолепни оперети като "Царицата на чардаша" и "Графиня Марица". Всички негови популярни композиции включват унгарски елементи – националността на героите, сюжета, но най-вече - музиката.


Арии и дуети от оперетите му често са изпълнявани наред с оперния репертоар по фестивали и концерти и до днес, а оркестровите партии се отличават с използването на интересни инструменти като челеста, арфа, там-там, цимбал, банджо, китара и други.
 


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Чудесно разказана история. Чудесна инициатива.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  2. 2 Профил на tak40309320
    tak40309320
    Рейтинг: 261 Неутрално

    Ще мастурбирам после.

    има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
  3. 3 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 308 Неутрално

    Такова понятие малка опера не съществува! Има камерна опера, но тя не е развлекателен жанр!

  4. 4 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 308 Неутрално

    Нещо умно не би ли написал? Или?
    До коментар [#2] от "tak40309320":

  5. 5 Профил на tak40309320
    tak40309320
    Рейтинг: 261 Неутрално

    [quote#4:"mangiafuoco"]Нещо умно не би ли написал? Или?[/quote]

    Имах предвид еротиката в малката и голяма опера днес.
    То може би си е било така винаги.

    има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
  6. 6 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Наталие Дессаи е фантастична - учила е актьорско майсторство, а след това става оперна певица с невероятен глас Ла на четвърта октава. гледах я в Дъщерята на полка, Соннамбула и Лучия си Ламермур. истинско удоволствие от вълнуващ глас и артистична емоционалност. Рене Флеминг също притежава един от най- красивите гласове.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах