Как Холандия спря убийствата на деца по улиците

© Надежда Чипева, Капитал



От началото на годината до юли 17 деца са загинали при катастрофи в България, съобщи директорът на КАТ - "Пътна полиция" Бойко Рановски миналата седмица. Поводът да обяви тази статистика са зачестилите напоследък инциденти на пътя, при които загинаха деца. 


Четири деца на велосипеди бяха пометени от автомобил край Лесидрен миналата седмица, две от тях загинаха. Ден по-късно кола уби дете в центъра на Ловеч, а ден по рано - автобус - в Ямбол. Тези жертви не са включени в статистика на МВР, а това са само разгласените случаи. 


Над 6 хиляди души са подписали петицията за промяна на законите в посока на по-сериозни наказания за водачите, убили деца на пътя, която тръгна от столичното 51-во училище, в което учеше една от жертвите на катастрофата край Лесидрен.




Какво трябва да се промени, за да спрат убийствата на деца по пътищата на България? "Дневник" публикува отново текст на Босилена Мелтева, който разказва за опита на Холандия по този наболял у нас проблем.


© Дневник

Годината е 1973 г. Tрафикът в Холандия е станал много по-интензивен, автомобилите по пътищата – доминират, инцидентите с деца, загинали в автомобилни катастрофи стигат до 500 годишно - промяна в рамките само на няколко години.


Бащата на дете, убито от автомобил на път за училище в малък холандски град, е журналист, който прави разследване колко деца са жертви на трафика в страната. Болезненият апел "Спрете убийствата на деца!" (Stop de Kindermoord) е заглавието на материала му, който е началото на силна вълна на гражданско недоволство. Проблемът става водеща новина и в редица местни медии.


"Спрете убийствата на деца" става и името на гражданско движение на група холандски родители, което се заражда по това време, първоначално в Западна Холандия, около Амстердам, скоро и в цялата страна. Родители повеждат кампанията си, за да върнат улиците на пешеходците и велосипедистите. Излизат на протест. Правят демонстрации. Изнасят кухненските си маси на пешеходна улица, сядат и вечерят със семействата си. Срещат се с парламентаристи и преговарят за правото си да се движат в града безопасно, за да спасят живота на децата си.


"Тези родители бяха категорични, че не бива ние да приучаваме децата си към нарастващия и опасен трафик. Точно обратното – движението по пътищата трябва да бъде пригодено към способностите и нуждите на децата ни, за да е безопасно за тях да играят навън. Това беше много важен аргумент и тази група беше много влиятелна. Мнозинството от хората се вслуша в мотивите им и застана зад тях", разказва за "Дневник" Том Ходефрой – един от свидетелите на тази голяма промяна през 70-те години на миналия век, архитект по образование, специалист по устойчив транспорт и старши съветник в Холандското велосипедно общество (Dutch Cycling Embassy )– публично-частна мрежа, която работи в сферата на градското планиране и мобилността.  Кампанията се подема на различни нива, появява се и песен, посветена на децата, които играят на улица без коли. Политическия контекст също е в полза на движението – през 1973-1974 г. арабските петролни производители налагат на Холандия петролно ембарго.


© Красимир Юскеселиев


Победи "без коли уикенда" и "зони за пешеходци"


Колелото се завърта, обществото е на страната на родителите активисти. И новосъздаденият Съюз на велосипедистите прави заявката: "Ние също сме граждани и настояваме да използваме пътищата на страната си безопасно и практично." Исканията им също получават голяма публична подкрепа. Всичко това спомага за повишаване осведомеността на политиците по проблема, за промяната на техните схващания, разказва още Ходефрой.


Започва дебат за преструктуриране на пространството на пътищата. Първата сериозна победа за движението е забраната на движение на автомобили в града през почивните дни. Сред активистите има и архитекти урбанисти, които изработват конкретни проекти за по-безопасни и удобни за пешеходците, велосипедистите и децата улици и градски пространства. Утвърждават се зони, в които с предимство са пешеходците, а колите там се задължават да се движат много бавно (максимум 30 км/ч), по улиците се поставят повече бабуни, които да убиват скоростта на колите.


С днешна дата Холандия е известна в цял свят като страната на велосипедистите, на красиви и удобни градски зони с удобства за хората по улиците. Но всичко тръгва от едно гражданско движение на родители, които искат да запазят живота на децата си. Те успяват да променят инфраструктурата на Холандия революционно, за да започнат да живеят отново безопасно и сигурно.


На 3 юни тази година 4-годишния Паоло почина на място, след като беше блъснат от джип в пешеходната зона на Стара Загора пред очите на родителите и сестра му. Броени дни след инцидента хиляди хора в осемнадесет града на България излязоха на протест в памет на детето, изразиха съпричастност към семейството му и призоваха за промяна. Трагедията на тези родители е трагедия на цялото ни общество, колите ще застрашават живота на децата ни ежедневно и за съжаление инцидентът с Паоло не е първият и няма да е последният.


Дошло ли е времето и ние да кажем силно "Спрете убийствата на деца!"? Възможно ли е холандското движение да се случи в България? Том Ходефрой ни отговаря: "Въпросът е дали вие вярвате, че това е възможно. Вие имате правото да поискате град на хората, а не на колите. Хората са мнозинството на улицата и са на първо място." Предупреждава, че това няма да е лесно спечелена кауза.


Това обаче е реалистична и справедлива промяна.
 

В Холандия колоезденето е основен начин на придвижване в градовете и извън тях – на национално ниво делът му като вид транспорт е около 30%, а за отделните населени места процентите са и по-високи, в университетския град Гронинген достигат и до 59%. Колелото е част от холандската култура, светоглед, начин на живот.


Инфраструктурата, климатът, разположението са част от холандския пейзаж, те спомагат колоезденето да процъфтява, но не те са причина за развитата и безопасна велосреда там с днешна дата. В началото на миналия век холандците са нацията в Европа с най-много велосипеди на глава на населението, но с индустриализацията и навлизането на автомобилите тази тенденция спада сериозно за сметка на това жертвите на пътя нарастват сериозно през 70-те години на миналия век.

Ключови думи към статията:

Коментари (58)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Браво, добър материал!

    Човек не може да направи всичко каквото поиска, но е сигурно, че ако нищо не иска нищо няма и да направи!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  2. 2 Профил на Martim
    Martim
    Рейтинг: 219 Неутрално

    Сега оставих сина си в детската. На еднопосочна улица е, на под 20 метра от кръстовище където има място за паркиране. Две семейства бяха влезли с колите си в насрещното, за да си заведат децата до градината.
    И това всяла сутрин.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  3. 3 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 368 Неутрално

    На българина да наложиш да ползва велосипед вместо кола трудно ще стане. Но и не е невъзможно. Ако не велосипед, то поне трябва да му се наложи да ползва обществения транспорт.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  4. 4 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    Велосипедистите също започват да става проблем - това е едно екологично и дори бих казал народно средство за придвижване. Проблемът е, че велосипедистите са все още пренебрегнати, забравени, обещаните алеи тъй и тъй не се появяват. Велосипедистите превземат парковете, и там започват да стават опасни, да не говорим за новите електрически велосипеди, които се движат с още по-голяма скорост. Скоро ще има премазани хора от велосипеди. Няма нищо смешно - животът се променя пред очите, а нас ни управляват хора, чиято визия е до утре сутринта.

  5. 5 Профил на ТМаринов
    ТМаринов
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#2] от "Martim":

    От малки ги учат, че с колата трябва да се вреш навсякъде, а забраните не значат нищо. Дебилно общество.

  6. 6 Профил на futurama
    futurama
    Рейтинг: 553 Неутрално
  7. 7 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 688 Неутрално

    В България пътища няма, има лунни пейзажи и водачите на МПС като видят хубава отсечка - газ до ламарината та поне да избият малко от времето за пътуване щото няма нищо нормално в 21 век да пътуваш 3 часа за 100 км. Та ей така стават белите. Маркировка и пътни знаци - за АПИ това е излишен лукс. Нака направим пътищата като Холандските па тогава да видим- иначе и те не са цвете 2012 г.- 12 велосипедисти деца, 2013г. 5 случая с прегазени велосипедисти деца.

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  8. 8 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    От медията ни дават за пример Холандия - държава с традиции в ползването на велосипедите, и страна, в която живеят холандци, и която е под юрисдикцията на холандската полиция. И още една разлика - Холандия е демократична държава, в която всички са равни пред закона, и няма привилигировани касти - депутати и висши държавни чиновници с привилегии и имунитет, НСО, за които ЗДвП не се отнася, и недосегаеми мутри. Следователно в Холандия никой не прави изпълнения, пораждащи завист в очите на околните, и желание да им подражават.

  9. 9 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 1653 Неутрално

    Много добър материал, много поучителен, стига да има кой да последва примера и да има гражданско общество и държава, които да набият в нечии (многобройни, уви!) празни глави, че избиването на комплекси зад волана е недопустимо и несравнимо с човешкият живот! Как ще ги стигнем... холандците?! Кога?

    “Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  10. 10 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2938 Неутрално

    Някак не се връзва непохватната пропаганда на колоезденето със смъртта на пътя, като не на последно място колоездачите са изложени на по-голям риск на пътя. Но да се върнем към децата. Ако виновно причинил смърт на пътя се отърве с по-малко от 10 г. затвор и права завинаги, нямате никакъв шанс да спрете убийците. Докато носител на орден Стара планина - първа степен, се казва Максим Стависки, никакви петиции, фейсбук статуси и петиции няма да свършат никаква работа. Децата ще гинат. Точка.

  11. 11 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1770 Любопитно

    Ето така живеят "белите" хора.

    https://www.youtube.com/watch?v=49KC8SzE_m8

    Лицемеркел акбар!
  12. 12 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    малко е неудачно сравнението с холандия,не е имало комунизъм и както е писал колегата по горе няма привилигеровани джигити нсо и подобни,просто условията са коренно различни ,те не са чалгарско-ченгесарска държава с политици клептомани-полуидиоти...в нашата цигания тия мерки няма как да провървят,трябва да си подредим кочината и после да гледаме холандския опит-тоест всички да са равни пред закона...ама кога ли, даже и господ едва ли знае

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    Народната ни милиция с голяма радост преекспонира жертвите по пътищата с една - единствена цел: все повече делегирани права за контрол и санкциониране водачите на място. И по-големи глоби. Защо? Всички знаем, че точно тези 2 факта водят до "ко шъ прайм сега?"
    А проблемът в България е, че санкционираните са много малко.
    Има ли досега един глобен моторист за гонки? НЕ! (оправданието на куките е, че номерата не се виждали. Е и, ние ли сме виновни?)
    Има ли глобени 200 лв за паркиране на тротоар? НЕ.
    Някой мислил ли е за законопроект за компенсации при отменен АУАН и НП на водачите на МПС от Административния съд, т.е. при незаконосъобразни действия на куките?

  14. 14 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 2687 Неутрално

    Нашия проблем не е като холандския, единственото общо е, че гражданското общество трябва да наложи сурови административни и по НК санкции !
    Ето - детето в Стара Загора е убито в пешеходната зона, място, изобщо забранено за автомобили - какъв трафик тук ?
    Децата до Лесидрен - на извънградско шосе - не може да забраним автомобилите изобщо, все пак !
    И да - когато самите родители грубо нарушават правилата, и учат децата си, че това е нормално, какво да кажем ... проблемите ни са различни с холандските, общото е, че решаването им е задължително !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  15. 15 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#8] от "historama":

    Преди няколко години на магистралата между Хага и Ротердам младежи организират гонки с луксозни и спортни автомобили. Разбира се след 2 часа през ноща. Следващата нощ всички са заловени, а автомобилите конфискувани. Няма значение чий е автомобила- на баща, брат, или на комшията. Няма съд после който да отмени това посановление. Която и да е жалващата се персона.
    Извод- Холандия не е България. Холандските полицаи и магистрати не са българи.
    Дневник, не ни давайте за пример тези страни. Човек го хваща скомина.

  16. 16 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 558 Разстроено

    Другият проблем у нас е относително достъпното сдобиване с МПС и книжка от куцо и сакато, ниското облагане и застраховки, неналагани или несъбираеми глоби, както и неконтролируемият внос на таралясници. Във всяко цивилизовано общество, върху личният моторизиран транспорт се налагат какви ли не ограничения, за сметка на обществените служби и услуги и най-вече пешеходци.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  17. 17 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    Проблемът не е в закони а в манталитет. Какъвто ни е манталитета такива са ни и законите, такава ни е и организацията - маркировки и пътни знаци и табели.
    Скоро ми се наложи да мина през Нови пазар за Добрич. По наистина нови и хубави пътища отклоненията за Добрич не са указани като такива а има табели с имена на някакви села по маршрута. Вероятно от тези села са шефа на КАТ и местното пътно управление.

    tribiri каза : Аман от българофили!
  18. 18 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    Куките са измислили една супер витиевата мисъл, използвана повече от често в АУАН - "несъобразена с пътните условия скорост" - примерно водачът не се е съобразил, че по пътя ще има дупки, кал от излезлия от полето трактор, което им дава възможност да го санкционират дори и да е спазвал ЗДвП.
    Интересно е че същото не важи, когато водачът е прегази човек - напротив, адвокатите (законът) намират един куп пролуки дори когато прегазеният е бил на автобусна спирка или в пешеходна зона. А смисълът на закона трябва да е: ПАЗИ ПЕШЕХОДЕЦА, ПАЗИ ДЕТЕТО, ПАЗИ ЧОВЕКА! Е точно това пропускат законите, създадени от бг законодателите.

  19. 19 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3418 Неутрално

    Нашите градове стават магистрали , а не пространство за хората.Детето е на последно място в плановете на общините.В София има една пешеходна зона с вид на безкрайна кръчма.

  20. 20 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1060 Разстроено

    [quote#18:"historama"]Е точно това пропускат законите, създадени от бг законодателите.[/quote]Закони много, но никои не ги спазва!

    НОВА КОНСТИТУЦИЯ!

    Прокуратура и следствие ВЪН от съдебната власт!

    Тогава ще имаме държава!

    Човек трябва да бъде достатъчно голям, за да признае грешките си; достатъчно умен, за да спечели от тях и достатъчно силен, за да ги поправи. - Джон С. Максуел
  21. 21 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    [quote#14:"роджър"]Децата до Лесидрен - на извънградско шосе - не може да забраним автомобилите изобщо, все пак ! [/quote]
    1. Не можем да забраним движението на автомобили, но и водачът на автомобила носи отговорност, управлявайки автомобил - все пак той не е сам на пътя, движението на пешеходци и велосипеди не е ограничено (забранено), те са участници в движението, и би трябвало да се съобразява с това.
    2. Автомобилът може да бъде и смъртоносно оръжие - кой нормален съд би оправдал някого за убийство по невнимание с огнестрелно оръжие?

  22. 22 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 624 Неутрално

    няма воля да се спазват правилата,
    няма да има конфискации на автомобили, няма да има адекватни наказания,
    няма ром в учебен автомобил,
    няма неподкупен полицай,
    няма честен съдия,
    няма воля на обществото

    помиярите си карат пияни по сред бял ден в София, по селата да караш пиян дори не се смята за нещо нередно,
    комплексарите не ценят човешкия живот и не изпитват вина ако наранят или убият,

    хюриет уби децата и неподкупните, честни полицаи го пропуснаха на границата без да искат
    всяка нощ по улиците на София се кара с над позволената скорост и неподкупните и честни си го местат
    отврат

    та затова, когато се случи нещастие с политик, следствие липсата на воля за промяна е голям празник

  23. 23 Профил на massa
    massa
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Само две седмици съм бил в Холандия, но още към 2-3 ден, започна да се оформя у мен мисълта, че ние българите и холандците сме различен вид хомо сапиенс. По принцип избягвам да съм песимист, но точно Холандия да взимаме за пример...няма да стане скоро, братя. Едно 300-400 години минимум ни делят от тези хора. Почти нищо общо нямаме с тях. Нито като общество, нито като манталитет, нито чисто физически дори. Това са хора, които още преди столетия, са се събрали заедно, и са извоювали 1/3 от територията си от морето. От морето! Преди столетия! Толкова много неща видях там, за които си казах, ей това никога не може да се случи в България, че извода че не сме на една планета се оформи от само себе си. Не пречи да опитаме де, но ние няма да го доживеем.

  24. 24 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1060 Весело

    [quote#23:"massa"]Само две седмици съм бил в Холандия, но още към 2-3 ден, започна да се оформя у мен мисълта, че ние българите и холандците сме различен вид хомо сапиенс. [/quote]Има един лаф, че в Холандия филма "Алиса в страната на чудесата" е обявен за документален.

    Човек трябва да бъде достатъчно голям, за да признае грешките си; достатъчно умен, за да спечели от тях и достатъчно силен, за да ги поправи. - Джон С. Максуел
  25. 25 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    [quote#23:"massa"]Само две седмици съм бил в Холандия, но още към 2-3 ден, започна да се оформя у мен мисълта, че ние българите и холандците сме различен вид хомо сапиенс.[/quote]
    А направило ли ти е впечатление, че след 2-3 дена дори и българите се променят, и започват да спазват правилата. И същите българи като се върнат у нас на втория ден ги забравят.
    ЗАЩО ?
    Защото холандските правила са прости и логични, близки до нормите за добро човешко поведение, и те санкционират жестоко, когато се държиш като дебил (правиш гонки в градовете, мачкаш пешеходци по пътеките тип "зебра".
    Случайно да си чувал за санкционирани гонкаджии, препускащи в градовете със 140 км/ч? (90 км над позволената).
    В замяна на това 2/3 от тюфлешкия състав е на пусия за да хване някой "препускащ" с 90 км вместо с измислените ограничения по републиканската мрежа с 60 км/ч.

  26. 26 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4833 Неутрално

    Снощи на кръстовишето на университета към 22ч. две колоездачки без никакви светлини ме задминаха на старт от ляво в посока Попа, след което се пристроиха пред мен!
    Няма нужда от промяна на никакъв закон, проблемът си е в нас!

    I Want To Believe
  27. 27 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 6394 Неутрално

    "Дошло ли е времето и ние да кажем силно "Спрете убийствата на деца!"? "
    Отдавна е дошло времето да се противопоставим на убийствата на деца на пътя. Закъснели сме.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  28. 28 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 996 Неутрално

    До коментар [#24] от "BlueWater":

    Те на първо място са хора и човеци, след това всичко останало. Ганьовската дебела глава живее с нагласата, че е алфата и омегата. Всичко започва и свършва с нея!!!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  29. 29 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1060 Разстроено

    [quote#26:"2.50"]Няма нужда от промяна на никакъв закон, проблемът си е в нас![/quote]Проблема не е в гражданите и законите, а в този които трябва да налага и следи за спазването им!

    Инж. Джони Пенков е много прав като казва, че България ще се оправи когато започне да се спазва закона за движение по пътищата!

    Човек трябва да бъде достатъчно голям, за да признае грешките си; достатъчно умен, за да спечели от тях и достатъчно силен, за да ги поправи. - Джон С. Максуел
  30. 30 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Ето ви предимствата на прякодемократичното гражданско действие. Дори и ограничено, то дава резултати.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  31. 31 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 689 Неутрално

    С риск да натрупам минуси ще изкажа непопулярно мнение.
    Не виждам как мога да ходя на работа с велосипед и да стоя цял ден в офиса изпотен и прашен. Да речем че прахът е от непочистените улици, но с жегата не можем да направим нищо, такъв си е климатът тук. Ако колегите ви по стая не си запушват носа нямате проблем наистина
    Затова колелото съм го оставил за по един час вечер след работа.
    Другият момент е дисциплината на велосипедистите. За шофьорите е ясно - те са публично оплюти и низвергнати като някакви изроди, на които основната радост в живота е да газят пешеходците и да избутват от улицата велосипедистите. Не ми е ясен статутът на велосипедистите на улицата. По закон е ясно, имам предвид как те самите го разбират. Напоследък покрай стеснените участъци за ремонт на улиците редовно ми се случва да карам с 10 км/ч след велосипедист който си упражнява правото да е редовен участник в движението. На теория е прав, на практика след него се образува колона до следващото кръстовище. И интересно - участникът в движението на следващото кръстовище се оглежда, вижда че от напречната улица не идват коли и си преминава на червено. Изчаквам си зеленото, преминавам и в следващата улица го настигам - и картинката се повтаря. На негово място елементарното съобразяване с околните, а и чувството за самосъхранение би ме накарало да карам по тротоара, но човекът е в правото си ...
    За тези със скутерите и разните моторетки, които карат между лентите, двойната непрекъсната линия не я забелязват изобщо и т.н. изобщо не ми се отваря приказка.
    Мисленето на обществото като цяло трябва да се промени ако искаме да има някакъв напредък във всяка област. Това с добро не става (поне не бързо) - трябва си налагане на закона. Не случайно в Щатите полицията и други подобни структури се наричат law enforcement. Кой ще го направи тук обаче не знам.

  32. 32 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1060 Весело

    [quote#31:"nigel"]Другият момент е дисциплината на велосипедистите. [/quote]Подкрепям.

    Велосипедистите масово не спазват ЗДП и никой не ги глобява. Особено ме дразнят и са опасни когато не слизат от колелото на пешеходна пътека!

    Човек трябва да бъде достатъчно голям, за да признае грешките си; достатъчно умен, за да спечели от тях и достатъчно силен, за да ги поправи. - Джон С. Максуел
  33. 33 Профил на briton
    briton
    Рейтинг: 454 Неутрално

    Ще ги стигнем, като отидем при тях да живеем, ето така ще стане.

    За съжаление моя оптимизъм, че ще се оправят нещата бледнее с всяка година, дори не съм сигурен, че го има още.

    Бойко е зависим
  34. 34 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Когато хората осъзнаят, че трябва да спазват законите, тогава всичко ще се нареди правилно!
    Наложителна е промяната на "чипа" в главите.
    За тия които не могат доброволно, ще стане доброзорно.
    Зависи от обществената нагласа!

  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7356 Неутрално

    Ако в България живееха холандци...

  36. 36 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1372 Любопитно

    Добрата градска управа дължи добри улици и тротоари за ходещи граждани,уреден и достъпен до всяка точка точка градски транспорт и околовръстни трасета за НЕдопускане автомобилен трафик в градовете.Предимството на колите над пешеходците и велосипедистите и признак за тотална некадърност и неразбиране що ето градска среда.И има ли тя почва у нас...

  37. 37 Профил на qwerty112
    qwerty112
    Рейтинг: 491 Любопитно

    [quote#18:"historama"]Куките са измислили една супер витиевата мисъл, използвана повече от често в АУАН - "несъобразена с пътните условия скорост" - примерно водачът не се е съобразил, че по пътя ще има дупки, кал от излезлия от полето трактор, което им дава възможност да го санкционират дори и да е спазвал ЗДвП.... [/quote]

    Добре де, чета коментарите Ви и вече този "спука топката".

    "ЗДвП Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.
    (2) (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие."

    Това правило куките ли са го измислили?
    Не знаех, че полицията приема законите у нас!

  38. 38 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 706 Разстроено

    Всяка вечер около 21 часа по Патриарх Евтимий виждам и чувам гонки на млади дебилчета с лъскави и скъпи коли, АТВ-та и мотори. Карат като ненормални (а най-вероятно са точно такива), колите им мятат задници по улицата, но досега един милиционер не съм видял да се опита да спре някой от тях... И това е почти в центъра на столицата, какво да говорим за малките градчета и селца...

  39. 39 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 990 Неутрално

    В тубата има и филмчета за тези граждански инициативи в Холандия.
    Холандия е пример как трябва да стане нещо, и че без борба няма резултат.
    Ако ние стоим и разчитаме само на едните интернет петиции.... скоро няма да се отървем от черната статистика.
    Прилагането на жестоки наказания спрямо нарушителите е другото слабо звено в нашата корумпирана система....

  40. 40 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4833 Неутрално

    [quote#29:"BlueWater"]а в този които трябва да налага и следи за спазването им![/quote]

    Полицаите са част от обществото!
    След като има търпимост към действията им и те толерират неща, които не би трябвало, неминуемо равносметката е негативна за всички. Както казваме: “като се знам какъв инженер съм, не смея да отида на лекар”! В тази връзка, не съм виждал КАТ да глоби лекар, точно поради тази колегиалност...

    I Want To Believe
  41. 41 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 218 Гневно

    Пътищата (с дупки или без) са построени с пари от винетки, акцизи от горива и целево финансиране от ЕС/държавния бюджет.

    На какво отгоре "трябва да се върнат на велосипедистите"?
    Да си измислят техен си вид данък, да си го плащат и да има строят съответната инфраструктура. Пътищата са предназначени основно за МПСта. Ако на някой не му харесва, да не ход в магазина, а да грабва колелото и да врътка педали до село - кеф ти картофи, кеф ти патладжан. Малко с хляба и бирата не ми е ясно как ще стане...
    Прочее, велосипедистите в София са хората които най-редовно и преднамерено нарушават ЗДП. Минаване на червено, каране по пешеходни пътеки и тротоари, засичане на коли без предупреждение с ръка и др подобни са ежедневие. Дори пернишките шофьори имат известен свян пред червения светофар.
    Аз лично бих каръл велосипед сутрин до работа, но денивелацията между Д1 и М4 не е малка, изгорялата нафта в тази връзка не са никак малко, няма как да ходя на работа вир вода потен. Да не говорим, че трябва и две чевета да оставя в детската гадина. Как да стане това с колело или градски транспорт? Пряка линия между тези 2 точки няма. Метро с прикачване в пиков час... мерси!
    Газта е лев на литър, ходенето до работа ми е на цената на билет за автобус. Карам внимателно, спазвам правилата и не застрашавам никого. Защо пътищата трябва да са за велосипедисти?

  42. 42 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Нека авторът сам прочете СОБСТВЕНАТА си статия. 4-годишният Паоло е блъснат от джип в ПЕШЕХОДНАТА ЗОНА. Това е проблемът! Тук дори да има пешеходна зона, дори да има закон, никой няма да го спазва. Революцията трябва да се извърши в главите ни. А ние сме далеч от мисленето и организацията на гражданското общество в Холандия през 1973-та. Даже бих казал МНОГО далеч.

  43. 43 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1388 Неутрално

    "Въпросът е дали вие вярвате, че това е възможно. Вие имате правото да поискате град на хората, а не на колите. Хората са мнозинството на улицата и са на първо място." Предупреждава, че това няма да е лесно спечелена кауза.

    Ще срещне огромна съпротива, но си заслужава! Очевидно е, че институциите нямат волята и капацитета да го направят.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  44. 44 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10722 Неутрално

    Хубава и поучителна статия, защо да не можем и ние, защо трябва невинни дечица да плащат за безхаберието на някои.

  45. 45 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    Евала на холандците.От такива развити и високо цивилизовани нации трябва да се учим.Като за начало трбява спешно нашето законодателство да увеличи драстично наказанията за убийствата по пътищата.

  46. 46 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    ТРябва да се променим самите ние - това е разковничето!Например - докато иде до колата си, човек е пешеходец и иска от колите да му спрат на пешеходната пътека, защото той е с предимство, но като се качи в автомобила си - О, чудо!!! - какви са тези хора, 'дето ми се разкарват по улицата - хич няма да им спирам.Ставал съм свидетел на подобни сцени доста често.А най-важното е да не започваме всяка мисъл с АЗ, а с НИЕ - обществото, хората, тези, с които щем-не щем сме свързани и длъжни поне да не си пречим.

  47. 47 Профил на mefkata
    mefkata
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В Холандия и всяка нормална държава урбанистите действат със следните приоритети: 1. Велосипедисти. 2. Пешеходци. 3. Градски транспорт. 4. Автомобили.
    Давам пример само с Лъвов мост. Обезобразен с магистрална визия, мантинели, табели и гадни парапети, за да облекчи (уж) движението на автомобилите с изграждане на тунели. Принудиха градския транспорт от пазара към Раковска да се набие без предимство в кръгово, но и със светофари!?!?!?! Пък и сръчно управление?!?!?! Премахнаха буслентата по Сливница до Раковска, намалиха шир. на тротоарите по спирките, на които спират по 6-7 линии до 1.80м. Натириха пешеходците, които пресичат от КФС до хотел Максим отсреща да го правят за 5 мин.10 сек (засичал съм го), защото трябва два пъти да пресекат М. Луиза и два пъти Сливница, плюс трамваен светофар или да се забият в подлеза на метрото – отнема само 2 мин. и половина. Увеличиха велоалеята с 50м. като я преплетоха с пешеходци, трамваи, коли и свършва в нищото…за пореден път. За 30 млн. лв. – толкова. И тук приоритетите са ясни: 1. Автомобили. 2 Транспорт. 3 Пешеходци. 4. Велосипедисти. Точно обратно на холандските, затова и качеството ни на живот е точно обратно на холандското. Елементарно.

  48. 48 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Велосипедистите сапсъщо проблем - карат внасрещното движение и смятат, че са с предимство! Велосипедистът няма на велосипеда си контролен номер, който да ползваш при нарушение отнегова страна, например ако те блъсне и ти паднеш. Няма гражданска отговорност която да покрие нанесени щети от него. Такъв се блъсна калникът на колата ми и направи вдлъбнатина. Ремонта ми струваше 180 лв. Ако недай си боже блъсне възрастен и го нарани, не носи никаква отговорност. Освен това смятат, че могат с висока скорост да пресичат по пешеходни пътеки и трябва да ги пазят. Това е невъзможно, по простата причина че водачът наПС не може да ги види когато те " хвърчат" с 40 кмас по тротуари към пешеходната пътека. И т.н. Да не говорим за технически неизправните велосипеди!!

  49. 49 Профил на sardaukar
    sardaukar
    Рейтинг: 213 Неутрално

    не е за Ганя такава работа..

  50. 50 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Холандците са от друго тесто. На нас материалът ни е дефектен.

  51. 51 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1108 Неутрално

    Ха-ха!
    Предлагам да се забрани движението на автомобили не само през уикенда, ами и през цялата седмица!?
    Така със сигурност няма да има блъснати от коли!
    ----
    Инфантилна статия.
    Простакът си е простак независимо дали си вози задника на велосипед или автомобил!
    Истинската причина за тези трагедии е тоталното беззаконие, което цари на тази територия.
    Множество олигофрени имат ТРАЙНО усещане, че са безнаказани и над закона. Като се започне от селския бек, мутреещите се примати-бизнесмени, та до милиционери, шофьори на прокурори и цялата шуро-баджанашка измет в държавния апарат.
    Ей това е причината в България нещата да са по-различни от тези в Холандия.
    За да се превърне в РЕЦИДИВИСТ един обикновен нарушител, то години наред е 'минавал метър', казано образно. И накрая става белята, като междувременно придобива крайната наглост характерна, както за тези боклуци които сгазиха децата в Лесидрен, така и за ония в Ст. Загора с Паоло, така и за казанлъшкия случай.

  52. 52 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2657 Неутрално

    Този материал е от миналата година. Готов съм да се обзаложа, че малоумниците Петър Диков и Йорданка Фандъкова и Бойко Борисов не само няма да го прочетат, но ще бягат от него, като дявол от тамян.
    Когато някой се опита да ги попита кога София ще стане град на хората, а на както е сега на автомобилите, те изпадат в истерия и започват да крещят как единственото спасение от задръстванията са безумните и ненужни строежи на все повече и все по-големи пътища, т.е . като автомобилите стават все повече и повече.
    Холандците ще онемеят когато чуят глупавите им аргументи за натикването на пешеходците под земята.

    "Новите системи неизбежно генерират нови проблеми"
  53. 53 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    [quote#23:"massa"] Това са хора, които още преди столетия, са се събрали заедно[/quote]нека да отбележим, че и Пилгримите от "Мейфлауър" ,подписали известният (the Mayflower Compact 1620),поставил в последствие основите и на бъдещото секулярно управлениe в щатите, са били приютени в Холандия:"The Pilgrims had lived for some years in Leiden (Netherlands)...Just as a spiritual covenant had marked the beginning of their congregation in Leiden, a civil covenant would provide the basis for a secular government in America.."
    От друга страна, религиозната търпимост( и в последствие толерантност на холандците) се е съчетавала с решителност в преследване на корумпираността на съдии още от 17 век насам и изобщо на законите,което виждаме косвено и в статията.

  54. 54 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    [quote#47:"mefkata"]В Холандия .. урбанистите действат със следните приоритети: 1. Велосипедисти. 2. Пешеходци. 3. Градски транспорт. 4. Автомобили.[/quote]Бихте ли пояснили класацията си за ..Холандия?По- специално в Амстердам и околностите му т.1 и т.2 ми се струват все пак разменени.Впечатленията ми са на човек, карал с часове колело по улиците и на пешеходец.
    Имам и някои забележки за това, колко е безопасно да караш колело по алеите, ако не си майстор.За щатите, които също са
    нормална страна, карането на велосипед също никак не е приоритет 1 и познат с голям стаж загина неотдавна и то в град,където и полицията е на ниво, и регулацията.Отделно,че преминах бавно на колелото си пред спряла в пешеходната пътека кола, която изведнъж стартира за ляв завой и ме събори
    на земята..барабар с колелото.

  55. 55 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3894 Неутрално

    До коментар [#53] от "тулса":

    Нека информираме колегите, че специалността право се изучава в Холандия от 1616 в Гронинген, или от 1636 в Утрехт. макар да имат сравнително малко юристи (около 16,000), холандците се радват на правото да ползват юридически съвет и защита чрез държавни програми, както и с неголяма осигуровка. За мен беше интересно да прочета, че само 18% от холандците ще нарушат закон който смятат за неправилен, докато този процент е 58% при Белгийците, 68% при французите и (интересно) 55% при Испанците. Като цяло холандците считат че имат обективна и некорумпирана съдебна система. Отделен е въпросът за професионалната квалификация на съдиите - около 40-45% идват след доста дълга практика като юристи, а не от университетската скамейка (о, и само девет от класическите университети са ауторизирани да подготвят юристи).

  56. 56 Профил на mefkata
    mefkata
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#54] от "тулса":

    Идеята е, че при развитие на града се стремят да дават приоритет на велосипедите, там където е възможно, разбира се, защото са все пак са транспорт и са подходящи за ежедневно ходене на работа в радиус от 10 км. и повече, екологично чист, не харчи ресурс (гориво и пари) и подобрява физическото здраве. Пешеходците са повече и също първа грижа, но са главно в централната градска част. Без да споря дали 1 и 2 са разменени, при нас са все пак в края на опашката. Когато попаднах във Виена през февруари месец при снеговалеж и - 10градуса, първо почистиха велоалеите, зимата, и после паралелно тротоарите с едни малки машинки, и пътищата...Така де, а тук хората купили си жилища в престижните Южни райони, примерно до Семинарията, сега с радост гледат на ниво трети етаж прелитащи автомобили по новите аутобани. Големи строежи = голямо усвояване. От едни велоалеи какво толкова да гепят?

  57. 57 Профил на chichkovuychev
    chichkovuychev
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Ще прозвучи нескромно, но имам известни претенции да познавам нещата в Кралство Нидерландия / ако ви харесва - Холандия! /, защото малкият ми син живее там вече 15 години, а от 2006 година съм му ходил на гости 6 / шест!!! / пъти, последния път т.г. от 25 юли до 6 август. От Айндховен до Рурмонд са около 60 км. От Рурмонд до Керкраде са около 65 км. Пътувах ги и в двете посоки тези километри по сигурно най-добрите магистрали на Европа. Бях приятно шокиран, когато се взирах упорито ПРИ ДНЕВНА СВЕТЛИНА и не видях нито един ЗНАК СТОП. Питам сина защо е така, а той ми отговаря, че Нидерландия е съинициатор на конвенция за премахване на този знак в четири държави: Нидерландия, белгия, Люксембург, Австрия... Този знак ТРЯБВАЛО ДА БЪДЕ В ГЛАВИТЕ НА ШОФЬОРИТЕ , т.е. те да бъдат изключително внимателни и да не допускат ПТП по тяхна вина... В Рурмонд, както и в останалите градове НЕ ВИДЯХ УЛИЦА БЕЗ ВЕЛОАЛЕЯ. Да не говорим, че отделни градове са свързани в пръстен с велоалея. Да сте чували за абревиатурата УМБДА??? Това са началните букви отх името на Градовете: Утрехт - Маарсенбрук - Брьокелен - Дриймонд - Амстердам , които са съединени с една прекрасна ВЕЛОАЛЕЯ и за няколко рчаса можеш да обиколиш кралството - за 7 - 8 часа, при това в пълна безопасност за здравето и живота си, карайки велосипед... Да не говорим, че Хронинхен / не е Гронинген!!! / е обявен за световна столица на велосипедистите. И сега мааааалко статистика. ИЗПОЛЗВАН ВИД ТРАНСПОРТ В ЕВРОПА: велосипед - В, автомобил - А, обществен транспорт ОТ. 1. Нидерландия - В - 31,2%, А - 48,5%, ОТ - 11%; 2. Унгария - В - 19,1%, А - 28,2%, ОТ - 35,3%; Дания В - 19,0%, А - 63,4%, ОТ - 11,8% и т.н. Средно за ЕС - В - 7,4%, А - 52,9%, ОТ - 21,8%... България не е между първите ДЕСЕТ ДЪРЖАВИ - ЧЛЕНКИ, а е на последно място - ОЧАКВАЕМО - НАЛИ!!! Ще ми се да добавя, че в Ниската земя има и други градове, съединени с велоалея във велосипеден кръг: ЗУММБЗ: Зайст - Утрехт - Маарсен - Маартенсдийк - Битхофен - Зайст... И един неудобно приятен / голям оксиморон, нали?!!? / пример- бабетка на 85 годинки - от улицата на сина отива на гости в неделен ден с велосипед на 8 километра, да види приятелката си... Еееее, а наши млади дами, ще поразкършат ли бедрата и прасците си до където и да е ... в неделя или събота???

  58. 58 Профил на chichkovuychev
    chichkovuychev
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Във връзка с казаното от мене в горния ми коментар, ще вметна, че искам да прерифразирам една от най-популярните песни на покойния Тодор Колев с рефрена:" Как ще ги стигнем американците... " ееее, не искам да стигаме въобще за нищо американците, затова го казвам така: "Как ще ги стигнем холандците... ", а и само тях ли, защо не и белгийците, шведите, норвежците, датчаните, финландците, а бе всички от онези малки държави - китни градинки като красива картинка...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах