Безплатно лятно училище подкрепя децата от столичния квартал "Факултета"

Безплатно лятно училище подкрепя децата от столичния квартал "Факултета"

© Заедно в час



От началото на седмицата 60 деца от столичния квартал "Факултета" получават допълнителна подкрепа по ключови учебни дисциплини по време на безплатна "Лятна СТАРТ академия".


Инициативата на е три от възпитаниците на програмата "Заедно в час" Милена Димитрова, Елица Генева и Десислава Стоянова, които са екипът на неправителствената организация "Старт академия София". Работата им е възможна с финансовата подкрепа на програма "Европа" на Столична община. За целта на проекта, модела на обучение и резултатите от него "Детски Дневник" разговаря с Милена Димитрова.


Инициативата


Родена покрай дейността на трите момичета в кв. "Факултета", където децата и през учебната година не посещават редовно училище и имат големи пропуски, идеята за "Лятна СТАРТ академия" се развива постепенно. От есента на 2005 година, а от следващата година решили сами да организираме уроци по български и математика. "За един учител наистина няма нищо по-прекрасно от това да вижда как учениците му напредват и се развиват пред очите му", казва Милена и благодари на директора на 75 ОУ "Тодор Каблешков", че отвори вратите на училището за тях, както и на администрацията на СО, Район "Красна поляна", които ги подкрепят през цялото време. Тя подчертава, че родителите, с които работят в момента, изключително силно подкрепят децата си и живо се интересуват от тяхното развитие.



Иновативен метод на преподаване


"Лятна СТАРТ академия" се провежда за първи път и екипът е планирал доста занимания за децата, които ще учат български и математика и ще развиват емоционалната си интелигентност, комуникативните си умения и умения за работа в екип.


"Може би най-иновативното в нашата академия е, че децата ще бъдат разделени по ниво на предметното знание, а не по възраст - така ако някое от тях не може да чете, въпреки че е на 12 години, ще бъде в група за начинаещи по български език, а по математика може да е в група за напреднали, ако това е нивото ми", оняснява Милена. Групите ще бъдат малки - от по десет деца, а с всяка от тях ще работят учител и помощник-учител. Целта е да се отговори на индивидуалните нужди на всяко дете.


Безплатно лятно училище подкрепя децата от столичния квартал "Факултета"

© Заедно в час


Планирани са и забавни уроци, по време на които децата ще имат възможност да играят, да се състезават и да учат, преживявайки. Всяко дете ще си постави собствени цели, които да преследва по време на академията, и ще получи подкрепа за това.


Целта и целите


На децата ще трябва да им се помогне да запълнят пропуските в знанията си, за да може наесен да се върнат в училище с ново самочувствие и ентусиазъм. "Искаме да ги мотивираме и да ги накараме да се чувстват успешни. Очакваме всяко едно от децата да постигне академичен напредък, като за целта ще направим диагностично и финално оценяване, а в края на всеки час чрез малка петминутна самостоятелна работа ще направим проверка на разбирането на материала от часа", обяснява Милена.


Екипът разполага и със специална ктитериална матрица за проследяване на напредъка на децата по отношение на уменията им за работа в екип, комуникативните умения и емоционалната интелигентност. По думите на Милена Димитрова елементи от техния подход и отделни практики биха били полезни за всички специалисти, които работят с деца и могат да бъдат приложени и в училище.


Екипът на "Старт академия София" има и други идеи, свързани с дългосрочна и целогодишна работа с деца от сегрегирани общности. Мечтата им е да отворят училище в общността, което да развива и подготвя ученици да бъдат лидери на общността си.


Мотивацията


Личната мотивация на Милена Димитрова има много аспекти, но най-основателната причина, поради която се занимава с академията е фактът, че в сегрегираните общности възможностите за успех на децата са съвсем минимални. "Изключително много се тревожа, че има стотици хиляди деца, които от раждането си са обречени да живеят в бедност и нищета. Растат в среда, която като цяло не стимулира интелектуалното им развитие. Живеят в бедни семейства, които много често мислят за физическото си оцеляване и образованието и развитието, съвсем разбираемо, не са им приоритет.


Възрастните в семейството са израснали по подобен начин, което пък ги прави неспособни да подкрепят и развиват децата си. И не е вярно, че те не искат, просто не знаят как и имат нужда от някой, който да им помогне", казва Милена. Тя и колегите й виждат възможност да помогнат да децата да надскочат средата си и по-късно самите те да са тези, които подкрепят развитието на общността си.

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tediblabla
    tediblabla
    Рейтинг: 273 Неутрално

    Браво на момичетата! Действия трябват, не само мрънкане, че децата не били образовани.

  2. 2 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Специален поздрав на всички мрънкащи пред мониторите колко е зле положението. Докато някои говорят, други действат, а в това действие може да се крие голяма част по-доброто бъдеще на България

  3. 3 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    Барво, кураж и успех. За който иска, трудно няма.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  4. 4 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    "Живеят в бедни семейства, които много често мислят за физическото си оцеляване и образованието и развитието, съвсем разбираемо, не са им приоритет."

    Не е вярно. Куп други деца са родени в бедни семейства обаче образованието им е приоритет. Ако работиш от сутрин до вечер, за да си изкарваш хляба, нормално е да нямаш време и сили за образование. Само че случаят с тези общности не е такъв.

    Като изключим обяснението за причините за слабия приоритет на образованието, инициативата е смислена. Прави впечатление, че най-после се признава невъзможността на родителите да подкрепят и развиват децата си. Остава да се признае, че в някои случаи направо саботират усилията на децата си, защото смятат, че така те ще се откъснат от средата си (което наистина става). Работа само с децата няма да даде сериозен резултат, трябва да се работи и с родителите и с цялата общност, за да се разбие негативния модел на поведение.

  5. 5 Профил на ВаняХр.
    ВаняХр.
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Хубаво е, че някой има желание, нерви и сили да се опита да се занимава с това.

  6. 6 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 338 Неутрално

    В Младост, Люлин, Дружба има цели групи учещи, но реално изхвърлени от псевдо-елитините си училища тийнеджъри. И за тях трябват академии. А те нямат проблеми с храна и жилище. Налага се да се преподаде учителския клас кавлификация по химия, физика, английски и т.н. на родителите, за да "помагат" на МОН.

    Самата образователна система може да се дублира с една всеобща академия... Да се покани г-н Тръп за патрон.

    Инициативата е добра, но е доста формална и ще започне и завърши с публикации, необходими по изискване на програмите за оправдаване на финансирането.

  7. 7 Профил на wux46502994
    wux46502994
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не знам дали обърнахте внимание на следното изречение: : "Работата им е възможна с финансовата подкрепа на програма "Европа" на Столична община." А като свършат парите по програмата?... Дано да греша, но си мисля, че и самата "инициатива" ще свърши.

  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7938 Неутрално

    Дано усилията им да не отидат напразно.

  9. 9 Профил на Vassco
    Vassco
    Рейтинг: 516 Неутрално

    А няма ли за българските деца някой да организира поне безплатни занимални през лятото. Нашите джобове също не са бездънни. Защо трябва да се гледа само към малцинствата, а мнозинството да се дере яко за частни занимални през ваканциите?

  10. 10 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1795 Неутрално

    Те през останалата част от годината не ходят, та сега през лятото ли?!

  11. 11 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 607 Неутрално

    Добра инициатива! И ако може МОН да се съсредоточи в подобни мероприятия, а не да въвежда малоумни стандарти за "задължително образование" на четиригодишните в опит да отчете изпълнението на някакви "мерки". След като има очевиден проблем при образованието на ромчетата, моля да действат локално, не да създават грижи и излишни задължения на ВСИЧКИ родители.
    И да, стои въпросът защо на работещи родители им се обяснява, че не могат да си оставят децата на градина или занималня през лятото, щото "госпожите" и те трябва да си починат? Ясно е, че ромите са по-уязвима група (простете за клишето, но си е факт), ама нали и бачкаторите трябва да бачкат, за тях 3 месеца отпуск няма. Моят личен проблем е точно обратният - имам възможност да осигуря на децата по-качествено "гледане" от това в пробитите ОДЗ-та, ама не ми дават, щото задължително трябвало да ги обучавам по МОН-ските ромски стандарти. Но съчувствам на много родители, на които директно им се казва, че "юли и август градината затваря", ами тия деца какво да ги правят хората де? Един месец неплатен отпуск, ако ти разрешат, ами ако направо ти покажат вратата и си намерят бездетен бачкатор на твое място, МОН ли ще те зарине в помощи и добавки? Ето и от статията едно става ясно - ако нещо читаво изобщо се прави в тая държава, то е по частна инициатива. Чиновниците, дето ги хрантутим, една тиква у бостан не могат да отгледат.

  12. 12 Профил на hristopeev
    hristopeev
    Рейтинг: 5 Неутрално

    @Vassco, "Заедно в час" имат безплатна лятна академия вече 7 лета. Тази година децата са 1300.

    https://zaednovchas.bg/summer_academy/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах