Как създателите на "Телерик Академия" учат децата си на новите технологии

Светозар Георгиев и Бойко Яръмов

© Георги Кожухаров

Светозар Георгиев и Бойко Яръмов



Тази статия е част от специалната поредица "На училище" на "Детски Дневник", посветена на родителските страхове. Попитахме двама от основателите на "Телерик Академия" - Светозар Георгиев и Бойко Яръмов, как запознават собствените си деца с технологиите и интернет и имат ли притеснения, породени от това, както и какви са целите на младежките инициативи на академията. До края на септември ще можете да прочетете съветите на специалисти по най-важните теми за здравето, развитието и сигурността на учениците тук.


На каква възраст решихте да дадете на децата си таблет или лаптоп и защо?


С. Г.: На около 2-годишна възраст. Не съм догматичен по темата за "екраните" – дали ни харесва, или не, живеем в дигитален свят и трябва да учим децата си как да се справят с тази реалност. Според мен когато се използват за градивни и учебни цели, таблетите и телефоните са превръщат в мощно оръжие за учене и откриване на света.




Например в моя случай гледането на детски филмчета на английски език помогна много голямата ми дъщеря да усвои езика практически без акцент. Под формата на учебни игри децата могат от много по-ранна възраст да придобият умения, които идваха значително по-късно, когато аз бях дете.


Б. Я.: Когато дъщеря ми стана на 6 години. Аз също като Светозар смятам, че не можем да вървим срещу времето. Дигиталните технологии са неотменна част от живота ни. Липсата на досег с тях може да накара детето да се почувства аутсайдер, тъй като всички негови връстници вече използват телефони или таблети. Използвайки интереса на децата към технологиите, можем да ги използваме и като притегателно средство за обучение. Балансът се крие в канализирането на вниманието на децата към съдържание, което развива тяхното въображение, креативност и мислене, като "направи си сам" видео уроци или такива, които изграждат дадено умение.


Кога според вас е твърде рано за това? Кога е прекалено късно?


С. Г.: Не мисля, че възрастта е толкова важна, колкото начинът, по който децата използват дигиталните устройства. Ако родителят намира в това решение да ангажира детето си, за да не плаче или да си осигури спокойствие, то това е много неправилен подход. Но ако се селектират приложенията и съдържанието, които детето консумира през дигитални устройства, както и тяхното количество, интелектът му може да се развие драстично.


Децата до 7- или 8-годишна възраст са естествено програмирани да учат изключително лесно. Впоследствие тази способност намалява. Не трябва да се изпуска този момент, за да се стимулира детето да учи по всякакъв начин, включително и чрез дигитални устройства.


Б. Я.: Според мен моментът идва естествено, когато детето прояви любопитство към технологиите и реши да ги опознае като експериментира с тях. Не бива да се противопоставяме на този процес, а да го канализираме в правилната посока. Всички се учим непрекъснато. Затова смятам, че никога не е твърде късно едно дете или зрял човек да навлезе в света на дигиталните технологии.


Учите ли децата си на програмиране?


С. Г.: Все още не. На този етап изглежда се интересуват повече от креативния елемент, отколкото от точната, математическа част. Опитвали сме с програми за малки деца, но за момента не им е интересно.


Б. Я.: Все още не.


Как учите децата си на интернет? Ползвате ли специален софтуер за родителски контрол и следене?


С. Г.: Засега не ползвам софтуер за родителски контрол, но планирам да го направя. Въпреки това не вярвам, че софтуерът е абсолютното решение. Най-добрият начин е да "инсталирате софтуер" в съзнанието на своето дете. С други думи, да му обясните кое е правилно и кое не, за да може до голяма степен то само да преценява. Ако това възпитание отсъства, нито един софтуер няма да помогне.


Б. Я.: Обучението става постоянно чрез регулярни дискусии за интернет и наличното там съдържание, ползите и потенциалните вреди от него.


От гледна точка на технологично решение за родителски контрол, използвам Amazon Kindle Fire, тъй като неговият софтуер е подходящ за деца и позволява цялостен контрол върху преживяването, съдържанието и прекараното на устройството време.


Какви са уроците, които искате да дадете на децата си?


С. Г.: Аз като родител наблягам на обикновените човешки ценности. Защото това ни отличава от роботите - емоцията, съпричастността, която може да се стимулира, тренира и е важно да се поощрява от ранна детска възраст. Защото когато човек помага на другите, а не е егоистично настроен, той е по-успешен.


Б. Я.: Заради посоката на неминуемото дигитализиране дълго време смятах, че трябва да държа детето си настрана от новите технологии, защото те ще му се случат така или иначе. По-голямата част от живота му ще е обвързана с технологии – роботи, изкуствен интелект и може би летящи коли. Това, което ме накара да променя позицията си, е осъзнаването, че точно с боравенето с технологиите идва възможността децата да се запознаят с нови реалности от живота - един нов канал, който не може да бъде заместен.


"Телерик Академия" вече обучава деца от първи клас. Ще продължават ли те да участват в програмата в по-горните класове?


Б. Я.: Децата идват с голямо желание и ентусиазъм да учат тук. И получават възможност да минат на следващите нива. Имат и голямо желание, защото техни преподаватели са по-големите деца. Голяма част от тях са вдъхновени да бъдат и те учители след време. А най-добрият начин да учиш, е като споделяш знанието. Вярвам, че първият випуск първокласници ще продължи и ще бъде създаден този мост.


Каква е целта при работата с деца?


С. Г.: При детските инициативи няма самоцел да се подготвят стриктно и задължително програмисти, а целта ни е да се събуди наново любовта към ученето. Ученето и ходенето на училище. Защото като говорим за професиите на бъдещето, е сигурно едно: детето трябва да се учи супер бързо и супер много. В противен случай и ако гледа само риалити шоу по телевизията, ще бъде роботизирано, т.е. роботите ще му вземат професията. Това вече се случва с плашещи темпове. Това, на което можем да научим децата, е не да стават програмисти, защото в бъдеще време те може и да не са нужни, а да искат да учат.


И ако дигиталните технологии се учат покрай игрите, децата се учат и на много други неща: да работят в екип, да се справят заедно, да решават комплексни задачи.


Б. Я.: Ключови за мен са три неща: любопитството, креативността и средата. Важно е да научим децата да бъдат любопитни, да се самоподготвят, да търсят информация. Как можем да стимулираме любопитството им? Например с игри и роботика - създаването на нещо физическо. Има и една друга сфера: роботиката, създаването на нещо физически. За да не си роботизиран, ключово е да се стимулира креативността. Защото един робот не може да смени скоро креативния компонент - способността да разсъждава и търси. Важно е на децата се предостави правилната среда, да бъдат стимулирани да експериментират, да им бъде позволено да грешат.


Каква трябва да е ролята на държавата и да има ли такава в проект като академията?


Б. Я.: Според мен реалността в дигиталните технологии е изключително динамична, за да може да очакваме комплексната структура в сферата на образованието и тя да е винаги огледало, адаптирана и следяща нуждите на бизнеса. Няма как да стане скоро. Но има един фундаментален сет от познания, похвати и принципи, върху които може да се акцентира в образователния процес в училищата.


Например един програмен език се базира на математика, на логика, на причинно-следствени връзки. Ако основното образование акцентира върху тези фундаментални принципи, които са приложими в дигиталните технологии, организация като нашата ще може да направи адаптации върху тази основа. И тогава мостът между учене и професионална реализация става много по-кратък, по-тематичен и актуален. За мен това е най-добрата симбиоза и най-добре би било образователните институции да се отворят за създаването на този фундамент. Където е необходимо, ние ще помагаме.


С началото на учебната 2017-2018 г. предстои новият сезон на младежките инициативи на "Телерик Академия". В 11 града в България започват 36 групи по програмиране за деца от 4 до 7 клас. Само в София ще бъдат приети над 240 ученици, които за първи път ще се докоснат до състезателното програмиране и разработката на игри.


Успоредно с това ще бъдат организирани обучения по програмиране с езика Java, насочени към гимназиалните ученици. Те са част от "Училищна Телерик Академия" и ще се провеждат всеки месец в рамките на 3 последователни дни в трейнинг центъра на академията в София. Участието и в двете инициативи е безплатно. Необходимо е кандидатстване, което за София ще започне на 13 септември, както и успешно преминаване на входен изпит.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  3. 3 Профил на philipeto
    philipeto
    Рейтинг: 261 Неутрално

    Куцо и сакато програмизд! Юруш народе!

  4. 4 Профил на Martina
    Martina
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#2] от "jony":

    "YOU'RE RUINING, GUYS!" звучи ужасно на английски!

    Mt
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  6. 6 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Телерик от всеки прави програмист....
    Е как не се сети някой да направи Академия за Редене на Павета. Матряла много зле явно.

  7. 7 Профил на Никола Николов
    Никола Николов
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#2] от "jony":

    Ето, дори не е трудно да се види за форума им какъв софтуер ползват - https://xenforo.com/

  8. 8 Профил на jony
    jony
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Каквото щете казвайте, но Дневник не работи добре. Скапаха го.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  10. 10 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    2 години ми се струва рано дете да подхваща Интернет, но след като то е в такава среда и ако самото то проявява интерес, може би трябва да му се даде достъп до Мрежата, при известни ограничения, разбира се - които с времето ще отпадат (както при ученето за каране на велосипед с помощните колела). И все пак 6-7-годишна възраст ми се струва по-удачна. Моето поколение получи достъп до Нета в тийнейджърска възраст, така че не знам какви ще са ефектите върху малчуганите, които навлизат в този виртуален свят.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  11. 11 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Като разберете как иноваторите и пионерите обучават децата си, ще разберете кой е по-добрият вариант. За съжаление в нашата чалга-култура на тези хора още от средното се гледа с подигравка, вместо с уважение.

  12. 12 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 855 Неутрално

    До коментар [#1] от "nze35531649":

    А "Стопанска академия - Свищов" по американски модел ли е измислена? https://www.uni-svishtov.bg/

    Или "Национална музикална академия" http://www.nma.bg

  13. 13 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3048 Неутрално

    Той... мат`ряла, че е зле - зле е...! Ама проблема е, че никой не говори за липсата на хора, които могат да правят изглеждащи на пръв поглед, съвсем обикновени неща, като редене на павета, примерно. Компютри, та компютри...! Добре, но вече няма кой един хляб да ти направи, както трябва!

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  14. 14 Профил на Боб Марли Фарук
    Боб Марли Фарук
    Рейтинг: 159 Неутрално

    Имат добри мотиви и правилен подход. Дано успяват все повече в начинанията си.

  15. 15 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Много се надявам повече родители, независимо дали са мениджъри на някаква компания или продавачи в кварталното магазинче, да учат децата си да четат книги и да възпитават любов към четенето и знанието. Нищо не развива интелекта, мирогледа и мисленето така, както книгите.

  16. 16 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 522 Неутрално

    " Липсата на досег с дигиталните технологии може да накара детето да се почувства аутсайдер, тъй като всички негови връстници вече използват телефони или таблети."

    Страхотна логика. Ако всички другарчета се дрогират, то трябва да се дрогира и детето ти - за да не се почувства аутсайдер?

  17. 17 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Не пресолихте ли супата а? Първо за създателите на "Телерик" - респект. Създателите на "Телерик Академия"... голем праз.
    Второ, да ми говорят нещо за Джава, където са да кажем изявени професионалисти, да но да черпят хората мъдрост как да си възпитават и учат децата.. аре нема нужда. Спрете с тоя ПР че грозно

  18. 18 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    До коментар [#15] от "newgenerations":

    Така е. Напълно съм съгласен с Вас, колежке.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  19. 19 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#16] от "john_3volta":
    Ами не, за да не се почувства от миналия век. Децата днес растат с технологиите. За тях те са нещо естествено и който се опитва да ги "предпази" от тях, ги обрича на изостаналост. Технологиите засипват децата с огромно количесво информация ежедневно. Вярна, грешна, просташка, културна.. всякаква. Благодарение на това огромно количество информация, техните мозъци се развиват до степен, която за старото поколение е немислима. Това безспорно е една враждебна и много натоварваща за тях среда, но някои успяват, чувстват се чудесно в нея, от малки се научават бързо и правилно да интерпретират и използват тази информация и ще постигнат неща, за които ние не сме и мечтали. На други, мозъчетата им слаби и изпушват. Зомбират се, гледат в ютюб само простотии и чалга и стават социални инвлиди. Това не е лошо, това просто е поредната стъпка на еволюцията и според теорията на Дарвин, приспособимите ще оцелеят. Ако държите децата си настрана от технологиите и те са от втория вид, вие няма да им помогнете, това пак ще ги застигне, но малко по-късно. Ако обаче са от първия вид, тогава вие ги осакатявате и пречите на развитието им.

  20. 20 Профил на koalimar
    koalimar
    Рейтинг: 361 Неутрално

    Някои хора изпадат в крайности. Детето ще учи програмиране (или ще посещава подобен курс) от 3-4 годишно, ще учи английски от 2 годишно, от 5 годишно сигурно ще го запишат и на курс за цигулар, а на 6г. ще е записано и на тенис. Това детство ли е? Дори и някои родители да не признават, те прехвърлят своите болни амбиции. Как точно разбират, че невръстният човек (на 2 години!) се интересува от технологии? Ако му тикат таблети и телефони, вероятно ще се занимава с тях, но това нищо не означава. Ако постоянно му дават книги, сигурно ще се изненадат, че се интересува от книги! Що не си кажат, че от 1 клас детето им ходи с телефон за 500-600лв и това няма нищо общо нито с интереса към технологиите, нито с компютърната грамотност.

  21. 21 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3048 Неутрално

    До коментар [#19] от "uq":

    Да, Интернет и технологиите дават огромна информация. Но, повечето от тази информация е абсолютно излишна, друга е дезинформация, трета е откровена заблуда и измама. Лошото е, че децата свикват да ползват готовата информация без да мислят или да развиват нещо в себе си. Развива се някаква зависимост от това нещо... Ако им спре Интернета остават, като риби на сухо...!
    Покрай моите деца, наблюдавам и много други. Повечето са, като зомбирани. Втренчени в екрана, злобни и агресивни. Непрекъснато се гледат някакви идиотски клипчета и се повтарят еднотипни фрази. Беден речник, копиран от клипчетата. Изпадат в паника, ако някой им напишел или не им напишел нещо... Абсолютно никаква мисъл и самостоятелност. Развиват някаква потребителска псевдо култура... То, явно и това е целта. Консумация и стремеж да се купува всичко, което се види по клипчета и реклами...!
    Моите деца гледам да ги занимавам и с други работи, водя ги по екскурзии, на планина, на море... Карам ги да четат, вместо да гледат телевизия. Доста е трудно, да им отделяш повече време. Но, на доста мои познати, децата им са оставени по цял ден с таблети и телефони, лежащи пред телевизора и резултата е плашещ...!

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  22. 22 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#20] от "koalimar":

    И твоята гледна точка е малко крайна. Не става дума тук да му ТИКАШ таблет или телефон. Става дума да не му ги забраняваш, ако иска - иска. Иначе ученето на програмитране и езици и какво ли не на невръстна възраст е САМО болни амбиции и болни родители. Масово деца на по 4-5 години се мъкнат по уроци по англиски, по частни учители.. като им казвам че само си хвърлят парите и губят и собственото си време и това на детето, ме гледат високомерно. После като стане на 12-13 и се оказва, че знае колкото са му преподавали в училище - сиреч нищо. А! Изненада, то с песнички и подскачания не ставало. С 1 година осъзнато учене ( когато детето вече е на .. 12-13 и нагоре) стига и задминава ниво, което не е могло да постигне за 7-8 години тормоз в невръстна възраст.
    И точно по отношение на английския, технологиите помагат много, защото научават сами покрай игрите и интернет доста неща. Гледа, пита, ти му казваш какво е и се напредва :)

  23. 23 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#21] от "tww09306483":

    Наблюденията ти над поведението на ПОВЕЧЕТО деца (аз не бих се ограничил само с децата, а бих казал повечето хора) са правилни, но обвързването на това поведение с Интернет и технологиите е абсолютно погрешно. Интернет не предизвиква това, просто му дава проявление. Да кажем така простотията и идиотщината си съществува. Технологиите само дават възможност тя да стига по-бързо до повече хора. Това по никакъв начин не прави хората които не са простаци простаци. Просто е още едно поле за изява на простотията.
    За дезинформацията и лъжите- също, те не живеят само в интернет, те живеят и във вестниците, в телевизията, в обожествяваните от вас книги също. Днес почти всеки може да издаде книга и да направи достояние на света полюциите на болния си мозък. Дори и в миналото обаче, десетки истини са изопачени или буквално пренаписани от някой "културтрегер" като Вазов или Николай Хайтов. Това не е ли дезиновормация и лъжи? Е, само дето в Инрернет вече не е толкова лесно да дезинформираш, защото все ще се намери кой да разкаже и обратната история и вече децата, хората ( умните) ще решат на кого да вярват.

  24. 24 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    "По-голямата част от живота му ще е обвързана с технологии – роботи, изкуствен интелект и може би летящи коли. "
    ЛЕТЯЩИ КОЛИ! Боже Боже...
    "В противен случай и ако гледа само риалити шоу по телевизията, ще бъде роботизирано, т.е. роботите ще му вземат професията. "
    Абе момчета.... какво да ви кажа? Не бих ви поверил детето си.

  25. 25 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    Прекрасни сте! Ако всеки българин, който знае и умее нещо, отдели време, за да въведе в професията си млад човек, България ще изживее второ Възраждане.
    Уви, в много професии все още цари малоумието: "Сам съм се борил да се утвърдя и няма да си давам хляба, като обучавам новото поколение". Даже такъв манталитет се утвърждава и в университетите, чувам.

  26. 26 Профил на koalimar
    koalimar
    Рейтинг: 361 Неутрално

    До коментар [#22] от "uq":
    Масово хората са неинформирани и действат първосигнално. В ИТ сферата се печелило добре - значи детето им трябва на 2г. да е записано и да трупа знания в тая индустрия. Що за комплекси са това? За 2-3 години, докато е в пубертета, може и английски и език за програмиране да научи. Родителите дори не осъзнават с какво се занимават програмистите, но това явно не е важно - детето бива насочено още преди то самото да разбира какво го влече. Сякаш няма да започне да работи на 18 или 22, а на 8 ще трябва само да си вади хляба и е важно да има знания! Така става, че за 1-2г. ще го изпреварят хора, които реално ги влече и тези 15г. уроци ще отидат на вятъра заедно с детството му. Но акъл на родителите не трябва да се дава. Всеки си възпитава според неговите виждания и има това право, но е жалко за подведените подрастващи.

  27. 27 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#26] от "koalimar":

    Именно де, нали и аз това казвам.

  28. 28 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#26] от "koalimar":

    Да не говорим, че
    1) Тая с ИТ технологиите отмира и следващото поколение ИТ специалисти далеч няма да е така добре платено
    2) Реално, дори и сега не са програмистите тези, които правят истински кинти. От програмиране няма да забогатееш, колкото и някой с 1000 лева заплатка да си мисли, че ако е програмист и взема 3000 ще е богат.
    Програмистите НЕ СА богати дори в България, да не говорим за на запад. Можеби са една що годе средна класа.

  29. 29 Профил на koalimar
    koalimar
    Рейтинг: 361 Неутрално

    До коментар [#28] от "uq":

    Напълно съгласен. Според мен програмистите взимат реалните пари за труда си, за разлика от повечето останали професии у нас, за които често се плаща под стойността. Може би се дължи на това, че ИТ сферата често работи с чуждестранни компании и при договаряне на цената на труда се спазва някаква нормалност. Странното е, че ако си примерно електро инженер у нас ще взимаш в пъти по-малко от програмистите, а на запад разликата в заплащането в двете професии не е така осезаемо. Надявам се, че с годините нещата ще се нормализират и при нас, а именно да нараснат масово заплатите, а не да се свалят в ИТ сферата.
    Поздрави!

  30. 30 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#29] от "koalimar":

    Не става дума за нормални нива в западните компании. Аз съм ИТ специалист и говоря от първо лице :). Всичко е пазар. Западняците не са толкова добрички да плащат повече, ако могат по-малко. Просто труда а ИТ тата ( програмиране и администритане най-вече) може лесно да се върши дистанционно през Интернет а на ел.инженера - не може. За това западните компании идват тук и наемат хора, за колкото са склонни да работят и работят за западния пазар, където за същия труд, местните получават в пъти повече. Добре, ама идва следващия и иска и той да наеме, но първия вече е наел. Следващия си казва.. тоя им дава по 300 долара ( така беше през 90тте) аз ще дам 400, пак ми е 5 пъти по-евтино. И така докато нашите ИТ заплати не се позизравиниха с техните, но все още сме доста по-евтини, заради по-ниските данъци ( при близки чисти заплати) пък и там има глад за ИТ специалисти. Но с тоя claud... нещата ще запалят към Индия и Китай и ....

  31. 31 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3048 Неутрално

    До коментар [#23] от "uq":

    Да..., да. Правилно казваш, че Интернет и технологиите не правят хората по-прости или по-умни, но засилват многократно проявлението на лошите страни и слабостите. Точно това е основната част от проблема, че идиотщината и простотията се разпространяват с огромна скорост. Нещо като трибуна или парад на посредствеността. За съжаление се оказва, че е много заразно...!

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  32. 32 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#31] от "tww09306483":

    Ама чакай малко, това е еволюцията. Ето, вземи автомобилите - един като е малоумен и безотговорен, като се качи на автомобил, това му позволява да нанесе огромни поражения. Дай по тоя повод да не даваме на хората да карат коли? Или електричеството, че всяко дете може да се убие или да убие някого с него. Дай да не им даваме да пипат никакви електроуреди?

  33. 33 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9305 Неутрално

    Технологията е канал. Важно е какво ще ъде съдържанието и дали технологията няма да се превърне в самоцел...

  34. 34 Профил на agile
    agile
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    Прекаленото обсебване в ранна възраст от филмчета на английски, таблети, смартфони, електронни игри и пр. може и да помогне на детето да бъде на ти с новите технологои и дори да научи английски, но ще го откъсне от естествената му среда за развитие. Трудно ще общува и ще си намира приятели, защото той е заместил всичко това с електронните устройства. А на по-късен етап тази липса на адекватна социалност ще има огромни негативни отражения.

  35. 35 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 556 Неутрално

    До коментар [#21] от "tww09306483": Дори и в миналото обаче, десетки истини са изопачени или буквално пренаписани от някой "културтрегер" като Вазов или Николай Хайтов. Това не е ли дезиновормация и лъжи?
    —цитат от коментар 23 на uq

    Да сте чували термина "фикция" ?
    Ролята на литературата не е само да ти поднесе някаква готова информация, за да можем да я определим като добра/лоша, истина/лъжа, бяло/черно. Литературата те учи именно на обратното- на нюансите- в живота, в разсъжденията, в способността да анализираш, оценяваш, дава ти различни гледни точки към живота и света, различни подходи и аспекти към дадена задача/проблем. Четенето създава многопластови и многостранно развити, мислещи хора. Да не говорим езиковата и общата култура, която придобиваш.

  36. 36 Профил на Antoaneta Oshinova
    Antoaneta Oshinova
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Така ме кефят хора като тези! Надявам се да има повече от тях!

  37. 37 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3121 Неутрално

    Лоши хора, ей богу.... Искат децата да са в час с технологиите, вместо да живеят в пещера...
    А как решихте, че програмирането не е за двегодишни? Верно ли не е?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  38. 38 Профил на gorodetski
    gorodetski
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Малко тъпо, че ги превъзнасят навсякъде. За начално обучение за програмисти стават, но за по-горни нива няма нито един, който да може да преподава... Това някак си не го споменавате никъде?!?!

  39. 39 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 568 Неутрално

    До коментар [#37] от "Darth Plagueis":

    Програмирането е за всички възрасти, но зависи точно какво имаш предвид под програмиране, защото програмирането реално, като наука се е зародило някъде с ученията на Аристотел. Вече има лего роботи, които са програмируеми.

    Но защо, както повечето хора, решихте, че щом някой казва нещо против технологиите живее в пещера? Има и среен път :)

  40. 40 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 568 Неутрално

    До коментар [#30] от "uq":

    Като цяло добре казано, наистина в БГ софтуерните специалисти са на нещо като пиадестал, докато навън си просто поредния инженер. Както и трябва да бъде - го казвам като такъв специалист.
    Но не мисля, че скоро нещата ще запалят към индия или китай. Да, може да се каже че има огоромен брой аутсорсинг към тези райони, но който търси качество залага на европа. По-скоро проблема за БГ ще дойде от Украйна и другите бивши комуняги.

  41. 41 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Опитват се хората да правят нещо, докато умните се наумуват, така че поздравление за това. Относно децата, просто им отделяйте колкото се може повече време и ще берете по-късно плодове за това. Между другото има изследване, че при четене от хартия се запомня с пъти по-добре отколкото от електронен четец, но светът се променя. Все пак основното е децата да играят и да се забавляват, всичко преекспонирано е вредно.

  42. 42 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2887 Неутрално

    Ако има нещо сбъркано, в чистия свят на децата, то това са родителските амбиции, налагани според манталитета им на обременени от страхове за бъдещето на отрочата!
    За мен, правилно е, децата да бъдат насочвани, а не принуждавани, след внимателно и постоянно наблюдение! Да им се предлагат знания и информация, а не тясна специализация, в каквато и да е област. Те имат време, след като порастнат, сами да си намерят пътя.

  43. 43 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 625 Неутрално

    " Липсата на досег с дигиталните технологии може да накара детето да се почувства аутсайдер, тъй като всички негови връстници вече използват телефони или таблети."Страхотна логика. Ако всички другарчета се дрогират, то трябва да се дрогира и детето ти - за да не се почувства аутсайдер?
    —цитат от коментар 16 на john_3volta


    То по тази логика преди години се е появило едно дете в класа със смартфон а другите са нямали.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  44. 44 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 846 Неутрално

    До коментар [#15] от "newgenerations":

    Притеснява ме, че с това технологично развитие, големия набор от игри и детски филмчета, на децата ще им е все по-трудно да се задоволяват с четене.
    Голяма част от хората сме наясно какво дава четенето, затова искрено се надявам да греша.!

  45. 45 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Щото никой не конкретизира да препоръчам нещо за 2 годишни деца https://www.owlieboo.com/

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  46. 46 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 451 Любопитно

    До коментар [#20] от "koalimar":

    Дъщеря ми е на 4,5 г. Ходи на 6 странични занимания в общинската детска градина, защото й е забавно - английски с песнички, рисуване, плуване, танци три вида. Отказа се от Таекуондо, защото не й харесваше. Отделно ходи на пиано при една съседка, която я взе на шега, веднъж седмично и пита за още.
    Нямаме амбиции с жена ми. Оставили сме детето да прави каквото иска.
    Вечер й четем и толкова й харесва, че отказва да гледа филми, иска само книги.
    Синът ни на 2 г. върви в същата посока.
    Наистина ли смяташ, че трябва да ги спра от тези занимания и да не им занимавам мозъците?
    BTW Живеем през 3 блока от Телерик и ако им е интересно, могат да ходят и там. :)

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  47. 47 Профил на sasvirco
    sasvirco
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Какво точно означава "уча се на интернет"...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах